Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *

34745 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6,07 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4,33 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6,1 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 4,91 (10) Inga priser
111 relaterade trådar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 7 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 8 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlägg) 8 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 9 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 10 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlägg) 11 år sedan
Bästa system för inspelning av TV-program? (5 inlägg) 11 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 11 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 13 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlägg) 13 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 13 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlägg) 14 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 14 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlägg) 14 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlägg) 14 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 14 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 14 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlägg) 14 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 15 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlägg) 15 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 15 år sedan
Dela inspelade program i nätverket (1 inlägg) 15 år sedan
spela in från en Motorola 1903 & telia (2 inlägg) 15 år sedan
installations problem (1 inlägg) 15 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 15 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlägg) 15 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 15 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nätverket. (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlägg) 15 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 15 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 15 år sedan
Boxer IPTV (17 inlägg) 15 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 15 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 15 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 15 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 15 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 15 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 15 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 15 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 15 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 15 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 15 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 15 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 15 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 15 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 15 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 15 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 15 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 16 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 16 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 16 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 16 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 16 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 16 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 16 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 16 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 16 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 16 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 16 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 16 år sedan
ip tv (1 inlägg) 16 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 16 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 16 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 16 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 16 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 16 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 16 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 16 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 16 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 16 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 16 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 16 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 17 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 17 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 17 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 17 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 17 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 17 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 17 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 17 år sedan

Postad 07 januari 2010 - 17:14

HemoWest
  • HemoWest
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

Logiken haltar dock betänkligt. Det kostar inte Telia mindre om du säkerställer att du får en komplett inspelning, grundproblemet påverkas inte heller, med andra ord gör du inte någons jobb. Den enda som förlorar på att du inte gör kollen är du själv.

Klockrent. Logik när den är som bäst.

Postad 07 januari 2010 - 17:21

DampWall
  • DampWall
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0
Hej jag vill också vara med och klaga men för det så måste vi lyckas få igång våran tjänst men ljushuvudena på telia ville tydligen inte skicka med Force switchen som dom kallar den(tydligen den som delar upp signalerna internet/iptv) Vi fick våra 5 boxar och 2 Vanliga Switchar men inte den viktigaste delen av allt och efter lite väntan i telefonköer så fick jag en force switch beställd och den ska komma om några veckor SUCK! det orkar vi helst inte vänta utbudet på 1,2,4 är för kasst.

Så min fråga till er är: Vet ni vart/eller om? man kan finna denna switch i fysik butik i stockholm? Farsta hade den ej.

Postad 07 januari 2010 - 17:49

MatsKlippan
  • MatsKlippan
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Hej!

Har haft min box sedan i början på december och själv spelat in vid ett flertal tillfällen...
I går när jag skulle göra det igen påstår boxen att jag inte har någon inspelningsbarbox...
Jag lovar den står fortfarande kvar i hyllan!!!!!!
På mina sidor på internet står den registrerad på mig
tog kontakt med supporten (22 i kön), och försökte förklara mitt problem.
Fick svar ingen fråga för oss, är en fråga för kundtjänst. Ny kö (14 före) fick kontakt med kundtjänst, och fick svaret nej detta är ett ärende för supporten.
Jag blev riktigt arg...
-Driver ni med mig, har precis pratat med supporten och blev av dem skickad till er på kundtjänst, svarade jag.
Här står jag nu...
Med en inspelningsbar box, som inte är en inspelningsbar box, men som ändå är
Nu lovar de att ta kontakt med mig, annars vete...
Själv tycker jag att denna tråden har blivit lite av en klagotråd, och så är man likadan själv.
Var dock tvungen att skriva av mig, känner mig riktigt dåligt behandlad av Telia.
I måndags och tisdags ingen tv, fel hos telia
Onsdag och vidare ingen inspelningsbar box

Mats

PS. Efter en 20minuter ringde telia supporten upp mig. Han bad mig göra lite nya inställningar (återstart av boxen m.m), det blev inte bättre.
Ny felanmälan lagd... Här står jag nu.
Frågade lite "irriterad" om jag är ensam om så mycket bekymmer. fick svaret att han har haft en hel del felanmälan med den nya boxen. Frågade om tjänsten inte är utvecklad och sa att man känner sig som någon form av "försökskaniner" Inget svar...
Räkningarna får jag betala, men att ha en fungerade tjänst kan man väl se i stjärnorna.
Nu skall jag inte klaga mer...
Tack till alla som försöker hjälpa mig

Redigerat av MatsKlippan, 07 januari 2010 - 17:56.

Postad 07 januari 2010 - 18:39

Lemony
  • Lemony
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Logiken haltar dock betänkligt. Det kostar inte Telia mindre om du säkerställer att du får en komplett inspelning, grundproblemet påverkas inte heller, med andra ord gör du inte någons jobb. Den enda som förlorar på att du inte gör kollen är du själv.

Klockrent. Logik när den är som bäst.

Detta forumet verkar mest vara ett forum där användare klagar på hur andra användare agerar. Jag vet vad det logiska är att göra och behöver inte ha några kommentarer om detta. För mig är det en principsak och eftersom jag är en principmänniska agerar jag därefter, som sagt.

Postad 07 januari 2010 - 19:09

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 534 inlägg
  • 0

Hej jag vill också vara med och klaga men för det så måste vi lyckas få igång våran tjänst men ljushuvudena på telia ville tydligen inte skicka med Force switchen som dom kallar den(tydligen den som delar upp signalerna internet/iptv) Vi fick våra 5 boxar och 2 Vanliga Switchar men inte den viktigaste delen av allt och efter lite väntan i telefonköer så fick jag en force switch beställd och den ska komma om några veckor SUCK! det orkar vi helst inte vänta utbudet på 1,2,4 är för kasst.

Så min fråga till er är: Vet ni vart/eller om? man kan finna denna switch i fysik butik i stockholm? Farsta hade den ej.

Den korrekta Telia namnet på den är bredbandsswitch och det skrev jag i onsdags att det är fortfarande försenad leverans på den. Söker du ännu längre tillbaka i tråden så finner du information om vad den gör. Det är alltså en sådan här switch du ska ha.

Tveksam på om någon butik har dem, de kanske finns att få tag i via någon gammal kund eller motsvarande.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 07 januari 2010 - 19:17

yazzo
  • yazzo
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Detta forumet verkar mest vara ett forum där användare klagar på hur andra användare agerar. Jag vet vad det logiska är att göra och behöver inte ha några kommentarer om detta. För mig är det en principsak och eftersom jag är en principmänniska agerar jag därefter, som sagt.

Självklart skall grejerna funka, man skall inte behöva sitta och lösa telias problem.
Nu till något helt annat.
16 timmars inspelat material och 32 gb utnyttjat=2gb/h.
Det är inte ens dvdkvalitet på dessa inspelningar///
I övrigt kan ni själva spekulera i hur komprimerat materialet är (ni som tror ni får råkopia genom inspelningsboxen...)

