Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HRT Stage

1784 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 16 September 2013 - 17:47

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Varför skulle det vara illa att jämföra med originalinstrument? Det är ju så det låter till 100%?

Om Josh Groban skulle stå ikväll och sjunga live unplugged i mitt vardagsrum eller Keith Jarrett spela ett av hans pianoimprovisationer i densamma, så betyder det inte att jag utvärderar mitt system utefter att gå upp på ovanvåningen och spela en av dessas skivor på mitt system.

Visst kommer dessas uppträdande i mitt vardagsrum nyss ge mig en hint av hur deras respektive kompetenser låter fullständigt ofiltrerat, exkl. ev. diverse inverkan pga. rum, ev. dagsform, etc, men det har egentligen ingen total koppling till avspelningen av någon av deras skivor. Jag har ingen aning hur han som mastrade den eller den skivan ville att det skulle låta till 100%. I så fall skulle kanske lyssningsögonblicket i så fall spelas in och sedan lyssnats av på aktuellt system omedelbart efter och sedan en diskussion inletts var ev. begränsningar i reproduktionskedjan, akustiken etc. ev. ligger.

Fast å andra sidan skulle Josh Grobans eller Keith Jarretts åsikt om reproduktionen av några av deras skivor kanske också kunna vara ett kvitto på hur bra systemet är. Eller om det ändå hade varit bättre med den person som mastrade skivan. Dock får det nog sägas att de enda som kan veta hur en inspelning skall låta/återges, är de som var med vid inspelningsögonblicket i någon eller några former.

Jag finner det således lite haltande att säga att bara för att man hört hur en flygel låter irl vid ett visst scenario gör att man kan bedöma alla hifisystem efter detta, men jag missförstår dig kanske.

Att lyssna på en given/känd källreferens kryddat med en koppling till verkligheten är nog ändå bäst metod, även om den kan ta tid att få tillfredsställande koll på ur alla aspekter. Själv använder jag konsekvent ett dussin skivor – gamla som nya – som jag vet hur de skall låta när de är så nära optimal reproduktion som vanligt sett till ljudtryck, rumsinformation, 3D (djup/bredd) etc. Egentligen skulle det på alla hifi-mässor spelas exakt samma ljudspår, det hade varit intressant. Bara tanken t ex också hur olika ett dussin identiska anläggningar hade låtit, bara p g a de olika rummens utformning och akustik.

Nej. För valet av mick, positionen, inspelningsprylar, EQ, etc etc påverkar ljudet.

+1.

Postad 16 September 2013 - 18:00

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0
förresten, finns det mätningar som kan backa upp Kevin Halversons påstående att Stage återger en korrekt ljudbild?
skulle vara kul att jämföra mot dem mätningar jag hittat på mina högtalare som är framtagna att vara väldigt transparenta och erbjuda riktig studiomonitorkvalité till hemmet (jag vet, försäljningssnack hehe).

Postad 16 September 2013 - 18:06

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Egentligen är det ju tämligen ointressant varför man gillar en viss återgivning, eller inte.
Men visst tusan är det lättare att relatera till "kända" ljud som tex hur en röst låter. Likadant naturligtvis med en inspelning man själv gjort och tycker stämmer väl med hur det lät "live". Kanske så E-Lite menar.

Postad 16 September 2013 - 18:15

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

förresten, finns det mätningar som kan backa upp Kevin Halversons påstående att Stage återger en korrekt ljudbild?
skulle vara kul att jämföra mot dem mätningar jag hittat på mina högtalare som är framtagna att vara väldigt transparenta och erbjuda riktig studiomonitorkvalité till hemmet (jag vet, försäljningssnack hehe).

Finns inga sådana mätningar som berättar någon absolut sanning för en lekman. Inte minst för att en "korrekt" återgivning (enligt somliga) inte uppvisar en rak kurva, utan tar hänsyn till hur vår hörsel tar upp ljud.

Postad 16 September 2013 - 18:24

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0

Finns inga sådana mätningar som berättar någon absolut sanning för en lekman. Inte minst för att en "korrekt" återgivning (enligt somliga) inte uppvisar en rak kurva, utan tar hänsyn till hur vår hörsel tar upp ljud.

nej det förstår jag men det vore kul att jämföra. tycker dessutom det är fel av HRT att använda ordet "korrekt" då dem inte har någon kontroll över akustiken där deras produkt hamnar.

