Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.

35062 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 August 2011 - 19:16

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
;)

Det är galet vad ditt rum käkar bas, 3st megarör med 15" i får inte rösten att låta konstigt men sovrumsprylarna fick mig att låta som någon robot :P

Postad 14 August 2011 - 20:16

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Det var ingen som knäppte några kort igår !!? ;) :P

Postad 14 August 2011 - 20:22

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Förutom... ;) :P :D

Bifogad fil(er)

Postad 14 August 2011 - 20:58

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Gick Bagarns ljud hem hos publiken igår?
Hade ni trevligt?
(Mats

Jajemen! :lol:

Nu är jag äntligen hemma igen, gick skapligt på vägen hem men det är fanimig ingen hit att köra 24mil på bakfyllan.

Lite väl bastungt för min smak, men frontarna imponerade på mig.
Helt galet att man kan spela 100-110dba utan att det låter minsta ansträngt ifrån dom!

+1, tror iofs att jag var mest trött, den värsta bakfyllan hade lagt sig...

Ähh, basen funkade faktiskt oväntat bra ihop med med frontarna, trots en rejäl basboost så integrerade dom riktigt bra tycker jag, visst fanns det låtar där man kanske kunde fått till en tightare ljudbild om man hade skruvat ner basen lite... Men bara lite... B)

Ja dom SKA dessutom kunna lira på bra mycket högre än 110dBA, tyvär är det ju något som spökar och får säkringarna att gå alldeles för tidigt :P

Förutom... :lol: :lol: :lol:

Ja jag var lite för långsam med kameran när du beslutade dig för att ge slutstegs-racket en dansk-skalle :lol: :lol: :lol:

Det låter riktigt bra i bagarns biorum, tyvär så tillåter inte rummets dimensioner att man kan flytta ut högtalarna fullt ut vilket får konsekvensen att det blir svårt för högtalarna att måla upp ljudscenen. På de flesta låtar tyckte jag dock att inte alls att man störde sig på detta. Sen är det för mig ett under hur pass bra basen integrerade med topparna med tanke på att alla tre rören stod placerade bakom lyssningsposition, det funkade faktiskt riktigt bra ;)

Hoppas att Bagarn är nöjd med besöket, trots att vi blåste alla hans diskantsäkringar, bottnade elementen i basrören (Utan HP-filter) och överhettade Behringarna... :lol:

Vill passa på att tacka Bagarn för hans gästfrihet! :P (trots det lilla mustachskämtet och luftmadrassen utan luft :lol:), du ska vara stolt över din anläggning, om det låter så här pass bra i "ett för litet rum", tänk då hur fett det kommer bli när du kan få till en 100%-ig uppställning :D

Postad 14 August 2011 - 22:06

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Nya uppdateringar! https://www.minhembi...hampe90/313988/ 117,9 med michael jackson från bagarmästaren själv.

No problemas. Inga brunna säkringar här inte ;) 2500kr + mod. nice :P Vet inte om det var micen som dista eller högtalarna. Bra lät det iaf!

Med bastest körde vi mätaren ut med 2x SDX 15" på 130db dB-C

Den där mätaren verkar klart mer "aktiv" än min radioshack mätare. Det är nog svårt att tolka resultatet från olika mätare helt enkelt.

Postad 14 August 2011 - 22:11

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Ja dom SKA dessutom kunna lira på bra mycket högre än 110dBA, tyvär är det ju något som spökar och får säkringarna att gå alldeles för tidigt ;)

Möjligt, men det beror ju på vad det är för musik man lyssnar på. David på faktiskt, bränner även säkringar när han spelar men då ligger han på drygt 130 dBC @ 4meter.
Att spela den där Michael jacksson låten, som är rejält boostad högre upp, så högt är bara galet enligt mig. En säker väg om man vill förstöra hörseln.

Postad 14 August 2011 - 22:25

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
MJ är kanske inte optimalt att spela högt med, men det var inte alls speciellt högt när vi sköt dom första säkringarna. Vi sköt ju 2 par till när vi körde andra låtar??

