Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

plasma vs lcd vid vanligt tv tittande och fullhd film

112 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 25 september 2008 - 20:44

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Enligt twebbas galleri så har han:

LCD: Samsung LE-32S81B
Plasma: LG 42PG6000


Finns en Samsung LE-40A656 där med ser jag...

#52

Postad 26 september 2008 - 09:10

fitnessrx
  • fitnessrx
  • Lärjunge

  • 397 inlägg
  • 0

Såna här trådar finns det alldeles för många utav.. =) Nåväl. Det man måste ha klart för sig är att huruvida en bild uppfattas som bra eller inte är nästan helt subjektivt. Som både plasma och lcd-ägare kan jag se för- och nackdelar med båda teknikerna. Ska jag koppla datorn till ngt så blir det helst till lcdn. Bilden blir lite "grusig" på en plasma->dator, jämfört medan en lcd som blir klart och fint. Ska jag kolla film, då dvd eller vanlig digitaltv (sd), då blir det plasman. Här har lcdn inte mycket att säga till om. Särskilt när det gäller digitaltv. Där är plasman kung. Ska jag däremot kolla högupplöst film såsom blue-ray då föredrar jag faktiskt lcdn, med sin kripsiga bild, även om färgerna och svärtan i viss mån blir lidande jämfört med en bra plasma. Blue-ray bilden på en plasma är inte fy skam precis. Men som sagt. Jag föredrar krispigheten hos en lcd när jag kollar högupplöst.

Så att sådär bara säga att det ena är bättre än den andra funkar bara när det gäller vissa tekniska specifikationer. Man kan jämföra svärta, 24p osv osv. Men när det kommer till kritan, dvs ren bildkvalitet, då är det inte lika självklart. Bäst bild har den som man själv upplever har bäst bild, och inget annat. Dåliga ögon eller inte. =)




..och med "krispighet" menar du skärpa...?

#53

Postad 26 september 2008 - 09:14

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

  • 3 680 inlägg
  • 0
Det är väl även så att om man ska kunna utnyttja FullHD till sin rätt så bör man väl ha en bild som är från 50" och uppåt....??

#54

Postad 26 september 2008 - 11:09

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

Det är väl även så att om man ska kunna utnyttja FullHD till sin rätt så bör man väl ha en bild som är från 50" och uppåt....??

Nej, nej, nej!!! <_<

Du kan uttnyttja Full HD på 10" eller ännu mindre bara sittavståndet är kort nog.

Ännu en gång vill jag rekommendera THX-rekommendation för MINSTA sittavstånd för Full HD och bästa möjliga källkvalite:

Sittavstånd (cm) = Bildens diagonal i tum x 2,54 / 0,84

Den gäller för ALLA bildstorlekar. Ju mindre skärm desto kortare sittavstånd och tvärtom. Sittavståndet är alltså beroende av upplösning och bildstorlek .

För SD av högsta kvalite rekommenderar THX en upplösningskonstant på 0.61, dvs man byter ut 0.84 mot 0.61 i formeln ovan.

#55

Postad 26 september 2008 - 14:48

Unregistered57457843
  • Unregistered57457843
  • Beroende

  • 1 046 inlägg
  • 0
Öh..., då skulle jag alltså sitta 1,27 m från en FullHD 42 tum... eh det är allt bra nära det... *svälj*

#56

Postad 26 september 2008 - 15:17

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

Öh..., då skulle jag alltså sitta 1,27 m från en FullHD 42 tum... eh det är allt bra nära det... *svälj*

Ja visst är det nära - ur traditionell synvinkel (analog SD-upplösning).

Men med 1080p material av högsta kvalite så krävs generellt ett sådant kort avstånd för din 42" Full HD tv om man fullt ut skall kunna dra nytta av den höga upplösningen.

