Med din förklaring så verkar det som att du har samma problem som vi andra, skillnaden är ju att du inte upplever det som störande. Nu vet jag ju inte vilket kanalabbonemang du har, men vi som abbonerar på +kanalar vill ju självklart ha en text som är synkad till filmen och det har ingen av de filmer jag spelat in därifrån varit. Nu är det ju omöjligt att säga om det var samma fel på den återlämnade boxen då jag aldrig hann se de filmer som var inspelade utan de var ju bara att radera och se glad ut. Att behöva byta kanal under inspelning verkar ju inte vara någon stadigvarande lösning för min del och säkert inte för någon annan heller. Tyvärr har jag inte sett någon film live från +kanalerna ännu så om textsynkningen är fel redan där vet jag inte.Jag har fiber 100/10 och har egentligen inte haft några problem alls bortsett från EPG som alltid måste dubbelkollas, kostar inte så mycket men skall inte behövas. Inspelningar fungerar i övrigt utan problem. Inspelning via mina sidor suger däremot. Säger varje gång att det inte gick att lägga till inspelning men laddar man om sidan så ligger den där... Eftersom jag bara spelar in sånt jag missar eller vid krockar och sen tar bort när jag sett det har jag inget behov av att tex kunna föra över data. Är heller inte intresserad av att sitta o titta på film på datorskärmen tex. och TV har vi bara en.
Textning försvinner ibland (hänt ett fåtal gånger) men kommer tillbaka efter ett kanalbyte, samma med VoD. Har inte haft problem med osynkad text eller läppsynk. Hade tidigare CD Sat och där fick man ibland starta om boxen för att få läppsynk.
Boxen är tyst, måste krypa nära för att höra. Har inte haft glapp (använder den gamla 1910-adaptern). Inga problem med fjärren.
Inga problem med HDMI, kör direkt till TV (Panna 46G10E) och i övrigt endast 2-kanalsljud via HK980
Och nej, jag jobbar inte på Telia.
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 08 januari 2010 - 15:36
Postad 08 januari 2010 - 15:51
Jag har inte ett enda problem med osynkad text, så det behöver inte vara ett problem för alla.För tillfället så kan man inte rekommendera någon att köpa boxen.
Nackdelar: Osynkad text
Gär ej att starta boxen om den inte kan få kontakt med internet.
Inspelningar klipps helt fel.
Ljudnivåerna på kanalerna är så varierande (från lågt till högt)
Blir det ngt fel på boxen så adjö med det inspelade.
Fördelar: inga för tillfället
Postad 08 januari 2010 - 15:58
Har "bara" kanalpaket Stor. De gånger jag haft problem med texten kan jag räkna på ena handens fingrar och det har aldrig varit synkproblem, bara tappad text. Verkar dock vara mer problem med synkning just med just C+. Vid uppspelning av inspelade program har jag inte alls haft problem med textning utan de få gånger det har varit är vid vanligt TV-tittande och en gång när jag hyrt film via VoD. Den startade av någon anledning utan text. Startade om filmen och det vart ok.Med din förklaring så verkar det som att du har samma problem som vi andra, skillnaden är ju att du inte upplever det som störande. Nu vet jag ju inte vilket kanalabbonemang du har, men vi som abonnerar på +kanalar vill ju självklart ha en text som är synkad till filmen och det har ingen av de filmer jag spelat in därifrån varit. Nu är det ju omöjligt att säga om det var samma fel på den återlämnade boxen då jag aldrig hann se de filmer som var inspelade utan de var ju bara att radera och se glad ut. Att behöva byta kanal under inspelning verkar ju inte vara någon stadigvarande lösning för min del och säkert inte för någon annan heller. Tyvärr har jag inte sett någon film live från +kanalerna ännu så om textsynkningen är fel redan där vet jag inte.
Redigerat av tomano58, 08 januari 2010 - 16:04.
Postad 08 januari 2010 - 17:04
Vad i all världen är inbränd textning för något? Jag trodde att man helt övergivit "open captioning" (hardsub) till förmån för "closed captioning" (softsubs) på digital-tv. Menar du att det är fel och vad har du i så fall för belägg för ett sådant påstående?2) Du spelar endast in på 1,2,TV4 dvs kanaler med inbränd textning. Då är "jag har aldrig nåt problem" inte värt vatten IMHO.
Postad 08 januari 2010 - 17:40
Det var ju roligt att höra att det bara är några få som har problem med textsynkning, fjärrkontroller som inte fungerar, glapp i kontakter, ljudnivåskillnader Epg problem mm.
Är det så att det bara är adsl kunder som drabbats av problemen?
Är ADSL-kund med kanalpaket Stor med Canal+ och kör VIP1963 med HDMI direkt till Samsung 40" LCD och optiskt till förstärkare.
Har inga problem med textsync på Canal+ men däremot på History Channel och National Geographic.
Har haft min box sedan den släpptes och har inte problem med glappkontakt.
Använder Logitech Harmony One och den har alltid funkat.
Upplever inga ljudnivåskillnader förutom när det blir reklam på vissa TV-kanaler.
Är på det stora hela nöjd med EPG förutom infon för TV3 & TV6 där det ofta visar fel.
Det är iaf endast på dessa kanaler som jag har inte har fått med hela programmet vid inspelning.
Hoppas att alla problem som andra har löser sig snart!
Postad 08 januari 2010 - 18:20
Vad i all världen är inbränd textning för något? Jag trodde att man helt övergivit "open captioning" (hardsub) till förmån för "closed captioning" (softsubs) på digital-tv. Menar du att det är fel och vad har du i så fall för belägg för ett sådant påstående?
