Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalarkablar till Audiovector Mi3

143 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 16 april 2005 - 19:11

Unregisteredf716de8d
  • Unregisteredf716de8d
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0

Okej, lång tid? Jag mailade marcus och han garanterade att ja skulle ha dem på en vecka så de e inte så farligt 


Jaha märkligt jag har väntat i 3veckor på min komponentkabel och han svarar inte på mail heller :)

Ang. koppar och silver, spelar det roll? Koppar leder ju bättre än silver så generellt borde koppar vara att föredra


Tvärtom, silver före koppar

Lellejan, hur kom det sig att du köpte just maestro


Jag var på jakt efter några nya högtalarkablar och skulle åka till Linköping och köpa Qed silveranniversary då jag hittade marcus sida på nätet.
Räknade lite och såg att priset skulle bli ca 300 kr mer per st, köpte grisen i säcken och hade tur dem stämde perfekt för mig,neutrala, rena och detaljerade

Klipp från tidigare inlägg i tråden
Black Silver Maestro :
Det första som slog mig när jag hade kopplat in kabeln var det otroligt rena och detaljerade ljudet, jag kan inte höra tillstymmelse till vare sig brus eller brist på detaljer. Basen är också otroligt stram, detaljerad och ren. Till vilken musik man än lyssnar på, allt ifrån Diana Kralls poppiga jazz till Nightwish hårdrockande opera. Alla instrument och vokalister hörs med en sådan tydlighet och dynamisk pondus att man funderar på om det är sant eller om det är inbillning.
Men när jag kopplar in mina gamla Supra ply 3,4 igen så låter dem grumliga, brusiga, smutsiga och odetaljerade. Man kan väl jämföra dem med smutsiga fönster, det är inte mycket man ser igenom dem.
Black Silver Maestro låter mer som en fjällbäck om våren, klar, frisk och kraftfull, eller som om man har lyssnat genom ett täcke förut. Jag kan inte höra några som helst fel eller brister i ljudet och jakten på en ny högtalarkabel ligger långt bort i framtiden, om den nu överhuvud taget existerar. När jag nu har lyssnat på kablarna i ca 1 månad, har jag även provat att tri-Wire mina Audiovector Mi3 (har varit skeptisk emot både bi-wire och tri-wire förut) och det skulle jag inte ha gjort, blev tvungen att köpa mer Black Silver Maestro, begäret blev förstort. Det blev som sagt ännu mera detalj, dynamik, pondus och verklighets känslan den är extremt bra. I alla fall i mina öron och min anläggning.

Men det förusätter att du gillar det kristallklara "silverljudet

Personligen föredrar jag marcus Blacksilver,
har som sagt inte hört något som skulle få mig att göra besväret att ens börja lita efter en annan kabel.


Du är så pass osäker så du måste lyssna själv eller chansa, det är ingen annan som kan hjälpa dig.

MVH/Lennart

ändrade 4 till 3

Redigerat av LelleJan, 16 april 2005 - 19:16.


#52

Postad 16 april 2005 - 19:56

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0

Ang. koppar och silver, spelar det roll? Koppar leder ju bättre än silver så generellt borde koppar vara att föredra


Tvärtom, silver före koppar

<{POST_SNAPBACK}>



detta kan vi ha långa diskutioner om... det är inte så att silver leder bättre, det finns fördelar med silver men också nackdelar, dessa får man väga mot varandra...

kan säga som så att visst är pris skilnaden stor! - men vulcano går ej att gämföras med marcus maestro i ljudbilden, stereo bilden och kontrollen samt inbromsningen av basarna m.m. och det är koppar mot silver där ( gämförelsen var med arcam diva + p90 steg + cd 93 om den nu hette så och audiovector - i kablarna ingick AQ, TARA LABS, NORDOST och marcus MAESTRO ) dock är maestron mer samlad, lite städad är väl rätta ordet... Nordost var snabbast måste ju bara tilllägas....

testa dej fram tycker jag också som tidigare komentatorer, det finns en kabel som är koppas och rodium på pause för 30:- metern om jag inte minns fel! dessa är ruskigt bra för sitt pris och dom är väldigt avslöjande...

kolla upp dessa...

men i huvudsak så skulle jag köpa begagnat!!!

#53

Postad 16 april 2005 - 20:06

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0
Hur är det att köpa beg. hgt kablar? Har hittat fina kablar för bra priser. Slits det snabbt eller det är ingen fara?

Var finns det fler för svenska sidor än hifimagasinet o kolla efter kablar?

Redigerat av Unregistered42205, 16 april 2005 - 20:08.


#54

Postad 16 april 2005 - 20:13

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0

Hur är det att köpa beg. hgt kablar? Har hittat fina kablar för bra priser. Slits det snabbt eller det är ingen fara?

Var finns det fler för svenska sidor än hifimagasinet o kolla efter kablar?

<{POST_SNAPBACK}>



så länge folk inte går runt och sliter i kablarna så är det ok...

se här!!!

#55

Postad 16 april 2005 - 20:16

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0

Hur är det att köpa beg. hgt kablar? Har hittat fina kablar för bra priser. Slits det snabbt eller det är ingen fara?

Var finns det fler för svenska sidor än hifimagasinet o kolla efter kablar?

<{POST_SNAPBACK}>



så länge folk inte går runt och sliter i kablarna så är det ok...

se här!!!

<{POST_SNAPBACK}>

Mjo jag vet, messade han tidigare.

