* Officiell tråd - Hitachi PJ-TX100 *
Hitachi PJ-TX100
(Projektorer)
|
1
|
(61)
|
Inga priser |
Projektors livslängd = 1 1/2 år! (99 inlägg)
|
16 år sedan |
Missfärgning på Hitachi PJ-TX100 (7 inlägg)
|
18 år sedan |
hjälp med köp : Hitachi PJ-Tx100 vs BenQ PB6210 (4 inlägg)
|
20 år sedan |
PJ-TX100 vs ComHem (1 inlägg)
|
21 år sedan |
yamaha dvd s550 och hitachi tx100 (5 inlägg)
|
21 år sedan |
Cine4home,s test Z3, AE700, TW200, PJ-100 och HS50 (19 inlägg)
|
21 år sedan |
Projektormässa Cinema Concept - 22-24 oktober (152 inlägg)
|
21 år sedan |
Ae700 kontra Hitatchi PJ-TX100 (3 inlägg)
|
21 år sedan |
Postad 29 September 2004 - 20:37
Postad 29 September 2004 - 21:45
Postad 29 September 2004 - 21:54
undra om dena DUk går bra att ha som första duk el e det helt på tok köp???
http://www.komplett....=301159&cks=PRL
skulle vara snällt om ni gav en kommentar på dena awiew duken el vad ni tror om den,, ja jag har redan sökt på forumet om dena duk..
/mvh
Postad 29 September 2004 - 22:16
Hejsan.megalomaniac, har du fått närmare info om när Webhallen tänker leverera?
Eller någon annan som vet?
Det börjar nästan bli lite komiskt det här
Tidigast efter den 10:e är det sagt av webhallen... komiskt är ordet...
Postad 29 September 2004 - 22:22
megalomaniac, har du fått närmare info om när Webhallen tänker leverera?
Eller någon annan som vet?
Det börjar nästan bli lite komiskt det här
Hejsan.
Tidigast efter den 10:e är det sagt av webhallen... komiskt är ordet...
Hmmm, hade det inte varit för att man redan väntat länge nog på webhallen så hade man ju hävt köpet till förmån för någon annan. Det känns lite som att utbudet av PJ-TX100 inte möter efterfrågan så bra, därför verkar leverantörer kunna leka lite hur de vill
Postad 30 September 2004 - 06:53
Postad 30 September 2004 - 10:33
Postad 30 September 2004 - 12:18
Postad 30 September 2004 - 16:56
då kan du reklamera den och få pengarna tillbaka eller köpa en annan proj på samma ställe.Brunöga: Ja, läs tidigare i tråden. Jag är inne på mitt tredje exemplar (efter just surrande från fläkten och massa annat). Och nu har detta exemplar fått en död pixel mitt i bild. Om det inte vore för att jag inte hittar någon annan projektor i samma prisklass och med samma finesser skulle jag ha hävt köpet för längesedan. Mitt förtroende för Hitachis projektorer är så långt ner det bara kan bli.
Postad 30 September 2004 - 18:02
Jag kännde samma sak. Projekton kom till sin rätta då man kopplade den upp till sin dator. Körde först lite DVD-filmer och var sådär impad. Då först när man la på Gladiator så märkte man vad projjen är kapabel till. Men dator gav övelägsen bild och då körde jag endast med analog VGA-kabel. Skulle bara testa Call Of Duty i 5 min, blev 5 timmar i streck..... säger bara dra åt **** vilket ###### kännsla.....Synd för dig Kristoffer för jag själv är helnöjd. Det enda negativa är att lensshiften är väldigt begränsad i sidled. Märkte igår att bilden inte är lika skarp i det vänstra hörnet vilket beror på att projektorn sitter litte snett. Men det får jag förrsöka ordna senare. Testade att köra med datorn igår och spelade litte Battlefield 1942 och det var bland det mäktigaste jag upplevt. Min dator är ju inte världens bästa men skall uppgradera den så då blir det BfV
Så fort jag får den från service då blir det spel varje kväll
Postad 30 September 2004 - 21:16
Brunöga: Jag är definitivt nöjd med projektorn - när den fungerar. Då är den tyst, snygg och med fantastisk bild. Det är därför jag inte kan häva köpet; jag vet att jag inte hittar någon annan projektor med lika bra egenskaper till samma pris. Tyvärr. Skulle det finnas en sådan skulle jag häva köpet direkt, bara för att komma ur Hitachis klor.
Postad 30 September 2004 - 21:28
Hade hitachi eller de som levererar fått arslxxt ur vagnen och leverera hade det inte varit något snack. Så därför håller jag dörrarna öppna för panna och z3.
Jag vet inte vad du menar med lika bra egenskaper men de borde vara bra alternativ. Dock så kanske de kostar lite mer. Ett test gjordes idag på pannan (finns en tråd om den) kanske du vet om, jag försöker mjölka de som var på visningen med så mycket info som möjligt. Ett annat test skulle gjorts på Z3 i tyskland och på nån mässa i sverige tror jag men det är helt tyst om den vad jag vet. Bara ett förslag bara till dig
Postad 30 September 2004 - 21:33
jo, att hitatchi inte har ditt fulla förtroende förstog jag iaf. och sedan kan du ju titta på panasonics nya 700 om du söker en likvärdig (eller bättre?) projektor för samma pris... +/- en tusing ungefär.megalomaniac: Du läste inte vad jag skrev, eller?
själv hade jag reklamerat direkt, hur många gånger ska man lämna in på lagning/utbyte innan man byter? du använder den ju inte direkt aktivt medans den är borta menar jag... ville bara vara snäll och upplysa för övrigt
Postad 01 October 2004 - 07:45
megalomaniac: Nyckelmening i mitt inlägg: "Om det inte vore för att jag inte hittar någon annan projektor i samma prisklass och med samma finesser skulle jag ha hävt köpet för längesedan."
Postad 01 October 2004 - 09:54
Om man lyckas häva köpet finns det inget som hindrar att man köper en projektor av samma märke och modell, dvs. en fungerande PJ-TX100"Om det inte vore för att jag inte hittar någon annan projektor i samma prisklass och med samma finesser skulle jag ha hävt köpet för längesedan."
Postad 01 October 2004 - 12:07
http://www.komplett....=301159&cks=PRL
tacksam för svar
/mvh
Postad 01 October 2004 - 15:14
Så egentligen skriver jag inte här för att be om råd eller tips utan bara för att gnälla och varna andra potentiella köpare att denna projektor kanske inte är världens mest robusta produkt.
Postad 01 October 2004 - 21:04
Jag är ledsen, men jag fattar fortfarande inte din "nyckelmening". Inte om du inte kinkar upp dig på prisskillnaden mot ae700 exempelvis, vill säga.700:an är riktigt ful, så den går bort bara därför. Sedan vet jag inte hur det är med decibelnivån, men den är *väldigt* låg på Hitachin.
megalomaniac: Nyckelmening i mitt inlägg: "Om det inte vore för att jag inte hittar någon annan projektor i samma prisklass och med samma finesser skulle jag ha hävt köpet för längesedan."
Fast det är klart, du kanske räknar designen som en "finess".
Jag vill egentligen inte råda eller hjälpa dig heller då du inte verkar fatta bättre än att sitta där och vara missnöjd med din projektor, men själv skulle jag ha hävt köpet med hänvisning till att det är en produkt jag inte var nöjd med eftersom det är den 3e och den har en egenskap av död pixel (giltigt skäl eller ej, missnöjet finns) som gör att jag tappat förtroendet för märket totalt. Det borde sammafatta läget och göra en reklamation möjlig. Sedan skulle jag bygga en låda att stoppa en potentiellt bättre projektor med fulare design i. Det vill säga ae700 för en tusing extra eller liknande...
Postad 02 October 2004 - 10:21
/ThaiZo
Postad 02 October 2004 - 15:51
DVI-I kabeln kör ju analogt & digitalt det vet jag, men passar DVI-I kontakten?
Postad 02 October 2004 - 16:24
Postad 02 October 2004 - 20:37
Postad 03 October 2004 - 00:36
Postad 03 October 2004 - 08:29
Postad 04 October 2004 - 16:06
Postad 04 October 2004 - 16:34
Postad 04 October 2004 - 20:40
Postad 04 October 2004 - 20:41
Postad 04 October 2004 - 21:15
Vad tycker ni om fläckt ljudet ? Ibland tycker jag den är tyst men ibland lite störande är det verkligen 26 db i whisper läget.
Förövrigt är jag super nöjd med denna proj
Redigerat av Unregistered988361fc, 04 October 2004 - 21:27.
Postad 04 October 2004 - 22:12
InFocus ScreenPlay 4805
Där han beskriver samma problem jag har nu med min ny köpta PJ-TX100
Ojämn skärpa!
