Skit samma om vad jag tycker, nu diskuterar vi boxen och tekniken igen.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
4 290:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
528:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
9 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
Postad 08 december 2010 - 13:54
Skit samma om vad jag tycker, nu diskuterar vi boxen och tekniken igen.
Postad 08 december 2010 - 14:57

Inget nytt och inget som du kommer att märka om du testar .. mer än att många plugins inte fungerar
och så gör inte softcams heller ..
Maveric

Postad 08 december 2010 - 21:05
Är det någon som har provat Sundtek MediaTV Pro USB-Tuner, i så fall hur går installationen till, jag lyckas inte få igång tunern.
Vill bara tala om att jag gjorde det utan hjälp, ser på com hem förnärvarande.
Redigerat av ricki75, 09 december 2010 - 02:11.
Postad 09 december 2010 - 17:06
Kanske en varning att inte göra sig av med sin Canal Digital box om det är samma med deras kort.
Redigerat av ruva, 09 december 2010 - 17:07.
Postad 09 december 2010 - 22:24
Har kört med newcamd,mgcam,cccam.
Så tror inte att det ska vara några problem i vu+duo heller.
Känner nog ingen som har kvar en original canal digitalmottagare.
Slängde min sagem gratis HD box för flera års sen

Gjorde felet en gång i tiden att skaffa mig en dreambox,och tyvärr så finns det inga godkänd boxar som håller måttet.
Nu är det bara linux boxar med open source som duger i mina ögon
Postad 10 december 2010 - 02:49
Har du kört WD align-programmet?Hej, det är jag med Western Digital Caviar Green WD10EARS 64MB 1TB som inte verkar vara helt kompis med denna box.
Har nu provat med PLi och den Imagen gillade min hårddisk ännu sämre än Black Hole. Snabbspolning hängde sig jämt när man kom över 8X vilket aldrig hände i Black Hole. Tyckte heller inget var bättre med PLi än Black Hole så kommer ligga kavar på den Imagen. Jag stör mig inte på textningen i Black Hole.
Varför tycker många här att PLi är stabilare? Ser ingen fördel med att köra PLi just idag, snarare tvärt om. Men det kan ju också bero på vad man vänjer sig vid.
Postad 10 december 2010 - 13:09
Kanske en varning att inte göra sig av med sin Canal Digital box om det är samma med deras kort.
Har inte varit något problem för mig under de 6 månanderna jag kört med VU+ och vad jag vet, inte för mina bekanta heller. Har heller inte kvar min CD-PVR, den ligger nog hos min granne och skräpar någonstans.
Postad 10 december 2010 - 13:36
De uppdateras som de skall och har alltid så gjort
Maveric

Postad 10 december 2010 - 22:02
Nej, har inte orkat tagit ur hårdisken ännu-Har du kört WD align-programmet?
Och det där med att Canal Digital korten uppdateras kan nog stämma för när mitt nya kort med alla frikanaler blev till ett vanligt funkade det fortfarande men inte samma på boxer där kortet inte uppdaterades. Fick uppdatera i orginalbox.
Postad 11 december 2010 - 13:22
Senaste Cam och bara att med FTP dra över till /tmp i boxen. Grön knapp/Gul knapp/install bh packet, klart.
Klantigt av mig att inte skriva att man ska ändra namnet på filen från CCcam_2.2.1.zip till CCcam_2.2.1.tgz

