När kommer Cinema M6 till att fyllas på lagret?
Ragnar
Vi får in M6 och S5 i mitten av oktober ungefär.
/Joel
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
9 relaterade trådar
Postad 17 September 2014 - 09:42
Vi får in M6 och S5 i mitten av oktober ungefär. /Joel Postad 20 September 2014 - 08:59
Då är man på Arken och väntar på insläpp. XTZ står högt på listan
Postar bild från deras rum senare. Postad 20 September 2014 - 14:58
Kunde tyvärr inte åka på mässan som planerat så ser fram emot bilder och intryck av er som besökte XTZ:as monter. Framför allt om Subben 1x12 som jag förbokat Postad 20 September 2014 - 16:53
Besviken på XTZ demo av nya Cimema serien på Arken, speciellt dialogen från centern/frontsystem var för nedtonad/mörk tycker jag. Kan vara inställningar mm. och kanske även demomaterialet? Någon mer som håller med?
/Lennart Postad 20 September 2014 - 17:49 Bra skrivet om man läser vad han sa om basen .Verkligen vetenskaplig test. Postad 20 September 2014 - 18:09
Deras demo av Cinema va väldigt tråkig rycker jag. Jag lyssnade mest efter subbarna, men dom gick tyvärr knappt på tomgång
Postad 20 September 2014 - 19:25
Här finns lite bilder från dagen i Göteborg och bland dom XTZ.
https://www.flickr.c...57647771141676/ Tyvärr började vi bli väldigt hungriga så vi lyssnade bara på Master M2 som lät trevligt. Subben 3X12 spelade dom knappt med pga regler då det stör dom andra utställarna. Postad 20 September 2014 - 21:31
Tack för bilderna! Postad 21 September 2014 - 09:20
Jag ska ta å droppa in en sväng idag igen. Får bli prio blir XTZ och GURU, Guru är för att både jag och kompisen blev mest imponerande utav dom på hela mässan. XTZ mer för att man var så trött när man kom dit, de va det sista rummet vi besökte.
Postad 21 September 2014 - 09:59
XTZ Cinema imponerade stort på mig.
Med en i allra högsta grad standard Yamahaförstärkare och Pioneer BLU-ray samt helt obehandlat rum, så demade Olle detta system både på film och musik rent och med fantastisk SPL kapacitet som många av mässans övriga utställare borde ta lärdom av (dvs det korkade i att spela alldeles för högt i förhållande till rums/högtalarkapacitet, vilket var lätträknat på årets mässa). Ytterst sällan man hör låten och klockorna i Pink Flloyds Time spela så här högt, rent och oansträngt. Detta Cinema var (i förhållande till ljudnivå) mässans absolut renaste ljud. Kan inte tänka mig att det finns ett bättre system om man vill kombinera hifi och hembio och även kikar på MK och Procella som alternativ.
2014-09-20 13.34.45.jpg 1.2MB
18 Antal nerladdningar
Postad 21 September 2014 - 17:53
Höjdpunkten på mässan, den enda ska nogsamt poängteras (I want my money back!!!), var just XTZ Cinema vilket jag hoppats på eftersom jag har fingret på köpknappen på M6orna.
Håller med inlägget ovan att basarna gick på tomgång, men bra för mig eftersom det var M6orna som var av intresse... Jag lyssnade på Cinema demon vid tre olika tillfällen och vid två lät det ohyggligt bra, upplösning, ljudbubbla och klarhet i dialog imponerade stort, det enda tillfället som inte imponerade var när jag satt längst fram, på tok för nära och allt blev bara platt och påträngande, 4 meter var perfekt. Undrar hur ljudbilden förändras när dessa monitorer, som uppbenbarligen är byggda för att vara nära vägg, placeras där också. Nu var de två meter ut i rummet.... Det blir köp när de väl finns tillgängliga! Postad 23 September 2014 - 16:58
Fick beställt M6 höger och vänster idag! Blir nog lagom till mina subbar är färdiga.
Postad 23 September 2014 - 21:39
Mitten oktober var det senaste jag hörde om när subbarna skulle komma.
