Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BIL-tråden!

7547 svar till detta ämne Bilar Bil Car Cars
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 February 2016 - 21:37

xenonlampa
  • xenonlampa
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Möjligt, men jag är en av dom som just skulle tycka det.

Onödigt stora, klumpiga och opraktiska.
För att inte tala om hur fula dom är.

Men visst, bor man på landet och har en riktig bruksbil som tex en Landrover eller Pajero osv finns det ju vissa fördelar, men inte om man bor i storstan och kör fjant-suvar BMW X5 eller Porsche Cayenne...

En G63 AMG eller X6 M skulle få dig att le, tveklöst.

Och man behöver inte bo på landet för att nyttja högre markfrigång och fyrhjulsdrift, finns många fördelar med suvar, säkerhet, om man har ont i kroppen, skönare att dra med, absolut lättare att manövrera med sikten och större speglar eller bara visa att man är lite bättre ;)

Postad 16 February 2016 - 21:40

Tribbe
  • Tribbe
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0

Arbetskollegan har en Niva.. jag tycker inte den lever upp till mycket av vad du just skrev. Men har iofs aldrig suttit i den. Har dock legat under den och skruvat. Rätt skönt att inte behöva pallbockar eller något för att komma åt. 

Vet iofs inte om niva räknas som suv.  En suv är?

Redigerat av Tribbe, 16 February 2016 - 21:42.

Postad 16 February 2016 - 21:46

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Och man behöver inte bo på landet för att nyttja högre markfrigång och fyrhjulsdrift, finns många fördelar med suvar, säkerhet, om man har ont i kroppen, skönare att dra med, absolut lättare att manövrera med sikten och större speglar eller bara visa att man är lite bättre ;)

Där är vi helt enkelt inte överrens, men det är helt ok ;)

Postad 16 February 2016 - 21:48

xenonlampa
  • xenonlampa
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Arbetskollegan har en Niva.. jag tycker inte den lever upp till mycket av vad du just skrev. Men har iofs aldrig suttit i den. Har dock legat under den och skruvat. Rätt skönt att inte behöva pallbockar eller något för att komma åt. 

Vet iofs inte om niva räknas som suv.  En suv är?

... ett väldigt löst begrepp, en snäppet högre eller större bil, behöver inte ens va fyrhjulsdrift.

Niva är väl på snäppet till terrängbil, med lågväxel och diffspärr?

Postad 16 February 2016 - 21:50

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 2

Nu var det ju upp till 120 tkr vi pratade om...

Postad 16 February 2016 - 21:51

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0

Har du egen erfarenhet av det?

Jao; var dock en 2015 års modell, så det kan ju ha blivit sämre med åren kanske. Men kändes lite som att köra en husvagn... utan bil :D

Postad 16 February 2016 - 21:57

xenonlampa
  • xenonlampa
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Nu var det ju upp till 120 tkr vi pratade om...

Nja, det urartade och det kom ett påstående om att SUV:ar är tråkiga, för 120KKR(inte enligt mig :P), ja. men inte alla.

Jao; var dock en 2015 års modell, så det kan ju ha blivit sämre med åren kanske. Men kändes lite som att köra en husvagn... utan bil :D

Till 100% sant, just för att den är Amerikansk, Amerikanare kan inte bygga bilar.

Postad 16 February 2016 - 22:03

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0

Jo men hade du förväntat dig 911 prestanda?

När jag körde Wranglern så blev jag positivt överraskad över hur trevlig den var att köra.

Det är ju en rätt stor bil men man vande sig väldigt fort med storleken.

Och låg i 130km/h och undrade vart all vindbrus var som många klagade på.

Visst fanns det där men har kört betydligt nyare modernare bilar som brusat lika mycket typ.

Jag körde en 2014 i orginal utförande med diesel motor.

