Ukraina
968 svar till detta ämne
Postad 28 February 2025 - 23:35
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Om ni som skriver i denna tråden är experter,varför fixar ni inte slutet på detta krig då?
Och är minhembio.com rätt ställe för att ordna allt berörande detta krig?
En parantes, jag ställde en fråga angående högtalare för en månad sedan. Inte ett enda svar...
Här finns de som vet och kan allting fast deras yrke är att t.ex dra avloppsrör
Postad 01 March 2025 - 01:31
Roland
-
Roland
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Om ni som skriver i denna tråden är experter,varför fixar ni inte slutet på detta krig då?
Och är minhembio.com rätt ställe för att ordna allt berörande detta krig?
En parantes, jag ställde en fråga angående högtalare för en månad sedan. Inte ett enda svar...
Du frågar en väldigt specifik fråga, om någon köpt just en viss högtalare SAMT är nöjd med den. Om nu ingen på forumet köpt dessa högtalare så kan ju ingen svara...
Postad 01 March 2025 - 08:15
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Ett fritt Ukraina, åsiktsfrihet.
Den svenska modellen. Sedan så söker foliehattar här ändå tysta en fri dialog med anmärkningsvärda påståenden. Märkligt är ordet. Förvånad? Knappast.
Postad 01 March 2025 - 08:29
DPC
-
DPC
-
Beroende
-
-
1077 inlägg
Det kommer bli 4 långa år. Denna gång är sittande president väl förberedd för att sprida sitt kaos. Gårdagens möte var väl regisserat och är en ren skamfläck i den moderna världens historia.
Bara inse att vi kommer få bidra mer till Europas frihet. För just frihet är en av de viktigaste saker vi har och kan inte ta den för givet.
Postad 01 March 2025 - 11:12
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Här finns de som vet och kan allting fast deras yrke är att t.ex dra avloppsrör
Intressant synpunkt. Med tanke på att du brukar klaga och hänvisa till forumets regler så tycker jag du skall tänka lite.
Angående händelserna igår i Vita Huset.
En sak jag noterar är att de som nu hyllar är sådana som ryska representanter, Victor Orbán och en del republikaner. Att många republikaner lämnat däggdjuren och blivit ryggradslösa är väl ingen nyhet. Och ryssarna och Orbán är väl i samma låda. Orbán är väl Rysslands mullvad i EU.
Frågan är väl hur mycket skada Trump kan göra på fyra år, och hur mycket galenskap tål USA innan något händer. Trump agerar som en diktator men USA är fortfarande en demokrati och det finns författningstillägg som kan stoppa en galen president.
På kort sikt drabbas Ukraina, på längre sikt finns väl egentligen ingen gräns för hur illa det kan gå. Men om EU kliver fram och USAs inflytande minskar, då kanske amerikanerna löser problemet Trump.
Postad 01 March 2025 - 14:41
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Intressant synpunkt. Med tanke på att du brukar klaga och hänvisa till forumets regler så tycker jag du skall tänka lite.
Okej, tack för påminnelsen, jag ska tänka mig för.
Postad 01 March 2025 - 16:42
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2810 inlägg
En av mina bästa vänner dog i hjärntumör för ett par år sen och på slutet betedde han sig som Trump,ombytlig,tappa humör och kontroll mm.
undrar om inte dåren har en tumör.
Postad 01 March 2025 - 18:31
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Jag anser det se ut som om Trump försökte för Ukraina in i en fälla och dra åt den ryska snaran åt Putin med att åderlåta landets resurser. Zelenskyj är långt mer intelligent och gjorde sitt bästa i att agera statsmannamässigt medans Trump och Vance lät som ett par fyllehundar med diverse rör att vifta med.
Ja, här visar en rejäl vattendelare sig. Föga förvånande att Putinisten Órban öppnar sig från garderoben. Hans land ligger på ruinens ekonomiska brant. Ekonomin är i uselt skick. Förr var det turken, ryssen, huden, romerna, EU's fel, nu är det Ukrainas fel. Ekonomin hålla uppe enkom av de gas och oljeavtal Ungern har med Ryssland. Ungerns snea öga mot Ukraina har att göra med hur Ukrainska medel skulle frånta något från ett av Europas fattigaste länder, Ungern. Vilka i sig alltid har haft på sig offerkoftan, oavsett tidsålder. Det är alltid någon annans fel.
Har semestrat i många år och rest genom hela Ungern flera ggr. Det finns regionala skillnader förstås. Men inget som angår Ungerns politik finns utanför Budapest. Har någon annan en större erfarenhet här på forumet så kan de givetvis presentera det.
Redigerat av PML73, 01 March 2025 - 18:33.