Postad 24 September 2014 - 10:02
Månadsskiftet Oktober/November är det senaste. Postad 24 September 2014 - 10:12
Fick mail av Olle (men det var i mitten av augusti) då trodde han slutet av september.
Joel svarar förhoppningsvis i tråden snart med den senaste infon. Postad 24 September 2014 - 15:21
Lite trist att en annan satsat krutet på ett nytt Ken Kreisel Quattro system med matchande sub innan man upptäckte detta XTZ system!
Postad 24 September 2014 - 19:28 Frågade Joel härom dagen så tyvärr blir det nog till att vänta lite till :-P Postad 24 September 2014 - 19:31
Blir spännande att se hur subbarna möter upp M6/S5 bara, helt makalöst vad högt man kan spela utan dist Postad 24 September 2014 - 21:27
Kul att vårat rum var så välbesökt, fullt nästan hela tiden både lör och sön. En del kända ansikten härifrån. Jag kan hålla med och förstå att ni tycker att det var tråkigt. Subbarna gick på halvfart. Annars tog de över helt med saker som skakade i rummet, ojämn fördelning och ojämnt frekvenssvar. Vi valde då en välbalanserad och jämn bas. Ljudet optimerades noggrant med RA II Pro och manuell korrigering av parametisk EQ i receivern för varje kanal. Trots detta tog det 2 min på första demon under lör innan grannen klagade och då spelade vi inte högt, Vi släppte lite på tyglarna under sön. Så ni som dök upp då ska ha hört tendenser till kapaciteten.
Olle är i Kina nu och fick besked att subbarna skickas imorgon från Kina. Leverans i början av november, då även en hög med M6 och S5. Det kommer en sändning av M6 och S5 innan det i mitten av oktober. Mvh Joel Postad 25 September 2014 - 13:42 Jag tror nog du kan vara rätt nöjd med det systymet trots allt Postad 26 September 2014 - 15:30
Jag må vara en vecka sen men det kan ändå vara intressant för er att höra om min upplevelse från mässan eftersom jag spendera rätt mycket tid där, plus att jag har pratat mycket med både XTZ och ljud&bild.
Några av er var inte helt övertygade. Jag förstår varför. Kort sagt så lät ljudet bra. Inte fantastiskt, men detta berodde på rummet och andra faktorer, inte högtalarna. Ljudet var stort, tydligt och detaljerat men vid vissa tillfällen blev det faktiskt lite för mycket (ansträngande). Särskilt i de övre registret. Förutsättningarna för att det skulle låta bra i detta rum var inte stora. Det var riktigt stort och det fanns ingen dämpning över huvud taget. Olle själv var förvånad över hur bra det lät under omständigheterna. Med andra "vanliga" högtalare hade det säkert låtit tunt och tråkigt. När jag fråga varför de inte hade gjort någon akustikbehandling så fick jag svaret att det helt enkelt inte fanns tid. Utöver detta så var placeringen av högtalare och sittplatserna inte optimal. Recivern (Yamaha RX-A1040) gjorde ett ok jobb men är inte rätt för dessa högtalare. Olle hade valt RX-A1040 av den enkla anledningen, att den fanns nära till hands. Med andra ord så var där noll matchning mellan högtalare och elektroniken. Kul med tanke på att grannarna väljer sin elektronik med högsta omsorg och oftast motsvara den en ny lyxbil även om de ska demonstrera ett par högtalare för 50 000 - 100 000. Värsta kombinationen jag såg var på Arken där Monitor Audio PL300 (65K) drevs av ett slutsteg värd över miljonen och sen var där ytterligare elektronik för lika mycket. Nä, Olle kör efter lite samma stil som Guru. Öhmans Guru Junior drevs av en kombinerad miniförstärkare och cd-spelare från Denon som sedan via lakritssnöre gick rakt in i hörlursutgången på en MacBook Pro. Deras högtalare är dock ganska förlåtande och därför lät det ändå förvånansvärt bra i deras lilla minivisningsrum. Hur som helst. Sven Bilén (journalisten som gav Cinema högsta betyg i ljud&bild) var