Postad 16 February 2016 - 23:19

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0

Nä, jag hade inte förväntat mig något alls; fick den som lånebil i somras någon gång när alla andra lånebilar var slut/utlånade... Så hyfsat original; runt 14 mil gammal :). Diesel. 

Kan ha suttit lite svulstigare hjul på som kan påverkat totalupplevelsen i negativ bemärkelse. Hann dock bara med ca 4 mil den dagen. 

Intressant med så vitt skilda upplevelser.

Postad 16 February 2016 - 23:33

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

shit. Detta drog iväg minsann. tack i alla fall för alla vettiga (och ovettiga) svar. kanske köper en liten golf igen som jag har nu. är ju rätt nöjd med den.

Postad 17 February 2016 - 00:16

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

Men allvarligt, hade du tänkt dig en ny SUV för 100-120 tkr, med körglädje? Det låter ju lite väl optimistiskt, minst sagt.

Ska du ha en SUV för det priset, glöm körglädje. Satsa på en begagnad som har fått bra vitsord för pålitlighet. En SUV är dyrare än motsvarande sedan eller kombi, givet samma märke.

Postad 17 February 2016 - 00:37

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0

Får ju inte ens en ny Dacia Duster för dom pengarna!

Postad 17 February 2016 - 00:51

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Men allvarligt, hade du tänkt dig en ny SUV för 100-120 tkr, med körglädje? Det låter ju lite väl optimistiskt, minst sagt.

Ska du ha en SUV för det priset, glöm körglädje. Satsa på en begagnad som har fått bra vitsord för pålitlighet. En SUV är dyrare än motsvarande sedan eller kombi, givet samma märke.

Men snälla du, jag har väl aldrig sagt att jag ska köpa en ny bil. Det enda jag frågade var om någon hade tips på en vettig suv för dom pengarna. Jag förstår mycket häl att jag inte får en ny suv för 120k. Jag är ingen idiot om du nu trodde det.

Postad 17 February 2016 - 01:42

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Nej, det tror jag inte, men kanske lite naiv i det här sammanhanget. Du får inte en stor (verkar som om du vill ha en stor, med tanke på sov-kraven?) SUV med körglädje (i den mån körglädje alls finns i SUV:ar i rimliga prisklasser) som är hyggligt ny för de pengarna.

Postad 17 February 2016 - 02:45

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0

Varför är alltid körglädje förknippat med massa HK och grym väghållning!

Finns olika sorters körglädje!

Postad 17 February 2016 - 05:57

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Att körglädje är förknippat med väghållning är väl inte konstigt alls? Massa hästkrafter innebär dock inte per automatik körglädje.
Tror du är mer inne på glädje i att åka bil?

Postad 17 February 2016 - 07:49

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0

Körglädje, 0,45 landsväg i en v70 ;-)

Postad 17 February 2016 - 08:01

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 1

Sen finns ju den här typen av körglädje.

Bifogad fil(er)

Postad 17 February 2016 - 08:04

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Roligt och SUV går hand i hand, tror få personer kan sitta i en tysk topp SUV och tycka den är tråkig. 

Mer än rolig bil för 100K i alla fall...

Jag kör nån ny/nästan ny premium tysk varje vecka, inkl SUV:ar, så jag har bättre möjligheter att jämföra än de flesta och i 100% av fallen är SUV:arna imo tråkigare än deras normalbyggda motsvarigheter. Och dyrare.

Men ja, de är lätta att komma in i så äldre och/eller de med krämpor passar dem bra. :D

Postad 17 February 2016 - 08:11

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

shit. Detta drog iväg minsann. tack i alla fall för alla vettiga (och ovettiga) svar. kanske köper en liten golf igen som jag har nu. är ju rätt nöjd med den.

Om du gillar Golf och vill ha något SUV-igare så köp en Skoda Yeti. Det borde gå att få en fin beg för 120k.

Vill du ha utmärkt framkomlighet till ett lågt pris är Fiat Panda 4 x4 eller Suzuki Swift 4 x 4 kompetenta på dålig väg.

