Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Smart disklösning DROBO

259 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Data Robotics Drobo USB DRO4DU20 (Externa lagringschassin) 0 3 (1) Inga priser
Data Robotics Drobo USB/FW800 DRO4DD20 (Externa lagringschassin) 3 7,12 (7) Inga priser
Data Robotics DroboPro DRPR1A31 (Externa lagringschassin) 5 8 (2) Inga priser
Data Robotics Drobo USB DRO4DU50 (Externa lagringschassin) 1 (0) Inga priser
Data Robotics Drobo S DRDR3A31 (Externa lagringschassin) 3 (0) Inga priser
Data Robotics DroboElite DREL1A31 (Externa lagringschassin) 3 (0) Inga priser
Data Robotics Drobo FS DRDS2A31 (NAS-servrar) 4 7 (1) Inga priser
Data Robotics Drobo S DRDR4A31 (Externa lagringschassin) 3 (0) Inga priser
Data Robotics Drobo Mini 1A31 (Externa lagringschassin) 3 (0) Inga priser

#51

Postad 16 augusti 2008 - 12:32

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Det låter bra Ian ;)

#52

Postad 16 augusti 2008 - 13:54

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0

Nu har det ju annonserats en ny Drobo med FireWire 800

Finns nu med på Prisjakt. ;)

#53

Postad 18 augusti 2008 - 07:26

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Tack Ian för alla bra svar!
Jag har lyssnat på en massa podcasts men de har aldrig förklarat hur man gör om själva drobon går sönder.
Men nu vet jag det och en massa mer tack vare ditt inlägg :(

#54

Postad 15 september 2008 - 14:28

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0
Jag är sugen på en Drobo men tycker att de är lite dyra i Sverige. Har kollat runt på de webplatser i Europa som säljer Drobon, ALLA tar 399 euro för den. Inga undantag. Har någon av er hittat någon till nåt annat pris?

#55

Postad 22 september 2008 - 09:51

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Nu har jag fått min Drobo äntligen!
Men fick hålla på och försöka få igång allt igår natt utan att lyckas ;)

Jag tog ut 2st tomma diskar ur min linuxburk.
Satte in den/dem i drobon, men inget funkar. Drobodashboard säger att jag har tagit ut för många diskar.
Och har jag inte nån i säger den att jag ska sätta i diskar.
Försökter formatera, men det går inte. Det var ju sånt här jag hoppades på att slippa..Strul och mer tid framför datorn.
Nån som varit med om liknande? Ska jag koppla in diskarna i linuxburken igen och formatera om diskarna?
Klarar Drobon inte av att formatera om diskar som är formaterade i ReiserFS eller vad är det frågan om?

Bilder på mitt strul finns här: Besök min webbsida
Mycket tacksam för hjälp :-)

#56

Postad 22 september 2008 - 10:04

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Nu har jag fått min Drobo äntligen!
Men fick hålla på och försöka få igång allt igår natt utan att lyckas ;)

Jag tog ut 2st tomma diskar ur min linuxburk.
Satte in den/dem i drobon, men inget funkar. Drobodashboard säger att jag har tagit ut för många diskar.
Och har jag inte nån i säger den att jag ska sätta i diskar.
Försökter formatera, men det går inte. Det var ju sånt här jag hoppades på att slippa..Strul och mer tid framför datorn.
Nån som varit med om liknande? Ska jag koppla in diskarna i linuxburken igen och formatera om diskarna?
Klarar Drobon inte av att formatera om diskar som är formaterade i ReiserFS eller vad är det frågan om?

Bilder på mitt strul finns här: Besök min webbsida
Mycket tacksam för hjälp :-)

Detta är taget från Support från Drobo.com:

"Drobo is a usb external disk array that is formatted by the host operating system (Windows or OS X). We currently support NTFS, HFS+, and FAT32 file systems with firmware revision 1.0.2. "

Mitt förslag är att sätta in och formattera en disk i taget.

#57

Postad 22 september 2008 - 11:25

Ian Birchman på DROBO
  • Ian Birchman på DROBO
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Hej Ticko

Ian från Drobo här

Jag vet inte riktigt vad du råkat ut för, men skulle du kunna testa två enkla saker?
Så är jag säker på att vi löst ditt problem.

Testa först

1, Låt båda diskarna sitta i Drobo´n och dra ut alla sladdar till Drobo
2, Ta ett tunt metalgem och vik ut det så du kan peta in den i hålet på baksidan av din Drobo
3, Tryck in gemet och håll det intryckt, samtidigt så ska du ansluta strömkabeln och fortsätta
hålla gemet intryckt i 30 sec.
4, Släpp gemet och drobo med diskarna ska vara nollställt

Nu ska du kunna köra.

Om inte, gör om samma sak men ta ur diskarna innan

Mvh

Ian Birchman

Drobo Scandinavia

PS. Om du inte lyckas så skicka mig ett mail på Ian @ Drobo.se , så ska vi lösa det

#58

Postad 22 september 2008 - 11:33

Ian Birchman på DROBO
  • Ian Birchman på DROBO
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
En fråga till Wolf

Ser att du ska sälja en Drobo, är det något som inte har fungerat som det ska?

Mvh

Ian Birchman
Drobo Scandinavia

#59

Postad 22 september 2008 - 11:39

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Jag plockade bort annonsen också, vi kör annonser enbart i marknaden annars svämmar forumet snabbt över med annonser ;)

Min drobo funkar suveränt, enda problemet är att den låter hur högt som helst, betydligt mycket mer än min stora server med dubbla grafikkort, 3 stora 12 cm fläktar samt en bullrig processorfläkt.
Tur man har ett stort hus annars hade den nog åkt ut här med.

Får väl plocka isär den och byta fläkten, finns många guider på nätet. Konstigt dock att en BRA fläkt inte sitter i från start på en så dyr enhet.

Redigerat av Martin, 22 september 2008 - 11:42.


#60

Postad 22 september 2008 - 11:41

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0
Fast hade inte Drobo v2 blivit lite tystare?

#61

Postad 22 september 2008 - 11:42

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Fast hade inte Drobo v2 blivit lite tystare?

Jo det ska den, men inte så himla mkt vad jag har läst, folk byter fläkt på den också ;)

Ska köpa Green Powerdiskar nästa gång, håller ju ner värmen en del.

Redigerat av Martin, 22 september 2008 - 11:43.


#62

Postad 22 september 2008 - 11:43

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

En fråga till Wolf

Ser att du ska sälja en Drobo, är det något som inte har fungerat som det ska?

Mvh

Ian Birchman
Drobo Scandinavia

Inga problem alls. Jag har två med USB2 och nu ska den ena bytas till den nya modellen med FireWire. Jag har nytta av den förbättrade hastigheten på FW-modellen...

#63

Postad 22 september 2008 - 18:21

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Tack för svar och hjälp, Ian o wolf.
Jag ska prova era förslag inatt efter jobb.
Tror även jag ska koppla in en disk i ubuntu datorn och formatera den till ett annat format (tex fat,ntfs) om inte Ians förslag fungerar.
DroboDashboard kör jag på min bärbara mac. Det är den jag använder till Drobon för att få igång den.
Om jag får det och lira så kan jag berätta om fläktljud senare. Det är en V2 jag har.
Dock så när den drog igång för fullt så trodde jag att det var ett skämt, jäklar vad det levde om.
Tror dock att den har någon fläktstyrning i sig så riktigt så illa är det nog inte :-).

Jag hade tänkt ha min Drobo på databordet och hoppas att det går utan att man störs.
Antar att man tappar garantin direkt om man byter fläkt i den annars, inte aktuellt i första svängen iaf.
Vart är länken till det martin? Jag kommer inte in på youtube eller nåt härifrån och kan söka.
Jag har byggt en del datorer och kan göra dem så tysta att de inte stör mig iaf.
I min nuvarande datorburk har jag 3st 120 +1 till i nätagget samt en 250mm fläkt.
Och låter Drobon mer än den så måste jag nog flytta drobon, isolera runt samt ställa den på ännu mjukare underlag mm mm
Jag hoppas slippa det.

#64

Postad 22 september 2008 - 18:35

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
http://mimbler.blogs...robo-apart.html

Ska göra det själv sen.

#65

Postad 22 september 2008 - 20:34

Ian Birchman på DROBO
  • Ian Birchman på DROBO
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Hej Martin

I den nya Drobo’n som vi kallar för Drobo Second Generation, så har man gjort några förändringar.
Först så har man satt in tvåstycken FW800 portar för att öka hastigheten ordentligt
Man har även ökat hastigheten på USB med ca 20%
Sist men inte minst, så har man flyttat på var sensorn för fläktstyrningen sitter i Drobo’n
Flytten av sensorn beror på att man i vissa fall fick fläktarna att gå för ofta i för högt varv.
Jag har 4st 1TB diskar och en inomhus temp på 18-19 grader, då har jag inga problem med
fläktarna. Men på firman i vårt testrum, så har vi närmare 26 grader och där surrar den på
desto mera.
Men man har även på Drobo Second Generation förändrat luftintaget i bak, för att
få en bättre cirkulation.



Som du kanske har märkt, så har det nu även kommit en ny uppdatering för Drobo Dashbord
Och om man kör Drobo Share så kan man skriva egna plugins som går att köra på Drobo’n
Se http://www.drobospac...page/developers

Mvh

Ian Birchman
Drobo Scandinavia

#66

Postad 22 september 2008 - 22:41

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Tack för riktigt bra info Ian!
Hittade direkt ett program så att jag även kan kolla drobon från min linux dator.
A Linux version of Drobo Dashboard (available now!)
http://drobo-utils.sourceforge.net/

#67

Postad 22 september 2008 - 23:38

Ian Birchman på DROBO
  • Ian Birchman på DROBO
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Toppen

Hur gick det Ticko, fick du igång Drobo´n?

/ian

#68

Postad 23 september 2008 - 18:01

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Ja, jag gjorde som du sa och resettade den med diskarna i. Och nu började den fungera normalt.
Installerade även droboview till min linuxburk och det verkar fungera. Ville dock formatera om så att jag skulle få
< 16tb enhet. Detta med linuxprogrammet tog hela natten och halva dagen sen så stängde jag ned det iomed att jag trodde nått gått galet.
Sen har jag inte hunnit mer..Tror dock att allt är helt ok och jag gillar drobon.

Hur lång tid ska det ta att göra om så att drobon blir till en 16tb låda om ni förstår?
Egentligen så skulle alla ha en drobo för lagring av foton, då skulle inte så många människor tappa bilder.

#69

Postad 23 september 2008 - 23:49

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Jag provade nu att köra med macens drobodashboard och det enda som jag tänkte göra är att formatera den via drobodashboard.
Men jag kan inte välja ntfs. Jag kan bara välja fat32 eller hfs+ från min mac.
I linuxprogrammet så kunde jag välja ntfs också.
Det är det jag vill ha, jag har inte några problem att läsa/skriva i det formatet från min mac eller linuxdator (ubuntu).
Fat 32 känns för gammalt och 4gb gräns är inte kul.
Hfs+ kan jag inte läsa från linuxdatorn , squeezeboxen och xbox som streamar musik/film vet jag inte.
Jag är dock inte helt säker på vad som kan läsa Hfs+ formatet förutom min mac, men ntfs vet jag fungerar bra.

Jag ska nog med linux starta droboformateringen till ntfs igen då och vänta nått dygn tills det är klart.
Drobon verkar fungera iaf bara jag formaterar den. Den lyser grönt på mina 2 diskar så det känns ju bra.

Ian: Jag läste i omdömes spalten om denna produkt och MagnumOnes omdöme var ju inte direkt positivt. Kommentarer på det?

#70

Postad 24 september 2008 - 16:35

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Linuxburken tyckte att det var lämpligt att inte känna igen min drobo så det slutade med att jag installerade drobodashboard i windows som jag kör på min mac via parallells.
Där kunde jag välja ntfs som filsystem, tyvärr så kunde jag inte välja större än 2gb partition.
De valen var "gråade" så att jag inte kunde dra valpekaren dit. Varför?

Ja, ni som ev funderar på en drobo så bli inte rädd bara för att jag håller på. Jag har bara lite speciella grejer jag vill få till som ni säkert läst.
Om man inte har det så är det bara att köra, ev nollställa drobon då för att komma igång.
Formateringen kommer upp som en guide automatiskt. Väldigt enkelt.
Ian, har jag malt på för mycket med frågor :)
Det hade varit väldigt enkelt om det fanns ett avancerat alternativ när man vill formatera där man kunde välja tex ntfs (Mac)
Varför kunde jag inte göra partitionen till större än 2gb i windows xp?

#71

Postad 25 september 2008 - 04:03

Ian Birchman på DROBO
  • Ian Birchman på DROBO
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Halloj

Nej, absolut inte för mycket frågor, bara vart upptagen och dom 24 timmarna räcker aldrig riktigt till när man har småbarn :-)

Jag tycker bara att det är toppen när det dyker upp lite frågor på ett forum som detta, då det förhoppningsvis är en hel del som läser vad vi skriver om och kan förstå hur Drobo fungerar

Ser att det blivit en hel del frågor till och här kommer lite svar.
Om det är något jag missar, så ställ frågan igen.
Om det är någon annan som har andra erfarenheter i ämnet så rätta mig gärna.

1, Mac och NTFS
Mac med nyare operativsystem, dvs 1.4 och senare kan hanetera NTFS då man kan läsa från diskar, men har inget stöd för att skriva. Så utan extra program för Mac så kan du inte skriva till en NTFS disk.
Därför har man inget val som Mac användare att kunna formatera en disk i NTFS, utan bara det äldre formatet FAT32 som Apple stödjer.
Givetvis om det sker förändringar i Apples Mac OS X så kommer stödet för drobo att förändras.
Jag håller med, FAT32 är ett föråldrat filsystem, FAT32 har sin begränsning i tex storlek på volymer.