#56

Postad 16 april 2005 - 20:52

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0
infinity! om du vill så kan jag lägga bud för din räkning på t ex CV4 på ebay...

finns t ex CV4 8 fot fulrange för 350 + frakt och moms, eller 15 fot fulrange för 560 + frakt och moms...

du kan ju kolla och sedan pm:a mej om du skulle hitta nåt! ställer lätt upp för en student då jag vet hur surt det är med tight ekonomi... :)

Redigerat av softman3, 16 april 2005 - 20:56.


#57

Postad 16 april 2005 - 21:17

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0
jag tycker att du Infinity, ska gå in på stans lokale stereoförsäljare och snacka med säljaren och kolla om du kan låna hem olika kablar, kanske du är nöjd med Supra eller också blir du inte det.

Nästa helg ska jag låna hem Krell 400 XI och Audioquest Pikes peak och Lelle-jan, då ska du få din rapport om kabel bytet:)

#58

Postad 16 april 2005 - 21:20

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0
Sen rekomenderar jag

A. Snacka med ngn här av oss på forumet som kan demonstrera för dig med sina kablar om det finns någon som bor i närheten.

B. Kolla begagnat här och blocket eller kolla med ngn affär om du kan köpa demoex.

#59

Postad 17 april 2005 - 11:20

Unregisteredf716de8d
  • Unregisteredf716de8d
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0
Okej, ska börja med att säga så här att dem inlägg som jag lägger på forumet är mina högst personliga åsikter och erfarenheter som jag har, vilket inte betyder att jag har rätt eller fel, utan villl bara dela med mig av dem, ventilera dem så att även jag kanske får en annan synvinkel på dem olika problem som uppstår i vår hobby.Vill inte ha vare sig mtr eller fabrikat krig. Talar bara om det här så inga missförstånd uppstår. :)

För övrigt är jag ingen expert på varken det ena eller det andra utan bara en glad amatör
:(
Man vill ju inte ha dumstruten förjämnan p g a missförstånd när man läser andras inlägg :lol:

Ursäkta för offet och så vidare vad tråden handlar om, nästan i allafall ;)

detta kan vi ha långa diskutioner om... det är inte så att silver leder bättre, det finns fördelar med silver men också nackdelar, dessa får man väga mot varandra...



Precis, ursäkta mig softman3 jag uttryckte mig lite tokigt, B) jag menade givetvis att silver har fördelar som jag personligen föredrar,men där finns också nackdelar( vilket jag trodde att jag redan hade förmedlat tidigare i tråden), vilket också finns i koppar.Det den personliga smaken avgör.Slut på den biten. :D

kan säga som så att visst är pris skilnaden stor! - men vulcano går ej att gämföras med marcus maestro i ljudbilden, stereo bilden och kontrollen samt inbromsningen av basarna m.m. och det är koppar mot silver där ( gämförelsen var med arcam diva + p90 steg + cd 93 om den nu hette så och audiovector - i kablarna ingick AQ, TARA LABS, NORDOST och marcus MAESTRO ) dock är maestron mer samlad, lite städad är väl rätta ordet... Nordost var snabbast måste ju bara tilllägas....



Visst kan det vara så, men räknar du in priset också.Så får du mer ljud för pengarna om du lägger "exempelvis mellan skillnaden på en bättre cd-spelare än om du lägger dem på en kabel."Maestro 2x2,5m=2000kr 2x2,5 Volcano18400

Skillnaden är 16400 jag har svårt att tro att kabeln skulle ge mer för pengarna än att exempelvis lägg dem på en "bättre" cd spelare, slutsteg mm alltså sälja den produkten man har och lägga mellan skillnaden på hårdvaran, enligt min åsikt. :D
slut på den också

infinity! om du vill så kan jag lägga bud för din räkning på t ex CV4 på ebay...

finns t ex CV4 8 fot fulrange för 350 + frakt och moms, eller 15 fot fulrange för 560 + frakt och moms...
du kan ju kolla och sedan pm:a mej om du skulle hitta nåt! ställer lätt upp för en student då jag vet hur surt det är med tight ekonomi...


infinity här har du ett väldigt bra erbjudande från den generöse softman3

Om vi ser till pris/prestanda

Sen rekomenderar jag

A. Snacka med ngn här av oss på forumet som kan demonstrera för dig med sina kablar om det finns någon som bor i närheten.

B. Kolla begagnat här och blocket eller kolla med ngn affär om du kan köpa demoex.


jag tycker att du Infinity, ska gå in på stans lokale stereoförsäljare och snacka med säljaren och kolla om du kan låna hem olika kablar, kanske du är nöjd med Supra eller också blir du inte det.


Precis du verkar så osäker på vad du vill, även rädd för att göra en fel satsning att du nästan inte har något val ;)


Nästa helg ska jag låna hem Krell 400 XI och Audioquest Pikes peak och Lelle-jan, då ska du få din rapport om kabel bytet:)


kim
Ska bli kul att få höra/läsa din uppfattning om dem, tycker för övrigt att det är både intressant och roligt att få se/läsa vad andra tycker om olika produkter vilket kan skapa intresse för egen del, när andan faller på. :D


Infinity_
Jag kan inte göra mer för dig nu utan besluten är dina och jag hoppas att jag har hjälpt mer än stjälpt och tack för diskussionen

MVH/Lennart

ändrade lite på upplägget+stavfel+räknefel 14400 till 16400

Redigerat av LelleJan, 17 april 2005 - 15:13.


#60

Postad 17 april 2005 - 16:23

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0

infinity! om du vill så kan jag lägga bud för din räkning på t ex CV4 på ebay...

finns t ex CV4 8 fot fulrange för 350 + frakt och moms, eller 15 fot fulrange för 560 + frakt och moms...

du kan ju kolla och sedan pm:a mej om du skulle hitta nåt! ställer lätt upp för en student då jag vet hur surt det är med tight ekonomi... :D

<{POST_SNAPBACK}>



De var ju riktigt shysst :) Kan ju pm:a dig om jag hittar något :(


Jag köpte iaf idag 2x1,5m Audioquest Gibraltar bi-wire för 1600kr :D

Bra / Dåligt köp?