Nu har vi ju inte mätt med dB-mätare, men både jag och Brallson är övertygade om att vi spelade bla MJ ganska mycket högre i Kramford (I ett mycket mer väldäpat rum dessutom)

Redigerat av -Palle-, 14 August 2011 - 22:27.

Postad 14 August 2011 - 22:36

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Nu har vi ju inte mätt med dB-mätare, men både jag och Brallson är övertygade om att vi spelade bla MJ ganska mycket högre i Kramford (I ett mycket mer väldäpat rum dessutom)

Ja, det är lite vad jag misstänkt, att något är "galet".
Från ett väldämpat (ca 0,2 ms) rum till ett mer vanlig vardagsrum (ca 0,8 ms) så "minskar" ljudtrycket (över den lägre basen) med ca 6 dB i det väldämpade rummet. Det är helt enkelt efterklangen som minskar då.
Helt klart kan det vara värd att få högtalarna mätta och kollade av Ingvar framöver. Det kostar inte så mycket och ger ju även ett extra plus i framtiden, om man ska sälja dom.

Postad 14 August 2011 - 23:00

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Ja jag var lite för långsam med kameran när du beslutade dig för att ge slutstegs-racket en dansk-skalle :lol: :lol: :lol:

Hoppas att Bagarn är nöjd med besöket, trots att vi blåste alla hans diskantsäkringar, bottnade elementen i basrören (Utan HP-filter) och överhettade Behringarna... :D

Vill passa på att tacka Bagarn för hans gästfrihet! :) (trots det lilla mustachskämtet och luftmadrassen utan luft :P), du ska vara stolt över din anläggning, om det låter så här pass bra i "ett för litet rum", tänk då hur fett det kommer bli när du kan få till en 100%-ig uppställning :lol:

Jag har fortfarande ont i kinden !! :lol:

Tack själv ! :lol:
Det var trevligt som fan.
Nästa gång röjer vi lite i ditt rum... ;)

Jag passar väl på när jag ändå skriver ett inlägg... :D

Bifogad fil(er)

Postad 15 August 2011 - 05:26

hampe90
  • hampe90
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0

Den där mätaren verkar klart mer "aktiv" än min radioshack mätare. Det är nog svårt att tolka resultatet från olika mätare helt enkelt.

Jaha, man kanske skulle gå o klaga på kalibreringsintyget :) hehe
dB är väl ändå dB? Så mkt kan dom väl inte skilja om dom är kalibrerade?

Postad 15 August 2011 - 12:17

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Jaha, man kanske skulle gå o klaga på kalibreringsintyget :) hehe
dB är väl ändå dB? Så mkt kan dom väl inte skilja om dom är kalibrerade?

Det skiljer rejält mellan olika mätare. Sen så är det ganska lätt och veta hur högt man kan spela beroende på vilka element som sitter i högtalarna.
Såhär ser Revel ultima studio ut vid 95 dB@2m
Postad bild

Ca 5% THD vid 4khz.

Vad jag förstår så har du två mellanregister och en horndiskant, så dom lär klara rätt bra ljudtryck. Men enligt specen så har dom en känslighet på 94dB, vilket på ca 3 meter avstånd skulle kräva runt 500 watt för nå 117dB. Vad driver du dessa högtalare med?
Sedan säger visst specen en max peak på 350 watt.

Redigerat av MKarlsson74, 15 August 2011 - 12:52.

