Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Oppo BDP-93

1500 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 november 2011 - 11:51

JamJam
  • JamJam
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0

snabb fråga, om man använder HDMI1 till tv och HDMI 2 till projektorn måste man växla något i spelaren eller kör den ut signal på båda hela tiden ?

och
Går det att ställa dom separat, tex 1080i till projektorn på HDMI2 (det är vad den klarar) och 1080p till tv:n på HDMI 1 ?

EDIT: Jaha RTFM :-)
På HDMI 2 så utnyttjas inte Qdeo Chipset !
Då måste man ju skaffa sig en HDMI switch om man vill ha ut det bästa till båda enheterna ?

sid 22: Please note: The best performance will be provided over the HDMI connection. Between the two HDMI outputs, HDMI 1 should be given priority for use since it benefits from the superior Marvell QDEO video processing solution.

Tråkigt att det inte är samma kvalite på den andra HDMI porten, jag har både TV och projektor och denna verkade väldigt bra för det ändamålet, nu är jag tveksam. Hur bra kvalite blir det när man spelar DVD och blu-ray via den andra HDMI porten? Någon som provat?

Och varför väljer tillverkarn att göra så, är det billigare, kan inte båda portarna använda samma chip..

Postad 24 november 2011 - 18:15

voz
  • voz
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0

Hur bra kvalite blir det när man spelar DVD och blu-ray via den andra HDMI porten? Någon som provat?

Det blir kanon! Oppos implementation av Mediatek-chippet är fantastisk. Personligen föredrar jag faktiskt HDMI2 för PAL-DVD (lång förklaring, men det har att göra med 2:2 pulldown i kombination med undertexter, som ibland kan förvirra Qqeo-lösningen. Oppo har bekräftat det, men har svårt att göra någonting åt det utan hjälp av Qdeo). För Blu-ray ser jag ingen större skillnad mellan HDMI1 och HDMI2. Så jag kör på HDMI2.

Det är ju annat om man vill använda "noise reduction" och liknande finesser, då är Qdeo-chippet överlägset. Men det är inget som intresserar mig.

Postad 24 november 2011 - 18:17

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Snälla säg nu att du är ironisk?

"Tack Oppo" på slutet var ironiskt.

Jag blåste bort ånga igår när jag skrev. Inget var riktat mot någon här, utan mot Oppo. Men jag står stenhårt fast med att det ska bara vara att sätta på spelaren första dagen och se en film utan att den hackar. Jag kommer uppdatera spelaren. Men jag står fast vid principen att saker ska funka första dagen vid ett köp. Den principen överger jag inte.

Men nu är ilskan över. Nu återstår frågan som väcktes redan vid Ben-Hur. Är det "Blu-ray live"-funktionen som är den skyldige? Hacken kom ofta vid scenbyten. Det var inte bara hack, utan skådespelarna hoppade några bilder bakåt för att sedan hoppa framåt igen. Det såg faktiskt roligt ut vid ett par tillfällen.

Vad tror ni? Är det den javabaserade live-funktionen som är boven?(avslutar med en smilie för att lätta på stämningen)

:)

Postad 24 november 2011 - 18:26

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3 878 inlägg
  • 0
Men Trebban, hur bra tror du att ett PS3 med orginal firmware är på att spela alla nya filmer? ;)

Postad 24 november 2011 - 18:30

voz
  • voz
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0

Så jag går in på Oppos engelska hemsida för att ladda ner mjukvaran. Var finns den? Bara information om vad den kommer att göra. Okej. Oppo vill att man letar kanske. Det kanske ska kännas som jag köpt en hemlig maskin. Ohh..jag ryser av att vara med i deras hemliga klubb för okompententa, finniga datanördar som tycker att mjukvara är det senaste sättet att få hemliga medlemmar. Jag ska vara tacksam för att det rycker i bilden, för då får jag surfa ut på nätet OCH LETA I TIMMAR!!!

Jag antog också att du skojade faktiskt. Jag testade just och det tog ca 20 sekunder att hitta uppdateringsfilen. www.oppo-bluray.co.uk -> Customer Services -> Firmware och skrolla ner till "Firmware Upgrade via a USB Thumb Drive".

Jag blåste bort ånga igår när jag skrev. Inget var riktat mot någon här, utan mot Oppo. Men jag står stenhårt fast med att det ska bara vara att sätta på spelaren första dagen och se en film utan att den hackar. Jag kommer uppdatera spelaren. Men jag står fast vid principen att saker ska funka första dagen vid ett köp. Den principen överger jag inte.

