Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony VPL-XW5000ES, VPL-XW7000ES

1135 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony VPL-XW5000ES 4K (Projektorer) 1 (0) 57 307:-
Sony VPL-XW7000ES 4K (Projektorer) 1 (0) 114 998:-
1 relaterade trådar

Postad 01 september 2023 - 14:55

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 040 inlägg
  • 0

Check. Du får kika vid tillfälle och så hoppas vi du kan uppskatta bilden ändå vad det lider.

OK, då låter det som att det är inringat.

Postad 01 september 2023 - 15:28

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 932 inlägg
  • 0

NU har jag ritat upp den konstruktion jag skall satsa på för att få ner ljudet , det blir ingen box med fläktar , den behöver vara för stor och fläktarna lär höras ändå , jag skall bygga en mindre ljudlåda med rejäl isolering med en öppning mot tillluftsgallret  sätter en slang mellan lådan o gallret så luften tas uteifrån och inte inneifrån lådan .

Sen ansluter jag hela lådan med en spiroanslutning , tror jag kör 100 mm drar en kanal av spiro som jag lackar svart bort mot friskluftsventilen i rummet där sätter jag en varvtalsstyrd fläkt som således drar ut all luft från lådan , dvs den varma luften som projen skickar ut i lådan , då kan jag justera in denna fläkt så den går tillräckligt högt varvtal för att hålla nere tempen i lådan , sätter en tempgivare där med display så jag har koll , ev sätter jag fläkten utanför dvs på utsidan av ventilen , och ja mitt yrke är ventilation :)

Jag får ha högre luftmängd på frånluften än vad projen skickar ut för att få en hastighet i öppningen dvs för linsen som är så pass hög att jag håller undertrycket i lådan ,

Redigerat av nyborjare, 01 september 2023 - 15:38.

Postad 01 september 2023 - 20:11

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 040 inlägg
  • 0
Låter spännande! Byggbilder vore fint att få se sen!

Postad 02 september 2023 - 16:02

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 932 inlägg
  • 0

Självklart ! planer o ritning är en sak att förverkliga parallellt med annat i livet är en annan sak, men tanken är att bygga och limma en låda i plexiglas och montera ljuddämpningsmatta på insidan , 

Postad 05 september 2023 - 14:17

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 932 inlägg
  • 0

Om man "misslyckas" dvs den får inte tillräcklig kylning , vad "händer" då ? kommer projen att slå av sig själv precis som en förstärkare ?

Postad 05 september 2023 - 15:06

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1 020 inlägg
  • 0

Det står rätt tydligt i manualen var den tar in luft och var den blåser ut, dvs in från sidorna fram och ut där bak. Men äevn att du t ex ska han 15 cm fritt ovan projektorn med. 

Postad 05 september 2023 - 17:44

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 932 inlägg
  • 0

Det står rätt tydligt i manualen var den tar in luft och var den blåser ut, dvs in från sidorna fram och ut där bak. Men äevn att du t ex ska han 15 cm fritt ovan projektorn med. 

Jadå det är jag helt med på , det var inte frågan , frågan var om den stänger ner om det blir för hög temp, dessa mått är ju säkert också med livrem o hängslen dvs det skall även funka om man har varmt eller bor varmt , utan att höghöjdsläget måste användas . Sen tror jag även att det kan bli för varm om man följer deras mått som är 30 cm åt sidorna , 15 cm över och 5 cm från bakväg , bygger man en sådan låda och den är helt tät då kommer så klart värmen att bli för hög i lådan , avsett dessa mått,  då går kylluften bara runt 

Postad 06 september 2023 - 09:12

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1 020 inlägg
  • 0

Sorry läste slarvigt. Jag skulle nog ställa den frågan till Premium Support och få ett definitivt svar, eftersom det inte står i manualen så är risken annars att vi gissar. Sony Premium support är riktigt bra så där bör du få ett adekvat svar.

Postad 06 september 2023 - 10:42

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 932 inlägg
  • 0

Tycker det verkar så invecklat med deras support sida, man måste registrera sig  o sin produkt, vilket jag aldrig lyckas med

Har extremt svårt att tänka mig att den inte skulle stängas ner vid en viss temp precis som en förstärkare , något annat vore ganska otänkbart 

Redigerat av nyborjare, 06 september 2023 - 10:44.

