* Officiell tråd Sagemcom RT90-160 HD *
1406 svar till detta ämne
Postad 28 februari 2011 - 14:33
robban100
-
robban100
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Men fortfarande står det på info att det sänds som hd .....någon annan som reflekterat av detta ?
För tittar man på boxers hemsida så är det olika loggor.
[/quote]
Jag tror att när loggan är märkt med HD så är det ett program som är producerat i HD.
Logga utan HD är det bara uppskalat.
Om det stämmer så är det ju en bra information till tittarna!
Postad 28 februari 2011 - 18:17
jdaniels
-
jdaniels
-
Lärjunge
-
-
321 inlägg
Jag tror att när loggan är märkt med HD så är det ett program som är producerat i HD. Logga utan HD är det bara uppskalat. Om det stämmer så är det ju en bra information till tittarna!
Tror oxå det är så. Intressant med 3HD imorron.
Postad 28 februari 2011 - 23:30
Clob
-
Clob
-
Användare
-
-
151 inlägg
Finns möjligheten att installera/formatera ny hårddisk kvar efter uppdatering? VAR hittar du den möjligheten?
EDIT: Vad valde du för hårddisk? Är den lika tyst och lika snabb?
Är det någon som petat in en disk efter den senaste uppdateringen? Frågan om uppdatering kommer upp hela tiden och det skulle vara försmädligt om man uppgraderat av misstag och inte kunde få in en större disk sedan! Gör inte samma tabbe som jag! Köpte en extern USB-1T-disk för 799 kr på ON-OFF som jag trodde var SATA inuti men det visade sig att WD petat in USB-interface direkt på disken (utan SATA)... Men diskar kan man väl inte få för många av Grattis!
En fråga kring detta: Går det att öppna boxen utan att det syns att man har öppnat den? Skulle vara surt att byta disk och göra åverkan på någon slags plombering om det senare blir något annat fel på boxen och man måste skicka in den på garantiärende...
Det beror på om du får bort ettiketen med serienummer på undersidan utan spår... Under den sitter nämligen den tredje torxskruven. Annars var de bara att först peta bort fronten med mindre skruvmejsel och sedan lyfta av skalet genom att trycka på några ställen med mejseln. Kan lägga upp några bilder om någon dag.
Redigerat av Clob, 28 februari 2011 - 23:31.
Postad 01 mars 2011 - 07:45
Unregistered5c6db26f
-
Unregistered5c6db26f
-
Rookie
-
6 inlägg
Några frågor till om hårddiskuppgradering. 1. Är det någon som har satt i en 1TB-disk och fått det att fungera? 2. Är det någon som satt i en större disk efter senaste FW uppdateringen den 25/2 och fått det att fungera? 3. Det är väl SATA? 4. Jag funderar på denna disk WD Caviar Green 1TB SATA2, är det någon som har testat med den?
Postad 01 mars 2011 - 08:51
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12 727 inlägg
Någon som fått in 3 HD ?
Jag har sökt flera gånger med automatiskt kanalsökning, men inget ännu !
EDIT:
Gjorde en manuell kanalsökning på kanal 32 och fick fram den, men tyvärr blir det lite pixiliserat.
Redigerat av mstoltz, 01 mars 2011 - 09:08.
Postad 01 mars 2011 - 10:00
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
4. Jag funderar på denna disk WD Caviar Green 1TB SATA2, är det någon som har testat med den?
Akta dig för såna där 'gröna' hhd, de har en massa energibesparingsåtgärder inbyggda i sig, och det kan medföra en prestandaförsämring på en vanlig dator, och att det antagligen inte funkar alls, eller inte så bra, på en digitalbox - de där somnar ju in stup i ett.
Postad 01 mars 2011 - 15:54
Skoglund84
-
Skoglund84
-
Rookie
-
8 inlägg
Efter senaste uppdateringen så har jag stött på många hackande ljud på inspelade program.
Har även problem med att om jag pausar ett program så börja det spela upp av sig självt efter några minuter. Det har hänt cirka 5 ggr av 10. Smått iriterande då sista updaten skulle lösa alla problem.