2, Din fråga om MagnumOnes omdöme.
Jag har plockat diskar fram och tillbaka många gånger på våra demo Drobos utan att kunna förstöra informationen.
Jag har däremot när jag i test inte följt direktiven om att t.ex. ta ut diska och byta mellan olika tidigare uttagna och diskar som suttit i under tiden Drobo bygger om den säkra lagringen lyckats få den att förstöra en volym. Men då gjorde jag allt i princip som man inte får göra. Detta var en test, för att se hur långt vi kunde gå innan vi förstörde informationen. Håller man sig till dom enkla regler och indikationer som ges på fronten av Drobo så har jag med mina minst 1000 byten av diskar aldrig lyckats med detta.
Jag har råkat ut för en kund tidigare som lyckades med att stoppa in nya diskar, ta ut innan Drobo säkerställt och lyckats ställa till det för sig.
Med detta vill jag inte säga utan att ha fått mera information från MagnumOne, att han gjort något fel.
Svårt att uttala mig om detta utan mera information från honom om vad som hänt.
Därutöver så har vi ett speciellt program som kan läsa ut information från diskar, om det är något som skulle gå heltokigt.
Sist men inte minst, en backup av vad man har lagrat på annan plats.
Inte för att Drobo i sig skulle vara opålitlig, utan för att man kan råka ut för t.ex., inbrott, brand, vatten, blixtnedslag eller någon annan olycka. Mot detta fins det inget annat skydd än en riktig backup på annan plats.
Det har sålts en del Drobo där man har placerat Drobo på olika orter, och sedan kört kopiering eller syncning mellan dom.
Jag fick ett mail om kund som nu när man kan köra Rsync direkt i Drobo Share, ska köra backup mellan två ställen i Sverige.

Givetvis så via dom uppdateringar som kommer ut för Drobo, så ökar vi t.ex. säkerheten genom förändringar i programvaran.
Den uppdatering som kom i våras var en uppdatering som gjorde att man ökade metadata informationen på diskarna, för att ytterligare kunna säkerställa informationen på hårddiskar.

3, Windows XP och stöd för stora partitioner.
För att kunna köra riktigt stora partitioner så stöds detta bara av Mac OS X 10.4 och nyare system, Vista och Windows 2003 server eller senare.
Man har gjort en nyare version från Microsoft av NTFS, fast man pratar inte speciellt högt om detta.
Vad man gjort är utökat adresseringsutrymmet för att komma upp till t.ex. 16TB från 2TB.
Jag har inte testat med SP3 på XP, om man lagt in något nytt stöd för större diskar från Microsoft, men det kanske fins någon annan som är med här, och som har kunskapen eller testat?
Linuxen är nog inget problem, men jag vet inte vilken storlek man stödjer maximalt.

Själv sitter jag nu på Parallels i Mac och svara. Till denna iMac 24" så har jag en Drobo Second Generation ansluten med FW800, formaterad i HFS+ 8TB, men bara 4st 1TB diskar ( väntar på första leveransen av 1,5TB diskar ). USB utgången går till en Drobo Share som jag kör utdelning på nätet via, till några andra Macar och Windows PC.
Man kan köra både på FW och USB samtidigt. Genom Drobo Share så är det oväsentligt i vad för format diskaran är formaterade på Drobo’n. Men ska man sätta upp en Drobo Share och vill komma åt informationen från XP via USB eller FW så är det ett måste att hålla sig till NTFS eller FAT32, men tänka också på att partitions storlek ska stödjas av dom äldre systemen som XP. Givetvis så är detta inte ett problem med Vista, 2003 server eller senare versioner av system från Microsoft.
Men är det någon där ute som vet om det fins något tillägg för XP och större volymer? Någon patch från MS?

En annan funderare som man ska ta innan man sätter upp stora partitioner är vad för typ av data man ska spara på en sådan volym. Problemet är att om du har massor av småfiler, så kommer det bli tungt för datorn att läsa in hela databasen med filinformation. Själv hade jag nog valt 4TB med tanke på vad för information jag sparar, men har 8TB för att nu testa hur det blir i verkligheten.


Mvh

Ian Birchman
Drobo Scandinavia
www.drobo.se

PS.Vi kommer med en ny www sida i nästa vecka för den Nordiska marknaden

#72

Postad 25 september 2008 - 09:08

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Jag läste i omdömes spalten om denna produkt och MagnumOnes omdöme var ju inte direkt positivt. Kommentarer på det?

Jag har lite svårt att ta det omdömet på allvar, han skriver bl a: "Dessutom fungerar inte FW800 på Mac, man måste köra med USB"

Om detta verkligen stämmer så är ju just hans enhet trasig och eftersom den modellen bevisligen bara funnits ute någon vecka i butikerna så finns det ju garanti också. Om FW800 inte funkar så är det ju ett solklart garantiärende. Han måste då ha fått en ny eller fått den reparerad (eller har han bara struntat i det?). Eftersom hårdvaran är trasig så kan ju detta ha påverkat hans dataförlust också...

Jag tycker att man absolut inte kan basera ett omdöme på en burk som är trasig. Om en professionell testare (av hemmabio, bilar, vadsomhelst) får en trasig enhet (detta kan ju faktiskt hända) så sätter de ju inte lägsta betyg baserat på det. De ser till att få en ny enhet (eller reparera) och baserar omdömena på en fungerande enhet. Sen kan man i och för sig ifrågasätta den allmänna kvaliteten på produkten om man fått en trasig burk.

Tills MagnumOne gett lite mer detaljer så verkar hela omdömet ganska märkligt.

Jag kommer att få min FW800 modell inom några dagar och kommer då att testa med Mac och rapportera tillbaka.

#73

Postad 25 september 2008 - 15:46

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Ian: Dina svar är fantastiskt bra och jag har aldrig fått så bra hjälp och ärliga svar tidigare.
Oftast är det jag som kan för mycket om saker jag köper motför de personer där jag köper sakerna.
Så stor eloge till dig :-) Det är ju inte många i min vardag som jag kan prata med ang filformat på hårddiskar :)
Bra inställning också, tänker också att det hjälper andra även när jag ställer frågor.

Ang formatering till ntfs på mac så har just jag extraprogram för att skriva till ntfs och för mig hade det varit väldigt trevligt med en liten avancerad knapp där jag kunde välja ntfs som alternativ.

Jag tror jag ska prova installera om droboprogrammet till linuxburken iom att det strular lite för mig där.(inte ovanligt med min dåliga linuxkunskap).
Det har dock inte nått med drobon att göra...

Sen göra drobon så att den syns som lite större, 4 el 8tb.
Jag kan då prova med Win xp sp3 och se hur det går så får du svar på det.

Jag kommer också att lämna ett omdöme sen när jag testat och värderat lite mer, men det kommer bli betydligt bättre än tidigare författare :P
Jag är ju inte riktigt klar än, tänkte få allt som jag vill ha det först innan jag börjar flytta filer till drobon.

Wolf: Det är inte några problem med FW till mac precis som du skriver så håller med dig fullständigt.

Det som är viktigt för en sån här apparat är ju just att man litar på drobon. Och det kommer jag att göra, dock med en extra backup utanför hemmet.

#74

Postad 05 oktober 2008 - 18:53

selfish
  • selfish
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Är himla nöjd med min så här långt. Har 4st 1TB diskar i min. Ska hänga den på min AirPort Extreme sedan.

#75

Postad 06 oktober 2008 - 14:25

Ian Birchman på DROBO
  • Ian Birchman på DROBO
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Hej Selfish

Det har varit en bugg i Airport produkterna tidigare.
Buggen var att man av någon anledning inte kunde hantera diskar som var större än 1TB.
Men det var i januari och man har ju uppdaterat Airport produkterna, men jag har ingen
aning om huruvida man fixat till detta, då jag kör en DroboShare.
Någon annan här i forumet som har erfarenheter av detta?
Kan du inte skriva en rad här, så jag får veta Selfish.
Det fins lite olika versioner av Airport ute, så skriv vilken du har.
Airport Express eller Airport Express med pre n-standarden
Airport Extream eller Airport Extream med pre n-standarden
Även vilken firmware du kör

I annat fall så fins det nog en hel del erfarenhet om detta på denna länk
http://www.drobo.com...wledgebase.html
http://www.drobospace.com/

Det har också skrivits om det tidigare hos Apple
http://discussions.a...t...&tstart=120

Jag skickar en fråga till USA om vad status är

Mvh

Ian Birchman
www.drobo.se

PS. vår nya hemsida har blivit försenad några dagar, då butiksdelen inte är färdig

#76

Postad 06 oktober 2008 - 15:12

Ian Birchman på DROBO
  • Ian Birchman på DROBO
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Ticko,

jag har framfört ditt önskemål om att kunna formatera disken i andra format, typ NTFS från Mac-en.
Så vi får se vad som sker i nästa version av programvaran.
En sak som jag själv hade problem med på Mac, var att den startade upp Apples egna Skivverktyg och
där lyckades jag aldrig formatera volymer större än 2TB. Det verkar vare en begränsning i Skivverktyg.
Men givetvis under Drobo Dashbord så går det att formatera upp till 16TB.
Så använd alltid Drobo Dashbord för att göra formateringarna!

Ian Birchman
www.drobo.se

#77

Postad 06 oktober 2008 - 20:10

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0
Nu har jag fått min nya FW800 Drobo och efter en dag så kan jag konstatera att den är betydligt tystare och snabbare än den gamla (Drobo gen 1). Jag kör denna med FW800 till en Mac Pro och det funkar precis som det ska. Jag har inte gjort några exakta mätningar men fläkten går inte alls lika ofta och när den går så är den tystare och det är en stor fördel för mig. Hastigheten är inte heller uppmätt men snabbare är givetvis bättre även om detta inte är lika viktigt för mig.

Jag har ytterligare en Drobo (gen 1 med bara USB) och den är kopplad till en Apple Airport Extreme. Airporten är en trevlig produkt som innehåller trådlös router (N snabbaste hastigheten), en Gigabit switch (OBS! Det finns en gammal Airport Extreme, första versionen, som ser exakt likadan ut på utsidan men den har bara 100Mb anslutning) samt USB anslutning för lagring och skrivare (skrivare och hårddisk blir då åtkomliga på nätet, både trådlöst och via tråd).

Drobon som är ansluten till Airporten använder jag enbart till HTPC-material (TV, film...) och det funkar utmärkt. Någon frågade om maxvolymer och jag har en 4TB volym (isatt 4 st Samsung F1 1TB diskar) på denna Drobon och det funkar som det ska.

Annat som kanske är av intresse är när jag bytte från den nya till den gamla Drobon. Jag tog ut diskarna ur den gamla och satte in i den nya. Sen var det bara att starta och efter nån minut så låg volymen på skrivbordet.

Det trevliga är ju att man enkelt bara byter till en större disk när utrymmet börjar ta slut. Detta kan dock ta tid: Som exempel så hade jag tidigare 2 1TB + 2 750GB diskar i en Drobo. När det lediga utrymmet började ta slut (ca <5% ledigt utrymme så lyser en lampa orange. Det betyder att man bör sätta in en större disk på den platsen. Då plockade jag ut 750an och satte in en ny 1TB. Drobon måste då fördela ut alla data igen på alla diskarna så att datan är skyddad med redundans. I detta fall tog det 30 timmar (detta var på Drobo USB gen 1). Efter detta lyste alla lampor grönt och datan var skyddad igen. Under tiden så kan man använda Drobon som vanligt men med sämre säkerhet.

#78

Postad 06 oktober 2008 - 20:28

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Ja, jag har då inte fått till det med formateringen som jag vill ha än..
Jag har ju en linux (Ubuntu 8.04) dator som drobon är kopplad via firewire till.
Det jag skulle vilja är att drobon ska ses som 4Tb enhet samt så ska jag kunna koppla upp mig (med kabel) mot den via min bärbara mac.
Jag får det att fungera som en enhet på 2Tb ntfs enhet, men hur jag än testat så får jag inte till det med 4Tb.
Varför jag önskar detta är att jag nog kommer att köpa en Imac som nästa dator och vill inte formatera om drobon då när jag lagt ner tid på att få allt i ordning på den.
Det fungerar ju om jag formaterar om drobon till ext3 eller reiserFS, men det fungerar ju inte till mac vad jag vet.

Jag har även testat med hfs, men inte fått det att fungera heller.
Jag kan använda DroboDashboard till linux, mac samt windows och formatera, men allt jag provat så fungerar det inte.
Jag tror att det verkar vara nån begränsning med hfs,4Tb, firewire samt Ubuntu.
Även ntfs,4Tb,firewire samt ubuntu.

Tips mottages gärna på om detta är möjligt eller omöjligt.

Jag har en annan extern disk (WD 1Tb studio edititon) via firewire och formaterad som hfs och den fungerar både till Ubuntu och min mac. Den är ju dock mindre än 2Tb.

#79

Postad 06 oktober 2008 - 22:50

Ian Birchman på DROBO
  • Ian Birchman på DROBO
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Fick svar från Drobo USA att man löst problemet med Airport redan i mars från Apple.

Tur att man kan uppdatera firmware i alla produkter nu mera :blush:

Ticko, jag tror att ditt problem beror på att både NTFS och HFS+ är lite i smyguppdaterade från MS och Apple

NTFS fick från 2003 server och Vista, suport för 16TB, tidigre operativsystem 2TB
HFS+ har jag för mig fick 16TB från 10.4, tidigare versioner 2TB

Så risken är nog att dom drivrutinerna för stöd av NTFS och HFS+ i din Linux inte stödjer deras senaste versioner av filformatet, med 16TB adressering.

Jag ska höra med min superduktiga kollega, som kan Linux bättre en mig, om han kan bistå med information om detta.
Skickar även frågan till US


/ian
www.drobo.se

#80

Postad 07 oktober 2008 - 00:40

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Tack Ian! Du är en stjärna :D
Är så less på att rappla med linux emellanåt. Drobon är ju inte nått fel på.
Jag får väl nöja mig med 2TB läget annars, linuxprogramvaran känns ju inte helt 100% heller.
Flickr
Tänk vad enkelt om det fanns ett filformat som var bra och standard.....
Eller om drobon kunde va lite smartare och ha sitt eget filsystem som sen autodetektar och anpassar sig till systemets filsystem :P

#81

Postad 08 oktober 2008 - 00:22

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Formaterade drobon med droboshare i windows (Ntfs, 2Tb) när jag sen kopplade den i macen så känns den inte igen och frågar om jag vill starta skivverktyg eller ignorera. Så ska det väl inte bli ?? Jag har program i macen för att skriva på ntfs diskar och det funkar på andra diskar.
Men den känns inte igen.. skumt.

Redigerat av Ticko, 08 oktober 2008 - 00:23.


#82

Postad 09 oktober 2008 - 18:01

Ian Birchman på DROBO
  • Ian Birchman på DROBO
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Vilket program kör du för NTFS på Macen?

Så ska jag testa

Ian Birchman
www.drobo.se

#83

Postad 10 oktober 2008 - 00:13

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
paragon ntfs 6.5.
Provade ikväll att boota up min 2.5tums ntfs disk i macen och det fungerade.
Jaja, får väl prova mera.
Nästa steg blir att jag ska formatera drobon i Fat 32 och se om jag får allt att fungera, Linux/Mac.
Sen ska jag försöka formatera om den igen till ntfs och ändra till ntfs filformat i /etc/fstab

Det som är synd är att droboview som programmet heter till linux inte alls är bra. För mig krashar det 9,5 gånger av 10.
Men det har ju inte Drobo nått med att göra. Det skulle dock vara bra om det lades ned lite energi på det programmet eller om Drobo skriver ihop ett eget linuxprogram.

I droboview kan man annars formatera i fat32, ntfs eller ext3.

Om man hade varit bättre i linux så kanske allt skulle vara lättare för mig, men jag har hamnat som i en cirkel av strul och okunnighet.
Det som är lite konstigt är att min WD studio hårddisk är i HFS och den fungerar klockrent via firewire till ubuntu, både skriva och läsa.
Den sitter på samma firewirekort iomed att det har 2 uttag.

Redigerat av Ticko, 10 oktober 2008 - 00:14.


#84

Postad 22 oktober 2008 - 13:18

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0
Jag postade nedanstående snabbtest på ett annat forum, kanske kan vara intressant här också...testprogrammet är speciellt avpassat för videoredigeringsfiler men det borde ju vara intressant även för HTPC-program...

Dator: MacPro Dual Quad 2.8, OS 10.5.5
Testprogram: AJA System Test 6.0.1, (Video Frame Size: 720x486 8-bit, 128MB, Disable file system cache)

Drobo FW800 kopplad via FW800-port: Write: 25.6 MB/s, Read 36.9 MB/s
(Drobon innehåller 4 st Samsung 750GB SATA diskar)

Internt monterad Samsung F1 1TB SATA: Write: 118.0 MB/s, Read: 105.3 MB/s

LaCie Bigger Disk Extreme 1TB via FW800-port: Write: 55.2 MB/s, Read: 62.9 MB/s
(LaCien har 4 st 250GB diskar i någon slags egen stripad variant)

Detta var en snabbtest, helt ovetenskaplig med andra program igång etc etc men kan vara kul som jämförelse...

Alla vet ju att Drobon inte är något hastighetsmonster men jag tyckte den var förvånande snabb...

#85

Postad 30 oktober 2008 - 00:54

migre
  • migre
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag har undersökt olika NAS lösningar de senaste månaderna. Jag har i olika VM-Ware maksiner testat olika Linux och FreeBSD varianter av NAS/Home server konceptet för att testa funktionalitet etc. Mina funderingar har växlat mellan bygga egen PC med RAID och någon NAS paketering. Helst vill jag ha en NAS Appliance lösning typ Synology DS508 eller Qnap TS 509 Pro hellre än bygga en PC. Drobo har jag haft i bakhuvudet men Droboshare har saknat funktionalitet jag önskat, men i och med en första paketering av +20 DroboApps har det blivit intressant igen. Jag tycker Drobo varit kanon från början, men hemma har jag flera maskiner, både MacBook och PC's så NAS funktionalitet är ett krav.

1. Jag har letat en del om Droboshare för hur bra den presterar. Jag har hittat flera uppgifter om
Drobo Gen1/ Droboshare på ca 7MB/s och Drobo Gen2/Droboshare runt 12-15MB/s
Är det någon som har Drobo gen2/Droboshare/Gigabit Ethernet som testat eller vet var jag kan hitta bra uppgifter om Data transfer kapacitet.

2. Vidare har jag sökt efter teknisk spec för Droboshare för processor och RAM bestyckning, men inte hittat några uppgifter. Jag undrar med tanke på belastningen av att exekvera flera samtidiga DroboApps. Jag är ingen expert på Linux om Droboshare även kan använda Drobos disk för minnesswap med god prestanda och då behöver jag inte bekymra mig om HW begränsningar i Droboshare. En anledning till att jag vill välja Drobo/Droboshare är att kunna växa långt fram i tiden med större hårddiskar efter hand som de blir tillgängliga framför en Synology/Qnap/Hembygge-RAID lösning.

