Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Blindtest av kablar på LYD i Umeå

65 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 03 mars 2013 - 19:07

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Ja du har rätt. Rätt så nyligen ändrades det eller kom förslag att ta bort det från diagnosen.
Det verkar dock som även Asberger och Psykos också innehåller "Röster i huvudet"
Samt att normalt finns hos 8-15% av befolkningen.

Hittade dock detta på Internet.

http://cyberliv.blog...sykisk-sjukdom/
Kom från en blogg, tänker inte gräva ner mig i medicinska avhandlingar denna lördag.

De som är kabeltroende "Hör" skillnad på olika kablar. Fast det är egentligen deras hjärna som spelar dem ett spratt. Fast så verklighetstroget att de upplever, att en strömsladd från Furu-tech, NordOst eller annan firma, faktiskt förbättrar ljudet i deras Hifi-anläggning.

PS. Funkar säkert åt andra hållet också att en lampsladd som RKK, upplevs låta sämre än en dedikerad högtalarkabel.

Röster är inte en del av diagnostiserandet säger jag ju. Det är en av de mindre symptomen som kan uppträda. schizofreni har en lista med typ 30 olika små symptom. Som jag sa tidigare, man ska uppfylla minst tre av de fyra a'na för att få diagnosen. Har man röster i huvudet så kan det vara en del av sjukdomen eller en helt annan sjukdom.

Vidare så är en psykos en del av ett schizofrent skov, psykos innebär bara att man upplever världen på ett sätt som andra inte gör tack vare sin sjukdom. Paranoia kan vara ett symptom, och det är tämligen mer vanligt än röster.

Det vi talar om i det här fallet har inget med något av detta att göra. Det kallas placeboeffekt och finns inbyggt i oss alla. Friska som sjuka. Ögat tolkar även direkta ljud, googla mcgurk-effekten och kolla på Youtube.

Redigerat av Zartok, 03 mars 2013 - 19:11.


#52

Postad 04 mars 2013 - 09:26

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Kan det inte vara så att det blir en försämring när man kör obalanserat rca i en fullbalanserad konstruktion och därför märks en skillnad.
Under mina tester genom åren så har jag ibland uppfattat det så men å andra sidan kan kanske det hela bero på utsignal styrkan är det som skilljer.


Nej, men möjligtvis att en "dålig balanserad konstruktion" ger bieffekter av att minuspolen in eller ut jordas.

"Ful-avballning" ger nivåskillnad, men det skall också vara allt.

#53

Postad 05 mars 2013 - 13:18

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 1

"Äkta balanserade grejer - dvs dubbel uppsättning inuti" ???
"lugnare återgivning med stabilare fokus" ???

En balanserad utgång får man genom att t ex använda transformator eller ett "extra" inverterande utgångssteg.

I bägge fallen får man i princip alltid något SÄMRE ljudkvalitet, eftersom det blir en smula mer dist och med transformator ofta en smula avrundat i frekvensgången.

Bättre blir det ALDRIG för att man kör balanserat, annat än då kraftiga störningar effektivt fasas ut i kommande balanserade ingångssteg.

Har man inga störningar är den upplevda skillnaden I IDEALA FALL NOLL.


Det du beskirver är inte äkta balanserad uppbyggnad utan den "fusk"-variant som är så vanlig för att ge en professionell "look". I en balanserad utgång har man två signaler (+ och -) samt jord/skärm för varje kanal. I RCA körs en signal per kanal och returen i jorden eller skärmen. Därför kräver äkta balanserat en dubbel uppsättning av kretsarna. Det är däremot sant att det inte är någon större idé att köra balanserat om man inte har det rakt igenom (i hela signalkedjan fram till slutsteget).. Lyckligtvis har jag grejer som är uppbyggda så och upplever alltså skillnad.när man ändrar från RCA till XLR. Men liten är den och tveksamt om jag tar den i ett blindtest. Som sagt; ljudet upplevs i längden lugnare och med en mindre "orolig" ljudbild.