Postad 01 mars 2011 - 18:12
Unregistered5c6db26f
-
Unregistered5c6db26f
-
Rookie
-
6 inlägg
Akta dig för såna där 'gröna' hhd, de har en massa energibesparingsåtgärder inbyggda i sig, och det kan medföra en prestandaförsämring på en vanlig dator, och att det antagligen inte funkar alls, eller inte så bra, på en digitalbox - de där somnar ju in stup i ett.
Tack för tipset! Är det någon annan som har lyckats uppgradera till större hårddisk efter senaset FW uppdateringen? Och vilken sort i så fall?
Postad 01 mars 2011 - 19:33
Unregistered345c2d61
-
Unregistered345c2d61
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Prestandaförsämringen beror snarare på att de kör på 5400 varv. Det gör de också mer energisnåla och svalare, vilket bara är en fördel i en digitalbox. Det är flera som har monterat dessa i andra boxar (t.ex. Topfield 5700) utan problem.
Postad 01 mars 2011 - 20:30
Unregistered6643ba4d
-
Unregistered6643ba4d
-
Rookie
-
1 inlägg
Nu börjar jag bli riktigt trött på denna box kan vi inte gå ihop och maila till aftonbladet och allmänna reklamations nämden så media får upp ögonen på hur vi behandlas av Boxer och Sagemcom.
Postad 01 mars 2011 - 23:19
Skoglund84
-
Skoglund84
-
Rookie
-
8 inlägg
Det verkar ändå som om att dom flesta har fått ordning på sin box då den här tråden känns rätt så död nu för tiden.
Grattis till er
Postad 02 mars 2011 - 08:09
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12 727 inlägg
Nu börjar jag bli riktigt trött på denna box kan vi inte gå ihop och maila till aftonbladet och allmänna reklamations nämden så media får upp ögonen på hur vi behandlas av Boxer och Sagemcom.
Jag hänger på !!!  Är också så fruktansvård irriterad på denna box ! Inte klokt hur man blir behandlad av boxer och sagemcom, dom lovar så mycket men inget händer, bara en massa kompensationer hit och dit och löften att "nästa uppdatering om ca 1-3 månader skall nog kanske lösa detta" Va f-n det ända jag vill är att ha en fungerande box och är inte intresserad av en massa kompensationer hit och dit.....det hjälper inte mig med problemet ändå!! Jag vill rekomendera att om dom börjar ge er en massa kompensationer så är det nästan som att tacka ja till att acceptera problemet. Detta tips fick jag faktiskt från reklamationsnämden, att inte tacka ja till alla dessa kompensationer om man nu vill driva ärendet vidare !. Jag själv har innan tagit emot en massa kompensationer, men det är slut med det nu.......nu ska jag f-n ha en fungerande box och det jag betalar för !!!
Postad 02 mars 2011 - 09:17
robban100
-
robban100
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Va f-n det ända jag vill är att ha en fungerande box och är inte intresserad av en massa kompensationer hit och dit.....det hjälper inte mig med problemet ändå!!
Jag själv har innan tagit emot en massa kompensationer, men det är slut med det nu.......nu ska jag f-n ha en fungerande box och det jag betalar för !!!
Jag håller med! Själv trodde jag att den senaste uppdateringen hade fixat en hel del - jovisst! visserligen har någon enstaka felaktighet försvunnit men då dök det upp ett nytt fel! Nu har jag fått bild och ljudstörningar under vanliga sändningar, något liknande det som finns på inspelat material.
Postad 02 mars 2011 - 12:33
Unregistered33b3a508
-
Unregistered33b3a508
-
Forumräv
-
-
780 inlägg
Möjligen vore "Plus" ett alternativ.
Men de är kanske inte intresserade eftersom Boxer också är ett statligt bolag.
.
Postad 02 mars 2011 - 13:09
olaanderberg
-
olaanderberg
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Efter senaste uppdateringen så har jag stött på många hackande ljud på inspelade program. Har även problem med att om jag pausar ett program så börja det spela upp av sig självt efter några minuter. Det har hänt cirka 5 ggr av 10. Smått iriterande då sista updaten skulle lösa alla problem.