Obesrvera igen att ni måste ändra namnet till CCcam_2.2.1.tgz innan ni för över filen. Beror på att forummet inte tillåter tgz-filer.
Parabolinställningar från Canal Difitals parabol med 4 utgångar (Quad LNB) och 2 kablar
https://www.minhembi...s...t&p=3064696
Ladda ner och få programkortet att fungera:
https://www.minhembi...s...t&p=3085570
Eller lägga in Open PLi på samma sätt som BlackHole men ladda ner Cams direkt
https://www.minhembi...s...t&p=3090798
Hur man installerar softcam i BlackHole. Jag använder ftp metoden:
https://www.minhembi...s...t&p=3092211
https://www.minhembi...s...t&p=3092560
https://www.minhembi...s...t&p=3094111
Om ftp lösenordet när man ska installera sopftcam:
https://www.minhembi...s...t&p=3092388
Om man vill byta lösenordet med Telnet:
https://www.minhembi...s...t&p=3093565
Redigerat av ruva, 19 december 2010 - 13:02.
Postad 11 december 2010 - 18:59
Samma skit som open pli, inga plugins.
Det beror ju på användaren som inte vet hur man fixar det själv i så fall med plugins.
Postad 11 december 2010 - 19:28
Det beror ju på användaren som inte vet hur man fixar det själv i så fall med plugins.
Då kan du fixa pluginen som inte ens BH kan,
Postad 11 december 2010 - 19:38
Openpli fungerar jättebra med pluginsSamma skit som open pli, inga plugins.
Men du skall såklart inte använda dig av Beta 2.0
Maveric

Redigerat av Unregistered1939, 11 december 2010 - 19:39.
Postad 11 december 2010 - 20:20
Postad 11 december 2010 - 21:18
@ruva
Nya BH är ute sen igår, testat?
Inte provat ännu men har god lust när boxen igen låser sig när man tittar på en HD inspelning, spelar in en SD och en ny HD inspelning startar. Vet inte heller om det är Imagens fel eller om Vu+ Duo i grunden är lika illa stabil som Canal Digitals egen HDTV PVR fast den sistnämnda är ju svår att slå i uselhet.
Kan ju också bero på märket på hårdisken men tror inte det då jag heller inte kommer åt boxen genom WebInterface. Jag kommer åt disken med ftp. Även titta på film till datorn genom nätverket medan Boxen tuggar och tuggar som en dö fisk.
Det gick även köra en omstart med kommandot reboot genom Telnet.
Redigerat av ruva, 11 december 2010 - 21:52.
Postad 11 december 2010 - 22:44
On this image I can not install any plug-in. Tried to install plugins and feed the image and manually. The result is - can not install a plugin architecture is wrong.Bara installera manuellt plugins som inte finns, förstår inte vad problemet är.
List of plugin:
VLC player
EmailClient
SimpleRSS
Hi!
On this image I can not install any plug-in. Tried to install plugins and feed the image and manually. The result is - can not install a plugin architecture is wrong.
List of plugin:
Det var bara några exempel
Redigerat av ricki75, 11 december 2010 - 22:47.
Postad 11 december 2010 - 23:26
ipkg install <filnamn eller url>
Det som kan ställa till däremot är om pluginen är gamla och inte anpassad för nyare enigma2.
Plugins med kompilerade python filer (.pyo/.pyc) måste vara kompilerade för python 2.6.
Men dom flesta plugins är öppen kod (.py filer) och då kompileras dom då enigma2 startas.
Redigerat av Leatherface, 11 december 2010 - 23:32.
Postad 12 december 2010 - 09:42
Vad säger "hdparm -tT /dev/sda" för hastigheter på disken?
Detta fick jag:

Ram ligger på 98% men SWAP står på noll (Monterat SWAP på usb-sticka men hjälpte föga mot att ha filen på sda1)
Nej, nu ska jag köra in nya BlackHole och testa

Struntar i Software manager och gör från scratch
http://www.vuplus-co...oot.1056/page-2
EDIT - 12.04
BlackHole Vu+ Duo 1.4.1 Multiboot fungerar bra. Valde först att lägga in sparningar från software manager men var instabilt. Gjorde istället en ren install (man får aktivt välja att "simple start emiga 2") vid andra försöket och det fungerar bättre. Först ställa in nätverk, satellit positionerna och In med DVB-t drivisarna, softcam och sist återställa kanallistan med Dream Edit. Klart + programmera nya inspelningar. 12.30 startar 1 SD 1 HD från Satellit och 1 inspelning från DVB-T (alla kodade kanaler). Ska bli intressant och se om boxen låser sig igen. Men nu ska jag träna 1,5 timmar

