Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mac Mini som mediacenter

1765 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Apple Mac Mini (2005) - 1,42GHz 512MB 80GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 6,5 (1) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 2GB 80GB DVD±RW (Stationära datorer) 0 8,6 (4) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 2GB 100GB DVD±RW (Stationära datorer) 0 (0) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 512MB 80GB DVD/CD-RW (Stationära datorer) 1 (0) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 512MB 60GB DVD/CD-RW (Stationära datorer) 1 9 (4) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,83GHz DC 512MB 80GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 (0) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 2GB 120GB DVD±RW (Stationära datorer) 0 (0) Inga priser
Apple Mac Mini (2007) - 1,83GHz DC 1GB 80GB DVD/CD-RW (Stationära datorer) 1 8,47 (14) Inga priser
Apple Mac Mini (2007) - 2,0GHz DC 1GB 120GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 9,08 (12) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,0GHz DC 1GB 120GB DVD±RW (Stationära datorer) 4 8,82 (10) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,0GHz DC 2GB 320GB DVD±RW (Stationära datorer) 4 8,86 (6) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,0GHz DC 4GB 120GB DVD±RW (Stationära datorer) 0 (0) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,0GHz DC 4GB 320GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 8,33 (2) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,26GHz DC 2GB 160GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 9,15 (12) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,53GHz DC 4GB 320GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 9,4 (9) Inga priser
Apple Mac Mini (2010) - 2,4GHz DC 2GB 320GB DVD±RW (Stationära datorer) 9 9,12 (25) Inga priser
Apple Mac Mini Server (2010) - 2,66GHz DC 4GB 1TB (Stationära datorer) 4 7,75 (3) Inga priser
Apple Mac Mini (2011) - 2,3GHz DC 2GB 500GB (Stationära datorer) 7 8,57 (22) Inga priser
Apple Mac Mini (2011) - 2,5GHz DC 4GB 500GB (Stationära datorer) 4 8,25 (7) Inga priser
12 relaterade trådar

#51

Postad 24 mars 2006 - 13:07

Unregisteredd07f8978
  • Unregisteredd07f8978
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0

Några tips för nya Mac mini i hemmabiosammanhang:

(Den gamla Mac minin med G4-processor klarar inte av HD-material alls och är alltså inget alternativ.)

<{POST_SNAPBACK}>



Hmm, har en G4, 1GB ram och visst klarar den att spela upp HD material.

Med Quicktime 7 så lirar den H.264 Material bra, dock så om man går upp till 1080 material så börjar det bli lite sådär men 720p är inga problem alls.

/a

#52

Postad 25 mars 2006 - 09:15

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Några tips för nya Mac mini i hemmabiosammanhang:

(Den gamla Mac minin med G4-processor klarar inte av HD-material alls och är alltså inget alternativ.)

<{POST_SNAPBACK}>



Hmm, har en G4, 1GB ram och visst klarar den att spela upp HD material.

Med Quicktime 7 så lirar den H.264 Material bra, dock så om man går upp till 1080 material så börjar det bli lite sådär men 720p är inga problem alls.

/a

<{POST_SNAPBACK}>

Ofta vill man väl spela material med så hög upplösning som möjligt. Om det finns 1080p så är ju det bra. Sen kanske man vill skala detta material på olika sätt. Ibland kan det t ex bli bättre bild om man skalar 1080p till 720p i datorn på vissa skärmar. Då måste du ha bra fart i datorn.

Apple själva har följande krav för att spela upp 1080p-material:
"Dual 2.0 GHz PowerMac G5 or 2.0 GHz Intel Core Duo or faster Macintosh computer."

Köper man en dator idag så vill man nog kunna spela upp t ex Blueray eller HD DVD i full upplösning när dessa kommer senare i år...(sen måste ju DVD-driven bytas men det är en annan sak).

Jag tycker alltså fortfarande inte att den gamla minin är ett alternativ för hemmabiobruk.

#53

Postad 25 mars 2006 - 13:46

kave
  • kave
  • Lärjunge

  • 428 inlägg
  • 0

Apple själva har följande krav för att spela upp 1080p-material:
"Dual 2.0 GHz PowerMac G5 or 2.0 GHz Intel Core Duo or faster Macintosh computer."

Köper man en dator idag så vill man nog kunna spela upp t ex Blueray eller HD DVD i full upplösning när dessa kommer senare i år...(sen måste ju DVD-driven bytas men det är en annan sak).

Jag tycker alltså fortfarande inte att den gamla minin är ett alternativ för hemmabiobruk.

<{POST_SNAPBACK}>

Man får väl hoppas Apple har fel när det gäller detta. Annars kan ju minin inte spela upp 1080 ändå.
Iofs undrar jag när vi får se 1080 i TV utsändningarna, samt vilken TV/Projektor som klarar visa detta.
Jag gissar på minst 5-10 år bort i tiden och då är dagens maskiner kass ändå.

#54

Postad 26 mars 2006 - 10:40

Webban
  • Webban
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]
Apple själva har följande krav för att spela upp 1080p-material:
"Dual 2.0 GHz PowerMac G5 or 2.0 GHz Intel Core Duo or faster Macintosh computer."

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Knepigt då Apple marknadsför sin mini för att användas som "mediacenter" och köra just 1080, HD material...

Om Apple släpper minin med en 2.0 GHz Intel Core Duo så borde man kanske vänta och köpa en sådan istället.. Någon som hört något om detta?

#55

Postad 26 mars 2006 - 12:00

Andreas
  • Andreas
  • Expert

  • 493 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Apple själva har följande krav för att spela upp 1080p-material:
"Dual 2.0 GHz PowerMac G5 or 2.0 GHz Intel Core Duo or faster Macintosh computer."