Postad 15 August 2011 - 12:20

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Jag skrattade verkligen så att tårarna rann längs med kinderna på mig, pricken över i var när jag fick till hitler modellen på hydde och han ville hämnas med kemikalier :)

Postad 15 August 2011 - 13:52

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Jag vill till att börja med tacka Bagarn för hans gästfrihet och en fantastiskt trevlig kväll! Men det är klart, en kväll som innehåller brända säkringar, överhettade steg och bottnade basar kan ju inte vara annat än extremt trevlig. :P

Efter en lång, varm och extremt tråkig resa från Uppsala till Jönköping så blev jag upplockad av herrn med forumvärldens sexigaste polisonger, nämligen Palle. :) Från Jönköping fortsatte färden vidare mot Motala. Palle har lyckats fantastiskt bra med ljudet i bilen, men då tänker jag inte på stereon, utan på det underbara mullret från V8:an. Väl framme hos Bagarn så inledde vi eftermiddagen med några kalla och en god whisky ute på altanen där sommarSvergie visade sig från sin bästa sida med strålande solsken.

Efter ett tag kände vi att det var dags att gå ner till bion. Det är en härlig feeling inne i rummet som är väldigt inbjudande och det känns som att man skulle kunna sitta länge och bara plöja skivor där inne. Det kryllar av högtalare runt om i rummet: 8st a2, 4st höjdkanaler, 2st i56 och en r28. Det var iaf dom högtalarna som jag tänkte på när jag kom in i rummet. När jag väl satt mig på lyssningsplats och börjar kolla runt ordentligt så upptäcker jag ju dom beryktade "toarullarna" som står precis bakom mig. HERREGUD! :D Dom var åt helsikke för stora för att jag ens skulle upptäcka dom när jag kom in i rummet då dom tar upp all yta bakom lyssningsplatserna. :lol: Jag är ändå rätt van att umgås med både SVS PB13-Ultra och Ino Profundus Y-4 som vanligtvis anses som extremt stora, men i detta sällskapet så är dom bara pluttar i jämförelse. :lol:

Vi började att lyssna på dom ståtliga Ino Audio i56 helt ensamma i fullrange, med en skiva Bagarn hade valt att kalla "Palles Dynamikskit" eller något liknande. ;) Det inleddes med lite Chris Jones - No Sanctuary Here. Trots relativt hög volym så spelade i56 helt oansträngt och utan att låta det minsta påfrestande, vilket många högtalare kan göra när siffrorna börjar stiga på dB-mätarna. :P Tonalt så lät det bra, om man ska vara petig så var det lägre mellanregistret lite väl framträdande ibland och grötade till vissa mansröster en aning. När vi lyssnade i början så var dämpskivorna undanstoppade och då upplevde jag ljudet som lite S-igt, när skivorna kom på plats på var sin sida av i56 så försvann det mesta av S-igheten och det blev ett helt annat lugn i ljudet speciellt på röster*.

Vi fortsatte lyssningen med lite musik som jag tagit med mig. Först ut var On my Own från Les Miserables i den numera väldigt ovanliga kompletta symfoniska versionen. Hela låten är ett långt crescendo som i och med detta början väldigt svagt. i56 hade inget problem att plocka fram detaljer i musiken trots att det är så svagt i början. När vi närmade oss finalen så kom ståpälsen på mina armar, i56 briljerade med den enorma dynamik dessa högtalare klarar av att leverera. Efter detta maffiga symfoniska stycke tyckte jag att vi fortsätta på samma bana (jag insåg att senare på kvällen så skulle nog mina låtförlag nedröstas snabbare än vad Hydde kan bli full på, vilket var rätt snabbt iaf i lördags :P). Jag valde att smacka igång temat till War of the Worlds som John Williams har skrivit. i56 levererade samma extrema dynamiska omfång med en enorm pondus här också. Här blev det dock väldigt tydligt att rummets begränsningar placeringsmässigt gör att man inte får samma separation i ljudbilden som jag hade önskat. Som Bagarn har nämnt tidigare så står frontarna väldigt tätt, detta resulterar i en ganska snäv sweetspot. Vi labbade en del med invinkling under hela kvällen. Men kom fram till att Bagarns första placering var så optimalt det kan bli just nu. Ett roligt parti i detta stycke är när slagverkaren slår på en enorm trumma, detta slag gräver ordentligt djupt och har dessutom ganska bra med energi. Jag lyssnade tidigare i sommar på ett par Magico V-3 som kostar ofantligt massa pengar, jag tyckte att jag var rätt safe på volymen, när detta parti i stycket kom så bottnade basarna i Magico lådorna ordentligt. Min plånbok fick en hjärtattack i några ögonblick. Dom klarade sig bra som tur var. :P När detta parti kom med i56 i fullrange så hände det inte mycket, visst dom bottnade inte men det var inget tryck överhuvudtaget. Bagarn berättade att hans rum käkar bas, detta var något vi kom fram till lite senare på kvällen också. Mer om det senare. Det måste vara rummet som spökar här också, för när jag har spelat samma parti på ett par i32s i ett annat rum så har det varit helt ok med tryck på just detta trumslag.