Postad 07 januari 2010 - 19:27

apanoladotcom
  • apanoladotcom
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

I övrigt kan ni själva spekulera i hur komprimerat materialet är (ni som tror ni får råkopia genom inspelningsboxen...)

Vem har påstått att det är en "råkopia"? Det flera har skrivit, bland annat i diskussion med dig tidigare, var att strömmen sparas oförändrad på disken. Det vill säga på samma sätt som den kommer till boxen.

Snabbt räknat så hamnar väl ditt material på cirka 4,4 Mbit/s.

Postad 07 januari 2010 - 19:41

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 534 inlägg
  • 0

Hej!

Har haft min box sedan i början på december och själv spelat in vid ett flertal tillfällen...
I går när jag skulle göra det igen påstår boxen att jag inte har någon inspelningsbarbox...
Jag lovar den står fortfarande kvar i hyllan!!!!!!
På mina sidor på internet står den registrerad på mig

Kan du spela in med boxen via mina sidor nu?

Jag tänkte jag ska förklara lite om hur det fungerar mellan kundtjänst och supporten och skillnaden mellan dem för att försöka reda ut hur det fungerar.

Det finns ett system, låt oss kalla det orion, som hanterar vilka tjänster en kund ska ha och i detta fall ett system som berättar för boxen och för handläggare på supporten vilken tjänst kunden har, detta system kallar vi pluto. Orion berättar för pluta vilka tjänster en kund ska ha, och finns inte tjänsten i pluto så är det normalt orion som inte berättat för pluto att kunden ska ha tjänsten.

Är det fel i orion så är det kundtjänst som ska hantera att tjänsten ska finnas där och då ska orion berätta det för pluto att tjänsten finns. Supporten hanterar felet om tjänsten finns i pluto men fungerar inte för kunden.

Detta kanske bara gjorde det mer krångligt för er men det optimala är naturligtvis att man endast behöver prata med en enda person för att lösa problemet.

Ni som gillar digitala medier kontakta gärna supporten via chat istället för att ringa, men då kan ni bara prata med supporten så är det frågor rörande abonnemang behöver ni ringa till kundtjänst.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 07 januari 2010 - 19:51

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 534 inlägg
  • 0

Du måste ringa kundtjänst. Jag hade samma problem, de måste tydligen skriva in i sitt datasystem att du får spela in oavsett om du har en inspelningsbar box eller inte.

Nja, det är inte riktigt så men när man beställt ut en box så har det missats att tjänsten ska läggas till på kundens abonnemang, detta beror på en kombination av mänskliga faktorn och problem med ett stödsystem vid beställningen.

Har tjänsten en gång fungerar förstår jag inte varför den ska ha försvunnit.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 07 januari 2010 - 20:07

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 534 inlägg
  • 0

Jag undrar om ni har någon ny info gällande problemen med textning?

Jag har precis som många andra här en hel del problem med att textningen hamnar ur synk, låser sig, eller periodvis försvinner helt. Både vid live-tv och på flertalet av mina inspelningar. Spänningen försvinner liksom i filmer när man kan läsa dialogen ett par sekunder innan det kommer på bild.

Jag kan inte minnas att jag sett att ni skrivit något angående detta sen strax innan jul. Skulle vara trevligt att veta om det jobbades på problemet, och när en fix kunde tänkas komma för att åtgärda det här.

Jag har hört att det skulle vara problem och det varierar mellan olika program på samma kanal så är problemet väldigt svårt att analysera och åtgärda. Berör bara problemet canal+ kanaler?

Vi tittar på problemet med varför det skulle vara olika synkning när man spelar upp samma material från hårddisken som när man tittar på det ”live” i boxen.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 07 januari 2010 - 20:27

Unregistered1402
  • Unregistered1402
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Det är inte ens dvdkvalitet på dessa inspelningar.

Det är samma kvalité på inspelningarna som när du tittar live. Det är exakt samma ljud- och videodata som spelas i båda fallen. Det är exakt det som film- och tv-bolagen tycker är så otäckt med digitala inspelningar. Det är en exakt råkopia och inte en nedskalad kopia med sämre kvalité. För VHS och analoga medier begränsades spridningen genom att i desto fler led en film kopierades desto sämre blev resultatet. Att originalet dessutom försämrades med varje uppspelning var ytterligare ett plus ur deras perspektiv.

I övrigt kan ni själva spekulera i hur komprimerat materialet är (ni som tror ni får råkopia genom inspelningsboxen.

Jag har skrivit "råkopia" och med den menar jag att det videodata som sparas på hårddisken är exakt det videodata som Telia distribuerar. Antingen i sin ursprungliga krypterade form eller avkrypterat med de allmänna nycklarna och sedan krypterat igen med nya nycklar unika för boxen.

Jag skall medge att det är tänkbart att boxen skulle kunna koda om materialet till en lägre upplösning eller med lägre bitrate för att spara plats. För att detta skall vara möjligt krävs antingen en riktigt fet processor och mycket minne eller en helt hårdvarubaserat omkodare. Att boxen saknar det förstnämnda vet vi. Att den skulle ha det andra har jag inte lyckats hitta någon som helst indikation om.

Jag har noterat att Markus har det goda omdömet att inte blanda sig i dessa vansinnesdiskussioner. Men snälla Markus kan du inte göra ett undantag och bara bekräfta att VIP1903 saknar hårdvaruomkodare och att ingen omkodning i mjukvara utförs. Samt att det ljud- och videodata som sparas på hårddisken är exakt samma data man ser när man tittar direkt på tv? Fråga gärna någon chef om du får. Det kan omöjligt skada Telias rykte så det borde vara okay.

Redigerat av Unregistered1402, 07 januari 2010 - 20:28.

Postad 07 januari 2010 - 20:37

Unregistered1402
  • Unregistered1402
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Snabbt räknat så hamnar väl ditt material på cirka 4,4 Mbit/s.

Låter rimligt! Yazzo skulle kunna läsa styckena "Audio data" och "Data rate" på Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/DVD-Video

Om vi skall tro den sidan så snittar en bra DVD på mellan 4-5 Mbit/s för video och ljudet och totalt troligtvis mindre än 1 Mbit/s. Därmed är jag böjd att hålla med om att åtminstonde bitrate är lite lägre i Telias sändningar än på en DVD. Skillnaden känns dock marginell. Nu förutsätter vi givetvis att det är MPEG2 i båda fallen för om Telia sänder i h264 så är det inte jämförbart på det sättet.

Redigerat av Unregistered1402, 07 januari 2010 - 21:12.

Postad 07 januari 2010 - 20:46

masaba
  • masaba
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Jag har hört att det skulle vara problem och det varierar mellan olika program på samma kanal så är problemet väldigt svårt att analysera och åtgärda. Berör bara problemet canal+ kanaler?

