Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 20 September 2011 - 12:44
Helt ointressant för mig då jag alltid sitter i sweetspot, men iom att det verkar som om det ligger längdsmässigt i rummet så bör det inte ändra på sig allt för mycket.Hur blir det om du mäter på olika ställen i soffan då?
Har just flyttat fram frontarna och delat dom lite längre ner ( iom att problemet låg på längden ) och det fick det att bli såhär.
Postad 20 September 2011 - 16:37
Någon som har hört talas om dom ?
Dom såg ut som fan. Heltatuerade och massor metallskrot och skit överallt.
Det var dock en riktigt söt rödhårig liten tjej som var med.
Vet inte om hon var med i bandet, eller om hon var kompis till dom.
Postad 20 September 2011 - 19:22
Idag drack jag kaffe med ett band som heter Dead By April.
Någon som har hört talas om dom ?
Dom såg ut som fan. Heltatuerade och massor metallskrot och skit överallt.
Det var dock en riktigt söt rödhårig liten tjej som var med.
Vet inte om hon var med i bandet, eller om hon var kompis till dom.
Ja, de känner jag till ytterst lite. Vet att en av deras låtar, "Losing you", användes i Robinsson-reklamen för något år sedan
Redigerat av Svenn3SaataN, 20 September 2011 - 19:22.
Postad 20 September 2011 - 19:45
Ja, de känner jag till ytterst lite. Vet att en av deras låtar, "Losing you", användes i Robinsson-reklamen för något år sedan
Åh fan. Var det dom som gjorde den ?
Den var ju inget vidare, men sämre har jag hört.
Postad 20 September 2011 - 20:08
Åh fan. Var det dom som gjorde den ?
Den var ju inget vidare, men sämre har jag hört.
Minns inte vilket år denna reklamen gick. Men ja, de har gjort låten "Losing you"
Precis, går an men är inget vidare precis
Postad 21 September 2011 - 08:56
Tack David.
Kan vi inte försöka komma överens ?
Tycker att det är skitsurt det här.
Jag lovar att försöka bättra mej, och försöka förstå dej bättre.
Jo, jag är berädd att ge vårt förhållande en chans till
Det uppskattas att du säger så, tack så mycket och jag tycker att du ska släpa dig upp till stockholm snart igen för en ölrunda !
Så ska du få höra på lite riktigt tunga prylar,i6 och profundusX-2 vettu...
annars vore det sjukt kul att vid tillfälle få kika över hos dig och se hur du har fått till det, även om jag GARANTERAT komemr att vilja ställa ner basen typ 10dB
........................................................................
Kul att du fått på plats dämpmaterialet, har man inte upplevt att bra dämpat rum (inte samma sak som feldämpat, det är dåligt !) så har man gått miste om något, även om det för en del kan framstå som "bakvänt" att dämpa i främre delen av rummet så är det av flera skäl det mest logiska att göra för att få en naturtrogen upplevelse.
det kan vi gå in mer på senare
ett rum med nästan enbart diffusion ÄR bättre än ignenting alls, men difussion passar sig bäst på väggen bakom sittplatserna, speciellt om man sitter för nära bakväggen och speciellt om rummet är långsmalt !
Problemet med bummelbas berodde ju på, som jag sagt tidigare (
Bra dock att du fått dämpmaterialet på plats på bakväggen i alla fall, jag är inte ett dugg överaskad över att det gör stor skillnad, det har du behövt hela tiden i det rummet men den placerignen.
Gällande fortsatta säkrings problemet.
Jag har inte läst så noga men tyckte mig läsa något om att det bara inträffar när XPA-1 klipper ?
Klipper dom så tidigt som Brallsson och Palle tyckte så verkar det ju märkligt... dom borde inte klippa så snart och ljudtrycket vid >500w/8ohm - 1000w/4ohm (i56 är på 7ohm) borde vara HÖGT !
Med tanke på att i32s med (i förhållande till impedans/ känsligheten) samma effekt in, enligt flera öron spelar högre utan antydan till problem och så även i16s !
Så något ÄR helt garanterat fel i något led av kedjan...
Är det så att det bara inträffar om man klipper XPA-1'orna eller ryker säkringarna ibland ändå ?
mvh//David
Postad 21 September 2011 - 09:52
Postad 21 September 2011 - 10:17
Om dom gör det så är XPA-1 inget bra steg... något är knasigt med dom då, något "hyss" som inte XPA-2 har för sig när man går över gränsen... Mitt XPa-2 har jag testat att köra udner konstant klippning och igna teckan på att den skulle vara "trevlig" för högtalarna (hade i16s då)
Men jag tror att mycket ligger i att stegen's gane inte räcker till och därför det klipper, öka utnivån ytterligare på frontkanalerna.