Efter detta så var det äntligen dags för Michael Jackson att göra entré. Vi drog på lite volym och lyssnade i kanske 10-20s

-Där rök första säkringen. Sa Bagarn.

Jag trodde att han skämtade först, men mycket riktigt så lät vänster kanal skumt. Jag var ändå tvungen att gå fram och lyssna så att det inte var något annat skit i dom andra elementen. Det var enbart diskanten som hade tystnat. Några sekunder senare somnade den högra diskanten också. Det är helt klart något galet i kedjan här. Jag och Palle har, för knappt två veckor sedan, suttit och lyssnat på exakt samma låt på vansinnes volymer med "lillebror" i32s utan det minsta förnimmelse till problem. Det ska tilläggas att det låter klockrent med i56 ända fram till att diskanterna tystnar också. Säkringsbytet var som tur var väldigt enkelt, vilket var skönt för Palle. För han blev genast utsedd till förste säkringsbytare, vilket han skötte med bravur. :D

Nu var det dags att rasta toarullarna som snällt stod och väntade på sin tur bakom oss. Med några kW i ryggen och basmoduler som har en volym som en mindre dvärgfamilj skulle kunna bo kungligt i så var jag spänd på hur detta skulle upplevas. Bagarn började med att säga; "så här låter det om Yamaha Z11:an får bestämma nivå på basen". Till och med jag tyckte att det var lite tunt i basen. Sedan böjde sig Bagarn bak mot stegen och vred på något filter, ENORMA mängder bas välde fram. Bagarn satte sig i sin fåtölj och kollade på oss och sa:

-Nu är det lagom. på sin härliga östgötska :lol:

Vi fortsatte med att spela en massa baslåtar för att testa systemet. Vi konstaterade rätt snabbt att det iaf finns "en del" resurser bakom oss. Tyvärr så gick dom inte så lågt, det saknades en hel del djupa toner i vissa låtar. Detta var dels för, som jag nämnde tidigare, så käkar rummet bas till frukost och att ett HP-filter var ikopplat. Vi testade att koppla ur detta filter senare på kvällen/natten. Då fick vi mer djup men då bottnade också elementen rätt mycket tidigare tyvärr. Men det är klart, det är extremt mycket boostad bas i detta system så man måste tänka på att modulerna verkligen får jobba när volymen åker upp en del. Jag föredrog då vi sänkte basen rätt ordentligt och drog upp mastervolymen istället. Blev mycket bättre balans då, plus att du fick mycket mycket mer attack och punch när basarna spelar tillsammans med resten av systemet istället för att köra sitt eget lilla race. Men Bagarn gillar ju bas, så då ska han ju givetvis ha precis så som han tycker låter bäst. :D

Efter detta så kom NiklasF och hans polare Hydde. Då blev det lite vila för biorummet, det var nog rätt bra med tanke på att man hade kunnat steka korv på Behringerstegen. :P Vi gick upp på altanen igen där vi laddade på med kanongott käk och diverse flytande glädjeförstärkande drycker.