Har också märkt detta med hackande ljud, te.x. på melodifestivalen, måste vara någon speciell ljudkodning som blir fel eftersom "live" delen av Melodifestivalen inte har några störningar med den förinspelade har! Detta var samma sak innan och efter den senaste uppdateringen. Har inte märkt det på fler program för tillfället, men det förekommer säkert. I övrigt fungerar min box bra nu, den stänger fortfarande inte alltid av sig efter en förprogrammerad inspelning men det är ju inte hela världen. Sen har jag fortfarande problem med signalstyrka på Mux 7 men det är nog inte boxens fel skulle jag tro.
Postad 02 mars 2011 - 13:57
tamias
-
tamias
-
Lärjunge
-
-
258 inlägg
Det verkar ändå som om att dom flesta har fått ordning på sin box då den här tråden känns rätt så död nu för tiden. Grattis till er 
Det är skönt att det fortfarande finns optimister  Men har du förstått att det fortfarande finns TV, projektorer, recievers mm som inte kommer att funka med denna box, även efter kommande uppdateringar? Sagem hävdar ju att vissa prylar har för låg säkerhet på HDMI för att de skall fungera med boxen.
Postad 02 mars 2011 - 17:37
robban100
-
robban100
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Någon som har fått in TV3 HD?
Postad 02 mars 2011 - 18:07
Spritfest
-
Spritfest
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Nån som vet om Sagemboxen efter uppdateringen funkar bra med LG's LCD tv's?
Postad 02 mars 2011 - 18:47
jdaniels
-
jdaniels
-
Lärjunge
-
-
321 inlägg
Plockade in 3-HD utan problem. Har faktiskt inte haft några problem med boxen och har fortf inte uppdaterat den.
Nån som vet när 4-HD börjar sändas?
Postad 02 mars 2011 - 22:11
TomTroll
-
TomTroll
-
Rookie
-
8 inlägg
Fick för ett par dagar sedan min Sagem i tron att den skulle vara problemfri.
Provde med en gånga att koppla direkt med HDMI till min relativt gamla Sharp 37", LC-37P55E. Fick ingen bild alls men efter några omstarter ljud. Slår man av och på boxen tar den emot någon sorts signal då TV'n visar 720, 1080 e.t.c.
Är detta handskakningsproblem? Jag provade med dotterns lilla TV och den är nyare och verkade funka bra.
Eller är det så att min Sharp från 2006 ej hanterar dagens HDCP alls? DVD e.t.c. via HDMI går fint till TV'n.
Står i startgroparna att byta receiver till en Onkyo 608 eller liknande som även omvandlar komponent till HDMI och då även gå in med Sagem rätt in i receivern och därefter vidare till TV'n men frågan är om det är realistiskt att det kommer att fungera med tanke på vad man läser här....
Jag kan ju inte bygga ett system som resten av familjen inte kan hantera för att det skall startas om och startas i rätt ordning för att se på bolibompa...
Postad 03 mars 2011 - 09:41
palerider1
-
palerider1
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Nån som vet om Sagemboxen efter uppdateringen funkar bra med LG's LCD tv's?
Funkar bra ihop med min Lg Scarlet 6100.Inga problem med handskakning. Med själva boxen är inte alls bra. Mvh Pal
Postad 03 mars 2011 - 11:45
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12 727 inlägg
Boxen är TOTALT undermåttlig för konsumenten skall vara nöjd och få en vara värd sitt pris.
Boxen har under all tid sen den lanserades ut på marknaden till konsumenterna, INTE fungerat tillfredställande, eller uppfyllt dom förväntningarna och lovande, som den beskrivs.
Jag själv kan bara säga att hade jag haft ett företag och lanserat en produkt som visade sig innehålla så många fel och missnöjda kunder, hade jag stoppat försäljningen av den tills ALLA problem och TESTER hade varit 100 % klart och testad.
Jag hade inte svartat ner mig med att försöka skylla på andra eller på uppdateringar osv som "kanske" löser problemen.
Jag kan säga att om vi konsumenter ska vänta tills sagemcom har löst alla problem med denna box, får vi nog vänta länge.
Vilka är det som lider under tiden? är det Sagemcom ? Nej !!!....Är det Boxer ?.....Nej....det är tyvärr vi konsumenter, dom "små" hårt arbetande Människorna som får ta smällen tyvärr.
Skäms på er Sagemcom och Boxer som "leker" sandlåda och skyller på varandra !!!!!