Som jag nämt tidigare, detta har "tv-folket" mycket svårt att ta till sig, men likväl skall alla skaffa Full HD tv. <_<

Naturligtvis finns det inget som säger att man måste utnyttja sin bildvisares upplösning till fullo, man skall välja tv efter bäst bild för det sittavstånd man själv önskar och den budget man har och det oavsett öpplösning. Men likväl tror många att bilden blir grymt mycket bättre för att de har Full HD och sen sitter de inte tillräckligt nära för att Full HD i sig skall komma till någon nytta.

#57

Postad 26 september 2008 - 19:59

poorlima
  • poorlima
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

kommer kolla digital tv , MKT MKT fotboll speciellt ...

jag kommer sitta på 2-3meters avstånd ...



Jag har en 42pz80, jag tittar på MKT MKT fotboll, jag sitter på 2-3 meters avstånd, jag är HELNÖJD!!!
Kollar via boxer på canal+ framför allt, och det är klart bättre bild än vad jag trodde att det skulle vara.
SISU gäller ju så klart, men även tv4+ är helt ok på det avståndet.

Har du ingen hårddiskbox kan jag rekommendera att köpa en CA-modul, bilden blir ännu lite bättre då.

Mvh John

Redigerat av poorlima, 26 september 2008 - 20:01.


#58

Postad 26 september 2008 - 20:18

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Jag har en HD-ready TV och om jag skulle byta skulle det bli en Full D-TV. Varför snika när HD -TV och Blu Ray ligger om hörnet? Det är ju ingen större prisskillnad. Sedan vart kommer alla besservissrar ifrån som skall skriva på näsan vad vanligt folk skall köpa? Ge gärna tips men kritisera inte andra för deras val.

Redigerat av Unregisteredc4a90337, 26 september 2008 - 20:20.


#59

Postad 27 september 2008 - 08:08

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

  • 3 866 inlägg
  • 0

Jag har en HD-ready TV och om jag skulle byta skulle det bli en Full D-TV. Varför snika när HD -TV och Blu Ray ligger om hörnet? Det är ju ingen större prisskillnad. Sedan vart kommer alla besservissrar ifrån som skall skriva på näsan vad vanligt folk skall köpa? Ge gärna tips men kritisera inte andra för deras val.

Nja. Snika skulle jag inte kalla det. Jag köpte en HD-ready-skärm för 37 000 förra året. Jag letade i 6 månader och hittade ingen bättre än den. Det finns ju dem som är ute efter bästa möjliga bild för pengarna. Och så finns det många många som är ute efter "Full HD" rätt och slätt, övriga egenskaper verkar inte spela någon roll.

Klart du kan köpa en skärm med 1920x1080-panel. Bara den inte är sämre än HD-ready-varianter i samma prisklass (kan vara fallet eftersom det blir mer pengar till panelen och mindre till bildbehandling). Men som du säger, det blir allt mindre prisskillnad pga panelerna blir allt billigare att tillverka, och suget efter 1920x1080-paneler är nog rätt stort efter de senaste årens reklam om att det ger "5 gånger bättre bild" osv osv.

Panelupplösning är en av MÅNGA bildegenskaper. Alltså, bedöm BILDEN och ta den skärm som du tycker ger bäst bild. Om det visar sig vara en 1920x1080-skärm, så varför inte ta den.

#60

Postad 27 september 2008 - 09:28

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

Jag har en HD-ready TV och om jag skulle byta skulle det bli en Full D-TV. Varför snika när HD -TV och Blu Ray ligger om hörnet? Det är ju ingen större prisskillnad. Sedan vart kommer alla besservissrar ifrån som skall skriva på näsan vad vanligt folk skall köpa? Ge gärna tips men kritisera inte andra för deras val.

Jag har läst igenom tråden två gånger nu. Den innehåller många råd och tips det har du rätt i, och det var ju vad trådskaparen önskade. Att det diskuteras och att personer tycker olika får man väl också se som ganska normalt i ett forum. Men var finner du alla besserwissar som kritiserar andras tv-val?

Jag tycker tråden är relativt befriad från den typen av inlägg...

