Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 14 September 2011 - 14:57
vad tror ni om...
Blir 2st GH bakom varje front till att börja med, blir konstruktionen bra så kör jag vidare med ett stativ till dom i bak.
Någon som kan se så jag inte tänker helt fel nu.
Material för en ram för 2st GH. Var GH är 55cm och dom är tänkt att tryckas in i ramen.
12mm MDF
Sidostycken 2st
L=112,5cm
D=8,4cm
Topp 1st
L=55cm
D=8,4cm
Botten 1st ( gjorde denna lite djupare så den står stadigare )
L=55cm
D=17,5cm
Postad 14 September 2011 - 18:31
Nu har du visserligen bara en klar. Men märker du någon skillnad?
Vill gärna tro att det är mer detaljer, men skall göra iordning en till och sen ta bort dom så man kan göra A & B test.
Redigerat av Evil Homer, 14 September 2011 - 18:31.
Postad 15 September 2011 - 14:45
Stämmer fint det, blir 4st bakom mig och 2st bakom var front.Ska du placera dom bakom lyssningsplats och bakom högtalarna?
Postad 15 September 2011 - 17:19
Postad 16 September 2011 - 11:10
Blir nog lysande. Du får gärna komma med lite lyssningsintryck när du fått sitta ner och lyssna en stund.Stämmer fint det, blir 4st bakom mig och 2st bakom var front.
Läste förresten på Euphonia för första gången igår. Faktiskt.se och Euphonia är verkligen två helt olika skolor. Det var t.ex. en person som hade en matta i sitt lyssningsrum på Euphonia, det var tydligen det värsta man kunde ha inne i ett lyssningsrum enligt väldigt många där inne. På Faktiskt är det många som förespråkar en riktigt tjock heltäckningsmatta som det absolut viktigaste i lyssningsrummet.
Diffusion vs. Absorbering.
Men en sak som du Niklas, eller egentligen alla i den här tråden, borde sakna hos Euphonia är ju att det inte verkar vara jättemycket fokus på dom härliga svängningarna i luften under typ 25Hz. Hittade väl någon enstaka med skapligt baskapabelt system. Där ligger Euphonia i lä om man jämför mot Faktiskt.
Postad 16 September 2011 - 14:16
Läste förresten på Euphonia för första gången igår. Faktiskt.se och Euphonia är verkligen två helt olika skolor. Det var t.ex. en person som hade en matta i sitt lyssningsrum på Euphonia, det var tydligen det värsta man kunde ha inne i ett lyssningsrum enligt väldigt många där inne. På Faktiskt är det många som förespråkar en riktigt tjock heltäckningsmatta som det absolut viktigaste i lyssningsrummet.
![]()
Diffusion vs. Absorbering.
Det är också en hyfsad skillnad i "voodoo" mellan forumen
Postad 16 September 2011 - 15:06
mig att gå med i. Så jag hänger bara här.
Postad 16 September 2011 - 16:09
årets svenska musikvideo!
http://www.youtube.c...h?v=N-olZBGHVPU
på blast hemma nu
götta
BASEN VID 1:14!!!! GRYM!!
Postad 16 September 2011 - 19:03
Hififorum skall väl vara en bra kompromiss vad jag har förstått det som, men hänger för mycket på div forum som det är redan så har inte velat regga mig där.
Minhembio kan döpas om till www.vilkentvskalljagköpa.se
Faktiskt kan döpas om till www.inorunkarna.nu alternativt www.viotrevligautaninternetvett.se
Component www.visomgärnaläseralltvadandraskriver.se
Postad 16 September 2011 - 19:15
Postad 17 September 2011 - 23:21
Kommer ta ett tag att vänja sej...
Postad 17 September 2011 - 23:26
Inplastade reg 2 UK..
Pitch black, Chronicles of riddick och Jacob's ladder.
Postad 18 September 2011 - 00:19
Postad 18 September 2011 - 00:27
Likadant varje gång. tar någon vecka, sen förstår man inte hur man stod ut med den gamla versionen
Jo fast det är ju tråkigt att den nya versionen ser ut som skit, plus att den saknar en massa vitala funktioner som tagits bort...
Postad 18 September 2011 - 13:31
Postad 18 September 2011 - 14:07
80 mm med jättepyramider.
Ljudet blev sämre med pyramidskummet.
Jag har ju lite aningens bummelbas.
Min teori är att pyramidskummet plockade ner en hel del av det högre registret, och då blev det lägre än mer påtagligt.
Har därför varit och köpt en bal 95-Rockwool som ska staplas upp bakom pyramidskummet.
Dock enbart bakom. Inte på sidorna. Har inte plats där.
Får se om det gör någon skillnad.
Hoppas...
Postad 18 September 2011 - 14:12
Hoppas att du får till det!Fick hem åtta kvadrat pyramidskum från Thomann i fredags.
80 mm med jättepyramider.
Ljudet blev sämre med pyramidskummet.
Jag har ju lite aningens bummelbas.
Min teori är att pyramidskummet plockade ner en hel del av det högre registret, och då blev det lägre än mer påtagligt.
Har därför varit och köpt en bal 95-Rockwool som ska staplas upp bakom pyramidskummet.
Dock enbart bakom. Inte på sidorna. Har inte plats där.
Får se om det gör någon skillnad.
Hoppas...
Såg att du löst diskantsäkringsmysteriet också! Gratulerar! Kan du spela så starkt som du vill nu utan att säkringarna går?
Postad 18 September 2011 - 14:15
Det vara bara hållaren som var lite vajsing, annars är inget löst...
Tyvärr...