<{POST_SNAPBACK}>


Knepigt då Apple marknadsför sin mini för att användas som "mediacenter" och köra just 1080, HD material...

Om Apple släpper minin med en 2.0 GHz Intel Core Duo så borde man kanske vänta och köpa en sådan istället.. Någon som hört något om detta?

<{POST_SNAPBACK}>


1080 betyder nog 1080i i Apples marknadsföring... ;)

#56

Postad 26 mars 2006 - 16:05

Webban
  • Webban
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
[/quote]
1080 betyder nog 1080i i Apples marknadsföring... ;)
[/quote]

Skrev 1080 för att den stödjer både 1080i och 1080p.
Ifs finns det inget 1080p material att få tag på vad jag vet så just nu kvittar det men för framtiden är det bra att ha stöd för 1080p.

#57

Postad 26 mars 2006 - 17:56

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

  • 1 428 inlägg
  • 0

Hur troligt är det att man kommer att ha en TV som klarar (har tillräcklig upplösning) 1080p inom en rimlig framtid?


Det handlar inte om bildvisaren det handlar om bildkällan.

Att bara mata ut 1080p kan i princip vilket grafikkort som helst klara av oavsett hur gammalt det är (ett PCI-grafikkort för 249 spänn fixar detta). Kruxet är att avkoda filmer som ligger i 1080p och för avkodningen spelar det föga roll om du sen matar ut det i 720p eller 1080p.

I vilket fall blir diskussionen högst teoretisk här:
Det 1080p-stöd som det talas om i tråden är H.264 och för att kunna spela upp kommersiell film i H.264 (dvs mer än bara trailers och hemvideos) så kommer det krävas HDCP och det har inte någon Mac idag.

Kort sagt kan man lugnt strunta i det här snacket om 1080p. Ingen nuvarande Mac eller PC kommer att kunna spela upp "riktiga" filmer i 1080p i vilket fall men det kommer alltså inte bero på prestandabegränsningar i första hand utan snarare om bristen på HDCP.

Eller om man så vill: även om man köper en CoreDuo-version med möjlighet att avkoda 1080p H.264 så kommer det ändå bara fungera med trailers. Blu-ray och HD DVD kommer inte fungera men det kommer inte bero på klockfrekvenser, grafikkortsprestanda, RAM-minne eller hur många cores processorn har: det kommer bero på att grafikkorten saknar HDCP och att operativsystemet inte är tillräckligt säkert.

Mata ut 1080p kommer du kunna göra oavsett vilken Mac du köper och avkoda MPEG2 i 1080p lär inte heller utgöra något problem för någon av de Intel-baserade modellerna.

#58

Postad 27 mars 2006 - 09:18

didrik
  • didrik
  • Veteran

  • 1 740 inlägg
  • 0
men har vi tur så blir det inget krav på hdcp.... lr hur blev det med det UndaC?

#59

Postad 27 mars 2006 - 10:47

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

  • 543 inlägg
  • 0

Ifs finns det inget 1080p material att få tag på vad jag vet så just nu kvittar det men för framtiden är det bra att ha stöd för 1080p.

<{POST_SNAPBACK}>


För att få tag på 1080p material är det ju bara att gå till Apples Trailer sida. Leta upp en hyffsat ny trailer klicka på den och titta på 1080p versionen.
Superman Returns ex.

#60

Postad 27 mars 2006 - 20:04

Webban
  • Webban
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Hmm, det har du rätt i. Jag hade fått för mig att det var 1080i på Apples Trailer sida.

Ifs finns det inget 1080p material att få tag på vad jag vet så just nu kvittar det men för framtiden är det bra att ha stöd för 1080p.

<{POST_SNAPBACK}>


För att få tag på 1080p material är det ju bara att gå till Apples Trailer sida. Leta upp en hyffsat ny trailer klicka på den och titta på 1080p versionen.
Superman Returns ex.

<{POST_SNAPBACK}>



#61

Postad 27 mars 2006 - 20:50

JuniorSthlm
  • JuniorSthlm
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0

Finns det något sätt att göra DVD-spelaren i den regionsfri via mjukvara liknande AnyDVD?

Lite av en dealbreaker om man ska ha den till HTPC.

<{POST_SNAPBACK}>

http://lasvegas.rpc1.org/

#62

Postad 27 mars 2006 - 23:31

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

  • 1 428 inlägg
  • 0

men har vi tur så blir det inget krav på hdcp.... lr hur blev det med det UndaC?

<{POST_SNAPBACK}>


Jorå, HDCP lär det bli. Kanske inte på alla filmer men på de flesta.

#63

Postad 29 mars 2006 - 17:50

Webban
  • Webban
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Pratade med en jäkligt bra kille på Macforum i Göteborg idag.

Tydligen går det ej göra nya minin reg.fri, i nuläget iaf, då allt sitter i mjukvaran enligt honom. Han sa att det fanns några enstaka program men inget som fungerade bra och framförallt så är Apple snabba på stänga ner de sajter som ger ut eventuella program.
Detta är en STOR nackdel om man ska använda den som "HTPC". Han rådde mig till att vänta och se vad som händer samt att han nämnde att det gått rykten om att Apple ska göra en renodlad "HTPC".

Typiskt när man precis ska slå till och tror man hittat den "ultimata" prylen för sitt hem och så fallerar det på att man inte kan få den reg.fri :)

Redigerat av Webban, 29 mars 2006 - 18:56.


#64

Postad 30 maj 2006 - 19:29

nihe02
  • nihe02
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Newbie.

Har nyligen köpt en LG LC2R (LCD 37"). Jag funderar på att köpa till en Mac mini för att spela filmer från hårddisk och dvd. Är det ett bra val? Skulle det fungera bra? TV'n har HDMI-ingång.