#61

Postad 27 september 2008 - 13:05

Unregisteredd6a38178
  • Unregisteredd6a38178
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Om man tittat på prestanda t.ex. "Sony Full HD 1080 BRAVIA LCD-tv" med Motionflow 200 Hz.
Bör inte proplem med eftersläpning vara borta på LCD-tv:n om man jämför Plasma 100Hz, när det gäller snabba rörelser (sport-tittande)?

Kanske lcd är bättre än plasman?

#62

Postad 27 september 2008 - 13:52

Tigerofsweden
  • Tigerofsweden
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
FAN VA FÖRBANNAD JAG E :@ blir inte klok på detta ... va ännu en gång o kollade på tv , kollade på panasonic pz80 på audio video o elgiganten , på Audio Video va jag nöjd , fin bild o allt det där ... sen när jag stack till elgiganten så vände allting ... bilden va KATASTROF ... låg som en grå dimma/hinna på tvn och ja som sagt , den va så katastrofal så jag blir förbannad ...sen frågade jag han på elgiganten va han tyckte efter mina behov , vanlig tv , film och MKT sport ... då tyckte han eftersom jag har parabol så är det såpass bra signal att han sa att det inte kommer vara eftersläpningar ...

är så ENORMT kluven ... vettefan va jag ska göra nu , tappat sugen helt.

#63

Postad 27 september 2008 - 14:16

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

FAN VA FÖRBANNAD JAG E :@ blir inte klok på detta ... va ännu en gång o kollade på tv , kollade på panasonic pz80 på audio video o elgiganten , på Audio Video va jag nöjd , fin bild o allt det där ... sen när jag stack till elgiganten så vände allting ... bilden va KATASTROF ... låg som en grå dimma/hinna på tvn och ja som sagt , den va så katastrofal så jag blir förbannad ...sen frågade jag han på elgiganten va han tyckte efter mina behov , vanlig tv , film och MKT sport ... då tyckte han eftersom jag har parabol så är det såpass bra signal att han sa att det inte kommer vara eftersläpningar ...

är så ENORMT kluven ... vettefan va jag ska göra nu , tappat sugen helt.


Jag köpte också min på el-giganten, det var katastrofal bild där också + mycket reflexer.
Sen när jag kom hem och kopplade in så var det perfekt, så strunta i att den såg dålig ut i affären.

#64

Postad 27 september 2008 - 14:33

Tigerofsweden
  • Tigerofsweden
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
men asså nu menar jag verkligen ENORM dålig , den va nog en av dom sämre i hela butiken fan , ska ju inte vara så heller när dom matar allting med HD också ... grå hinna liksom , gråskärm inte svart som alla andra ...
aah nae jag vet inte , vet ingenting längre ;)

#65

Postad 29 september 2008 - 21:00

Fifty
  • Fifty
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Under de senaste tre månaderna har jag haft samma kval som dig Tiger, men igår fick jag säga till mig själv att det fick vara nog. Det spelar ingen roll hur mycket man läser runt på forum, man kommer till en gräns när man läst alla svaren hundra gånger men känner sig inte klokare för det. Jag köpte en 46"W4500 och känner mig fantastiskt nöjd. Eventuellt skulle jag inte vara lika nöjd över vanliga TV-sändningar om man placerade en likvärdig plasma bredvid min här hemma, vilket inte kommer ske. Köp en PZ80 eller PZ85 om du nu tittar mycket på sport, du kommer säkerligen bli stennöjd, det är en mycket bra TV av alla recensioner att döma.

När den väl är på plats känns allt mycket bättre =)

#66

Postad 29 september 2008 - 21:05

Tigerofsweden
  • Tigerofsweden
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
ja det känns ju så iaf , och jag tittar på ENORMT mkt sport och vanlig tv ... dom jag snackat med är väldigt nöjda med bilden på tvn iaf :)
jag känner också att jag kommit till ett stadie där det säger inom mig att , nej nu räcker det ... vet inte varför jag tvekar på panasonicen egentligen , är nog för det där med elgiganten ...