Redigerat av hassesolo, 17 February 2016 - 08:14.

Postad 17 February 2016 - 08:17

-KungCarl-
  • -KungCarl-
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Körglädje känns vääääldigt subjektivt och har väl diskuterats på varenda bilforum utan att man kommer fram till mer än att definitionen är olika för oss alla. Är väl kul att vi alla kan ha rätt ;)

Bjuder nya Renault Alpine på "körglädje" måntro? http://teknikensvarl...ficiell-262542/

Hamnar priset i närheten av Cayman och 4C känns den helt plötsligt mindre körglad dock... :P

andreassofus: de tidiga svaren du fick ang. SUV känns väl vettiga iaf; santa fe, qashqai, yeti, tiguan, rav 4, mm... :)

Postad 17 February 2016 - 08:21

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Om du gillar Golf och vill ha något SUV-igare så köp en Skoda Yeti. Det borde gå att få en fin beg för 120k.

Vill du ha utmärkt framkomlighet till ett lågt pris är Fiat Panda 4 x4 eller Suzuki Swift 4 x 4 kompetenta på dålig väg.

Skoda Yeti, approved by Top Gear! ;)

https://www.youtube.com/watch?v=E7kEJ-pHkWA

Postad 17 February 2016 - 09:07

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

En riktig terrängbil ska inte ha automat! Amerikanskt trams.

Postad 17 February 2016 - 09:14

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Varför inte? En bra automatlåda gör säkert jobbet bättre än de flesta bilförare. 99% av folk med den typen av bilar kör dessutom aldrig i svårare terräng än dåligt plogade vägar...

Redigerat av hassesolo, 17 February 2016 - 09:14.

Postad 17 February 2016 - 09:15

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0

Försvarets Geländewagen har automat och det funkar utmärkt. Bilar med tre pedaler tillhör forntiden!

Postad 17 February 2016 - 09:19

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Varför inte? En bra automatlåda gör säkert jobbet bättre än de flesta bilförare. 99% av folk med den typen av bilar kör dessutom aldrig i svårare terräng än dåligt plogade vägar...

För att jag lärde mig köra 6-hjulig Volvo med diffspärr i lumpen. Vi övade i asbranta skidbackar och i skogen bland gropar och meter-höga stenar. Där någonstans sattes mina kriterier för en terrängbil för en livstid. Vilket medfört att jag aldrig har kunna se på en SUV med metallic-lack som något annat än modetrams. Men det får väl stå för mig det...

Tgbil%2013.jpg

Sen har du rätt i att Svensson utan adekvat utbildning inte kan hantera en manuellt växlad låda i terräng. Eller ens vet hur man håller i en ratt för att behålla tummarna när det tar tvärstopp mot en sten.

Redigerat av agpath, 17 February 2016 - 09:22.

Postad 17 February 2016 - 09:23

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

För att jag lärde mig köra 6-hjulig Volvo med diffspärr i lumpen. Vi övade i asbranta skidbackar och i skogen bland gropar och meter-höga stenar. Där någonstans sattes mina kriterier för en terrängbil för en livstid. Vilket medfört att jag aldrig har kunna se på en SUV med metallic-lack som något annat än modetrams. Men det får väl stå för mig det...

Tgbil%2013.jpg

Ett bra helautomatiskt system som i tex Land Rover hade garanterat gjort jobbet bättre än en beväring. Med sex hjul och sådan markfrigång behövs det förstås knappast. 

Postad 17 February 2016 - 09:24

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 1

Jo, jag lärde mig också på den typen av bilar när jag gjorde lumpen. Men jag har även deltagit i internationella insatser långt efter det och sett hur man gått över till modernare vagnar, med dieselmotor, automat, tryckknappar till diffspärrar, dieselvärmare etc... Dock ej metalliclack.  :)

Postad 17 February 2016 - 09:40

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Jo, jag lärde mig också på den typen av bilar när jag gjorde lumpen. Men jag har även deltagit i internationella insatser långt efter det och sett hur man gått över till modernare vagnar, med dieselmotor, automat, tryckknappar till diffspärrar, dieselvärmare etc... Dock ej metalliclack.  :)

Det måste vara det där med metallic-lacken som gör mig lite anti...

