Arcam AV Receivers och AV Processor
1627 svar till detta ämne
Dirac
Postad 06 June 2018 - 08:20
mongo
-
mongo
-
Forumräv
-
-
872 inlägg
Japp då har man blivit med Arcam 550 
Grattis!
Hoppas din håller...., jag väntar just nu på min tredje....
Har framkommit att dom har en batch med kvalitetsproblem på just 550.
Den jag ska få nu är inte från den batchen.
Annars är det en grym maskin när den fungerar.....
Postad 08 June 2018 - 05:19
nikkeg
-
nikkeg
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Vad är orsaken ?????vad händer?
Vilken batch får du och vilken strular?
Redigerat av nikkeg, 08 June 2018 - 05:20.
Postad 08 June 2018 - 23:26
nikkeg
-
nikkeg
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Någon mera som haft problem som mongo??
Postad 12 June 2018 - 13:12
nikkeg
-
nikkeg
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Vad är att föredra för delning på subbarna när man har små runt om som går ner till 60hz 80 eller120 hrz på sub delningen?
Postad 12 June 2018 - 14:29
macman
-
macman
-
Beroende
-
-
1078 inlägg
Subbarnas LFE-inställning ska ställas på 120 Hz efersom .1-kanalen kan innehålla information upp till 120 Hz.
Övriga kanaler ställer du till vad dom klarar av alt. Till 80 Hz som thx-normen.
Postad 12 June 2018 - 19:31
nikkeg
-
nikkeg
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Var lite närvös lämnade tillbaka min första pga störande strömsurr Buzz Humming från enheten som butiken påstår att den var felfri det var den inte den blev ordentligt varm med, fick idag min nya som är knäpptyst vilken lättnad och betydligt svalare tur man är med annars så vettefan hur det gått..
Väntar på min Umik-1 som kommer imorgon sedan blir det kalibrering kör med Monitor Audio apex 5.2,kan säga efter att ha kört med marantz sr7010 så låter detta otroligt mycket bättre fick helt nya burkar attans vilken maskin!!!!ljudet kom ur garderoben..med råge så nu spelas den in ett par dagar först.
Som säljarn sa det är inte dyrt dom är för billiga med detta ljud som lirar mång dubbelt så dyra bio steg förstegs combos , Arcam är fleragånger bättre än sitt pris..och jag kan hålla med har ägt fina för-slutstegs combos och detta tar dessa....... haksläpp 
Man betalar för ljudet det andra är en bonus.....
Redigerat av nikkeg, 12 June 2018 - 19:38.
Postad 12 June 2018 - 19:41
masaba
-
masaba
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Grattis till köpet Nikkeg! Blev själv ägare till en Arcam AVR390 för en månad sedan och håller med om att de verkligen levererar ljudmässigt, mycket nöjd med min.
Vägde mellan 390 och 550 men valde till slut 390 då jag körde för-/slutsteg sen tidigare. Hoppet upp till AV860 kändes aldrig intressant, lite för mycket pengar för att motivera skillnaden för just mig.
Oavsett vad, bra maskiner. Kul att du fick ordning på strömsurret också, låter som ett måndagsex. Har inte upplevt något sådant varken på den 390 el 550 jag haft på hemlån, eller på den 390 jag till slut köpte.
Postad 12 June 2018 - 20:03
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3412 inlägg
Vad är att föredra för delning på subbarna när man har små runt om som går ner till 60hz 80 eller120 hrz på sub delningen?
Du kan ju bara ha en delningsfrekvens på BM på Arcamen så du får leta rätt på var det passar bäst.
Jag har länkat till en guide på sidan 17.
Bäst är att verifiera efteråt med REW.
*edit*
https://mehlau.net/a...-avr-crossover/
Redigerat av johan b-lund, 12 June 2018 - 20:07.
Postad 12 June 2018 - 20:19
nikkeg
-
nikkeg
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Du kan ju bara ha en delningsfrekvens på BM på Arcamen så du får leta rätt på var det passar bäst.
Jag har länkat till en guide på sidan 17.
Bäst är att verifiera efteråt med REW.
*edit*
https://mehlau.net/a...-avr-crossover/
Tack får kolla och test så får vi se hur detta går...
Redigerat av nikkeg, 12 June 2018 - 20:20.
Postad 12 June 2018 - 21:18
nikkeg
-
nikkeg
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
appropå de ni som kört ett tag med dessa när släpper ljudet ordentligt?
Postad 14 June 2018 - 05:27
nikkeg
-
nikkeg
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Hur ska man göra med dubbla subbar efter som förutsättningarna inte är identiska melkan dessa 2...
Redigerat av nikkeg, 14 June 2018 - 05:28.
Postad 17 June 2018 - 06:57
nikkeg
-
nikkeg
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Någon som är bra på dirac?
Jag köpte till en umik-1 mic
För att få ut det bästa men
Har problem med den djupaste basen som inte är där någon som vet något?
Igemförelse med min sr7010 så är den borta den kör ju audyssey xt32 men det verkar som dirac gör något med subbarna?
Postad 17 June 2018 - 08:17
Bubben141
-
Bubben141
-
Lärjunge
-
-
401 inlägg
Vilken frekvens är ”djupaste basen”?
Min erfarenhet av Audysey är att det bumlar till allt. Inte i de djupa fkvenserna, utan runt 50Hz.
Dirac stramar upp och sträcker ut i de lägsta oktaverna.
Det kan göra att det låter basfattigt istället, men det blir tydligt när man spelar något med riktigt djup bas att basen finns där.
Har du mätt, eller hur har du kommit fram till att basen fattas?
Postad 17 June 2018 - 08:36
mongo
-
mongo
-
Forumräv
-
-
872 inlägg
Någon som är bra på dirac?
Jag köpte till en umik-1 mic
För att få ut det bästa men
Har problem med den djupaste basen som inte är där någon som vet något?
Igemförelse med min sr7010 så är den borta den kör ju audyssey xt32 men det verkar som dirac gör något med subbarna?
Lyft target-kurvan manuellt i basen, brukar krävas ett par försök innan man hittar rätt. Överdriv inte bara.....
Postad 17 June 2018 - 08:57
nikkeg
-
nikkeg
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Jag har mätt ja..
Djupet på subbarn är inte där så att säga visst stramare det upp dom men det riktiga djup man är van vid är inte där, det rullar av vid 34hz enligt mätningen men dom går ner till ca22hz och det gjorde dom med xt32..
Postad 17 June 2018 - 09:06
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3412 inlägg
Du har lagt in kalibreringsfilen antar jag?
Ta bilder på hur det mäter, helst en bild före på sweet spot och en bild på hur alla punkterna mäter och sist den korrigerade kurvan.
Hur stor var ytan du mätte in?
Ändrade du subvolymen i Dirac?
Postad 17 June 2018 - 09:09
nikkeg
-
nikkeg
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Det är ingen inställning i win10 som kan gjöra nått med basen när den tas in?
Postad 17 June 2018 - 09:27
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3412 inlägg
Det är ingen inställning i win10 som kan gjöra nått med basen när den tas in?
Dirac ska åtsidosätta wins inställningar.
Postad 17 June 2018 - 09:31
nikkeg
-
nikkeg
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
hur fixar jag in bilder här bifogar?
Redigerat av nikkeg, 17 June 2018 - 09:33.
Postad 17 June 2018 - 09:40
nikkeg
-
nikkeg
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
före
bild 1 före 2an efter 3 subbarna
så ja där fick jag till det hehe
som sagt det är subbarna som inte kläyyrar ner i djupet frågan är varför när audyssey fixa det???
Postad 17 June 2018 - 09:49
Raberg2
-
Raberg2
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej ! Som jag ser det ska du dra gardinen åt vänster. Nu är det klippt vid ca 30 .
Postad 17 June 2018 - 09:53
nikkeg
-
nikkeg
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Postad 17 June 2018 - 09:56
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3412 inlägg
Inte bara det, du har en megaresonans vid 35hz och när du ställer in nivåerna så kommer den tvinga dig att sänka nivån lite för mycket.
Jag har samma problem själv....
enligt den understa grafen har du -3db vid 20hz på suben
Ställ gardinen så långt ut till vänster det bara går.
Använd samma korrigering på ALLA kanaler förutom sub om du vill ha extra tryck i basen, den kan du öka om så önskas.
När dirac har räknat ut vad det klarar av så sätter du delningen på ett passande ställe, allt efter guiden jag har postat i tråden ett par ggr.
Postad 17 June 2018 - 10:00
nikkeg
-
nikkeg
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
du menar b-lund att calibrera allt ihop utan subbarna så dom går för sig själva med egen calibrering utan integrering?
hur gör jag då så det blir rätt..
Redigerat av nikkeg, 17 June 2018 - 10:03.
Postad 17 June 2018 - 10:07
nikkeg
-
nikkeg
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
ursäkta kanske dumma frågor men är ju ingen haj på detta ännu..
tror du/ni att basen går djupare då eller vad blir skillnaden med sepparera subbarna från den integrerade kurvan i kädjan?
Postad 17 June 2018 - 10:10
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3412 inlägg
Du har sparat projektet hoppas jag 
Ta upp det o markera alla kanaler men inte sub, dra ut gardinerna så långt ut på sidorna det går o lägg på din target curve.
Ta sedan upp suben o gör samma sak, här kan du använda exakt samma kurva eller öka basen om du så önskar.
Så alla kanalers target ska gå ner till 20hz!!
Låt dirac beräkna och utifrån resultatet bestämmer du var du ska lägga din delning.
Se:https://mehlau.net/a...-avr-crossover/
Men ett Obs på att du inte kan ha olika delningsfrekvenser på Arcam
Postad 17 June 2018 - 10:14
nikkeg
-
nikkeg
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
okey men jag kör ju ett system där alla högtalare går ner till 60hz hur kommer det sig att jag behöver dra gardinen till 20hz dom kommer inte i närheten av det?
Postad 17 June 2018 - 10:19
nikkeg
-
nikkeg
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Jag gjorde som du sa men subbarna kommer inte ner i hz efter optimeringen?
Postad 17 June 2018 - 10:20
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Du är antagligen van vid att ha ~+10dB boost vid 35-40Hz vilket Dirac:en tar bort men med det sagt så skall det inte bli basfattigt med Dirac. Det kommer dock låta ganska platt om du använder default target-kurvan för subben.
1. Se till att du är på 4.41 firmware - om inte gör factory reset och installera den(Det är viktigt att du kör senaste firmware annars är det massa andra saker du måste göra annars blir det pankaka av det hela).
2. Kör dina 8 mätpunkter och spara projektet så du alltid kan ladda denna utgångspunkt innan du rört några kurvor.
3. Använd default-kurvan som Dirac föreslår för alla andra kanaler förutom subben.
4. Gå till subbens target-kruva och se till att den vänstra gardinen är så längt vänster som det går. Nu skapa en target-kurva där 20Hz ligger typ +6,5dB och 100Hz ligger på runt +2dB - en skidbacke - detta är bara ett test som borde ge dig bas så du märker.
Postad 17 June 2018 - 10:23
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3412 inlägg
okey men jag kör ju ett system där alla högtalare går ner till 60hz hur kommer det sig att jag behöver dra gardinen till 20hz dom kommer inte i närheten av det?
För att annars kommer du få dubbel filtrering, dels din target curve o dels bass management
Jag gjorde som du sa men subbarna kommer inte ner i hz efter optimeringen?
Se din sista bild ovan, den är på suben o den gröna kurvan är vad Dirac klarar, -3db vid 20hz!!
Men med gardinen där den är så kör du okorrigerat allt som är till vänster om den.
Postad 17 June 2018 - 10:27
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3412 inlägg
Ge mig 15min så ska jag lägga upp bilder o steg för steg guide!
Postad 17 June 2018 - 10:46
nikkeg
-
nikkeg
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Postad 17 June 2018 - 10:55
nikkeg
-
nikkeg
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Jag kör ju med dubbla subbar kan det påverka att inte dom spelar med samma förutsättning efter som dom står 3 meter isär och att den ena subben står i ett hörn och den andra mer in mot mitten i rummer så dom spelar ut varandra lite ur fas så att säga?
Postad 17 June 2018 - 10:56
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3412 inlägg
Jag har bara sparat äldre test projekt på den här datorn så bortse från konstig frekvensgång.
För enkelhetens skull visar jag bara en kanal i taget o jag har samma korrigeringskurva på alla kanaler utom på ett ex av sub.
Mina subs är passiva så den enda filtreringen jag har är från bass management, därför går dom så högt i frekvens!!
Vänster, före/efter

Det börjar falla vid 30hz efter korrigering vilket ger att jag helst ska dela vid 60hz eller över
Sub före/efter

Surr left före/efter

Här börjar det falla vid 35hz så jag ska dela vid 70hz eller över
Custom curve på sub

Det viktigaste med en custom curve är att den fallande frekvensgången liknar den man har på resterande kanaler!
Annars kommer det hända en massa konstigheter vid delningsfrekvensen.
Hade jag haft en Arcam o varit låst vid en delningsfrekvens så hade jag delat vid 70hz-80hz i det här fallet.
Redigerat av johan b-lund, 17 June 2018 - 11:01.
Postad 17 June 2018 - 11:06
nikkeg
-
nikkeg
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Sätter man 80hz delingen i förstärkaren innan kalibreringen då för att få det bättre längre ner i frekvensern då??
som du ser så faller mina subbar mycket tidigare än din men jag vet att dom spelar djupare än det som mäts up.
Postad 17 June 2018 - 11:09
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3412 inlägg
Sätter man 80hz delingen i förstärkaren innan kalibreringen då för att få det bättre längre ner i frekvensern då??
Mig veterligen så bass management inte igång på Arcam när man sveper, samma gäller Nad som jag har.
Det gör det lite trixigare när det kommer till att ställa in sin delningsfrekvens o bäst är att kolla i efterhand med REW om man verkligen vill ha koll på allt.
Dock kan det vara trixigt att få igång Asio på vissa datorer o Asio krävs för att kolla ava alla kanalerna (atmos går dock inte att kolla av)
Postad 17 June 2018 - 11:11
nikkeg
-
nikkeg
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Mig veterligen så bass management inte igång på Arcam när man sveper, samma gäller Nad som jag har.
Det gör det lite trixigare när det kommer till att ställa in sin delningsfrekvens o bäst är att kolla i efterhand med REW om man verkligen vill ha koll på allt.
Dock kan det vara trixigt att få igång Asio på vissa datorer o Asio krävs för att kolla ava alla kanalerna (atmos går dock inte att kolla av)
Det blir bättre alltså Eller?
Postad 17 June 2018 - 11:15
nikkeg
-
nikkeg
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Eller gör du delningen efter optimationen i filtret?
Postad 17 June 2018 - 11:16
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3412 inlägg
Det blir bättre alltså Eller?
Jag ogillar det personligen för det ger mig som användare mindre valmöjligheter.
Innan körde jag med minidsp med Dirac o där var BM igång när man mätte.
Postad 17 June 2018 - 11:19
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3412 inlägg
Ta upp samma projekt som innan o ta bort gardinerna o lägg på samma target på alla kanaler o se vad Dirac ger, sen kan vi bestämma delningsfrekvens.
Gällande dina subs så ser allt Ok ut i Dirac (förutom gardinen), -db vid 20 hz är inte illa alls 
Redigerat av johan b-lund, 17 June 2018 - 11:20.
Postad 17 June 2018 - 11:22
nikkeg
-
nikkeg
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Jag ogillar det personligen för det ger mig som användare mindre valmöjligheter.
Innan körde jag med minidsp med Dirac o där var BM igång när man mätte.
delar nu vid 120hz skulle det göra skillnad med basen menar du om jag delar vid 80hz i inställningarna i arcamen?? Jag tror jag ska göra en ny mätning faktiskt innan har pillat runt som en iller i den nu..
Postad 17 June 2018 - 11:24
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3412 inlägg
Eller gör du delningen efter optimationen i filtret?
Filtret är som sagt oaktivt vid svep o det kan man inte göra något åt, mig veterligen.
delar nu vid 120hz skulle det göra skillnad med basen menar du om jag delar vid 80hz i inställningarna i arcamen??
Bäst är som sagt att du tar upp projektet igen, ta bort gardinerna helt o lägg upp en target curve.
Titta INTE på hur det mäter utan lägg upp hur du vill att det ska bli, så som jag visar på mina bilder.
Postad 17 June 2018 - 11:40
nikkeg
-
nikkeg
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
B-lund gjort detta nu men får inte en djupare kurva änndå på subbarna sticker up vid 35hz sedan inte mycket mer..
Kan det inte bli så att subbarna inte ligger i fas och även delay blir fel mot varandra?
Redigerat av nikkeg, 17 June 2018 - 11:43.
Postad 17 June 2018 - 11:48
soren
-
soren
-
Forumräv
-
-
646 inlägg
B-lund gjort detta nu men får inte en djupare kurva änndå på subbarna sticker up vid 35hz sedan inte mycket mer..
Kan det inte bli så att subbarna inte ligger i fas och även delay blir fel mot varandra?
Fasvänd eller stäng av en av subbarna..
Antar att de står i samma position som med tidigare receiver där du hade mer bas?
Postad 17 June 2018 - 11:50
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3412 inlägg
Om du tittar på din target curve