Hoppsan. Jag och "bran" använde visst fel begrepp för att beskriva det som visst kallas "open captioning". Vilken tur att du rättade oss där, kunde gått illa.
Tror nog iallafall att vi både menade textning som ligger "inbränd" i bildströmmen (dvs är en del av bilden) och inte kan väljas bort. Dvs att textningen inte sänds som någon paralell ström eller via text-tv.
"Inbränd text" var iallafall det som användes på bland annat TV3, TV4 och Kanal5 i sändningar från Boxer (dvs digital-tv) åtminstone för något år sedan (spelade då in en del digital som dvb-strömmar via DVBViewer). Skulle gissa att det fortfarande är på det sättet även om jag inte kollat på sistone. "Inbränd text" fungerade helt klart stabilare men gav ingen möjlighet att välja bort textning. Eftersom det åtminstone tidigare användts av Boxer så föreslog jag det som en möjlig förklaring till att vissa kanaler inte var drabbade av problemen med textning ur synk.
/Martin
Redigerat av masaba, 08 januari 2010 - 18:54.
Postad 08 januari 2010 - 18:23
Det är ett under att du står ut med denna tråd!...
Och med det menar du att jag som privatperson inte skall få följa den här tråden, eller?
/A
Spott och spe i var och vartannat inlägg (åtminstone på sistone) och du svarar både tydligt och sakligt. Vill med detta inlägg bara säga att under det år som jag följt denna tråd, har du svarat på många inlägg och säkert hjälpt många som har problem. Jag tycker dina inlägg klart och tydligt är av "privatpersonskaraktär".
Stå på dig och skit i belackarna!
Postad 08 januari 2010 - 18:55
Det han menar är att du inte kan välja bort textning i din digitalburk, oavsett om du tar emot via DVB-T, C, S eler via IP.Vad i all världen är inbränd textning för något?
Kan lätt testas genom att i sin digitalburk sätta textningen på AV eller på ett språk som rimligen inte finns, kanske Tyska.
Och sen titta på nån film på t ex Svt eller Tv4, så ser du att textningen ändå finns där.
För att få ännu mer text kan du ju slå på text-tv på sidan:
- 1 9 9 för SVT1
- 2 9 9 för SVT2
- 7 9 3 för Kunskapskanalen
- 7 9 4 för SVT24
så har du textning ovanpå textningen...

Men andra kanaler såsom t ex filmkanalerna, kör inte med 'inbränd' text, för där sänds ju ofta samma film över olika länder samtidigt, så där kan man faktiskt välja bort textningen helt.
Redigerat av anderswillhelmsson, 08 januari 2010 - 18:56.
Postad 08 januari 2010 - 19:28
Finns ingen anledning att vara spydig. Jag ifrågasatte inte ditt ordval. Jag ifrågasatte påståendet att man använda "inbränd" textning över huvudet taget. Det här att sända text på en separat multicastkanal har jag aldrig stött på så det vet jag ingenting om. Däremot vet jag att i DVB är det vanligaste att textningen är inbäddad i transportströmmen.Hoppsan. Jag och "bran" använde visst fel begrepp för att beskriva det som visst kallas "open captioning". Vilken tur att du rättade oss där, kunde gått illa.
Postad 08 januari 2010 - 22:23
Hade dom vanliga kända buggarna med 1963 boxen men har aldrig haft några problem med min fjärrkontroll,använder en Harmony 885 som har fungerat klockrent hela tiden. Kör HDMI direkt mot min Panasonic PX80 och inte heller där har det varit några problem.
Har inte heller några problem med strömkabeln till boxen,använder den medföljande.
Inte upplevt några avklippta inspelningar,inga problem med textning på inspelningar men förstår att man blir irriterad när man missar slutet på en film man tittat på.
Tycker överlag att det blivit en negativ stämning på forumet med mycket onödigt hugg fram o tillbaka.
Om man nu tycker olika kan man då inte vara överrens om att man inte kan vara överrens ?
Tycker det är FÖR mycket påhopp på duktiga och hjälpsamma forrummedlemmar.
Det för ju absolut inget positivt med sig
LÄGG NER DET NU !!!!!!!
Postad 08 januari 2010 - 22:42
Tycker överlag att det blivit en negativ stämning på forumet med mycket onödigt hugg fram o tillbaka.
Om man nu tycker olika kan man då inte vara överrens om att man inte kan vara överrens ?
LÄGG NER DET NU !!!!!!!
Jag håller med, det har blivit en barnslig otrevlig stämning. "Vill se källa/belägg för det påståendet du gör" och lite påhopp här o där. Man måste acceptera att det finns olika åsikter om saker och ting, och att allt folk påstår inte är skrivet i sten utan kanske spekulationer.
Jag tycker inte det är ok att hoppa på folk som är här som privatpersoner bara för att de ev jobbar på Telia. Tycker folk att nått inlägg är färgat av arbete eller nått annat, är det väl bara att ta det med en nypa salt eller ignoera det.
För övrigt gillar jag forumet då man får svar på många frågor och det är många som kan hjälpa en med problemen som dyker upp.
/E
Postad 08 januari 2010 - 23:04
Sitter oxå med ADSL kanalpaket Stor och 1963 box. Har nu haft Telia i ca 1 år och upplever inte att jag haft spec mycket att klaga på. Har väl haft en del mindre problem som löst sig ganska snabbt men är väldigt nöjd överlag.