#54

Postad 05 mars 2013 - 13:43

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Det du beskirver är inte äkta balanserad uppbyggnad utan den "fusk"-variant som är så vanlig för att ge en professionell "look". I en balanserad utgång har man två signaler (+ och -) samt jord/skärm för varje kanal. I RCA körs en signal per kanal och returen i jorden eller skärmen. Därför kräver äkta balanserat en dubbel uppsättning av kretsarna. Det är däremot sant att det inte är någon större idé att köra balanserat om man inte har det rakt igenom (i hela signalkedjan fram till slutsteget).. Lyckligtvis har jag grejer som är uppbyggda så och upplever alltså skillnad.när man ändrar från RCA till XLR. Men liten är den och tveksamt om jag tar den i ett blindtest. Som sagt; ljudet upplevs i längden lugnare och med en mindre "orolig" ljudbild.

Det är ju precis den han beskriver, läs igen. Tredje tampen är inversen av signaltampen, inget annat. Och vadå dubbel uppsättning av kretsarna? Det finns väl ingen anledning att bevara den inverterade signalen väl inne i apparaten, vad har man för nytta av det? Det är väl snarare negativt att behöva hantera två signaler istället för en, speciellt om de ska referera till varandra i mottagaränden. Balanseringen handlar ju just om att göra signalöverföringen i kabel mindre störningskänslig, inget annat.

#55

Postad 05 mars 2013 - 18:55

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 2

Det du beskirver är inte äkta balanserad uppbyggnad utan den "fusk"-variant som är så vanlig för att ge en professionell "look". I en balanserad utgång har man två signaler (+ och -) samt jord/skärm för varje kanal. I RCA körs en signal per kanal och returen i jorden eller skärmen. Därför kräver äkta balanserat en dubbel uppsättning av kretsarna. Det är däremot sant att det inte är någon större idé att köra balanserat om man inte har det rakt igenom (i hela signalkedjan fram till slutsteget).. Lyckligtvis har jag grejer som är uppbyggda så och upplever alltså skillnad.när man ändrar från RCA till XLR. Men liten är den och tveksamt om jag tar den i ett blindtest. Som sagt; ljudet upplevs i längden lugnare och med en mindre "orolig" ljudbild.


Precis som BitterMelon påpekar ligger det till som jag beskrivit, och din idé om att det skulle vara "fusk" på något sätt antyder vissa brister i baskunskaperna.

Din anläggning är garanterat inte "äkta balanserad" med "dubbla kretsar" hela vägen internt som du tycks tro. Det funkar helt enkelt inte så, och dina slutsatser vad beträffar ljudet är hittepå och helt felaktiga.

#56

Postad 06 mars 2013 - 10:23

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 1

Precis som BitterMelon påpekar ligger det till som jag beskrivit, och din idé om att det skulle vara "fusk" på något sätt antyder vissa brister i baskunskaperna. Din anläggning är garanterat inte "äkta balanserad" med "dubbla kretsar" hela vägen internt som du tycks tro. Det funkar helt enkelt inte så, och dina slutsatser vad beträffar ljudet är hittepå och helt felaktiga.


Ledsen att jag måste gå dig emot, men det är just så jag beskrev det som är skillnaden mellan "äkta" balanserat och oäkta. Det måste finnas dubbel uppsättning av aignalkretsarna - hela vägen. Komponenterna måste dessutom vara matchade. Googla själv på "true balanced XLR". Det finns ytterst få äkta balanserade apparater och de ligger på esoteriska prisnivåer.

#57

Postad 06 mars 2013 - 10:38

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 1

Ledsen att jag måste gå dig emot, men det är just så jag beskrev det som är skillnaden mellan "äkta" balanserat och oäkta. Det måste finnas dubbel uppsättning av aignalkretsarna - hela vägen. Komponenterna måste dessutom vara matchade. Googla själv på "true balanced XLR". Det finns ytterst få äkta balanserade apparater och de ligger på esoteriska prisnivåer.


Hittar ingenting som stödjer din intressanta teori, så du får nog posta en länk till en "äkta balanserad apparat" med "dubbel uppsättning av signalkretsarna".

Är du alldeles säker på att du förstått varför man kör balanserat?


edit:

Du påstod förresten för ett par inlägg sedan att du HAR en anläggning som kör "äkta balanserat", dvs på "esoterisk prisnivå".
Kan du berätta vad det är för makalösa grejor?

982jan:
..."Därför kräver äkta balanserat en dubbel uppsättning av kretsarna. Det är däremot sant att det inte är någon större idé att köra balanserat om man inte har det rakt igenom (i hela signalkedjan fram till slutsteget).. Lyckligtvis har jag grejer som är uppbyggda så och upplever alltså skillnad.när man ändrar från RCA till XLR."

Redigerat av Unregistered277056c3, 06 mars 2013 - 10:46.


#58

Postad 06 mars 2013 - 10:42

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0

Hittar ingenting som stödjer din intressanta teori, så du får nog posta en länk till en "äkta balanserad apparat" med "dubbel uppsättning av signalkretsarna".

Är du alldeles säker på att du förstått varför man kör balanserat?


Se länk här: http://en.m.wikipedi...audio#section_2 läs under "internally balanced audio design"

#59

Postad 06 mars 2013 - 10:43

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Komponenterna måste dessutom vara matchade.


förklara gärna närmare. var det du som skrev att för och slutsteg också behöver vara matchande för att det ska låta bra?

#60

Postad 06 mars 2013 - 11:06

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Se länk här: http://en.m.wikipedi...audio#section_2 läs under "internally balanced audio design"


Tack för länken!

"A small number of professional audio products have been designed as an entirely differential balanced signal path from input to output; the audio signal never unbalances. This design is achieved by providing identical (mirrored) internal signal paths for both pin 2 and pin 3 signals (AKA "hot" and "cold" audio signals). In critical applications, a 100% differential balanced circuit design can offer better signal integrity by avoiding the extra amplifier stages or transformers required for front-end unbalancing and back-end rebalancing. Fully balanced internal circuitry has been promoted as yielding 3dB better dynamic range."

Upenbarligen skrivet av en glad entusiast som inte förstått begreppet källkritik och därför presenterar "slutsatser" = "wikipedia-fakta" baserade enbart på tillverkar-hype... :)

Transformatorer slipper man enkelt, differentialsteg är inget nytt och vem som helst som lärt sig något om elektronik begriper att två separata men "identiska" aktiva signalvägar i sammanhanget ger EN enda fördel, nämligen mindre störkänslighet om designen är rejält "tight".

Sista meningen avser (och länkas i wikipedia-artikeln till) ett inte vansinnigt dyrt i signalvägen "elektrolyt-kondensatorlöst" mikrofonsteg (inget särskilt märkligt) som uppvisar 3dB större dynamik än samma tillverkares tidigare modell. Burkens block-diagram antyder dessutom att det inte är frågan om dubbla signalvägar helt igenom, och fullständigt schema saknas tyvärr... :)

Visst finns det exempel på helt onödiga konstruktioner som säljs dyrt och inte levererar något särskilt, men jag är fortfarande nyfiken på hur du vill redovisa och förklara dina påståenden om din egen "esoteriskt prisade" anläggning.

982jan:
..."Därför kräver äkta balanserat en dubbel uppsättning av kretsarna. Det är däremot sant att det inte är någon större idé att köra balanserat om man inte har det rakt igenom (i hela signalkedjan fram till slutsteget).. Lyckligtvis har jag grejer som är uppbyggda så och upplever alltså skillnad.när man ändrar från RCA till XLR."

Redigerat av Unregistered277056c3, 06 mars 2013 - 11:38.


#61

Postad 06 mars 2013 - 15:08

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0
länkar till fullt balanserade prylar.
Exempel på slutsteg: http://www.balanced....-600/index.html
Från hembiofronten om en fullbalanserad Denon-produkt: http://www.audioholi...urther-explored
Full-balanserat försteg: http://www.stereophi...preamps/208bat/
Balanserad CD-spelare http://www.soundstag...rch_cd3mkii.htm

Ingen av dessa är särskilt billiga och det är tveksamt att ha balanserat vs obalanserat som någon slags urvalsfaktor. Det finns andra faktorer som ger mer utdelning i ljudförbättring per krona än balanserat. Men om man råkar ha "äkta" balanserat rakt igenom, varför inte?

#62

Postad 06 mars 2013 - 16:55

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 1

...Ingen av dessa är särskilt billiga och det är tveksamt att ha balanserat vs obalanserat som någon slags urvalsfaktor. Det finns andra faktorer som ger mer utdelning i ljudförbättring per krona än balanserat. Men om man råkar ha "äkta" balanserat rakt igenom, varför inte?


Ett par av de där burkarna skulle jag velat se schema på, eftersom beskrivningarna är ganska flummiga. Hype är ordet... :)

Precis som du också verkar mena finns det gott om exempel på mindre lyckade satsningar, dvs som inte ger ett skvatt bättre ljud annat än under mycket speciella omständigheter. Störningar har de flesta inte alls i någon nämnvärd omfattning i sitt vardagsrum, och då blir balanserat helt meningslöst.

Jag undrar dock fortfarande vad det är för störkällor och grejor du har, eftersom du påstår att du kör balanserat hela vägen och med bestämdhet hävdar att det låter bättre.

#63

Postad 06 mars 2013 - 17:20

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 1
xyzzyxyzzy,
Anläggningen som består av balanserade delar, är källan en Cayin 17a CD-spelare (numera med OP627 och Siemens E88CC NOS-rör). För och slutsteg är av fabrikatet Krell, från 90-talet, helt symmetriskt uppbyggda. XLR används hela vägen. Testade Kjell & Co XLR-kablar och dessa är helt OK men kör nu med XLR-kablar med silver-ledare. (Kostade faktiskt inte skjortan). Upplevde större skillnad mellan bytet RCA till XLR än mellan XLR-kabelfabrikaten, så det var ju "bortkastat", men snygga är de ju - silverkablarna <_< )

#64

Postad 06 mars 2013 - 17:42

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 2

xyzzyxyzzy,
Anläggningen som består av balanserade delar, är källan en Cayin 17a CD-spelare (numera med OP627 och Siemens E88CC NOS-rör). För och slutsteg är av fabrikatet Krell, från 90-talet, helt symmetriskt uppbyggda. XLR används hela vägen. Testade Kjell & Co XLR-kablar och dessa är helt OK men kör nu med XLR-kablar med silver-ledare. (Kostade faktiskt inte skjortan). Upplevde större skillnad mellan bytet RCA till XLR än mellan XLR-kabelfabrikaten, så det var ju "bortkastat", men snygga är de ju - silverkablarna <_< )


Grejor av god kvalitet som ger förutsättningar för bra ljud, men eftersom du inte nämner störkällor drar jag slutsatsen att skillnaden du upplever vid byte till balanserat beror på något annat än just det. (balansering ger generellt sett MER dist och den enda vinsten är utfasning av störsignaler)

Undrar vad du menar med "helt symmetriskt uppbyggda", har du sett nåt schema på grejorna och har du funderat på hur mycket dist rören bidrar med? :)

God afton!

#65

Postad 14 januari 2014 - 15:05

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0
Mycket intressant.
Finns det fler bilder i varje steg om utförande för vilken växlingsteknik som användes inklusive nivåmatchningsmetod med elektronik och tillhörande mätningar av deltagarnas hörsel, rummets akustik, övrig elektronik och högtalarna både i rummet vid olika axis och i eko"fri" kammare och inte minst en mätning på självaste kablarna hade varit intressant för att se om det överhuvudtaget var någon objektiv skillnad i fallet?

Mvh.

EDIT: Inte för att jag tror på att kablar kan ge olika ljudkaraktär (bortsett extrema användningsområden), men att vissa grövre störningsfält faktiskt kan ge störningar som är helt okorrelerade till signalen.

Redigerat av Isaac, 14 januari 2014 - 15:25.


#66

Postad 14 januari 2014 - 23:21

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
det finns ingen bilddokumentation, men rummet kan beskrivas som ett ganska vanligt vardagsrum.
nivåmatchning behövdes inte göra då skillnaderna matematiskt för ledarna var helt för små för att kunna detekteras av det mänskliga örat.

elektronik var electrocompaniet rakt igenom, cd och slutsteg. monoblocken, 400 tror jag.
objektiv skillnad finns det säkert om man matar en sjujävla massa watt genom kablarna (då den ena hade så pass lite koppar så att den skulle bli varm snabbare än den dyra tjocka kabeln) men det är ju subjektiva mätningar man gör när man blindtestar.

när jag tänker efter så kanske det var på faktiskt.se som jag la ut fler detaljer kring testet?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.