EDIT - 13.49
Fungerar fint fast lite skagigt i Timeshiften med den fjärde när man samtidigt spelar in 1 DVB-T och 3 HD kanaler. Hoppas det håller i sig. Känns som en riktig box nu.
Redigerat av ruva, 12 december 2010 - 13:51.
Postad 12 december 2010 - 15:12
Gemini3 image VU+DUO backup Messi
Based on original image 5.4
updated driver : 03.12.2010
Installed:
VuPlus backup suite 2.3
CCcam 2.1.3
CCcam 2.2.1
Gemini3 wizard Full
skin-kerni-hd1-for GP3
dmm-HDr2 for GP3 (actif skin)
Skin DMConcinnity-HD-Transp für GP3
Image was Tested in flash and on USB multiboot with BarryAllen
DO NOT USE SOFTWARE UPDATE
USB version for FLASH

NFI version for Multiboot

Postad 12 december 2010 - 15:35
Gemini3 wizard works on VU+
Tested on original image 5.4
How to install
install image original 5.4
Install software manager package from feed
then install gemini wizard (attached in first post)
restart Enigma2
Blue button, run gemini wizard and install Gemini plugins + (plugins)
the box will restart
then go in:
Menu -> Setup -> Software manager -> Advanced options -> Packet management -> install g3-install full and install all packet gemini****** (see screnshot)
restart the box and enjoy Gemini3 on VU+
PS: Don't use software update as GP3 wizard plugin will install feed Gemini(dreambox) on image

Postad 12 december 2010 - 17:28
När testade du PLi 2.0 senast ? Finns uppdateringar mest varje dag.Samma skit som open pli, inga plugins.
Jag har lagt in Open PLi 2.0 och hittills funkar plugins att ladda ner.
Kanalväxlingen är übersnabb.

Postad 13 december 2010 - 18:23
http://openpli.git.s...heads/2.0-pre13
Har ni redan pli beta 2.0 installerad, måste ni göra en ny flash.
bla pga ny kernel
Allt jag använder fungerar
Maveric

Redigerat av Unregistered1939, 13 december 2010 - 18:24.
Postad 13 december 2010 - 20:06
När testade du PLi 2.0 senast ? Finns uppdateringar mest varje dag.
Jag har lagt in Open PLi 2.0 och hittills funkar plugins att ladda ner.
Kanalväxlingen är übersnabb.
Ska testa i morgon, pli är min favorit så länge ingen har samma super textning.
Nu när jag tänker på det, det finns en till med samma textning och det är rudream men dom är väl inte så väl sedda bland vissa.
Postad 13 december 2010 - 23:01
Hurvida de får betalt eller ej kan ni ta via PM.
Vill inte ha mer "krig" mellan er.
Respektera detta eller ta semester i ett par dagar!
Edit: Dolt inlägg som inte tillförde något till diskussionen.
Redigerat av Berggren, 13 december 2010 - 23:12.
Postad 14 december 2010 - 00:14
En annan sak som kan orsaka problem är multiboot med olika kernels/drivers.Har kört in dagens Pli beta 2.0 då nyaste var fullproppad med det nyaste