Postad 06 september 2023 - 10:52

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 317 inlägg
  • 0

Har inte sett en Sony-proj brottats med överhettning. Däremot andra, ofta kompaktare och kanske lite för nära på marginalen byggda presentationsprojektorer. Börjar med varningslampa som blinkar, fläkten går upp. Sedan stänger de av sig och kommer inte starta igen innan en temperatursensor inuti tycker det är svalt nog.

Postad 06 september 2023 - 11:13

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 932 inlägg
  • 0

Borde inte en laser proj också utveckla mindre värme ? å andra sidan borde man då lyckats komma ner i fläktljud jämfört med lampprojar, vilket man inte lyckats med 9400 är betydligt tystare 

Postad 06 september 2023 - 14:14

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 317 inlägg
  • 0

Borde inte en laser proj också utveckla mindre värme ? å andra sidan borde man då lyckats komma ner i fläktljud jämfört med lampprojar, vilket man inte lyckats med 9400 är betydligt tystare 

Laser är komponenter av dioder och elektronik som är extra känsliga för värme. De utvecklar inte lika mycket värme som UHP-lampor men är i sin tur mycket känsligare för den värme som uppstår. Dessa komponenter måste verkligen kylas ned.

UHP-lampor är istället fysisk rätt enkla objekt med glödtrådar som i en punkt ska hålla en hög temperatur. Vet inte på rak arm mem gissar på tusentals °C i glödpunkten. Där handlar kylningen av komponenterna mer om hålla värmen från lampan borta från all övrig elektronik. Spekulerar förstås – aldrig sett det av förklarliga skäl – men i teorin med en UHP-lampa och inget fläkt som håller varmluften borta riskerar nog de övriga komponenter förstöras långt innan exempelvis glashöljet eller lödningarna till lampan smälter.

Var för övrigt samma frågeställningar och förvåningar när de första mer kraftfulla(*) RGB-LED-projektorerna kom för en 10–15 år sedan. "Ska de inte vara tysta? LED ger ju inte mycket värme?". Så blev det istället stora schabrak eftersom de fylldes med gigantiska kylflänsar till dioderna. Samt rätt rejäla fläktar som krävdes för att transportera bort all varm luft så att dioden kunde fungera.

(*) Skriver jag "LED-proj" utan förtydligande kommer många associera med små och ofta tysta miniprojektorer som orkar 200 lumen eller så. För det var vad närmast den kategori som överlevde försöken med renodlade LED-källor där runt 2008–2015 ca. Jag syftar på modeller som Vivitek H9080FD och Truvue Vango. Riktiga bestar som orkade 100+ tum med vettiga ljusnivåer. Dessa lät mycket mer än vad folk hade räknat med. Både fläktarna och olika resonansfenomen från elektroniken.

Postad 06 september 2023 - 17:41

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 932 inlägg
  • 0

Tack, arbetet fortskrider med min låda, jag skall nog kunna få till lämplig evakuering i lådan , vill mest bara stämma av om den slår av om de blir för varmt, och  jag kommer ju att avläsa tempen båd ei lådan i på projens display för att hålla lite koll

Postad 07 september 2023 - 18:58

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1 737 inlägg
  • 0
Avstånd till tak/väggar gäller ju när den står fritt, bygger man in den i en lämpligt utformad box med aktivt luftflöde kan man säkert minska ner det till enstaka centimeter. (Eftersom man har en fläkt som drar in ny luft hela tiden)

Postad 07 september 2023 - 19:22

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 932 inlägg
  • 0
Fast kan man säga att den står fritt då? Om den står i en låda som är 15 cm högre och 60 cm breddare än projen?

Postad 07 september 2023 - 20:58

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 317 inlägg
  • 0

Mycket av det som står handboken om minst 30 cm avstånd och liknande är främst friskrivning, förbehållsklausuler, peka med hela handen, brasklappande etc. Det är väldigt ofta baserat på 30 cm som grund vilket jag gissar handlar om generella råd baserade på 1 foot för att kraven på den information främst handlar om juridiska krav från amerikanskt håll.