#67

Postad 29 september 2008 - 21:18

Fifty
  • Fifty
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Som så många sagt tidigare, bilden i butik är inte representativ för hur det ser ut hemma, inte alls har jag märkt nu när jag fått hem min TV. Jag har en kompis som har en PX70 och bilden är kalas, PZ80 är ännu bättre enligt de recensioner jag läst. Tittar du mycket på sport tycker jag att du ska lägga LCD-tankarna bakom dig. Jag satt och tittade på fotboll hemma hos min svärfar på en Samsung A656 och det var skit tyckte jag, trots att jag inte är någon van sporttittare. Bilden blev extremt blurrig vid panoreringar och det är ändå en tv som fått god kritik. Beställ nu din plasma så vi slipper ditt ältande =)

#68

Postad 29 september 2008 - 21:20

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Som så många sagt tidigare, bilden i butik är inte representativ för hur det ser ut hemma, inte alls har jag märkt nu när jag fått hem min TV. Jag har en kompis som har en PX70 och bilden är kalas, PZ80 är ännu bättre enligt de recensioner jag läst. Tittar du mycket på sport tycker jag att du ska lägga LCD-tankarna bakom dig. Jag satt och tittade på fotboll hemma hos min svärfar på en Samsung A656 och det var skit tyckte jag, trots att jag inte är någon van sporttittare. Bilden blev extremt blurrig vid panoreringar och det är ändå en tv som fått god kritik. Beställ nu din plasma så vi slipper ditt ältande =)


instämmer med föregående talare.

#69

Postad 29 september 2008 - 21:35

Tigerofsweden
  • Tigerofsweden
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
ahahaha , då får jag helt enkelt åka till audio video imorron om det inte regnar o slå till da :)

#70

Postad 29 september 2008 - 21:52

Fifty
  • Fifty
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Det tycker jag absolut, glöm inte att avlägga rapport här när du provtittat ett par timmar.

#71

Postad 29 september 2008 - 21:55

Tigerofsweden
  • Tigerofsweden
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
om jag vågar åka dit imorgon o köpa den dvs :) haha

#72

Postad 30 september 2008 - 08:25

Bosse-i-skogen
  • Bosse-i-skogen
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0
Jag köpte Centrum 42" LCD från NetOnNet för 7 990: - för ett halvår sedan. Kollade bilden? Nä den såg jag först när jag fick hem den. Jag resonerade som så att om tv:n har full hd och alla möjliga anslutningsmöjligheter så duger den för mig som tittar på telias digital-tv och även har den kopplad till datorn och kollar nerladdade filmer och serier. Kopplad till datorn så är det ju helt enkelt en extra LCD-skärm och ska bete sig som en sådan och det gör den med besked! Nog är där eftersläpningar vid sportsändningar via digital-tv. Eftersläpningar som jag inte hade tolererat om tv:n kostat det dubbla. Men när jag köper den billigaste 42" tv:n som finns att uppbringa så kan jag ju inte vara besviken eftersom vem som helst kan förstå att för under 8 tusen för en 42" så är olika bildförbättringstekniker inte implementerade. Där finns ett digitlat kamfilter, that's it.

Ville bara säga detta.

Ps: tv-bilden är ibland helt perfekt vid tv-tittande och det är om jag råkar slå på något typ "Hem till gården" i 16:9 på eftermiddagen. Bilden har ett sådandt djup, klarhet och skärpa som är imponerande. Detta måste ju bero på hur de spelat in serien eller hur de sänder ut den. Eller kanske att det är utomhusmiljöer med perfekta ljusförhållanden. Jag har boxen kopplad med scart.

Redigerat av Bosse-i-skogen, 30 september 2008 - 08:59.