bla pga ny kernel
Maveric
Ska man köra multiboot ska man se till att ha samma drivers även i imagen som ligger i flashen.
Ok ska inte vara några problem med dom hastigheterna utan måste vara nåt annat då.Detta fick jag:
hdparm__tT.JPG 17,04K 0 Antal nerladdningar
Postad 14 december 2010 - 07:22
Alla problem löste sig med nya Imagen BlackHole Vu+ Duo 1.4.1 så nu gåt VU+ Duo som en dröm och även usb DVB-T.
Någon som kan förklara detta märkliga:
Utan att slå på mediadelning (eller vad det nu heter) i Webinterface gick det inte att titta på nya inspelningar kopierad till hårddisk på PC men med detta påslaget funkar det utmärkt.Inte står väll boxen stand bye och kodar av över hemmanätverket?
Postad 14 december 2010 - 09:08
Har kört in dagens Pli beta 2.0 då nyaste var fullproppad med det nyaste
bla pga ny kernel
Maveric
Nu försökte jag med senaste open pli 2.0 lyckas inte att installera
Sundtek MediaTV Pro (DVB-CT, Radio, AnalogTV) lade filen i " var/volatile/tmp"
funkade inte, manuellt har jag lyckats med flera andra img.
ps
lyckades inte i BH , dom har stöd för en del andra men inte min SKIT
Postad 14 december 2010 - 09:10
Ny lycklig ägare till VU +DUO funkar bra!
Men jag undrar över en sak hur gör jag för att hålla den uppdaterad för det kommer tydligen nya upd varje dag.
Kör just nu med 1.0 från september
Snisse
Postad 14 december 2010 - 10:19
Men jag undrar om det finns någon guide någonstans över alla funktionerna i Blackhole.
Hur ändrar man tex om ordningen i favoritlistan? Nu har jag lagt över alla kanaler som jag vill ha i favoritlistan men dom hamnade i slutet på den, sedan finns det en massa tomma platser som ligger där redan. Jag kan tex inte trycka på 4:an på fjärren för att komma till 4:an.
Hur funkar EPG:n? Jag vill ha upp en liknande som fans på canal digitals HD box, typ ett block schema över alla kanaler med program. Jag har lyckats fp fram något liknande en gång, men har inte lyckats efter det.
Jag har även labbat runt lite med plugins, men förstår inte det heller fullt ut. Jag laddade hem ett mediacenter ifrån menyn som hoppade in i listan. Men sedan laddade jag ner google maps, men det pluginet hittar jag inte på vart det ligger någonstans. Och hur lägger jag till min server så att jag hittar alla filerna på Duo:n över nätverket.
Efter alla frågorna så kan jag även tipsa om att Kjell och Company har en Roxcore DVB-T mottagare som funkar i boxen. Jag köpte den för 149:- men nu så har dom höjt priset till 399:-.
Postad 14 december 2010 - 17:41