Kopplar man DVI till HDMI?
Vad finns för bra surround-lösningar?
Funkar den som en "vanlig" dvd-spelare om man trycker i en dvd-film?

#65

Postad 31 maj 2006 - 15:11

Unregistered3757f53c
  • Unregistered3757f53c
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

Newbie.

Har nyligen köpt en LG LC2R (LCD 37"). Jag funderar på att köpa till en Mac mini för att spela filmer från hårddisk och dvd. Är det ett bra val? Skulle det fungera bra? TV'n har HDMI-ingång.

Kopplar man DVI till HDMI?
Vad finns för bra surround-lösningar?
Funkar den som en "vanlig" dvd-spelare om man trycker i en dvd-film?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har en Mini till min LCD och det fungerar bra.

Kopplar man DVI till HDMI?
Beror på TV'n. Jag kör så på min. Blir dock inte pixelmappat.
Vad finns för bra surround-lösningar?
Finns optisk-ut på nya minin så surround är inga probs.
Funkar den som en "vanlig" dvd-spelare om man trycker i en dvd-film?
Japp.

#66

Postad 01 juni 2006 - 10:24

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0
Bra artikel om mini som mediacenter på MacWorld.com:

http://www.macworld....amini/index.php

#67

Postad 01 juni 2006 - 10:47

Hankyman
  • Hankyman
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Tjena!
Jag har kört en sådan här 7.1 ljudbox till min förstärkare ( http://www.macoteket...duct_id=451366) . Den omvanlar ljudet till digital signal via optiskutgång.
Och min är till salu, ska byta ut min macmini G4 mot den nyare duel core :) och då har den ju redan optisk utgång.

Ialla fall så har jag kört min macmini med diverse tillbehör som htpc framgångsrikt. Har aldrig haft några problem :D

Hej!

Vad tror ni om m-audio transit för att få ut digitalt 5.1-ljud? Kopplas till datorn via usb och har sedan en optisk utgång för att koppla till en förstärkare! Kolla in på Apple store under mac tillbehör och skapa musik!

Mvh

Christian

<{POST_SNAPBACK}>



#68

Postad 01 juni 2006 - 18:38

dalebring
  • dalebring
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Med risk för att byta samtalsämne, finns det någon i detta forum som har erfarenhet av Elgato EyeTV 610 (http://www.elgato.co...oducts_eyetv610) tillsammans med ComHem? Min undran är om den elektroniska programguiden fungerar i Sverige?

Har läst en del på olika forum och har förstått att mottagningen inte är några problem så länge man har en CAM modul med stöd för Conax (699:- på Kjell & Co). Jag är dock osäker på om nya EyeTV 2.0 mjukvaran från Elgato har stöd för kanalinformationen i sändningarna. tvtv.com i Europa och Titan TV i USA används av EyeTV 2.0 för information till EPG:n men tvtv.com verkar ännu inte ha stöd för Sverige (betaltjänst i övriga Europa och säkerligen också här när/om stöd kommer).

Jag kanske också kan få synpunkter på den konfiguration jag tittar på. Enkelhet utan sladdragning är konceptet, dvs hör WAF så det förslår...

- Sony KDL-40v2000
- Yamaha YSP-1000
- Mac Mini 1,66GHz Core Duo (1G+256MB RAM - Ministack v2 320GB Ext HD - Apple Bluetooth Tangentbord + Mus)
- Elgato EyeTV 610

Tack på förhand för ev. hjälp och funderingar... Hoppas och tror att detta kan vara det perfekta systemet. :)

PS Har ALDRIG använt Mac förut och är således en renodlad definition av en "switcher".

#69

Postad 02 juni 2006 - 06:59

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Med risk för att byta samtalsämne, finns det någon i detta forum som har erfarenhet av Elgato EyeTV 610 (http://www.elgato.co...oducts_eyetv610) tillsammans med ComHem? Min undran är om den elektroniska programguiden fungerar i Sverige?

Har läst en del på olika forum och har förstått att mottagningen inte är några problem så länge man har en CAM modul med stöd för Conax (699:- på Kjell & Co). Jag är dock osäker på om nya EyeTV 2.0 mjukvaran från Elgato har stöd för kanalinformationen i sändningarna. tvtv.com i Europa och Titan TV i USA används av EyeTV 2.0 för information till EPG:n men tvtv.com verkar ännu inte ha stöd för Sverige (betaltjänst i övriga Europa och säkerligen också här när/om stöd kommer).

Jag kanske också kan få synpunkter på den konfiguration jag tittar på. Enkelhet utan sladdragning är konceptet, dvs hör WAF så det förslår...

- Sony KDL-40v2000
- Yamaha YSP-1000
- Mac Mini 1,66GHz Core Duo (1G+256MB RAM - Ministack v2 320GB Ext HD - Apple Bluetooth Tangentbord + Mus)
- Elgato EyeTV 610

Tack på förhand för ev. hjälp och funderingar... Hoppas och tror att detta kan vara det perfekta systemet.  :)

PS Har ALDRIG använt Mac förut och är således en renodlad definition av en "switcher".

<{POST_SNAPBACK}>


Kolla noga att just denna Sony-skärm kan hantera datorsignaler på ett bra sätt. Andra Sonyskärmar funkar inte bra med datorer - varken via VGA eller DVI. Helst vill man ju kunna använda DVI-HDMI med alla pixlar synliga och utan Sonys konstiga "bildförbättring". Det finns andra trådar om just detta.

#70

Postad 02 juni 2006 - 09:18

dalebring
  • dalebring
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Kolla noga att just denna Sony-skärm kan hantera datorsignaler på ett bra sätt. Andra Sonyskärmar funkar inte bra med datorer - varken via VGA eller DVI. Helst vill man ju kunna använda DVI-HDMI med alla pixlar synliga och utan Sonys konstiga "bildförbättring". Det finns andra trådar om just detta.