#73

Postad 30 september 2008 - 14:36

Unregistered57457843
  • Unregistered57457843
  • Beroende

  • 1 046 inlägg
  • 0

ahahaha , då får jag helt enkelt åka till audio video imorron om det inte regnar o slå till da :)

"inte regnar..."??? Ska du cykla och hämta tv:n eller...;-)

#74

Postad 30 september 2008 - 16:33

Tigerofsweden
  • Tigerofsweden
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
haha nae jag ska inte cykla ...

okey , nu har jag vart på OnOff och tittat på Panasonic PZ80 mot Samsung 656 ...
kan säga att bilden va ungefär samma som på elgiganten , lite grå skärm , som en grå hinna/dimma , plus att det även flimmrade och hackade när bilden förflyttade sig lite "snabbare" medan tex Samsungen flöt på riktigt bra måste jag säga ...
även denna försäljare sa att LCD va bättre lämpat för vanligt tv tittande och sport ...
dock sa han en , enligt mig , konstig sak som att LCD hade bättre respons än PLASMA ... vilket jag inte kan hålla med om

så nu är jag tillbaka på ruta 1 igen ...

#75

Postad 30 september 2008 - 17:46

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

haha nae jag ska inte cykla ...

okey , nu har jag vart på OnOff och tittat på Panasonic PZ80 mot Samsung 656 ...
kan säga att bilden va ungefär samma som på elgiganten , lite grå skärm , som en grå hinna/dimma , plus att det även flimmrade och hackade när bilden förflyttade sig lite "snabbare" medan tex Samsungen flöt på riktigt bra måste jag säga ...
även denna försäljare sa att LCD va bättre lämpat för vanligt tv tittande och sport ...
dock sa han en , enligt mig , konstig sak som att LCD hade bättre respons än PLASMA ... vilket jag inte kan hålla med om

så nu är jag tillbaka på ruta 1 igen ...


Ok, är du säker på att han sa så? Isf ljög han dig rätt upp i ansiktet.

#76

Postad 30 september 2008 - 19:40

Tigerofsweden
  • Tigerofsweden
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
haha ja jag är säker på det :) men det är skit samma för jag vet att han snackade skit ,jag sa till honom att pz85 har en resp på 0.001 då mummlade han lite för sig själv ... men det är inte det viktiga här egentligen ;)
utan va jag ska välja o göra :D :blink: ;)

#77

Postad 30 september 2008 - 20:17

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

  • 1 488 inlägg
  • 0

haha ja jag är säker på det :) men det är skit samma för jag vet att han snackade skit ,jag sa till honom att pz85 har en resp på 0.001 då mummlade han lite för sig själv ... men det är inte det viktiga här egentligen ;)
utan va jag ska välja o göra :blink: ;) :D


Hehe, du får helt enkelt göra precis som jag. Beställa och köpa hem en massa apparater och sedan lämna in och skicka tebax dom igen. Jag har haft r86, px80 och l4000. Vi får se var det slutar. :D

#78

Postad 30 september 2008 - 20:37

Tigerofsweden
  • Tigerofsweden
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
inte på en gång va ? ? hur fasiken har du lyckats lämna tillbaka dom i fin förpackning igen :S ?
jisses , vill verkligen ha en tv ...

hjääääääälp ! :)

#79

Postad 30 september 2008 - 21:44

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
Vänta tills panasonics nya generation 13 eller 12 eller vilken de nu blir i sommar, dem verkar vara ljusår i hopp.

om det stämmer med artikeln, 3ppelt bättre ljusstyrka , svärta osv.
fast det kanske gällde deras nya super plasmor på 50 tum som hade en ny teknik . Mvh

#80

Postad 30 september 2008 - 21:53

Tigerofsweden
  • Tigerofsweden
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
aha , 50" är på tok för stort för mitt sovrum , och för det andra lär dom kosta därefter också :) vill inte ge mer än 15k för en tv ... känns totalt meningslöst med tanke på hur tekniken utvecklas idag och hur många nya TV dom skeppar ...