Detta är min åsikt ialla fall !
Postad 03 mars 2011 - 12:10
Unregistered33b3a508
-
Unregistered33b3a508
-
Forumräv
-
-
780 inlägg
Nog är det genant för Boxer att man fortsätter lansera denna box.
Ett mindre företag hade naturligtvis visat bättre moral.
Moral är obekant i Roberts värld.
.
Postad 03 mars 2011 - 15:22
Unregisteredf0eef193
-
Unregisteredf0eef193
-
Rookie
-
6 inlägg
Plockade in 3-HD utan problem. Har faktiskt inte haft några problem med boxen och har fortf inte uppdaterat den. Nån som vet när 4-HD börjar sändas?
Idag kl 15.00!
Postad 03 mars 2011 - 15:43
peppe42
-
peppe42
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Idag kl 15.00!
Ja, ser det  Nice...
Postad 03 mars 2011 - 16:48
olaanderberg
-
olaanderberg
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Ja, ser det  Nice...
Men är det verkligen bara ett eller två program om dagen som verkligen är HD? Enligt tv.nu är det dagligen Boston Legal mitt i natten och idag råker det även vara Ice Truckers eller något i den stilen. Känns väl aningen meningslöst?
Postad 03 mars 2011 - 17:13
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Jag la till 3 HD manuellt. Är det nån idé att göra en automatisk kanalsökning? Var det några andra nya kanaler? (4HD hade jag redan)
Postad 03 mars 2011 - 18:39
robban100
-
robban100
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Men är det verkligen bara ett eller två program om dagen som verkligen är HD? Enligt tv.nu är det dagligen Boston Legal mitt i natten och idag råker det även vara Ice Truckers eller något i den stilen. Känns väl aningen meningslöst?
Det är ytterst få program i någon kanal som är riktig HD, kanske ett par pgm/kanal varje dag. Man får komma ihåg att många program är producerade innan "HD-tiden", produktionstiden för ett program kan vara flera år! Det lär nog ta ett par år innan allt produceras i HD. Det är ju t.o.m. så att allt inte är 16/9 ännu och det har funnits säkert 10 år. Men om 10 år kanske vår Sagembox fungerar!
Postad 03 mars 2011 - 19:47
jdaniels
-
jdaniels
-
Lärjunge
-
-
321 inlägg
Nu börjar det likna nått, 1, 2, 3, 4, 5 HD
Men tycker inte det är så stor skillnad. Kollade tex på Old School i onsdags på 5an, gläppte mellan vanliga 5an o 5HD men såg ingen skillnad förutom att texten är mindre på HD och att det står 5HD.
Postad 03 mars 2011 - 21:07
robban100
-
robban100
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Men tycker inte det är så stor skillnad. Kollade tex på Old School i onsdags på 5an, gläppte mellan vanliga 5an o 5HD men såg ingen skillnad förutom att texten är mindre på HD och att det står 5HD.
Jag har tagit upp det tidigare i forumet. HD sändningarna har sjunkit i kvalité när T2 började användas, visserligen har de uppskalade SD sändningarna blivit bättre så skillnaden har minskat. Jag har sett HD innan det sänds ut över marknätet (varit anställd på SVT) och det är en helt annan upplevelse, jag kan garantera att man tappar andan när man ser en välproducerad film i HD. Man behöver inte tveka om att det är HD!! Det blir ett otroligt djup i bilden och man får nästan 3D känsla. Tyvärr kommer tittarna i marknätet aldrig att få uppleva det. Det kan diskuteras vad som orsakar försämringen, T2, Sagemboxen, komprimeringen eller något annat. Det ska bli intressant att höra hur Humax-boxen levererar HD.
Postad 04 mars 2011 - 10:17
Unregistered508e5cf4
-
Unregistered508e5cf4
-
Användare
-
-
153 inlägg
Jag har tagit upp det tidigare i forumet. HD sändningarna har sjunkit i kvalité när T2 började användas, visserligen har de uppskalade SD sändningarna blivit bättre så skillnaden har minskat. Jag har sett HD innan det sänds ut över marknätet (varit anställd på SVT) och det är en helt annan upplevelse, jag kan garantera att man tappar andan när man ser en välproducerad film i HD. Man behöver inte tveka om att det är HD!! Det blir ett otroligt djup i bilden och man får nästan 3D känsla. Tyvärr kommer tittarna i marknätet aldrig att få uppleva det. Det kan diskuteras vad som orsakar försämringen, T2, Sagemboxen, komprimeringen eller något annat. Det ska bli intressant att höra hur Humax-boxen levererar HD.