Postad 17 February 2016 - 09:44

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Nej, det tror jag inte, men kanske lite naiv i det här sammanhanget. Du får inte en stor (verkar som om du vill ha en stor, med tanke på sov-kraven?) SUV med körglädje (i den mån körglädje alls finns i SUV:ar i rimliga prisklasser) som är hyggligt ny för de pengarna.

är jag naiv när jag bet om köptips på en suv? varför är det naivt?   alla suvar är väl dessutom stora. i alla fall större än min golf och den har jag sovit två nätter i. 

Körglädje? jag har heller inte pratat om körglädje. Kan du inte sluta med att hitta på saker och istället läsa min fråga.

Här är min fråga igen. Läs långsamt så du verkligen förstår.

"Vilken suv är vettig att köpa för 100-120kr? 4wd och superstark motor är ej nödvändigt då jag tänkt köra på vägen

Bensin ska det vara och härma bra plats så man kan sova i den ett par nätter "

Postad 17 February 2016 - 09:51

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

har varit lite skeptisk till skoda men dom kanske har blivit bättre så senare år.  Suzuki swift?  jag frågar efter en suv och du rekommenderar en pytteliten leksaksbil :D

kollade faktiskt lite på en sån innan jag köpte golf. pratade med folk som hade swift och så.  små och trånga och dålig komfort och mycket vägbrus och orimligt slöa. 4wd hjälper inte i många lägen på dåliga vägar då bilen går för tungt. dessutom en pina att köra om med samt köra i uppförsbackar då den inte orkar hålla hastigheten. 

Känns inte som en bil jag vill ha på någon punkt.  Ska dock säga att min kolt inte är någon raket heller men... ;)

Postad 17 February 2016 - 10:01

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Skoda gör jättefina bilar nu för tiden. Lika bra som VW i alla fall.

Vill du sova i bilen skulle jag satsa på en Tahoe.

Jag fattar dock inte varför du vill ha en SUV. Inget av det du skriver talar för att en SUV passar dina behov. En rejäl combi däremot vore väl bra för dig?

Postad 17 February 2016 - 10:05

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Skoda gör jättefina bilar nu för tiden. Lika bra som VW i alla fall.

Vill du sova i bilen skulle jag satsa på en Tahoe.

Jag fattar dock inte varför du vill ha en SUV. Inget av det du skriver talar för att en SUV passar dina behov. En rejäl combi däremot vore väl bra för dig?

nja. gillar känslan att sitta lite högre bara. Samt att jag tycker många suvar är rätt snygga.  Sen om det är precis det jag behöver eller det mest nödvändiga köpet är en annan sak.  ibland är det kul att bara köpa nåt man vill ha utan att det är nödvändigt :)

En kombi hade funkat lika bra det.  En golfkombi kanske :)

min tanke var ju  att ha min golf  (2011) i två år. Sen byta upp mig till en 2013

gör man så, så har jag alltid en ganska ny bil till en vettig peng. Dessutom slipper jag att skatta den samt bara besiktning varannat år. och förhoppningsvis inget krångel då den är hyfsat ny och inte har gått så långt.

min golf hade gått 4200mil när jag köpte den och jag tänker inte köpa någon som gått mer än runt där. 