Hoppas dem blir bra.


TACK FÖR ALL HJÄLP ALLIHOPA!

Redigerat av Unregistered42205, 17 april 2005 - 16:25.


#61

Postad 17 april 2005 - 16:35

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0
det är bara att pm:a så kan vi lösa nåt... :) peace!

#62

Postad 17 april 2005 - 17:06

Unregisteredf716de8d
  • Unregisteredf716de8d
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0

infinity! om du vill så kan jag lägga bud för din räkning på t ex CV4 på ebay...

finns t ex CV4 8 fot fulrange för 350 + frakt och moms, eller 15 fot fulrange för 560 + frakt och moms...

du kan ju kolla och sedan pm:a mej om du skulle hitta nåt! ställer lätt upp för en student då jag vet hur surt det är med tight ekonomi... :D

<{POST_SNAPBACK}>



De var ju riktigt shysst :) Kan ju pm:a dig om jag hittar något :(


Jag köpte iaf idag 2x1,5m Audioquest Gibraltar bi-wire för 1600kr :D

Bra / Dåligt köp?

Hoppas dem blir bra.


TACK FÖR ALL HJÄLP ALLIHOPA!

<{POST_SNAPBACK}>


Varsågod, har du blivit lite lugnare nu

B) ;) ;)

Låt dina öron avgöra och lycka till i ditt ljud nirvana

MVH/Lennart

#63

Postad 17 april 2005 - 18:50

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0
Hehe, jo det känns faktiskt väldigt bra.

Nu återstår bara förstärkare /försteg.

Jag är rädd om arcam e för ljust till AV. Måste lyssna, men de e så förbaskat långt till närmaste Arcam handlare :)

#64

Postad 17 april 2005 - 20:19

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0

infinity! om du vill så kan jag lägga bud för din räkning på t ex CV4 på ebay...

finns t ex CV4 8 fot fulrange för 350 + frakt och moms, eller 15 fot fulrange för 560 + frakt och moms...

du kan ju kolla och sedan pm:a mej om du skulle hitta nåt! ställer lätt upp för en student då jag vet hur surt det är med tight ekonomi... :D

<{POST_SNAPBACK}>



De var ju riktigt shysst :) Kan ju pm:a dig om jag hittar något :(


Jag köpte iaf idag 2x1,5m Audioquest Gibraltar bi-wire för 1600kr :D

Bra / Dåligt köp?

Hoppas dem blir bra.


TACK FÖR ALL HJÄLP ALLIHOPA!

<{POST_SNAPBACK}>


Ett bra köp
Gibraltar kabeln är en skitbrakabel

#65

Postad 17 april 2005 - 21:37

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0

Hehe, jo det känns faktiskt väldigt bra.

Nu återstår bara förstärkare /försteg.

Jag är rädd om arcam e för ljust till AV. Måste lyssna, men de e så förbaskat långt till närmaste Arcam handlare :(

<{POST_SNAPBACK}>



arcam - AV - AQ är den bästa trion jag hört på länge... testa med dina AV och gibraltar så ska du se... :)

#66

Postad 18 april 2005 - 10:03

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0
Hmm är där ngt fel på forumet?
Jag får en massa mail om nya meddelanden men jag har redan läst dom meddelanden igår?!

#67

Postad 18 april 2005 - 10:04

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0
:angry:

Hehe, jo det känns faktiskt väldigt bra.

Nu återstår bara förstärkare /försteg.

Jag är rädd om arcam e för ljust till AV. Måste lyssna, men de e så förbaskat långt till närmaste Arcam handlare :D

<{POST_SNAPBACK}>



arcam - AV - AQ är den bästa trion jag hört på länge... testa med dina AV och gibraltar så ska du se... :blink:

<{POST_SNAPBACK}>



Audionet- Audioquest-Audiovector

Där har du den bästa trion jag har hört ;)

#68

Postad 18 april 2005 - 16:00

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0
Låter ju bra softman :angry: Kanske man ska våga sig på att köpa mer arcam till Mi3:orna utan att provlyssna.

#69

Postad 18 april 2005 - 17:16

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0
Även en AQ Diamondback är nu inhandlad. :angry:

Nu återstår försteg/intregerad samt cd-spelare.

Redigerat av Unregistered42205, 18 april 2005 - 17:16.


#70

Postad 18 april 2005 - 23:02

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0
Ett tips, ha inte bråttom.

För och slutsteg (eller om du väljer en integrerad) är grymt viktiga köp.
Dessa bör du verkligen låna hem och testa till dina högtalare och se hur de passar din musik och ditt rum och allt annat som kan spela in.

Själv ringde jag och bokade 1 st. Krell 400 XI & 1 st, Audionet Sam V2 och 1 st. meridian cd spelare (tror den heter GM7) idag som jag ska låna hem om 2 veckor.
Jag ska ha grejorna hemma i 4 dagar och testa mot min egen stereo och med mina egna skivor och se om dessa passar.
Sen kanske jag går och tittar på ännu fler.

Så ta´t lugnt med att köpa denna del av din anläggning som är extremt viktig.

Redigerat av Unregistered33cc6995, 18 april 2005 - 23:09.


#71

Postad 19 april 2005 - 14:26

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0

Ett tips, ha inte bråttom.

För och slutsteg (eller om du väljer en integrerad) är grymt viktiga köp.
Dessa bör du verkligen låna hem och testa till dina högtalare och se hur de passar din musik och ditt rum och allt annat som kan spela in.