#81

Postad 01 oktober 2008 - 08:21

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

  • 1 503 inlägg
  • 0
Köp en billigare Panasonic plasma 42", Har du mer pengar i din budget så lägg det på uppgradera ljudet. Visst är bilden viktigast vid film tittande. Men endast ett brutalt ljud kan få personer att häpna under filmens gång :)

#82

Postad 01 oktober 2008 - 10:04

hejhej
  • hejhej
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Kände i somras att det var dags att byta ut den 8 år gamla Luxor 32" CRT-TV'n.
Efter en del efterforskningar så fick det bli en Panasonic 42" PZ70 för drygt 9000:- på experts webshop.
Tycker att bilden är väldigt bra på såväl SDTV (kör telias box kopplad via scart) som på Xbox 360 (hdmi). Några som helst eftersläpningar har jag inte märkt, däremot lite phosfor trails (gröna spår) när jag spelar COD4 och sitter nära TV'n. Att bilden skulle bli sämre för att det är en full-hd panel tvivlar jag starkt på.

Funderade först på en PX80 men som så många andra blev jag lite tveksam till den låga upplösningen, känns lite dumt att behöva skala ner allt till 1024x768.
När nästa generations kosoler kommer så lär ju alla spel renderas i 1920x1080 så då får man väl sitta 1,27 meter från tvn och njuta :)

#83

Postad 01 oktober 2008 - 10:12

nikcepikce
  • nikcepikce
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Många som köper LCD köper det oftast för dom blir lurade av marknadsföringen av Full HD, en normal konsument köper en LCD med Full HD och förväntar sig kanonbild på allt, även det analoga. Väldigt vanligt att man hör detta.
Många jag pratat med vägrar köpa Plasma för då "går man bak i tiden"... :)

Själv har jag kört både plasma och lcd och var aldrig nöjd med min lcd i bildkvallite...

#84

Postad 01 oktober 2008 - 11:03

fitnessrx
  • fitnessrx
  • Lärjunge

  • 397 inlägg
  • 0

haha nae jag ska inte cykla ...

okey , nu har jag vart på OnOff och tittat på Panasonic PZ80 mot Samsung 656 ...
kan säga att bilden va ungefär samma som på elgiganten , lite grå skärm , som en grå hinna/dimma , plus att det även flimmrade och hackade när bilden förflyttade sig lite "snabbare" medan tex Samsungen flöt på riktigt bra måste jag säga ...
även denna försäljare sa att LCD va bättre lämpat för vanligt tv tittande och sport ...
dock sa han en , enligt mig , konstig sak som att LCD hade bättre respons än PLASMA ... vilket jag inte kan hålla med om

så nu är jag tillbaka på ruta 1 igen ...



Var det inte precis detta jag sa till dig från första början....?




Hehe, du får helt enkelt göra precis som jag. Beställa och köpa hem en massa apparater och sedan lämna in och skicka tebax dom igen. Jag har haft r86, px80 och l4000. Vi får se var det slutar. :)




Vad gjorde dig missnöjd med px80?

#85

Postad 01 oktober 2008 - 11:14

Unregistered035dce0b
  • Unregistered035dce0b
  • Forumräv

  • 549 inlägg
  • 0
Ska vara väldigt dyra å fina Lcd om de ska slå plasmor just för sport tittande,plasmorna är bättre på det men inget slår ju projje tycker jag för å se sport:)

#86

Postad 01 oktober 2008 - 11:26

Tigerofsweden
  • Tigerofsweden
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
@Fitnessrx
jovisst va det så du sa , eftersläpningar såg jag dock ingenting av ... och att det hackade verkar konstigt också , alla man frågat som äger tvn upplever inte samma sak ...
men jag tyckte bilden itne va speciellt bra faktiskt , bad Audio Video koppla in den idag till diverse tv-kanaler så jag ska åka dit o sätta mig i lung o ro och spana in den nogrannare ... för jag tänker inte ge så mkt pengar för något skit som hackar ...

sen kan jag dock inte hålla med om att LCD är bättre till sport , finns inte en möjligthet , iofs möjligtvis nya LED LCD som kommer , men då mkt pengar tänker jag inte lägga , för det komemr ut nytt hela tiden ...


sen undrar jag detta med att plasma ska sluta tillverkas , hur sant är det egentligen ? kommer det verkligen bara finnas LCD i framtiden och andra tekniker ?!

#87

Postad 01 oktober 2008 - 12:50

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

Att bilden skulle bli sämre för att det är en full-hd panel tvivlar jag starkt på.