Postad 17 February 2016 - 10:51

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

nja. gillar känslan att sitta lite högre bara. Samt att jag tycker många suvar är rätt snygga.  Sen om det är precis det jag behöver eller det mest nödvändiga köpet är en annan sak.  ibland är det kul att bara köpa nåt man vill ha utan att det är nödvändigt :)

En kombi hade funkat lika bra det.  En golfkombi kanske :)

min tanke var ju  att ha min golf  (2011) i två år. Sen byta upp mig till en 2013

gör man så, så har jag alltid en ganska ny bil till en vettig peng. Dessutom slipper jag att skatta den samt bara besiktning varannat år. och förhoppningsvis inget krångel då den är hyfsat ny och inte har gått så långt.

min golf hade gått 4200mil när jag köpte den och jag tänker inte köpa någon som gått mer än runt där. 

Vill du sitta högre funkar det även med en MPV, tex Touran som är byggd på Golf-plattan men med högre kaross än en Golf.

Postad 17 February 2016 - 11:17

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3421 inlägg
  • 0

Körglädje känns vääääldigt subjektivt och har väl diskuterats på varenda bilforum utan att man kommer fram till mer än att definitionen är olika för oss alla. Är väl kul att vi alla kan ha rätt ;)

Bjuder nya Renault Alpine på "körglädje" måntro? http://teknikensvarl...ficiell-262542/

Hamnar priset i närheten av Cayman och 4C känns den helt plötsligt mindre körglad dock... :P

andreassofus: de tidiga svaren du fick ang. SUV känns väl vettiga iaf; santa fe, qashqai, yeti, tiguan, rav 4, mm... :)

Alla bilar med mittmonterad motor har automatisk körglädje ;)

Lustigt dock att från o med 718 så bytar boxster o Cayman plats.

Postad 17 February 2016 - 12:35

-KungCarl-
  • -KungCarl-
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Alla bilar med mittmonterad motor har automatisk körglädje ;)

Lustigt dock att från o med 718 så bytar boxster o Cayman plats.

Så klart, det är väl där motorn ska sitta dessutom? ;) eller vad har Porsche-puritanerna att säga om det..? :P

Är det för att cab "ska" vara dyrare än coupé de gör så?

Postad 17 February 2016 - 17:59

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3421 inlägg
  • 0

Så klart, det är väl där motorn ska sitta dessutom? ;) eller vad har Porsche-puritanerna att säga om det..? :P

Är det för att cab "ska" vara dyrare än coupé de gör så?

Det beror lite vem man snackar med, men dom flesta vet att både Boxster o Cayman hänger med 911 på svenska banor.

Men kör man på ringen (och det gör man) så drar 911 ifrån på raksträckorna.

Sen förvånades alla när dom släppte GT4 som är Cayman med 911 S motor och med upphängningen från GT3.

Och j*vlar i min låda vad den går!!

2015-porsche-cayman-gt4-images-10.jpg

Boxstern skapades annars när Porsche var på gränsen till konken och den räddade Porsche på många sätt.

Men redan då lyftes det ögonbryn på att den billigaste bilen var en cab. Det är nog där skon klämmer att den kostar mer att bygga än Cayman men går för ett lägre pris.

Nu har jag inte kört allt Porsche har byggt och 911 är en Fantastisk bil, men Boxster/Cayman är Såååå mycket roligare att köra :)

*edit*

Ska bli intressant hur 718 bliver att köra och framförallt hur den låter!

Redigerat av johan b-lund, 17 February 2016 - 18:04.

Postad 18 February 2016 - 07:30

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 1

Synd bara att Porsche är den absolut fulaste superbilen :-/ 

Ska man ändå betala multum kan de ju gärna se bra ut

Postad 18 February 2016 - 07:57

-KungCarl-
  • -KungCarl-
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

*text*

Kan tänka mig att på Knutan och Sturup så passar boxster/cayman riktigt bra. Min lilla Elise trivdes bättre i kurvorna på Sturup än en 997 turbo i somras, på rakan va jag chanslös dock :D

Men nere på Ringen fick man verkligen bekänna färg, jag saknar helt klart kraft för den banan men kanske är bra att börja lite lagom :) 911:or och Megane RS va nog de bilar som imponerade mest på mig.

Besökte motormässan i Genevé förra året när de visade GT4:an, grym bil! Har i stort sett läst o kollat alla tester sen dess :D Även besökt PCS för o kolla in den oxå (just nu står det en lila (!!) 991 GT3 RS på PCS, måste nog besöka dem igen snart...).

718 ska bli spännande o se hur den tas emot sen, lättare o mer hk låter ju som ett bra recept. AMS.de hade nåt ljudklipp i höstas från nåt vintertest, den mullrade på rätt gott. Tror nog Porsche kan få till ett bra ljud från en 4-cylinders snurra :)

Vad kör du själv för Porsche nu? :)

Postad 18 February 2016 - 08:17

RonnieW
  • RonnieW
  • Användare

• 182 inlägg
  • 1

Synd bara att Porsche är den absolut fulaste superbilen :-/ [/size]

Ska man ändå betala multum kan de ju gärna se bra ut[/size]

Sportbil kan jag gå med på att kalla det, inte superbil ;)

Dyrt behöver det inte vara heller. Tack vare Porsche håller värdet ganska bra så kan du få väldigt bra finansiering. Bäst är såklart att inte köpa nytt. Service är inte heller dyrt även om du gör det på Porsche Center.
Jag var intresserad av en 997 GT3 hos Porsche Center i Smista för inte allt för länge sen. Klarar du kontantinsatsen på 20% så är månadskostnaden (beror på priset på bilen såklart, i detta fallet strax över 600k) cirka 4500kr. (Blev chockad när säljaren sa det). Det är samma summa man betalar för en vanlig bil. Porsche har på senare år blivit en bil många kan ha råd med.

Det blev ingen GT3 för mig utan jag behöver en bil jag kan köra varje dag året runt. En 4s eller turbo ligger fortfarande i planerna dock så är jag väldigt förtjust i Panamera som jag från början tyckte var hiskeligt ful.

Redigerat av RonnieW, 18 February 2016 - 08:20.

Postad 18 February 2016 - 09:42

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 4

Synd bara att Porsche är den absolut fulaste superbilen :-/ 

Ska man ändå betala multum kan de ju gärna se bra ut

Varför skriker du? :ph34r:

Postad 18 February 2016 - 09:48

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3421 inlägg
  • 0

Kan tänka mig att på Knutan och Sturup så passar boxster/cayman riktigt bra. Min lilla Elise trivdes bättre i kurvorna på Sturup än en 997 turbo i somras, på rakan va jag chanslös dock :D

Men nere på Ringen fick man verkligen bekänna färg, jag saknar helt klart kraft för den banan men kanske är bra att börja lite lagom :) 911:or och Megane RS va nog de bilar som imponerade mest på mig.

Besökte motormässan i Genevé förra året när de visade GT4:an, grym bil! Har i stort sett läst o kollat alla tester sen dess :D Även besökt PCS för o kolla in den oxå (just nu står det en lila (!!) 991 GT3 RS på PCS, måste nog besöka dem igen snart...).

718 ska bli spännande o se hur den tas emot sen, lättare o mer hk låter ju som ett bra recept. AMS.de hade nåt ljudklipp i höstas från nåt vintertest, den mullrade på rätt gott. Tror nog Porsche kan få till ett bra ljud från en 4-cylinders snurra :)

Vad kör du själv för Porsche nu? :)

Du är inne på rätt spår :)

På Ljungbyhed delas banrekordet av en Ferrari (minns inte modell) och en Cayman vilket säger en del, det var även där jag fick mig en åktur med GT4:an. Det kräver dock sin man när en mittmonterad bil släpper för det kan vara lite obehagligt innan man får kläm på det! Boxstern har en "fördel" där för man känner hur chassit vrider sig i svängarna o då vet man att man närmar sig.

Och visst vill man ha lite mer kräm ibland, men det går fort nog för mig, man var tuffare förr :blush:  men mycket ligger i att våga satsa.

Ligger på låga åttor mellan B/G vilket inte är illa för en gammal 986 S och den är inte speciellt tweakad heller (finns bild i galleriet). Justerat luftfilter och uppborrat avgasrör är det som är gjort. Har finurlat på en snabbkoppling så man kan köra Kat-löst men har inte orkat ta tag i det.

Bilen är både kul och billig att köra så den stannar tills den rasar, förutom lite mer hk så hade en diffspärr varit guld men det kostar för mycket att lägga på i efterhand.

Megan RS, nä nä jag förnekar att bilen finns och att jag har blivit omkörd av ett par stycken ;)

Ford släpper en ny RS snart som verkar bli Riktigt häftig!

Ljudklipper på 718 låter som ett typiskt "Klappen Auspuff" så stäng ventilern så vi får höra hur den Verkligen låter ;)

Men givetvis så fixar dom till det har du hört hur Lmp1:an låter där är ju en Fyra i den med. Och tweakarna kommer sätta tänderna i alla nya modeller som kommer ut i och med att det är turbo på dom flesta modellerna. Bara det att sätta variabel turbo på 718 S gillas o 350hk kan nog bli 20 till om man vill.

Ja en 986 S puttrar jag runt o och har den mer eller mindre som bruksbil med. Så när den väl ger upp då blir med stor säkerhet en passande Boxster/Cayman en 4s skulle ev kunna få mig på andra planer. Där finns ett gytter av Porsche ägare där jag bor (mellan knutstorp o ljungbyhed) men dom är aldrig ute o kör.

Varför har jag frågat, värdet minskar ju o så måste den servas mer etc etc.

Jösses.........

Postad 18 February 2016 - 11:16

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Nya volvokombin ser inte ut som en kombi. Liten upptill och allt lutar inåt. Vilket skämt. Det är väl en kombi och inte en sedan?

Postad 18 February 2016 - 11:19

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 2

Nya volvokombin ser inte ut som en V70. 

Fixed that for you. Och det stämmer, tack o lov.

Mest lyckade Volvon hittills. 

Bifogad fil  v90.jpg   53.23K   1 Antal nerladdningar

Postad 18 February 2016 - 11:31

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

V70 är inte heller tillräckligt kombiformad imo. Den här är ännu värre.

De borde dra sig åt det här hållet om de vill att man skall kunna få plats med något i bilen. ;)

Renault_Trafic_Mk3_PassengerVan_2014_600

Redigerat av hassesolo, 18 February 2016 - 11:36.

Postad 18 February 2016 - 12:33

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Röstar för en sånhär. Så slipper man trängas med skräpet. ;)

9640790459.jpg

Näevars, men det här är kombi done right, imo.

https://youtu.be/soqeqdmiFqM

Även om det faktum att de V90 T6 som visats upp går på nästan 700 papp i riktpris nog får klassas som lite väl...V90 D4 Man Kinetic börjar på 339000 men billigast är egentligen T5 Aut Momentum för 375 loppor.

Redigerat av pacman, 18 February 2016 - 12:37.

Postad 18 February 2016 - 13:37

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Så kallade premiumbilar är fantastiskt dyra. Jag tycker inte att det är värt att lägga mer än 200k på en familjetransportör och då är både jag och frugan höginkomsttagare...

Postad 18 February 2016 - 14:08

RonnieW
  • RonnieW
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Fixed that for you. Och det stämmer, tack o lov.

Mest lyckade Volvon hittills. 
attachicon.gifv90.jpg

Den är vacker! Första ha-begäret för en Volvo sedan T-Gul/Röd.