Postad 14 december 2010 - 19:53
Postad 14 december 2010 - 21:50
Se och lär Samgen (Canal Digital HDTV PVR) och Microsoft (Mediacenter).
Postad 14 december 2010 - 21:54
Postad 14 december 2010 - 22:00
Kommer inte ihåg vilken knapp det är i BH men EPG finns där redan skall bara göras iställningar för att kunna ladda ner olika providers.Ok, och hur ändrar man EPG:n så att den ser ut som den några poster längre upp? Måste man ladda ner/installera en extern EPG eller kan man ändra om den befintliga så att den laddar ner loggor mm.
De två översta ex ovan är ett plugin som heter "cooltvguide" laddas ner via boxen.
"loggor" heter PICONS och laddas också ner via boxen
PS jag kör Open PLi men har ett svagt minne av att detta fanns i BH också.
Redigerat av Hakon, 14 december 2010 - 22:03.
Postad 15 december 2010 - 10:28
Nu är jag nybörjare själv men tänkte tippsa om två saker som jag har luskat ut igår kväll.
på: http://www.nabilosat...er-for-BH-image så finns en fil som man installerar för att få tillgång till en Blackhole addons server.
Jag har en liten Asrock ION HTPC som står i sovrummet där jag upptäckte att det finns inbyggt ett tuxserver protokoll. Det är bara att skapa en ny share i XBMC och välja TUXSERVER och lägga till VU+ boxen, då kan man importera valfri kanallista och streama och byta kanaler som man vill till XBMC. Det funkar både om boxen är på och någon redan kollar på den i vardagsrummet eller om den är avstängd.
Redigerat av cliff666, 15 december 2010 - 10:29.
Postad 15 december 2010 - 11:32
Postad 15 december 2010 - 12:19
Ok, ska prova det. Jag hade missat att man måste aktivera expert-läge för att kunna ladda hem nya plugins via boxen.
Nu är jag nybörjare själv men tänkte tippsa om två saker som jag har luskat ut igår kväll.
på: http://www.nabilosat...er-for-BH-image så finns en fil som man installerar för att få tillgång till en Blackhole addons server.
Installera inte den addonen med deras server för då kan du inte installera något annat än EMUs, skinen i den servern är inte gjorda för BH.
Lägg istället till servern manuellt i konfigfilen var den nu ligger så har du även kvar BHs server, många har gjort detta misstag.
Postad 15 december 2010 - 12:40
Skaffade en VU+ Duo igår och har tyvärr inte fått igång mycket vitala delar. Jag har kört satellitmottagare i 14 år och anser mig vara mycket rutinerad, men jag har aldrig ägt en box av denna typen förut.
Problemet är följande, hur jag än gör, så får jag inte in några kanaler, eller ens signal ifrån dom flesta av mina coax. Jag har 4 st coax ifrån taket, jag jag vet att alla som är anslutna till 4 satelliter går till en Spaun SAR 411F som i sin tur är anslutna till 0.8W, 5E, 13E, 19E. Vad jag inte är säker på är om det är samma switch eller en annan typ på den kabeln som för närvarande bara är inkopplad på dom första 2 positionerna. Det kan alltså vara en annan typ. Alla LNB är dock Invacom QDH-031 dvs quad. Jag har alltså 4st coax med diskreta vägar till sina 2-4 satelliter.
Min gamla mottagare, en Topfield PVR5000 hittar direkt alla satelliter den skall, men VU'n hittar bara signaler ifrån den kabel med bara 2 satelliter, dvs där jag är osäker på switchens modell. Den enda kabeln fungerar oavsett vilken LNB-ingång jag använder och den andra kabeln jag har dragen dit (alltså med 4 positioner) funkar inte oavsett ingång ! Märk väl att den kabel som inte fungerar till VU'n oavsett ingång, går utmärkt på andra mottagaren !
Jag har för det mesta testat simple diseqc och a/b/c/d setup, men även testat lite advanced, doch ej uttömmande då jag ej begriper alla inställningar.
Då switcharna är strömlösa mellan bytena så utgår jag ifrån att dom blir resetade, dessutom fungerar det ju när jag byter tillbaka till den gamla mottagaren, utan problem.
Jag får förmodligen ge mig upp på vinden, men det är en liten operation i sig, för att kontrollera vad tusan jag har däruppe.
Jag blir inte klok på diseqcinställningarna, hur tusan skall det se ut ?
Mycket tacksam för svar,
Michael
Postad 15 december 2010 - 19:12
Jag hittade även en massa enigma2 plugins under pakethanteraren efter att ha "enablat" expertläget, men inte heller där hittade jag dom pluginsen. Ska man surfa runt på olika sattelitforum och leta efter pluginsen för att lägga in dom manuellt?
Jag undrar även hur det funkar med plugins, vilka fungerar på VU+ boxen? Måste jag ha speciella Blackhole plugins eller funkar alla generella Enigma2 plugins?
Postad 16 december 2010 - 17:54
Jag har Open Pli och undrar fortfarande vad alla pluggins står för. Verkar svårt att få en uppfattning om enskild nytta/användning. Kan man någonstans enkelt hitta beskrivning för dessa?
Även EPG med svenska kanaler (Canal Digital) ger endast 2 program framåt? Astra 19 ger ett stort antal. Kan man ställa om antalet kommande program som visas?
Just nu(12 december) vill boxen inte uppdatera längre trots rätt internetanslutning?
Mvh Pa
Postad 16 december 2010 - 18:35
Ladda ner Black Hole härifrån.
Packa upp till en usb sticka och sätt i stickan i usb uttaget på fronten, sätt på boxen och vänta tills texten på
bilden visas. Dra då ur stickan och stänga av mottagaren med strömknappen och slå sedan på mottagaren.