själv på plats och dömde ut rummet plus att han direkt hitta 4 fel/anledningar till varför det inte lätt bättre än vad det gjorde. När han utförde testet hemma så använde han Anthem MRX 710 som lät mycket bättre med Cinema. Jag säger inte att man måste upp i 23k för en förstärkare men som med alla andra högtalare på marknaden så gäller det att matcha elektroniken. Jag uppskattar verkligen att Olle lägger all fokus på att lösa leveranserna från fabriken så vi får våra högtalare så fort som möjligt, men det är ändå synd att högtalarna inte fick en ärlig chans så fler entusiaster får upp ögonen för XTZ Cinema. Detta är väldigt dynamiska högtalare som kan leverera massor av information, men tyglas de inte på rätt sätt så kan det bli för mycket helt enkelt. I en normalt vardagsrum, med en förstärkare som rullar av ljudet lite i toppen, så kommer dessa högtalare att slakta allt motstånd ända upp till dubbla prislappen. Det är jag säker på. Jag har ännu inte fått mina högtalare men jag baserar detta på tidigare erfarenheter, lyssning hos fyndbörsen samt att Cinema inte har fått en enda dålig recension. Sorry om mitt inlägg blev lite långt men jag hoppas det uppskattas Postad 26 September 2014 - 16:52
Bra där AceR, kan lova dig att de senaste månaderna med Cinema har varit great, du kommer inte att bli besviken
Och då har jag inte ens börjat bygga min Biosalong på allvar än Nu är det bara subbarna som saknas... Postad 26 September 2014 - 18:15
Någon som kan beskriva denna serie (inte monsterbasen) VS 99.36 + w10.16bas + 99.25center + 93.21 surround.
Finns det mycket att vinna i ljud? Kör typ 95% film och serier. Edit: Kör med Onkyo TX-NR905 Redigerat av superjohan, 26 September 2014 - 18:20. Postad 26 September 2014 - 20:16
Jämfört med mina gamla 99.26or (som jag ställer mot dina 99.36/99.25 alltså) har du
1) En helt annorlunda spridning på ljudet, på alla ledder. Med 99.xx så är det stor skillnad på om du sitter i sweetspot eller på sidan. Cinema ger ett bra ljud även till de som vill titta på film med dig. 2) Det går att spela högre med Cinema är mitt intryck efter ett par månader med dom nu. Som den lekman man är och som inte kan alla uttryck så skulle jag säga att Cinema återförmedlar "filmljud" (snabba transienter framförallt) mycket bättre. 3) Med S5 får du en mycket större och härligare ljudbubbla än med 93.xx. I 3x-läget får man exakta placeringar SAMTIDIGT som det verkligen blir surround på riktigt! Sen är det ju ljusår bättre element i S5. Musikmässigt så tycker jag att 99.xx är bättre, men M6 ger också de ett riktigt bra ljud. Om vi säger så här; för 99% av oss bio-nissar så finns det inget att klaga på; ett utmärkt system både för bio och musik. Beror väl alldeles på hur mycket pengar man vill lägga, jag var riktigt nöjd med 99.26 men känner nu med Cinema (och trodde när jag bokade) att detta är ett system som kommer att prestera bra gentemot konkurrenterna och inget man byter ut i första taget. Det är ju inga dåliga grejer du har; om jag vore du skulle jag börja med att köpa 1 par S5, där kommer du nog märka största skillnaden (innan man vet hur SUB 1x12/SUB 3x12 presterar jämfört med w10.16). Prata med Joel och se vad han tycker vettja! Postad 26 September 2014 - 21:06
Postad 26 September 2014 - 21:24
Tack för svar Plingen.
Jo, s5:orna är helt klart intressant. Har inte pengar och råd nu iaf så det ligger en bit fram Undra vad man får för 99.36 om man skulle sälja dem. Båda har åkt i golvet så lackskada på ena och nån liten scratch på ena. Kattjäklar...!! Gjorde egna fötter nu som ska skruvas dit. Liten special. Ska monteras imorrn och kommer lägga upp bilder sen. Postad 27 September 2014 - 13:32
Bra skrivet AceR!