Innan vi går vidare med inställningarna så måste vi tyvärr ta upp projektorns största svaghet här; den optiska skärpan! Det är tyvärr omöjligt att få perfekt skärpa över hela bildytan samtidigt. Antingen ställen man den manuella skärpan så bildens övre del blir skarp, vilket syns snabbt o tydligt när man aktiverar menyn. Men då ser textraderna suddiga ut. Vrider vi på skärpan så att textraderna ser skarpa ut så blir menyn i bildens överdel suddig. Detta är ganska ovanligt och det är synd att det syns på just denna modell som är så förträffligt bra i övrigt.
Postad 05 October 2004 - 15:11
Postad 05 October 2004 - 16:05
Postad 05 October 2004 - 21:01
Postad 05 October 2004 - 21:38
/me funderar på 10:an PGA priset på cirka 12000
Postad 05 October 2004 - 22:27
Arioch, prova att gå helt ur fokus dvs. helt åt ena och sen åt andra hållet. På ett av ändlägena kan man ganska lätt se om det är damm el. liknande.Förstod mig äntligen på den där "färgfältsjusteringen"!
Coolt... Fick bort alla svagt gula missfärgningar på enfärgade grå o vita ytor. Det blå fältet är dock kvar, så jag börjar misstänka att det är damm kanske..? Kan damm se blått ut?
Man fokuserar helt enkelt på dammet på de olika panelerna som finns i olika grad.
Om det är damm på den blåa panelen så kan det se blått ut på duken. Det märker du om du fokuserar på det som sagt.
Postad 09 October 2004 - 18:11
har sett två filmer (typ 4 tim) men lampan visar 8-9 tim och i så fall blir det ju
fort 2000 timmar
Postad 09 October 2004 - 22:53
Det är inte så att du har ägnat några timmar sammanlagt till att ställa in bild m.m. då? Eller har du bara kopplat in projjen och tittat på två normallånga filmer och inget mer? Isf verkar det ju skumt...
Dessutom är jag inte säker på att de står på noll när man får dem. Tror att de testkörs en stund också... Kan ha fel där...
Postad 09 October 2004 - 23:06
Hade sett hitatchin tidigare och tyckte personligen att den var mycket bra, fanns liksom inget att klaga på. Bilden var väldigt skarp och ren utan oroligheter, artefakter, störningar eller sånt. bra färger också, samt att den tom lyckades imponera jämsides med infocus 4805:an (med skarpare bild vid visningen samt högre upplösning).
Sen såg jag som sagt att ae 700 skulle släppas. Den har ju onekligen verkat otroligt lovande på detta forum (och många andra) så jag var nästan bombsäker på att jag skulle lägga pengarna på denna eftersom utvecklingen rimligtvis borde ha gått framåt.
Så fick jag idag göra en direkt jämförelse mellan båda, idag var det tyvärr inte ens jämnt kan jag säga. Hitatchin vann nämligen överlägset.. snopet måste jag säga eftersom mitt hjärta börjat bulta stenhårt för panasonic den senaste tiden (dock osett).
Kontrast var nog ett litet snäpp bättre på pannan. Men skillnaden var som att ha bra mottagning på TV(hitatchi) och att ha dålig mottagning på TV (panasonic). Bilden var så befriad från bildstörningar på tx 100 men på 700an såg jag direkt det omtalade VB, samt att det var som att rutnät och andra konstiga små störningar visade sig då och då. Det var enorm skillnad i mina ögon helt enkelt.
Tråkigt på ett sätt och roligt på ett sätt, jag vet att hitatchin är ruskigt bra nu och kommer nog att köpa en sån om det inte händer massor på kort tid inom projjebranchen. Panna ae700 presterade en bild som jag kände igen väldigt mycket från en tidigare ae 500 demonstration så uppgraderingen mellan dessa verkar mest ha varit lensshift och kontrast, bilden är alldeles för orolig enligt mig..
Nu användes komponent mellan projjarna (flyttade kabeln emellan) så jag vet inte om pannan skulle gjort bättre ifrån sig med dvi(hdmi). har dock kollat hitatchin med dvi vilket gav riktigt bra bild. sen kan man kanske undra om man kan tweaka 700an bättre det vet jag inte heller. däremot gav denna visning svar på tal för mig. hitatchin har dessutom varje gång jag sett den (vid olika tillfällen och olika exemplar) alltid imponerat på mig. så är det med det! lite långt inlägg kanske men jag är lite HET! allt har vänts lite upp och ner idag..
Redigerat av Unregistered524bfdda, 09 October 2004 - 23:10.
Postad 10 October 2004 - 00:28
Postad 10 October 2004 - 01:47
Har läst flera A-B jämförelser som säger precis tvärtemot, att Pannan är klart bättre bildmässigt... det blir man inte klokare av direkt =)Jag fick en lite oväntad aha upplevelse idag. Har läst om panasonic ae 700 projektorn massor senaste veckorna och väntat med spänning på denna eftersom jag tänkt inhandla närsomhelst.