Vi tittar på problemet med varför det skulle vara olika synkning när man spelar upp samma material från hårddisken som när man tittar på det ”live” i boxen.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Tack för svaret.

Jag vill minnas att jag upplevt problemet även på inspelningar från andra kanaler än Canal+. Om det hjälper er i felsökandet så kan jag gärna testa inspelning från lite olika kanaler för se var problemet uppstår. Skicka i sådant fall gärna ett PM eller hojta till så kan jag kika lite.

Gällande skillnader mellan LiveTV och inspelat så har problemen sett lite olika ut. Vid LiveTV har det mer handlat om att textningen låst sig under en stund (samma rad har legat kvar fast, eller så har textningen försvunnit helt) för att sedan komma tillbaka i synk. Vid inspelat material har textningen funnits hela tiden men varit ur synk med ungefär samma förskjutning.

En fundering jag haft är om problemen kanske uppstår på de kanaler som inte har "inbränd" text. Då jag tidigare hade Boxer som leverantör så vet jag att textningen för exempelvis Kanal5 och de andra vanliga kanalerna låg inbränd i bilden, medans texten för exempelvis Canal+ sköttes av boxen (via text-tv-textning eller dvb-subtitles). Fungerar det på liknande sätt hos Telia så skulle det kunna vara en del i problemet.

/Martin

Postad 07 januari 2010 - 21:04

apanoladotcom
  • apanoladotcom
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

Läs styckena "Audio data" och "Data rate" på Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/DVD-Video

Om vi skall tro den sidan så snittar en bra DVD på mellan 4-5 Mbit/s för video och ljudet och totalt troligtvis mindre än 1 Mbit/s. Därmed är jag böjd att hålla med om att åtminstonde bitrate är lite lägre i Telias sändningar än på en DVD. Skillnaden känns dock marginell. Nu förutsätter vi givetvis att det är MPEG2 i båda fallen för om Telia sänder i h264 så är det inte jämförbart på det sättet.

Läs gärna Cigéhns tråd om bithastigheter här så ser du att min snabba uträkning stämmer ganska bra. 2 GB/h är cirka 4,4 Mbit/s. I Cigéhns siffror varierar det mellan 2 Mbit/s och 5 Mbit/s utan ljud.

Räknar vi mer exakt hamnar det väl på 4,55 Mbit/s (16384/3600) men så exakta uppgifter tror jag inte att yazzo angav.

Redigerat av apanoladotcom, 07 januari 2010 - 21:06.

Postad 07 januari 2010 - 21:11

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1 524 inlägg
  • 0

Markus Johansson
Telia Kundservice

Jag har aldrig själv upplevt problem vid textning av "live" tv. Enbart att textningen är helt i osynk vid inspelat material. I mitt fall har jag inte spelat in jättemycket än, men problemet har varit på Canal plus. Det verkar som boxen inte synkar rätt vilken text den ska visa. Texten dyker antingen upp för tidigt eller för sent. Ibland hänger den kvar väldigt länge, och visar nästa textremsa bara någon halv sekund. Men osynk är det genom hela inspelningen.

Postad 07 januari 2010 - 21:15

Unregistered1402
  • Unregistered1402
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Räknar vi mer exakt hamnar det väl på 4,55 Mbit/s (16384/3600) men så exakta uppgifter tror jag inte att yazzo angav.

Fast Yazzo har ju enligt egen utsaga skruvat isär sin box och lyckats flytta inspelningarna till in dator. Då borde vara en smal sak för honom att kolla exakt... ;-)

Postad 07 januari 2010 - 21:19

91robe
  • 91robe
  • Forumräv

• 592 inlägg
  • 0

Markus Johansson
Telia Kundservice

Kan bekräfta att det även gäller samtliga discovery kanaler samt national geographic channel, history channel och disney channel.

Också lite loggo gnäll igen:

Varför är det fel logga på History channel och ZTV i infobaren.

History Channels Gamla logga Bifogad fil  HistoryChannelLogo.gif   33,42K   4 Antal nerladdningar

History Channels Nya logga Bifogad fil  History_Channel_logo.jpg   6,81K   5 Antal nerladdningar

ZTVs gamla logga Bifogad fil  ZTV.jpg   14,41K   3 Antal nerladdningar ZTVs nya logga Bifogad fil  ztv_logo.gif   3,45K   3 Antal nerladdningar

Angående Discovery Worlds logga i infobaren måste den vara så tråkig varför inte använda denna i stället:

Bifogad fil  discovery_world.png   198,74K   3 Antal nerladdningar

Redigerat av 91robe, 07 januari 2010 - 21:23.

Postad 07 januari 2010 - 21:32

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Kan bekräfta att det även gäller samtliga discovery kanaler samt national geographic channel, history channel och disney channel.

Nu var det ett tag sedan jag hade Telia själv och hade bättre koll på vad som händer "bakom kulisserna". Men vad jag kommer ihåg så är det gemensamma med alla dessa kanaler att textningen distribueras på egna dedicerade multicastströmmar separat från själva bild/ljud-strömmen, en ström per språk som är möjligt att välja (svenska, finska, danska och norska), dvs det är kanaler som inte har "inbrända" textremsor. Att det är just dessa kanaler som hamnar "ur synk" känns rätt naturligt. Av vad jag sett i GUI-koden så finns det en hel del extra hantering av just synken på textningen. Så jag är inte förvånad att det strular med just detta på dessa kanaler...

/Peter Cigéhn

Postad 07 januari 2010 - 21:41

MatsKlippan
  • MatsKlippan
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Kan du spela in med boxen via mina sidor nu?

Jag tänkte jag ska förklara lite om hur det fungerar mellan kundtjänst och supporten och skillnaden mellan dem för att försöka reda ut hur det fungerar.

Det finns ett system, låt oss kalla det orion, som hanterar vilka tjänster en kund ska ha och i detta fall ett system som berättar för boxen och för handläggare på supporten vilken tjänst kunden har, detta system kallar vi pluto. Orion berättar för pluta vilka tjänster en kund ska ha, och finns inte tjänsten i pluto så är det normalt orion som inte berättat för pluto att kunden ska ha tjänsten.

Är det fel i orion så är det kundtjänst som ska hantera att tjänsten ska finnas där och då ska orion berätta det för pluto att tjänsten finns. Supporten hanterar felet om tjänsten finns i pluto men fungerar inte för kunden.

Detta kanske bara gjorde det mer krångligt för er men det optimala är naturligtvis att man endast behöver prata med en enda person för att lösa problemet.

Ni som gillar digitala medier kontakta gärna supporten via chat istället för att ringa, men då kan ni bara prata med supporten så är det frågor rörande abonnemang behöver ni ringa till kundtjänst.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Hej igen!