Funderar man över saken så börja testa temperaturer med och utan låda innan man sätter upp allt. :)

Postad 07 september 2023 - 22:00

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 932 inlägg
  • 0

Jo så är det ju , och jag är förvånad över hur pass sval luft den skickar ut där bak , har haft en del projar och en del har känts som hårfönar på utblåset 

Postad 23 september 2023 - 21:17

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 932 inlägg
  • 0
5000 har ett usb uttag. Står att det är för service o underhåll. Men kan man anvönda den för att mata en fjärkkontrolls förstärkare en sån med separat öga som man monterar utanför om inte fjärren når produktens öga .har såna till förstärkaren och spelare

Postad 24 september 2023 - 12:10

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 932 inlägg
  • 0

Nu är min låda till projen klar , det blev utan kylläkt eller annan ventilalation i stället byggde jag en stor låda av plexiglas som var så stor att det men råge fyller sonys krav till avstånd till sidorna och upp, isolerade på insidan med 3 cm tjock bilisolering samt på utsidan med ljudpaneler av skumplast , dock mest för utseendets skull, nu hör jag i princip inte fläkten alls när den går på max 30 % och väldigt svagt på 100 %

1 meter från ljudlådan samt under har jag sänkt ljudnivån från ca 29-30 db på lägsta till 26 db och från högsta från ca 34-35 db till 28 db . låter inte mkt i siffror men 3 db är ju en fördubbling av ljudnivå , så jag är väldigt nöjd, och inga som helst problem med värmen , den blir inte särskilt varm och jag har en yttervägg bakom , den är "kall" 

Nu är min låda till projen klar , det blev utan kylläkt eller annan ventilalation i stället byggde jag en stor låda av plexiglas som var så stor att det men råge fyller sonys krav till avstånd till sidorna och upp, isolerade på insidan med 3 cm tjock bilisolering samt på utsidan med ljudpaneler av skumplast , dock mest för utseendets skull, nu hör jag i princip inte fläkten alls när den går på max 30 % och väldigt svagt på 100 %

1 meter från ljudlådan samt under har jag sänkt ljudnivån från ca 29-30 db på lägsta till 26 db och från högsta från ca 34-35 db till 28 db . låter inte mkt i siffror men 3 db är ju en fördubbling av ljudnivå , så jag är väldigt nöjd, och inga som helst problem med värmen , den blir inte särskilt varm och jag har en yttervägg bakom , den är "kall" 

Nackdelen är ju att fjärren inte når projen , men det ska jag lösa med en usb matda förstärkare , har såna sen innan , funkar kanon 

Postad 25 september 2023 - 10:32

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3 300 inlägg
  • 0

Låter intressant. Skulle gärna se några bilder på detta.

Postad 25 september 2023 - 12:07

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 932 inlägg
  • 0

c

Redigerat av nyborjare, 25 september 2023 - 15:08.

Postad 28 september 2023 - 12:01

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3 300 inlägg
  • 0

Liten uppdatering.

Om jag monterar projektorn helt i center av bilden (ingen lensshift) och ca en meter bakåt så blir bilden betydligt skarpare. Fortfarande inte i nivå med vad jag hade förväntat mig, men på en nivå jag kan leva med.

Problemet är att det förstås är omöjligt att sätta den i den höjden då jag sitter där. Så nu är min förhoppning att det är den minskade zoomen som gjorde skillnad, för bakåt kan jag montera den. Hade inte tid att flytta fästet nu så jag har inte testat det än.

Om det är lensshift som skapar problemet är det ganska dåligt tycker jag för jag är verkligen inte i ytteränden av den. Någonstans runt 2/3 skulle jag gissa. Och då blir problemet dessutom olösbart.

Postad 28 september 2023 - 13:20

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 932 inlägg
  • 0

Liten uppdatering.

Om jag monterar projektorn helt i center av bilden (ingen lensshift) och ca en meter bakåt så blir bilden betydligt skarpare. Fortfarande inte i nivå med vad jag hade förväntat mig, men på en nivå jag kan leva med.