Ställ Gane på R/L front på absolut max i alla inställningar och resten lik så och se vad som händer, kanske inte hjälper på grund av att Yamahan lämnar för dålig utspänning... kanske lastimpedansen är "olyckligt" matchad mellan Yamahan och XPA-1 orna..
Ibland kan det bli olyckliga kombinationer som gör att man får klara begränsnignar i kapacitet..
Hoppas att detta löser sig,
.................................................
Backerman:
Det skulle vara otroligt bra om du tog ork till dig att montera ut filtrena och fota dom båda noga, utomhus i riktigt bra ljus så att allting syns jätte tydligt och lägga upp bilderna.
Eller skicka dom till mig om du vill, bara så att jag får undersöka just DINA filter, även om du tycker att dom är 100% identiska med Nickes, just att jag får kolla på dom så att man kan veta, vara 100% säker på att felet inte ligger där. man kan missa saker !
Har du lust att göra det, för det här felet som du har är helt onormalt, du ska ha Jätte mycket kapacitet med dom prylarna du har, men får inte det... Och det bror på något, och detta något tycker jag att vi nu gemensamt ska försöka hitta och förgöra.
Eller vad säger du ?
fram med skrivdragaren nu och lödkolven, och markera samtidigt exakt vart du kopplat diskant, boomer och Woofer på filtret.
Så att jag vet hur du har kopplat även det.
mvh//David
Postad 21 September 2011 - 18:19
Har bara så FÖRBANNNAT dåligt med tid just nu...
Har köpt en ny lågnivåkabel och högtalarkabel för att eliminera att det inte är Niklas kablar som spökar.
1,5 kvadrat högtalarkabel räcker väl ?
Vill också testa varianten med ett bryggat EP2500 till varje.
Får se om jag kan försöka ta ledigt och göra det på lördag.
Tidigt... För sen blir man ju full...
Postad 21 September 2011 - 18:47
Jo, jag är berädd att ge vårt förhållande en chans till
Det uppskattas att du säger så, tack så mycket och jag tycker att du ska släpa dig upp till stockholm snart igen för en ölrunda !
Så ska du få höra på lite riktigt tunga prylar,i6 och profundusX-2 vettu...
Eller så slår vi två flugor i en smäll, och du David tar och pallrar dig upp till Uppsala 8/10!
Om det funkar och intresse finns för övriga besökare så kanske det bjuds på ett litet blindtest!
Postad 21 September 2011 - 19:16
Eller så slår vi två flugor i en smäll, och du David tar och pallrar dig upp till Uppsala 8/10!
Om det funkar och intresse finns för övriga besökare så kanske det bjuds på ett litet blindtest!
Jag har eventuellt ett litet wildcard med mej i bilen som jag kanske plockar upp på vägen upp...
Postad 21 September 2011 - 20:49
Hydde?
Jag har eventuellt ett litet wildcard med mej i bilen som jag kanske plockar upp på vägen upp...
Postad 21 September 2011 - 20:49
Hehe, ja jo det skulle kanske kunna fungera
Uppsala är ju trevligt har jag hört och finns ju trevligt folk där, i alla fall två som jag känner till
Ja jo men det ska nog gå att lösa, kommer gärna upp då !
Ska se bara så att jag inte lyckats boka in något då redan, annars är det grönt !
Edit: Wildcard, Säger man A får man säga B också det vet du Bagarn, fram med de !
Hydde?
Redigerat av nejjagärintetillbaka, 21 September 2011 - 20:49.
Postad 21 September 2011 - 21:01
Redigerat av hampe90, 21 September 2011 - 21:03.
Postad 22 September 2011 - 01:58
För ca tre veckor sedan så är jag på väg norrut från Uppsala för att gigga. Jag ligger på E4:an och kör rätt lugnt, som jag brukar. En stund efter att jag har passerat Dragon Gate, en bit innan Gävle, så känner jag svaga vibrationer i ratten, dessa vibrationer stegrar en del, jag hinner bara tänka att det är något med vägen som är knepig just här innan det smäller det som s*tan. Jag tappar kontrollen över bilen och sladdar runt på vägen. Som tur är så är ingen annan bil i närheten och jag får till slut kontroll över fordonet igen. Jag tvingar bilen till vägrenen och stannar där. Jag konstaterar snabbt att vänstra framdäcket har fått punktering, eller rättare sagt: Exploderat. Jag blir lite smått irriterad, men travar bak för att hämta reservdäcket. Vanligtvis när man får punktering så brukar luften i däcket bara minska och bilen "niger" lite lätt. Nu var det bara skit utav gummit som var kvar på mitt däck, och jag körde direkt på fälgen. Jag hade dessutom satt bilen rätt långt ut på kanten utav vägen, så det var ett **** att få in domkraften under bilen. Men efter en stunds svärande och ett jädra bök så fick jag reservdäcket på plats.