Hade dom vanliga kända buggarna med 1963 boxen men har aldrig haft några problem med min fjärrkontroll,använder en Harmony 885 som har fungerat klockrent hela tiden. Kör HDMI direkt mot min Panasonic PX80 och inte heller där har det varit några problem.
Har inte heller några problem med strömkabeln till boxen,använder den medföljande.
Inte upplevt några avklippta inspelningar,inga problem med textning på inspelningar men förstår att man blir irriterad när man missar slutet på en film man tittat på.
LÄGG NER DET NU !!!!!!!
Håller med dig.
De sista dagarna /veckorna har forumet mer eller mindre blivit ett missnöjesforum istället för ett forum där man sakligt diskuterar / utvecklar / föreslår åtgärder och annat som förbättrar för alla oss.
Det känns som att det är fel forum för personangrepp, ständig klagande på Telia och andra former av missnöjes utryck.
Jag hoppas att vi alla framöver kan vara mer konkreta och kortfattade i våra inlägg och kan skilja på sak och person. Jag personligen uppskattar alla som bidrar till forumet oavsett om de arbetar på Telia eller inte.
Jag har ADSL och 1963 direkt kopplat till en Philips 42PFL7562D med HMDI och opiskt till ljudanläggningen.
Det fungerar mycket bra. Sen kan man tycka till om mycket här i livet, men att tycka till är inte likvärdigt med att veta. Såhär upplever jag min 1963.
+liten och tyst box
+fjärren fungerar bra
+mycket stabil tjänst
-ibland osynk på några inspelningar
-EPG strul, då och då.
Detta har jag skrivit tidigare på forumet, precis som många andra, och jag vet att Telia är medveten om detta och att de säkert arbetar med en lösning. Det räcker nu.
Postad 08 januari 2010 - 23:23
+1Jag håller med, det har blivit en barnslig otrevlig stämning. "Vill se källa/belägg för det påståendet du gör" och lite påhopp här o där. Man måste acceptera att det finns olika åsikter om saker och ting, och att allt folk påstår inte är skrivet i sten utan kanske spekulationer.
Jag tycker inte det är ok att hoppa på folk som är här som privatpersoner bara för att de ev jobbar på Telia. Tycker folk att nått inlägg är färgat av arbete eller nått annat, är det väl bara att ta det med en nypa salt eller ignoera det.
För övrigt gillar jag forumet då man får svar på många frågor och det är många som kan hjälpa en med problemen som dyker upp.
/E
Är också väldigt nöjd med min box och websiten Min TV (saknar mobilanpassning), visst var det irriterande första inspelning som slutade på tok för tidigt pga omkastade siffror i sluttid (en viasat-kanal, måste dubbelkollas framöver) och att jag inte får igång hdmi på min Philips 42PFL9632D för att njuta av svthd (surast) samt ovanan med epg (jämfört med boxer) som sorterar på tid i stället för kanal. Dessa problem (inte sortering dock, går att lära om) kommer säkert att rättas till nu under vintern när alla ledigheter är slut och trycket från uppretade kunder som inte fått bredbandsswitchar lagt sig en aning...och nej, jag jobbar inte inom Telia

Med hopp om HDMI-ansutning i framtiden

Postad 08 januari 2010 - 23:35
Jag kan bekräfta att materialet på den lokala hårddisken är en exakt kopia av det som skickas till boxen och är krypterat på hårddisken i 1963 boxen. Det enda omkodning som finns i 1903 boxen är att man gör om HD till SD i programvaran för att skicka ut det på scart, dock verkar det vara något fel på denna som vi var inne på förut.
Markus Johansson
Telia kundservice
Klarar boxen av att koda om HD till SD klarar boxen även om att koda om, läs komprimera, det som spelas in.Då har jag nog inte fel på ögonen eftersom jag ser en skillnad på "live" och inspelat material.
... ständig klagande på Telia.
Går ju liksom inte att klaga på en annan aktör när det är Telia man är kund hos...
Klarar Telia inte av att hantera irriterade kunder i tråden gör man bäst i att evakuera forumet för inte kommer det bli bättre då fler personer hittar hit eftersom denna tråden är det första som dyker upp i sökmotorn när man söker på Telia och fel på digital-TV.
Redigerat av Lemony, 08 januari 2010 - 23:39.
Postad 08 januari 2010 - 23:56
Min 1963 box har gått från att vara knäpp tyst till att låta tickticktick irriterande högt. Ni som öppnat boxen kan det vara något som lossnat som får disken att låta? eller vad tror ni är det kanske något fel på disken?
Stänger jag av time shift blir det mycket bättre men fortfarande tickar det.
Så innan jag ringer supporten och felanmäler vad tror ni?
Postad 09 januari 2010 - 00:41
Det var någon som tidigare upptäckte att hdd-vaggan satt löst i boxen. Kan vara värt att kolla.Hej
Min 1963 box har gått från att vara knäpp tyst till att låta tickticktick irriterande högt. Ni som öppnat boxen kan det vara något som lossnat som får disken att låta? eller vad tror ni är det kanske något fel på disken?
Postad 09 januari 2010 - 00:44
Hej
Har för mig att det var någon tidigare i tråden som öppnad den och hittade nått som lossnat, du får kolla längre bak. Boxen har ju inte funnits så länge så du kanske inte behöver leta så långt bak... tänk på att du kanske äventyrar garantin om det märks att du öppnat den själv.
Jaha tomano58 var visst vaken också, snabbare än mig dessutom.
Redigerat av Unregistered31511, 09 januari 2010 - 00:47.