Hade sett hitatchin tidigare och tyckte personligen att den var mycket bra, fanns liksom inget att klaga på. Bilden var väldigt skarp och ren utan oroligheter, artefakter, störningar eller sånt. bra färger också, samt att den tom lyckades imponera jämsides med infocus 4805:an (med skarpare bild vid visningen samt högre upplösning).
Sen såg jag som sagt att ae 700 skulle släppas. Den har ju onekligen verkat otroligt lovande på detta forum (och många andra) så jag var nästan bombsäker på att jag skulle lägga pengarna på denna eftersom utvecklingen rimligtvis borde ha gått framåt.
Så fick jag idag göra en direkt jämförelse mellan båda, idag var det tyvärr inte ens jämnt kan jag säga. Hitatchin vann nämligen överlägset.. snopet måste jag säga eftersom mitt hjärta börjat bulta stenhårt för panasonic den senaste tiden (dock osett).
Kontrast var nog ett litet snäpp bättre på pannan. Men skillnaden var som att ha bra mottagning på TV(hitatchi) och att ha dålig mottagning på TV (panasonic). Bilden var så befriad från bildstörningar på tx 100 men på 700an såg jag direkt det omtalade VB, samt att det var som att rutnät och andra konstiga små störningar visade sig då och då. Det var enorm skillnad i mina ögon helt enkelt.
Tråkigt på ett sätt och roligt på ett sätt, jag vet att hitatchin är ruskigt bra nu och kommer nog att köpa en sån om det inte händer massor på kort tid inom projjebranchen. Panna ae700 presterade en bild som jag kände igen väldigt mycket från en tidigare ae 500 demonstration så uppgraderingen mellan dessa verkar mest ha varit lensshift och kontrast, bilden är alldeles för orolig enligt mig..
Nu användes komponent mellan projjarna (flyttade kabeln emellan) så jag vet inte om pannan skulle gjort bättre ifrån sig med dvi(hdmi). har dock kollat hitatchin med dvi vilket gav riktigt bra bild. sen kan man kanske undra om man kan tweaka 700an bättre det vet jag inte heller. däremot gav denna visning svar på tal för mig. hitatchin har dessutom varje gång jag sett den (vid olika tillfällen och olika exemplar) alltid imponerat på mig. så är det med det! lite långt inlägg kanske men jag är lite HET! allt har vänts lite upp och ner idag..
Själv var jag inne på Hitatchin, och är det ännu av vissa placeringsskäl. Men eftersom dom verkar ha allvarliga fel på logistiken mm så avbeställer jag för stunden och avvaktar fram till jul istället. Jag har ju bara väntat... typ hur länge som helst!
Postad 10 October 2004 - 02:25
Redigerat av Esox Lucius, 10 October 2004 - 02:26.
Postad 10 October 2004 - 03:53
Postad 10 October 2004 - 08:57
Postad 10 October 2004 - 09:07
Postad 10 October 2004 - 09:25
Postad 10 October 2004 - 10:02
Kan loudness ha tweakat tx 100 projjen optimalt, och inte hunnit tweaka ae 700? det glömde jag att fråga.. hitachin var dock klart bättre när jag jämförde.
Det käns lite konstigt eftersom jag var 100% säker att pannan skulle vara bäst!
Postad 10 October 2004 - 11:26
tips. Har funderat på en Projecta ramspänd med matte white p dukmatrial eller en screenmaster ramsänd med da-lite white duk matrial.
Eller är det grå som gäller kan mörklägga helt.
Postad 10 October 2004 - 11:40
Den här tråden är inte lika aktiv längre har jag märkt, så en vädjan till er som redan fått ta del av tx-100, dela med er mer av era intryck och erfarenheter.
Vad är ni nöjda/missnöjda med. Något mer ni kommit på? Come on guys bring it on !
Som sagt, jag ska försöka få till en ärlig jämförelse sida vid sida i nästa vecka, ni kommer att få ta del av mina intryck så fort jag får till det. Måste bara få tid till det, har ju ett jobb att sköta
Postad 10 October 2004 - 13:23
½Min har oclså gått i 102 timmar.Men vet inte hur jag skall kunna nollställa luffiltret? Händer inget när jag klickar på det i menynDet stod på min Hitachi med att jag skulle rengöra filtret. Kom med upp efter 102 timmar körda.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Projektors livslängd = 1 1/2 år!
9 bilder
2 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?