Jag är rädd för att den tiden är förbi. Dagens mediaformat är "moving targets". Jag tippar på att du aldrig uppdaterat PS3:an heller?

Postad 24 november 2011 - 18:51

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
PS3:an är uppdaterad. Men det festliga är att den uppdateringen är äldre än köpet av Oppon. Filmen var hack-fri i PS3. Men den nyare Oppon fick filmen att hoppa. Och det var inte lite hopp i filmen heller. Mellan tummen och pekfingret, ca 15-tjugo gånger.

Filmens extramterial består bland annat av att man kan spela upp hela filmen och "titta på bakom"-scener. Jag ska kolla om hoppen i filmen är samtidigt som något visas i extramaterialet, som jag förövrigt inte gillar på detta sättet. Jag tycker inte om att de har extramaterialet i filmen. Det hade varit bättre med extramaterialet som en feature istället. Men det är en småsak egentligen.

Undrar om inte featuren kallas "optimum view" eller något sånt?

Postad 24 november 2011 - 19:01

voz
  • voz
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0

PS3:an är uppdaterad. Men det festliga är att den uppdateringen är äldre än köpet av Oppon. Filmen var hack-fri i PS3. Men den nyare Oppon fick filmen att hoppa. Och det var inte lite hopp i filmen heller. Mellan tummen och pekfingret, ca 15-tjugo gånger.

Respekt för det sansade svaret. :) Det intressanta är att jag aldrig varit med om dessa hack med min Oppo och det tog väldigt lång tid innan jag uppdaterade den (mest av en slump rätt nyligen när jag labbade lite med nätverkskabel till den). Kan det vara något i stil med att du kör PS3:an i 60Hz och Oppon har 24p på som standard, eller tvärtom? En grej som du skulle kunna testa (även om det är ett long-shot) är att ställa "TV System" till "Multi" istället för "PAL" i Oppon. Så vi är säkra på att det inte är någon onödig konvertering till 50Hz som du råkar ut för.

Som sagt, bara gissningar eftersom jag inte råkat ut för samma sak eller läst om någon annan som gjort det... Men lycka till!

Postad 25 november 2011 - 07:30

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Den står redan på multi, men tack för omtanken.

Postad 25 november 2011 - 10:27

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0

Det blir kanon! Oppos implementation av Mediatek-chippet är fantastisk. Personligen föredrar jag faktiskt HDMI2 för PAL-DVD

Aha, tack för bra svar. Man kan bli lite förbryllad mellan manuelan o verkligheten ibland :-)
Så då sker det lite bearbetning av bilden iallfall på HDMI 2. gott o höra. Så det Qdeo chipset gör har med brus o lite andra effekter som man kan läsa om medans Mediatek chipset jobbar med progressiv scan o andra parametrar ?

Redigerat av Stormen, 25 november 2011 - 10:35.

Postad 25 november 2011 - 13:45

voz
  • voz
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0

Aha, tack för bra svar. Man kan bli lite förbryllad mellan manuelan o verkligheten ibland :-)
Så då sker det lite bearbetning av bilden iallfall på HDMI 2. gott o höra. Så det Qdeo chipset gör har med brus o lite andra effekter som man kan läsa om medans Mediatek chipset jobbar med progressiv scan o andra parametrar ?

HDMI1-fallet är en "tvåstegsraket". Mediatek-chippet tar hand om decoding och Qdeo-chippet tar hand om bildbehandling. I HDMI2-fallet sker både decoding och bildbehandling inne i Mediatek-chippet. Oppo har som sagt en egen Mediatek-implementation, som de förfinat genom flera generationer av DVD/Blu-ray-spelare och den imponerar verkligen på mig.

Postad 28 november 2011 - 10:10

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Enligt Oppo och manualen så är HDMI1 = Qdeo och HDMI2 = Mediatek

Redigerat av Melmac, 28 november 2011 - 10:10.

Postad 28 november 2011 - 13:14

voz
  • voz
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0

Enligt Oppo och manualen så är HDMI1 = Qdeo och HDMI2 = Mediatek

Ja, det stämmer. Ingen har påstått någonting annat heller, vad jag kan se. :)

Postad 28 november 2011 - 15:04

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Varför skirver du det över huvud taget? :blink: Har jag påståt det?

Redigerat av Melmac, 28 november 2011 - 15:08.

Postad 28 november 2011 - 15:16

voz
  • voz
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0

Varför skirver du det över huvud taget? :blink: Har jag påståt det?