Mot min

Så ser du vilken skillnad vi har, testa med att öka upp i lägre registren.
Du har mer eller mindre rak frekvensgång i basen o inte konstigt att det låter basfattigt!!
*edit*
Om inte dirac hade kunnat reda ut dina två subs så hade det synts på den gröna kruvan.
Alt så kolla av med REW men min erfarenhet av dirac är att den gröna kurvan ligger väldigt när verkligheten.
Redigerat av johan b-lund, 17 June 2018 - 11:54.
Postad 17 June 2018 - 12:03
nikkeg
-
nikkeg
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Om du tittar på din target curve

Mot min

Så ser du vilken skillnad vi har, testa med att öka upp i lägre registren.
Du har mer eller mindre rak frekvensgång i basen o inte konstigt att det låter basfattigt!!
*edit*
Om inte dirac hade kunnat reda ut dina två subs så hade det synts på den gröna kruvan.
Alt så kolla av med REW men min erfarenhet av dirac är att den gröna kurvan ligger väldigt när verkligheten.
Okey kan du se att dom lirar bra tillsammans på kurvan vs om dom inte?
tänkte mest så dom inte tar ut varandra vid om låga frekvenserna?
Fasvänd eller stäng av en av subbarna..
Antar att de står i samma position som med tidigare receiver där du hade mer bas?
Precis låter tråkigt och lite planka överdet och djupet går ej ner ordentligt stoooor skillnad tyvär! ingen avgrunds djup som innan
Redigerat av nikkeg, 17 June 2018 - 12:10.
Postad 17 June 2018 - 12:14
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3412 inlägg
Okey kan du se att dom lirar bra tillsammans på kurvan vs om dom inte?
Baserat på vad dirac visar (förutom gardinen som gör att det tvärdör vid 30-35hz och låg nivå) så absolut!
Vill du vara 120% säker dra då ner REW o kolla.
Eget ex mellan Dirac och REW och med 2 subs

Postad 17 June 2018 - 12:19
nikkeg
-
nikkeg
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Baserat på vad dirac visar (förutom gardinen som gör att det tvärdör vid 30-35hz och låg nivå) så absolut!
Vill du vara 120% säker dra då ner REW o kolla.
Eget ex mellan Dirac och REW och med 2 subs

Som jag skrev tidigare så ska dom gå längre än vad dirac uppger i programmet?
Postad 17 June 2018 - 12:32
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3412 inlägg
Som jag skrev tidigare så ska dom gå längre än vad dirac uppger i programmet?
Dom går ju så djupt med efter Dirac har lagt på sitt filter, se grön kurva.
Men eftersom target faller vid 70hz och gardinen sitter vid 30hz har du tagit bort all bas.......
Som sagt, ta upp projektet o gör om allt o lägg upp resultatet här.
Och var inte rädd att öka basen med 5-6db eller mer!
Jag postade Harmans baskurva ett par sidor bak, den fungerar riktigt bra i dom flesta fall.
*edit*
Röd kurva är vad du har nu pga gardin o target, grön kurva vad du kan få.

Redigerat av johan b-lund, 17 June 2018 - 12:38.
Postad 17 June 2018 - 15:59
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Du har fortfarande inte svarat på vilken firmware du kör. Kolla det först innan du börjar felsöka saker som kanske inte ens är ett problem i nya firmware. Om du kommer på det i efterhand är det inte bara att uppgradera då måste du göra om allt från början.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|