Om jag inte hade haft mina Divine och varit så insnöad på STORA talare så hade jag köpt hela Cinema serien. Tycker om ljud bilden ifrån dessa. Redigerat av RobNB, 27 September 2014 - 17:27. Postad 27 September 2014 - 14:58
Du menar om du inte haft dina divine? :-) Postad 27 September 2014 - 16:19
Jag kör idag xtz 99:26 som L och R samt 99:25 som center och tycker de låter enormt bra samt kan spela snuskigt högt med bra kontroll utan att de distar. Lek med tanken att jag vill byta till Cinema M6, vad vinner jag på det .
Postad 27 September 2014 - 17:26 hahaha. Såg det nu. Ja det är Divine jag menade Redigerat av RobNB, 27 September 2014 - 23:01. Postad 27 September 2014 - 18:02 Bättre spridning, ganska begränsad sweetspot med 99.xx...svårt att förklara men bättre överlag på filmljud än 99.xx! Och det går att spela ännu högre med Cinema ;-) Men 99.xx är ju helt klart riktigt bra också! Postad 27 September 2014 - 18:19
Ok, tack Plingen ungefär det jag förväntade mig, får se framöver vad pluskan säger.
Postad 27 September 2014 - 20:24 Ja, de blir ju inte automatiskt dåliga bara för att det lanserats nya prylar Vad hade du för surrar då? Postad 28 September 2014 - 16:23
Vilken är den optimala placeringen av M6 högtalarna, på vägg eller på stativ en bit ut från vägg, hur långt?
På vilken höjd ska S5 väggmonteras? Funkar den stora SUB 3x12 bra liggande eller bara stående? Postad 28 September 2014 - 20:19 Ang S5 rekommenderas öronhöjd...jag har testat både det och uppe i taket och öronhöjd var klart bäst. Fick den rekommendationen av XTZ. Postad 30 September 2014 - 11:01
finns det nån som har xtz cinema serien runt sundsvall/timrå trakten.
skulle vilja höraa hur det låter. Postad 03 October 2014 - 18:57
Hmm vad händer om jag kopplar in mina frontar (M6) till ett Behringer EP4000?
Upplever övriga att diskanten är rätt vass direkt ur lådan? Väldigt dynamiska högtalare med ett annat omfång och intresse än det jag har ägt innan. Redigerat av Unregistered295546cf, 03 October 2014 - 18:57. Postad 03 October 2014 - 19:20
Det har både jag och recensionen skrivit att dom inte rullar av något nämnvärt förrens 18-20KHz de kan upplevas lite vasst kanske. Dålig akustik kan spä på ett sådant fenomen och val utav förstärkeri. Om man har en Audyssey receiver så har vissa utav dom något som kallas HT EQ som man kan testa den EQn rullar av toppen för mer framträdande mellanregister. Alt. Kan man använda minidsp eller akustikbehandla sitt rum.
Postad 03 October 2014 - 19:28
Till Tv tittande är det rätt jobbigt men film är det en helt annan femma (positivt alltså).
Redigerat av Unregistered295546cf, 03 October 2014 - 19:28. Postad 04 October 2014 - 17:58
Helt off topic (hoppas moderatorpolisen inte raderar) men en kul nyhet för alla oss som är XTZ-fans. Jag upptäckte precis att XTZ har startat ett Kickstarter-projekt för ett par nya DSP hörlurar.
https://www.kickstar...eless-headphone Deras dyraste pledge på 5000 dollar är "Visit XTZ in Sweden and meet the team + get a unique XTZ speaker handed over by the founder + XTZ Headphone Divine. Undrar vad det kan vara? Cinema, Divine eller kanske... M2 Jag skulle gärna äga ett par vita M2, eller någon rolig färg som röd kanske Redigerat av AceR, 04 October 2014 - 18:00. Postad 07 October 2014 - 20:08
Nu är mina grejer under frakt
Det blev: 3 st M6 2 st S5 2 st Subx12 2 st AP100 slutsteg Kablage Ska bli kul att testa hur det låter. Postad 07 October 2014 - 20:21
jävla fin uppsättning:) själv väntar jag spänt på 3*12. synd bara att jag inte hade ekonomi till två som robnb
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |