Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Grupptalan mot Panasonic, utmattade LCD-paneler?

154 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 11 oktober 2007 - 07:48

Unregistered798c58da
  • Unregistered798c58da
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Det sägs på några ställen i denna tråd att DLP är helt imun mot denna typ av åldrande men det är inte sant. Det finns visserligen inga paneler men i stället bleks färgfiltren i hjulet. Och gissa om det kostar att byta...

Redigerat av Unregistered798c58da, 11 oktober 2007 - 08:38.


#52

Postad 11 oktober 2007 - 09:02

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0

Det sägs på några ställen i denna tråd att DLP är helt imun mot denna typ av åldrande men det är inte sant. Det finns visserligen inga paneler men i stället bleks färgfiltren i hjulet. Och gissa om det kostar att byta...

<{POST_SNAPBACK}>


Även detta ska ju reklameras om det sker inom tre år och inte var väntat. Oavsett om man har garanti eller inte.

#53

Postad 27 oktober 2007 - 10:49

Unregistered5ec7a122
  • Unregistered5ec7a122
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Jag har okcså blåa moln på min PT-ae700. är det någon som har reklamerat....
Min är inköpt 2005-08...

#54

Postad 27 oktober 2007 - 11:54

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Verkar inte som att problemet är begränsat till Epsons D3/D4-paneler.
Tråd på avsforum om blåsmetiga Sony HS50

#55

Postad 27 oktober 2007 - 20:37

Haribo
  • Haribo
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Någon som vill kolla in detta på sin skadade projektor: https://www.minhembi...howtopic=172887

Sugigt att höra om HS50:an, jag som trodde det kanske bara hade med Epson-panelerna att göra.

Verkligen ingen mer LCD altså ;)

Redigerat av Haribo, 27 oktober 2007 - 20:37.


#56

Postad 30 oktober 2007 - 00:38

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

För sakens skull ska jag kanske påpeka att FullHD LCD-panelerna D6 och kommande D7 är C2-Fine baserade och ska vara inorganiska. Problemet med tidigare panelerna är att de är just organiska och därför påverkas av värme.

Sen om det är en slutgiltig lösning det kan man inte svara på ännu, förens de har gått ett antal 1000 timmar.

Förlåt för att jag kommer försent in, men...
...Vänta nu lite här.

Organiska lcd-paneler?
Lcd = Liquid Crystal Display, är de flytande kristallerna organiska, eller vad är det som är organiskt?

Jag tycker det låter märkligt lcd-paneler skulle bestå av organiskt material, med tanke på att det handlar om kiselbaserade kristaller.
Silicon = kisel, right?

Vad det gäller åldrandet av lcd-paneler så är jag inte helt säker på att det enbart beror på värme-utveckling utan misstänker att det förmodligen också kan bero på det intensiva ljuset som panelerna ständigt blir bestrålade med. Det är ju ingen nyhet att ljus i sej har en förmåga att bleka färger.

Men att paneler skulle uppvisa ålderstecknen i form av fläckar i olika färger?
Det låter märkligt och stämmer inte särskilt väl med den studie som T.I. själva köpte för att visa på fördelarna med DLP-tekniken.

Se själva!
Av det jag har kunnat se i studien så är ålders-tecknen ganska homogent spridda över hela panelen...

Jag är ingen expert inom området, så ha lite tålamod med mej. Det går utmärkt att hjälpa mej tillrätta via PM också, om nu det kanske anses vara lite för off-topic att gå på lite djupare teknisk nivå i diskussionen.

#57

Postad 30 oktober 2007 - 07:04

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Det är väl polysilicon i dem med om jag inte missminner mig. Dock skall jag träffa lite Epson folk under eftermiddagen och kan passa på att ställa frågan i allmänhetens intresse :wub:

#58

Postad 31 oktober 2007 - 13:08

Unregistered5ec7a122
  • Unregistered5ec7a122
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Pratade med en person på Panasonic. När jag pratade med honom sa han att LCD-panelerna håller 3000. Jag påstod att jag inte blivit informerad om detta men han sa att det stod i manualen. Jag läste manualen och hittade inget om det. Pratade sedan med inköpstället och de tyckte det var konstigt. Och när de pratade med honom så sa han att LCD-panelerna skall hålla 8000-timmar.

#59

Postad 31 oktober 2007 - 13:15

ippo
  • ippo
  • Beroende

  • 1 267 inlägg
  • 0

Pratade med en person på Panasonic. När jag pratade med honom sa han att LCD-panelerna håller 3000. Jag påstod att jag inte blivit informerad om detta men han sa att det stod i manualen. Jag läste manualen och hittade inget om det. Pratade sedan med inköpstället och de tyckte det var konstigt. Och när de pratade med honom så sa han att LCD-panelerna skall hålla 8000-timmar.


Verkar bra det där.... :)
Antingen vet han inte vad han pratar om eller så försökte han dribbla bort en reklamation och en massa arbete.....
Hursomhelt är det oacceptabelt, de måste själva veta vad som gäller!! Det lär ju inte vara första samtalet de fått i detta ärende med tanke på trådens omfattning.....

#60

Postad 31 oktober 2007 - 14:32

Unregistered5ec7a122
  • Unregistered5ec7a122
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Inköpsstället har inte sett detta problem innan enligt dem. Det är väldigt hjälpsamma och vill lösa det här.
Hoppas dock att de kan sätta press på panasonic så jag slipper krånglet med en reklamation.

#61

Postad 31 oktober 2007 - 15:05

ippo
  • ippo
  • Beroende

  • 1 267 inlägg
  • 0

Inköpsstället har inte sett detta problem innan enligt dem. Det är väldigt hjälpsamma och vill lösa det här.
Hoppas dock att de kan sätta press på panasonic så jag slipper krånglet med en reklamation.


Härligt med hjälpsamma butiker!!! :) DE kan vi inte få för många av! Jag syftade iofs på snubben på Panasomic, men skrev reklamation i samma veva, den gör man ju givetvis i butiken man handlat... :(

#62

Postad 28 november 2007 - 11:52

Dave R
  • Dave R
  • Lärjunge

  • 358 inlägg
  • 0
Jaha, hur går det? Får ni panelerna utbytta?

Detta gäller troligen även för nyare projektorer/paneler. Panasonic skriver i manualen till sin nya full-hd projektor AE2000 att de optiska komponenterna kan behöva bytas ut inom ett år om man använder projektorn kontinuerligt 6 timmar varje dag.

Redigerat av Dave R, 28 november 2007 - 11:52.


#63

Postad 28 november 2007 - 12:18

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

  • 638 inlägg
  • 0
Jag vill engentligen vara opartisk så långt det går men sedan några år tillbaka använder man sin projektor till mycket mer än enbart kolla på 1 eller 2 filmer som man kanske gjorde förr. IDag vet vi att vi spelar mer spel och drar in TV samt sättet att använda elektronik mer blivit "lämna den på" en längre tid än tidigare. Det mest intressanta jag läst var av en användare i denna tråd detta : http://www.dlp.com/p...ors/vs_lcd.aspx

Detta är den enda test som jag sett och för den som bevisar raka motsatsen någonstans på internet vill jag givetvis gärna läsa det också. Men just nu lutar det åt för min del att jag skall gå mot DLP eftersom även jag tänkte använda min kommade projektor till 'allt'. Jag vill inte känna mig begränsad och tänka på att jag inte skall använda den så mycket som jag vill. Jag har inga problem med att köpa en ny lampa varje år om så krävs men att hela enheten måste bytas ut köper jag inte.

Och visst säger vissa att jag inte då skall ha en projektor. Men jag har lite större krav på 2007 än att jag måste välja bildvisare efter användning. Har idag både plasma & lcd-tv sedan snart 5 år och har varit nöjd men vill nu har 100"+ och det blir lite dyrt med en plasma i den storleken :-)

Så just nu lutar det åt att jag får titta mot en kanske 'sämre' projektor för min del men det väger upp om det visar sig att jag kommer få problem (gillar inte) om jag skulle välja en lcd-projektor. Mitt intresse vad just inriktat mot Panasonicen AE2000 men har svalnat något.

mvh
Mr x

Redigerat av The Real Mr x, 28 november 2007 - 12:20.


#64

Postad 28 november 2007 - 13:50

Dave R
  • Dave R
  • Lärjunge

  • 358 inlägg
  • 0

Och visst säger vissa att jag inte då skall ha en projektor. Men jag har lite större krav på 2007 än att jag måste välja bildvisare efter användning. Har idag både plasma & lcd-tv sedan snart 5 år och har varit nöjd men vill nu har 100"+ och det blir lite dyrt med en plasma i den storleken :-)

Så just nu lutar det åt att jag får titta mot en kanske 'sämre' projektor för min del men det väger upp om det visar sig att jag kommer få problem (gillar inte) om jag skulle välja en lcd-projektor. Mitt intresse vad just inriktat mot Panasonicen AE2000 men har svalnat något.


Känner väl ungefär samma sak, men frågan är om DLP är ett alternativ. Det finns ytterst få 1080P DLP-projektorer (på prisjakt iaf) under 30k vilket känns som smärtgränsen och de som finns kräver enorma utrymmen både vad gäller avstånd till duk och i sig själva, de som får plats låter för mkt. Har ex.vis väldigt svårt att se hur jag skulle få en Benq 9000 att smälta in snyggt i mitt vardagsrum, dock inget jag behöver bekymra mig över iom att rummet inte är 5 meter brett.

Redigerat av Dave R, 28 november 2007 - 13:51.


#65

Postad 28 november 2007 - 14:01

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

  • 638 inlägg
  • 0

Känner väl ungefär samma sak, men frågan är om DLP är ett alternativ. Det finns ytterst få 1080P DLP-projektorer (på prisjakt iaf) under 30k vilket känns som smärtgränsen och de som finns kräver enorma utrymmen både vad gäller avstånd till duk och i sig själva, de som får plats låter för mkt. Har ex.vis väldigt svårt att se hur jag skulle få en Benq 9000 att smälta in snyggt i mitt vardagsrum, dock inget jag behöver bekymra mig över iom att rummet inte är 5 meter brett.


Tjena Dave R.

Jag hade samma tankar som du men vandrade iväg till Ref Audio på götgatan i Sthlm som har den uppsatt.
Det var ca 4.5 m mellan lins och duk och den visade en 106". Jag själv har ca 405 mellan lins och kommande duk.
Så testade lite med zoomen och det skulle fungera även med 106 kom jag fram till. Och visst tycker jag helt klart att w9000 är något sämre än AE2000 (var på mässan och kollande) men frågan man där får ställa sig vad man uppskattar mest?

Visst är W9000 lite knepig i placering men det skulle fungera för mig med en hylla på ca 190 cm på bakre väggen.
Dock kan jag hålla med dig om att den kanske inte direkt kommer smälta in i vardagsrumet. Men som vanligt handlar livet oom kompromisser eller hur ? :)

Hörs

#66

Postad 04 januari 2008 - 14:59

Unregistered5ec7a122
  • Unregistered5ec7a122
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Nu har jag fått min projektor utbytt. Fick tillbaka en PT-AE900 som gått runt 100h enligt serviceteknikerna.
Testade den i butik innan och den funkar ju mycket bättre än min PT-AE700 med utmattade lcd-paneler.

Tog väldigt lång tid för panasonic att komma loss med ett beslut och skicka den nya projektorn. 6:e december fick jag svar att jag skulle få en PT-AE900 i utbyte och idag kom den till butiken. De ville gärna slippa och tyckte att jag inte hade någon garanti kvar. Fick pressa och hota med en reklamation.

#67

Postad 04 januari 2008 - 15:38

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

  • 3 071 inlägg
  • 0
vilken spännande läsning nu när man redan köpt en panna AX-200.. men men ska bara ha den till film tittande å spelande. Så man får väll ta lite välbehövliga pauser så den inte är igång för länge! Fast med tanke på hur många som köpt lcd projjar å inte klagar så kanske det inte händer alla heller.

Redigerat av Majorglenn, 04 januari 2008 - 15:38.


#68

Postad 04 januari 2008 - 15:38

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0

Nu har jag fått min projektor utbytt. Fick tillbaka en PT-AE900 som gått runt 100h enligt serviceteknikerna.
Testade den i butik innan och den funkar ju mycket bättre än min PT-AE700 med utmattade lcd-paneler.

Tog väldigt lång tid för panasonic att komma loss med ett beslut och skicka den nya projektorn. 6:e december fick jag svar att jag skulle få en PT-AE900 i utbyte och idag kom den till butiken. De ville gärna slippa och tyckte att jag inte hade någon garanti kvar. Fick pressa och hota med en reklamation.


Vart köpte du den? Är det nått alla kommer kunna räkna med eller var det för ditt speciella fall? Är sugen som många övriga här på AE2000.

#69

Postad 04 januari 2008 - 15:40

Unregistered67fa056e
  • Unregistered67fa056e
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 0
Hmm.. Min PT-AE700 har nog inte gått mer än 300 timmar, men visar tecken på att vara utbränd i mitten.. 70% av bildytan är svagt blå i förhållande till resten.. är det en utmattad panel? Isf höll inte min speciellt länge.. iaf inte driftmässigt, tidsmässigt har jag nog haft den i två år nu.

- Hedman

#70

Postad 04 januari 2008 - 23:42

tiaz
  • tiaz
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
Läge att lura okunniga försäljare på stora varuhus och köpa en 5års extraförsäkring där det står att allt ska fungera i 5 år utom möjligtvis lampan :unsure: Tror ni det skulle fungera?

#71

Postad 05 januari 2008 - 03:25

Unregistered5ec7a122
  • Unregistered5ec7a122
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Nu har jag fått min projektor utbytt. Fick tillbaka en PT-AE900 som gått runt 100h enligt serviceteknikerna.
Testade den i butik innan och den funkar ju mycket bättre än min PT-AE700 med utmattade lcd-paneler.

Tog väldigt lång tid för panasonic att komma loss med ett beslut och skicka den nya projektorn. 6:e december fick jag svar att jag skulle få en PT-AE900 i utbyte och idag kom den till butiken. De ville gärna slippa och tyckte att jag inte hade någon garanti kvar. Fick pressa och hota med en reklamation.


Vart köpte du den? Är det nått alla kommer kunna räkna med eller var det för ditt speciella fall? Är sugen som många övriga här på AE2000.


Det kan man nog inte räkna med. När jag byter projektor blir det nog ingen LCD-projje.

#72

Postad 05 januari 2008 - 15:24

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0
Är det bara Panasonic som det gäller?

#73

Postad 06 januari 2008 - 13:20

cs_gve
  • cs_gve
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0

Jaha, hur går det? Får ni panelerna utbytta?

Detta gäller troligen även för nyare projektorer/paneler. Panasonic skriver i manualen till sin nya full-hd projektor AE2000 att de optiska komponenterna kan behöva bytas ut inom ett år om man använder projektorn kontinuerligt 6 timmar varje dag.


Ja det är ju helt sjukt. En produkt som kostar mycket pengar och som inte får användas. Jag har kört projektor som tv i fem år. Jag kan inte byta ner mig till en vanlig TV och LCD verkar ju kört. Nu har jag en DLP som jag är nöjd med. Har haft den ett tag så jag är sugen på en ny. Undra vad LCOS och SXRD har för fördelar och nackdelar. Men de är ju relativt nya tekniker så kanske det är DLP som är det enda säkra valet.

Hittade exakt de du skriver, s. 10.
http://service.us.pa...F/PTAE2000U.PDF

Edit:
Står samma här på s. 9, PT-AX200U.
http://service.us.pa...DF/PTAX200U.PDF

Redigerat av cs_gve, 06 januari 2008 - 13:27.


#74

Postad 06 januari 2008 - 19:36

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0
Är det nån osm vet om detta gäller alla projektorer eller bara Panasonic?

#75

Postad 06 januari 2008 - 21:47

erik_83
  • erik_83
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0

Är det nån osm vet om detta gäller alla projektorer eller bara Panasonic?


Undrar jag också :P

sen man hittade denna tråden så har de ju blivit lika många timmar tv-spel på projektorn som sömn ungefär :)

#76

Postad 06 januari 2008 - 22:12

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0
Har precis kollat manualen för min Sanyo PLV-Z5 och jag har inte hittat nåt angående hur många timmar per dag den max bör användas, men jag har inte lusläst så jag törs inte garantera något... :)

//P

#77

Postad 06 januari 2008 - 23:39

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0
Okej de låter ju bra. Men varför just Panasonic? Dett är inget jag är säker på utan bara hört ifrån en säljare:

Enligt honom så har Panasonic tappat andelar/köpare på marknaden och då gjorde ju inte AE1000 saken bättre. Så då för att komma tillbaka så säljer de projektorer och tv apparater billigare än vad de egentligen skulle sålt dem för för att kunna komma tillbaka och få sitt namn som något positivt och väl ansett.

Så då börjar man ju undra lite att de kanske sparade in lite pengar på LCD panelen som inte verkar vara lika bra som de andra LCD projektorerna på markanden förutsatt att detta problem inte finns på någon annan proejktor.

#78

Postad 06 januari 2008 - 23:50

Unregisteredffb33d5a
  • Unregisteredffb33d5a
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Det lät inte bra inte för att jag kommer använda min 6 timmar om dagen men hade bestämmt mig för en panasonic 2000 och dom jag pratade med sa att det va "oorganiska lcd paneler" som inte kunde bli sämre :S och sen står det sånt där i manualen känns inte direkt lockande.

#79

Postad 07 januari 2008 - 00:30

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0

Så då börjar man ju undra lite att de kanske sparade in lite pengar på LCD panelen som inte verkar vara lika bra som de andra LCD projektorerna på markanden förutsatt att detta problem inte finns på någon annan proejktor.

Dom köper sina paneler av epson. Är Panasonics paneler skit så är även, Mitsubishi, Sanyo och Epsons egna paneler skit.

Det lät inte bra inte för att jag kommer använda min 6 timmar om dagen men hade bestämmt mig för en panasonic 2000 och dom jag pratade med sa att det va "oorganiska lcd paneler" som inte kunde bli sämre :S och sen står det sånt där i manualen känns inte direkt lockande.

En av dom största nyheterna med D6 och D7-panelerna var just att dom skulle vara inorganiska och därför inte vara lika känsliga som tidigare paneler. Men om det inte stod något i manualen till AE1000 och plötsligt står i manualen till AE2000 så kan man ju börja fundera på om erfarenheter från AE1000 fått dom att lägga till texten och att inorganic inte funkade så bra som det var tänkt.

#80

Postad 07 januari 2008 - 00:40

cbdurietz
  • cbdurietz
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Hmm.. Min PT-AE700 har nog inte gått mer än 300 timmar, men visar tecken på att vara utbränd i mitten.. 70% av bildytan är svagt blå i förhållande till resten.. är det en utmattad panel? Isf höll inte min speciellt länge.. iaf inte driftmässigt, tidsmässigt har jag nog haft den i två år nu.

- Hedman


Det låter alldeles oavsett som en på tok för kort tid för att det ska vara normalt. Som någon tidigare påpekade så har åldrandet troligtvis med värmen i projjen. Du har inte problem med ventilationen?

Själv har jag en gammal PT-AE300 som har gått nästan 3300 timmar utan några som helst liknande problem och utan lampbyte. Men då har jag den hängande i taket utan något som hindrar ventilationen och kör på lågeffektläge (för fläktljudets skull).

Någon som vet hur länge en 2000-timmarslampa kan hålla i lågeffektläge? :)

#81

Postad 07 januari 2008 - 01:50

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0

Så då börjar man ju undra lite att de kanske sparade in lite pengar på LCD panelen som inte verkar vara lika bra som de andra LCD projektorerna på markanden förutsatt att detta problem inte finns på någon annan proejktor.

Dom köper sina paneler av epson. Är Panasonics paneler skit så är även, Mitsubishi, Sanyo och Epsons egna paneler skit.

Det lät inte bra inte för att jag kommer använda min 6 timmar om dagen men hade bestämmt mig för en panasonic 2000 och dom jag pratade med sa att det va "oorganiska lcd paneler" som inte kunde bli sämre :S och sen står det sånt där i manualen känns inte direkt lockande.

En av dom största nyheterna med D6 och D7-panelerna var just att dom skulle vara inorganiska och därför inte vara lika känsliga som tidigare paneler. Men om det inte stod något i manualen till AE1000 och plötsligt står i manualen till AE2000 så kan man ju börja fundera på om erfarenheter från AE1000 fått dom att lägga till texten och att inorganic inte funkade så bra som det var tänkt.


Okej, då gör de ingen skillnad om man skaffar en Epson då :) Funderade nämligen på de men då får de nog bli en Ae2000 ändå... å hoppas de håller. Ska kolla lite i butiken vad de säger om de där... så man vet vart man står ifrån början.

#82

Postad 10 januari 2008 - 22:18

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0

Hmm.. Min PT-AE700 har nog inte gått mer än 300 timmar, men visar tecken på att vara utbränd i mitten.. 70% av bildytan är svagt blå i förhållande till resten.. är det en utmattad panel? Isf höll inte min speciellt länge.. iaf inte driftmässigt, tidsmässigt har jag nog haft den i två år nu.

- Hedman


Det låter alldeles oavsett som en på tok för kort tid för att det ska vara normalt. Som någon tidigare påpekade så har åldrandet troligtvis med värmen i projjen. Du har inte problem med ventilationen?

Själv har jag en gammal PT-AE300 som har gått nästan 3300 timmar utan några som helst liknande problem och utan lampbyte. Men då har jag den hängande i taket utan något som hindrar ventilationen och kör på lågeffektläge (för fläktljudets skull).

Någon som vet hur länge en 2000-timmarslampa kan hålla i lågeffektläge? :D



Kankse har att göra med vilken tur man har när man köper om man får en bra eller dålig :P

Havocsi, har ni hört nått ifrån era kunder och hur hanterar ni de problemen? Får man en ny projektor eller var man dum som köpte en LCD och får skylla sig själv?

#83

Postad 11 januari 2008 - 15:45

AndreasG
  • AndreasG
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0

Så då börjar man ju undra lite att de kanske sparade in lite pengar på LCD panelen som inte verkar vara lika bra som de andra LCD projektorerna på markanden förutsatt att detta problem inte finns på någon annan proejktor.

Dom köper sina paneler av epson. Är Panasonics paneler skit så är även, Mitsubishi, Sanyo och Epsons egna paneler skit.


Fast det behöver ju inte nödvändigtvis bara handla om panelerna. Värme påskyndar all typ av nedbrytning i organiska material. Tex så använder Sanyo 145 watts lampa (z1-z5) och Panasonic 220 watts lampa (ax200) (180 watt i ae 700). Dessutom har tillverkarna olika bra kylning av panelerna. Detta borde påverka livslängden. Min fd z3'a och nuvarande z5'a har inte blivit märkbart sämre med tiden, men jag har å andra sidan inte använt nån av dem över 1000 timmar.

Redigerat av AndreasG, 11 januari 2008 - 15:50.


#84

Postad 22 februari 2008 - 23:18

Per Smedberg
  • Per Smedberg
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jaha, då är man ännu en olycklig ägare av en Panasonic AE700. 5000 timmar höll lampan som jag just bytt och det är ju klart godkännt. Men nu visar sig det där blåa, flammiga problemet över halva bilden.
Och jag köpte min 2004 så garanti är ju bara att glömma.
Det är ju helt sjukt att panelerna håller typ lika länge som lampan - varför finns det ens möjlighet att köpa ny lampa? Och framför allt: Varför har ingen pratat om detta problem tidigare?
Om jag vetat detta hade jag ju inte köpt den nya lampa som nu sitter i projjen..... argh. Pengarna bara flyger iväg.

#85

Postad 23 februari 2008 - 12:46

JPS31
  • JPS31
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Jag har precis fått beskedet av Panasonic att det är helt normalt att ett LCD-block är åldrat och uttjänt efter drygt 2000 timmar. Kostnad för att byta blocket är ca 8000 kr + moms, d v s det är billigare att köpa en ny projektor. De hävdar att en LCD-projektor enbart är till för att använda kortare stunder i taget, ca 2-3 timmar, allt däröver är inte normalt. De erkänner visserligen att de inte har informerat om detta tidigare och först på senare tid insett att den informationen behövs.

Min PT-AE700 har gått som TV, vilket vad jag visste vid köptillfället och efter att ha läst all tillgänglig dokumentation inte skulle vara något konstigt. Brinntiden på lamporna däremot var redan då ett välkänt faktum som man kalkylerade med, kalkylen innefattade inte att byta hela projektorn efter drygt två år.

Vilka fler har råkat ut för vad Panasonic beskriver som "normalt åldrade LCD-paneler"? Jag är rätt övertygad om att de skulle förlora en process i almänna reklamationsnämnden och att det inte är enbart jag som är drabbad. Teknikern som undersökte projektorn sa att det är vanligt och att de hade flera med samma symptom inne samtidigt som min.

Vad är den allmänna opinionen?

/Jesper


Jag har just köpt en Panasonic PT ax100e och är självklart nyfiken på hur Panasonic bemöter det här? Det låter ju vansinnigt dyrt!

MVH
/Jörgen

#86

Postad 26 februari 2008 - 21:29

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

  • 1 612 inlägg
  • 0
Nu blir man ju lite nojig. Sitter på en tw600 som gått 2200 timmar. Brukar stå på fyra timmar varje dag i ett svep. Ibland det dubbla.
Är det värt att köpa ny lampa till den när denna lampa går?

Är det någon som fått dessa problem på epson, verkar vara mest panna som drabbats.

#87

Postad 27 februari 2008 - 12:27

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

  • 2 231 inlägg
  • 0

Nu blir man ju lite nojig. Sitter på en tw600 som gått 2200 timmar. Brukar stå på fyra timmar varje dag i ett svep. Ibland det dubbla.
Är det värt att köpa ny lampa till den när denna lampa går?

Är det någon som fått dessa problem på epson, verkar vara mest panna som drabbats.


Sitter själv med en TW600 där lampan har gått snart 1300h. Och frågan man ställer sig är om man ska köpa en ny lampa för ca 2500:- eller om man ska ta och fundera på en ny projje när lampan smäller sen?...

Jag har inte heller hört om någon på forumet som klagat över att sin Epson har visat detta fenomen.

#88

Postad 27 februari 2008 - 19:58

JPS31
  • JPS31
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Nu blir man ju lite nojig. Sitter på en tw600 som gått 2200 timmar. Brukar stå på fyra timmar varje dag i ett svep. Ibland det dubbla.
Är det värt att köpa ny lampa till den när denna lampa går?

Är det någon som fått dessa problem på epson, verkar vara mest panna som drabbats.



Du kanske har LCD-paneler i plysilicon?

/J

#89

Postad 28 februari 2008 - 21:34

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

  • 1 612 inlägg
  • 0
Min bild ser ut så här när det är helt vitt. Synns inget vid helskärm med andra färger. Synns lite i filmer men inte jätte mycket. Jag ser det men inte tjejen.
Ide att skicka in den?
Lampan har ju gått en del så den kanske inte klarar transorten till ÅF?
Den är 2 år och 4 månader typ. Har epsson tre års garanti?

Blobben är bara skit på kamera linsen

https://www.minhembi...c_id=216447.jpg

#90

Postad 28 februari 2008 - 22:18

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

  • 2 231 inlägg
  • 0

Min bild ser ut så här när det är helt vitt. Synns inget vid helskärm med andra färger. Synns lite i filmer men inte jätte mycket. Jag ser det men inte tjejen.
Ide att skicka in den?
Lampan har ju gått en del så den kanske inte klarar transorten till ÅF?
Den är 2 år och 4 månader typ. Har epsson tre års garanti?

Blobben är bara skit på kamera linsen

https://www.minhembi...c_id=216447.jpg


Det där ser ut som det typiska LCD-problemet med färgskiftningar. Är ofta från grön färg till rött eller tvärtom och syns oftast vid vitt eller grått. Dock verkar det vara ganska kraftiga sådana hos dig. Det är inte så att du ser att färger och så på t ex ansikten eller hud ser ganska grådassigt på den vänstra sidan och färglada på den andra?

Jag hade ungefär lika mycket färgskiftningar på min TW600 och fick den utbytt på garantin pga reservdelarna skulle ta en tid att komma in. Jag skulle rekommendera att skicka in den för service om du fortfarande har garanti kvar på den, annars är det nog billigare att köpa en ny.