Postad 16 September 2013 - 18:38

G Chatall
  • G Chatall
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Hur går det, Falcy och Herr Karlsson, får ni några högtalare för test? Jag är ytterst intresserad av vad ni har att säga om produkten.

Hej Warlokk och Falcy. Falcy har jag lovat att han skall få testa ett system, och just nu finns det bara ett i Sverige hos Lars Bengtsson i Stockholm och under de nästkommande veckorna kommer de första produktionsklara exemplaren komma till Sverige, men dessa är sedan länge redan sålda till butiker runtom i landet, och Sverige fick ju som väntat en ganska liten inledande ranson, så att vi kommer få brist på denna produkt råder det nog ingen större tvekan om. Så fort Stage landar hos butikerna i Sverige, så är jag säker på att man kommer börja se på t ex prisjakt var systemet finns för demo, och då kan ju en bra inledning att besöka sin lokala butik, lyssna där och utföra ett hemlån därifrån. Vi hör av oss så fort vi vet mer och vilka möjligheter som finns.
M.V.H
Göran , Runt Ljud
Distributör för HRT(Music Streamer) , DSPeaker m.m.

Postad 16 September 2013 - 18:41

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

nej det förstår jag men det vore kul att jämföra. tycker dessutom det är fel av HRT att använda ordet "korrekt" då dem inte har någon kontroll över akustiken där deras produkt hamnar.

Absolut. Det problemet stångas förmodligen alla tillverkare med. Att hitta en kompromiss som funkar i "vanliga hem". Är väl bla. de kompromisserna som gör att vi faller för lite olika högtalare kan jag tänka. :)

Postad 16 September 2013 - 19:35

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Du missförstod nog vad jag menade. Jag menar att ha det faktiska instrumentet / sångaren osv som referens, UTAN inspelning

Nej, det är du som missförstår. Han menar att det är omöjligt att spela in ljudet korrekt, och därmed är det även omöjligt att återskapa det korrekt även om du har ett perfekt ljudåtergivningssystem.

Postad 16 September 2013 - 22:02

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 1
Varför i hela friden var det ett inlägg för ett tag sedan, där man med pompa och ståt kungjorde att Stage nu landat i Sverige????
Precis samma antal som tidigt i våras finns fortfarande att tiillgå, alltså 1st.

Postad 17 September 2013 - 00:12

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Varför i hela friden var det ett inlägg för ett tag sedan, där man med pompa och ståt kungjorde att Stage nu landat i Sverige????
Precis samma antal som tidigt i våras finns fortfarande att tiillgå, alltså 1st.

Med andra ord så är vi tillbaks på ruta ett!

Postad 17 September 2013 - 04:57

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 1

Det skrevs också att det i denna vecka skulle komma "volymleveranser". Någon volym att prata om verkar ju inte vara aktuellt sägs det nu... Till Jul? Kanske man skulle väntat med marknadsföringen tills det verkligen fanns just en "volym" av produkter att tillgå och gärna då göra detta på den forumsavdelning som är avsedd för butikers erbjudande och reklam.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 17 September 2013 - 04:59.

Postad 17 September 2013 - 11:35

Unregisteredb1334109
  • Unregisteredb1334109
  • Lärjunge

• 326 inlägg
  • 2

Det skrevs också att det i denna vecka skulle komma "volymleveranser". Någon volym att prata om verkar ju inte vara aktuellt sägs det nu... Till Jul? Kanske man skulle väntat med marknadsföringen tills det verkligen fanns just en "volym" av produkter att tillgå och gärna då göra detta på den forumsavdelning som är avsedd för butikers erbjudande och reklam.

Jepp lite väl mycket reklam i denna tråd, borde bli flyttad till "Butiker (& import)" forumet.
Jag menar fråga dig själv, hade inte du haft i syfte att promota en produkt, hade du då satt dig och mailat en forumkommentar om ett system till ett dess tillhörande företag... seriöst undrar hur många i denna tråd som går på denna typ av marknadsföring.