Själv ringde jag  och bokade 1 st. Krell 400 XI & 1 st, Audionet Sam V2 och 1 st. meridian cd spelare (tror den heter GM7) idag som jag ska låna hem om 2 veckor.
Jag ska ha grejorna hemma i 4 dagar och testa mot min egen stereo och med mina egna skivor och se om dessa passar.
Sen kanske jag går och tittar på ännu fler.

Så ta´t lugnt med att köpa denna del av din anläggning som är extremt viktig.

<{POST_SNAPBACK}>



Okej, får la göra så då :angry:

Aja men måste man betala för alla grejerna man lånar hem? Då jag inte har mer cash än ca 5kkr nu, så óm man måste bet. för grejerna innan så går de ju inte o låna hem ett dugg.

Eller de kanske inte funkar så att man bet. innan man lånar hem?

#72

Postad 19 april 2005 - 14:56

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0
Hej

Nej man behöver inte betala för detta.
Sålänge som du visar ett seriöst intresse och inte berättar att du har tänkt ha världens fest för grabbarna så är det nog lugnt :angry:

Är man en seriös handlare så lånar man ut produkter när det kommer upp i dessa prisklasser.

Så låna på du.

Vart var det du bodde?

#73

Postad 19 april 2005 - 17:33

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0

Hej

Nej man behöver inte betala för detta.
Sålänge som du visar ett seriöst intresse och inte berättar att du har tänkt ha världens fest för grabbarna så är det nog lugnt :)

Är man en seriös handlare så lånar man ut produkter när det kommer upp i dessa prisklasser.

Så låna på du.

Vart var det du bodde?

<{POST_SNAPBACK}>



Bor i ljungby, ligger 6 mil väster om växjö, typ mitt i småland.

Så de e väl görans hifi & hifiklubben då.

Men vilken cd ska man låna hem? om jag ska låna typ 3 stärkare e de jobbigt att behöva låna 3 cdspelare också :P

#74

Postad 19 april 2005 - 18:52

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Hej

Nej man behöver inte betala för detta.
Sålänge som du visar ett seriöst intresse och inte berättar att du har tänkt ha världens fest för grabbarna så är det nog lugnt :D

Är man en seriös handlare så lånar man ut produkter när det kommer upp i dessa prisklasser.

Så låna på du.

Vart var det du bodde?

<{POST_SNAPBACK}>



Bor i ljungby, ligger 6 mil väster om växjö, typ mitt i småland.

Så de e väl görans hifi & hifiklubben då.

Men vilken cd ska man låna hem? om jag ska låna typ 3 stärkare e de jobbigt att behöva låna 3 cdspelare också :)

<{POST_SNAPBACK}>



Kanske någon från Marantz? :P

#75

Postad 19 april 2005 - 20:35

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0

Hej

Nej man behöver inte betala för detta.
Sålänge som du visar ett seriöst intresse och inte berättar att du har tänkt ha världens fest för grabbarna så är det nog lugnt :)

Är man en seriös handlare så lånar man ut produkter när det kommer upp i dessa prisklasser.

Så låna på du.

Vart var det du bodde?

<{POST_SNAPBACK}>



Bor i ljungby, ligger 6 mil väster om växjö, typ mitt i småland.

Så de e väl görans hifi & hifiklubben då.

Men vilken cd ska man låna hem? om jag ska låna typ 3 stärkare e de jobbigt att behöva låna 3 cdspelare också :P

<{POST_SNAPBACK}>


Säg till killen i affären vad du har för högtalare och vilken musik du lyssnar på så löser han det hela till dig.

#76

Postad 20 april 2005 - 16:27

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Har redigerat en del inlägg med onödigt långa citat.
Försök tänk på det i framtiden.
Lättare att överskåda en tråd med korta citat. :P

#77

Postad 20 april 2005 - 16:33

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0

Hej

Nej man behöver inte betala för detta.
Sålänge som du visar ett seriöst intresse och inte berättar att du har tänkt ha världens fest för grabbarna så är det nog lugnt :D

Är man en seriös handlare så lånar man ut produkter när det kommer upp i dessa prisklasser.

Så låna på du.

Vart var det du bodde?

<{POST_SNAPBACK}>



Bor i ljungby, ligger 6 mil väster om växjö, typ mitt i småland.

Så de e väl görans hifi & hifiklubben då.

Men vilken cd ska man låna hem? om jag ska låna typ 3 stärkare e de jobbigt att behöva låna 3 cdspelare också :P

<{POST_SNAPBACK}>


Säg till killen i affären vad du har för högtalare och vilken musik du lyssnar på så löser han det hela till dig.

<{POST_SNAPBACK}>



Hmm bättre jag frågar här då , då jag undrade va ja skulle driva dem med (AV) så tipsade han om bla. hk 670 :) , vincent sv233, musical fidelity

(konstigt nog inte primare, som de hade inne)

#78

Postad 21 april 2005 - 10:04

Unregistered21c8ecdd
  • Unregistered21c8ecdd
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Själv håller jag som bäst på att tillverka min egen biwire-kabel genom att fläta 2.5mm2 EKK till mina Mi3:or.
Går lite trögt då kablarna inte direkt är medgörliga (ska bli 2x4 meter när det är färdigt) och det dessutom aldrig blir någon tid över till flätandet.

Hur som helst, när det är klart så tänkte jag ägna mig åt lite oventenskapliga blintester mot kommersiella produkter. Får väl återkomma med mina intryck.