<{POST_SNAPBACK}>


Tack för omtanken wolf!

Jag har tittat på denna tv i alldeles för många månader nu och hoppas att jag har rätt för mig med följande: :) Nya V och S serien i Sonys BRAVIA serie har VGA ingång och stöd för 1:1 pixelmappad bild i 1366x768. Denna tråd diskuterar och bekkräftar också tevens kompatibilitet med pixelmappning via VGA (INTE HDMI!!!)

Denna upplösning stöds också i native av Mac Mini enligt http://www.apple.com...ccessories.html

"Kontrollera upplösningen: Många tv-apparater kommer att visa en mängd olika upplösningar när de ansluts till Mac mini. Försök hitta en upplösning som är nära skärmens egen, vanligtvis 640 x 480 för standardupplöst tv, 720 x 480 eller 848 x 480 för EDTV, 1280 x 720 eller 1366 x 768 för 720P HDTV och 1920 x 1080 för 1080i HDTV."


Men som sagt, om det finns någon där ute som kan kommentera användandet av EyeTV 610 så vore jag oerhört tacksam!

Redigerat av dalebring, 02 juni 2006 - 09:19.


#71

Postad 03 juni 2006 - 06:49

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Men som sagt, om det finns någon där ute som kan kommentera användandet av EyeTV 610 så vore jag oerhört tacksam!

<{POST_SNAPBACK}>


Det hänger på EyeTV programvaran, om man har en högre version än 2.0 (senaste är 2.2.1) så tar den programdata från tvtv.com, detta funkar i Sverige. Jag har provat det själv på en Twinhan USB-TV adapter med EyeTV programvara. Satt dock bara och lekte lite, har inte kört det i "drift" med massor av timerinspelningar etc. Oklart hur många svenska kanaler som finns med dock men det kan du själv kolla på hemsidan innan.

ElGato är dock duktiga på att uppdatera programmet så ev strul brukar fixas snabbt. Återstår alltså att kolla vilka kanaler som stöds hos tvtv.com...

#72

Postad 03 juni 2006 - 16:35

gusax
  • gusax
  • Beroende

  • 1 425 inlägg
  • 0

Men som sagt, om det finns någon där ute som kan kommentera användandet av EyeTV 610 så vore jag oerhört tacksam!

<{POST_SNAPBACK}>

Instämmer med föregående talare.

Eyetv stödjer inte Sverige officiellt men om du när du startar programmet första gången ljuger och säger att du bor i England så finns de svenska kanalerna med i kanalllistan där. Säger du däremot att du bor i Sverige så "finns inte" nån tablå :-(

Det ska inte vara några problem med comhem heller, skaffa en Eyetv 610 och conax-cam så ska det funka. Jag sålde min conaxcam (version 4) till en kille med just en Eyetv 610 och det funkade fint för honom.

Tänk bara på att det finns två olika Eyetv-digitalboxar, en för Mac och en för PC (som heter FireDTV). Om du ändå tänker köra windows på din mac mini (tex med windows media center) så ska du köpa en FireDTV-C (tror jag den heter) istället för en Eyetv 610. Det är egentligen samma pryl men av nån anledning så kommer nog inte en Eyetv funka i windows eller en FireDTV funka i mac os. Vilket är synd eftersom FireDTV bara kostar 1500 och Eyetv helt omotiverat går loss på 3000.

För ytterligare enkelhet kanske du skulle skaffa en ATi Remote Wonder (tror den heter så, det är en fjärrkontroll till datorn). Då kan du styra både Eyetv, dvdspelaren samt muspekaren från samma fjärr istället för att ha två fjärrkontroller (eyetv+frontrow) och applemusen.

#73

Postad 04 juni 2006 - 09:24

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Vill bara tillägga att Freevo skall gå att installera på en Mac. Kanske kan vara ett alternativ för den som vill använda sin Mac Mini som mediacenter. I så fall kan ni ta en titt på följande tråd i forumet: Freevo

#74

Postad 04 juni 2006 - 09:24

dalebring
  • dalebring
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Wolf & gusax, tack för suveräna svar! Precis det jag var ute efter...

Oklart hur många svenska kanaler som finns med dock men det kan du själv kolla på hemsidan innan.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag kontrollerade vilka svenska kanaler UK versionen (eftersom det är denna tjänst man skall ange vid första inställningen) av tvtv (http://www.tvtv.co.uk) hade stöd för. En skärmdump på dessa kanaler är bifogad nedan. Verkar lovande minst sagt... :wub:

Tänk bara på att det finns två olika Eyetv-digitalboxar, en för Mac och en för PC (som heter FireDTV). Om du ändå tänker köra windows på din mac mini (tex med windows media center) så ska du köpa en FireDTV-C (tror jag den heter) istället för en Eyetv 610. Det är egentligen samma pryl men av nån anledning så kommer nog inte en Eyetv funka i windows eller en FireDTV funka i mac os. Vilket är synd eftersom FireDTV bara kostar 1500 och Eyetv helt omotiverat går loss på 3000.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har också fått denna varning att EyeTV inte fungerar med MCE varför jag endast kommer att använda MAC OS X. Trodde inte att jag, en genuin PC användare sedan 10 år, skulle säga detta, men så är fallet... Skall inte spela på burken så för TV, DVD och MP3 kommer MAC OS X att vara perfekt... (Dessutom är MAC OS X inte lika känsligt för virus och liknande.)

Jag skall undersöka ATI Remote Wonder, tack för tipset!

PS Förresten, någon som vet hur inspelningen av program fungerar om man inte har tillgång till EPG:n för en viss kanal? Kan man ställa in en viss kanal och sedan klockslaget programmet sänds?

EDIT: Stavfelskorrigering

Bifogad fil(er)


Redigerat av dalebring, 04 juni 2006 - 09:27.


#75

Postad 07 juni 2006 - 07:22

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0
Ny programvara till Apple Remote som verkar intressant, man ska kunna använda fjärren till andra program än FrontRow:

http://www.iospirit....2a6d6db3c9be634

Har ej hunnit testa själv dock...

#76

Postad 07 juni 2006 - 07:44

dalebring
  • dalebring
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Ny programvara till Apple Remote som verkar intressant, man ska kunna använda fjärren till andra program än FrontRow:

http://www.iospirit....2a6d6db3c9be634

Har ej hunnit testa själv dock...

<{POST_SNAPBACK}>


Verkar intressant efter att ha tittat på demofilmen... För mitt ändamål (vardagsrummet) så tror jag dock att en investering av Logitech Harmony 925 är av större intresse eftersom det betyder att jag endast behöver en fjärr utöver tangentbordet och musen. Någon som har erfarenhet av denna fjärr eller någon universalfjärr tillsammans med Mac Mini?

Remote Buddy verkar dock vara perfekt för en liten studentlägenhet där utrymme (för tangentbord, mus och fjärrkontroller) och budget ofta är mer begränsat!

Tack Wolf för att du håller ögonen öppna, jag och många andra uppskattar det!!!

#77

Postad 07 juni 2006 - 13:57

Unregistered897bf0c1
  • Unregistered897bf0c1
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Intressant tråd. Är i tagen att skaffa någon typ av HTPC variant. Och vill gärna ha det så enkelt som möjligt. Har ett pra frågor till er.

- Någon som vet om det går att köra Elgatos Eye-TV lösning i kombination med Frontrow?
- Lite fundersam om 5.1/6.1/7.1 ljud. Vad behövs för att på bästa sätt ansluta Minin till en A/V receiver med inbyggd DTS, DD decoder? Fattar jag rätt att man på duo:n har digitalt ut och bara behöver fiberkabeln med 3,5 plug och vad som önskas i andra?
- Någon som testat La Cie mini hd hub som komplement till minin?

mvh Jocke

#78

Postad 07 juni 2006 - 14:06

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

  • 2 049 inlägg
  • 0

Pratade med en jäkligt bra kille på Macforum i Göteborg idag.

Tydligen går det ej göra nya minin reg.fri, i nuläget iaf, då allt sitter i mjukvaran enligt honom. Han sa att det fanns några enstaka program men inget som fungerade bra och framförallt så är Apple snabba på stänga ner de sajter som ger ut eventuella program.
Detta är en STOR nackdel om man ska använda den som "HTPC". Han rådde mig till att vänta och se vad som händer samt att han nämnde att det gått rykten om att Apple ska göra en renodlad "HTPC".

Typiskt när man precis ska slå till och tror man hittat den "ultimata" prylen för sitt hem och så fallerar det på att man inte kan få den reg.fri :angry:

<{POST_SNAPBACK}>



Ang. att göra Macar regionsfria. Det finns ett trick som gör att man kan gå runt detta. Hämta hem programmet VLC (det är gratis). Gör sedan så att du sätter i DVD-skivan tex en Reg1. Macen's kommer då starta DVD-player, och klaga på att den här disken gör att du måste ändra region. Gör bara då på följande sätt: Starta VLC, och välj där "File > Open Disc" Peka till DVD skivan, och du kan titta på vilken region du önskar. Tricket är alltså att hålla DVD-Player igång samtidigt som man tittar på filmen genom VLC-spelaren. På detta sätt behöver man inte göra ngr Macar regionsfria. Har inte prövat detta på "alla" Macar, men jag har prövat det på en hel del, och har aldrig råkat ut för att det INTE fungerat. :blink:

#79

Postad 07 juni 2006 - 14:22

THX007
  • THX007
  • Användare

  • 242 inlägg
  • 0
Det funkar också att ha igång Mac the ripper när man startar Apples DVD-spelare då funkar alla skivregioner så länge mac the ripper ligger igång i bakgrunden.
Mac the ripper är freeware och finns här:
http://www.versiontr...fo/macosx/22715

#80

Postad 07 juni 2006 - 19:41

gusax
  • gusax
  • Beroende

  • 1 425 inlägg
  • 0

- Någon som vet om det går att köra Elgatos Eye-TV lösning i kombination med Frontrow?

Du måste köra antingen Eyetv eller Frontrow för närvarande. Det går dock fint att dra igång Front row och låta Eyetv vara igång i bakgrunden om man känner för det, så du behöver inte avsluta Eyetv bara för att köra Frontrow.
Däremot är det väl bara en tidsfråga innan Apple, Elgato eller någon fristående driftig människa kopplar ihop de två.

Vill du inte köra Front row så finns det andra htpc-programvaror som är integrerade med Eyetv.

- Lite fundersam om 5.1/6.1/7.1 ljud. Vad behövs för att på bästa sätt ansluta Minin till en A/V receiver med inbyggd DTS, DD decoder? Fattar jag rätt att man på duo:n har digitalt ut och bara behöver fiberkabeln med 3,5 plug och vad som önskas i andra?

Du fattar rätt. Beträffande hur många kanalers ljud du får så beror det på vilken dvd du ser på, precis som vanligt. Dvdspelaren (och Front row) skickar bara vidare signalen, sen om den innehåller 2.0 eller 7.1 kvittar ju.

Och skulle inte mac os vara till belåtenhet så kan du ju lägga in windows eller linux och köra med någon programvara där.

#81

Postad 07 juni 2006 - 19:50

dalebring
  • dalebring
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Intressant tråd. Är i tagen att skaffa någon typ av HTPC variant. Och vill gärna ha det så enkelt som möjligt. Har ett pra frågor till er.

<{POST_SNAPBACK}>


Håller med om at det är en intressant tråd. Det är inte lätt att hitta svensk information om att använda Mac Mini som mediacenter. Jag har bestämt mig för att det blir en Mini med EyeTV 610 som helt kommer att ersätta en ful Sagem box från ComHem. Jag skall försöka svara på dina frågor men ber dig att läsa mer om dina funderingar på http://www.123macmini.com som är en suverän plats med och om allt för minin...

- Någon som vet om det går att köra Elgatos Eye-TV lösning i kombination med Frontrow?

<{POST_SNAPBACK}>


Såvitt jag vet så går det inte att fullständigt integrera EyeTV 2.0 med Frontrow. Inte i dagsläget i alla fall... Tyvärr...

- Lite fundersam om 5.1/6.1/7.1 ljud. Vad behövs för att på bästa sätt ansluta Minin till en A/V receiver med inbyggd DTS, DD decoder? Fattar jag rätt att man på duo:n har digitalt ut och bara behöver fiberkabeln med 3,5 plug och vad som önskas i andra?

<{POST_SNAPBACK}>


Detta går att läsa på http://www.macpro.se/?p=3732

"Har kollat runt och hittat följande svar …

JA det går att få ut DTS på mac mini via optisk ut … hur då ? du behöver ett pluggin ac3 pluggin - > http://insanityflows...C3_CoDec_-_FREE

så problemet är helt enkelt mjukvaru relaterat VLC stödjer spdif optical ut och även quicktime om man installerar ac3 ett ac3 plugin … varför Apple inte byggt in detta i quicktime kan man undra men vi lär nog se det i nästa uppdatering av quicktime …

så ni lyckostar som har en intel mac mini och inte får surround på era HD Trailers … ladda ner - > http://insanityflows...C3_CoDec_-_FREE

och problemet är löst …

den optiska porten på mac mini skickar bitstreams som är encodade via mjukvaran och decodade via din surround förstärkare …

därför är det mjukvaru relaterat… med andra ord . 5.1, 7.1 & DTS fungerar om programmet stödjer det … enligt vad jag läst …"


- Någon som testat La Cie mini hd hub som komplement till minin?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag är, precis som du, på väg att köpa en Mac Mini. Alltså, jag har ännu inte köpt en... Jag tänker inte köpa en Lacie. Jag tänker köpa en NewerTechnology Ministack v2 istället (http://www.newertech.com/ministack). Aneldningen är att den har en snyggare design UTAN någon slags logotyp på framsidan (alltså ett snyggare alternativ till Lacie och Iomega när den skall stå i vardagsrummet på första parkett...) plus att den har fler portar i hubben. Jag tänker köpa denna (320GB) plus ett 1GB minne från http://eshop.macsales.com/. Priset för hårddisken är US$220 och minnet US$113. Frakten går på cirka US$60. Jag är medveten om problematiken om hårddisken skulle krascha, men det får jag ta då... Är i mitt tycke värt det med tanke på att jag sparar cirka SEK2000 jämfört med apple store.

ÖS PÅ MED FLER FRÅGOR SÅ KAN VI SE OM VI KAN BESVARA DEM....

#82

Postad 08 juni 2006 - 22:46

Unregistered897bf0c1
  • Unregistered897bf0c1
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Många tack dalebring och gusax för snabba och uttömmande svar.

Håller med gusax om att någon snart borde lyckas plocka ihop EyeTV och Frontrow. Sen kan man ju undra hur lång tid det kommer att ta innan Elgato har mini-anpassat sin låda. Känns som en ganska självklar sak i estetikens tidevarv.

Helt rätt med den logofria HDD:n dalebring tack för tipset.

Apropå EyeTV är det någon som vet om det finns någon som erbjuder Boxer paket med subventionerad EyeTV410 box? Har sett ett antal för FireDTV lådan för PC.

Fundera vidare och återkommer säkert med fler frågor. Har ett erbjudande om en hyfsad HP MCE burk från företaget. Men i min mening måste den placeras i eget rum pga både ljud och utseende. Två punkter Mac Minin definitivt vinner på knockout i första. Gillar dessutom Apple operativet och har haft en längtan tillbaka från PC-världen under de senaste 9 åren. Plockar på fruns ibook emellanåt för att stilla abstinensen. Att man kan köra både och på minin är ju inte direkt fel. Switch har fått en ny mening :)

/Jocke

#83

Postad 18 juni 2006 - 18:48

Unregistered42562
  • Unregistered42562
  • Lärjunge

  • 385 inlägg
  • 0
Delabring! Jag vill se lite foton på din "stilrena" och kabelfria lösning sen! Jag har oxå funderingar på en MacMini, har använt PC i 10 år, men tänkte just ha minin som mediacenter typ.. Sitter oxå med Comhem, så jag tänker följa dina "expriment" med spänning!

#84

Postad 19 juni 2006 - 12:13

Hugin
  • Hugin
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Nån som testat med HDTV på en iMAC?

#85

Postad 19 juni 2006 - 20:36

dalebring
  • dalebring
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Delabring! Jag vill se lite foton på din "stilrena" och kabelfria lösning sen! Jag har oxå funderingar på en MacMini, har använt PC i 10 år, men tänkte just ha minin som mediacenter typ.. Sitter oxå med Comhem, så jag tänker följa dina "expriment" med spänning!

<{POST_SNAPBACK}>


Jag lovar att bilder kommer så fort allt är i ordning...

Men som sagt, allt är inte inhandlat ännu, men det är på väg. Jag var först inne på en ljudprojektor a la Yamaha YSP-1000 men det blev istället KEF KHT-3005 med en Harman/Kardon AVR-335 eftersom vardagsrummet är HELT öppet på höger sida vilket hade inneburit att vi hade tappat höger bakkanal eftersom ljudprojektorn kräver ett någorlunda symmetriskt rum.

Hur som helst, nu är mac minin beställd. 1,66 CD med bluetooth mus och tangentbord samt eyetv 610 från elgato. Skall bli hur intressant som helst att se hur det fungerar... :)

JAG HAR DOCK EN INTRESSANT NYHET SOM DE FLESTA STUDENTER KANSKE INTE VET OM. Med CSN-kortet fick jag min 1,66 mac mini för 7195:- !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 800:- rabatt alltså! Gå in på www.csn-kortet.se och logga in varefter du klickar på "Mecenat Apple Store" och sedan på "Köp Här" så att du kommer till Apples hemsida. Då har du rabatt på en hel del produkter som inte syns på csn-kortets hemsida...

Hoppas att det hjälper någon, 800:- kan man ha roligare för... :)

#86

Postad 20 juni 2006 - 17:46

SweMart
  • SweMart
  • Lärjunge

  • 428 inlägg
  • 0
Detta är kanske som att svära i kyrkan, men kolla följande:

http://www.team-medi...ediaportal.html

#87

Postad 15 juli 2006 - 08:00

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0
FrontRow och EyeTV integration:

Nu börjar det hända grejer, ElGato har precis annonserat en version av EyeTV (tydligen 2.3) som är integrerad med FrontRow och kan utnyttja Apples egen fjärr. Idag verkar programmet bara säljas inkl mottagare men allt tyder på att även denna version kommer att säljas separat framöver (tar väl tid att fixa stöd för alla andra mottagare).

Citat från annonsen:

"Front Row Integration
Make way for TV, because we’ve added one more seat to the Front Row. The Full Screen Menu enables you to sit back and relax while you watch and record television on your Mac as well as browse Front Row. And even if you don’t have Front Row installed, the Full Screen Menu works just fine without it.

Navigate with an Apple Remote
Tired of remote controls scattered around the living room? So are we. EyeTV for DTT works with an Apple Remote. It will certainly work with an EyeTV IR remote control as well, which you may already own or can buy soon on our online store. Or, install Salling Clicker and use your mobile phone or handheld computer to navigate through EyeTV for DTT’s Full Screen Menu."


Här finns hela annonsen:
http://www.elgato.co...b12b6b1cd4c5c34

#88

Postad 27 juli 2006 - 11:18

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

FrontRow och EyeTV integration:

Nu börjar det hända grejer, ElGato har precis annonserat en version av EyeTV (tydligen 2.3) som är integrerad med FrontRow och kan utnyttja Apples egen fjärr. Idag verkar programmet bara säljas inkl mottagare men allt tyder på att även denna version kommer att säljas separat framöver (tar väl tid att fixa stöd för alla andra mottagare).

Citat från annonsen:

"Front Row Integration
Make way for TV, because we’ve added one more seat to the Front Row. The Full Screen Menu enables you to sit back and relax while you watch and record television on your Mac as well as browse Front Row. And even if you don’t have Front Row installed, the Full Screen Menu works just fine without it.

Navigate with an Apple Remote
Tired of remote controls scattered around the living room? So are we. EyeTV for DTT works with an Apple Remote. It will certainly work with an EyeTV IR remote control as well, which you may already own or can buy soon on our online store. Or, install Salling Clicker and use your mobile phone or handheld computer to navigate through EyeTV for DTT’s Full Screen Menu."


Här finns hela annonsen:
http://www.elgato.co...b12b6b1cd4c5c34

<{POST_SNAPBACK}>

Nu finns version 2.3 för nerladdning på www.versiontracker.com....

#89

Postad 28 juli 2006 - 23:26

Unregistered42562
  • Unregistered42562
  • Lärjunge

  • 385 inlägg
  • 0
fått iordning allt nu, Dalebring? :=)

#90

Postad 10 augusti 2006 - 21:13

JanneA
  • JanneA
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0
Någon som kan bekräfta att EyeTV nu funkar bra integrerat i Front Row, dvs kör så själv?

#91

Postad 11 augusti 2006 - 18:47

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Någon som kan bekräfta att EyeTV nu funkar bra integrerat i Front Row, dvs kör så själv?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har provat och det funkar så att EyeTV har ett "full screen menu"-mode som ser exakt ut som Front Row, i detta mode så kan man göra alla vanliga EyeTV-grejer och då med samma fjärr som Front Row och i stort sett exakt samma gränssnitt, ser mycket bra ut. I denna mode har man även ett FrontRow alternativ och då hoppar man över till Front Row, när man sen går ur Front Row så är man tillbaka i EyeTV "full screen menu".

Det ser mycket bra ut även om man kunde integrerat tightare till Front Row (men detta är nog omöjligt utan aktiv hjälp av Apple). Å andra sidan är El Gato generellt duktiga på att uppdatera programmen så jag tror att det blir ännu bättre med tiden...

Obs att jag inte kört grejorna i drift utan bara lekt lite (använder normalt en Quad G5 utan Front Row med storbildskärmen som andra-skärm och en Cinema Display 30 på skrivbordet...). Mitt eget problem är att FrontRow inte supportar två-skärms uppställning ännu...

Steve hintade för nåra dar sedan på WWDC dels att FR ska ingå som en standard komponent i OS 10.5 och detta innebär att FR kommer att funka alla någorlunda nya Macar samt stöda fler sorters fjärrkontroller (eftersom t ex nya Mac Pro inte har IR-port). Sen kan man hoppas på stöd för två skärmar samt ett bättre samarbete med (eller uppköp av) El Gato så att man löser TV-biten helt och hållet också... 10.5 dyker upp i vår någon gång... kanske redan i januari... Steve tycker gillar att basha Vista och han gillar nog om det går att få ut 10.5 före Vista...

#92

Postad 12 augusti 2006 - 11:40

JanneA
  • JanneA
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0
OK, tack. Kan du beskriva lite mer just vad som händer när man lämnar FR? Vad jag är ute efter är om detta blir busenkelt även för de i familjen som inte är så insatta i systemet? Alla ska kunna byta mellan tv, video, dvd, musik och att titta på bilder...och att därefter kunna göra vad som helt av de andra alternativen så klart. Jag har svårt att få hjälp med mina frågor av återförsäljarna i Malmö, de har bara väldigt övergripande kunskap tyvärr...

#93

Postad 12 augusti 2006 - 15:08

JanneA
  • JanneA
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0
Dessutom, fungerar Elgato EyeTV 310 med Canal Digitals satellit-kort? Någon som provat?

Redigerat av JanneA, 12 augusti 2006 - 15:30.


#94

Postad 12 augusti 2006 - 16:11

gusax
  • gusax
  • Beroende

  • 1 425 inlägg
  • 0

OK, tack. Kan du beskriva lite mer just vad som händer när man lämnar FR? Vad jag är ute efter är om detta blir busenkelt även för de i familjen som inte är så insatta i systemet? Alla ska kunna byta mellan tv, video, dvd, musik och att titta på bilder...och att därefter kunna göra vad som helt av de andra alternativen så klart. Jag har svårt att få hjälp med mina frågor av återförsäljarna i Malmö, de har bara väldigt övergripande kunskap tyvärr...

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns en film på förstasidan som beskriver hur det funkar: http://www.elgato.com/

#95

Postad 12 augusti 2006 - 16:20

gusax
  • gusax
  • Beroende

  • 1 425 inlägg
  • 0

Dessutom, fungerar Elgato EyeTV 310 med Canal Digitals satellit-kort? Någon som provat?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har provat.
Kort svar: I dagsläget funkar det om du redan har ett abonnemang, programkort och en köpbox (du får inte ha hyrboxen, comboboxen eller HDTV-boxen) men det är högst osäkert om det kommer fungera längre fram pga att Canal Digital vill byta ut alla abonnenters kort till sådana som bara funkar i "godkända" mottagare. Elgato använder CA-modul och sådana moduler är inte "godkända".

Långt svar (också av mig):
http://www.99mac.se/...ital#post722916

Om du vill ha elgato - skaffa Boxer och Eyetv 410 med viaccess-modul.
Om du vill ha Canal Digital - skaffa en Dreambox och koppla den till datorn vid behov.

#96

Postad 12 augusti 2006 - 16:50

JanneA
  • JanneA
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0

OK, tack. Kan du beskriva lite mer just vad som händer när man lämnar FR? Vad jag är ute efter är om detta blir busenkelt även för de i familjen som inte är så insatta i systemet? Alla ska kunna byta mellan tv, video, dvd, musik och att titta på bilder...och att därefter kunna göra vad som helt av de andra alternativen så klart. Jag har svårt att få hjälp med mina frågor av återförsäljarna i Malmö, de har bara väldigt övergripande kunskap tyvärr...

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns en film på förstasidan som beskriver hur det funkar: http://www.elgato.com/

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, tack. Men problemet med denna illustration tycker jag är att jag inte riktigt fattar hur man går från FR till Eye-TV. Fins det en meny i Front Row som heter Eye TV eller dyker Eye-TV upp när man väljer Video i FR??

#97

Postad 12 augusti 2006 - 16:57

JanneA
  • JanneA
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0
Sorry för spammande...men kommer på frågor efterhand.

Hoppas att Eye-TV tar informationen till EPG från TVTV och inte från Boxer/Teracoms sändningar. Stämmer detta? Hur långt fram kan man se programinformationen i Eye-TV:s EPG?

#98

Postad 12 augusti 2006 - 20:30

stephanterning
  • stephanterning
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
http://faq.elgato.co...hp/faq/more/374

#99

Postad 12 augusti 2006 - 22:11

JanneA
  • JanneA
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0
Slutligen, vad gäller möjligheten at få ut 5.1-ljud från t ex SVT:s sändningar; enligt Apple stores hemsida går det bara på iMac och två burkar till, INTE på Mac Mini. Någon som kan verifiera eller ännu hellre dementera...

Apple store Elgato 410

#100

Postad 13 augusti 2006 - 07:00

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

OK, tack. Kan du beskriva lite mer just vad som händer när man lämnar FR? Vad jag är ute efter är om detta blir busenkelt även för de i familjen som inte är så insatta i systemet? Alla ska kunna byta mellan tv, video, dvd, musik och att titta på bilder...och att därefter kunna göra vad som helt av de andra alternativen så klart. Jag har svårt att få hjälp med mina frågor av återförsäljarna i Malmö, de har bara väldigt övergripande kunskap tyvärr...

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns en film på förstasidan som beskriver hur det funkar: http://www.elgato.com/

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, tack. Men problemet med denna illustration tycker jag är att jag inte riktigt fattar hur man går från FR till Eye-TV. Fins det en meny i Front Row som heter Eye TV eller dyker Eye-TV upp när man väljer Video i FR??

<{POST_SNAPBACK}>

Först måste man öppna ETV i fullskärmsmode.

För att gå från ETV till FR: Finns ett extra menyval som heter FrontRow
För att gå från FR till ETV: Går ur FR som vanligt, istället för vanliga skrivborder så kommer ETV i fullskärmsmode upp.



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.