Problemet är att det förstås är omöjligt att sätta den i den höjden då jag sitter där. Så nu är min förhoppning att det är den minskade zoomen som gjorde skillnad, för bakåt kan jag montera den. Hade inte tid att flytta fästet nu så jag har inte testat det än.

Om det är lensshift som skapar problemet är det ganska dåligt tycker jag för jag är verkligen inte i ytteränden av den. Någonstans runt 2/3 skulle jag gissa. Och då blir problemet dessutom olösbart.

låter mycket konstigt , skulle bilden bli så mkt sämre av lite lensshift ?? jag använder just nu väldigt lite men hade tidigare projen där jag körde ganska mkt lensshift , noterade absolut ingen försämring lika konstigt vore det om minskad zoom påverkade, kanske Marcus på The rock har en åsikt ? 

Postad 28 september 2023 - 14:06

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

låter mycket konstigt , skulle bilden bli så mkt sämre av lite lensshift ?? jag använder just nu väldigt lite men hade tidigare projen där jag körde ganska mkt lensshift , noterade absolut ingen försämring lika konstigt vore det om minskad zoom påverkade, kanske Marcus på The rock har en åsikt ? 

Jag har inte utvärderat detta så vet inte vilken storleksordning som det rör sig om. Men rent tekniskt så är det så att lensshift alltid försämrar skärpan, mer eller mindre. Man använder ju en yttre del av optiken och den är alltid skarpast i centrum. Att flytta projektorn längre bak gör att man använder en annan del av objektivets omfång och det kan både ge skarpare eller mindre skarp bild beroende av hur objektivets konstruktion är uppbyggt och det kan även vara skillnad på olika exemplar. Man använder däremot en lite mindre del av optiken när man flyttar bak projektorn så rent teoretisk är det en fördel för skärpan. Men som sagt, jag har inte testat detta i praktiken och det kommer dessutom att variera med olika modeller och exemplar. En mellan tummen och pekfingergissning är att skärpan i detta fallet påverkas mer av lensshift än av avståndet.

Jag har däremot gjort en mindre undersökning på XW7000ES där jag kollade om vi fick en märkbar försämring när vi placerade maskinen lite off center i sidled. På den var det bara en försumbar försämring som helt klart att gick att leva med, men den har ju också en klart bättre och mer påkostad optik än dess lillebror.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 28 september 2023 - 15:18

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 932 inlägg
  • 0

Jag minns inte ? men skjuter 5000 helt rakt dvs den skall sitt i mitten både sid o höjd led om man inte skal använda shift ? 

Postad 28 september 2023 - 15:29

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3 300 inlägg
  • 0

Jag minns inte ? men skjuter 5000 helt rakt dvs den skall sitt i mitten både sid o höjd led om man inte skal använda shift ? 

Ja, men den placeringen är ju i praktiken omöjlig för de allra flesta. Det finns ju modeller där "noll lensshift" motsvarar topp eller botten av bilden vilket känns som en vettigare lösning. Men det förhindrar ju hyllplacering vid takhöjd.

Jag har inte utvärderat detta så vet inte vilken storleksordning som det rör sig om. Men rent tekniskt så är det så att lensshift alltid försämrar skärpan, mer eller mindre. Man använder ju en yttre del av optiken och den är alltid skarpast i centrum. Att flytta projektorn längre bak gör att man använder en annan del av objektivets omfång och det kan både ge skarpare eller mindre skarp bild beroende av hur objektivets konstruktion är uppbyggt och det kan även vara skillnad på olika exemplar. Man använder däremot en lite mindre del av optiken när man flyttar bak projektorn så rent teoretisk är det en fördel för skärpan. Men som sagt, jag har inte testat detta i praktiken och det kommer dessutom att variera med olika modeller och exemplar. En mellan tummen och pekfingergissning är att skärpan i detta fallet påverkas mer av lensshift än av avståndet.

Jag har däremot gjort en mindre undersökning på XW7000ES där jag kollade om vi fick en märkbar försämring när vi placerade maskinen lite off center i sidled. På den var det bara en försumbar försämring som helt klart att gick att leva med, men den har ju också en klart bättre och mer påkostad optik än dess lillebror.

Jag har haft några projektorer under åren och detta är första gången jag reagerat på att det är suddigt så frågan är om jag fått ett risigt exemplar.

Jag ska försöka testa "centrerad + max zoom" och "mellanzoom + lensshift" under kvällen för att avgöra vad som orsakar det. Blir det inte ok med mellanzoom och lensshift måste jag nog kontakta sony för att reklamera.

Har du varit med om något exemplar som fått bytas p.g.a. detta problem eller anser Sony att det bara är optimal placering som garanteras?

Postad 28 september 2023 - 15:45

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 932 inlägg
  • 0

Ja, men den placeringen är ju i praktiken omöjlig för de allra flesta. Det finns ju modeller där "noll lensshift" motsvarar topp eller botten av bilden vilket känns som en vettigare lösning. Men det förhindrar ju hyllplacering vid takhöjd.

Jag har haft några projektorer under åren och detta är första gången jag reagerat på att det är suddigt så frågan är om jag fått ett risigt exemplar.

Jag ska försöka testa "centrerad + max zoom" och "mellanzoom + lensshift" under kvällen för att avgöra vad som orsakar det. Blir det inte ok med mellanzoom och lensshift måste jag nog kontakta sony för att reklamera.

Har du varit med om något exemplar som fått bytas p.g.a. detta problem eller anser Sony att det bara är optimal placering som garanteras?

Har haft proj med noll dvs i linje med underkant , funka bra för det är väl väldigt sällan man ställer den på en hylla uppe vid tak , där hänger den i ett takfäste , en gång hade jag faktisk en hylla men då la jag den upp o ner på "kuddar"

Postad 28 september 2023 - 18:54

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1 536 inlägg
  • 0

Varför lägga projektorn upp och ner om den ska stå på en hylla? Duger inte fötterna på undersidan?

Postad 28 september 2023 - 19:24

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 932 inlägg
  • 0
Om hyllan är i ovankant bild och den skjuter som marcus skrev dvs när den står i linje med nederkant. Om man då vill ha den högre upp finns bara 2 alt hänga den i ett takfäste eller lägga den upp o ner. Ialla fall var de så på den äldre proj jag hade

Postad 28 september 2023 - 19:25

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

Svårt att svara på förstås, men en viss försämring är att förvänta. Optiken är ju en av punkterna som det har sparats på, på XW5000ES för att få in både laser och 4k-panel i denna prisklassen.

Nä, det har jag inte. Men det är nog ganska få användare som provar flera olika positioner som du nu gör. De flesta hänger eller ställer nog bara upp den där det är planerat och gör det bästa av det samt lever med eventuella brister.

Postad 28 september 2023 - 19:29

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

Har haft proj med noll dvs i linje med underkant , funka bra för det är väl väldigt sällan man ställer den på en hylla uppe vid tak , där hänger den i ett takfäste , en gång hade jag faktisk en hylla men då la jag den upp o ner på "kuddar"

Det är en då en modell med en så kallad fast offset med en viss procent. Dessa modeller använder inte centrum på optiken och kan därför aldrig nyttja optiken till 100%. Men tillverkarna vet ju detta och konstruerar maskinen och optiken för att reducera problemet samt så kan man ju som användare inte heller jämföra eftersom det bara finns ett läge(eller väldigt lite justering).

Man är lyckligt ovetande, som Ringblixt skulle sagt :)

Redigerat av Marcus_TheRock, 28 september 2023 - 19:31.

Postad 28 september 2023 - 20:15

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3 300 inlägg
  • 0

Har testat lite olika positioner och inställningar ikväll och blir inte helt klok på resultatet. Med projektorn på halv zoom och placerad uppochner i överkant av duken blir det lite bättre än med max zoom på samma höjd. Men inte så himla mycket.

Så visst har avståndet med skärpan att göra, men det verkar nog som om lensshift är en större orsak.

Det konstiga är att jag upplever att hela bilden får en oskärpa när jag skiftar bilden i höjdled. Om det är när bilden hamnar utåt kanterna på linsen som den bli oskarp borde väl den del som är mot mitten av linsen vara skarp(are) även med lensshift?

Istället verkar det som om oskärpan gradvis ökar över hela duken ju mer jag "skiftar".