/Johan

PS Skulle jag räkna med någon form av "timpris" för min egen kabel så skulle jag nog kunna köpa någon riktigt fin high-end variant istället :-)

#79

Postad 21 april 2005 - 11:55

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]


Hmm bättre jag frågar här då , då jag undrade va ja skulle driva dem med (AV) så tipsade han om bla. hk 670 :) , vincent sv233, musical fidelity

(konstigt nog inte primare, som de hade inne)

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]


H/K 675 skall du nog ha isf för den är nyare än 670 men det känns klen.
Jag vet att Hifi och musik testade M3 Avantgarde med denna stereo men den känns för liten och klen för att satsa på om man ska ha den kvar en längre tid.
Vincent har jag haft hemma när jag lånade hem M3 Signature, en integrerad Vincent som låg på ca 8000 tror jag och det funkade skitbra.
Jag tycker att Du ska låna hem H/K 675 och testa mot Vincent, ta sen vinnaren där och testa mot Arcam eller Primare t.ex.

Testa dig fram som sagt.

#80

Postad 21 april 2005 - 12:17

Unregisteredf716de8d
  • Unregisteredf716de8d
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0

Själv håller jag som bäst på att tillverka min egen biwire-kabel genom att fläta   2.5mm2 EKK till mina Mi3:or.
Går lite trögt då kablarna inte direkt är medgörliga (ska bli 2x4 meter när det är färdigt) och det dessutom aldrig blir någon tid över till flätandet.

Hur som helst, när det är klart så tänkte jag ägna mig åt lite oventenskapliga blintester mot kommersiella produkter. Får väl återkomma med mina intryck.

/Johan

PS Skulle jag räkna med någon form av "timpris" för min egen kabel så skulle jag nog kunna köpa någon riktigt fin high-end variant istället :-)

<{POST_SNAPBACK}>


Varför fläta hela, det räcker så här och korskoppla dem. Men då får du visserligen ha två par.


MVH/Lennart

Redigerat av LelleJan, 04 augusti 2005 - 11:57.


#81

Postad 21 april 2005 - 13:05

Unregisteredf716de8d
  • Unregisteredf716de8d
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0
Infinity_ och Kim* Det är inte så att det är HÄR som ni hade tänkt att posta era inlägg

Inte för att jag vill vara petig :)

Men det blir lite rörigt

Mvh/Lennart

#82

Postad 21 april 2005 - 15:22

Unregistered21c8ecdd
  • Unregistered21c8ecdd
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0

Varför fläta hela, det räcker så här och korskoppla dem. Men då får du visserligen ha två par.

MVH/Lennart

<{POST_SNAPBACK}>


Inte om man ska tro http://www.svalander...ablar/flata.htm ... fast där påstås det även att det spelar roll om färgen är olika på varje ledare :-)

Egentligen tänkte jag vara lat och göra som du rekommenderar men min fru tyckte det var bra för min karaktär om jag plågade mig igenom detta :-)

/Johan

#83

Postad 21 april 2005 - 15:25

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0

Infinity_ och Kim* Det är inte så att det är HÄR som ni hade tänkt att posta era inlägg

Inte för att jag vill vara petig :)

Men det blir lite rörigt

Mvh/Lennart

<{POST_SNAPBACK}>


Du har rätt

Varför samlar vi inte ALLA frågor om Mi3 och M3 högtalarna under den officiella tråden som vi redan har.
Jag tycker ju som så att det i störtsta grad har att göra med högtalaren vilken stereo och kabel man skall använda till.

#84

Postad 21 april 2005 - 16:27

Unregisteredf716de8d
  • Unregisteredf716de8d
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0

Varför fläta hela, det räcker så här och korskoppla dem. Men då får du visserligen ha två par.

MVH/Lennart

<{POST_SNAPBACK}>


Inte om man ska tro http://www.svalander...ablar/flata.htm ... fast där påstås det även att det spelar roll om färgen är olika på varje ledare :-)

Egentligen tänkte jag vara lat och göra som du rekommenderar men min fru tyckte det var bra för min karaktär om jag plågade mig igenom detta :-)

/Johan

<{POST_SNAPBACK}>


Inte lätt med att ha en fru, som ska blanda in karaktär i ens hobby <_<

Interconnect var det väl från början, tror jag och den är endast 0,1mm i diameter och sedan högtalarkabel med 1,5mm diameter, alltså något lättare att fläta än 2,5mm i diameter, men jobba på du :rolleyes:

Men olika färgade kablar, fläta, vitlök, voodoo, dyra finkablar och annat hokuspokus i psykträsket,
i slutänden är det ändå öronen som avgör och dem sitter på var och en av oss i par :)


Mvh/Lennart

Redigerat av LelleJan, 21 april 2005 - 16:34.


#85

Postad 21 april 2005 - 16:31

Unregisteredf716de8d
  • Unregisteredf716de8d
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0

Infinity_ och Kim* Det är inte så att det är HÄR som ni hade tänkt att posta era inlägg

Inte för att jag vill vara petig <_<

Men det blir lite rörigt

Mvh/Lennart

<{POST_SNAPBACK}>


Du har rätt

Varför samlar vi inte ALLA frågor om Mi3 och M3 högtalarna under den officiella tråden som vi redan har.
Jag tycker ju som så att det i störtsta grad har att göra med högtalaren vilken stereo och kabel man skall använda till.

<{POST_SNAPBACK}>


Tänkte närmast att det fanns en tråd om förstärkare till AV och att den här handlar om kablar till AV :rolleyes: , men du kanske har rätt att allt ska vara i AV-tråden :)



Mvh/Lennart

#86

Postad 24 april 2005 - 09:11

Unregisteredf716de8d
  • Unregisteredf716de8d
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0

Varför fläta hela, det räcker så här och korskoppla dem. Men då får du visserligen ha två par.

