Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 februari 2011 - 08:10

HSE
  • HSE
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Har en Panasonic 42tum plasma och bildförsämringen var väldigt påtaglig direkt efter uppdateringen. Nu har man vant sig lite men ex SVT 1 ej HD såg tidigare nästan lika bra ut som i HD kanalen men är nu ordentligt sämre. En oslagbar metod nu för att få "problem att ta imot signalen" problemet när man spelar in är att samtidigt titta på något tidigare inspelat och sedan radera denna inspelning. När man sedan försöker titta på någon annan kanal än den som spelar in får man upp den texten. Kollar jag signalstyrkan ligger den på 68 resp 69%. Om jag stoppar inspelningen och startar den igen så går det att titta på annan kanal igen.Irriterande är bara förnamnet.

Postad 02 februari 2011 - 09:01

Unregistered1580
  • Unregistered1580
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Tråden är väl massiv att läsa igenom och har provat sökt men inte riktigt hittat det jag letat efter.

Vi har boxen och den har väl fungerat hyggligt undet det halvåret vi haft den (köpt begagnad).
Problem uppstod idag efter att CD sa åt oss att dra ut sladden och starta om boxen pga att de gjort ngt tok med vår abonnemang och vi behövde göra så för att få igång kanalerna igen.

Vad händer... jo boxen vägrar starta nu. Bara röda dioden startar upp med lite gul/rött blink och sedan står den och lyser men övrigt startar den inte.
Efter kontakt med CD säger de att dra ut antennkablarna och prova igen men fortfarande död. (bara röda dioden lyser)
De skulle skicka ny el-adapter.
Alltså finns det ngt hopp, någon som varit med om liknande eller är den död för alltid nu??

Postad 02 februari 2011 - 09:11

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Vad händer... jo boxen vägrar starta nu. Bara röda dioden startar upp med lite gul/rött blink och sedan står den och lyser men övrigt startar den inte.
Efter kontakt med CD säger de att dra ut antennkablarna och prova igen men fortfarande död. (bara röda dioden lyser)
De skulle skicka ny el-adapter.
Alltså finns det ngt hopp, någon som varit med om liknande eller är den död för alltid nu??

Jag tror du kan vara lugn, en ny nätadapter har hjälpt mig i liknande situationer (är inne på min tredje nu)

Postad 02 februari 2011 - 09:21

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0

Jag tror du kan vara lugn, en ny nätadapter har hjälpt mig i liknande situationer (är inne på min tredje nu)

Undrar hur mycket de "billiga" nätdelarna har kostat Canal digital? Varför inte skicka ut rejäla prylar direkt?

De höll på likadant med DiSEqC-switcharna tidigare. På den tiden då SVT kanalerna låg på Sirius. Tusentals switchar skickades land & rike runt, helt i onödan eftersom felet var att de hade snålat in på parabolen. :unsure:

Redigerat av AC3, 02 februari 2011 - 09:22.

Postad 02 februari 2011 - 09:31

Unregistered1580
  • Unregistered1580
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Tack, hoppas verkligen det.

Postad 02 februari 2011 - 12:18

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Pratade precis med en Tove på C.D. support, en mycket trevlig och hjälpsam tjej.

Hon ville gärna att jag provade att byta plats på antenn kablarna eftersom antenn 2 låg på 72%, och att starta om boxen utan kablar och se vad som händer.

Sen kommer det en ny mjukvara v. 0.8.0 "inom en snar framtid", hon visste inte mer exakt.
Prioriterade buggar var Mute/Nute, inspelningar som försvinner, EPG-timers som försvinner, att boxen stänger av sig när man är i menyer eller MyTV etc. plus en del till som jag inte kommer ihåg.

Redigerat av Melmac, 02 februari 2011 - 12:19.

Postad 02 februari 2011 - 13:18

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0
Undrar när dom ska börja prioritera alla HDMI handskakninngsproblem?

Postad 02 februari 2011 - 14:49

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

Pratade precis med en Tove på C.D. support, en mycket trevlig och hjälpsam tjej.

Hon ville gärna att jag provade att byta plats på antenn kablarna eftersom antenn 2 låg på 72%, och att starta om boxen utan kablar och se vad som händer.