Postad 09 januari 2010 - 00:53
Har för mig att det var någon tidigare i tråden som öppnad den och hittade nått som lossnat, du får kolla längre bak. Boxen har ju inte funnits så länge så du kanske inte behöver leta så långt bak... tänk på att du kanske äventyrar garantin om det märks att du öppnat den själv.
Jaha tomano58 var visst vaken också, snabbare än mig dessutom.

Postad 09 januari 2010 - 01:04
Vad tittar du på? TV eller duk? Storlek? Kollade just klart Morden i Midsomer som jag spelat in och trots glasögon (eller just därför?) så kan iaf inte jag se nån skillnad på min 46". Nu var det ju ingen direktjämförelse men bilden var i mitt tycke lika bra som om jag sett det live. Får göra lite djupare analyser vid annat tillfälle och flippa mellan live och inspelat.Klarar boxen av att koda om HD till SD klarar boxen även om att koda om, läs komprimera, det som spelas in.Då har jag nog inte fel på ögonen eftersom jag ser en skillnad på "live" och inspelat material.
Forumet är inte Telias, det är ett användarforum som Telia övervakar och jag kan bara hålla med om att tonen har blivit otrevlig den senaste tiden med massor av påhopp.Går ju liksom inte att klaga på en annan aktör när det är Telia man är kund hos...
Klarar Telia inte av att hantera irriterade kunder i tråden gör man bäst i att evakuera forumet för inte kommer det bli bättre då fler personer hittar hit eftersom denna tråden är det första som dyker upp i sökmotorn när man söker på Telia och fel på digital-TV.
Postad 09 januari 2010 - 03:00
Klarar boxen av att koda om HD till SD klarar boxen även om att koda om, läs komprimera, det som spelas in.Då har jag nog inte fel på ögonen eftersom jag ser en skillnad på "live" och inspelat material.
Nej, du tolkar fel, möjligen att Marcus/Telia var otydlig.
När en HD-kanal skickas ut på scart sker ingen omkodning, det är en nerskalning, och det är en stor skillnad. Typiskt för en omkodning är när man t ex konverterar från mpeg2 till mpeg4 där man vill få ner bitrate med ett effektivare kodningsformat. Nerskalningen som sker på scarten för HD är att 1280x720 (för 720p kanaler) skalas ner till 720x576 (PAL) och då är det ingen omkodning utan boxen kastar helt enkelt bort data. Algoritmen för detta verkar ju dock som vissa sett ha någon form av bugg. Jag är dock fortfarande frågande till varför man skulle vilja se HD-kanaler via scart.... =)
Att det inte är en fråga om omkodning enligt ovan borde säga sig själv då det inte föreligger några skäl till att stjäla processorkraft för att göra detta. Enda tänkbara incitamentet för omkodning skulle vara att spara diskplats hos användaren, men det skälet är inte tillräckligt för att lägga massa resurser på det, med förmodat sämre slutresultat.
Så det kan inte vara annat än inbillning att en inspelning skulle ge sämre kvalité än liveTV eftersom det är samma ettor och nollor som avkodas i slutänden (givet samma sändning såklart eftersom det skiljer sig mellan kanaler och eventuellt över tid).
Redigerat av modeselect, 09 januari 2010 - 03:04.
Postad 09 januari 2010 - 08:38
Nu kanske detta sagts tidigare men tråden har sprungit iväg så mycket så jag hinner inte läsa alla inlägg varje dag.
Iaf,
När man skall spela in via "Mina Sidor" över internet å väljer/kryssar för 2 program som börjar samma tid så står det bara att "inspelning misslyckades" när man kryssar för.
Det borde stå eller komma upp ett felmeddelande
"Du har valt 2 program som visas samtidigt, du kan endast spela in 1 program i taget"
Nu står det ju misslyckades så då kan man ju tro att något bara blev fel. Det är inte så användarvänligt.
Postad 09 januari 2010 - 09:44
Håller med dig.
De sista dagarna /veckorna har forumet mer eller mindre blivit ett missnöjesforum istället för ett forum där man sakligt diskuterar / utvecklar / föreslår åtgärder och annat som förbättrar för alla oss.
Det känns som att det är fel forum för personangrepp, ständig klagande på Telia och andra former av missnöjes utryck.
Jag hoppas att vi alla framöver kan vara mer konkreta och kortfattade i våra inlägg och kan skilja på sak och person. Jag personligen uppskattar alla som bidrar till forumet oavsett om de arbetar på Telia eller inte.
Jag har ADSL och 1963 direkt kopplat till en Philips 42PFL7562D med HMDI och opiskt till ljudanläggningen.
Det fungerar mycket bra. Sen kan man tycka till om mycket här i livet, men att tycka till är inte likvärdigt med att veta. Såhär upplever jag min 1963.
+liten och tyst box
+fjärren fungerar bra
+mycket stabil tjänst
-ibland osynk på några inspelningar
-EPG strul, då och då.
Detta har jag skrivit tidigare på forumet, precis som många andra, och jag vet att Telia är medveten om detta och att de säkert arbetar med en lösning. Det räcker nu.
Hej!
Håller också med ovanstående, tycker själv att tråden spårat ut ganska rejält.
Dock tillhör jag dem som "är missnöjda och klagar", men är och har varit en trogen telia kund länge.
Fortfarande efter 5 dagar funkar inte min inspelningsbara box. Är självklart felanmäld. Hoppas och är säker på att Telia löser detta.
Mats
Postad 09 januari 2010 - 10:09
Måste tyvärr hålla med Lemony.Klarar boxen av att koda om HD till SD klarar boxen även om att koda om, läs komprimera, det som spelas in.Då har jag nog inte fel på ögonen eftersom jag ser en skillnad på "live" och inspelat material.