Postad 18 February 2016 - 16:04

-KungCarl-
  • -KungCarl-
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

*massa text*

haha. skönt att höra ;)

jo jag är inte riktigt vän med mittmotorn än, vågar ej pressa som jag gjorde med min Miata... Elisen biter tillbaka rejält mycket mer när man går över gränsen, och jag är ej lika säker på var den är som jag va med Miatan. Men j*vlar vad mycke mer grepp jag har i Lotusen, och mer ska de bli! Åker på coilovers, arb, toe links, nya bussningar, quickshift, mm inom kort :)

Bra tid på Ringen! Själv siktar jag på låga 9:or i år (jag har bara kört 2 varv med 9:55 som bäst med mycket trafik = helg), bilen har gått runt på 9:15 (förra ägaren) så ska ner mitt i en vecka o försöka igen.

Det är riktigt psykande att kolla min film från Ringen o se alla Megane RS åka om en :P

Vi får hålla utkik efter 718!

986 S är ju inte fy skam o puttra runt i ;) det händer väl lite inom PCSR inom kort (följer JohnC's bygge på rejsa) som ska göra det lättare att komma igång att rejsa med Boxsters (en ny enhetsklass). Kanske nåt att sikta på?

Och ja man ska använda dem! Det mår alla bäst av ;)

Postad 18 February 2016 - 17:35

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3421 inlägg
  • 0

haha. skönt att höra ;)

jo jag är inte riktigt vän med mittmotorn än, vågar ej pressa som jag gjorde med min Miata... Elisen biter tillbaka rejält mycket mer när man går över gränsen, och jag är ej lika säker på var den är som jag va med Miatan. Men j*vlar vad mycke mer grepp jag har i Lotusen, och mer ska de bli! Åker på coilovers, arb, toe links, nya bussningar, quickshift, mm inom kort :)

Bra tid på Ringen! Själv siktar jag på låga 9:or i år (jag har bara kört 2 varv med 9:55 som bäst med mycket trafik = helg), bilen har gått runt på 9:15 (förra ägaren) så ska ner mitt i en vecka o försöka igen.

Det är riktigt psykande att kolla min film från Ringen o se alla Megane RS åka om en :P

Vi får hålla utkik efter 718!

986 S är ju inte fy skam o puttra runt i ;) det händer väl lite inom PCSR inom kort (följer JohnC's bygge på rejsa) som ska göra det lättare att komma igång att rejsa med Boxsters (en ny enhetsklass). Kanske nåt att sikta på?

Och ja man ska använda dem! Det mår alla bäst av ;)

Man ska ha tur med trafiken eller få häng på någon så man får lite heads upp så kan man stå på ganska rejält. Jag har flera höga 10:er med så det är inte alltid det går så snabbt ;) (berätta det inte för någon) Sen tar det tid att lära sig banan med, jag vet inte hur många varv jag har i dag men någonstans närmare 70 varv bör det vara. Jag vet inte hur gammal din Elise är men man kan inte förvänta sig underverk av en 16 år gammal bil.

Att gå All out har jag tänkt på men att jag kan ha den som en bruksbil känns viktigare. Men köper jag nytt då jäklar så ska den tweaks. JohnC har så många goda idér så där är att göra. Det enda jag har gjort så är att hard toppen är rensad på allt skrafs men det var inte mycket vikt att spara. Tycker heller inte det påverkar vridstyvheten så mycket så jag använder den inte så ofta.

Det där med att få bort kattarna vill jag iaf för ljudets skull. Så pubertal man kan vara ;) och några hk finns där säkert att hämta.

Skulle jag däremot hitta motorn o motorstyrningen från en 996 då slår jag nog till omedelbums.

Den passar närapå helt utan tweakning o du ser inte skillnad mot orginalmotorn!

Btw, Miata på kurvig väg är något av det roligaste som finns! Jag bor mellan Knutstorp och Ljungbyhed och uppe på åsen finns där en hel drös med helt underbara vägar. Upp tidigt en lördag eller söndag och det är helt folktomt med.

Redigerat av johan b-lund, 18 February 2016 - 17:38.

Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.