Vad skulle detta hjälpa mot.
För ca 2 månader fick jag samma tips av en mycket trevlig tjej, minns inte hennes namn.
Enl, henne skulle detta hjälpa mot att boxen tappade signalen, jag hadde enl, henne för bra signal.
Jag krävde då en ny nät del och det hjälpte.

Jag tycker man får konstig hjälp, jag har blivet tillsagd att skifta både HDMI och antennkablar med både box och tv igång. Gör man det kan man kortsluta nått och då är problemet större för kunden, men inte CanalDigital :unsure:

Postad 02 februari 2011 - 14:58

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0

skifta både HDMI och antennkablar

Hur fick du in HDMI kabeln i LNB uttaget o vice versa? :unsure:

Sorry
Var bara tvungen.....

Hon ville se om det hände samma sak med att den fick för sig att radera inspelningar samt att se om det hjälpte mot pixligheten och sync problem. Men om det skulle hjälpa det vet jag inte.

Jag är inne på min fjärde nätdel utan märkbar skillnad.

Postad 02 februari 2011 - 19:23

Frallan78
  • Frallan78
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Det är en fröjd när man startar Boxers Sagembox, som är identisk med CD´s (till utseendet)

Inga Mute-uppstarter, inga hängningar, inga oväntade omstarter. Alla programmerade inspelningar (även serieinspelningar) blir inspelade

Klart bättre fjärrkontroll med gummiknappar så man slipper dessa klickljud varje gång man ska göra nåt.

Men men, min Sagembox från CD kanske också kommer att bli bra i framtiden.

/Frallan

Postad 02 februari 2011 - 20:59

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1 257 inlägg
  • 0

Redigerat av ansgar, 04 februari 2011 - 11:44.

Postad 02 februari 2011 - 22:09

marw77
  • marw77
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
någon som vet hur man tar isär fjärrkontrollen ?
Är det bara att bända eller hur sitter den ihop?

Postad 02 februari 2011 - 22:27

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

någon som vet hur man tar isär fjärrkontrollen ?
Är det bara att bända eller hur sitter den ihop?

Varför vill du plocka isär den?

Med största sannolikhet är den hopklämd iochmed att inga skruvar finns. Dvs ta ett mjukt verktyg och bänd bort övre skalet på rätt ställen så kanske du kan få isär den utan att sönder den.

Den är dock väldigt väl hopsatt. Lycka till!

Postad 03 februari 2011 - 08:50

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Fick en utbytesbox för några dagar sedan men hade inte så bråttom att byta då jag varit sjuk. Igår däremot tog jag mig i kragen och började packa upp den nya boxen. Den verkade nyare än den jag hade då det var ett senare serienummer och den hade Sagems nya logga på klisterlappen under. Dock så tog glädjen slut när jag drog bort skyddsplasten på fronten. Hela fronten följde med och ville inte tillbaka. Flera "låspiggar" hade gått av. Var bara att ringa till CD och be dom skicka en ny igen...

Det roliga var att han som svarade på teknisk support var tvungen att fråga någon annan om det var normalt att detta händer!!!

Cirkusen fortsätter...

Postad 03 februari 2011 - 11:22

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0
Skulle nog anse det vara normalt (för denna box). Jag märkte att fronten var på väg att följa med när jag tog bort skyddsplasten på min. Men jag hann upptäcka vad som höll på att hända och kunde "hålla emot". Bara ytterligare ett tecken på att denna box inte kan vara värd vad CD har tagit betalt för den. Fast det spelar ju ingen roll när CD lyckats få sina återförsäljare säga att "detta är marknadens överlägset bästa box". Jag har bara Comhems HD-PVR som referens, men det räcker gott för att konstatera att man ljög mig rakt i ansiktet.

Redigerat av Unregisteredc7b312fb, 03 februari 2011 - 11:24.

Postad 03 februari 2011 - 11:31

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1 862 inlägg
  • 0
Själv längtar jag som fan efter hösten, då går äntligen mitt Canal Digital abonnemang ut, en ev. förlängning är knappast aktuellt..

Postad 03 februari 2011 - 15:18

Unregistered1580
  • Unregistered1580
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Idag fick jag nya nätadaptern och tyvärr så startar boxen iallafall inte.
Röda dioden starta upp, blinkar lite och sedan lyser den.