Postad 01 March 2025 - 22:39
hmarkstrom
-
hmarkstrom
-
Guru
-
-
5177 inlägg
Ukraina har på sista tiden planerat sina operationer mer noggrant för att spara på folk. T.ex. när ryssarna behövde byta folk slog de till för då var ryska trupperna inte beredda och de kunde ta tillbaka en del runt Pokrovsk.
Postad 02 March 2025 - 16:41
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10559 inlägg
Är ju iof en standardtaktik båda sidor försöker nyttja.
Den fälla de försöker gillra är att få det till att Zelesny inte är intresserad av fred så USA kan dra sig ur. Vet inte hur nöjda de är med skådespeleriet dock men tror inte de lägger så stor energi vid det. Trump är och spelar golf nu och vance är på skidsemester
Postad 02 March 2025 - 21:25
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Jag läser att vissa har börjat bojkotta amerikanska varor och tjänster efter tjafset i vita huset. Hur gör ni? Kommer ni att sluta köpa Kaliforniskt vin och säga upp Netflix? Lite ironiskt är det också att en ”bojkotta USA-grupp” har startat på Facebook!
Postad 03 March 2025 - 13:19
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10559 inlägg
Wow https://www.youtube....h?v=4zwfukYhq-k
Får garanterat jobbet snyggt arslekyssande 
https://www.youtube....rts/TFAHzuBHksA
Redigerat av oqvist, 04 March 2025 - 09:38.
Postad 04 March 2025 - 11:02
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Äntligen frigörs 650 miljarder euro. Till Europas militär och försvarsverksamheter.
Redigerat av PML73, 04 March 2025 - 11:03.
Postad 14 March 2025 - 23:47
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Nu verkar väl någon slags "fredsprocess" vara igång. Hur den kommer att sluta är svårt att veta just nu.
Putins mål kvarstår väl sedan starten, d v s han vill ha Ukraina och gärna byta regeringen till en marionett. Just nu verkar väl kraven vara att han skall få behålla det han tagit och helst lite till samt att nuvarande regering skall avgå. Det sista uttrycks väl genom att kräva nyval och kalla Zelenskyj för diktator. Förhoppningsvis fungerar inte de lögner som nu framförs och Putin misslyckas. Men då får väl inte Trump sin önskade framgång som fredsmäklare.
Ukrainas önskemål är väl att återfå det som Putin tagit samt få säkerhetsgarantier framåt. Detta första kommer ju knappast att ske om inte någon fysiskt flyttar på ryssarna och det är väl inte realistiskt. Samtidigt har jag inte riktigt hört vilka eftergifter som Trump redan tvingat Ukraina till. Det finns ju en hel del frågetecken kring det aktuella förslaget.
Slutligen jokern i leken. Vad kan Trump hitta på? Det enda som är hyfsat säkert är att han är oberäknelig, eller opålitlig. Det sistnämnda gör ju honom lik Putin i vassa avseenden. Sedan har han nog lättare att pressa Zelenskyj än att pressa Putin, samtidigt kan ju EU till viss del kompensera för saker som USA plockar bort. Det är ett spel med höga insatser och ett problem som jag tror finns i detta är Trump själv.
Men visst vore det skönt för Ukraina att få en paus från det ryska bombardemanget.
Postad 15 March 2025 - 15:14
jn82
-
jn82
-
Veteran
-
-
1760 inlägg
Jag tror inte Ukraina har något intresse eller nytta av någon paus, Rysslands logistik går på knäna, men får de tid att återhämta sig har de såklaty bättre förutsättningar
Postad 15 March 2025 - 15:32
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Jag tror inte heller att det är Ukraina som behöver vapenvila mest i nuläget. Det vill säga om allt annat är oförändrat. Det mesta pekar på att Ryssland kört slut på sin kapacitet under vintern och i nutid börjar få problem.
Men Trump är som sagt ett fascistiskt kräk som verkar ha någon slags mancrush till Putin. Jag skulle faktiskt inte bli förvånad om han hjälper Ryssland om det skulle gå för dåligt för dem.
Det är viktigare än någonsin att europa (och resten av den civiliserade världen) enas och stöttar Ukraina.
Postad 15 March 2025 - 22:13
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Jag kanske skall vara lite tydligare.
Jag tror det vore skönt för Ukraina att få en paus. Jag menar det i bemärkelsen att ingen vill bli utsatt för det dom just nu genomlider.
Men jag tror också att den som känner att han har mest att vinna på en vapenvila är Donald Trump. Vallöften och annat, han vill visa amerikanska folket att han kan leverera. Och hans bisarra handelskrig har nog inte hjälpt honom. Jag tror att en och annan amerikansk väljare insett att det inte är kineserna som betalar tullarna, det är dom själva.
Och den han har lättast att pressa i detta än nog Zelenskij. Jag är tveksam till att Trump kan pressa Putin. Det har ju spekulerats kring att Putin har något hållhake på Trump, jag har ingen aning med det skulle inte förvåna mig.