Jag tycker också att inspelat ser mer komprimerat ut, jämfört med live tv.
Postad 09 januari 2010 - 10:26
det enda problemet jag har är att ibland när jag startar boxen så kan jag inte titta på viasat kanalerna utan bara svt o tv4.
en omstart av tjänsten löser detta inte sett nån annan som verkar ha det problemet.
för övrigt tycker jag att bilden blivit bättre på sistone (kanske en inbillning).
har 1963 boxen.
Postad 09 januari 2010 - 11:14
Måste tyvärr hålla med Lemony.
Jag tycker också att inspelat ser mer komprimerat ut, jämfört med live tv.
Det borde ju vara hyfsat enkelt att ta reda på, det finns ju verktyg för att mäta dataströmmen in, sen är det bara att jämföra den summan med hur mycket utrymme programmet tar på disken. Om de har komprimerat om programmet så ska ju filen vara märkbart mindre.
Postad 09 januari 2010 - 11:40
Vore bra om man kunde lägga in en annan konfirmationsknapp när man ska hyra film så man slipper betala 50 spänn i onödan ifall det hänger sig eller iaf att man inte kan gå hela vägen genom att bara trycka på "ok"knappen.
Redigerat av Original_Rex, 09 januari 2010 - 11:42.
Postad 09 januari 2010 - 11:53
Varför ta reda på något som vi redan vet? Nu har både jag och Modeselect förklarat hur det fungerar tekniskt och Markus har bekräftat att vi har rätt. Det är inte åsikter. Det är inte spekulationer. Det är rena hårda tekniska och objektiva fakta. Varför kan ni inte bara acceptera det?Det borde ju vara hyfsat enkelt att ta reda på, det finns ju verktyg för att mäta dataströmmen in, sen är det bara att jämföra den summan med hur mycket utrymme programmet tar på disken. Om de har komprimerat om programmet så ska ju filen vara märkbart mindre.
En kort repetition för de som inte hängde med förra gången:
Materialet kodas inte om innan det lagras på hårddisken. All audio- och videodata lagras oförändrade på hårddisken. Det är alltså samma material som visas av vid live- och hårddiskuppspelning.
När bilden skall skickas ut via en analog utgång avkodas materialet först digitalt och passerar sedan en krets som genererar en analog videosignal. I denna process sker en nedskalning. Det handlar alltså enbart om nedskalning av videosignalen som genererats ifrån videoströmmen och inte videoströmmen självt. Denna nedskalning sker oavsett om du tittar live eller om du ser på en inspelning.
Postad 09 januari 2010 - 12:13
Om du lagt in din PIN-kod i inställningarna så ta bort den. Då måste du verifiera med PIN-kod varje gång du hyr och det kan inte hända som det gjort nu. Utan PIN-kod kan du inte starta en film. Om det är så att du lagt in den för bekvämlighets skull så får du nog skylla dig själv.Kollade på tv igår och i reklamen tänkte jag gå in lite i videobutiken och läsa lite om filmerna. Jag tryckte "video" och kom in i butiken sen tryckte jag "ok" för att komma in på topplistan men inget hände, man måste ju hålla fjärren väldigt rakt mot boxen för att det ska fungera. Så jag vinklade fjärren och tryckte två ggr till och inget hände. Reste mig upp och var påväg fram till boxen då hoppade en film igång och jag hyrde en film även fast jag eg inte ville.
Vore bra om man kunde lägga in en annan konfirmationsknapp när man ska hyra film så man slipper betala 50 spänn i onödan ifall det hänger sig eller iaf att man inte kan gå hela vägen genom att bara trycka på "ok"knappen.
Om filmen startat utan PIN-kod är något fel och du får prata med Telia. Dom bör i så fall kunna kreditera.
Redigerat av tomano58, 09 januari 2010 - 12:14.
Postad 09 januari 2010 - 12:56
Varför ta reda på något som vi redan vet? Nu har både jag och Modeselect förklarat hur det fungerar tekniskt och Markus har bekräftat att vi har rätt. Det är inte åsikter. Det är inte spekulationer. Det är rena hårda tekniska och objektiva fakta. Varför kan ni inte bara acceptera det?
Menade mer att dessa personer inte lär ta ditt, Telias eller någon annans ord då de "har sett det med egna ögon". Föreslog bara ett sätt för dem att kontrollera själva.
Postad 09 januari 2010 - 13:17
Det var en bra tanke. Det är bara de sätter igång! =)Menade mer att dessa personer inte lär ta ditt, Telias eller någon annans ord då de "har sett det med egna ögon". Föreslog bara ett sätt för dem att kontrollera själva.
Postad 09 januari 2010 - 14:05
Två frågor:
1)
Kan 1963-boxen spela in två program samtidigt om jag inte tittar på någonting? (jag läser att den åtminstone kan spela in ett program medan man tittar på ett annat samtidigt)
2)
Är det någon skillnad i bildkvalitet på det som skickas till ADSL-kunder och FiberLan-kunder? ...min fråga är alltså om Telia gör det enkelt för sig genom att skicka ut samma dataströmmar till FiberLan som till ADSL, med den nackdelen att hela tjänsten då anpassas för den bandbredd som ADSL-användarna har, inte FiberLan-användarna.
Extrafråga:
Varför kan en box förresten inte spela in ännu fler program samtidigt? I IP-baserade boxar finns väl inga digitala "tuners" (så som i t.ex. ComHem DVB-C-boxar) som bestämmer hur många kanaler man kan hantera samtidigt? Då borde man väl i teorin kunna spela in så många program som hårddisken eller FiberLan-länken orkar med? Tre eller fyra kanaler med ganska komprimerat data borde väl en hårddisk hinna med att skriva ned till disk?
Redigerat av elofu17, 09 januari 2010 - 14:06.
Postad 09 januari 2010 - 14:14
...och om det är något speciellt jag ska tänka på nu innan jag beställer de nya tjänsterna?
Någon kanske redan har skapat en lista med de brister/önskemål som finns för 1963-boxen? (stöder den t.ex. chase-view?)
Postad 09 januari 2010 - 14:42
Vad är det för något? Min dvd-inspelere ifrån Panasonic har en funktion som kallas "times slip". Det betyder att man kan börja titta på sin inspelning medans den fortfarande håller på. Är "chase view" något liknande?Någon kanske redan har skapat en lista med de brister/önskemål som finns för 1963-boxen? (stöder den t.ex. chase-view?)
Redigerat av Unregistered1402, 09 januari 2010 - 14:43.
Postad 09 januari 2010 - 14:46
Klarar 1963 det?
Följdfråga:
Kan man titta på något inspelat och samtidigt spela in ett (eller två, se min fråga i tidigare inlägg) program?
Postad 09 januari 2010 - 15:20
Tjänsterna skiljer sig väldigt lite mellan fiberlan och adsl som jag förstått det, så ingen skillnad på tv-kanalerna, och samma begränsningar i inspelningar som jag förstått det. Det sista kan säkert komma att ändra sig med tiden. För tilltället är väl enda skillnaden att vissa Fiberlan kunder har SVT-HD på test.
Postad 09 januari 2010 - 15:37
1)
Kan 1963-boxen spela in två program samtidigt om jag inte tittar på någonting? (jag läser att den åtminstone kan spela in ett program medan man tittar på ett annat samtidigt)
Nej, inte med nuvarande mjukvara.
2)
Är det någon skillnad i bildkvalitet på det som skickas till ADSL-kunder och FiberLan-kunder? ...min fråga är alltså om Telia gör det enkelt för sig genom att skicka ut samma dataströmmar till FiberLan som till ADSL, med den nackdelen att hela tjänsten då anpassas för den bandbredd som ADSL-användarna har, inte FiberLan-användarna.
Inte vad jag kunnat bedöma, men bytte TV samtidigt som jag gick från ADSL till FiberLan...
Extrafråga:
Varför kan en box förresten inte spela in ännu fler program samtidigt? I IP-baserade boxar finns väl inga digitala "tuners" (så som i t.ex. ComHem DVB-C-boxar) som bestämmer hur många kanaler man kan hantera samtidigt? Då borde man väl i teorin kunna spela in så många program som hårddisken eller FiberLan-länken orkar med? Tre eller fyra kanaler med ganska komprimerat data borde väl en hårddisk hinna med att skriva ned till disk?
Mjukvarubegränsat till en inspelning och iaf jag har tidigare gissat att det beror på multicastkapaciteten i ändutrustningen som Telia ställer närmast kunderna mer än något annat. (vilket alltså blir bättre när MPEG4-övergången går igenom)
Japp, det är samma sak - börja titta på en inspelning samtidigt som den håller på att spelas in.
Klarar 1963 det?
Har för mig jag lyckats med det, men sitter inte framför boxen nu och kan bekräfta.
Följdfråga:
Kan man titta på något inspelat och samtidigt spela in ett (eller två, se min fråga i tidigare inlägg) program?
En inspelning samtidigt som du tittar på något inspelat funkar.
Postad 09 januari 2010 - 16:09
Har 1963 box med Ruckus funkar fint inga problem med det. Jag har en main switch till alla apparaterer som jag använder för att bryta strömmen och slå på den igen. Det visar sig nu att när jag slagit på strömmen och boxen loggat på så har jag inte alla kanaler och ingen programinfo startar om boxen och då funkar det. Med den gamla boxen 1510 var det inga problem med detta. Någn annan som löst detta?
Postad 09 januari 2010 - 18:38
Går din klocka rätt när EPGn inte funkar? För om man inte fått rätt tid till boxen så ballar ju EPGn ur, och troligtvis även dekrypteringen.Hej
Har 1963 box med Ruckus funkar fint inga problem med det. Jag har en main switch till alla apparaterer som jag använder för att bryta strömmen och slå på den igen. Det visar sig nu att när jag slagit på strömmen och boxen loggat på så har jag inte alla kanaler och ingen programinfo startar om boxen och då funkar det. Med den gamla boxen 1510 var det inga problem med detta. Någn annan som löst detta?
Postad 09 januari 2010 - 19:17
Går din klocka rätt när EPGn inte funkar? För om man inte fått rätt tid till boxen så ballar ju EPGn ur, och troligtvis även dekrypteringen.
Nej klockan går helt fel.
Postad 09 januari 2010 - 19:18
Går din klocka rätt när EPGn inte funkar? För om man inte fått rätt tid till boxen så ballar ju EPGn ur, och troligtvis även dekrypteringen.
I och med att klockan i boxen sätts via information som distribueras till alla boxar, så bör klockan i alla boxar i Telias nät gå precis lika. Så är det fel på klockan så att EPG:en "ballar ur" så bör den då också "balla ur" för precis alla boxar samtidigt.
Det är ju precis detta som inträffar då den numera ökande "timeout-buggen" inträffade (dvs då det inte längre gick att byta kanal till en kanal med mer än en siffra, info-rutan inte dök upp vid kanalbyte samt att volymindikatorn bara blinkade till på skärmen då man ändrade volym istället för att den låg kvar en stund). Som Telia-supporten har informerat om ett antal gånger här i tråden så inträffade detta för alla boxar i hela Telias nät samtidigt i och med att klockinformation som distribueras till alla boxar försatte boxen i det här tillståndet.
Numera skall (om jag förstått det hela) denna "timeout-bugg" vara ett minne blott i och med att man gått över till WebKit från att ha använt Mozilla i plattformsprogramvaran (den här buggen skall tydligen ha varit ett problem specifikt för Mozilla).
Så att enskilda individer skulle råka ut för att klockan i just deras box skulle gå fel, och därmed skulle göra så att EPG:en "ballar ur" bara för dom, känns inte speciellt sannolikt.
/Peter Cigéhn
Postad 09 januari 2010 - 19:23
Nej klockan går helt fel.
Hur mycket menar du att klockan går fel? Om du har en klocka som går så fel så bör det vara en hel annat som inte funkar på din box heller. Klockan distribueras kontinuerligt till boxen via en speciell multicastström som distribueras diverse systeminformation, bl a då aktuellt klockslag. Om boxen inte lyckas ta emot denna multicastström (eller att du har allvarliga störningar på denna) så är det nog en hel del annat som inte bör funka med boxen heller.
/Peter Cigéhn
Postad 09 januari 2010 - 20:04
Jo teoretiskt sett borde det kunna vara ett fullt tänkbart scenario att enskilda personer drabbas av helt felaktig tid. Rätt tid förutsätter ju att boxen kan "hämta" den (troligen via multicast) från Telias server, men om boxen av okänd anledning inte får tiden från Telias servrar så lär den nog starta upp med Unix starttid (1970-01-01).I och med att klockan i boxen sätts via information som distribueras till alla boxar, så bör klockan i alla boxar i Telias nät gå precis lika. Så är det fel på klockan så att EPG:en "ballar ur" så bör den då också "balla ur" för precis alla boxar samtidigt.
Det är ju precis detta som inträffar då den numera ökande "timeout-buggen" inträffade (dvs då det inte längre gick att byta kanal till en kanal med mer än en siffra, info-rutan inte dök upp vid kanalbyte samt att volymindikatorn bara blinkade till på skärmen då man ändrade volym istället för att den låg kvar en stund). Som Telia-supporten har informerat om ett antal gånger här i tråden så inträffade detta för alla boxar i hela Telias nät samtidigt i och med att klockinformation som distribueras till alla boxar försatte boxen i det här tillståndet.
Numera skall (om jag förstått det hela) denna "timeout-bugg" vara ett minne blott i och med att man gått över till WebKit från att ha använt Mozilla i plattformsprogramvaran (den här buggen skall tydligen ha varit ett problem specifikt för Mozilla).
Så att enskilda individer skulle råka ut för att klockan i just deras box skulle gå fel, och därmed skulle göra så att EPG:en "ballar ur" bara för dom, känns inte speciellt sannolikt.
/Peter Cigéhn
Varför boxen kan boota men inte kan sätta tiden rätt har jag dock inget bra svar på. Om det är problem för boxen att få rätt data borde fler saker än just tiden fela tycker man. Har man Ruckus vore det dock intressant att se om det det är återupprepningsbart även utan dem, dvs med boxen inkopplad direkt i modemet.
Tror inte detta har någonting med den berömda "timeout-buggen" att göra.
Postad 09 januari 2010 - 20:39
Menar du NTPv4 via multicast eller har Telia hittat på något eget?Rätt tid förutsätter ju att boxen kan "hämta" den (troligen via multicast) från Telias server
Postad 09 januari 2010 - 21:33
Jo teoretiskt sett borde det kunna vara ett fullt tänkbart scenario att enskilda personer drabbas av helt felaktig tid. Rätt tid förutsätter ju att boxen kan "hämta" den (troligen via multicast) från Telias server, men om boxen av okänd anledning inte får tiden från Telias servrar så lär den nog starta upp med Unix starttid (1970-01-01).
Varför boxen kan boota men inte kan sätta tiden rätt har jag dock inget bra svar på. Om det är problem för boxen att få rätt data borde fler saker än just tiden fela tycker man. Har man Ruckus vore det dock intressant att se om det det är återupprepningsbart även utan dem, dvs med boxen inkopplad direkt i modemet.
Tror inte detta har någonting med den berömda "timeout-buggen" att göra.
Det var ju det jag förklarade. Du behöver inte spekulera om att det "troligtvis" är så. Tiden distribueras till boxarna via den speciella multicastströmmen som distribuerad systeminformation till boxen, t ex var "hemsidan" är lokaliserad, multicastadresser för "bootcast"-strömmar där programvaran för respektive typ av box (varje boxtyp har sin egen "bootcast"-ström, dvs 1510 en ström, 1910 en ström osv), mm inklusive aktuellt klockslag. Om boxen inte lyckas ta emot denna ström så kan den inte ens boota upp i och med att den inte ens kan ladda in programvaran från rätt "bootcast"-ström.
Och nej, det här hade ingenting med "timeout-buggen" att göra. Jag var uppenbarligen väldigt otydlig där. Jag bara tog det som ett exempel och förklaring på hur klockan distribueras till alla boxar, och det faktum att alla boxar tar emot samma klockinformation via denna multicastström, och därav anledningen alla precis alla boxar i hela Telias nät råkade ut för "timeout"-buggen samtidigt. Det var så klockrent då jag själv hade två boxar tidigare och dom råkade alltid ut för "timeout"-buggen samtidigt.