Sorry. Jag tänkte att du skrev det som en "rättning" av inlägg ovan. Men, då glömmer vi det. :)

Postad 29 november 2011 - 09:09

dajo
  • dajo
  • Forumräv

• 668 inlägg
  • 0
Lite frågor om regionsfriheten...

När butiken skriver "regfri" är den då modifierad i butik (hårdvara eller mjukvara?) och är det då regfri på både BD och DVD?

Vissa skriver ut regfri på DVD på "standardmodellen" och "regfri" på den dyrare varianten.

Kan man köpa den vanliga versionen och göra den regfri i efterhand?

Någon som har ett uttömmande svar?

Postad 29 november 2011 - 10:19

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0
Att göra den regfri på DVD är bara att ladda ner en liten snutt programkod som man bränner ut på skiva och sedan kör i spelaren. I alla fall min spelare har sedan hållit sig regfri (på DVD) även efter jag uppdaterat firmware.

För att få den regfri på BD måste man stoppa in ett modchip - de flesta köper från http://www.bluraychip.dk/ behövs inte lödas och väldigt enkelt att koppla in.

Lycka till!

Postad 29 november 2011 - 16:16

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Samma här DVD är reg-fri även vid FW uppdatering.

Postad 05 december 2011 - 01:37

Skyline
  • Skyline
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Är det någon som har problem med ljudet från hdmi 2
Har integra försteg till hdmi1 för vardagsrummet och just nu en pioneer Krp 500A till hdmi2 i tvrummet(pioneer förstärkaren är på reparation).
När jag ser på film i vardagsrummet flyter allt på som det skall men när jag ser på tvn så försvinner ljudet då och då som man mute:ar några sekunder.
Händer olika ofta i olika filmer, är väldigt störande.

Är det någon inställning jag har missat eller är det fel på spelaren?
När jag gick in i meny och valde secondary audio on så kom inte ljudet till tv fören jag startat om oppo. Skall det vara så?

Postad 06 december 2011 - 13:59

Skyline
  • Skyline
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Har test dlna litegran idag och får dvd iso att spelas upp men inte Blu-ray iso. någon som vet om det går att spela upp blu-ray iso.
Dvd iso fungera inte med menyer men går att se filmen, byta ljud spår och välja text. Det går inte att hoppa kapitel.
Texten blir helvit och ganska tjock lite svår att läsa. vet inte om inställningar i dlna-server kan fixa detta.
Kör just nu med Wild Media Server från en Win 7 dator.

Oppo hittar Blu-ray iso men när man väljer den bara laddar den sen händer inget mer.
Är det någon som har några tips?

Postad 06 december 2011 - 14:02

joakim123
  • joakim123
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0
Japp, funkar bra här, lägg den på en extern disk och testa, då går det dessutom snabbt. Alla menyer funkar också.
Det gör det inte via nätverk vad jag vet.

Postad 06 december 2011 - 14:02

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0
Du kan inte köra blu-ray isos genom DLNA alls, har aldrig funkat och kommer troligen inte göra det heller tyvärr. Däremot går det genom extern disk typ USB eller SATA.

Postad 06 december 2011 - 16:40

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4 127 inlägg
  • 0
Tipsar även om Serviio som joakim123 tipsade mig om, enkelt och snabbt + att man bara klickar ur en ruta så låter man Oppon ta hand om bild/ljudet.

Postad 06 december 2011 - 21:58

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0
Testade Serviio nu. Inte dumt alls. Snabbt program och "enkelt" att ta bort transcoding, sånt gillas. Dock känns den sämre på att läsa av innehållet i foldrar. Har länkat en mapp med blandat innehåll, filer med allehanda namn och foldrar. Av de 234 totala objekten visade/hittade Serviio endast 102, inte bra!

Som exempel togs denna fil bort Homeland.S01E10.REPACK.720p.HDTV.x264-IMMERSE vilket varken har några underliga tecken i sig eller annat jox. Nån som har något tips på förbättringar vid scanningen? Annars får jag återgå till min vanliga server Wild Media Server som hittar mer.

Har inte valt Oppo som renderer utan bara kört på default inställningar.

Postad 06 december 2011 - 22:26

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4 127 inlägg
  • 0
En annan har max 20st filer i samma mapp ( läs en skiva ) och har inte haft dom problemen, MEN testa att klicka i på fliken " Library" Paus between refreshes och ändra till 120min annars stannar det som jag har fattat det som.
Sen kör jag även en Force refresh och sedan Show status om jag lägger till nytt i bibloteket så jag ser att det verkligen läggs till innan jag sätter mig i soffan.