#91

Postad 01 mars 2008 - 17:14

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

  • 1 612 inlägg
  • 0
Hur lång tid tog det innan du hade den tillbaka.
Hur funkar det med epsons garanti? Har de tre års hämt service. Ringer man till epson direkt eller till ÅF?
Fick du betala något, frakt felsökning osv...

Redigerat av Unregisteredd7a46a96, 01 mars 2008 - 17:15.


#92

Postad 01 mars 2008 - 17:28

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

  • 2 231 inlägg
  • 0

Hur lång tid tog det innan du hade den tillbaka.
Hur funkar det med epsons garanti? Har de tre års hämt service. Ringer man till epson direkt eller till ÅF?
Fick du betala något, frakt felsökning osv...


Det brukar väl ta mellan 1 och 2 veckor innan man får tillbaka den.
Ring till Epson, har inte deras nummer nu, men du hittar det på hemsidan. Där tar de emot din felanmälan och sedan kommer en fraktfirma kontakta dig för hämtning av projektorn.
Jag behövde inte betala något då Epson har 3-års garanti på denna produkt.

#93

Postad 02 mars 2008 - 02:32

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

  • 2 219 inlägg
  • 0
Zupe: det där är ju färgskiftningar som vi diskuterade en hel del i tw600-tråden (även du har jag för mig). Har ingenting med utmattade LCD-paneler att göra så det är väldigt viktigt att hålla isär de två fenomenen eftersom folk har en tendens att blanda ihop dem här på forumet.

Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 02 mars 2008 - 02:45.


#94

Postad 02 mars 2008 - 02:40

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

  • 2 219 inlägg
  • 0

Hur lång tid tog det innan du hade den tillbaka.
Hur funkar det med epsons garanti? Har de tre års hämt service. Ringer man till epson direkt eller till ÅF?
Fick du betala något, frakt felsökning osv...


Det brukar väl ta mellan 1 och 2 veckor innan man får tillbaka den.
Ring till Epson, har inte deras nummer nu, men du hittar det på hemsidan. Där tar de emot din felanmälan och sedan kommer en fraktfirma kontakta dig för hämtning av projektorn.
Jag behövde inte betala något då Epson har 3-års garanti på denna produkt.


Utmärkt, då fick jag svar på min fråga som jag ställde i tw600-tråden också. (någon vänlig moderator kanske kan flytta denna diskussion till den tråden eftersom det är tråkigt att den dött. Denna diskussion har ingenting med panasonic eller utmattade lcd-paneler att göra nämligen.)

https://www.minhembi...s...t&p=1686474

Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 02 mars 2008 - 02:45.


#95

Postad 02 mars 2008 - 03:01

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

  • 2 219 inlägg
  • 0

Min bild ser ut så här när det är helt vitt. Synns inget vid helskärm med andra färger. Synns lite i filmer men inte jätte mycket. Jag ser det men inte tjejen.
Ide att skicka in den?
Lampan har ju gått en del så den kanske inte klarar transorten till ÅF?
Den är 2 år och 4 månader typ. Har epsson tre års garanti?


Vad menar du med att lampan inte skulle klara transporten? Menar du att lamporna blir mer känsliga för skakningar ju längre de har lyst? Det var en nyhet för mig i så fall.

#96

Postad 02 mars 2008 - 03:17

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

  • 2 219 inlägg
  • 0

Hmm.. Min PT-AE700 har nog inte gått mer än 300 timmar, men visar tecken på att vara utbränd i mitten.. 70% av bildytan är svagt blå i förhållande till resten.. är det en utmattad panel? Isf höll inte min speciellt länge.. iaf inte driftmässigt, tidsmässigt har jag nog haft den i två år nu.

- Hedman


Det låter alldeles oavsett som en på tok för kort tid för att det ska vara normalt. Som någon tidigare påpekade så har åldrandet troligtvis med värmen i projjen. Du har inte problem med ventilationen?

Själv har jag en gammal PT-AE300 som har gått nästan 3300 timmar utan några som helst liknande problem och utan lampbyte. Men då har jag den hängande i taket utan något som hindrar ventilationen och kör på lågeffektläge (för fläktljudets skull).

Någon som vet hur länge en 2000-timmarslampa kan hålla i lågeffektläge? :P


Detta var en intressant kommentar tycker jag. Lågeffektläge innebär ju att lampan lyser svagare och håller längre. Det innebär också ett beytdligt lägre fläktljud vilket rimligtvis borde medföra sämre kylning. Sämre kylning torde i sin tur medföra en viss risk för att panelerna slits ut SNABBARE. Alltså borde det vara bättre för panelernas livslängd att INTE använda lågenergiläget. Eller är jag ute och cyklar?

#97

Postad 02 mars 2008 - 07:18

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 804 inlägg
  • 0

Hmm.. Min PT-AE700 har nog inte gått mer än 300 timmar, men visar tecken på att vara utbränd i mitten.. 70% av bildytan är svagt blå i förhållande till resten.. är det en utmattad panel? Isf höll inte min speciellt länge.. iaf inte driftmässigt, tidsmässigt har jag nog haft den i två år nu.