Jag tror jag får sova lite på detta för man är inte logisk i huvudet efter att ha stått och glott på testmönster i några timmar :)

Jag har inte kunnat testa "full zoom, noll LS" för det hade krävt flytt av en väldigt bökig soffa, och jag var själv hemma (när jag försökte själv förra gången slutade det med rödfärgad strumpa och en mycket blå tå). Det går dessutom inte att ha projektorn placerad så, så det skulle i.s.f. enbart vara i vetenskapligt syfte.

Postad 28 september 2023 - 20:20

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3 300 inlägg
  • 0

Svårt att svara på förstås, men en viss försämring är att förvänta. Optiken är ju en av punkterna som det har sparats på, på XW5000ES för att få in både laser och 4k-panel i denna prisklassen.

Jo, att den är sämre än i 7000 hade jag förstått, men nog trodde jag att de fått in lite mer "crisp" för pengarna.

Nä, det har jag inte. Men det är nog ganska få användare som provar flera olika positioner som du nu gör. De flesta hänger eller ställer nog bara upp den där det är planerat och gör det bästa av det samt lever med eventuella brister.

Och det är väl där jag hamnar till slut också. Och ska jag vara ärlig så kommer jag nog att glömma det efter ett tag, det är inte så att jag sitter och tänker på det under en film.

Det är ett minimalt problem jämfört med flimret jag nämnt tidigare, det har jag fortfarande inte lyckats ignorera. Och då har jag ändå försökt med flera olika sorters whisky :)

Postad 29 september 2023 - 06:50

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1 020 inlägg
  • 0

Jo, att den är sämre än i 7000 hade jag förstått, men nog trodde jag att de fått in lite mer "crisp" för pengarna.

Och det är väl där jag hamnar till slut också. Och ska jag vara ärlig så kommer jag nog att glömma det efter ett tag, det är inte så att jag sitter och tänker på det under en film.

Det är ett minimalt problem jämfört med flimret jag nämnt tidigare, det har jag fortfarande inte lyckats ignorera. Och då har jag ändå försökt med flera olika sorters whisky :)

Jag har en XW7000 som dels har hängt i tak i min förra upppsättning och nu står på hylla utanför biorum men känner ite alls igen dina problem. Kan det inte vara värt att ta en runda med Sony Premium Support?

Postad 29 september 2023 - 07:25

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 932 inlägg
  • 0

Jag har en XW7000 som dels har hängt i tak i min förra upppsättning och nu står på hylla utanför biorum men känner ite alls igen dina problem. Kan det inte vara värt att ta en runda med Sony Premium Support?

Jag är benägen att hålla med , skulle en sådan "dyr" proj ha såna "effekter" kan det inte klassas som ett normalt exemplar , jag menar det skulle framkommit , man måste ha sålt "enorma" antal i världen till dags datum 

Postad 29 september 2023 - 08:13

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 932 inlägg
  • 0

Lirsa , såg din video på Youtube , mycket intressant  fantastiks bio !

Så avundsjuk på att kunna ha projen i annat rum , nyfiken på om du ens hör de minsta av fläktljudet från projen genom vägg och "tratt" när du sitter under ? i så fall vilken db har du nån meter i från ? 

Postad 29 september 2023 - 09:49

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 317 inlägg
  • 0

Lens shift på den "gamla goda tiden" när Sanyo, Hitachi och Panasonic fortfarande var aktiva på hemmabiomarknaden hade galet stor inverkan på bildens skärpa och kvalitet. Kunde också bli olika former av ändring av parallax (gissar jag) så att konvergensen mellan panelerna var direkt olika i lensshiftens ändlägen. Blev väldigt tydligt om man genomförde en panel alignment och sedan ändrade om zoom och lens shift. Spretar direkt åt olika håll.

Bara att så många är lyckligt omedvetna om hur mycket sämre bild de har med lens shift. Är ju inte helt lätt att möblera om bara för att testa. Har besökt många installationer där man lensshiftat maximalt för att kunna möblera bort projektorn till en hylla i hörnet. Med resultat att halva bilden är oskarp, aberrationer och med konvergensfel som är flera pixlar stort. Men användaren är helt ovetandes om detta.