MVH/Lennart

<{POST_SNAPBACK}>


Inte om man ska tro http://www.svalander...ablar/flata.htm ... fast där påstås det även att det spelar roll om färgen är olika på varje ledare :-)

Egentligen tänkte jag vara lat och göra som du rekommenderar men min fru tyckte det var bra för min karaktär om jag plågade mig igenom detta :-)

/Johan

<{POST_SNAPBACK}>


Brynar
Hur går det med flätandet
Väntar med spänning på dina lyssningsintryck efter allt ditt slit med kabeln. ;)

Inte lätt med att ha en fru, som ska blanda in karaktär i ens hobby



Hoppas att du inte inte missförstod mig :D
Inget illa menat, men börjar dem måna om ens karaktär så blir man lite misstänksam :D

Mvh/Lennart

#87

Postad 24 april 2005 - 18:30

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0
Får låna hem en kabel imorgon, tyvärr hade Ljudtema den inte på lager så det är lite leveranstid men eftersom att jag har en så juste leverantör så erbjöd han mig sina kabar tills dom kommer in.

Så förhoppningsvis ska jag göra lite tester imorgon.

I´ll be back

#88

Postad 05 maj 2005 - 23:44

burge
  • burge
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

jag kör AQ rakt igenom...

skulle satsat på minst diamond back pga konstruktionen på kabeln men helst cobra... utan tvekan....

cobran är av samma konstruktion som värstingarna men utan DBS...

tyvär dyra... ;)

eller begagnat på tidigare nämnda sidor, tex phyton!

<{POST_SNAPBACK}>



tyvärr e dem alldeles för dyra för mig :huh:. Har inte råd. 600kr ligger smärtgrensen på.

<{POST_SNAPBACK}>


Måste reagera thule försteg och arcam slutsteg. och diamond back är för dyrt tänk om min vän diamond back är nog den av Aq:s kablar som är mest prisvärd. jag har testat alla kablar i deras lägre prisklasser och du kommer bli besviken om du köper nått annat.

Sorry missade att du redan köpt den. bra köp om du frågar mig hoppas du blir nöjd

Redigerat av burge, 05 maj 2005 - 23:46.


#89

Postad 06 maj 2005 - 09:06

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0

jag kör AQ rakt igenom...

skulle satsat på minst diamond back pga konstruktionen på kabeln men helst cobra... utan tvekan....

cobran är av samma konstruktion som värstingarna men utan DBS...

tyvär dyra... :huh:

eller begagnat på tidigare nämnda sidor, tex phyton!

<{POST_SNAPBACK}>



tyvärr e dem alldeles för dyra för mig :lol:. Har inte råd. 600kr ligger smärtgrensen på.

<{POST_SNAPBACK}>


Måste reagera thule försteg och arcam slutsteg. och diamond back är för dyrt tänk om min vän diamond back är nog den av Aq:s kablar som är mest prisvärd. jag har testat alla kablar i deras lägre prisklasser och du kommer bli besviken om du köper nått annat.

Sorry missade att du redan köpt den. bra köp om du frågar mig hoppas du blir nöjd

<{POST_SNAPBACK}>


Jodå jag e kanonnöjd men diamondbacken. Iofs har jag inte provat ngn annan rca kabel men men ;)

#90

Postad 06 maj 2005 - 12:45

burge
  • burge
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
jo jag gillade den med

Test system
först: Arcam A85
CD-spelare: Arcam CD-73 (hemlånad)
Frontar: Audiovector M3 signatur

på det systemet testade jag

Supra EFF (tror jag den heter)
Supran gillade jag inte alls massa bas och ingen klang överhuvud taget

Aq Sidewinder
bra bas men mellanregistret försvinner dock bättre än supran som kostar ca 200kr mer

Aq Copperhead
nu börjar vi snacka bra mellanregister och diskant men basen tenderar att vara väldigt okontrollerad ibland

Aq Diamondback
Den här hanterade alla registren underbart (sägs att King Cobra är snäppet vassare)

Aq Jaguar
Helt kass för den summan om du frågar mig Basen överdrivs och mellanregistret försvinner något. prestandamässigt ligger den mellan Sidewiunder och copperhead

#91

Postad 06 maj 2005 - 12:52

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0

jo jag gillade den med

Test system
först:            Arcam A85
CD-spelare:  Arcam CD-73  (hemlånad)
Frontar:        Audiovector M3 signatur

på det systemet testade jag

Supra EFF (tror jag den heter)
Supran gillade jag inte alls massa bas och ingen klang överhuvud taget

Aq Sidewinder
bra bas men mellanregistret försvinner dock bättre än supran som kostar ca 200kr mer

Aq Copperhead
nu börjar vi snacka bra mellanregister och diskant men basen tenderar att vara väldigt okontrollerad ibland

Aq Diamondback
Den här hanterade alla registren underbart (sägs att King Cobra är snäppet vassare)

Aq Jaguar
Helt kass för den summan om du frågar mig Basen överdrivs och mellanregistret försvinner något. prestandamässigt ligger den mellan Sidewiunder och copperhead

<{POST_SNAPBACK}>



Jag skulle inte välja ordet kass när jag beskriver Jaguar.
Kass är den absolut inte men det är som vanligt med kablar, en smaksak.