Väl nere i bion igen så fortsattes det att lyssnas på musik. När Donald Fagan´s Morph the Cat mixad i 5.1 åkte fram så lät det riktigt tight och gött. Tyvärr så var inte diskantsäkringarna lika förtjusta som vi som lyssnade. Så bägge la av exakt samtidigt. Alla dom säkringar som Bagarn hade kvar rök rätt snabbt efter detta också. Så han fick lov att springa ut i "snickerboa" och kapa till lite lämplig spik istället. :lol: Funkade prima, men nu fick vi verkligen lov att hålla koll på volymratten. Allting spelade som det skulle morgonen efter iaf, så det verkade ju ha gått bra.

Kvällen fortsatte i samma anda: lite film, lite musik och en del dricka. Hydde somnade in fint där kring 24-snåret trots att han hade en hel basarsenal några decimeter ifrån sig. :P Palle somnade också in ett tag senare trots att han hade permanenta tuschpennor upptryckta i nyllet, som ni säkert har sett redan. :D

Sammanfattningsvis så kan man ju säga att Bagarn har ett extremt kompetent system, det är rummet som sätter begränsningarna just nu tyvärr. Men jag vet ju att det finns lite inplanerat för framtiden. :lol: Ett fantastiskt system som kommer att bli ännu bättre helt enkelt! :lol:

Tack allesammans för en mycket trevlig kväll som jag gärna gör om! Speciellt tack till Bagarn som tog emot oss idioter. :lol:

/Brallsson

*om jag minns rätt så dök även dB-mätaren nästan 2dB på en given volym, bara genom att sätta dessa dämpskivor på sidan av högtalarna.

Postad 15 August 2011 - 14:06

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Jag trodde att han skämtade först, men mycket riktigt så lät vänster kanal skumt. Jag var ändå tvungen att gå fram och lyssna så att det inte var något annat skit i dom andra elementen. Det var enbart diskanten som hade tystnat. Några sekunder senare somnade den högra diskanten också. Det är helt klart något galet i kedjan här. Jag och Palle har, för knappt två veckor sedan, suttit och lyssnat på exakt samma låt på vansinnes volymer med "lillebror" i32s utan det minsta förnimmelse till problem. Det ska tilläggas att det låter klockrent med i56 ända fram till att diskanterna tystnar också. Säkringsbytet var som tur var väldigt enkelt, vilket var skönt för Palle. För han blev genast utsedd till förste säkringsbytare, vilket han skötte med bravur. :)

Ja, helt klart bryter säkringen väldigt tidigt. Hade dom i32s du lyssnat på också säkringar?
Själv så skulle jag gissa att säkringarna till mina basar bryter kanske iaf 6 dB tidigare än vad jag kunnat spela innan utan säkringar.

Postad 15 August 2011 - 14:31

Unregistered27d7f146
  • Unregistered27d7f146
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Ja, helt klart bryter säkringen väldigt tidigt. Hade dom i32s du lyssnat på också säkringar?
Själv så skulle jag gissa att säkringarna till mina basar bryter kanske iaf 6 dB tidigare än vad jag kunnat spela innan utan säkringar.

Har inga säkringar i dom. Har aldrig haft någon här hemma som vill spela starkare än vad dom klarar av heller. Så det funkar för mig :)

Redigerat av Unregistered27d7f146, 15 August 2011 - 14:32.

Postad 15 August 2011 - 15:35

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Tackar. :)

Postad 15 August 2011 - 15:55

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2082 inlägg
  • 0
S*tan så trevligt ni har haft det blir lite avis där :)
/Mats

Postad 15 August 2011 - 16:52

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Jag vill till att börja med tacka Bagarn för hans gästfrihet och en fantastiskt trevlig kväll!

*Jättemycket mer text*

Tack själv !
Riktigt trevlig heldag faktiskt. :)

Trevlig recension !! :lol:

Postad 15 August 2011 - 18:36

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
I alla efterslängar med mustascher och danska skallar är det ingen som har nämnt att det faktiskt bara var EN som var ute i buskarna och ropade på Ulrik...?
Nu är ju inte jag den som är den som säljer ut folk så jag vill helst inte berätta vem (Niklas) det var.