Jag accepterar att bli händvisad från en till en annan, men att sen bli hänvisad tillbaka då blev jag arg.
Om jag nu skulle kunna spela in från mina sidor hur skall jag då få fram det på boxen.
Även i huvudmenyn har allt försvunnet vad det gäller inspelningar. Var skall jag då hitta ev. inspelningar...
Var hittar jag de inspelningar jag redan gjort. De fanns där i förra veckan...
Jag trodde denna tv-tjänst vände sig primärt för vanligt folk. Skall vi vara hög utbildade för att kunna förstå, framför allt då ni själva verkar ha problem.
Tyvärr Telia Markus du dina kolleger är kanon...
men så mycket fel jag haft denna senaste tiden hade du inte heller accepterat om man lägger ut över 5000:- för ett år. Kräver inte något ekonomiskt ( borde inte i alla fall betala den där 100 lappen i månaden för boxen. Tycker jag ni kan bjuda på), kräver bara att skall fungera, det gör det inte....

Mats

Postad 07 januari 2010 - 21:56

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

Hej igen!

Jag accepterar att bli händvisad från en till en annan, men att sen bli hänvisad tillbaka då blev jag arg.
Om jag nu skulle kunna spela in från mina sidor hur skall jag då få fram det på boxen.
Även i huvudmenyn har allt försvunnet vad det gäller inspelningar. Var skall jag då hitta ev. inspelningar...
Var hittar jag de inspelningar jag redan gjort. De fanns där i förra veckan...
Jag trodde denna tv-tjänst vände sig primärt för vanligt folk. Skall vi vara hög utbildade för att kunna förstå, framför allt då ni själva verkar ha problem.
Tyvärr Telia Markus du dina kolleger är kanon...
men så mycket fel jag haft denna senaste tiden hade du inte heller accepterat om man lägger ut över 5000:- för ett år. Kräver inte något ekonomiskt ( borde inte i alla fall betala den där 100 lappen i månaden för boxen. Tycker jag ni kan bjuda på), kräver bara att skall fungera, det gör det inte....

Mats

Så om du köper en vara i en butik som inte fungerar som du önskar, då tycker du att du ska få varan. Är väl snarare som så att man får reklamera den och efter tre reklamationer utan att varan fortfarande inte fungerar, så får man lämna tillbaka den.

Postad 07 januari 2010 - 22:05

91robe
  • 91robe
  • Forumräv

• 592 inlägg
  • 0

Nu var det ett tag sedan jag hade Telia själv och hade bättre koll på vad som händer "bakom kulisserna". Men vad jag kommer ihåg så är det gemensamma med alla dessa kanaler att textningen distribueras på egna dedicerade multicastströmmar separat från själva bild/ljud-strömmen, en ström per språk som är möjligt att välja (svenska, finska, danska och norska), dvs det är kanaler som inte har "inbrända" textremsor. Att det är just dessa kanaler som hamnar "ur synk" känns rätt naturligt. Av vad jag sett i GUI-koden så finns det en hel del extra hantering av just synken på textningen. Så jag är inte förvånad att det strular med just detta på dessa kanaler...

/Peter Cigéhn

Det stämmer ganska bra det. Så jag tror inte det gäller någon speciell kanal utan det är samma problem på alla kanaler som har den funktionen.

Och det är förklaringen på att den texten kan se olika ut från box till box.

Postad 07 januari 2010 - 22:29

yazzo
  • yazzo
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Fast Yazzo har ju enligt egen utsaga skruvat isär sin box och lyckats flytta inspelningarna till in dator. Då borde vara en smal sak för honom att kolla exakt... ;-)

Om du är läskunnig så ser du att jag skrivit inte ens dvdkvalitet (hur jag sett det spelar väl ingen roll), Att hålla på att trixa med boxen mer i dagsläget är ju meningslöst när källan inte är bättre än vad den är. Med dvdinspelaren får jag i princip samma kvalite som det inspelade på boxen. Den (Enda) fördelen som jag i dagsläget kan se att boxen kan vara användbar för, är att kunna spela in från nätet. Tyvärr är det ju ingen höjdare för tillfället med textsynkningar som är helt uppåt väggarna. Den månaden man haft pluskanaler och spelat in filmer, som man fått radera p.g.a fel på boxen och textsynkningar som gör programmen helt bortkastade. Så förnärvarande finns det ingen anledning överhuvudtaget att köra 1963an utan det blir väl till att sätta in den gamla boxen igen som fungerade felfritt. Jag tycker inte att jag skall behöva betala för att vara testpilot åt telia längre med program i betastadiet, så det blir ju en kontakt för en kompensation för min del med. Ni andra får ju själva avgöra om ni vill betala för problemen, men det är även viktigt att påtala att det finns problem som även eventuella köpare av boxen kan ta del av. För tillfället så kan man inte rekommendera någon att köpa boxen.
Nackdelar: Osynkad text
Gär ej att starta boxen om den inte kan få kontakt med internet.
Inspelningar klipps helt fel.
Ljudnivåerna på kanalerna är så varierande (från lågt till högt)
Blir det ngt fel på boxen så adjö med det inspelade.
Fördelar: inga för tillfället

Redigerat av yazzo, 08 januari 2010 - 07:26.

Postad 07 januari 2010 - 22:31

DampWall
  • DampWall
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0

Den korrekta Telia namnet på den är bredbandsswitch och det skrev jag i onsdags att det är fortfarande försenad leverans på den. Söker du ännu längre tillbaka i tråden så finner du information om vad den gör. Det är alltså en sådan här switch du ska ha.

Tveksam på om någon butik har dem, de kanske finns att få tag i via någon gammal kund eller motsvarande.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Tack så mycket för svaret och att det kom så snabbt riktigt trevligt må jag säga. Segt att det är så lång leveranstid och tråkigt att man ska sitta och behöva betala för sändningar som man inte kan hantera. Och att vi inte får någon info om att den viktigaste delen av hela fadderuttan inte är med så man får slita bort allt hår och inte hajjar vad det är för fel :D

Men men då får vi glatt vänta.

Postad 08 januari 2010 - 01:55

Unregistered6c8f039f
  • Unregistered6c8f039f
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag har precis startat min box men när dom 5 pluttarna visas så kommer den till den 3dje plutten och den blir röd. Så står det att jag ska prova att starta om och det har jag gjort men samma sak igen.

Någon som vet vad jag ska göra?

Postad 08 januari 2010 - 06:16

MatsKlippan
  • MatsKlippan
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Så om du köper en vara i en butik som inte fungerar som du önskar, då tycker du att du ska få varan. Är väl snarare som så att man får reklamera den och efter tre reklamationer utan att varan fortfarande inte fungerar, så får man lämna tillbaka den.

Hej!

Nej som jag skrev, jag vill att den skall fungera, inget annat...
Det är ju tjänsten i sig som inte fungerar, och den har inte varit ok nu länge, tyvärr.
Det är det som stör mig

Mats

Postad 08 januari 2010 - 07:49

yazzo
  • yazzo
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Hej!