Postad 17 September 2013 - 12:43

G Chatall
  • G Chatall
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Hej mittiprick. Leveransen av Stage skulle ha gått igår från USA med ankomst till Sverige i slutet på denna vecka, men det uppstod ett missförstånd gällande fraktmetoden där vi trodde det aktuella transportföretaget kunde hämta och leverera pallar, vilket det visade sig att de inte kunde, så vi fick byta fraktbolag med kort varsel, vilket gjort att leveransen tyvärr skjutits på en vecka, och kommer gå från USA 23/9, för ankomst i slutet på samma vecka. Stagehögtalarna står klara för leverans i USA, men tyvärr blev det ett litet missförstånd härvid. Hoppas detta klargör lite.
M.V.H
Göran , Runt Ljud

Redigerat av G Chatall, 17 September 2013 - 12:46.

Postad 17 September 2013 - 13:09

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Det skulle vara intressant att jämföra HRT Stage med ett analogt paket som Magnat Music System 400.
Detta system testades i blaskan Hifi & Musik nu i senaste nr. Visserligen lite dyrare ca 14 500 kr, men ett
av få nya färdigmatchade hifi system i rimlig prisklass. Givetvis hoppas jag att Stage verkligen kommer in
23/9 enligt Göran, men lite luttrad har man tyvärr blivit.

Postad 17 September 2013 - 13:54

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Du missförstod nog vad jag menade. Jag menar att ha det faktiska instrumentet / sångaren osv som referens, UTAN inspelning ;) Som jag sa innan i tråden, Jag vet hur ett Steinway Grand Piano Model B låter, jag vet hur en Gibson Les Paul classic guitar på en Marshall JCM 2000 låter, osv.. Bättre referens än så kan man nog inte ha. Sen är det klart alltid spännande att jämföra med andra anläggningar också!

Ojoj, jag har svårt att se att detta ger något överhuvudtaget. För det första så ska man verkligen "veta" hur något låter. Dvs, kunna verkligen höra skillnad när man inte vet vad det är. Som blindtester på viner när många helt plötsligt inte kan känna av den stora skillnaden de kände innan.
Sen kommer nästa problem, att det finns både variation inom tillverkning/skick på instrument plus stämning (trådar) etc.
Så i slutändan är det svårt att överhuvudtaget veta hur det låter till 100%. Att sen använda denna osäkra information för att se lyssna på en inspelning som kan ha påverkats i massa olika delar i kedjan, för att se någon gemensam nämnare. Ja, det känns faktiskt rätt meningslöst enligt mig. Men om man anser det ger något så go ahead.

Redigerat av MKarlsson74, 17 September 2013 - 13:55.

Postad 17 September 2013 - 16:19

G Chatall
  • G Chatall
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Det skulle vara intressant att jämföra HRT Stage med ett analogt paket som Magnat Music System 400.
Detta system testades i blaskan Hifi & Musik nu i senaste nr. Visserligen lite dyrare ca 14 500 kr, men ett
av få nya färdigmatchade hifi system i rimlig prisklass. Givetvis hoppas jag att Stage verkligen kommer in
23/9 enligt Göran, men lite luttrad har man tyvärr blivit.

Hej jbl l65a. Notera att de går från USA 23/9, inte anländer till Sverige 23/9. Vi beräknar att det bör ta cirka en vecka innan de anländer till Sverige, så mest realistiskt är nog att de första exemplaren kommer ut i svenska butiker vecka 40, alltså slutet september, början oktober.
M.V.H

Göran , Runt Ljud

Postad 17 September 2013 - 16:53

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 1

Jag låser tråden och den öppnas igen när produkten finns tillgänglig.
G Chatall, d.v.s Göran, skickar mig ett PM när produkten finns tillgänglig.

EDIT: Eftersom högtalarna nu enligt Göran ska finnas ute, så öppnar jag tråden igen.
Håll er till ämnet och reglerna så slipper vi hänglås.