Fick jag lov att ringa CD för om de hade fler tips.
Ursäkta men de är fasiken sjuka i huvudet.
I höstas köpte vi HD boxen via blocket och skrev överlåtelse papper och skickade in.
NU påstår de att pappren inte kommit in och de tänker inte göra ngt för att hjälpa.
Frågade om de inte kunde söka på boxen och ringa upp gubben vi köpte den av men icke.
Jag kontrade med att de ju gärna ringer upp för att sälja nya abonnemang så varför kunde de inte ringa honom men de verkar ju hata oss kunder som vill göra reklamationer
Så nu har vi både en trasig box och utan möjlighet att reklamera den pga deras posthantering och dåliga kundvård.

Nog för att jag sparar uppgifter men inte 6månader gamla uppgifter. Vi köpte den i augusti ju.

Postad 03 februari 2011 - 17:08

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Hehe den är ju trasig ju och då vill de inte ta i dem med tång om de inte behöver. Boxen är ett skämt och borde avlivas omedelbart. Jag sitter oxå med en box som är som din utan att få hjälp, ändå tog jag upp 3 års reklamationsrätt men chefen jag pratade med skrattade bara åt mig då, för det var inget fel på deras boxar.
Ska prova med en ny hårddisk och se kanske den hoppar i gång då men förmodligen inte.

Edit:Stavfel å det grövsta

Redigerat av Falukorv, 03 februari 2011 - 17:09.

Postad 04 februari 2011 - 06:59

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Idag fick jag nya nätadaptern och tyvärr så startar boxen iallafall inte.
Röda dioden starta upp, blinkar lite och sedan lyser den.

Du hade testat att dra ur parabolkablarna och startat boxen även efter du satt i den nya adaptern? Samma fenomen då?

Redigerat av philipsguy, 04 februari 2011 - 07:00.

Postad 04 februari 2011 - 08:29

fremar-7
  • fremar-7
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Åååh va trött man blir på boxen, bara för att det hade snöat blötsnö inatt och täckt parabolen så att det var 0% i signal så raderade skitboxen hela inspelningslistan med typ 20 olika inspelningar, vilket skit påhitt av dem. Så gjorde den då inte innan skituppdateringen i sept.

Postad 04 februari 2011 - 08:52

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Raderas inspelningslistan om det finns mottagningsproblem när den startar?

Det måste jag se om jag kan återskapa!
Ingen blötsnös här, jag får väl starta utan någon antennkabeln ansluten istället...eller rekrytera en unge från gatan som kan klättra upp på taket och lägga en hand över LNB. Undrar vilket som är lättast?

Postad 04 februari 2011 - 09:44

fremar-7
  • fremar-7
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Ingen blötsnös här, jag får väl starta utan någon antennkabeln ansluten istället...eller rekrytera en unge från gatan som kan klättra upp på taket och lägga en hand över LNB. Undrar vilket som är lättast?

Har hänt mig två gånger nu så jag antar att det beror på det, båda gångerna listan har försvunnit så har det inte varit någon signal från parabolen. Har något fel på Quad LNBn också så bara två utgångar fungerar på den nu, men canal digital har skickat mig en ny i alla fall.

Postad 04 februari 2011 - 09:48

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0

Otroligt vilken idiotbugg, men inget förvånar mig längre.

Postad 04 februari 2011 - 10:40

Unregistered1580
  • Unregistered1580
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Du hade testat att dra ur parabolkablarna och startat boxen även efter du satt i den nya adaptern? Samma fenomen då?

Ja, jag hade inte antennkablarna i när jag provade den.

Nu tillkommer ju strulet att boxen inte är reggad på oss pga CD strulet.
Kan de "spärra" boxar så de vägrar starta?Vi har haft boxen sedan augusti och inga problem förrän de bad oss dra ut strömmen och sätta i.

tur nog har vi lyckats hitta telefonnumret till farbror vi köpte av och ska ringa honom för att skriva nya överlåtelsepapper.

Jag tänkte avvakta att försöka igen tills vi fått boxen reggad på oss.

Postad 04 februari 2011 - 11:04

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0

Kan de "spärra" boxar så de vägrar starta?Vi har haft boxen sedan augusti och inga problem förrän de bad oss dra ut strömmen och sätta i.

tur nog har vi lyckats hitta telefonnumret till farbror vi köpte av och ska ringa honom för att skriva nya överlåtelsepapper.

Reggar de boxarna? Min bror i Norge har en likadan box och dit tar jag med mitt kort på semesterbesök. Det behövs bara en fabriksinställning till svenska så får man de svenska kanalpaketet och kortet fungerar perfekt i hans box.

Postad 04 februari 2011 - 11:06

Unregistered259b9dd2
  • Unregistered259b9dd2
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Om de inte fått papper på att ni tagit över boxen vem har de då skickat räkningen till ?

Postad 04 februari 2011 - 11:39

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Nej, de kan inte spärra boxar.

fakturor skickar de till den som är abonnent, inte den som "äger" boxen.

Om du reggar ditt beg-köp är de dock snälla och låter garantin följa boxen (tror jag), du får ivartfall support på den. Iochmed att du äger boxen får du även tillgång till deras ondemand-tjänst på nätet
http://go.canaldigital.se/se/

Så det så. Inga rykten om att de är elakare än nödvändigt.

Postad 04 februari 2011 - 11:43

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1 257 inlägg
  • 0

Det är en fröjd när man startar Boxers Sagembox, som är identisk med CD´s (till utseendet)

Inga Mute-uppstarter, inga hängningar, inga oväntade omstarter. Alla programmerade inspelningar (även serieinspelningar) blir inspelade

Klart bättre fjärrkontroll med gummiknappar så man slipper dessa klickljud varje gång man ska göra nåt.

Men men, min Sagembox från CD kanske också kommer att bli bra i framtiden.

/Frallan

Skojar du? :)

Postad 04 februari 2011 - 11:47

Unregistered1580
  • Unregistered1580
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Om de inte fått papper på att ni tagit över boxen vem har de då skickat räkningen till ?

Vi köpte bara boxen inte något abonnemang. Vi hade redan ett familjepaket men ville ha HDBox med hårddisk.

Hon på CD blev helt rabiat när hon såg att inte boxen fanns på vår "kundbild".

Postad 04 februari 2011 - 13:29

Unregistered259b9dd2
  • Unregistered259b9dd2
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Vi köpte bara boxen inte något abonnemang. Vi hade redan ett familjepaket men ville ha HDBox med hårddisk.

Hon på CD blev helt rabiat när hon såg att inte boxen fanns på vår "kundbild".

Ok.

Postad 04 februari 2011 - 17:20

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
testade sätta lite inspelningar på boxen, en serie och en vanlig. Stängde av den och drog ut sat-kablarna.

Visst, den spelade inte in något men den tappade inte heller bort serieinspelningen. Den låg kvar redo att spela in nästa avsnitt.
Kanske inte riktigt så enkelt som att ingen signal ger att den tappar bort inspelningar, kanske det är när signalen är skakig/nästan bra...

Ja, jag lyckades inte upprepa problemet ivartfall.

Postad 04 februari 2011 - 18:53

fremar-7
  • fremar-7
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Startade du boxen utan mottagning från parabolen då? För det var då listan var tom, när jag startade boxen på morgonen och det var 0% mottagning.

Postad 04 februari 2011 - 19:01

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
nej, jag kopplade tillbaka och kollade då. kan göra ett till test under morgondagen kanske, eller på söndag. Återkommer ivartfall.

Postad 05 februari 2011 - 08:35

Unregistereda99bc268
  • Unregistereda99bc268
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Hej
Har nyss skaffat Canal Digital med HD-Boxen Sagem HD ITSD81.. Kommer en installatör nu på måndag och fixar sätter upp den :D
Jag undrar bara ...Vad är att rekommendera i upplösning på boxen/kanalerna.. är det 1080i som gäller eller ska man köra på 720p?
Vad anses ge bäst bild mm?

Postad 05 februari 2011 - 09:00

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Testa vilket som ger bäst bild.

Jag skulle iaf köra allt i native resolution, alltså 576i in -> 576i ut osv... men det beror på hur bra din TV hanterar 576i signal. HD kanalerna ska du köra i native, 720p och 1080i på kanaler som har den upplösningen.

Postad 05 februari 2011 - 10:20

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0

Hej
Har nyss skaffat Canal Digital med HD-Boxen Sagem HD ITSD81.. Kommer en installatör nu på måndag och fixar sätter upp den :D
Jag undrar bara ...Vad är att rekommendera i upplösning på boxen/kanalerna.. är det 1080i som gäller eller ska man köra på 720p?
Vad anses ge bäst bild mm?