För att inte säga de gångerna man mött dukar med riktad reflektion och lens shift. Projektorn upp i vänstra takhörnet blir bäst bild nere på golvet till höger.

Några saker jag observerat när jag testat lens shift – som jag påfallande ofta skriver som en freudiansk "lens shit"... :D

• Som generellt tumregel är det sämst inverkan med vidvinkelläget och viceversa bättre i teleläget av de gamla vanliga skälen med bländare, krökt fokusplan etc.

• Projektorn stående eller hängandes upp och ned påverkar ofta. Det ena kan vara sämre – eller bättre. Gravitationen påverkar optiska komponenter. Rimligen också fukt och värme. Olika effekter på en kall vs. varmkörd projektor är något jag noterat.

• Variationen mellan exemplar är ett faktum. Inget är riktigt det andra likt.

• Det finns en relation mellan kvaliteten på optiken och prislappen. En poäng med en Taiwan-projektor med minimal 1,1x-zoom och justerbar offset på 10% är att tillverjaren inte behöver ta kostnaden i optiken utan lämnar ansvaret för att få bilden projicerad där man vill ha den till användaren. Som då frågar ifall det går bra att använda keystone...

• Alla är olika i hur mycket de reagerar på optiska avvikelser. Testbilder och menyer i hörnen är ofta det som drabbas mest. Vi är mer förlåtande med faktiskt filmbild.

Glöm inte att förändringar om mikrometer i projektorns optiska bildmotor blir millimetrar på duken. Att bygga optik som är 100% konsekvent i alla lägen kräver antagligen mycket mer än mikromoterprecision och är något NASA och ESA kan en del om.

Lens shift är i första hand en bekvämlighet som underlättar för varje individs praktiska och spatiala situation med projektorn. Man ska betrakta varje användning som en kompromiss mellan funktion och bildkvalitet. Liten ändring på lensshift ger liten inverkan på bilden. 

Postad 29 september 2023 - 10:48

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 932 inlägg
  • 0

Det där med bättre bild i varmkörd proj upplever jag , trodde det var som ögonen vande sig vid bilden , men efter halvtimme tycker jag skarpa bild med bättre svärta

Postad 29 september 2023 - 12:38

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1 020 inlägg
  • 0

Lirsa , såg din video på Youtube , mycket intressant  fantastiks bio !

Så avundsjuk på att kunna ha projen i annat rum , nyfiken på om du ens hör de minsta av fläktljudet från projen genom vägg och "tratt" när du sitter under ? i så fall vilken db har du nån meter i från ? 

Kan mäta, visst finns den där - men HDR kör jag ju max ljusstyrka och då hörs det ett sus när det är helt tyst runtomkring. Men kul - ska givetvis mäta detta. Tack så hemskt mycket förresten. 

Postad 29 september 2023 - 13:40

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 317 inlägg
  • 0

Har en projektor jag använder en gång i veckan som sitter vinklad och keystonad. Används bara för presentation av siffror så inget viktigt för bildkvaliteten. Dess fokus flyttas när den kört sig varm. Därför sätter jag fokus så att de siffrorna/grafik som är som mest svårlästa och detaljerade får den skarpaste projiceringen. En gång testade jag att ställa fokus precis när jag startat projektorn och den var inte alls fokuserad på samma ställe 20 minuter senare. Fokusplanet kallstartat ligger utanför duken så hela bilden är allra först något suddig. Sedan kryper det gradvis till rätt plats och stannar där så länge projektorn är varm. Har lärt mig att starta projektorn i god tid. :)

Postad 29 september 2023 - 13:58

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 932 inlägg
  • 0

Har lite svårt att se exakt fokus på bildmaterial , men är jag trycker en gång på stopp dvs där texten står , tryck en gång till för att stänga av , den texten som lägger sig på bilden använder jag för fokus , lätt att ställa efter en text som lyser o verkar blir bra även sen i filmen , kanske inte helt rätt men funkar för mig 

Postad 29 september 2023 - 14:25

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 317 inlägg
  • 0

Projektorns menyer är ofta effektiva för att se att man är i fokus. De finns alltid där en knapptryckning bort. Däremot täcker de sällan hela bilden och sätter man fokus efter det hörn där menyn finns kanske fokus istället är ännu sämre i ett annat hörn. Man ser bara fokus för en del av bilden.