Men den personen (Niklas) som var ute och ropade på Ulrik (Niklas) kan ju få berätta det här själv.
Kom igen nu (Niklas) och erkänn du som gjorde det.

:)

Postad 16 August 2011 - 12:59

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Den där sista GT'n vid 05.00 var visst lite väl sur för min mage ;)
Du danskar dig själv, Palle och Hydde vaknar upp med mustasch och jag pallade inte sista groggen och gav din rododendron lite extra näring. Vafan nästa gång så får vi hinka i brallsson lite mer! :D

Postad 16 August 2011 - 13:03

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Det märks ju att ni inte är från norrland gubbar! Ni pallar ju ingenting. ;)

Postad 16 August 2011 - 15:55

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Det låter som om ni inte har haft ont om alkoholhaltiga drycker i alla fall ;)
Nej, idag så är det tisdag och solen skiner. Det firar vi med en grogg tycker jag, SKÅL! =)

Postad 16 August 2011 - 21:40

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Om det är några andra som är sugen på en demo så får ni slänga upp en intresseanmälan så ska vi kolla om vi kan hitta på något kul framöver. ;)

Det bästaste är ju att man får en massa demos tillgodo sen... :D :)

Postad 16 August 2011 - 21:57

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
HA HA HA HA HA HA HA HA HA !!!!! ;) :D :) ;) :D

http://www.faktiskt....1203387#1203387

Postad 16 August 2011 - 21:58

Unregistered1574
  • Unregistered1574
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
sitter nu och letar mig runt i djungeln av basar..
nu den 25:e när man får lön så ska några nya inhandlas med vilka det blir återstå att se.
Har tittat både på 2 sdx 15, 2 tempest x2, 2 shiva x2, 2 tc sound epic 12 men kan inte bestämma mig av vilket jag vill ha x]
alla förslag hamnar kring ca 5 kkr +- några hundra med frakt.
tempesten och sdx är dem som presterar bäst men kräver då större lådor på samma gång, men detta tror jag mig ska kunna leva med ;)
vad tycker ni andra? dem skall användas 50/50 till musik/ht.

Postad 16 August 2011 - 22:03

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Var ska du få Exodus ifrån...?

Postad 16 August 2011 - 22:08

Unregistered1574
  • Unregistered1574
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
ah, såg inte att dem inte fanns i lager atm.

Postad 16 August 2011 - 22:11

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Dom har ju haft problem med dåliga element.
Produktionen är inte igång.

Var ska du få CSS SDX ifrån...?

Postad 16 August 2011 - 22:12

Unregistered1574
  • Unregistered1574
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
beg, han inte hittar någon annan innan

Postad 16 August 2011 - 22:36

nickeskbg
  • nickeskbg
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Kanske 4st CSS SDX10, eller är det för smått?? ;)

Postad 17 August 2011 - 08:00

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
CSS är på väg ut med nytt SDX15 men när de kommer är det ingen som vet. Finns endast i prototypstadiet än.
CSS Trio 12 finns dock...
Tempest X2 finns inte ens på kartan än...
Re Audio XXX15 kanske lite dyyyrt ;)

Postad 17 August 2011 - 08:07

nickeskbg
  • nickeskbg
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Ja nya SDX15 har dröjt rätt länge, har inte riktigt följt med på alla turer men det måste ju bero på någonting att det dröjer så... Kanske höjda priser från kinesiska tillverkare spelar roll i det hela med, eller att man inte beställer lika stora volymer som vissa andra eller att man i utvecklingsarbetet har svårt få fram enskillda ellement för utvärdering??

Postad 17 August 2011 - 13:11

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Bagarn, har du testat att byta ut signalkablarna än?

Postad 17 August 2011 - 15:18

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Skynda att fynda på hifimagasinet nu!
Tror du har mycket att vinna på att diffusera första reflexen iom att rummet är såpass litet som det är.

Postad 17 August 2011 - 17:20

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Jag, personligen, tycker det låter bättre om man dämpar första reflexen vid högtalardelen.