#92

Postad 06 maj 2005 - 16:44

burge
  • burge
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
nä det var väl lite kraftigt kanske men jag kan inte påstå att den e prisvärd. har du hört jaguaren föresten och isf vad tycker du? förväntade mig själv mer av DBS systemet

#93

Postad 10 maj 2005 - 07:37

Unregistered21c8ecdd
  • Unregistered21c8ecdd
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Har nu flätat färdigt kabeln till ena högtalaren (finns bild i galleriet). Gick rätt fort när jag ställde mig i solen på balkongen :)

Är numera biwirad (även om jag då kör "oflätat" till den andra högtalaren) och både min och min frus känsla är att ljudet blev klarare och lite mer detaljerat. Inte så att vi trillade av stolen eller så men viss skillnad var det trots allt.

Nu ska jag väl samtidigt säga att testet inte var så genomarbetat :lol: Ska försöka få tid till att göra lite mer jämförelser med lite olika låtar. Ska som sagt var även låna hem några vettiga (max 200:-/m) kablar och jämföra med mina DIY.

#94

Postad 18 maj 2005 - 23:17

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

  • 3 283 inlägg
  • 0
Jag har bestämt mig för att kika närmare på Audioquest ändå. Två anledningar, alla verkar nöjda med dom och ljudtema hade en tri-wire lösning som verkar rätt intressant.

Men....jag har två intressanta alternativ just nu, och jag är tacksam för de tips och erfarenheter ni har gällande dessa.

Lösning 1: Audioquest Bedrock i bi-wire utförande där den får ta bas samt diskant samt Audioquest CV-4 till mellanregister. Denna lösningen var den som Ljudtema hade för tri-wire och för vettiga pengar. Blir totalt ca 3.000 kr, oterminerat, men jag har bra bananer och spadar hemma för detta.

Lösning 2: MarcusCables Black Silver Maestro i bi-wire utförande. Kostar totalt 3.200 kr färdigterminerat.

Så där har vi det....en tri-wirelösning från AQ och en bi-wire lösning från MarcusCables. Liknande pris, och enbart en eventuell möjlighet att testa AQ-lösningen hemma innan köp, Maestron kan jag inte testa alls.

Vad göra? :D

#95

Postad 19 maj 2005 - 00:30

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0

Lösning 1: Audioquest Bedrock i bi-wire utförande där den får ta bas samt diskant samt Audioquest CV-4 till mellanregister. Denna lösningen var den som Ljudtema hade för tri-wire och för vettiga pengar. Blir totalt ca 3.000 kr, oterminerat, men jag har bra bananer och spadar hemma för detta.

<{POST_SNAPBACK}>



nerevarine! bedrock och CV4 har samma koppar....

det är bättre att köra CV4 rakt igenom om du vill köra tri-wire.
snyggare också...
men om du går in på aqs sida så ser du geomertin för bedrock och cv och där ser du att bedrock egentligen är samma kabel som cv4 fast dubelt upp av alla ledare.
det blir billigare per lösmeter också...

jag talade med aq tidigare när jag skulle omterminera mina aq och dom säger "att deras kablar har mellan 3 och 4 ledare i olika storlekar ( diam ) och alla ledare fyller ett syfte för ALLA olika frekvenser, om man kör single bi-wire så mister man en del av dessa egenskaper för att dom olika ledarna blir tilldelade högre och lägre frekvensområde.
dom har lösningar för att köra dubble bi-wire/tri-wire och det är rekomenderat att ha dessa om man inte kan ha 3 separata kablar ( vilket är en billigare lösning då man kan terminera dessa själv. )
nåt som aq starkt avråder från är att köra bi-amp genom samma kabel, dom ansåg att det blev för mycket störningar och sånt samt att kabelns geometri inte är lämpad för det ändamålet."


EDIT:

kom på mej själv att om du kör på cv så använder du inte alla olika ledarstorlekar till både plus och minus...

kolla på ebay nerevarine! där brukar det gå iväg t ex 30fot ( 10meter ) bedrock för runt 300$, dvs ca 2200 vilket är bra pris...
ebay är ett bra alternativ... :D

Redigerat av softman3, 19 maj 2005 - 04:11.


#96

Postad 19 maj 2005 - 09:21

alpha
  • alpha
  • Mega!

  • 1 302 inlägg
  • 0
Nerevarine: Jag trodde inte att du gillade Audioquest? Hade inte du testat dem tidigare?

När jag var förbi Ågrens Hifi förra veckan passade jag på att disktuera det där med kablar till mina Mi3:or. Försäljaren tipsade givetvis om Audioquest (inte helt oväntat), men jag kommer inte ihåg vilken modell det var. Det kan mycket väl ha varit Bedrock som Nerevarine nämnde.

Vad jag har förstått så rekommenderas det att man kör Bedrock till bas och diskant, samt CV4 till mellanregistret, precis som Nerevarine säger. Detta eftersom Bedrock (som är biwire) har ledare som är optimerade (?) för bas respektive diskant.

Softman: Jag hängde inte riktigt med i resonemanget om 3st CV4 kablar. Menade du att man själv skulle terminera så att 2 kablar delar på en kontakt på förstärkarsidan? Eller att man använder några andra kontakter än Audioquests egna, som möjliggör att man kopplar "kontakt i kontakt"?

Jag blev i alla fall erbjuden att låna hem Audioquest-kablar för att testa. Jag kommer dock att vänta lite med det projektet, eftersom det inte kommer att bli något kabelköp förrän i höst för min del. Om det blir Audioquest kommer jag köpa dem färdigterminerade med Audioquests bananer, då det ser snyggast ut :)

Eftersom jag kör med Arcam + Mi3 tror jag dock att Audioquest kommer att passa bra, i alla fall om man får tro på vad andra säger <_<. Audioquest är väl lite mörka/mjuka i karaktären?

Ang. Marcus-kablarna så tror jag att LelleJan har gett en beskrivning av dessa. Men min gissning är att de är lite ljusare (eftersom det är silver?) än AQ.