Blir kavaliteten bättre om man tar in HD-tv via satelit, typ Viasat?
Postad 04 mars 2011 - 11:56
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Blev lite nyfiken så jag analyserade lite... Har en dvb-t2 tuner i datorn till detta... Till att börja med kan jag inte riktigt förstå varför teracom klämmer in 5 hd-kanaler (1,3,4,5 och MTV) i en mux men bara 3 (2, NG, C+) i den andra? Hursomhelst. SVT1HD har just nu ca 9.6 Mbit kodat i h.264 (mpeg-4 part 10). Och då är det producerat i HD enligt SVT (Skid-VM, backhoppning). Vanliga SVT1 sänder i ca 5.2 Mbit på samma innehåll. Så visst finns det utrymme för betydligt bättre kvalitet i HD-kanalerna. Jag tycker den bättre bildkvaliteten syns när jag tittar på de två direkt i datorn med vlc. Lite tydligare bild på HD, men framförllt mycket mindre komprimeringsartefakter. Så syns den inte för er så är det nog sagemboxen som ställer till det igen... Men kan såklart inte uttala mig om t.ex. 5HD eftersom datortunern inte kan dekoda kodade kanaler. Sen ser jag en lite underlig sak. I SD-utsändningen så är det tidskillnad mellan interlace-fälten. Det syns väldigt väl. Kan det vara så att originalet är 1080i och svt behåller fältuppdelningen vid nerskalning?
Postad 04 mars 2011 - 16:42
Unregistered1cf6b089
-
Unregistered1cf6b089
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Jag är ingen lycklig(?) ägare till Sagem RT90 även om det var på vippen att jag köpte den innan jul. Tur att det finns forum.. Är själv nöjd ägare till en Sagem PVR94160. Den strulade också i början men efter en reklamation så fick jag ett bra exemplar. Jag tror att en del av de upplevda problemen hänger på felaktig hårdvara och inte mjukvaran som allatycks tro. Sluta kämpa och returnera skiten tills ni får en bra mottagare! Min fråga är egentligen om det finns någon som helst anledning att köpa en HD boxer oavsett fabrikat? Min 2 år gamla Sagembox skalar ju upp vanliga sändningar till en väldigt bra bild. JAg har inte sett något bättre på någon annan tv om vi inte pratar Bluray, som jag också tittar på rätt ofta. Visst är man ett teknikfreak som gärna vill ligga i framkant, men frågan är om det är en vettig strategi i dagsläget? Skall bli roligt att se om Humax levererar..men kan någon forumläsare säga att bilden är påtagligt bättre än en uppskalad bild med en äldre mottagare? Är de flesta utsändningar ändå "oäkta" HD så är väl det en anledning att vänta..eller?
Postad 04 mars 2011 - 18:42
GuessWho
-
GuessWho
-
Beroende
-
-
1 314 inlägg
Jag har tagit upp det tidigare i forumet. HD sändningarna har sjunkit i kvalité när T2 började användas, visserligen har de uppskalade SD sändningarna blivit bättre så skillnaden har minskat. Jag har sett HD innan det sänds ut över marknätet (varit anställd på SVT) och det är en helt annan upplevelse, jag kan garantera att man tappar andan när man ser en välproducerad film i HD. Man behöver inte tveka om att det är HD!! Det blir ett otroligt djup i bilden och man får nästan 3D känsla. Tyvärr kommer tittarna i marknätet aldrig att få uppleva det.
Den beskrivningen stämmer väl in på de IMAX scenerna jag har sett från bluray-skivor och det är väl också vad man innerst inne hoppas på att få ur HDTV-sändningar också.. Det kan diskuteras vad som orsakar försämringen, T2, Sagemboxen, komprimeringen eller något annat. Det ska bli intressant att höra hur Humax-boxen levererar HD.
Vad som orsakar försämringen? Tja, varför göra det komplicerat. Det är digitala signaler som skickas ifrån såväl bluray skivor som digital marksänd tv. Om man skickade exakt samma dataström över DVBT som en bluray-skiva lämnar så borde man ju få samma kvalite om nu bara utrustningen i mottagar-änden tillåter det. Men nu gör man ju inte det. Den första skillnaden man lägger märke till är att man i sverige har bestämt sej för att 720p räcker! Så redan där har man lagt ribban för hur stor detaljrikedom bilden man får se kan bjuda på. Därtill så komprimerar man bilden annorlunda än man gör på en bluray-skiva. Till sist så spelar troligtvis DVBT2-boxens kvalite också en stor roll och ordet kvalite och sagem passar ju som bekant inte i samma mening. I vart fall inte med en positiv betydelse... Apropå det... ...Undrar hur mycket betalt Hemmabio-tidningen fick för att berätta om hur bra bildkvalite de fick när de testade sagem-boxen... Fick dom inget alls för att yttra sej som dom gjorde i artikeln, så innebär det att deras rescencents redogörelser för bildkvalite inte är värda papperet de tryckts på... Jösses...
Postad 04 mars 2011 - 18:51
Matte_lk
-
Matte_lk
-
Rookie
-
4 inlägg
Finns möjligheten att installera/formatera ny hårddisk kvar efter uppdatering? VAR hittar du den möjligheten?
EDIT: Vad valde du för hårddisk? Är den lika tyst och lika snabb?
Jag satte i en Seagate Momentus 500Gb http://www.webhallen...2.5_st9500325as
Postad 04 mars 2011 - 19:22
ank9
-
ank9
-
Rookie
-
9 inlägg
Fick en utbytesbox från Anovo idag. I paketet låg en lapp på vilken det ungefär står:
Dessvärre kan vi inte leverera en likadan box som ni skickat in. Sagem ersätter er med en annan modell. Hoppas ni är nöjd med denna åtgärd...
I paketet låg en RT90-320. Hoppas den funkar nu bara...
Postad 04 mars 2011 - 20:00
robban100
-
robban100
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Visst är man ett teknikfreak som gärna vill ligga i framkant, men frågan är om det är en vettig strategi i dagsläget? Skall bli roligt att se om Humax levererar..men kan någon forumläsare säga att bilden är påtagligt bättre än en uppskalad bild med en äldre mottagare? Är de flesta utsändningar ändå "oäkta" HD så är väl det en anledning att vänta..eller?
Ja nog skulle jag vänta och se vad som händer i framtiden, speciellt som utbudet inte är så stort. Är man sportintresserad kan väl OS 2012 vara ett mål! Själv har jag gått i Sagemboxfällan.
Postad 04 mars 2011 - 21:02
Åskviggen
-
Åskviggen
-
Forumräv
-
-
518 inlägg
Visst är man ett teknikfreak som gärna vill ligga i framkant, men frågan är om det är en vettig strategi i dagsläget?
Visst är det en fantastisk skillnad på HD-sändningar. Om man jämför med SD-sändningar på en 42" tv eller större, så upplever jag det som om skärpan är felinställd eller att ett "softfilter" liggar över hela bilden. Canal+HD ishockey ger ett 3D-djup och man ser vilka spelarna är, för att inte tala om att man kan njuta av att faktiskt kunna se att det är den fantasktiske Zlatan som är ute på planen. HD-materialet verkar dock variera väldigt mycket, exempelvis så var serien Starke man i SVT väldigt brusig/kornig. Let´s dance och tidigare sända doobidoo var fantastiskt bra. Klart att en bra blu ray platta är bättre men HD är ett steg i rätt riktning.
Postad 04 mars 2011 - 21:47
GuessWho
-
GuessWho
-
Beroende
-
-
1 314 inlägg
Visst är det en fantastisk skillnad på HD-sändningar.
Inte jämfört med DVD! HD-sändningarna som jag sett i det marksända nätet var när dom var som bäst bara marginellt bättre än DVD-kvalite och som sämst var HD-sändningarna betydligt sämre än referens-dvd'er. Att jämföra med Bluray blir bara löjligt i sammanhanget och det BORDE det inte vara med HDTV. Tekniken tillåter så pass hög kvalite från HDTV så att skillnaden mellan HDTV och Bluray bara blir marginell, men det är inte vad man får av Boxer idag. I vart fall var det inte vad jag fick av Boxer. Å andra sidan så misstänker jag att mycket av detaljrikedomen jag saknade i HDTV-sändningarna förlorades av sagem-boxen. Om man jämför med SD-sändningar på en 42" tv eller större, så upplever jag det som om skärpan är felinställd eller att ett "softfilter" liggar över hela bilden.
Jag har jämfört några olika boxar på 94" amatör-kalibrerad bild och HDTV-kvaliten ifrån sagem-boxen är väldigt ofta inte högre än SD-kvaliten ifrån min gamla Samsung 850-box! Vilket betyder att HD-kvaliten på sagem boxen ÄR klart bättre än SD-kvaliten på sagem-boxen, men å andra sidan så är SD-kvaliten ifrån sagem-boxen LÅÅÅNGT ifrån referenskvalite. Jag har en gammal 300 kronors Dilog box som ersättare till HD-boxen och SD-kvaliten ifrån denna snik-box motsvarar ungefär SD-kvaliten ifrån sagems HD-box. Och det är INTE bra bildkvalite. Det är SYND att frugan lagt rabarber på samsung-boxen (för att spela in förlossnings-dokumentärer och annat sk-t), för SD-kvaliten ifrån den boxen var allt som oftast lika bra som HD-kvaliten ifrån sagem-boxen (med något enstaka undantag i ärlighetens namn). Canal+HD ishockey ger ett 3D-djup och man ser vilka spelarna är, för att inte tala om att man kan njuta av att faktiskt kunna se att det är den fantasktiske Zlatan som är ute på planen.
Jag har inte sett Canal+HD så det kan jag inte kommentera. Det jag däremot har sett var MTVnHD, svt1HD för det var vad jag lyckades få in när jag hade boxen hemma. så "Starke man" har jag sett... HD-materialet verkar dock variera väldigt mycket, exempelvis så var serien Starke man i SVT väldigt brusig/kornig.
Starke man bjöd på mindre detaljrikedom än en vanlig referens-dvd... Bruset och kornigheten var inte hälften så störigt som bristen på upplösning och detaljer... Illa, helt enkelt. Det var vad bilden på Starke Man programmet var. Illa... Let´s dance och tidigare sända doobidoo var fantastiskt bra. Klart att en bra blu ray platta är bättre men HD är ett steg i rätt riktning.
Håller inte med om att man ska nöja sej med de HD-sändningarna vi hittills har sett prov på. OM Boxer hade varit först ut på svenska marknaden med HDTV-sändningar och i sin iver med att vara först ut hade lanserat dagens paket med alla de bristerna, så hade jag haft en VISS förståelse, även om jag inte hade gillat läget ändå. Men nu är Boxer SIST UT på svenska marknaden med HDTV-sändningar. Det finns inte några konkurrenter de måste hinna före. Då kan dom väl för bövelen åtminstone göra rätt när de nu ändå är sist i mål... THAT'S my point...
Postad 04 mars 2011 - 22:09
robban100
-
robban100
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Då kan dom väl för bövelen åtminstone göra rätt när de nu ändå är sist i mål... THAT'S my point...
Boxer började sända HD 2006, VM i fotboll och fortsatte sedan med provsändningar över Stockholm och Mälardalen. Det borde ju i och för sig betyda att de kan det här med HD... (Fast egentligen är det ju Teracom som sänder ut programmen).
Redigerat av robban100, 05 mars 2011 - 09:10.
Postad 04 mars 2011 - 23:29
Åskviggen
-
Åskviggen
-
Forumräv
-
-
518 inlägg
Mitt inlägg gällde huruvida sagemboxen är köpvärd eller inte.
Jag har problem med boxern, den låser sig exempelvis efter en halv timmes "oanvändning".
Detta verkar vara någon form av strömsparfunktion som borde gå att fixa så att
man inte behöver starta om boxen då jag exempelvis har tittat på DVD.
Ljudet hänger sig ibland efter paus.
Förbättringen jag upplever på bilden på bra HD-sändningar jämfört med andra SD-boxar
samt att den numera fungerar ganska bra, gör dock att jag tänker behålla boxen.
Jag håller dock med tidigare debattör(er) att det är oberipligt att Robert med flera
fortsätter att sälja boxern utan att informera om alla problem det är med Sagem boxern.
Vi får väl se hur bra Humax-boxern är.
Redigerat av Åskviggen, 05 mars 2011 - 10:56.
Postad 05 mars 2011 - 22:39
Unregistered6b959977
-
Unregistered6b959977
-
Användare
-
-
241 inlägg
Jag har en 47PFL9603H och när jag spolar fram eller bak så blir bilden svart i cirka 3-4 sekunder, samma sak gäller vid kanalbyte, lite pinsamt av sagem. Innan hade jag en 94250HD och där fanns inte det problemet, den var även snabbare vid kanalbyte. Har även en 42PFL7762D och där funkar RT90 utan problem. Dock lika långsam vid kanalbyte. 94250 känns som en bättre box, gick det inte modda den till den nya standarden.
Postad 06 mars 2011 - 18:28
robban100
-
robban100
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
94250 känns som en bättre box, gick det inte modda den till den nya standarden.
Det hade jag också hoppats var väldigt nöjd med min 94250, och trodde att Sagem bara skulle fixa T2 i den. Vet någon varför Sagem heter Sagemcom numera?
Postad 06 mars 2011 - 21:36
tamias
-
tamias
-
Lärjunge
-
-
258 inlägg
Jag gissar att någon stjärna på Sagem tyckte att det lät oerhört mycket tuffare och modernare med Sagemcom.
Postad 06 mars 2011 - 21:53
Unregistered345c2d61
-
Unregistered345c2d61
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Vet någon varför Sagem heter Sagemcom numera?
Det är för att de nu för tiden bara gör kvalitetsboxar och inte vill bli förknippade med de buggiga boxar som Sagem gjorde.
Redigerat av Unregistered345c2d61, 06 mars 2011 - 21:53.
Postad 06 mars 2011 - 23:40
cecar
-
cecar
-
Rookie
-
5 inlägg
Är det någon där ute som märkt att ljudet hackar väldigt ofta efter den senaste uppdateringen.När man tittar på Tv sändningar direkt.
Postad 07 mars 2011 - 06:42
Berkan
-
Berkan
-
Mästare
-
-
2 791 inlägg
Jag upptäckte det, ljudet liksom försvinner i ½ sekund då och då. Vet inte om det blivit sämre än före nya sw dock.
En positiv upptäckt för mig är att text-tv nu är snabbare, med fler sidor som lagras i minnet.
Postad 07 mars 2011 - 08:20
robban100
-
robban100
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Det är för att de nu för tiden bara gör kvalitetsboxar och inte vill bli förknippade med de buggiga boxar som Sagem gjorde. 
Haha... den var bra!!
Postad 07 mars 2011 - 09:33
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Den beskrivningen stämmer väl in på de IMAX scenerna jag har sett från bluray-skivor och det är väl också vad man innerst inne hoppas på att få ur HDTV-sändningar också..
Blu-ray klarar en bithastighet som är många gånger högre än tv-sändningarna. Det tillsammans med en högre upplösning och förmodligen betydligt bättre bildproduktion, allt från inspelningsutrustning till produktion och mixning och till den slutliga enkodningen (som dessutom inte behöver göras i realtid) gör att blu-ray kvalitet inte går att få i dagens hd-sändningar. Vill du ha det så får du nog vänta minst 10 år till (enbart en gissning). Men då kommer det sannolikt ha kommit en erättare till Blu-ray som är ännu bättre... Från DVD och framåt (egentligen kanske redan på LD-tiden) så har tv släpat efter i bildkvalitet och kommer att fortsätta göra det. Film är fortfarande bäst på bio...
Postad 07 mars 2011 - 09:42
olaanderberg
-
olaanderberg
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Håller på att utreda varför jag har dålig mottagning på vissa muxar (4 och 7 främst). Men på mux 1-5 visar boxen Signalkvalité 2 (rött). Detta kan inte stämma eftersom en annan box visar 98. Är det fler som har samma problem och kan bekräfta att signalkvailtén rimligen inte är 2? (Bilden fungerar bra på mux 1,2,3 och 5)
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|