Postad 17 August 2011 - 21:09

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Bagarn, har du testat att byta ut signalkablarna än?

Nej..
Har jobbat till 21-22 hela veckan.
Inte så sugen när jag kommer hem. Ska pilla lite i helgen. Är helt ledig på lördag.

Skynda att fynda på hifimagasinet nu!
Tror du har mycket att vinna på att diffusera första reflexen iom att rummet är såpass litet som det är.

Jag har en DIY-grej som jag tänkte testa... :)

Jag, personligen, tycker det låter bättre om man dämpar första reflexen vid högtalardelen.

Vad är det för skillnad på diffusering och dämpning ? Hörbar/mätbar ?

Postad 17 August 2011 - 21:16

Johan_ST
  • Johan_ST
  • Rookie

• 0 inlägg
  • 0
Gjorde lite snabbmätningar på mina Tempest X2 basar ikväll. Får riktigt otrevliga utsläckningar vid vissa frekvenser och överlag är jag rätt besviken på dem. :-(

https://www.minhembi...c_id=393277.jpg

Nu är visserligen lägenheten kass för i lyssningsposition försvinner allt vad djupbas heter, turligt nog skall jag inte vara kvar här så länge till så med ny lägenhet och mer trixande med minidsp:n kanske det kan bli något ändå.

Edit: Mätt på både toppar och basar....

Redigerat av Johan_ST, 17 August 2011 - 21:21.

Postad 17 August 2011 - 21:57

Unregistered1574
  • Unregistered1574
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
bara jag som inte ser någon bild?

Postad 17 August 2011 - 22:48

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Nej.

Men om du vill se en bild så har jag en här. :)

Bifogad fil(er)

Redigerat av Bakerman, 17 August 2011 - 22:48.

Postad 18 August 2011 - 06:15

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

När jag och en kompis "jämförde" Ingvars koncept mot Svanå's koncept så tyckte vi båda att Ingvars koncept lät bättre. Ljudet blev mer fokuserat då medans med svanå's koncept så blev det mer "luddigt", "förstorat" och sämre detaljförmåga.
DOCK, måste man även ha med i beräkningarna att det var två olika högtalare i rummen som även dom påverka (Pi60s vs Focal La scala) utgången med. Men samma åsikt har jag sett andra också haft, så det finns nog en del sanning i det hela.

Postad 18 August 2011 - 06:41

Johan_ST
  • Johan_ST
  • Rookie

• 0 inlägg
  • 0

Hmm, skumt. Har ändrat så att albumet får visas för allmänheten nu. Hoppas på bättring....

Postad 18 August 2011 - 07:21

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Gjorde lite snabbmätningar på mina Tempest X2 basar ikväll. Får riktigt otrevliga utsläckningar vid vissa frekvenser och överlag är jag rätt besviken på dem. :-(

https://www.minhembi...c_id=393277.jpg

Nu är visserligen lägenheten kass för i lyssningsposition försvinner allt vad djupbas heter, turligt nog skall jag inte vara kvar här så länge till så med ny lägenhet och mer trixande med minidsp:n kanske det kan bli något ändå.

Edit: Mätt på både toppar och basar....

Det där ser ju inte så farligt ut, tar du ner toppen mellan 20-30hz så skall du se att dalen efter följer med upp en bit.
Blir rätt stora heimholtz, ser fram emot byggtråden!

Postad 18 August 2011 - 07:46

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Inget att tveka på att det går att mäta, jag och Svenne snackade lite löst om att gå på hifimässan i Gbg.
Svanå kommer dit med sina prylar, jag kan kika om det blir föreläsning eller om det bara är produkten som kommer visas.

Postad 18 August 2011 - 08:31

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Jag kommer att åka på hifimässan till GBG. Hoppas att det är fler som kommer :)

Postad 18 August 2011 - 15:53

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

När jag och en kompis "jämförde" Ingvars koncept mot Svanå's koncept så tyckte vi båda att Ingvars koncept lät bättre. Ljudet blev mer fokuserat då medans med svanå's koncept så blev det mer "luddigt", "förstorat" och sämre detaljförmåga.
DOCK, måste man även ha med i beräkningarna att det var två olika högtalare i rummen som även dom påverka (Pi60s vs Focal La scala) utgången med. Men samma åsikt har jag sett andra också haft, så det finns nog en del sanning i det hela.

Hmm..
I det här fallet menar du att det är okej att jämföra olika högtalare i olika rum, men aldrig annars !!? :)
Vad har man för referens när det är olika talare i olika rum, om det ena är diffuserat och det andra dämpat ?
Det säjer väl inte ett skit om något ?

Nä.. Något annat resonemang tack.

EDIT: Dessutom är väl Ingvars ACO-skivor pyramidskum ?
Vad är det som säjer att det inte snarare är pyramiderna som gör den största skillnaden, än själva skummet ?

Redigerat av Bakerman, 18 August 2011 - 15:55.

Postad 18 August 2011 - 16:51

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Hmm..
I det här fallet menar du att det är okej att jämföra olika högtalare i olika rum, men aldrig annars !!? :)
Vad har man för referens när det är olika talare i olika rum, om det ena är diffuserat och det andra dämpat ?
Det säjer väl inte ett skit om något ?

Nä.. Något annat resonemang tack.

Det är olika högtalare, ja. Så helt perfekt är det inte men man får ju en del info ändå. När samma åsikter kommer fram av andra som också lyssnat så kan man anta att det kan vara på ett visst sätt. Men det optimala vore ju att jämföra med samma högtalare, vilket kan bli jäkligt svårt, tyvärr.

Postad 18 August 2011 - 17:01

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2082 inlägg
  • 0

Det är olika högtalare, ja. Så helt perfekt är det inte men man får ju en del info ändå. När samma åsikter kommer fram av andra som också lyssnat så kan man anta att det kan vara på ett visst sätt. Men det optimala vore ju att jämföra med samma högtalare, vilket kan bli jäkligt svårt, tyvärr.

Och du som kräver blindtester ut av alla sida upp och sida ner här på forumet men här duger det med att samma åsikter kommer fram av andra Vilket skämt :) :lol:
/Mats

Postad 18 August 2011 - 17:59

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Jag har egentligen inga svar på era funderingar. Men det finns ju tydliga förslag på hur just Bagarns högtalare är tänkta att stå. Och det är ju med absorbering i hörnen iaf. Jag hade ju gått på vad som rekommenderas för just dina högtalare.

En del andra Ino-ritade rum använder sig av relativt tjockt tyg som hänger en bit ut från sidoväggen med bokhyllor bakom, i dessa hyllor så står skivor och böcker i lite "o-ordning" för att agera diffusor. Så det är ju inte enbart absorbenter i Ino rum. :)

Varför föredrar du diffusering före absorbering i det här fallet Niklas? :lol:

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 18 August 2011 - 18:00.

Postad 18 August 2011 - 19:15

nickeskbg
  • nickeskbg
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Saxade en rad :)

När samma åsikter kommer fram av andra som också lyssnat så kan man anta att det kan vara på ett visst sätt.

Så om flera tycker att cd spelare/förstärkare/högtalarkabelkabel A låter mkt bättre än både cd spelare/förstärkare/högtalarkabel B och C så kan man alltså anta att det är på det viset, eller gäller det bara för vissa saker??

Nu vill/ska vi inte skapa någon het debatt men ibland blir det lite lustigt när man benhårt förhåller sig på ett sätt och sedan resonerar lite så som, ja, ungefär så som många utav oss "andra" :lol:

Redigerat av nickeskbg, 18 August 2011 - 19:16.

Postad 18 August 2011 - 19:48

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Jag hade iaf testat med diffusering IOM att rummet är så litet, dämpningen snodde ju dessutom en heldel dB.

Funkar inte detta så är det bara att sälja igen, svanås saker går ruskigt fort.
Finns ju både ino-skum och Golden horn på annons just nu.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.