- Hedman


Det låter alldeles oavsett som en på tok för kort tid för att det ska vara normalt. Som någon tidigare påpekade så har åldrandet troligtvis med värmen i projjen. Du har inte problem med ventilationen?

Själv har jag en gammal PT-AE300 som har gått nästan 3300 timmar utan några som helst liknande problem och utan lampbyte. Men då har jag den hängande i taket utan något som hindrar ventilationen och kör på lågeffektläge (för fläktljudets skull).

Någon som vet hur länge en 2000-timmarslampa kan hålla i lågeffektläge? :P


Detta var en intressant kommentar tycker jag. Lågeffektläge innebär ju att lampan lyser svagare och håller längre. Det innebär också ett beytdligt lägre fläktljud vilket rimligtvis borde medföra sämre kylning. Sämre kylning torde i sin tur medföra en viss risk för att panelerna slits ut SNABBARE. Alltså borde det vara bättre för panelernas livslängd att INTE använda lågenergiläget. Eller är jag ute och cyklar?


Samtidigt blir det inte samma värmeutveckling då lampan går på Whisper/Low etc.

#98

Postad 02 mars 2008 - 19:02

whiteshadow
  • whiteshadow
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Jag har precis fått beskedet av Panasonic att det är helt normalt att ett LCD-block är åldrat och uttjänt efter drygt 2000 timmar. Kostnad för att byta blocket är ca 8000 kr + moms, d v s det är billigare att köpa en ny projektor. De hävdar att en LCD-projektor enbart är till för att använda kortare stunder i taget, ca 2-3 timmar, allt däröver är inte normalt. De erkänner visserligen att de inte har informerat om detta tidigare och först på senare tid insett att den informationen behövs.

Min PT-AE700 har gått som TV, vilket vad jag visste vid köptillfället och efter att ha läst all tillgänglig dokumentation inte skulle vara något konstigt. Brinntiden på lamporna däremot var redan då ett välkänt faktum som man kalkylerade med, kalkylen innefattade inte att byta hela projektorn efter drygt två år.

Vilka fler har råkat ut för vad Panasonic beskriver som "normalt åldrade LCD-paneler"? Jag är rätt övertygad om att de skulle förlora en process i almänna reklamationsnämnden och att det inte är enbart jag som är drabbad. Teknikern som undersökte projektorn sa att det är vanligt och att de hade flera med samma symptom inne samtidigt som min.

Vad är den allmänna opinionen?

/Jesper

Okay då var man verkligen en lycklig ägare av Panasonic PT-AX200 efter läst detta tråkiga! Då återstår det bara till att se på film som bara den och lira tv spel tills ögonen blöder så att man hinner utnytja garantin då!
det eller sälja Pana för en billig slant :P

Bifogad fil(er)



#99

Postad 02 mars 2008 - 19:15

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

  • 1 612 inlägg
  • 0
Sorry ska inte störa i denna tråd mera.

Zupe: det där är ju färgskiftningar som vi diskuterade en hel del i tw600-tråden (även du har jag för mig). Har ingenting med utmattade LCD-paneler att göra så det är väldigt viktigt att hålla isär de två fenomenen eftersom folk har en tendens att blanda ihop dem här på forumet.


Jo jag kom ihåg det nu. Har vant mig vid felen. Men nu ska jag få tummen ur och skicka i väg den.

#100

Postad 02 mars 2008 - 22:49

sugarn
  • sugarn
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Är det någon som har kollat med Panasonic hur de nya panelerna är? Det som står i manualer brukar ju till viss del vara överdrivet.

6 timmar x 365 dagar = 2190, vilket innebär lampans livslängd. I min värld låter det konstigt att man faktiskt säljer en dyr projektor som efter 2000 timmar bara är att skrota. Och om nästan alla har Epson paneler borde det ju vara ett jättestort problem men hade inte den här tråden funnits så hade jag inte vetat om det.

En annan sak: Borde inte ett företag som HBB, som sponsrar det här forumet stenhårt, kunna berätta lite mer om problemet med LCD. När jag var där för några veckor sedan så tyckte killen i butiken att Pana PT-200 här var det bästa som fanns när det gällde 720p. Men han glömde bort att säga att projektorn kan vara värdelös efter 2000 timmar.
Kan inte någon från Panasonic eller HBB gå in i denna tråd och "försvara" panasonics heder eller ska man anta att det är helt kört att köpa en Panasonic eftersom de andra med Epson paneler inte har detta problem.

Vill ha en 200 eftersom den har grym lensshift och grym bild, men om den är paj efter 2000 timmar (även om det är lång tid) så kanske man får satsa på en annan LCD eller en DLP...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-06-17 11:52:05
  • Ny fåtölj
    Kurben
    2024-06-17 11:48:52
  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.