Ett spännade scenario är ju att Putin säger nej och Trump ilsknar till och börjar pumpa in vapen i Ukraina. Han har ju pratat i dom termerna också. Men att vara beroende av en nyckfull Trump är inget kul öde. Han är lika pålitlig som vädret. Förresten, vädret är nog mera pålitligt .
Postad 19 March 2025 - 00:00
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10559 inlägg
Putin säger ju ja. Men på sina villkor han har tydligen korten. Trump verkar då inte sätta hårt mot hårt mycket gos och överens om vapenvila så ryssarna kan flytta fram positionerna för nästa offensiv
Postad 19 March 2025 - 20:53
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Jag har sett flera som tycker att den stora förloraren så här långt är Donald Trump. Med tanke på hur han berömt sig själv som förhandlare så har han levererat väldigt lite. Putin har sina villkor klara och han har väl hittills inte släppt något.
Vinnaren så här långt kanske är Zelenskij, Trump har ju inte pressat honom till orimliga eftergifter. Det fyller dessutom egentligen ingen funktion. Putin kräver att väst skall sluta hjälpa Ukraina. Så länge EU hjälper Ukraina så är Trumps avtal omöjligt oavsett hur han pressar Zelenskij.
Trump har klantat sig på flera fronter. Intressant vore on han vänder och börjar hjälpa Ukraina ordentligt. Det jag hört från olika håll är att Ryssland ligger risigt till även om Putin försöker förmedla något annat.
Postad 20 March 2025 - 09:56
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10559 inlägg
Hur mycket levererade biden eller andra världsledare? Putin är den stora vinnaren https://www.expresse...har-forsvunnit/
Man blir rörd av omtanken. Säga vad man vill om Trump men han har ju aldrig visat något direkt intresse för krig. Många amerikanska presidenter vill ha sina krig för att visa slagkraft etc etc. Inte Trump. Det som kan fälla Trump är liknande fuffens han hade för sig förra gången. Inrikespolitiken inte utrikespolitiken.
Den största förloraren är Ukraina.
Postad 20 March 2025 - 14:55
beatelund
-
beatelund
-
Användare
-
-
135 inlägg
Nu har Ukraina kriget kommit att påverka oss direkt i hemmabio världen.
SONY får inte sälja Projektorer i Europa längre, då en av deras Kina fabriker är svartlistade av EU
Postad 21 March 2025 - 22:57
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Nu har Ukraina kriget kommit att påverka oss direkt i hemmabio världen.
SONY får inte sälja Projektorer i Europa längre, då en av deras Kina fabriker är svartlistade av EU
Jag Googlade lite snabbt och med reservation för att det gick för snabbt , det handlar inte om komponenter från Kina utan om komponenter från Ryssland.
Postad 21 March 2025 - 23:11
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Man blir rörd av omtanken. Säga vad man vill om Trump men han har ju aldrig visat något direkt intresse för krig.
Jag vet inte hur jag skall tolka dig men det låter som Donald Trump är mycket för fred. Mitt intryck är att Donald Trump är en medioker affärsman som inte förstår utrikespolitik. Det baserar jag på uttalanden från personer som jobbat i hans första administration.
Sedan såg jag en intervju med Bill Clinton häromdagen. Han var tydligen med och förhandlade fram avtalet när Ukraina släppte de kärnvapen dom hade efter Sovjettiden. När dom gjorde det fick Ukraina garantier från bl a Ryssland och USA. Ryssland har man väl inga förväntningar på längre men Clinton verkade besviken på att Trump inte står för gamla avtal. Man kan fråga sig hur mycket skada Trump kommer att göra på bilden av USA på längre sikt.
Postad 21 March 2025 - 23:47
Anton
-
Anton
-
Beroende
-
-
1049 inlägg
Från en tysk artikel:
As part of the Ukraine war, the European Union has imposed an embargo, among others, on Chinese companies that are involved in this conflict and "support" Russia. In the EU's view, this is the case when microchips and other components are supplied to Russia, with which, for example, drones or other war equipment can be equipped. One of the companies affected by these trade restrictions is the plant that also produces the projectors for Sony.
Postad 12 April 2025 - 13:06
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Det var en del turer fram och tillbaka men till slut fick Trump sin vapenvila. Och den höll väl i, var det ett dygn? Sedan bröt Ryssland den. Putin vill inte ha vapenvila eller fred, han har samma mål nu som när han startade kriget. Och nu kanske även Donald Trump har begripit det.
Jag läste en del om Rysslands läge under förra veckan. Rent personalmässigt har Putin inga stora problem. Det finns fortfarande ryssar som han kan tvinga in i kriget. Det som däremot börjar trassla är det ekonomiska. Den ryska exporten är idag begränsad och krig kostar pengar, mycket pengar. Ryssland fick visserligen inga tullar, vilket kanske inte var så klokt av Trump, men oljepriset har sjunkit vilket inte gynnar Rysslands ekonomi.
Postad 12 April 2025 - 13:22
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10559 inlägg
Ryssland handlar väldigt lite med usa så det hade inte haft någon större effekt. Kineser har tydligen använts i striderna också. Tror inte Trumpen är så populär därborta heller med sitt handelskrig...
Ser mer och mer ut som ovinnbart krig för Ukraina speciellt om vi går mot en depression.
Postad 12 April 2025 - 18:36
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Ryssland handlar väldigt lite med usa så det hade inte haft någon större effekt. Kineser har tydligen använts i striderna också. Tror inte Trumpen är så populär därborta heller med sitt handelskrig...
Det var väl det argumentet som Vita Husets pressekreterare hade när 0% tull mot Ryssland visades. Men vad man missar är att eftersom politik handlar mycket om trovärdighet, Trump misslyckas med att bygga trovärdighet.
Nu har han pausat tullarna i 90 dagar, förutom mot Kina. Han blinkade först, igen. Han säger att alla kommer rusande för att få en "deal". Jag läste att han skall fixa 150 handelsavtal på 90 dagar, det är inte många som tror det kommer att lyckas. Troligare är kanske att kongressen börjar hantera detta genom lagstiftning och ta tillbaka initiativet.
Ser mer och mer ut som ovinnbart krig för Ukraina speciellt om vi går mot en depression.
Det beror på vad man menar med att vinna. Egentligen räcker det väl med att Ryssland förlorar. Om Ryssland vinner, då har vi ett annat och större problem.
Depression hoppas jag vi slipper.
Postad 13 April 2025 - 09:10
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Ukraina kan aldrig vinna, eftersom Ukraina attackerades. Ukraina kan heller aldrig förlora eftersom Ukraina heller aldrig är den som äger initiativet att vilja kriga. Det är Rysslands Putin som i sina ageranden i praktiken visar på en ofantlig oförmåga i självinsikt och offentligt beteende. Hoppas nu att Ukraina lyckas försvara sig.
Var är alla de som har samarbetat och vuxit med stöd av Putin idag?
Postad 13 April 2025 - 09:41
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Ukraina kan aldrig vinna, eftersom Ukraina attackerades. Ukraina kan heller aldrig förlora eftersom Ukraina heller aldrig är den som äger initiativet att vilja kriga. Det är Rysslands Putin som i sina ageranden i praktiken visar på en ofantlig oförmåga i självinsikt och offentligt beteende. Hoppas nu att Ukraina lyckas försvara sig.
Man kan alltid diskutera ordvalen, men jag tror att många skulle se det som en vinst för Ukraina, och övriga världen, om ryssarna tvingades tillbaka till Ryssland.
Postad 13 April 2025 - 10:51
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Man kan alltid diskutera ordvalen, men jag tror att många skulle se det som en vinst för Ukraina, och övriga världen, om ryssarna tvingades tillbaka till Ryssland.
Helt rätt, är på samma linje. Men ibland blir det hårklyveri och i försök att klargöra begrepp kring vad som faktiskt diskuteras.
Mer stöd till Ukraina är större ansvar för frihet och god vandel(populärt ord bland de som faktiskt givit stöd för Putins alternativ)... ;-/
Postad 13 April 2025 - 11:25
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10559 inlägg
Att Ukraina får bevara sitt självstyre och inte får en marionettregering kan ju ses som en seger. Fast Ukraina är ju förvisso mer Ryssland än Ryssland.
Finns väl ingen som samarbetat med Putin som vuxit. Till skillnad från i actionfilmer så dog även Putins kock. Var kanske inte helt okay vända skutan mot Moskva även om inkompetent försvarsminister var målet
Postad 15 April 2025 - 20:25
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Att Ukraina får bevara sitt självstyre och inte får en marionettregering kan ju ses som en seger. Fast Ukraina är ju förvisso mer Ryssland än Ryssland.
Kan inte låta bli att fråga. Hur tänker du när du skriver dom två meningarna? För mig är det väldigt olika budskap.
Postad 25 September 2025 - 18:56
Jonas_GBG2
-
Jonas_GBG2
-
Lärjunge
-
-
318 inlägg
Hörde på radio att någon ansåg att Ukraina kan ta tillbaka sitt territorium med tillräckligt stöd från omvärlden. Förutom krim, det skulle kräva ett natointrädande. Intressant tycker jag.
Vad tror tycker ni?
Postad 25 September 2025 - 20:48
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Jag tror fortfarande det jag trott länge nu. Att om väst fortsätter att stötta Ukraina och ökar trycket ekonomiskt på Ryssland så kommer de inte kunna fortsätta länge till.