Någon gång så har jag fått starta om Oppon för att den skall fatta att det har lagts till nya filer...

Postad 07 december 2011 - 22:42

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4 127 inlägg
  • 0
Vips så kommer jag inte ut på nätet eller nätverket heller för den delen :(
Startat om både Oppon och router men det verkar inte hjälpa, funderar på om någon annan har vart med om något liknade och hur gjorde ni för att den skulle sparka igång igen?

Postad 07 december 2011 - 22:54

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4 127 inlägg
  • 0
Det löste sig, vet inte vilket i ordningen som hjälpte.
Men sista knuffen fick den nog när jag gick in och stängde ner ethernet helt och sedan slog på det igen.

Postad 07 december 2011 - 22:59

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1 711 inlägg
  • 0

Det löste sig, vet inte vilket i ordningen som hjälpte.
Men sista knuffen fick den nog när jag gick in och stängde ner ethernet helt och sedan slog på det igen.

En omstart av router brukar hjälpa
Men det är i längden bättre att dra ut kontakten eller göra det via menyn, än att slänga den i golvet :D
som jag har gjort ett antal gånger

Tack för ditt svar på component.
Jag ser fram emot min nya Oppo som kommer imorgon
Jag har haft 83an och det skall bli spännande att se de förbättringar som har skett med bilden

Det är ju många saker som tillkommit och framför allt alla dessa möjligheter att spela upp annan media
Att du är nöjd Niklas, har jag förstått, men hur är det med er andra ?

Redigerat av MalcomX, 07 december 2011 - 23:00.

Postad 08 december 2011 - 19:59

Unregistered4aa6b296
  • Unregistered4aa6b296
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Nu ligger det en Beta ute.
http://www.oppo-blur...vices/firmware/

Redigerat av Unregistered4aa6b296, 08 december 2011 - 20:14.

Postad 08 december 2011 - 22:04

JBL
  • JBL
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Har plöljt igenom hälften av alla inlägg i den här tråden men hinner inte fortsätta. Hoppas att någon kan svara på mina frågor även om de redan besvarats.

Jag har möjlighet att köpa en BDP-93 i USA och jag undrar:
Kan man köpa EU versionen där. Har inget behov av att kunna spela Reg1 Bluray utan kollar mest hyrd film hemma. Såg att man kan köpa chip på bluraychip.dk, löser detta (http://bluraychip.dk...p?id_product=17) problemet annars?
Skiljer det något mer (förutom elsladden :) ) mellan US och EU versionen?
Något annat att tänka på om man köper den i USA?

Postad 08 december 2011 - 23:12

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1 711 inlägg
  • 0
Har testat min nya 93a idag och den passerade stålbadet med ett mycket gott betyg
Jag ger den MVG både på DVD och BD
Stråt vassare än 83an, men är det någon som trott något annat ?

Spelade upp lite serier och annat som jag har på HDD och det var nu som jag fick ståpäls
Vilken Bra Bild !
Den gör ju underverk med dessa filer som inte håller något speciellt bra kvalité
Att det sedan går att använda srt sub gör ju inte saken sämre
Ångrar faktiskt att jag lade pengar på en ny mediaspelare när det funkar så bra med oppon
Hur gör man för att få srt sub från sin NAS ?

Postad 08 december 2011 - 23:43

DB9
  • DB9
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0

Har plöljt igenom hälften av alla inlägg i den här tråden men hinner inte fortsätta. Hoppas att någon kan svara på mina frågor även om de redan besvarats.

Jag har möjlighet att köpa en BDP-93 i USA och jag undrar:
Kan man köpa EU versionen där. Har inget behov av att kunna spela Reg1 Bluray utan kollar mest hyrd film hemma. Såg att man kan köpa chip på bluraychip.dk, löser detta (http://bluraychip.dk...p?id_product=17) problemet annars?
Skiljer det något mer (förutom elsladden :) ) mellan US och EU versionen?
Något annat att tänka på om man köper den i USA?

Utan chip blir det problem med många filmer. Det som annars skiljer är sådant som finns i mjukvaran, olika tjänster, USA maskinen mer inriktad på filmtjänster som bara funkar i USA.

Postad 09 december 2011 - 00:45

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1 711 inlägg
  • 0
Jag har två identiska USB HDD som jag har kopplat till båda var för sig ett antal gånger
Plötsligt fungerar inte den ena
De kommer upp längst uppe till höger, men när jag går in på tex movie så finns den inte där
Kopplar jag då ur den och kopplar in den andra, så fungerar den
Någon som råkat ut för något liknande eller som vet vad det är som står på ?