Ja, varför skulle en bild per automatik bli sämre med 1080p panel?

Funderade först på en PX80 men som så många andra blev jag lite tveksam till den låga upplösningen, känns lite dumt att behöva skala ner allt till 1024x768.

Varför då? Ända nackdelen som jag ser med det är att man inte riktigt kan sitta lika nära sin tv (med 1080p material) av bra kvalité).

Upplösning i sig säger oerhört lite om en tv:s bildkvalité. Då finns det andra faktorer som har långt mer betydelse. Av det skälet har jag svårt att förstå ditt senare resonemang.

Redigerat av jonsod76, 01 oktober 2008 - 12:51.


#88

Postad 01 oktober 2008 - 12:56

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

sen undrar jag detta med att plasma ska sluta tillverkas , hur sant är det egentligen ? kommer det verkligen bara finnas LCD i framtiden och andra tekniker ?!

Var har du hört att plasma skall sluta tillverkas?
Vad jag vet finns det inget som tyder på det. I framtiden kommer både plasma och lcd ersättas med nya tekniker, det är jag helt övertygad om. Men varför sitta och fundera på det idag? Det kanske inte sker än på många, många år.

#89

Postad 01 oktober 2008 - 13:06

Tigerofsweden
  • Tigerofsweden
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
många som har sagt att det ska vara så faktiskt , både nissar i butik och utanför butik om man säger så :)
plasma är för dyrt att tillverka påstår dom ... och att det sker inom ca en 5-6-7 års period ... tycker jag låter konstigt iaf ...

hur som helst ... pz80 ... denna gråa hinna osv ... dom körde planet earth på onoff kan jag säga , och hd signal på elgiganten , tycker det är VÄLDIGT märkligt att det blev så kassst ....

har ringt audio video idag o bett dom koppla in antenn till pz80 och ställa två stolar framför , för jag ska åka o granska den i lugn o ro , inga som helst problem sa dom , det fixar vi ! B)
så vi får se hur det ser ut hos dom :P

#90

Postad 01 oktober 2008 - 17:58

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

  • 3 866 inlägg
  • 0

sen undrar jag detta med att plasma ska sluta tillverkas , hur sant är det egentligen ? kommer det verkligen bara finnas LCD i framtiden och andra tekniker ?!

Vem vet. Men ska man köpa skärm i dag så tar man ju den som visar bäst bild samt ryms inom ens budget.

Vad spelar det för roll om den slutar att tillverkas efter x antal månader eller år? Skärmen hemma hos dig blir ju liksom inte sämre för det.

Jag tror det är mer begränsningar för LCD än för plasma. Svårt att bygga bort LCD:s inbyggda begränsningar med rörliga bilder.

#91

Postad 01 oktober 2008 - 21:49

Tigerofsweden
  • Tigerofsweden
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
men svårt att säga vilket som är det bästa för max 14-15k ... ?!

#92

Postad 02 oktober 2008 - 07:54

Janne.G
  • Janne.G
  • Forumräv

  • 726 inlägg
  • 0

hur som helst ... pz80 ... denna gråa hinna osv

Mycket märkligt. Jag har inte märkt av någon grå hinna på PZ80. Det är snarare så att jag brukar uppleva det fenomenet på LCD-skärmar.

#93

Postad 02 oktober 2008 - 09:18

Unregisteredd6a38178
  • Unregisteredd6a38178
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Apropå det alla apparater har kort försäljningstid och den blir bara kortare, det skall fram nya modeller hela tiden.....

#94

Postad 02 oktober 2008 - 14:31

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

  • 1 682 inlägg
  • 0
En liten sak bara ang. att försöka se vilken TV som är bäst hos typ Elgiganten. En liten metafor att ha i åtanke när man går ut till elektronikladorna.