Jag sätter mig i bilen, startar motorn och börjar fundera på hur långt det är till närmaste mack så att jag kan fylla luft i däcken. Jag funderar även på hur pass försenad jag blivit på grund av denna olyckliga fadäs. När jag kollat så att det är grönt att åka ut på motorvägen igen så slänger jag på blinkersen, lägger i ettans växel och är på väg ut. Jag kommer kanske tre meter, max! Bilen ålar sig fram på ett liknande sätt som den hade betett sig innan jag bytte till reservdäcket. Jag tänker: Detta är inte sant!? Har jag punktering på fler däck?
Jag går en inspekterande runda runt bilen, noterar inga fler punkterade däck. Varpå jag ställer mig framför bilen. Då ser jag att att dom främre däcken är riktade i två olika riktningar. KUL! Det är bara att ringa bärgare och lämna in skiten på verkstad. Där blir man några tusenlappar fattigare, men bilen fungerar åtminstone.
Ungefär tre veckor efter denna olycksaliga onsdagseftermiddag så är jag återigen på väg norrut. Denna gång har jag med mig min sambo, hennes syster och systerns kompis. När vi närmar oss Gävle, igen, så noterar jag att temperaturen på motorn börjar stiga. Detta är inget ovanligt då jag har haft problem med läckage i kylaren en tid, det är även en utav anledningar till att jag är på väg norrut, just för att åtgärda detta problem nu innan vintern kommer. Jag saktar in en aning och temperaturen på motorn sjunker lite. När vi är väldigt nära Gävle så märker jag att jag förlorar fart, jag försöker att ge mera gas men ingenting händer. Jag växlar ner, ger full gas men bilen vägrar att varva mer än 3-tusen varv. Till slut dör bilen helt. Som tur är så kommer avfarten mot Gävlebro precis och jag rullar upp för hela avfartsrampen och kan med nöd och näppe ta mig upp till macken där jag praktfullt parkerar bredvid en tradare som står och tankar diesel.
Bilen är nu helt död, bortsett från all elektronik som fungerar klockrent. Det ryker rätt ordentligt ifrån huven och mina passagerare har mer eller mindre panik. Jag testar att vrida på nyckeln igen, men ingenting händer. Jag går ut öppnar huven, konstaterar att ingenting brinner och låter sedan motorn svalna.
Jag är långt ifrån någon motorexpert. Min första tanke var att kylaren kokade just för att det har varit läckage i just denna. Men röken kom inte från kylaren. Så jag började fundera på vad som kan ha hänt. Jag lät motorn svalna en stund, sedan prövar jag att starta igen för att se vad som händer. Från min position vid förarsätet lät det inte bra. Bara startmotorn som snurrade helt ensam. Jag noterade en utav tradarchaffisarna som stod och tankade bredvid mig var lite nyfiken på vad jag sysslade med. Så jag gick fram till honom och frågade om han hade någon aning om vad som kunde ha hänt. Han sa att han inte heller var någon expert, men om han var tvungen att satsa pengar så skulle han lägga allt på att kamremmen var åt Hälsingland.
Jag kunde inte göra mycket mer än att ringa till bärgaren, samma bärgare jag hade ringt för ungefär tre veckor sedan, trots att jag inte bor i den staden. Han var snabbt på plats och kunde mycket riktigt konstatera att kamremmen var väck. Han frågade om jag ville ha bilen till verkstaden ändå. Jag svarade att nu jävlar skiter jag i den här bilen. Den ska till skroten oavsett om vi får liv i den eller inte. Sagt och gjort, bilen ska nu skrotas och jag är tillbaka i Uppsala igen, där jag startade för en jävla massa timmar sedan.
Så jäkla drygt att tappa bilen, speciellt när man är beroende av skiten i det yrke man har. Bara att få tag i en ny så fort som möjligt med andra ord.
Dessutom så har min förstärkare till stereon hemma, sakta men säkert, börjat lägga sig på sin dödsbädd. Hoppas att den håller ihop åtminstone ett tag till.
Sådär, då har man fått skriva av sig och klaga en del på livet. Det hjälper faktiskt. Hoppas att jag inte har tråkat ut någon bara. Men å andar sidan, tycker ni att det är hemskt att läsa, ge fan i det då.
Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 22 September 2011 - 02:09.
Postad 22 September 2011 - 07:33
Men å andra sidan finns det en anledning till varför man brukar säga Fordus depressionus
Postad 22 September 2011 - 08:17
Och vad e det för fel på stärkaren.. ?!