Nej som jag skrev, jag vill att den skall fungera, inget annat...
Det är ju tjänsten i sig som inte fungerar, och den har inte varit ok nu länge, tyvärr.
Det är det som stör mig

Mats

Jag tycker också att det är självklart att en tjänst man köper skall fungera, det är ganska otroligt att en del här fortfarande kan vara positiva till en tjänst som inte fungerar tillfredställande.
Man kan även undra om det är många som är teliaanställda här eller om det är era föräldrar som betalar abbonemanget.
Snart har en månad gått sen jag fick min box och fortfarande är det problem kvar att lösa, så det är ju ganska solklart att fler och fler kommer att tröttna på tjänsten.....Att få en kompensation av något slag borde vara en självklarhet till alla som köpt boxen och inte bara till de som klagat till kundtjänst. Ni som fortfarande är nöjda klarar er väl utan kompensation. Jag tror nog att telia fortfarande är sugen på att ha kvar mig som kund eftersom man betalar ca 8000 kr/år för deras tjänster. Men då är mitt krav att tjänsterna också skall fungera felfritt..1 månad är för lång tid för min del..

Postad 08 januari 2010 - 09:07

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

Jag tycker också att det är självklart att en tjänst man köper skall fungera, det är ganska otroligt att en del här fortfarande kan vara positiva till en tjänst som inte fungerar tillfredställande.
Man kan även undra om det är många som är teliaanställda här eller om det är era föräldrar som betalar abbonemanget.
Snart har en månad gått sen jag fick min box och fortfarande är det problem kvar att lösa, så det är ju ganska solklart att fler och fler kommer att tröttna på tjänsten.....Att få en kompensation av något slag borde vara en självklarhet till alla som köpt boxen och inte bara till de som klagat till kundtjänst. Ni som fortfarande är nöjda klarar er väl utan kompensation. Jag tror nog att telia fortfarande är sugen på att ha kvar mig som kund eftersom man betalar ca 8000 kr/år för deras tjänster. Men då är mitt krav att tjänsterna också skall fungera felfritt..1 månad är för lång tid för min del..

För mig fungerar det tillfredsställande och man kan ju fråga sig om de som klagar arbetar hos konkurrenter till Telia, för jag tycker det verkar väldigt mystiskt.

Tycker inte alls det är en självklarhet, fungerar en sak inte så reklamerar man, fungerar det inte efter tre reklamationer så får man lämna tillbaka den.

Postad 08 januari 2010 - 09:13

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

För mig fungerar det tillfredsställande och man kan ju fråga sig om de som klagar arbetar hos konkurrenter till Telia, för jag tycker det verkar väldigt mystiskt.
....

+1

Vissa har väldigt lätt att anklaga de som är hyggligt nöjda (som mig) för att vara Teliaanställda...

Postad 08 januari 2010 - 09:47

Lemony
  • Lemony
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Nu har ännu en inspelad film fått denna konstiga varningstriangeln med ett utropstecken i efter titeln. Denna gången var det flera "hack" i bilden samt att texten låg hutlöst efter. Kundtjänst kan inte förklara varför man får denna varningstriangeln eller vad den står för och man kan inte förklara varför vissa inspelningar med varningstriangeln som jag har fungerar perfekt medan andra hackar i bild och har eftersläpande text.

Det roliga är att enligt kundtjänst säger teknikern att boxen måste bytas ut då det enligt honom är ett boxfel vilket det inte är. Felet ligger hos Telia och/eller deras tjänsteleverantörer men man vill uppenbarligen inte acceptera att så är fallet. Hur vet jag då detta, jo boxen kan omöjligt fela om den fungerar perfekt ena dagen och är "kinkig" nästa.

Postad 08 januari 2010 - 10:08

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0
Efter den första uppdateringen som kom i början av december har min PVR-box också fungerat felfritt. Jag har heller inga problem med HDMI på varken min 1963 kopplad via Yamaha-receiver eller 1910 kopplad direkt till en Philips LCD. Inspelningarna via Mina sidor fungerar också utan problem. Likaså Time shift.

Jag tycker också att det är märkligt att vissa användare drabbas av så många fel, medan andra inte alls gör det. Det kan kanske bero på hur man använder boxen och i vilken utsträckning. T ex spelar jag i stort sett bara in från SVT1, SVT2, SVT HD, TV4. Några enstaka gånger har jag spelat in från andra kanaler och då har det fungerat utan problem.

Att jag sedan råkar vara anställd inom Telia-koncernen påverkar inte funktionen på min tjänst eftersom jag har precis samma tjänst som alla andra av mina grannar.

Jag skulle gissa att mitt tv-tittande ligger ganska nära "normalsvensson" och jag tror också att för de allra flesta Teliakunder i vårt avlånga land fungerar tjänsten som den skall, och det således kan vara helt riktigt att kundtjänsten inte är nedringd om vissa fel som kanske bara drabbar en del, eller i alla fall bara vissa upplever.
Oavsett, är det viktigt att felanmälningarna kommer in så att man kan försöka åtgärda de fel som finns.

/A

Postad 08 januari 2010 - 10:16

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Hur vet jag då detta, jo boxen kan omöjligt fela om den fungerar perfekt ena dagen och är "kinkig" nästa.

Nu har jag ingen aning om vad som är fel i just ditt fall, men nog har jag stött på många elektroniska ting som kan fungera perfekt ena dagen och vara "kinkig" nästa, så varför skulle det vara så "omöjligt".

Hoppas att det löser sig i alla fall, oavsett om det är boxen eller ej.

/A

Postad 08 januari 2010 - 10:17

yazzo
  • yazzo
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Tycker inte alls det är en självklarhet, fungerar en sak inte så reklamerar man, fungerar det inte efter tre reklamationer så får man lämna tillbaka den.

Det måste vara ett av de mest klantiga svar någon i tråden här kommit med. Om du köper en produkt så menar du att det inte är självklart att den skall fungera!!!! Köper du en tjänst så är du inte heller så noga med om den fungerar.Tycker synd om dina föräldrar som betalar allt för dig, men en dag får du förhoppningsvis själv stå för dina kostnader, kanske du vaknar upp då om inte innan. Att det inte är (större fel (mer än strömkontakter)) på produkten är väl ganska klart utrett i tråden och att problemet ligger i hur den distrubiseras som är det största problemet. Jag hade kanske också hade varit nöjd om jag slapp betala för abbonemanget och även mer tålmodig. Men det går ändå inte att frångå att det bara är ett slafsigt hopsatt paket som Telia släppt i samband med 1963an. Betastadiet borde varit mer utrett innan boxen släpptes till allmänheten.

Postad 08 januari 2010 - 10:37

Lemony
  • Lemony
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Nu har jag ingen aning om vad som är fel i just ditt fall, men nog har jag stött på många elektroniska ting som kan fungera perfekt ena dagen och vara "kinkig" nästa, så varför skulle det vara så "omöjligt".