Edit:
Nu har jag förvisso aldrig testat bi-wire, men med tanke på hur påtaglig skillnaden mellan singlewire och tri-wire var i min anläggning, trots att jag kör med billiga kablar, skulle jag aldrig kunna tänka mig att köra något annat än just tri-wire.

Redigerat av alpha, 19 maj 2005 - 09:36.


#97

Postad 19 maj 2005 - 12:12

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

  • 3 283 inlägg
  • 0
Precis som alpha säger så är det Audioquest själva som hävdar att tri-wiring bäst görs på det viset jag förklarat, och inte med tre CV-4. De om någon borde väl ha en susning om hur de själva bygger sina kablar?

Och du har helt rätt i att jag inte är ett fan av AQ, alpha. Men, det jag testat är deras signalkablar som har ungefär tre gånger för dyra priser, samt deras överprissatta Pikes Peak högtalarkabel...och den har inte direkt gjort att jag hoppat av lycka, inte för dom pengarna.

Jag vet ju inte om deras billigare högtalarkablar håller sig på en mer prisvärd nivå. Har heller aldrig hört AQ tri-wirat, vilket givetvis är ett måste idag när man som du säger vet hur mycket bättre det blir.

Men bi-wire av MarcusCables känns fortfarande i allra högta grad intressant ändå. Där kan jag ju i framtiden fixa en tredje single-wire, så att det blir tri-wire.

Sen ang silver alltid skulle vara ljusare så stämmer inte det heller...iaf inte när jag testat signalkablar, då min silverkabel från MC låter bättre och neutralare än Audioquests både koppar och silver kablar.

Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 19 maj 2005 - 12:12.


#98

Postad 19 maj 2005 - 18:34

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0

Denna lösningen var den som Ljudtema hade för tri-wire och för vettiga pengar


ja precis, ljudtema... inte aq, det har jag svårt att tro då deras rekomendationer kretsar kring hur man tilldelar ledarna pga deras storlek.
om du kollar på aqs sida och kolla deras cabletheori så står det att cv4 och granit är bra ihop ( granit är samma som bedrock ) men det står också att CV4 funkar med likvärdig prestanda.

AQs rekomendationer går i huvudsak mot double tri-wire, i alla fall av alla dom jag pratat med på aq, inte på ljudtema.

jag har kört aq och sålt aq, lika så med arcam och av ( sålt dvs ) så jag talar inte utan erfarenhet, men jag säger inte heller att det ska vara så som jag säger utan som förslag då du, nerevarine har en stram budget.

här är exempel på double bi-wire.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  1.bmp   77,65K   33 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  namnl_s.bmp   791,07K   23 Antal nerladdningar

Redigerat av softman3, 19 maj 2005 - 18:53.


#99

Postad 20 maj 2005 - 20:08

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0

Precis som alpha säger så är det Audioquest själva som hävdar att tri-wiring bäst görs på det viset jag förklarat, och inte med tre CV-4. De om någon borde väl ha en susning om hur de själva bygger sina kablar?

Och du har helt rätt i att jag inte är ett fan av AQ, alpha. Men, det jag testat är deras signalkablar som har ungefär tre gånger för dyra priser, samt deras överprissatta Pikes Peak högtalarkabel...och den har inte direkt gjort att jag hoppat av lycka, inte för dom pengarna.

Jag vet ju inte om deras billigare högtalarkablar håller sig på en mer prisvärd nivå. Har heller aldrig hört AQ tri-wirat, vilket givetvis är ett måste idag när man som du säger vet hur mycket bättre det blir.

Men bi-wire av MarcusCables känns fortfarande i allra högta grad intressant ändå. Där kan jag ju i framtiden fixa en tredje single-wire, så att det blir tri-wire.

Sen ang silver alltid skulle vara ljusare så stämmer inte det heller...iaf inte när jag testat signalkablar, då min silverkabel från MC låter bättre och neutralare än Audioquests både koppar och silver kablar.

<{POST_SNAPBACK}>


Kanske inte betyder ngt egentligen men angående Pikes Peak så används den till att dema högtalare och stereo där jag köper grejjer, oavsett vilka högtalare det är.
Och den lyfte mitt system helt otroligt, så den är värd varenda krona.
Egentligen är 8000:- ingen överdriven summa mtp vilka skillnader det blir och vad man har lagt på resten av stereon.

Sen är det klart att Du har din personliga åsikt och bara för att man demar högtalare med den så betyder ju inte det att du gillar den, men överprissatt skulle jag inte kalla den med tanke på vad den tillför.
I mitt system tillförde den ungefär lika stor skillnad som skillande blir mellan ett par M3 i standardutförande och M3 Super, lite överdrivet kanske men det gjorde verkligen mycket. :rolleyes:

F*n vad sur jag låter men det är inte meningen ;)

Redigerat av Unregistered33cc6995, 20 maj 2005 - 20:14.


#100

Postad 20 maj 2005 - 21:10

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

  • 3 283 inlägg
  • 0
Frågan är ju bara hur Pikes Peak står sig mot tex Marcus Cables Maestro kabel... För som jag sagt förr, Marcus signalkabel jag köpte för 1.500 kr slår lätt Auqioquests Cheetah för över 5.500 kr.

Därmed drar jag snabbt slutsatsen att Audioquest har enormt överdrivna priser på signalkablarna. Sen har jag kvar att göra ett mer utförligt test av deras högtalarkablar, något som jag förmodligen ska börja med, med min tänkta tri-wire lösning, alternativt tre stycken CV-4 istället. Blir jag inte impad så åker en beställning på en bi-wire Maestro iväg omgående, då jag har förtroende för hans kablar.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.