Det är ungefär lika fruktlöst som att försöka se på en ny bil i utställningshallen hur bra vägegenskaper den har efter bredd på däcken eller att se hur fort den går efter hur långt hastighetsmätaren är graderad. Det går inte. Titta istället på bilens design, välj rätt färg, se om du är nöjd med bilens funktioner och läs sedan recensioner av bilen där väghållning och prestanda och säkerhet testas enl. klara objektiva (och därefter subjektiva) metoder. Vem här skulle välja den bilen som bilförsäljaren ansåg vara bäst? Han försöker sälja den bilen som är mest svårsåld/han har flest av/som ger minst kritik i efterhand och den som har bäst provision.

#95

Postad 03 oktober 2008 - 10:23

Tigerofsweden
  • Tigerofsweden
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
ja iofs har du väldigt rätt där :P
men man går ju ändå lite efter hur dom ser ut i butik eftersom det e där du fårt första intrck...

va gäller 40" och 42" så jaaa jag bor hemma o mitt rum e inte alls brett så dom där 3-10cm gör ganska mycket eftersom jag hr ett fönster bakom tvn , inte snyggt om den skymmer hela fönstret ... tex.

#96

Postad 03 oktober 2008 - 19:16

Unregisteredddbf3216
  • Unregisteredddbf3216
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
;)

Redigerat av Unregisteredddbf3216, 03 oktober 2008 - 19:17.


#97

Postad 03 oktober 2008 - 23:19

Unregisteredddbf3216
  • Unregisteredddbf3216
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Något konstruktivt:

@ Tigerofsweden

Ska du nu köpa en tv så kolla gärna runt lite här >>> http://www.konsument...k/tv-c-107.html

Förslag:
Välj ut några modeller som du är intresserad av och kolla vilka butiker som har dem inne som demo, alternativt att du frågar dem om de kan ta hem just den modellen så att du kan få jämföra.
Vissa butiker går med på detta andra inte.

Sen har du ju ångerrätt och öppet köp på tvn (var noga med att försäkra dig om detta innan du köper något), så du kan ta hem den och kolla bildkvalitén mm. i den miljö den skall stå/hänga i och återlämna eller byta den om du inte är nöjd.
Det är bökigt att köra fram och tillbaka med så stora prylar, men visst.. vill man att det ska bli riktigt bra, så är detta ju ett sätt.

Det näst bästa sättet är att boka tid hos specialiserade HiFi butiker (dvs. alla utom de stora kedjorna El-Giganten, Siba, Onoff, Expert osv.).
Ring dem o förklara vilka modeller du är intresserad av och be dem att "ställa upp" dem. Dessa mindre specialister har i 99% av fallen visningsrum.
Var inte rädd att ställa lite krav när du ringer, är det en seriös handlare så ställer han upp på dina villkor.
HiFi-Klubben t ex. har ganska fina bio rum på sina ställen, fast de är bara stora på LCD och projektor numera.

PS. Även de stora elektronik-kedjorna har visningsrum på vissa ställen, då kan man även be dessa att förbereda tvn.

;)

#98

Postad 05 oktober 2008 - 13:06

Tigerofsweden
  • Tigerofsweden
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
"I PZ80 får du både hög upplösning och de bildmässiga fördelarna plasmatekniken har, som mycket bra kontrastomfång och extremt liten (läs ingen) responstid som förstör bilden vid mycket rörelser"

förstör det bilden om man har liten resp. tid ? :)
fattar inte riktigt den meningen

#99

Postad 05 oktober 2008 - 13:20

Dowden
  • Dowden
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Ju bättre responstid desto mindre eftersläpningar som förstör din bild, dom första LCD datorskärmarna hade påtagliga eftersläpningar på över 20ms.. Numera är 8ms och under rekommenderat för spel osv, Just för att hinna med i bilden.

så summa summarum. Lägre responstid = Bättre.

//Dowden

#100

Postad 05 oktober 2008 - 13:26

Tigerofsweden
  • Tigerofsweden
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
jo dt förstår jag också :)
men enligt den meningen så för mig låter det som att den låga rstiden förstör bilden
"extremt liten (läs ingen) responstid som förstör bilden vid mycket rörelser"


en lcd som har 8ms ska inte eftersläpa ?



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.