Det har jag ju redan förklarat. Bild och text fungerar ena dagen och vid ena inspelningen medan det på den andra uppstår hack i bild och med en text som ligger efter. Detta beror inte på boxen utan på fel hos Telia. Kundtjänst har bekräftat att man vet om att textproblemet finns samt att ljudnivån på kanalerna är olika. Det heter att man "arbeter på problemen". Det man inte kan förklara är varningstriangeln.

Postad 08 januari 2010 - 10:40

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

Det måste vara ett av de mest klantiga svar någon i tråden här kommit med. Om du köper en produkt så menar du att det inte är självklart att den skall fungera!!!! Köper du en tjänst så är du inte heller så noga med om den fungerar.Tycker synd om dina föräldrar som betalar allt för dig, men en dag får du förhoppningsvis själv stå för dina kostnader, kanske du vaknar upp då om inte innan. Att det inte är (större fel (mer än strömkontakter)) på produkten är väl ganska klart utrett i tråden och att problemet ligger i hur den distrubiseras som är det största problemet. Jag hade kanske också hade varit nöjd om jag slapp betala för abbonemanget och även mer tålmodig. Men det går ändå inte att frångå att det bara är ett slafsigt hopsatt paket som Telia släppt i samband med 1963an. Betastadiet borde varit mer utrett innan boxen släpptes till allmänheten.

Fast nu var det inte det jag svarade på utan "Att få en kompensation av något slag borde vara en självklarhet". Det håller jag inte alls med om. Tycker synd om dina föräldrar eftersom du verkar tro att du kan gnälla dig till saker. När vi ändå är inne på personangrepp...

Postad 08 januari 2010 - 10:50

Unregistered06c2ab47
  • Unregistered06c2ab47
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Efter den första uppdateringen som kom i början av december har min PVR-box också fungerat felfritt. Jag har heller inga problem med HDMI på varken min 1963 kopplad via Yamaha-receiver eller 1910 kopplad direkt till en Philips LCD. Inspelningarna via Mina sidor fungerar också utan problem. Likaså Time shift.

Jag tycker också att det är märkligt att vissa användare drabbas av så många fel, medan andra inte alls gör det. Det kan kanske bero på hur man använder boxen och i vilken utsträckning. T ex spelar jag i stort sett bara in från SVT1, SVT2, SVT HD, TV4. Några enstaka gånger har jag spelat in från andra kanaler och då har det fungerat utan problem.

Att jag sedan råkar vara anställd inom Telia-koncernen påverkar inte funktionen på min tjänst eftersom jag har precis samma tjänst som alla andra av mina grannar.

Jag skulle gissa att mitt tv-tittande ligger ganska nära "normalsvensson" och jag tror också att för de allra flesta Teliakunder i vårt avlånga land fungerar tjänsten som den skall, och det således kan vara helt riktigt att kundtjänsten inte är nedringd om vissa fel som kanske bara drabbar en del, eller i alla fall bara vissa upplever.
Oavsett, är det viktigt att felanmälningarna kommer in så att man kan försöka åtgärda de fel som finns.

/A

Har flera vänner med olika Philips LCD och de har heller inga problem med 1910 eller1903, HDMI/HDCP-problemet verkar bara gälla 1963 så hur fungerar det för dig om du kopplar den direkt till tv'n?

Postad 08 januari 2010 - 11:01

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Har flera vänner med olika Philips LCD och de har heller inga problem med 1910 eller1903, HDMI/HDCP-problemet verkar bara gälla 1963 så hur fungerar det för dig om du kopplar den direkt till tv'n?

Det kan jag tyvärr inte svara på då Philips TV:n står på övervåningen där jag kör min 1910-box. 1963:an står på nedervåningen kopplad till receivern. Tyvärr är det lite trångt så jag är inte så sugen på att byta plats på dem. Men snart skall våra gamla 1510-boxar bytas ut mot 1903 så då kommer jag sannolikt att byta 1910-boxen mot en 1903.

Dock är det lite suspekt om man har problem med 1963 men inte med 1903, då de boxarna bygger på samma "plattform".

Däremot är jag halvt vansinnig på Philips TV:n av andra skäl och det beror på att jag inte riktigt får den att lira bra med min Logitech-fjärr, trots att jag har "kopierat" originalfjärrens kommandon. Det blir nog att kontakta Logitechs ktj för att se om de känner till om man behöver ändra tiderna som fjärren väntar mellan olika kommandon.

/A

Postad 08 januari 2010 - 11:54

Wille09
  • Wille09
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Jag har en Philips 42PFL 9603H och både 1910 och 1963 fungerar direkt kopplad till TV:n och även med HDMI via min ljudanläggning Sony STR-KS 1300.

Postad 08 januari 2010 - 12:02

freddan73
  • freddan73
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Tänkte göra ett annorlunda inlägg.....
Jag är skitnöjd med telias digitaltv!!! Har aldrig varit nåt strul,aldrig nåt problem med nån HDMI-kabel som inte funkar till surroundförstärkaren eller nåt! Klockren bild(hade sug-boxer förut). Saknar inte HD-tv..finns inget på tv som är så bra att jag behöver 1080p! Har ingen inspelningsbox,ska nog inte skaffa nån heller. Återigen går det SÄLLAN nåt som är så bra på tv att jag känner nåt behov att spela in det. Då har jag sagt mitt för den här gången...

Redigerat av freddan73, 08 januari 2010 - 12:03.

Postad 08 januari 2010 - 12:24

bran
  • bran
  • Beroende

• 1 033 inlägg
  • 0

/A

Jag tycker du blir närmast patetisk i dina "det är aldrig Telias fel" insinuationer du ständigt kör med.

1) Hur många har inspelningsbar box tror du? Ni kan ju inte ens leverera switchar ordentligt, än mindre boxar (va slut när jag skulle beställa, sen kom jag på andra tankar iom denna tråd). Klart som f*n att folk på det här forumet (som gillar att ligga i framkant vad gäller teknik) stöter på mer fel än de som sitter med den gråa scart-boxen.

2) Du spelar endast in på 1,2,TV4 dvs kanaler med inbränd textning. Då är "jag har aldrig nåt problem" inte värt vatten IMHO.

3) Se nr 1. Samt på detta forum tror jag en väldigt hög andel har receivers, nåt kanske inte majoriteten av svenska folket har. Klart som fan att om man utnyttjar kanske 15% av funktionerna i en tjänst är det större chans att man stöter på mindre problem, än om man utnyttjar de möjligheter som finns, och som man betalat dyra pengar för. Jag tror att även" Svenssons" uppskattar ordentlig textning och EPG på sin TV-tjänst...

Herregud, hur f*n kan man misslyckas med en sån sak som EPG data!? Testas det inte hos er innan det släpps!? "Vi får fel info från programleverantörerna" <-- ye right, dom skickar säkert helt fel info till bara er TV-tjänst för att ######s, eftersom det funkar klockrent med Tele2, ComHem och Boxer (vad jag testat iaf).