Första inställningen och jag valde DVI för HDMI och resten med bland annat parapolinställningar
ska se ut så här på både SAT-1 och SAT-2 om man pluggar ur sina 2 antennkablar från CD HDTV PVR till Vu+Duo.

För att få boxen att ta emot marksända TV-nätet stoppar man i usb DVB-T stickan bak på mottagaren.
Eventuellt sätt på mottagaren och tryck på blå knapp när Emiga2 laddat klart.

Därefer blå knapp igen för att komma til extra settings

Pila ner till usb turner panel och tryck OK.

I menyn som kommer väljer ni märke på usb stickan (i mitt fall Ministick) och install.
Jag tror att boxen nu startar om och därefter blå knapp två gånger för att komma till extra settings och usb panel igen.
Tryck på grön knapp och usb stickan ska hoppa igång om ni gjort rätt och ert märke fanns med i menyn.
(Oj, glömde att ni också får skanna efter kanaler på samma sätt ni gjort för att få in sattelit.
Meny - Set Up - Service Searching - Automiic scann - Scan Turner (DVB-T) = yes).

Nu ska jag lägga in en softcam så jag kan använda mitt abonnemangskort. Jag har installerat
ett ftp program i datorn och laddat ner cccam.
Senaste cccam kan ni ladda ner från detta inlägg: https://www.minhembi...s...t&p=3119175
Hur man gör beskrivs även här.
När filen som slutar på .tgz lagts in i tmp går vi till motagaren ovh fortsätter.

Jag Skymmer den gröna knappen men det är den ni ska trycka på

Nu gäller det att pricka rätt på den gula knappen (Addons)

Välj denna rad = Manual install Bh packges

2 stycken bilder som visar hur ni hostar igång kortet.

Man väljer trycker på blå knapp och väljer cccam med piltangenten när man står på kanalen
som behöver kodas av.Behöver endast göras en gång och inte för varje kanal (Boxer, CD, Viasat)

Hoppas detta hjälper nybörjare som mig själv att få igång det grundläggande med boxen.
Redigerat av ruva, 19 mars 2011 - 23:55.
Postad 16 december 2010 - 21:40
Som det är nu så får jag tryck på menu och sedan välja mediaspelare, sedan håller boxen på och tänker i 30 sekunder och scannar igenom nätverksshares HDD och liknande. Sedan måste jag gå ner och välja HDD:n och movies.
Det känns ganska mycket krångligare än att bara trycka på en knapp som på CD boxen.
Men det största problemet upptäckte jag nyss, jag höll på att spela in lyxfällan på 3:an under robinsson. När jag sedan sappade till 3:an för att kolla på slutet på lyxfällan så får jag ingen bild, boxjäveln måste väll ändå kunna visa kanalen som man spelar in på? och inte kunde jag kolla på 5:an heller eller gå in och kolla på byggfällan som jag spelat in innan.
Är det min box som håller på och buggar?
Postad 16 december 2010 - 22:13
Postad 17 december 2010 - 06:23
Hårda ord från en som inte kan ,i detta fallet är det skit bakom spakarna.Håller på att bli galen på boxen nu.......
........ boxjäveln måste väll ändå kunna visa kanalen som man spelar in på?
Är det min box som håller på och buggar?
Gör om gör rätt.
Spelar du först in på intern HDD och sedan lägger en kopia på en PC ? Varför då inte spela in direkt till en PC. ?Jag har inte de problemen då jag endast spelar in på Interna hårddisken. Jag trycker på andra knappen åt vänster på kontrollen tre rader från botten och kommer direkt till movies. Använder gratisprogrammet SyncBack för att, under natten, synkronisera en kopia på min dators hårddisk.
Postad 17 december 2010 - 09:09
Hårda ord från en som inte kan ,i detta fallet är det skit bakom spakarna.
Gör om gör rätt.
Spelar du först in på intern HDD och sedan lägger en kopia på en PC ? Varför då inte spela in direkt till en PC. ?
Hmm. var kanske lite frustrerad i ögonblicket som jag skrev inlägget då jag hade en hetsig sambo som skällde på mig och förbannade mitt nyaste inköp.
Ang. min kunskapsnivå så har jag erkännt att jag är nybörjare. Men Har jag då gjort något fel vid installationen av kanalerna så att boxen bara använder en tuner eller liknande?
5 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 5 gäster, 0 anonyma medlemmar