Postad 09 december 2011 - 11:28

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1 711 inlägg
  • 0
Ett litet varningens finger

När jag sedan skulle köra samma HDD i min mediaspelare så fungerar den inte där heller
Den både fungerar och syns i min dator och genom min NAS

Vad detta beror på har jag inte en susning om, har varit med om mycket men aldrig detta

Redit: Kan läsa och skriva till disken från Mac och NAS men testade den i en Windows maskin och den kan inte ens öppna disken. Slutsats av detta är att all som har med windows att göra är Trubbel. Det är ju deras filsystem som ligger på disken NTSF

Redit: Fick svar från Oppo supporten att man skall vara mycket försiktig med USB diskar
Alltid se till så att man är ute ur Home Menyn innan man kopplar ur en disk
I annat fall så är risken mycket stor att man förstör disk strukturen, vilket var precis det jag gjorde

Man är ju så van vid att bara köra in och ut usb diskar nuförtiden att detta inte var en självklarhet

Redigerat av MalcomX, 09 december 2011 - 13:48.

Postad 09 december 2011 - 16:11

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Var det något på disken när du läste den från Mac och NAS?

Har aldrig varit med om att en formaterad disk inte kan läsas av Windows, däremot att filer har försvunnit när index har blivit korrupt. Du måste ha gjort nått rikitgt galet. Trubbel i WIndows tenderar till att orsakas av trubbel bakom tangentbordet. ;)

Formatera den i Mac annars.

Redigerat av Melmac, 09 december 2011 - 16:23.

Postad 10 december 2011 - 23:11

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2 095 inlägg
  • 0
Packade upp min 93:a idag. Kör HDMI 1 till projektorn (ljud avstängt) och HDMI 2 till min 1.2a-kompatibla Yamaha receiver. Nu till problemet: får inget ljud via HDMI! Har ställt in att Oppo'n ska skicka LPCM, dvs avkodat och klart när receivern får signalen. Kan det vara att receivern inte klarar 192 kHz? Det ska den göra enligt specarna (RX-V2700). Ska testa det imorgon. Ska även testa den medföljande HDMI-kabeln istället.

Postad 11 december 2011 - 06:29

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Kolla in "sekundärt ljud" i Oppons ljudmeny. Kanske är den som ställer till det.

Postad 11 december 2011 - 11:34

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2 095 inlägg
  • 0
Sekundärt ljud off löste inte problemet. Det gjorde däremot ett kabelbyte B) !

Postad 11 december 2011 - 19:07

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1 711 inlägg
  • 0

Var det något på disken när du läste den från Mac och NAS?

Har aldrig varit med om att en formaterad disk inte kan läsas av Windows, däremot att filer har försvunnit när index har blivit korrupt. Du måste ha gjort nått rikitgt galet. Trubbel i WIndows tenderar till att orsakas av trubbel bakom tangentbordet. ;)

Formatera den i Mac annars.

Jag använder inte windows
Kör NTFS på mediadiskar för att Mac (Lion) inte läser EXT och Popcorn inte gillar HFS+
Kollade bara disken i en gammal XP maskin och där var systemfilerna korrupta
De syntes och kunde läsas i MAC och Linux och kunde därför tömma disken i min NAS
Men den syntes inte i min Popcorn
Formaterade om den och den blev som ny
Har inget tangentbord till min Oppo, så det var inte det som var problemet ;)

Nu har jag i alla fall lärt mig vad oppo kan göra med en disk
Man hanterar 3 operativsystem men med alla dessa nya finesser på mediaspelare och blurayspelare
så gäller det att lära sig hur de hanterar externa HDD innan man pluggar in 2TB film

Redigerat av MalcomX, 11 december 2011 - 19:19.

Postad 15 december 2011 - 20:26

Unregistered790ac5db
  • Unregistered790ac5db
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej,
Är det någon som vet om man kan få de amerikanska media tjänsterna på en EU maskin idag ? Kan man på något sätta tvinga in en US Fw på maskinen? Jag vill gärna köra netflix etc och slippa köpa en boxee för det.

Postad 15 december 2011 - 23:42

Unregisteredfe3ae68d
  • Unregisteredfe3ae68d
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Jag är ute efter både en mediaspelare och BD spelare, och då är Oppon verkligen ett hett alternativ. Men, jag har förstått att det är extern hårddisk som gäller om man vill spela upp DVD-ISO och BD-ISO på Oppon. Detta tycker jag är en nackdel, då jag helst skulle vilja spela upp dessa format från en NAS, och slippa flytta hårddisken mellan Oppon och datorn.