Varför ska man ha två olika kundtjänster, en för fiberlan och en för allt annat?

Varför funkar typ inga webbtjänster mot fiberlan (felsökning, driftstörning etc)?

Hur ###### svårt kan det vara att skicka med en flagga som släpper på HD för fiberlan kunder?
"– Telia kommer definitivt att erbjuda hdtv före november 2008, säger Erik Hallberg, chef för bredbandstjänster på Teliasonera Sverige." <-- 2007/11 HAHAHAHA

Telia är och förblir en dinosaurie och verkar ha en oerhört trög och tungrodd organisation. Har blivit runtkopplad så jäkla många gånger när man ringt kundtjänst eller support att det är helt otroligt. Ingen som har koll på nåt. Ni kan ju inte ens skicka ut relevanta boxarna man behöver för att utnyttja tjänsterna (ja jag har dels inte fått en bredbandsdelare när jag beställt, sen fått en Tele-split dosa!?).

Rent tekniskt är Fiberlan tjänsten jävligt stabil dock, det ska ni ha cred för.

Redigerat av bran, 08 januari 2010 - 12:54.

Postad 08 januari 2010 - 12:35

utta
  • utta
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Tänkte göra ett annorlunda inlägg.....
Jag är skitnöjd med telias digitaltv!!! Har aldrig varit nåt strul,aldrig nåt problem med nån HDMI-kabel som inte funkar till surroundförstärkaren eller nåt! Klockren bild(hade sug-boxer förut). Saknar inte HD-tv..finns inget på tv som är så bra att jag behöver 1080p! Har ingen inspelningsbox,ska nog inte skaffa nån heller. Återigen går det SÄLLAN nåt som är så bra på tv att jag känner nåt behov att spela in det. Då har jag sagt mitt för den här gången...

Håller med dig!
Har haft Telia i snart två år och har inget att klaga på, kör via fiberlan har en 1910 och en 1963 (snabb å fin)
Mycket bra bild och näst intill inga störningar alls.
Synd bara att TV4 har så pass mycket sämre bild än SVT men det är ju inte Telias fel så det får man leva med ;)

//JN

Postad 08 januari 2010 - 12:47

Lemony
  • Lemony
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Jag tycker du blir närmast patetisk i dina "det är aldrig Telias fel" insinuationer du ständigt kör med...

... speciellt eftersom du (Hallberg) är anställd hos Telia.

Postad 08 januari 2010 - 12:54

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Jag tycker du blir närmast patetisk i dina "det är aldrig Telias fel" insinuationer du ständigt kör med.

1) Hur många har inspelningsbar box tror du? Ni kan ju inte ens leverera switchar ordentligt, än mindre boxar (va slut när jag skulle beställa, sen kom jag på andra tankar iom denna tråd). Klart som f*n att folk på det här forumet (som gillar att ligga i framkant vad gäller teknik) stöter på mer fel än de som sitter med den gråa scart-boxen.

2) Du spelar endast in på 1,2,TV4 dvs kanaler med inbränd textning. Då är "jag har aldrig nåt problem" inte värt vatten IMHO.

3) Se nr 1. Samt på detta forum tror jag en väldigt hög andel har receivers, nåt kanske inte majoriteten av svenska folket har. Klart som fan att om man utnyttjar kanske 15% av funktionerna i en tjänst är det större chans att man stöter på mindre problem, än om man utnyttjar de möjligheter som finns, och som man betalat dyra pengar för. Jag tror att även" Svenssons" uppskattar ordentlig textning och EPG på sin TV-tjänst...

Herregud, hur f*n kan man misslyckas med en sån sak som EPG data!? Testas det inte hos er innan det släpps!?

Varför ska man ha två olika kundtjänster, en för fiberlan och en för allt annat?

Varför funkar typ inga webbtjänster mot fiberlan (felsökning, driftstörning etc)?

Hur ###### svårt kan det vara att skicka med en flagga som släpper på HD för fiberlan kunder?

Telia är och förblir en dinosaurie och verkar ha en oerhört trög och tungrodd organisation. Har blivit runtkopplad så jäkla många gånger när man ringt kundtjänst eller support att det är helt otroligt. Ingen som har koll på nåt. Ni kan ju inte ens skicka ut relevanta boxarna man behöver för att utnyttja tjänsterna (ja jag har dels inte fått en bredbandsdelare när jag beställt, sen fått en Tele-split dosa!?).

Jag har inget med varken bredband eller digital-tv att göra inom Telia, så du behöver inte skriva "ni" till mig som om jag hade något ansvar för detta. Men tag gärna upp dina synpunkter med någon som kan göra något åt det. Jag kan också tycka att man separerar ADSL och Fiber-lan i för stor utsträckning och även i många fall är otydliga med att vissa erbjudanden bara gäller den ena eller andra tekniken.

Jag har i det inlägg som du refererar till inte andats "inte Telias fel", men vill du tycka att jag är patetisk, var så god.

Jag skrev att jag inte upplever de fel som vissa verkar göra, om det beror på att jag använder tjänsterna på ett annat sätt än de som har problem (t ex inte tittar på "problemkanaler"), eller har tur med en stabilare tjänst vet jag inte, men mitt inlägg var ett konstaterande att felen verkar drabba (eller upplevas av) vissa i en större utsträckning än andra. Dock verkar vissa på forumet tro, att om den personen har ett fel, så har alla kunder det och kan inte i sitt liv förstå varför kundtjänst inte är nedringda om just det felet, när som du också konstaterar, kanske en liten andel av kunderna använder tjänsterna på det sättet. T ex kan det vara tveksamt att kompensera alla som har en inspelningsbar box, som Yazzo tyckte i ett tidigare inlägg, om inte "alla" har problem med sin inspelningsbara box.

/Pateten ;)

... speciellt eftersom du (Hallberg) är anställd hos Telia.

Och med det menar du att jag som privatperson inte skall få följa den här tråden, eller?

/A

Postad 08 januari 2010 - 13:20

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

Herregud, hur f*n kan man misslyckas med en sån sak som EPG data!? Testas det inte hos er innan det släpps!? "Vi får fel info från programleverantörerna" <-- ye right, dom skickar säkert helt fel info till bara er TV-tjänst för att ######s, eftersom det funkar klockrent med Tele2, ComHem och Boxer (vad jag testat iaf).

"– Telia kommer definitivt att erbjuda hdtv före november 2008, säger Erik Hallberg, chef för bredbandstjänster på Teliasonera Sverige." <-- 2007/11 HAHAHAHA

Skicka ut hårdvara som man inte beställt är de inte ensamma om, när jag hade ADSL via Bredbandsbolaget så blev jag hemskickad i alla fall fyra modem. Var ärlig och skickade tillbaka samtliga, ändå så blev jag felaktigt anklagad för att inte skickat tillbaka det modem jag använde när jag slutligen avslutade abonnemanget.