Den ekonomiska situationen är inte hållbar för Ryssland. De har betat av det mesta av det de hade sparat innan kriget började (den sk. välfärdsfonden), och Ukraina slår hårt mot deras största inkomstkälla, oljan. Det är brist på bensin i ett land som i stort sett finansierar hela sitt land med olja. Det säger en del.
Jag tror att den ökade hybridkrigsföringen mest är ett tecken på ökad desperation. De trodde nog att väst skulle bete sig på liknande sätt som 2014. När vi inte gjorde det så hoppades de nog att uthålligheten skulle vara låg. Nu, snart 4 år senare, så börjar det nog bli ganska jobbigt.
Att Trump har uppfattningen att Ukraina kan "vinna" detta, och dessutom visat tecken på att äntligen fatta att hans mancrush inte är besvarad av putler är trevligt, men jag håller inte andan. Nästa vecka kan det vara tvärtom igen.
Redigerat av Loco.spk, 25 September 2025 - 20:48.
Postad 26 September 2025 - 06:21
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10559 inlägg
Problemet är ju att tom Europa fortsätter köpa rysk gas och även olja genom omvägar. Ryssland är fattigt de är vana vid det och vi i väst är för bekväma för att vilja betala priset uppenbarligen.
Trump gjorde en trump det jag tror han vill säga är att han snart ger upp och vill låta Europa ta hand om sin egen skit. Kinas kommande invasion av Taiwan är ju viktigare för usa och lär sluka mer resurser...
Europa kommer stå med byxorna nere snart är jag rädd. Vi kommer inte anfalla Ryssland. De kan kränka hur mycket de vill... Ukraina i sig har inte kapacitet
Postad 26 September 2025 - 10:29
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Ryssland är fattigt de är vana vid det och vi i väst är för bekväma för att vilja betala priset uppenbarligen.
Priset för oss är ganska lågt. T.o.m. väldigt lågt med tanke på att vi ännu inte behövt sätta in en enda soldat i aktiv strid. Speciellt jämfört med vad det skulle kosta om vi lät kriget komma till oss. Vi kan stödja Ukraina väldigt länge utan att det påverkar oss speciellt mycket.
Eller menar du att energipriset gått upp för att rysk gas mer eller mindre försvunnit ur europas energimix? Jag tror inte att europa i överskådlig framtid kommer göra sig beroende av den igen, så oavsett stöd till ukraina kommer vi få leva med konsekvenserna av det tills vi ersatt den med andra energislag.
Ryssland är fattigt de är vana vid det
Ja, det var, är, och kommer troligen förbli ett fattigt pissland. Så hur tror du att de ska klara av att finansiera ett svindyrt krig någon längre tid om deras inkomster minskar?
Europa kommer stå med byxorna nere snart är jag rädd. Vi kommer inte anfalla Ryssland. De kan kränka hur mycket de vill... Ukraina i sig har inte kapacitet
Ukraina har inte kapacitet till vad? De har stått emot rysslands angrepp i snart 4 år trots att såna som dig fortsatt upprepa kremls propaganda att det är lika bra att ge upp direkt. De håller i skrivande stund på att decimera deras huvudsakliga inkomstkälla, oljan, i ryssland.
Det räcker som sagt att ryssland inte längre har resurser/råd att bedriva kriget så faller allt på mycket kort tid.
Vi i europa kommer förstås inte att angripa ryssland. Det är återigen kremls narrativ du förmedlar. Om vi hamnar i aktiv konflikt med dem så är det för att DE angripit oss på något sätt. Skilj på angrepp och försvar tack.
Postad 26 September 2025 - 18:09
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10559 inlägg
Det är ju du som sprider rysk propaganda här i och med att vi inte ska göra det som krävs och fortsätta köpa rysk energi. Du gör inte ett skvatt för att försvara Ukraina. Ord är billigt. De behöver soldater i frontlinjen och att Europa mobiliserar på riktigt och på riktigt försvarar Ukraina.
Postad 26 September 2025 - 20:24
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Det är ju du som sprider rysk propaganda här i och med att vi inte ska göra det som krävs och fortsätta köpa rysk energi. Du gör inte ett skvatt för att försvara Ukraina. Ord är billigt. De behöver soldater i frontlinjen och att Europa mobiliserar på riktigt och på riktigt försvarar Ukraina.
Är din läsförståelse helt kaputt?
Postad 23 November 2025 - 11:51
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Ni har sannolikt sett att det talas om en ny fredsplan. Det lär vara en lista på 28 punkter utarbetade av USA och Ryssland.
Jag har sett en sammanfattning som jag skall försöka beskriva i korthet. En väldigt kort sammanfattning är att det innebär en stor seger för Ryssland.
Regionerna Donetsk, Luhansk samt Krim erkänns som de facto Ryska. Den delen av Donetsk som Ukraina kontrollerar skall dom dra sig tillbaka från. Den skall fungera som en buffertzon mellan Ryssland och Ukraina. De delar av Cherson och Zaporizjzja som Ryssland ockuperar får dom behålla.
Ukrainas militär kommer att kraftigt begränsas, max 600 000 man. Ukraina får inte bli medlemmar i NATO. NATO får inte placera trupper i Ukraina och NATO får inte expandera ytterligare. Man skall få amnesti från påstådda krigsbrott.
Sanktionerna mot Ryssland skall successivt trappas ner. Ryssland skall åter integreras i den globala ekonomin och inbjudas att vara med i G8.
Ukraina får säkerhetsgarantier. Om Ryssland åter invaderar så kommer sanktionerna tillbaka. Det innebär också ett militärt svar men det är oklart vad. Ukraina får ansöka om medlemskap i EU.
Ryssland skall dra sig tillbaka från ockuperat område i Kharkiv och Sumy.
Ukraina skall hålla val inom 100 dagar.
Det finns också en del om de frusna ryska tillgångarna och hur dom skall hanteras. En del skall användas till återuppbyggnaden av Ukraina.
Jag såg ett svar från Zelenskyj igår , valet är mellan att "Förlora vår värdighet, eller riskera USA:s stöd". Jag såg också igår att Trump öppnat för att justera texterna något.
Det finns sammanfattningar på flera svenska siter nu. Det såg jag inte igår när jag läste om det på New York Times sida.
Deadline för detta är nu torsdag, Thanksgiving i USA. Återstår att se vad som händer nu.
Postad 28 November 2025 - 22:45
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10559 inlägg
verkar som Trump är redo att erkänna krim mm som ryskt. Enda som kan rädda det nu är att Putins hållhake på karln läcks offentligt. Kan amerikanska folket svälja att deras president sitter i händerna på främmande makt?
Postad 29 November 2025 - 23:14
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Det intressanta idag är väl hur människor som tidigare försvarat ryska intressen idag lite försiktigt går emot dem.
Tänker närmast på politiska företrädare som närvarat kring ryska val och krigsövningar.
Idag är de väldigt tysta alternativt lobbar för fortsatt ifrågasättande kring västvärldens försök att stävja konflikten.
Jag personligen ser hög sannolikhet att Ukraina vinner detta
Postad 30 November 2025 - 11:30
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
verkar som Trump är redo att erkänna krim mm som ryskt. Enda som kan rädda det nu är att Putins hållhake på karln läcks offentligt. Kan amerikanska folket svälja att deras president sitter i händerna på främmande makt?
Putins eventuella hållhake på Trump är ju bara spekulation och konspirationsteori, fram tills dess det inte är det längre. Jag blir inte förvånad om det finns något men Trumps väljare kommer inte att agera i alla fall. Glöm inte vad som hände vid förra valet vid kongressen. Min förhoppning är att det räcker med tre år till och att Trump sedan försvinner. I värsta fall så hittar han något kryphål. Jag tror historien kommer att döma Donald Trump ganska hårt.
Det intressanta idag är väl hur människor som tidigare försvarat ryska intressen idag lite försiktigt går emot dem.
Tänker närmast på politiska företrädare som närvarat kring ryska val och krigsövningar.
Idag är de väldigt tysta alternativt lobbar för fortsatt ifrågasättande kring västvärldens försök att stävja konflikten.
Jag såg i veckan att Putin uttalade sig om att om Ryssland inte får de aktuella regionerna i fredsavtalet så fortsätter kriget och dom tar dom med våld. Putins problem är att han måste få till något som han kan kalla "vinst". Det enda Väst behöver göra är att hjälpa Ukraina så dom kan fortsätta försvara sig, då vinner inte Putin. Han kör nog hellre Rysslands ekonomi i botten än att erkänna sitt misstag.
Men, en del av dom som tidigare försvarat Rysslands intressen börjar nu kanske se det orimliga i situationen. Sedan har vi Donald Trump, han vill ha "fred" och verkar nu villig att ge Putin det han vill ha.
När Stoltenberg var hos Carina Bergfeldt för något år sedan sa han något som jag tyckte var bra. Han nämnde att när Tyskland attackerade Norge under 2:a världskriget så var tiden med direkta krigshandligar ganska kort. Sedan blev det inte fred utan occupation. Stoltenberg kanske skulle förklara skillnaden mellan "fred" och "occupation" för Donald Trump.
Postad 30 November 2025 - 15:24
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10559 inlägg
Det är tyvärr många här som försvarar ryska intressen och attackerar de som stödjer ukraina och önskar mer stöd till Ukraina än misslyckade sanktioner
Postad 04 December 2025 - 06:46
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
EU bygger stärker nu sin plattform i det europeiska samarbetet med USA. Trump har tidigare inte varit nöjd med att länder som Ungern m.fl. tillåts köpa rysk olja. Orban har tidigare bannat EU för att ge Ukraina stöd i kriget när EU suttit vid förhandlingar gällande rysk olja. Men, nu kommer det intressanta. Här sätter Trump ned foten och kräver att INGET EU-lamd ska köpa in rysk olja. I veckan kom så till sist en deklaration från EU att helt ta bort import av rysk olja senast 2026(korta terminer) samt 2030(långa terminer). Allt detta utan ett knyst från Europas putinvänligaste stat... Han sitter nog still i sin favvoofferkofta med goda korvar, gåslever och fantastiska viner.
Igår var jag på en föreläsning om demontering av västvärldens demokratiska pelare i alla delar av samhället. Blir någon förvånad om jag säger att resiliens(hållbarheten) sjunker i samma takt med praktisk oerfarenhet hos företrädare?
Postad 04 December 2025 - 21:52
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
EU bygger stärker nu sin plattform i det europeiska samarbetet med USA. Trump har tidigare inte varit nöjd med att länder som Ungern m.fl. tillåts köpa rysk olja. Orban har tidigare bannat EU för att ge Ukraina stöd i kriget när EU suttit vid förhandlingar gällande rysk olja. Men, nu kommer det intressanta. Här sätter Trump ned foten och kräver att INGET EU-lamd ska köpa in rysk olja. I veckan kom så till sist en deklaration från EU att helt ta bort import av rysk olja senast 2026(korta terminer) samt 2030(långa terminer). Allt detta utan ett knyst från Europas putinvänligaste stat... Han sitter nog still i sin favvoofferkofta med goda korvar, gåslever och fantastiska viner.
Trump gillar inte att EU-länder köper rysk olja. Han har väl också straffat Indien och Kina för det. Men syftet kan vara att Trump vill ha igång en handel mellan USA och Ryssland. På samma sätt kan behovet av "fred" mellan Ryssland och Ukraina handla om att få bort kriget från agendan så man kan börja göra affärer istället. Men om han skulle lyckas att få alla att sluta köpa rysk olja och gas, då tror jag Ryssland snart kollapsar.
Donald Trump ser sig själv som en stor förhandlare och affärsman. Tyvärr har väl hans självförtroende inte alltid förankring i verkligheten. Jag hörde nyligen att alla i hans närhet vet att han är en dålig förhandlare, men ingen vågar säga det till honom.
Igår var jag på en föreläsning om demontering av västvärldens demokratiska pelare i alla delar av samhället. Blir någon förvånad om jag säger att resiliens(hållbarheten) sjunker i samma takt med praktisk oerfarenhet hos företrädare?
Jag förstår inte riktigt vad du menar.
Resiliens är ju synonymt med motståndskraft eller uthållighet, engelskans resilience. Hållbarhet är väl mera ett ord som används i väldigt många sammanhang idag. Ofta förknippat med miljövänligt och/eller långsiktigt bra. Men inte nödvändigtvis i samma context som resiliens.
Postad 05 December 2025 - 06:09
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Trump gillar inte att EU-länder köper rysk olja. Han har väl också straffat Indien och Kina för det. Men syftet kan vara att Trump vill ha igång en handel mellan USA och Ryssland. På samma sätt kan behovet av "fred" mellan Ryssland och Ukraina handla om att få bort kriget från agendan så man kan börja göra affärer istället. Men om han skulle lyckas att få alla att sluta köpa rysk olja och gas, då tror jag Ryssland snart kollapsar.
Donald Trump ser sig själv som en stor förhandlare och affärsman. Tyvärr har väl hans självförtroende inte alltid förankring i verkligheten. Jag hörde nyligen att alla i hans närhet vet att han är en dålig förhandlare, men ingen vågar säga det till honom.
Jag förstår inte riktigt vad du menar.
Resiliens är ju synonymt med motståndskraft eller uthållighet, engelskans resilience. Hållbarhet är väl mera ett ord som används i väldigt många sammanhang idag. Ofta förknippat med miljövänligt och/eller långsiktigt bra. Men inte nödvändigtvis i samma context som resiliens.
Håller med i sak. Trump har en tendens i att låsa sig helt i förhandlingar. Till synes för att flytta positioneringen i förhandling till hans fördel. Jag tror han själv önskar slut på kriget för att köpa den billiga tyska oljan. En öppning som uppstår när EU låst sig att bli oberoende från rysk olja och gas. Självklart. Jag sökte i texten inte alls att ge Trump någon som helst cred för samarbetet med EU. Utan mest bara som en reflektion på status på situation.
Gällande resiliens, det var västvärldens demokratiska modell och dess resiliens(som jag tolkar ordet, hållbarhet, uthållighet, styrka/kraft att stå emot. Ordet används kanske lite slarvigt i debatter. Följt av den litteratur jag läser.
Det givna i förhållandet idag är att Trump rimligen ser en öppning för slut på aktivt krig och landförluster för Ukraina. Och därmed lättar Trump på pressen på rysk olja. Samtidigt som jag läser om att Putin ändrar lag i ockuperade områden så att ingen får kalla sig Ukrainare, enligt lag. Det låter riktigt illa.
Blir intressant att se hur de europeiska oljeberoende länderna kommer att överleva. Kanske genom att köpa rysk olja via amerikanska intressen? Detta gäller givetvis andra länder i asien osv. Att kontrollera flödet av resurser påverkar givet länders möjligheter att utvecklas. Ett klassiskt trick för att motverka konkurrens.
Väl möt.
Redigerat av PML73, 05 December 2025 - 06:13.
Postad 05 December 2025 - 12:56
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Håller med i sak. Trump har en tendens i att låsa sig helt i förhandlingar. Till synes för att flytta positioneringen i förhandling till hans fördel. Jag tror han själv önskar slut på kriget för att köpa den billiga tyska oljan. En öppning som uppstår när EU låst sig att bli oberoende från rysk olja och gas. Självklart. Jag sökte i texten inte alls att ge Trump någon som helst cred för samarbetet med EU. Utan mest bara som en reflektion på status på situation.
Jag tror att Trumps syfte i förlängningen kan vara att komma åt ryska råvaror. Sedan är Trump uppfostrad i en anda att allt är ett "nollsummespel". För att någon skall kunna vinna måste någon annan förlora. Internationella handelsavtal handlar ofta om att få avtal som är fördelaktiga för båda parter. Jag tror inte Trump begriper det fenomenet. Det stämmer också bra med hur han beskrivs i filmen "The Apprentice".
Mitt intryck är att Donald Trump är inte bara en dålig diplomat. Han är direkt olämplig med sin bakgrund.
Gällande resiliens, det var västvärldens demokratiska modell och dess resiliens(som jag tolkar ordet, hållbarhet, uthållighet, styrka/kraft att stå emot. Ordet används kanske lite slarvigt i debatter. Följt av den litteratur jag läser.
Vi skall inte fastna i detta men jag tolkade din första kommentar som att du ser resiliense och hållbarhet som i princip synonymer. Jag har inte sett den användningen i den litteratur och de fackartiklar jag normalt läser. Jag kollade lite snabbt på definitioner nu och jag tolkar dom inte som synonymer. Jag slapper det nu .
Men säg så här, för att sätta detta i sammanhang . Ukraina uppvisar just nu en bra resiliens (motståndskraft) mot ryska attacker och det har dom gjort länge. Men ser man det på längre sikt och Ukraina inte längre får hjälp från väst, så blir situationen ohållbar.
Postad 10 December 2025 - 18:03
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
För några veckor sedan kom en fredsplan framtagen av USA och Ryssland. Sedan har den diskuterats mellan parterna i olika förhandlingar. Jag vet inte vilken version det är nu, men två saker är konstanta. Putin ändrar inte sin inställning, och USA verkar egentligen inte vara speciellt intresserade av begreppen "rätt" och "fel".
Trump vill ha en "fred" att skryta med. Vem som därmed förlorar verkar han mindre intresserad av och Putin kan Trump inte rubba, därmed blir Ukraina den troliga förloraren. Förhoppningsvis kan EU stå upp för det som USA nu inte klarar av.
Jag kan dock notera, en ny version av fredsplanen får inga större rubriker. Intresset för Trumps olika utspel verkar minska.
Postad 10 December 2025 - 18:29
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Mitt intryck är att Donald Trump är inte bara en dålig diplomat. Han är direkt olämplig med sin bakgrund.
Nu är du lite elak. Han har ju precis fått FIFA Peace Prize. Inte alla som lyckas med det.
Har hört ett rykte om att Dollar Store Medal of Honor finns i sikte med.
Postad 11 December 2025 - 16:52
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Nu är du lite elak. Han har ju precis fått FIFA Peace Prize. Inte alla som lyckas med det.
Har hört ett rykte om att Dollar Store Medal of Honor finns i sikte med.
Först blev jag lite förvånad för jag har inte hört talas om FIFA Peace Prize. Sedan Googlade jag och det är tydligen ett helt nytt pris som utdelades för första gången nu. Man kan ju fundera över om Donald var ett bra val under "to bring people together in a spirit of peace".
Nu förstår jag åtminstone varför han tyckte att amerikanskt fotboll skulle byta namn. Han hade upptäckt namnet "fotboll" ägs av en annan sport i resten av världen.
Begreppet "Dollar Store" känner jag till men deras medalj är obekant.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|