Idag när jag bläddrade i Kjell & Co katalogen hittade jag en USB-Ethernet adapter. Eftersom jag inte är någon dataexpert tänkte jag kolla om man kanske skulle kunna använda en sådan för att "lura" Oppon, och få möjlighet att köra ISO filerna via nätverket. Vad tror ni?

http://www.kjell.com...-adapter-p68667

Postad 16 december 2011 - 05:23

dajo
  • dajo
  • Forumräv

• 668 inlägg
  • 0

Jag är ute efter både en mediaspelare och BD spelare, och då är Oppon verkligen ett hett alternativ. Men, jag har förstått att det är extern hårddisk som gäller om man vill spela upp DVD-ISO och BD-ISO på Oppon. Detta tycker jag är en nackdel, då jag helst skulle vilja spela upp dessa format från en NAS, och slippa flytta hårddisken mellan Oppon och datorn.

Idag när jag bläddrade i Kjell & Co katalogen hittade jag en USB-Ethernet adapter. Eftersom jag inte är någon dataexpert tänkte jag kolla om man kanske skulle kunna använda en sådan för att "lura" Oppon, och få möjlighet att köra ISO filerna via nätverket. Vad tror ni?

http://www.kjell.com...-adapter-p68667

En sådan medföljer Oppon från fabrik.
Enda sättet jag kan tänka mig fungera är en extern hårddisk som du kopplar dels via USB till Oppon och dels till USB-uttaget på en trådlös accesspunkt (router) som sedan kopplas till nätverket trådlöst. Om hårddisken bara har en USB borde det fungera med en USBhub.

Postad 16 december 2011 - 08:13

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4 127 inlägg
  • 0

En sådan medföljer Oppon från fabrik.

Hmm då har dom gömt eller glömt min i kartongen, vad skall denna fylla för funktion?

Postad 16 december 2011 - 08:16

dajo
  • dajo
  • Forumräv

• 668 inlägg
  • 0

Hmm då har dom gömt eller glömt min i kartongen, vad skall denna fylla för funktion?

Så du kan koppla den till ett trådlöst nätverk för uppdateringar och streamning från datorn.

Den ska medfölja alla svensksålda spelare (andra marknader kan variera).

Postad 16 december 2011 - 08:19

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4 127 inlägg
  • 0
Det är inte den här du menar?

Postad bild

Postad 16 december 2011 - 08:22

dajo
  • dajo
  • Forumräv

• 668 inlägg
  • 0

Det är inte den här du menar?

Postad bild

Jepp, med tillhörande USB sladd/hållare.

Plugga i och låt den hitta trådlöst nätverk om du har ett sådant.

Postad 16 december 2011 - 08:28

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4 127 inlägg
  • 0
Kikar du på länken igen ;)
Det är en USB 2.0 gigabit adapter mao ingen trådlös dongle som oppo skickar med i kartongen.

Postad bild

Postad 16 december 2011 - 08:33

dajo
  • dajo
  • Forumräv

• 668 inlägg
  • 0

Kikar du på länken igen ;)
Det är en USB 2.0 gigabit adapter mao ingen trådlös dongle som oppo skickar med i kartongen.

Postad bild

Tveksamt om Oppon har drivrutiner till den.
Skillnaden blir noll om du har din hårddisk utdelad på nätverket.

Postad 16 december 2011 - 08:51

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4 127 inlägg
  • 0
Det var du som sade att usb-gigabit låg i kartongen till Oppon, inte jag :)
Visade dig då vad Oppo skickade med och det är en usb-dongle till det trådlösa.

Postad 17 december 2011 - 14:37

Unregistered4aa6b296
  • Unregistered4aa6b296
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Han menade nog usb-förlängaren

Postad 19 december 2011 - 21:35

Unregisteredfe3ae68d
  • Unregisteredfe3ae68d
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Som jag har skrivit innan är Oppon ett hett alternativ för mig, då jag söker både en Blu-ray spelare och media spelare. Innan jag bestämmer mig, har jag dock en del frågetecken som jag vill reda ut. Det jag nu undrar är:
  • Kan man använda Oppons display för att leta och välja bland sina musik filer (både från extern hårddisk och NAS), eller måste man starta sin TV?
  • Kan man göra spellistor med Oppon?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.