Jag har, en förstärkare, som jag evetuellt kan låna ut.
jag måste vara höra med ägaren först och om han behöver ha den på länge och är cool med det !
Återkommer .
edit: det är en smutt och fin Meridian
Dock med en hopplöst trött fjärr...
men låter bra gör den, mycket mysig !
Postad 22 September 2011 - 11:33
Haha, Forden får igen nu iaf. Den lär ha en del ångest nu när den står och väntar på "slakt"Men å andra sidan finns det en anledning till varför man brukar säga Fordus depressionus
Postad 22 September 2011 - 11:39
Stärkaren funkar fint sålänge den är påslagen. Stänger jag av den så kan jag knappt få igång den igen. När jag trycker på on knappen så rasslar det till lite och displayen lyser upp för att snabbt dimma ner och sedan slockna. Försöker jag att få igång den ett antal gånger så kan man ha tur och plötsligt så går den igång och funkar helt perfekt. Stänger jag av den igen så blir det samma sak om jag försöker få igång den igen.Sjukt segt !!!
Och vad e det för fel på stärkaren.. ?!
Jag har, en förstärkare, som jag evetuellt kan låna ut.
jag måste vara höra med ägaren först och om han behöver ha den på länge och är cool med det !
Återkommer .
edit: det är en smutt och fin Meridian
Dock med en hopplöst trött fjärr...
men låter bra gör den, mycket mysig !
Jag väntar bara på att den ska vara stendöd snart. Men jag kör den tills den slocknar helt tror jag. Har ju varit helnöjd med den i övrigt.
Men det är så jäkla skönt att veta att man kanske kan låna något om det skulle bli tyst här hemma. Sånt uppskattas verkligen av en annan.
Postad 22 September 2011 - 12:07
Postad 22 September 2011 - 15:17
Postad 22 September 2011 - 15:25
Mattsvart gör sig nog bra i en bio, men i ett vanligt vardagsrum så tycker jag att det är lite tråkigt.
Postad 22 September 2011 - 17:05
En kompis var förbi med sina pi60 under helgen så blev jag impad över den lackningen han hade fått för 500 kr! Nästan så man blir sugen på i64s igen
Det låter som en utmärkt idé
Du kan inte fixa bilder på lacken? Hade varit kul att se!
Postad 22 September 2011 - 17:31
Är det en av dina högtalare som står på höger sida?
/Mats
Redigerat av Unregistered89a7be48, 22 September 2011 - 17:32.
Postad 22 September 2011 - 17:34
Ja, det är mina högtalare till höger.
Postad 22 September 2011 - 17:51
Jaha, nu har man sålt lägenheten.
Detta måste firas!
SKÅL!
Grats !!!!
Har 2plattor öl på ingång vilket sekund som helst !
Postad 22 September 2011 - 17:52
Låter härligt Skål!
Grats !!!!
Har 2plattor öl på ingång vilket sekund som helst !
/Mats
Postad 22 September 2011 - 17:56
Mycket trevlig,skulle aldrig lacka om, om jag vore du iaf
/Mats
Nej, det kommer jag inte göra. Men om jag köper ett par nya högtalare, i64s, så blev jag bra sugen på den lacken, eftersom det sparar mig rejält med pengar.
Postad 22 September 2011 - 18:16
Tycker jag låter som en bra plan!David och Christian, ska vi ta vårat lilla event den åttonde?
Postad 22 September 2011 - 18:21
Hmmm, Ja, jo det skulle ju kunna vara passande.
MEN jag har en till högtalare som vill vara med, jag ska tala men konstruktören till högtalaren och se om det går att lösa till den 8e.
Dock så tycker jag det vore kul om man kunde köra en ganska seriös blindlyssning först, innan "för mycket" alkohol har inmundigats kanske.. .
Det vore så kul att kunna jämföra
Postad 22 September 2011 - 18:38
Har fått ölen nu förresten, sitter och smuttar på en nu
Gissa vad det är för sort...
Postad 23 September 2011 - 08:11
Palle:
Hmmm, Ja, jo det skulle ju kunna vara passande.
MEN jag har en till högtalare som vill vara med, jag ska tala men konstruktören till högtalaren och se om det går att lösa till den 8e.
Dock så tycker jag det vore kul om man kunde köra en ganska seriös blindlyssning först, innan "för mycket" alkohol har inmundigats kanske.. .
Det vore så kul att kunna jämföra
Håller med helt!
Alkohol snabbt
annars blir det inget riktigt BLINDtest
/Mats
Det kan jag ordna ändå, gillar du T-röd?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
9 bilder
369 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?