Textning/grafik i filmers menyer kan vara väldigt varierande och man är inte alltid helt säker på vad det är och vad man ser. 

Testbilder är det som ger mest. Vilket tar tid och sällan finns enkelt tillgängligt. Alltid någon minut bort på någon testskiva man förlagt någonstans. Om nu ens äger testskivor? Som är moderna?

Nackdelen med testbilder och projektorer är även att ju mer man tittar, desto mer lär man sig se alla fel som projektorns optik alstrar. Även på en XW5000ES och XW7000ES för den delen också.

Postad 29 september 2023 - 14:32

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 932 inlägg
  • 0

märker det när jag kalibrerar färgerna så de håller sig på linjerna i rutnätet , får man det bra i mitten blir det sämre på andra ställen o tvärtom , att få det helt bra över hela ytan har jag lagt ner , ställer så mkt på mitten det går eftersom det oftast är där man tittar 

Postad 29 september 2023 - 14:59

plundvik
  • plundvik
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0
Hej projektorvänner! Är det någon som känner till om Sony har någon ny firmware på gång med nya/utvecklade funktioner?

Postad 29 september 2023 - 17:40

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 932 inlägg
  • 0

Kan mäta, visst finns den där - men HDR kör jag ju max ljusstyrka och då hörs det ett sus när det är helt tyst runtomkring. Men kul - ska givetvis mäta detta. Tack så hemskt mycket förresten. 

Vad har du för tittavstånd till din ca 4 m duk ? 

Postad 02 oktober 2023 - 09:57

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1 020 inlägg
  • 0

Vad har du för tittavstånd till din ca 4 m duk ? 

4 m, så sitter 1:1

Postad 03 oktober 2023 - 08:39

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 932 inlägg
  • 0

4 m, så sitter 1:1

Trevligt ! har du testa 3d på den storleken , måste bli ganska imponerande , jag är en av de få ? som fortfarande gillar 3d o ser det gärna på min lilla 100 tums duk , 

Postad 05 oktober 2023 - 14:22

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1 020 inlägg
  • 0

24db på 100% laser - som en gäspning så ledes ;).

Postad 05 oktober 2023 - 16:22

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 932 inlägg
  • 0

24db på 100% laser - som en gäspning så ledes ;).

Tack , då får jag nog vara nöjd med min lådlösning , som jag skrev tidigare  1 meter från ljudlådan samt under har jag sänkt ljudnivån från ca 29-30 db på lägsta till 26 db och från högsta från ca 34-35 db till 28 db

28 db är iofs teoretiskt mkt mer än 24 , har för mig att på papper så säger man att 3 db är en fördubbling , men i verkligheten skulle jag inte säga att man upplever det så , lika lite som om jag har halverat ljudnivån .

Jag tror det även har med hur man hör olika frekvenser och tidigare innan min låda hade jag fått en fix ide att sitta o lyssna efter fläkten när det var tyst i filmen , nu hör jag det inte oavsett hur jag anstränger mig på lägsta och kanske väldigt lite på högsta laser .

Har för mig att specen på din 7000 säger något lite högre fläktljud än på 5000 ? borde väl vara så eftersom det är samma projektorhus fast högre ljusstyrka, så då är dina 24 otroligt lågt 

Nu har kollat med db instrumentet igen och jag kommer inte en längre ner än ca 26 db o avsett var jag går i huset , jag tycker det är tyst men den stannar på 25-26 , det är vind ute , lite svagt ljus från ventilerna i rummen samt svagt ljud från kyl och frys och rören från golvvärmen , så 25 är i mina öron i princip helt tys 

Redigerat av nyborjare, 05 oktober 2023 - 16:44.

Postad 05 oktober 2023 - 16:46

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 932 inlägg
  • 0

Ljudstyrka mäts i dB. Decibel efter skotska vetenskapsmannen Graham Alexander Bell. Ljudnivån för t.ex. en högtalare mäts normalt med en decibelmätare på 1 meters avstånd.

30 dB uppfattar vi som tyst. Ett sovrum skall helst vara runt 25 dB.
 60 dB beskriver normal samtalston

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.