Menar du NTPv4 via multicast eller har Telia hittat på något eget?
Det är inte NTP (vad jag har sett i all fall då jag själv hade Telias digital-TV och hade möjligt att sniffa nätverkstrafiken till boxen), utan det är Motorolas (inte Telias) lösning med "infocast"-strömmen (multicastström med systeminformation) där aktuell klocka distribueras.
/Peter Cigéhn
Postad 09 januari 2010 - 22:03
Sorry, skrev mitt inlägg innan jag sett ditt andra inlägg... =)Det var ju det jag förklarade. Du behöver inte spekulera om att det "troligtvis" är så.
Jag tror vi är överens om hur boxen får sin tidsinfo. Vad jag ville säga var att jag tvärtemot dig inte alls ser det som helt osannolikt att det kan vara något problem för boxen att få alla sina objekt om det t ex är något knas med nätverket. Jag har som sagt ingen bra förklaring, men det kan ju inte betraktas som uteslutet att boxen kan få info om vart portalen finns, men att just t ex tidsobjektet strular. Antingen att det inte kommer fram alls, eller kommer för sent, dvs t ex någon form av timingproblem i boxen.
Det känns för mig som troligaste orsaken är nätverket, så om jag hade detta problemet skulle jag testa att rycka ur Ruckusprylarna och testa trådbundet.
Postad 09 januari 2010 - 23:49

Kollade på Black Sheep som spelades in från Showtime för några dagar sedan. Texten låg typ 5 sekunder för tidigt genom hela filmen. Snacka om irriterande...
Postad 10 januari 2010 - 00:03
Postad 10 januari 2010 - 00:12
Sorry, skrev mitt inlägg innan jag sett ditt andra inlägg... =)
Jag tror vi är överens om hur boxen får sin tidsinfo. Vad jag ville säga var att jag tvärtemot dig inte alls ser det som helt osannolikt att det kan vara något problem för boxen att få alla sina objekt om det t ex är något knas med nätverket. Jag har som sagt ingen bra förklaring, men det kan ju inte betraktas som uteslutet att boxen kan få info om vart portalen finns, men att just t ex tidsobjektet strular. Antingen att det inte kommer fram alls, eller kommer för sent, dvs t ex någon form av timingproblem i boxen.
Det känns för mig som troligaste orsaken är nätverket, så om jag hade detta problemet skulle jag testa att rycka ur Ruckusprylarna och testa trådbundet.
Jag gick tillbaka och kollade lite i några gamla .pcap-filer för att se hur det verkligen ser ut (eller såg ut, just den här .pcap-filen var från 2008-04-05 och var en boot av version 5_0_0_16, en av om första releaserna närd nuvarande nya GUI:t kom, ni som klagar på hur "segt" programguiden är har uppenbarligen inte varit med och "kännt" på det gamla GUI:t! ;-). Grundprincipen för hur boxen bootar ser nog likadan ut idag, men med mindre variationer.
"infocast"-strömmen skickas med ca 13 paket/sekund med totalt i storleksordningen 16 paket. Dessa paket skickas kontinuerligt på denna ström så boxen kommer slumpmässigt in på strömmen och lyssnar tills den får var den är ute efter.
Boxen tar börjar ta emot "infocast"-strömmen direkt efter att den har fått svar på DHCP-begäran (information om vilken multicast-adress som "infocast"-strömmen går på får boxen i svaret på DHCP-begäran). Sedan tar den emot "infocast"-strömmen fram tills dess att den får information om vilken "bootcast"-ström som boxen skall ladda ned splash-skärmen, och programvaran från (två olika strömmar). Under denna första "avlyssning" på "infocast"-strömmen så kan boxen ta emot information om klockan, men huvudfokus är nog att ta reda på address för "bootcast"-strömmarna. Direkt informationen om addressen för strömmarna med splash- och programvara är mottagna så går boxen ur multicastgruppen för "infocast"-strömmen.
Sedan laddas splash- och programvara ned. Sedan bootar programvaran upp. Efter uppboot så lyssnar boxen av "infocast"-strömmen en gång till. Denna gång så verkar boxen lyssna på "infocast"-strömmen fram till dess att den får information om vad klockan är. Precis efter paketet med aktuell tid är mottagen så går boxen ur multicastgruppen för "infocast"-strömmen.
Sedan några sekunder senare så börjar boxen lyssna på "infocast"-strömmen igen och ligger sedan och tar emot denna så länge boxen är igång (även i standby).
Så visst, boxen lyckas nog "lyssna av" "infocast"-strömmen första gången och lyckas ladda hem och boota programvaran. Sedan andra gången då den skall lyssna av för att sätta klockan så är det störningar eller liknande så att den inte lyckas sätta klockan korrekt precis efter uppstarten. Den borde dock ligga och försöka lyssna av "infocast"-strömmen några "varv" för att ta emot klockinformationen. Visst, den kanske "ger upp" efter ett tag om den anser sig behöva lyssna för "många varv".
Men att den sedan inte ställer om klockan när den sedan kontinuerligt ligger och tar emot "infocast"-strömmen kan man ju fundera på. Jag har ingen aning om hur ofta den faktiskt agerar på den klockinformation som kommer i princip lite drygt en gång i sekunden till boxen. Det kan ju inte kontinerligt missa klockinformationen varje sekund. Har man såna störningar på kommunikationen så är det ju "otittbart" ändå.
/Peter Cigéhn
Postad 10 januari 2010 - 00:32
Försvann "Min TV" ifrån Telia.se för alla eller bara för mig?
Kan inte ens logga in....
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar