Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Epson HDR-projjar 2016 - EH-TW7300, EH-TW9300 och EH-TW9300W

1278 svar till detta ämne Epson HDR 4k 4K Enhancement
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 May 2018 - 18:41

_biofantasten_
  • _biofantasten_
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Jag går från en 8 år gammal TW-3200, tror ni det blir någon större skillnad? :)

Samma byte för mig. 👍

Postad 23 May 2018 - 19:11

Gersson
  • Gersson
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Ert "coil whine". får ni det vid 60hz eller 24hz material?

Jag har ett högt "whine" ljud när projektorn switchar över till 24hz material (dvs alla filmer) :(

Vad kör ni för källor?

Jag har en AppleTV 4K med "match content refresh rate". Så märks direkt när projektorn switchar till 24hz då jag sätter på en film.

I mitt fall är det bara vid 60hz, genom Xboxen. Och den används nästan aldrig ändå, så inget större problem.

Allt 24hz material körs genom Zidoo x9s och en gammal Mede8er. Det blir ett litet extra surr när 4K-bildförbättringen är aktiverad. Med den avstängd så är det ganska tyst...förutsatt att den går i ECO-mode ;)

Postad 23 May 2018 - 19:24

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Jag går från en 8 år gammal TW-3200, tror ni det blir någon större skillnad? :)

Jag inte bara tror utan vet :rolleyes:

Jag har en AppleTV 4K med "match content refresh rate". Så märks direkt när projektorn switchar till 24hz då jag sätter på en film.

Med 50hz låter den nästan ingenting i övrigt hörs det ja.! Har själv en Apple tv genom Oppon och kombinationen är grym tycker jag då hdmi skakningen är hyfsat snabb :)

Postad 23 May 2018 - 20:10

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Jag hade coilwhine när jag körde 24hz material oberoende källa.
Riktigt störande faktiskt.
Men för 20 papp hade det känts mycket bättre 😊

Postad 24 May 2018 - 14:19

_biofantasten_
  • _biofantasten_
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Har en lite äldre reciver ( Onkyo TX 876 ) som jag är grymt nöjd med men nu när jag byter upp mig till en proj som kan ta emot 4K hur gör jag då???? Vill helst vänta ett tag med att byta stärkare...

Kör med en Nvidia Shield som mediaspelare kommer också att köpa en Apple TV 4k

Postad 24 May 2018 - 16:11

fredl
  • fredl
  • Forumräv

• 762 inlägg
  • 0

Har en lite äldre reciver ( Onkyo TX 876 ) som jag är grymt nöjd med men nu när jag byter upp mig till en proj som kan ta emot 4K hur gör jag då???? Vill helst vänta ett tag med att byta stärkare...

Kör med en Nvidia Shield som mediaspelare kommer också att köpa en Apple TV 4k

En lösning är ju att använda Oppo UHD BD med HDMI in. Apple TV har ju ingen separat ljudutgång. Vet inte om det finns någon på projjen och vad den i så fall klarar.

Postad 24 May 2018 - 21:41

xabba
  • xabba
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 1

När priset sänktes igår slog jag till direkt och beställde tw9300 och nu sitter den på väggen :) Väldigt bra tryck i bilden!

Den ersätter min Panasonic AE4000 som inte var dålig på något sätt men denna är ett par strån vassare på många funktioner.

Något som dock stör mig lite är att när det panoreras i filmer etc så flyter det inte lika jämnt som det gjorde på min Panasonic. Något som vet om detta kan förbättras med någon parameter justering?

Postad 24 May 2018 - 22:36

aperitif
  • aperitif
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0

När priset sänktes igår slog jag till direkt och beställde tw9300 och nu sitter den på väggen :) Väldigt bra tryck i bilden!

Den ersätter min Panasonic AE4000 som inte var dålig på något sätt men denna är ett par strån vassare på många funktioner.

Något som dock stör mig lite är att när det panoreras i filmer etc så flyter det inte lika jämnt som det gjorde på min Panasonic. Något som vet om detta kan förbättras med någon parameter justering?

Hur upplever du skärpan gentemot din ae4000?

Postad 25 May 2018 - 11:55

Firre77
  • Firre77
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Detta har säkert avhandlats innan, men tyvärr hittar ingen info när jag grävt runt i denna två år gamla tråd.

Jag såg i en Youtube video som en snubbe hade lagt upp ang denna projj och Ps4 Pro.

Är det så att denna projj inte klarar av spel i 4k och hdr i 60hz? Många spel idag är just 4k och hdr. Därav mitt Ps4 Pro köp när det begav sig.

Och då matar Ps4 signalen i 60hz. Sen att spelet inte eller typ aldrig är i 60hz. Men original signalen är 60hz.

Så kommer det att fungera med hdr och 4k? och byter då Ps4'an själv ut signal när det vankas hdr?

Det var också prat om att projjen bara klarar 8bits färg djup och inte 10bitars?

Postad 25 May 2018 - 14:13

xabba
  • xabba
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Hur upplever du skärpan gentemot din ae4000?

Skärpan är lite bättre men framförallt ljustnivåerna mkt bättre. Har inte kunnat testa med 4k material än..
Någon som förstår varför jag får felmeddelandet hdmi ”stöds ej” när jag kopplar in min nya Apple tv 4k mot tw9300? Har testat att koppla in Arv mot en monitor där allt funkar. Testade sedan att konfa fullhd signal men tw9300 förstår fortfarande inte signalen

Postad 25 May 2018 - 14:28

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Detta har säkert avhandlats innan, men tyvärr hittar ingen info när jag grävt runt i denna två år gamla tråd.

Jag såg i en Youtube video som en snubbe hade lagt upp ang denna projj och Ps4 Pro.

Är det så att denna projj inte klarar av spel i 4k och hdr i 60hz? 

Den hanterar inte 10bit´s med 50/60hz ja.!

Det var också prat om att projjen bara klarar 8bits färg djup och inte 10bitars?

Fungerar alldeles utmärkt med 24hz material.. :)

Testade sedan att konfa fullhd signal men tw9300 förstår fortfarande inte signalen

Har du testat med en annan kabel? 

Postad 25 May 2018 - 15:00

Firre77
  • Firre77
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Så svaret här blir då alltså att för att njuta av spelen i hdr så gäller 1080p eller 4k utan hdr?

Postad 25 May 2018 - 15:04

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Så svaret här blir då alltså att för att njuta av spelen i hdr så gäller 1080p eller 4k utan hdr?

Ja.! 

Postad 25 May 2018 - 20:54

Resal
  • Resal
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 1

Är det en ny model "EH-TW9400" på gång?

Eftersom de kör specialpris på 9300. :D

Postad 25 May 2018 - 22:13

xabba
  • xabba
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Har du testat med en annan kabel? 

tack ja det var kabeln, har 15 meter mellan källa och projektor.. Köpte en 10 meter och då fungerade det, i alla fall upp till 30 hz. Ska skaffa mig en aktiv optisk hdmi kabel istället så jag kan köra med bättre signal.

Det här med att det låter lite annorlunda när man kör 4k, upplevs det som mindre om man kör 50 hz istället för 24 tro?

Postad 25 May 2018 - 22:19

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0
Ingen ny modell ligger i pipeline. När kampanjen är slut kommer 9300 att gå upp till 28.000:- är det sagt och i denna försäljningstakten går det nog rätt snabbt trots det fina vädret. Vi tre butiker som valde att vara med fick välja antal maskiner att beställa, men vi har bara ett mindre antal kvar redan och troligen ser det likadant ut för de övriga butikerna, även om de kanske har beställt fler än oss.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 25 May 2018 - 22:30

Jejjee
  • Jejjee
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Jag hade coilwhine när jag körde 24hz material oberoende källa.
Riktigt störande faktiskt.
Men för 20 papp hade det känts mycket bättre

Ok. Vad.menar du när du säger "hade"? :)
Har du bytt ut den mot något annat?

Postad 25 May 2018 - 22:34

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Köpte en 10 meter och då fungerade det, i alla fall upp till 30 hz. Ska skaffa mig en aktiv optisk hdmi kabel istället så jag kan köra med bättre signal.

Fungerar den du köpte nu med 10 bit´s signal, satsa pengarna på annat  :)

Det här med att det låter lite annorlunda när man kör 4k, upplevs det som mindre om man kör 50 hz istället för 24 tro?

Ställ in Apple tv med sdr/50hz och match frame rate off så kan göra bedömningen själv :)

Postad 25 May 2018 - 22:44

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Ok. Vad.menar du när du säger "hade"? :)
Har du bytt ut den mot något annat?

Bytt till Jvc

Postad 25 May 2018 - 22:46

Jejjee
  • Jejjee
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Bytt till Jvc

Ok :)
Jag behöver tyvärr vertikala lens-shiften från epsonen :( så ser inte många alternativ

Postad 25 May 2018 - 23:58

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Ok :)
Jag behöver tyvärr vertikala lens-shiften från epsonen :( så ser inte många alternativ

Jo, men det är en grym projektor för det priset.

Postad 26 May 2018 - 09:10

_biofantasten_
  • _biofantasten_
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej, som nybliven ägare så har man en del frågor ( antagligen redan besvarade i tråden )

1: Tips på bra inställningar, har min proj i en källare där jag får becksvart...

2: Hur uppdaterar man firmware?

3: Den blir väldigt varm, normalt?

4: Har en No name 10m hdmi kabel som är ca 6 år gamal, värt att byta?

5: Har ca 7m kastavstånd till 108” duk, värt att försöka få närmare?

Övriga råd och tips mottages tacksamt!!!

//Stefan

Postad 26 May 2018 - 19:52

Gersson
  • Gersson
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Hej, som nybliven ägare så har man en del frågor ( antagligen redan besvarade i tråden )

1: Tips på bra inställningar, har min proj i en källare där jag får becksvart...

2: Hur uppdaterar man firmware?

3: Den blir väldigt varm, normalt?

4: Har en No name 10m hdmi kabel som är ca 6 år gamal, värt att byta?

5: Har ca 7m kastavstånd till 108” duk, värt att försöka få närmare?

Övriga råd och tips mottages tacksamt!!!

//Stefan

1: Inga direkta tips, men menar du becksvart som i svarta väggar, tak och golv...eller bara begränsat ljusinsläpp?

2: Har för mig att det står på Epsons hemsida.

3: Inte en aning, men får du ingen varning om överhettning, så skulle jag tro att allt är som det ska vara.

4: Fungerar den behöver du ju inte byta. Kör själv en billig Deltaco just nu. Och det funkar än så länge.

5: Är ingen expert på kastavstånd...och vet ju inte heller vad du har för typ av duk, men fungerar det storleksmässigt ser jag ingen större anledning att flytta projektorn.

Postad 26 May 2018 - 20:55

Resal
  • Resal
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Ingen ny modell ligger i pipeline. När kampanjen är slut kommer 9300 att gå upp till 28.000:- är det sagt och i denna försäljningstakten går det nog rätt snabbt trots det fina vädret. Vi tre butiker som valde att vara med fick välja antal maskiner att beställa, men vi har bara ett mindre antal kvar redan och troligen ser det likadant ut för de övriga butikerna, även om de kanske har beställt fler än oss.

Tack för svaret :D

Postad 27 May 2018 - 15:01

Mangy
  • Mangy
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Ni som har 9300:an, hur många upplever ett högre ljud (surr eller pip eller liknande) vid 4K Enhancement påslaget, och isåfall vid vilka bildfrekvenser?

Har gjort missen tidigare att köpt en projektor som hade ett sjukt störigt högfrekvent ljud, tror det var en Mitsubishi. Det liksom skar igenom allt. Fick byta den tillslut men då var den redan använd. Så där gick man back.

På 9300:an verkar denna företeelse skilja sig åt mellan ex vilket är lurigt. Missljud är ju relativt så inte säkert att det går på garantin. Just högfrekventa pip är jag känslig för då de hörs så tydligt oavsett vad man har för ljud runtomkring i övrigt. Har projektorn monterad precis ovanför där vi sitter.

Postad 27 May 2018 - 15:47

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Ni som har 9300:an, hur många upplever ett högre ljud (surr eller pip eller liknande) vid 4K Enhancement påslaget, och isåfall vid vilka bildfrekvenser?

Har gjort missen tidigare att köpt en projektor som hade ett sjukt störigt högfrekvent ljud, tror det var en Mitsubishi. Det liksom skar igenom allt. Fick byta den tillslut men då var den redan använd. Så där gick man back.

På 9300:an verkar denna företeelse skilja sig åt mellan ex vilket är lurigt. Missljud är ju relativt så inte säkert att det går på garantin. Just högfrekventa pip är jag känslig för då de hörs så tydligt oavsett vad man har för ljud runtomkring i övrigt. Har projektorn monterad precis ovanför där vi sitter.

Det verkar vara lite av ett lotteri. Min första hade inget missljud alls. Eller ja, kanske, men jag hörde den inte där jag satt. Sedan efter en inskickning där dom bytade den optiska motorn så fick jag ett högt ljud vid 24 hz som var riktigt störande. 

Postad 28 May 2018 - 07:31

Mangy
  • Mangy
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Det verkar vara lite av ett lotteri. Min första hade inget missljud alls. Eller ja, kanske, men jag hörde den inte där jag satt. Sedan efter en inskickning där dom bytade den optiska motorn så fick jag ett högt ljud vid 24 hz som var riktigt störande. 

Det är ju ingen höjdare, då fick du skicka in den igen antar jag? Hur långt sitter du från projektorn?

Postad 28 May 2018 - 13:26

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Det är ju ingen höjdare, då fick du skicka in den igen antar jag? Hur långt sitter du från projektorn?

Jag skickade in den igen av en annan anledning. Ljudet tror jag inte dom gör något åt faktiskt. Jag sitter 1m från projektorn ungefär.

Postad 28 May 2018 - 22:57

InSane
  • InSane
  • Veteran

• 1838 inlägg
  • 0

hör inget pip alls från den. 4K enhancement är väl på som standard? 

Postad 01 June 2018 - 18:04

Jejjee
  • Jejjee
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Hur använder ni test pattern när ni ska kalibrera in bilden på duken? Vad är "best practice" på projektorer rent allmänt? Vill man "overshoota" eller "overscana" bilden med ett par cm och sen använda blanking eller hur gör ni?...

Postad 02 June 2018 - 07:02

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Hur använder ni test pattern när ni ska kalibrera in bilden på duken? Vad är "best practice" på projektorer rent allmänt? Vill man "overshoota" eller "overscana" bilden med ett par cm och sen använda blanking eller hur gör ni?...

Jag använder den för att checka av kanterna blir raka mot duken första gången.! Finjusteringen, då använder jag en fast bild :)

Det finns ett litet doft ljud med 24 och 60hz men inte med 50.! Själv har jag vant mig förlängesedan, då jag haft projektorer med betydligt störande ljud :rolleyes:

På 9300:an verkar denna företeelse skilja sig åt mellan ex vilket är lurigt. 

Är nog snarare hur man upplever ljudet olika, eller har du en länk?

Redigerat av mcmike, 02 June 2018 - 07:05.

Postad 11 June 2018 - 22:56

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 2

Nån mer som fick erbjudande om en tw9300w istället pga försenad leveranstid från HBB ?

Postad 12 June 2018 - 07:13

Kniff
  • Kniff
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Nån mer som fick erbjudande om en tw9300w istället pga försenad leveranstid från HBB ?

Jag har en förbokning via HBB, inte fått något sånt erbjudande ännu iaf..

Är det för övrigt någon som gått från TW3500 eller jämförbar projektor och kan ge input vad man skall förvänta sig? Jag har en vardagsrumssetup som jag mörklagt på bästa vis, kör alltid eco-inst..

Redigerat av Kniff, 12 June 2018 - 12:54.

Postad 13 June 2018 - 20:53

Rian
  • Rian
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0

Jo, jag fick ett sådant erbjudande den 11'e Juni jag med, jag avböjde och väntar in den svarta i slutet av Juni istället...

Postad 14 June 2018 - 18:05

Kniff
  • Kniff
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Jag tog dealen, har vit bakvägg och gamla projektorn är vit, skickades idag. Ska bli kul att se vilken skillnad det blir.

Postad 14 June 2018 - 18:52

Kinglouie78
  • Kinglouie78
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Jag tog dealen, har vit bakvägg och gamla projektorn är vit, skickades idag. Ska bli kul att se vilken skillnad det blir.

Vad fick du ge för den? Beställde i söndags men har inte fått nån deal på den vita. Blir iaf nice o få en ny proj. Har en Mitsubishi HC3000 nu. Så det lär bli en stor skillnad.

Postad 14 June 2018 - 21:10

drue
  • drue
  • Lärjunge

• 451 inlägg
  • 0
Tog också dealen med en 9300w - man pröjsar inget extra. Blir spännande att få den, förhoppningvis innan första Sverige-matchen 😬

Länge sen jag pillade med inställningar ordentligt nu - vad använder ni för att göra en okej grund? Är det DVE som gäller? Har inga mätverktyg utöver ögonen...

Postad 14 June 2018 - 22:14

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Man kommer långt med en DVE och ögonen ja :) Kör själv naturlig som grund normalt.!

Postad 15 June 2018 - 07:54

Kniff
  • Kniff
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Vad fick du ge för den? Beställde i söndags men har inte fått nån deal på den vita. Blir iaf nice o få en ny proj. Har en Mitsubishi HC3000 nu. Så det lär bli en stor skillnad.

Som drue sa, samma pris. Dom gick igenom beställningarna i turordning så jag fick väl antagligen chansen när någon av de andra avböjde för att få den svarta som kommer i slutet av juni.

Redigerat av Kniff, 15 June 2018 - 07:55.

Postad 15 June 2018 - 11:08

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0
Ja de är lite roligt HBB sa att den trådlösa länken inte klarade 4K den är ju till och med märkt med att den klarar 4K...

Redigerat av jimjans, 15 June 2018 - 11:09.

Postad 15 June 2018 - 12:08

Kniff
  • Kniff
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Ja de är lite roligt HBB sa att den trådlösa länken inte klarade 4K den är ju till och med märkt med att den klarar 4K...

Det kanske är ett sätt att gardera sig, det är ju alltid lite so-so med trådlöst speciellt när det gäller ljud och bild. 

Men man kan ju alltid köra via kabeln utifall det racklar.

Postad 15 June 2018 - 18:02

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

• 1344 inlägg
  • 0
Fri sikt och under 5 meter ja det går . Trådlöst till rack som står på andra sidan betong vägg med 4k 60hz 4.4.4 nej...

Då beror ju lite på vårt man tänkt ställa sändaren. Kabel är alltid stabilare .

Postad 15 June 2018 - 18:46

drue
  • drue
  • Lärjunge

• 451 inlägg
  • 0
Kör givetvis kablat. Trådlösa boxen kommer förbli oanvänd :) fick den idag och har bara hunnit packa upp, men får ändå en grymt bra känsla!

Vet att det har varit uppe tidigare i tråden, men tror sammanfattning av följande frågor kan hjälpa många blivande/nyblivna TW9300(w)-ägare:

1. Bör man köra någon särskild Firmware eller bara senaste?
2. Vilka inställningar är bra för att få HDR att funka? Inte kalibreringsmässigt utan funktioner.
3. Hur ställer ni in projektorn respektive Apple TV 4K för att få bästa bild? Går det att få ut 4K HDR?
4. Några andra generella inställningar att tänka på?

Ikväll ska joxas!

Postad 15 June 2018 - 19:04

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0

Kör givetvis kablat. Trådlösa boxen kommer förbli oanvänd :) fick den idag och har bara hunnit packa upp, men får ändå en grymt bra känsla!

Vet att det har varit uppe tidigare i tråden, men tror sammanfattning av följande frågor kan hjälpa många blivande/nyblivna TW9300(w)-ägare:

2. Vilka inställningar är bra för att få HDR att funka? Inte kalibreringsmässigt utan funktioner.
3. Hur ställer ni in projektorn respektive Apple TV 4K för att få bästa bild? Går det att få ut 4K HDR?

Ikväll ska joxas!

När det gäller hdr kan du börja här https://www.avforums...22-pdf.1020606/

4k hdr kan du få ut men i 24hz har ställt in min i 60hz 4k sdr och att den växlar refreshrate och till hdr automatiskt...

Redigerat av jimjans, 15 June 2018 - 19:10.

Postad 16 June 2018 - 08:30

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Finns en senare än den ni förmodligen har i era.  ( 1.12 )

Klicka på support / fast programvara.!

https://www.epson.se...-tw9300#drivers

Den nya FW har en ny tonkurva med HDR1 läget, den tycker jag idag är en bra utgångspunkt. Kopiera inställningar rakt av  ingenting jag personligen rekommenderar utan använd ögonen hellre  :rolleyes:

se ovan.!

Köp en DVE HD basic och justera in efter den och dina förutsättningar. Ja om du inte vill köpa en proffs kalibrering då? :)

Redigerat av mcmike, 16 June 2018 - 08:44.

Postad 16 June 2018 - 08:45

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 1
Eller köpa grejer och göra sin egen proffs kalibrering, köpte själv calman och en x-rite meter har man tid så är det en rolig hobby...

Postad 16 June 2018 - 14:00

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 2

Eller köpa grejer och göra sin egen proffs kalibrering, köpte själv calman och en x-rite meter har man tid så är det en rolig hobby...

Fast det blir ju ingen proffskalibrering om man gör det som en hobby... :P

Postad 16 June 2018 - 15:35

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0

Fast det blir ju ingen proffskalibrering om man gör det som en hobby... :P

Beror väl på hur många timmar du plöjer ner i hobbyn..

Är ju ingen höjdare för de på bla avsforum som fått göra om sin kalibrering och betala för ny igen pga av utbytesprojektor från Epson pga av powersupply som lägger av..

Sen har har jag själv bytt projektorer dukar och miljö ett antal gånger så det hade blivit riktigt dyrt att kalibrera från firma varje gång..

Redigerat av jimjans, 16 June 2018 - 15:36.

Postad 16 June 2018 - 15:58

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 2

Beror väl på hur många timmar du plöjer ner i hobbyn..

Är ju ingen höjdare för de på bla avsforum som fått göra om sin kalibrering och betala för ny igen pga av utbytesprojektor från Epson pga av powersupply som lägger av..

Sen har har jag själv bytt projektorer dukar och miljö ett antal gånger så det hade blivit riktigt dyrt att kalibrera från firma varje gång..

Skämtade mest, proffs är man ju när man tar betalt eller tjänar pengar på det man utför.

Men helt klart är det kanon att kunna kalibrera själv och inte vara beroende av någon annan.

/Marcus

Postad 16 June 2018 - 21:36

drue
  • drue
  • Lärjunge

• 451 inlägg
  • 0

Den nya FW har en ny tonkurva med HDR1 läget, den tycker jag idag är en bra utgångspunkt. Kopiera inställningar rakt av ingenting jag personligen rekommenderar utan använd ögonen hellre :rolleyes:
...

Köp en DVE HD basic och justera in efter den och dina förutsättningar. Ja om du inte vill köpa en proffs kalibrering då? :)

Jag tänkte mer på sånt som HDMI Video Range, Color Space osv, men det kanske funkar att köra auto på allt? Ska kika i PDFen JimJans länkade och kolla vad jag kan se för mönster där. Med ATV tänkte jag också på om man behöver ändra något för HDMI-utgång (YCbCr), Krominans osv eller om det ska hoppa igång ändå. Och ja, en proffskalibrering kanske det får bli på sikt, men jag ska nog ”köra in” projjen lite först. Typ se till att den står ordentligt rakt osv :)

Är vansinnigt nöjd om jag hittar en halvtimme till att lära mig linsminnet just nu då vi precis fick vårt andra barn, så den där hobbyn får nog vänta :D

Redigerat av drue, 16 June 2018 - 21:39.

Även taggad med Epson, HDR, 4k, 4K Enhancement

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.