Kör på vad du tycker, du kommer antagligen inte att se någon skillnad alls. Men ser du någon skillnad så kör du på det som visar bästa bilden. SVT kör med 720p och Canal+ med 1080i, men om jag kommer ihåg finns det ett autoläge i fabriksinställningen så att man inte behöver bry sig. Du är inte i rätt forum då detta forum handhar boxen med hårddisk, så svaren kan då bli mer generella än specifika för just din box.

Redigerat av Huddingebo, 05 februari 2011 - 10:27.

Postad 06 februari 2011 - 08:13

Frallan78
  • Frallan78
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hade intressant fel igår. Det gick inte att spela in. Tryckte på rec-knappen. Hände ingenting. Gick in i EPG´n valde program och rec. Hände ingenting. Stängde av boxen och satt igång den. Hjälpte inte. Kanske skulle ha väntat längre, vem vet.

Fortfarande ingen HD logga på SVT1 HD

Börjar bli trött, på det mesta.

/Frallan

Postad 06 februari 2011 - 08:22

maxfli
  • maxfli
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Det är inget HD logga på SVT längre tror jag. Har inte varit på en längre tid.

Postad 06 februari 2011 - 09:04

Frallan78
  • Frallan78
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Det är inget HD logga på SVT längre tror jag. Har inte varit på en längre tid.

Å F-n. Då slipper jag fundera på det längre då

Redigerat av Frallan78, 06 februari 2011 - 09:04.

Postad 06 februari 2011 - 09:13

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
I EPGn finns det logga men INGEN logga i sändningen. ta en titt på programguiden i boxen idag. Bläddra till SVT1, kl 20:00 där "underbara" programmet Minuten går. HD-logga. Samma med Sherlock kl 21:00.

SVT har ingen HD-logga längre, inte sedan kanalen blev SVT1 HD, dvs en ren kopia av vanliga SVT 1 men med lite bättre bild på en del program. Om du behöver en logga i rutan för att njuta av HD då bör du nog skaffa en större TV.

Inspelnings som fallerat? Säker på att du verkligen stängde av boxen? Jag vet att min box inte stänger av sig helt om en inspelning finns planerad inom snar framtid eller om man avbrutit en inspelning. Den ställer sig i "inspelningsläge", dvs ingen bild men redo att spela in.

Kanske en reset av boxen hade varit det som krävts? Dvs hålla inne av/på knappen på boxen i fem, sex sekunder.

HD-logga:
Bifogad fil  HD.PNG   93,66K   1 Antal nerladdningar

SVT1, så här ser den alltid ut!
Bifogad fil  logga.PNG   40,99K   1 Antal nerladdningar

Okej, inte direktsändning alltid (och denna sändning inte i HD).

Postad 06 februari 2011 - 09:27

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0

....SVT har ingen HD-logga längre, inte sedan kanalen blev SVT1 HD, dvs en ren kopia av vanliga SVT 1......

Om det är en ren kopia är det väl läge att flytta SVT1 HD till plats 1 i kanallistan.

Postad 06 februari 2011 - 09:52

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5 696 inlägg
  • 0
Skaffade Canal+ max i Fredags men det verkar fortfarande som jag inte kan se extra kanalerna ??
Det står att man måste göra en beställning på matcherna, ska det vara så ??
Försökte se en Elitserie match i lördags men bilden försvann efter en stund. Canal+ hockey och fotboll fungerar men inte extra kanalerna. Har kontakt canal+ via mail men inget svar ännu, får se om man orkar ringa idag.

Postad 06 februari 2011 - 12:53

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Om det är en ren kopia är det väl läge att flytta SVT1 HD till plats 1 i kanallistan.

Jupp, så har jag. SVT1 HD på första platsen och SVT1 SD på sista platsen... Väntar bara på att CD ska starta SVT2 HD nu när det faktiskt börjar finnas några HD-program på den (se kl 19 idag).

en bild till, så här visar SVT i sändning att det är en HD-bild och 5.1 ljud
Bifogad fil  HD_logga.PNG   26,48K   3 Antal nerladdningar

Redigerat av Monshi, 06 februari 2011 - 13:03.

Postad 06 februari 2011 - 18:38

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Eftersom jag har kvar min ursprungsbox pga defekt front på den nya så testade jag att formatera om disken och ev få en box som fungerar lite bättre men denna gången så märker jag ingen förbättring alls efter formatering. Förra gången så gick den ju ca 2 veckor innan den började hänga sig och annat strul.
Alltså verkar inte problemen hänga ihop med hur mycket som finns på disken...

Postad 06 februari 2011 - 20:45

Unregistered1580
  • Unregistered1580
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Nu har maken varit iväg och lyckats få en påskrift på överlåtselsepappret (IGEN)..

Egentligen har ju boxarna bara 6månaders garanti och 3års reklamationsrätt.
Har ni stött på patrull av CD om boxen tex är 1½år när de går sönder?

Postad 06 februari 2011 - 21:55

MagnusBio
  • MagnusBio
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Hade intressant fel igår. Det gick inte att spela in. Tryckte på rec-knappen. Hände ingenting. Gick in i EPG´n valde program och rec. Hände ingenting. Stängde av boxen och satt igång den. Hjälpte inte. Kanske skulle ha väntat längre, vem vet.

Fortfarande ingen HD logga på SVT1 HD

Börjar bli trött, på det mesta.

/Frallan

Händer mig också ibland.
Det hjälper inte med att stänga av och sätta på boxen.
Däremot hjälper det att dra spänningen och sedan stoppa dit den igen :unsure:
Verkar mest hända när jag fibblat med en inspelning, tex stoppat en pågående timerinspelning.

Postad 07 februari 2011 - 06:55

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

..Jag skulle iaf köra allt i native resolution, alltså 576i in -> 576i ut osv... men det beror på hur bra din TV hanterar 576i signal. HD kanalerna ska du köra i native, 720p och 1080i på kanaler som har den upplösningen.

Hur menar du med 576i ?
Det som finns att välja på via HDMI är nämligen bara 576p, 720p eller 1080i.
Man kan få ut 576i som S-video eller CVBS i SCART men RGB i SCART är inte aktivt samtidigt som HDMI. Har man HDMI-sladden inkopplad till TV:n så aktiveras den automatiskt även om man stänger av utgången i menyn.

Kör på vad du tycker, du kommer antagligen inte att se någon skillnad alls. Men ser du någon skillnad så kör du på det som visar bästa bilden. SVT kör med 720p och Canal+ med 1080i, men om jag kommer ihåg finns det ett autoläge i fabriksinställningen så att man inte behöver bry sig. ..

Det finns inget Auto (eller "Native") läge i den boxen. Det finns det väl inte heller i PVR-boxen?
Om jag förstått det rätt så fungerar heller inte 'tricket' i nya PVR-mjukvaran, att aldrig välja upplösning, för att få den att växla automatiskt.

Att inte stödja ett "Native" läge är en nackdel för oss med bättre de-interlace och skalning i TV:n. Själv använder jag andra boxar till SD-kanalerna och HD-boxen endast till 720p/1080i-kanalerna.

Postad 07 februari 2011 - 08:25

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Vilken inställning som ger bäst bild? Beror på DIN Tv och DIN upplevelse.

Auto-inställning - boxen är fantastisk. Om du aldrig är inne och petar i valet av upplösning, då kör den kanalens egna. Så fort du varit inne i menyn minns den vad du valt. Enda sättet att återställa autoinställningen är att göra en återställning av boxen.
Underbar liten låda du skaffat. Eller hur?

Postad 07 februari 2011 - 12:41

roake
  • roake
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Ringde och skulle kolla hur lång bindningstid jag hade kvar, och det var bara till sista mars :)
Så jag har nu sagt upp mitt abonnemang och kan äntligen bli av med denna skitbox.¨

Sorry för OT, kunde inte hejda mig :D

Postad 07 februari 2011 - 13:45

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

Vilken inställning som ger bäst bild? Beror på DIN Tv och DIN upplevelse.

Om du aldrig är inne och petar i valet av upplösning, då kör den kanalens egna. Så fort du varit inne i menyn minns den vad du valt.

Så funkade det innan 2010-09-09, nu finns det inget autoläge (står inget om detta i nya manualen vad jag kan se).

Har gjort ett antal återställningar och måste gå in och välja upplösning för att boxen ska visa nått som påminner om HD.
Men min box minns aldrig vad jag valt då jag måste ändra efter varje omstart.

Redigerat av B BUS, 07 februari 2011 - 13:48.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.