Men som sagt Telia borde också ha bättre koll på hur de skickar ut saker och ting, min kompis har t.ex. fått hem två 1910 boxar. Till syvende och sist så är det ju kunderna som får betala kalaset. För dem som verkligen önskar en switch från Telia så kan jag informera om att jag har sett sådana på Tradera tidigare.

Postad 08 januari 2010 - 13:32

yazzo
  • yazzo
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Det var ju roligt att höra att det bara är några få som har problem med textsynkning, fjärrkontroller som inte fungerar, glapp i kontakter, ljudnivåskillnader Epg problem mm.

Är det så att det bara är adsl kunder som drabbats av problemen?

Jag skrev även tidigare att jag var nöjd med telia innan 1963 införskaffades, och på måndag kommer jag att återgå till den gamla boxen och ev slippa de problem man fått sista tiden. Att man vill ha en kompensation för de problem boxbytet orsakat kan ju knappast vara oskäligt..

En sak kan ni vara säkra på, det finns inte ett enda företag i världen som skulle erkänna att de är nerringda av sina konsumenter, de gör allt för att tysta ner och hoppas att den stora skaran inte orkar bry sig. Det är en teknik som fungerar väldigt bra för många företag, då många konsumenter inte orkar bry sig.
Så nu har jag inte mer att tillföra tråden mer än att återigen varna de personer som funderat på 1963 att det finns problem

Postad 08 januari 2010 - 13:45

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Att man vill ha en kompensation för de problem boxbytet orsakat kan ju knappast vara oskäligt..

Nja, det har jag inte kommenterat. Däremot är vi av olika åsikt när det gäller att kompensera alla som har köpt inspelningsbar box, vilket du i ett tidigare inlägg skrev att du tyckte man borde göra.

/A

Postad 08 januari 2010 - 13:47

Bluedog
  • Bluedog
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Lite info angående EPG.

Jag kontaktade Radio- och TV-verket och fick följande svar...

"I regel skickar programbolagen sin programinformationen till TV-operatörerna som sammanställer all information som ska visas i deras elektroniska programguide (EPG). Ingen annan instans utöver programbolagen respektive TV-operatörerna själva kontrollerar riktighet/kvalitet vad gäller tider och information. "

Kort och gått. De gör reklam och tar betalt för tjänsten (EPG) och beskriver dess förträfflighet, men tar inget annsvar för tjänsten som dessutom verkar sakna kvalitets granskning.

Enda sättet att höja kvaliten på (EPG) är att klaga. Men kanske inte just i den här tråden.

/Kjell

Postad 08 januari 2010 - 13:49

Unregistered06c2ab47
  • Unregistered06c2ab47
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Jag har en Philips 42PFL 9603H och både 1910 och 1963 fungerar direkt kopplad till TV:n och även med HDMI via min ljudanläggning Sony STR-KS 1300.

Det är ju ungefär liknande min tv, lite nyare och vassare och därmed kanske en helt annan HDMI-spec... Hoppas på svar från Philips snart då 4 arbetsdagar har gått, vilket är deras responstid...

Postad 08 januari 2010 - 14:02

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

• 2 231 inlägg
  • 0
Det är som sagt inte alla som har problem även om de som har problem oftare ventilerar dem vilket gör att dessa syns mer.

Mina upplevelser av detta!

Jag kör adsl och använder 1963 en del (några inspelningar i veckan).
Spelar för det mesta in serier som går sent eller tidigt såsom "How i met your mother".
Det fungerar mycket bra för mig. Endast en gång har jag missat början på en inspelning när jag valt detta via EPG (TV3 för övrigt).
Jag har spelat in några längre filmer, men inte tittat på dem än så jag kan inte uttala mig om den har klippt slutet av filmerna än som vissa verkar ha problem med.
Jag har för övrigt inget glapp i kontakten, ibland kan man urskilja ett visst knatter från HDDn (jag har min box väldigt nära, max 1,5 meter till vänster om mig).
Jag har heller inget problem med att textningen hänger efter eller att det är olika ljudnivåer mellan kanalerna (om inte det är Dolby Digital, men då sköter inte boxen volymen).
Jag har en Onkyo TX-SR607 som jag använder med HDMI endast för ljud och bild och jag har inte något problem alls med dessa.
Fjärrkontrollen fungerar hur bra som helst, men jag använder istället min multifjärr från Logitech (Harmony 525) utan problem.
Inspelning via Mina Sidor fungerar dock inte för mig och har aldrig gjort det. Jag har felanmält det och fått till svar att den funktionen är under utveckling och kommer att fungera för alla senare.

Postad 08 januari 2010 - 14:28

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0
Jag har fiber 100/10 och har egentligen inte haft några problem alls bortsett från EPG som alltid måste dubbelkollas, kostar inte så mycket men skall inte behövas. Inspelningar fungerar i övrigt utan problem. Inspelning via mina sidor suger däremot. Säger varje gång att det inte gick att lägga till inspelning men laddar man om sidan så ligger den där... Eftersom jag bara spelar in sånt jag missar eller vid krockar och sen tar bort när jag sett det har jag inget behov av att tex kunna föra över data. Är heller inte intresserad av att sitta o titta på film på datorskärmen tex. och TV har vi bara en.

Textning försvinner ibland (hänt ett fåtal gånger) men kommer tillbaka efter ett kanalbyte, samma med VoD. Har inte haft problem med osynkad text eller läppsynk. Hade tidigare CD Sat och där fick man ibland starta om boxen för att få läppsynk.

Boxen är tyst, måste krypa nära för att höra. Har inte haft glapp (använder den gamla 1910-adaptern). Inga problem med fjärren.

Inga problem med HDMI, kör direkt till TV (Panna 46G10E) och i övrigt endast 2-kanalsljud via HK980

Och nej, jag jobbar inte på Telia.

Postad 08 januari 2010 - 15:18

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 534 inlägg
  • 0

Jag har noterat att Markus har det goda omdömet att inte blanda sig i dessa vansinnesdiskussioner. Men snälla Markus kan du inte göra ett undantag och bara bekräfta att VIP1903 saknar hårdvaruomkodare och att ingen omkodning i mjukvara utförs. Samt att det ljud- och videodata som sparas på hårddisken är exakt samma data man ser när man tittar direkt på tv? Fråga gärna någon chef om du får. Det kan omöjligt skada Telias rykte så det borde vara okay.

Jag kan bekräfta att materialet på den lokala hårddisken är en exakt kopia av det som skickas till boxen och är krypterat på hårddisken i 1963 boxen. Det enda omkodning som finns i 1903 boxen är att man gör om HD till SD i programvaran för att skicka ut det på scart, dock verkar det vara något fel på denna som vi var inne på förut.

Markus Johansson
Telia kundservice

5 användare läser detta ämne

1 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

Bopper, Bing (1)
  • JBL 705i Atmos
    Anton
    2025-05-20 10:45:14
  • Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.