Postad 18 September 2011 - 14:18
Ahh, läste för fort. Tolkade det först som att det var det som var hela problemet. Hoppas att du får till det snarast! Vad är nästa steg att gå då? Ta ut filtren och skicka till Öhman?Nä...?
Det vara bara hållaren som var lite vajsing, annars är inget löst...
Tyvärr...
Postad 18 September 2011 - 14:22
Eller att skita i det och bara njuta av musik på lite lägre nivåer ett tag...?
Postad 18 September 2011 - 14:26
Svarar väl som du skulle ha gjort:Vet inte...
Eller att skita i det och bara njuta av musik på lite lägre nivåer ett tag...?
Gay...
Postad 18 September 2011 - 14:31
Men det är ju naturligtvis helt upp till dig hur du vill göra.
Postad 18 September 2011 - 17:40
Ungarna hade filmen superhjältarna som gick på lite i bakgrunden.
" Nja jag vet inte om jag tycker om det däringa, jag har ju trott att det har åskat flera gånger nu"
Postad 18 September 2011 - 20:05
Det blev MYCKET bättre med isoleringen bakom.
Nästan allt det "tjocka" försvann.
Bifogad fil(er)
Postad 18 September 2011 - 21:49
Likadant varje gång. tar någon vecka, sen förstår man inte hur man stod ut med den gamla versionen
Tror bestämt att någon har boostat lite inlägg i samband med den nya layoten
Bagarna: Det där såg ju riktigt bra ut!
Postad 18 September 2011 - 21:58
Postad 19 September 2011 - 17:53
Jag ramlade in och såg bilderna, och vill bara säga grattis !
Tack David.
Kan vi inte försöka komma överens ?
Tycker att det är skitsurt det här.
Jag lovar att försöka bättra mej, och försöka förstå dej bättre.
Ramar med något tyg över sedan kanske?
Nä..
Det verkar överarbetat...
Tror bestämt att någon har boostat lite inlägg i samband med den nya layoten
Ja, vafan...?
Ser bra ut. Jag har själv 10 cm isolering (speciell ljuddämpande typ) + ACO skivor i ungefär 1/3 av rummet, från golvet till taket förutom mitt mellan högtalarna (där har jag fönster/dörr) och framför det bra dämpande tyg runt om. Hjälper till ljudet rejält
Jag kan inte stoppa in så mycket mer nu...
Mätning idag? vill gärna se före/efter.
Jag har inga före !!
Postad 19 September 2011 - 18:13
Aja bagaren i ett nötskal
Full range och klicka i RTA , vill man bli ledsen så klicka även i RAW.
Postad 19 September 2011 - 19:45
När jag körde dämpet blev, som redan skrivet, "bullerbasen" än mer framträdande.
Då valde jag att köpa en bal isolering, då pyramidskum inte gör speciellt mycket för basen.
Det vet du också.
Jag tycker att det är bättre att lyssna än att mäta.
Om det mäter kanon, är det så man SKA lyssna då, även om det i mina öron låter skit ?
Sen kan man ju mäta också, för att se hur det ser ut. Men först och främst får mina öron avgöra, och inte en kurva.
Postad 19 September 2011 - 20:23
Hade dock varit roligare att se för och efter mätningar. Men men, hade ändå varit kul och se hur ditt rum mäter. Visst är det öronen som bestämmer, håller jag helt och hållet med om. Men med en mätning får man en bra indikation på vad som behöver justeras
Redigerat av Svenn3SaataN, 19 September 2011 - 20:24.
Postad 19 September 2011 - 20:53
Du hade väl ingen större efterklang i rummet innan?
Risken är att det blir snedämpat om du bara kör denna modellen.
Bara dom där småskivorna vi testade me på sidan slukade väl 2db ifrån topparna om jag inte minns galet, vad lär inte allt detta göra.
Nu måste du ju skaffa steg med dubbelt upp effektmässigt snart
Postad 19 September 2011 - 22:07
http://www.youtube.c...h?v=ayJgdZrCXBs
Redigerat av Assman, 19 September 2011 - 22:09.
Postad 20 September 2011 - 01:07
Tycker också att vi ska få se lite mätningar!
Hade dock varit roligare att se för och efter mätningar. Men men, hade ändå varit kul och se hur ditt rum mäter. Visst är det öronen som bestämmer, håller jag helt och hållet med om. Men med en mätning får man en bra indikation på vad som behöver justeras
Mätningar kan vara intressanta, men hur många kan ärligt tolka dom helt rätt?
Postad 20 September 2011 - 07:17
Man har kanske ett litet hum, men det finns ju andra som kan hjälpa till att säga vad man skall göra för åtgärder.
Mätningar kan vara intressanta, men hur många kan ärligt tolka dom helt rätt?
Har jag ett rum med runt 0.3 i RTA i övre registret och i nedre röda tungor som sticker iväg så hade jag ju fixat bottendelen innan jag hade fixat med toppen.
Postad 20 September 2011 - 07:36
http://hifimagasinet...?annonsID=25976
Billigt!
Postad 20 September 2011 - 10:52
Placeringar av subbar gör väl ändå ingen skillnad?
I mitten av rummet, längs med högra sidan.
( 1st Sub )

Placering båda i hörnen.
( 2st subbar + ML )

Problemet ligger alltså i längden på rummet inte bredden, hände inte ett skvatt med dippen när jag flyttade in subben mellan frontarna istället för bakom.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
177 bilder

369 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?