Då kanske den ska stängas ett par veckor igen... :rolleyes:

Postad 17 September 2013 - 21:05

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 1

Det är din högst personliga och åsikt. Jag litar på mina många års musikerfarenhet och öron, det har fungerat hitintills! Du får gärna anse att det är snett, det gör dock inte din åsikt till "rätt" ;)

Visst, skulle vara intressant och köra ett blindtest på dig. Inte ens de som spelar klarar av att höra en skillnad så... http://www.npr.org/b...-pick-the-strad

Postad 17 September 2013 - 21:12

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
För eder information så har det gjorts blindtester där man inte kunnat skilja på live och återgiven musik. Bandet har då helt enkelt spelat bakom ett skynke. Minns jag inte helt fel har IÖ gjort ett sånt test. :)

F.ö. får vi snart bannor av mod. om vi inte glider över till ämnet. ;)

Redigerat av laddie15, 17 September 2013 - 21:22.

Postad 18 September 2013 - 20:27

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 1

Höra skillnad på vadå menar du?

Skillnad på olika instrument. Det är mycket snack om att vissa märken har ett visst sound men när man testar det så är det inte lika lätt eller omöjligt för dem att höra en skillnad. Det är lite som med hifi, att ögonen, märket, reklam mm påverkar hur folk tror de upplever saker och ting.

Postad 18 September 2013 - 21:19

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Mja, fast det var ju inte alls det jag sa heller :D Vad jag sa var att jag kan höra skillnad på om det är instrumentet som spelas framför mig eller om det är en inspelning av instrumentet som spelas upp på HRT-stage. Om du går tillbaka i mina inlägg och läser dem lite nogrannare så klarnar det nog snart :)

Så kort sagt känner du inte igen dig i Kevin Halversons beskrivning av sin produkt då?

Postad 18 September 2013 - 23:59

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Mja, fast det var ju inte alls det jag sa heller :D Vad jag sa var att jag kan höra skillnad på om det är instrumentet som spelas framför mig eller om det är en inspelning av instrumentet som spelas upp på HRT-stage. Om du går tillbaka i mina inlägg och läser dem lite nogrannare så klarnar det nog snart :)

Nej, du skrev "Jag vet hur ett Steinway Grand Piano Model B låter, jag vet hur en Gibson Les Paul classic guitar på en Marshall JCM 2000 låter, osv.. Bättre referens än så kan man nog inte ha."
Det vill säga att du anser dig veta hur de låter och alltså skulle kunna skilja dem mot andra liknande instrument.

Postad 19 September 2013 - 07:01

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Huvudsaken är väl åndå att man har lättare att avgöra om en högtalare är transparent, om man har gott gehör och stor erfarenhet av hur olika instrument skall låta? Och de egenskaperna verkar ju E-Lite besitta.
Sedan kan ju förstås inspelningen av instrumentet vara usel, och skall ju då också låta så genom anläggningen. :)

Redigerat av laddie15, 19 September 2013 - 07:02.

Postad 19 September 2013 - 09:17

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Va?

Ja det sa jag. Nej det menar jag inte. Vad jag menar med att jag vet hur till exempel ett Steinway Grand Piano Model B låter är att jag kan skilja det från en inspelning och att höra det live.

Konstruktören verkar tycka att Stage är transparent och att det som inte låter som Stage helt enkelt låter fel. Du verkar inte dela hans uppfattning. Så menade jag.

Postad 19 September 2013 - 11:26

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 1

Ja det sa jag. Nej det menar jag inte. Vad jag menar med att jag vet hur till exempel ett Steinway Grand Piano Model B låter är att jag kan skilja det från en inspelning och att höra det live.

Och exakt hur kan du göra det? Och exakt vad ger det för info för att utvärdera högtalare?
Eftersom du säger att du inte vet exakt hur det låter i verkligheten, så kan du inte använda det att utvärdera högtalare som matas med musik som har minst 10-tal olika möjliga felkällor som påverkar ljudet från inspelningen till vad som är på skivan.

Postad 19 September 2013 - 13:58

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
En av männen bakom högtalarmärket Guru är en duktig musiker, cellist vill jag minnas. Undras just om hans briljans inom musikens värld används i form av rent tyckande, eller om man alltid kör med blindtest.

Postad 19 September 2013 - 19:26

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 1

Det kanske är jag som tycker det är enkelt, vad vet jag.

Att det är enkelt är knappast sant och blindtestet som jag nyligen länkade visade ju att t o m de som SPELAR dessa instrument professionellt inte fixar blindtest speciellt bra.
Mina frågor är inte konstiga, det är nog snarare att du inte kan erkänna att du påstått fel.

Postad 19 September 2013 - 20:16

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Jag hade nästan varit villig att betala för en lyssningssession med MKarlsson74 och e-lite där var och en av er fick ta med sig ett dussin av sina respektive referenspår och ta diskussionen därifrån. Och varför inte ta med mittiprick och laddie15 med. Kan ni inte ta er ned till den närstående Malmömässan 19-20 oktober? PS: Jag kommer givetvis vara med också. :)

Bifogad fil  hifi2013.jpg   221.85K   4 Antal nerladdningar

Postad 19 September 2013 - 20:26

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Jag kommer vara där.

OK. Vilka fler ställer upp? Är säker på att Göran med glädje erbjuder sitt demorum för ett sådant event. Kom igen nu alla teoretiker, nu skulle vi alla kunna samlas i samma rum rum under samma förutsättningar. Kanske t o m om någon konkurrent (på eller utanför mässan) vill ställa upp sitt system mot Stage. Det här hade verkligen varit mycket, mycket intressant. :P

Postad 19 September 2013 - 20:47

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Vad för event menar du då? Jag ska dit för att lyssna på slutprodukten HRT Stage för första gången och Stage som koncept för fjärde gången samt för att boka en hem-demo i mitt eget hem.

Skall vi samlas på mässan eller hemma hos dig? Jag skissar bara vad gäller event. Har ingen kolla på vad Göran kan tänkas ställa upp på.

Postad 19 September 2013 - 21:23

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Ryck upp dig nu och läs noga, jag har aldrig pratat om att jämföra olika/snarlika modeller av instrument med varann. "Testet" du länkar till går ut på att jämföra två violiner. Jag har aldrig pratat om det.

Snarare så är det du som är ute och virrar. Adjö.

Postad 19 September 2013 - 21:25

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Snarare så är det du som är ute och virrar. Adjö.

Kommer du till Malmö 19-20/10?

Postad 19 September 2013 - 21:26

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Vad pratar du om? Kommer förvisso att vara på mässan i Malmö, och kommer om det nu finns någon Stage där, att lyssna på dem/det.
Men du misstar dig om du tror Stage är typ århundradets sensation i mina ögon.
Du förstår, denna "teoretikern" har varit med i ett par tre årtionden vid det här laget. :)

Postad 19 September 2013 - 21:33

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 1

Vad pratar du om? Kommer förvisso att vara på mässan i Malmö, och kommer om det nu finns någon Stage där, att lyssna på dem/det.
Men du misstar dig om du tror Stage är typ århundradets sensation i mina ögon.
Du förstår, denna "teoretikern" har varit med i ett par tre årtionden vid det här laget. :)

Jag hävdar att Stage piskar alla 2-kanals system under 10.000:- (försteg, DAC, slutsteg, högtalarkablage, högtalare). Antar du utmaningen under denna mässhelg i en isolerad/dedikerad demo. Hittills förstår jag att du och e-lite kommer vara på plats. Mycket snack på detta forum, men nu efterlyser jag lite irl aktivitet, inkl. mig själv. Vem är med? :)

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 19 September 2013 - 21:39.

Postad 19 September 2013 - 22:38

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

• 110 inlägg
  • 1
Möjligt att jag är lite överkänslig, men Fredriks entusiasm känns nästan lite frikyrkopastor. Själv
kommer jag att lyssna i lugn och ro när systemet närmar sig mina hemtrakter. Är det bra i mina
öron, är jag inte alls främmande för att inhandla HRT Stage.

Postad 20 September 2013 - 04:48

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Möjligt att jag är lite överkänslig, men Fredriks entusiasm känns nästan lite frikyrkopastor. Själv
kommer jag att lyssna i lugn och ro när systemet närmar sig mina hemtrakter. Är det bra i mina
öron, är jag inte alls främmande för att inhandla HRT Stage.

Inte så lite religiöst säljbeteende heller och har samma åsikt i övrigt också. Har inte besökt Malmömässan tidigare och tänker inte lägga +30 mil för att Stage ev. kommer att demas där med hysteriska förespråkare / säljare runt sig.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 20 September 2013 - 04:50.

Postad 20 September 2013 - 11:37

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Jag hävdar att Stage piskar alla 2-kanals system under 10.000:- (försteg, DAC, slutsteg, högtalarkablage, högtalare). Antar du utmaningen under denna mässhelg i en isolerad/dedikerad demo. Hittills förstår jag att du och e-lite kommer vara på plats. Mycket snack på detta forum, men nu efterlyser jag lite irl aktivitet, inkl. mig själv. Vem är med? :)

Ursäkta än en gång, men detta är väl inte det som du Fredrik menat i tidigare inlägg, där jämför du Stage
med din egen 50.000 kronors anläggning, och har inget att anmärka på jämförelsen i den ursprungliga reklamen
med 150-200.000 kronors anläggningar. Att Stage ska vara bättre än system under 10.000 är väl den absolut
MINSTA förväntningen man kan ha vid ett eventuellt inköp. :huh:

Redigerat av jbl l65a, 20 September 2013 - 11:40.

Postad 20 September 2013 - 12:06

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Ursäkta än en gång, men detta är väl inte det som du Fredrik menat i tidigare inlägg, där jämför du Stage
med din egen 50.000 kronors anläggning, och har inget att anmärka på jämförelsen i den ursprungliga reklamen
med 150-200.000 kronors anläggningar. Att Stage ska vara bättre än system under 10.000 är väl den absolut
MINSTA förväntningen man kan ha vid ett eventuellt inköp. :huh:

Du får gå tillbaka och läsa i mina inlägg igen. Jag har aldrig sagt att Stage konkurrerar med ett system för 50.000:-, 150.000:- eller 200.000:-, däremot att det finns kvaliteter i det som återfinns i mångdubbelt dyra system, inkl. mitt eget för drygt 50.000:-. För 10.000:- och under och en bra bit över har det imo ingen större konkurrens sett till rena hifi-kvaliteter och jag väntar fortfarande på att få bli motbevisad. :)

Postad 20 September 2013 - 12:42

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Du får gå tillbaka och läsa i mina inlägg igen. Jag har aldrig sagt att Stage konkurrerar med ett system för 50.000:-, 150.000:- eller 200.000:-, däremot att det finns kvaliteter i det som återfinns i mångdubbelt dyra system, inkl. mitt eget för drygt 50.000:-. För 10.000:- och under och en bra bit över har det imo ingen större konkurrens sett till rena hifi-kvaliteter och jag väntar fortfarande på att få bli motbevisad. :)

Jag har läst dina inlägg, bra om du också läste mina lite noggrannare. Har inte skrivit att du sagt konkurrera,
utan påpekat dina jämförelse med ditt eget system, samt att du inte reagerat på reklamen där systemet jämförts
med mångdubbelt dyrare system. Sen att du syftar på kvaliteter som återfinns i dyrare system, det låter för mig
väldigt kryptiskt. Min farsas gamla rörradio (Radiola) har också kvaliteter som vissa mycket dyra system med ett
mjukt, närvarande och lättlyssnat ljud!! :blush:

Postad 20 September 2013 - 12:56

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0

eftersom du nu bjuder in prylar i prisklassen lite över 10k så tror jag att Nuforce DDA-100 tillsammans med Kef R100 (totalt 13k) presterar minst lika bra rent hifi-kvaliteter, har fler digitala inputs och dessutom snyggare ;)

jag har hört DDA-100 tillsammans med KEF LS50 samt att jag hört R100 tillsammans med en Marantz reciever. tycker inte att Stage är bättre än det jag hört från dessa. men för 10k och man vill ha en liten smidig bra ljudanläggning blir det svårt att slå Stage på öret men för lite mer kan man få lika bra och antagligen bättre men man kan även välja lite mer designade prylar om man tycker det är viktigt ;)

Postad 20 September 2013 - 14:13

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 3

Har inget intresse av att motbevisa att Stage är bäst i prisklassen, bara en rätt töntig inställning i mitt tycke. Sedan förvånar mig följande uttalande från en som inte gillar spekulationer. "För 10.000:- och under och en bra bit över har det imo ingen större konkurrens sett till rena hifi-kvaliteter". En given följdfråga blir ju då; Hur har du kommit fram till denna slutsats? Provat hela marknaden? Låt nu var och en i lugn och ro bilda sin egen uppfattning så har vi kanske en betydligt intressantare diskussion sedan. Om du nu kommer att acceptera även åsikter som inte är odelat positiva, vill säga. ;)

Postad 20 September 2013 - 15:08

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Har inget intresse av att motbevisa att Stage är bäst i prisklassen, bara en rätt töntig inställning i mitt tycke. Sedan förvånar mig följande uttalande från en som inte gillar spekulationer. "För 10.000:- och under och en bra bit över har det imo ingen större konkurrens sett till rena hifi-kvaliteter". En given följdfråga blir ju då; Hur har du kommit fram till denna slutsats? Provat hela marknaden? Låt nu var och en i lugn och ro bilda sin egen uppfattning så har vi kanske en betydligt intressantare diskussion sedan. Om du nu kommer att acceptera även åsikter som inte är odelat positiva, vill säga. ;)

Det kommer att bli mycket intressant att se hur detta system börjar mottas runtom i världen de kommande månaderna. :)

Postad 20 September 2013 - 15:26

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 1

Det kommer att bli mycket intressant att se hur detta system börjar mottas runtom i världen de kommande månaderna. :)

Som regel mottas allt nytt mycket positivt (det ligger lite i sakens natur att nytt och hypat som regel övervärderas till att börja med). Tror man skall strunta i att ta in sådant och bilda sig en egen uppfattning och lita på den.

Postad 20 September 2013 - 18:37

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 1

Som regel mottas allt nytt mycket positivt (det ligger lite i sakens natur att nytt och hypat som regel övervärderas till att börja med). Tror man skall strunta i att ta in sådant och bilda sig en egen uppfattning och lita på den.

Så när även någon liten korean skall lansera ett nytt vinterdäck för den nordiska marknaden så är det idel positiva attribut på däckmarknaden, för att dra en liten analogi. :) Varför tror du denna tråd har över 53000 visningar i skrivande stund trots att produkten ännu inte lanserats?

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 20 September 2013 - 18:37.

Postad 20 September 2013 - 19:58

floyd123
  • floyd123
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 2

Så när även någon liten korean skall lansera ett nytt vinterdäck för den nordiska marknaden så är det idel positiva attribut på däckmarknaden, för att dra en liten analogi. :) Varför tror du denna tråd har över 53000 visningar i skrivande stund trots att produkten ännu inte lanserats?

Mest för att det är en underhållande tråd på gott och ont och inte för att jag intresserad av stage som jag följer denna tråd...

Postad 21 September 2013 - 07:06

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 1

Lite märkligt resonemang kanske. Skicklig marknadsföring har nödvändigtvis ingenting med produktens faktiska prestanda eller kvalitet att göra. Du kanske känner till likaledes Amerikanska Harley Davidsson, för att nämna ett bra exempel. :)

Postad 21 September 2013 - 07:38

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 1

Så när även någon liten korean skall lansera ett nytt vinterdäck för den nordiska marknaden så är det idel positiva attribut på däckmarknaden, för att dra en liten analogi. :)

Nej det är inte säkert men inte heller så för vietnamesiska disktrasor... :rolleyes: Din analogi var mao lite långt från målet. En bättre jämförelse är tex när Xtz Earphone12 lanserades. Då dök det upp forumtrådar, både utomlands och i Sverige, där någon (varav en klumpigt nog hade samma namn som en marknadsförare på Xtz) "råkade" vara intresserade av produkten och sedan rullade det in mycket positiva kommentarer från "forumsmedlemmar" samtidigt som hifitidningar skrev att det var "highend för spottstyver". Jag har ju även tidigare visat dig hur det sett ut på liknande sätt för flera av hrts andra produkter i t.ex. detta forum. Har du verkligen glömt det...?

Varför tror du denna tråd har över 53000 visningar i skrivande stund trots att produkten ännu inte lanserats?

Troligen främst för att den hypning / marknadföring som i första hand du stått för i denna tråd uppmärksammats och kritiserats som felaktig (regelbrott). Helt klart har du / ni lyckats få klart mer uppmärksamhet här än vad som gäller för tråden hos Component (länk nedan) som mer ser ut som en ren marknadföringstråd där du mestadels för en försäljningsmonolog (något som säkert hade hänt även här om denna uppenbara säljtråd hade legat där den borde, under butiksforumet). Om uppmärksamheten här sedan säljer mer produkter eller motverkar syftet vet jag inte... Oavsett håller du alltså inte med om att man främst bör bilda sig en egen uppfattning utan istället ta in alla intryck från det världsomspännande mottagandet?

http://www.component...=15442&p=191946

Postad 21 September 2013 - 08:37

G Chatall
  • G Chatall
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Android och Ios är ju de vanligaste plattformarna som folk använder sig av med tanke på tabs och mobiler.

Hej! Här kommer lite teknisk information från USA .

“With the public release of iOS 7, a large number of iDevice platforms are now supported. These include iPad 1st, 2nd, 3rd and 4th generation; the iPad mini, iPhone models 4, 4S, 5, 5C and 5S as well as the 5th generation iPod touch.. with the adapter and a self powered USB 2.0 hub. We are in the process of creating a comprehensive document that lists all the supported platforms and their requirements.”

M.V.H
Göran , Runt Ljud

Postad 21 September 2013 - 08:59

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 1

Lite märkligt resonemang kanske. Skicklig marknadsföring har nödvändigtvis ingenting med produktens faktiska prestanda eller kvalitet att göra. Du kanske känner till likaledes Amerikanska Harley Davidsson, för att nämna ett bra exempel. :)

Vet inte om jag tycker HRT är sådär jätteduktiga på marknadsföring. Testerna HRT får runtom i världen talar ju för sig själva, och den svenska distributören målar ofta med breda penslar och kraftfulla attribut. Tycker mest det är kul, och skapar ju onekligen mycket ilska på forum som detta, men det är kanske en del av marknadsföringsstrategin, vad vet jag. :)

Nej det är inte säkert men inte heller så för vietnamesiska disktrasor... :rolleyes: Din analogi var mao lite långt från målet. En bättre jämförelse är tex när Xtz Earphone12 lanserades. Då dök det upp forumtrådar, både utomlands och i Sverige, där någon (varav en klumpigt nog hade samma namn som en marknadsförare på Xtz) "råkade" vara intresserade av produkten och sedan rullade det in mycket positiva kommentarer från "forumsmedlemmar" samtidigt som hifitidningar skrev att det var "highend för spottstyver". Jag har ju även tidigare visat dig hur det sett ut på liknande sätt för flera av hrts andra produkter i t.ex. detta forum. Har du verkligen glömt det...?

Troligen främst för att den hypning / marknadföring som i första hand du stått för i denna tråd uppmärksammats och kritiserats som felaktig (regelbrott). Helt klart har du / ni lyckats få klart mer uppmärksamhet här än vad som gäller för tråden hos Component (länk nedan) som mer ser ut som en ren marknadföringstråd där du mestadels för en försäljningsmonolog (något som säkert hade hänt även här om denna uppenbara säljtråd hade legat där den borde, under butiksforumet). Om uppmärksamheten här sedan säljer mer produkter eller motverkar syftet vet jag inte...
http://www.component...=15442&p=191946

Dina återkommande grundlösa konspirationsteorier gällande min relation till HRT får stå för dig och hör förslagsvis inte hemma i denna tråd. Försök att hålla dig till ämnet så inte denna tråd låses igen.

Oavsett håller du alltså inte med om att man främst bör bilda sig en egen uppfattning utan istället ta in alla intryck från det världsomspännande mottagandet?

Belägg på det tack.

Postad 21 September 2013 - 09:19

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 3

Vet inte om jag tycker HRT är sådär jätteduktiga på marknadsföring.

Är det därför du hjälper dom på traven?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.