Sådär nu fick jag äntligen uppdateringen
Har testat den lite lätt och har följande synpunkter
* Nya startsidan kändes först väldigt rörig. Det tog tid innan jag hittade live-tv och oneguide, då ikonerna är lite olika än tidigare med de horisontella grupperna. Tycker det är jättekonstigt varför live-tv ligger under oneguide? Sen gillar jag inte reklamen för diverse spel i högerkanten, de stör mest. Hade varit bättre med en hubb "spel" eller liknande. Synd att man fortfarande inte kan som i win8/10 plocka bort tiles man inte använder. Det visas också en väldigt irriterande ruta "tryck här för att ställa in så xbox startar direkt till live tv". Tryckte på den och ställde in detta, förväntade mig då att detta blåa ruta skulle försvinna men det gjorde den inte. Märkligt... kan absolut se fördelar i nya gui med att man inte måste gå in i menyer för allt utan att det finns smidigt åtkomligt i vänsterkanten. Inget jag använder, men säkerligen något som gamers har stor nytta av.
* Nya oneguide är riktigt trevlig, inte mycket att säga där.
* Klockan på startskärmen visas endast om man är högst upp, vill absolut att den ska visas hela tiden.
* Nån sorts batteri-ikon visas till vänster om klockan? Är detta för gamepadden? Varför visas batteri-ikonen om gamepad är avstängd? Trevlig feature men borde ju bara visas om gamepad är igång.
* Det fungerade att köra svtplay i edge. Dock fungerar musnavigering med media remote värdelöst. Den rör sig alldeles för mycket, hur försiktigt jag än trycker på upp,ner knapparna. Fick även välja html5 manuellt, man kan ju tycka att svtplay-spelaren är så pass intelligent att den automatiskt drar igång html5 om inte flash finns tillgänglig. Antar en uppdatering kommer på detta för det blir jobbigt i längden...
* Videospelaren för streamad video i edge verkar vara lite buggig. Förde jag muspekaren över timeline spolade jag automatiskt fram media utan att jag tryckte någonstans. Jag upptäckte detta när jag skulle navigera ner till CC-knappen och kom då över timeline och vips hoppade filmen fram och tillbaka. Även volymen höjdes och sänktes när jag råkade komma över volymknappen, det var som om muspekaren "fastnade" där utan att jag tryckte "ok" på fjärren. Testa gärna och se om ni kan återskapa. Testa valfritt html5-klipp i svtplay och se vad som händer :=)
* Allting verkar snabbt och rappt, dock hade jag inga problem med prestanda i gamla gränssnittet heller.
Tror detta var ett viktigt steg framåt för MS. Om jag får drömma lite har jag följande önskelista:
* Möjlighet att spela in tv-program/alternativt fler play-appar eller bättre integration till streamat innehåll, det är bökigt att navigera i edge och något jag endast gör i undantagsfall.
* En bättre media remote med fler knappar och radio istället för IR
* Bättre integration mot onedrive så att uppspelnng av videoklipp transkodas on the fly och streamas...
/H