Jag har läst igenom denna tråd för ett par dagar sedan och tror inte svaren på mina frågor redan är besvarade, i så fall ber jag om ursäkt.

--//Micke

#86

Postad 12 november 2008 - 16:22

Ian Birchman på DROBO
  • Ian Birchman på DROBO
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Hej Migre

Jag ska försöka svara på dina frågor

1, Jag har sett en hel del tester, och det är snarare svaren här i forumet och andra användares upplevelse över vad hastigheten är. Under rätt omständigheter så kan man alltid få bra värden.
Drobo som fins idag är inte någon höghastighets lagringsenhet, men man har satt vissa nivåer för att få den att fungera med olika typer av applikationer.
När först generationen Drobo kom ut, så var den inte tänkt för användare som t.ex. skulle hålla på med tunga redigeringsjobb i högupplöst film. Bara säker datalagring, och då räckte USB som anslutning.
Då det kom massor av förfrågningar om NAS lösning för mindre nätverk, så beslöt man sig att snabbt ta fram en lösning.
Det är DroboShare.
Den är USB ansluten och med 1Gb nätverksanslutning.
Detta innebör att 1Gb är helt omöjligt att komma upp i, dels pga. vad som sitter i DroboShare’s hårdvara, men även då USB 2 inte kommer upp i dessa hastigheter.
Det finns inte någon FW anslutning för DroboShare.

Med Drobo andra generationen så har man ökat hastigheten, dels via hårdvara men även optimerat koden för Drobo. Givetvis så gagnar det även användarna av första generationen.
Drobo Andra generationen var framförallt ett massivt önskemål om att få FW-800 inbyggt och få en snabbare Drobo, så man t.ex. skulle kunna göra video redigeringar direkt mot en Drobo.
Då man satte in FW-800 portar så ökade man även hastigheten på USB med ungefär 20%

DroboShare har inte haft några speciella funktioner, men då vi valt att släppa ett utvecklingskitt så man kan bygga egna plugins för t.ex. iTunes Media Server, UPnP / DLNA, BASH, Jumbo Frames, Yoics, CTorrent, GNU CoreUtils, Web Server, Linux Dashboard, PERL, Pure FTPd, rsync, Server Userland NFS.......
Och mer är på väg

Se här http://www.drobo.com/droboapps/
Man laddar ner ett Admin Utility till DroboShare, som sedan går ut och läser på en server, vad det fins för tillgängliga plugins. klickar på vad man vill ha och den laddar ner direkt till DroboSharen. Mycket enkelt.

2, Vad som sitter i, vet inte ens jag riktigt, men jag såg att det var någon som plockat isär Drobo’n på nätet och även dom som skriver om vad som sitter i.
Då det inte fins någon riktigt bra beskrivning, så tycker jag att via denna länk, du kan få insikt i vad för hårdvara som sitter i Drobo’n.
http://www.linuxdevi...5172137196.html

Arm processorerna kommer från Marvell, så där kan man nog även luska ut vad som sitter i Drobo andra generationen.
http://www.marvell.com/

Jag ligger någon stans mellan 12-15MB när jag kör över ett trådlöst n-nät, så den siffran stämmer för mig.

Jag har en Drobo med 4st 1,5TB diskar, formaterad som en 16TB disk

Nu har man från SEAGATE gått ut och talat om, att man har problem med dessa diskar!!!!
Så vi har tagit bort det alternativet från Drobolatorn och avvaktar med att tillsvidare rekommendera att man kör dessa diskar.
Detta är inte ett Drobo relaterat problem, utan SEAGATE 1,5TB diskaran som SEAGATE själva har problem med.
Flera leverantörer och tillverkare har tagit bort dessa hårdiskar från sina tillval.

Fungerar för mig, men är inget vi rekommenderar i dag.
Kommer troligtvis en FW uppdatering för hårddiskarna inom ett par veckor, direkt från SEAGATE.

Ian Birchman
Drobo Scandinavia

#87

Postad 12 november 2008 - 16:56

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Förstår jag rätt att man behöver droboshare för att köra alla apps?

#88

Postad 13 november 2008 - 04:20

Ian Birchman på DROBO
  • Ian Birchman på DROBO
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Helt riktigt, man måste ha en DroboShare för att kunna köra DroboApps ( pluginen )

Dom som fins nu är t.ex. för att göra Drobo till en www-server, iTunes lagring, torrent nerladdning, rSync för backup .......

Sedan fins det önskemål om AFP protokollet för Mac användare

På sikt kan jag tänka mig att man kommer att sälja vissa DroboApps som gör lite mera avancerade saker med ett snyggt gränssnitt via www.

Fins det några duktiga programmerare som är intresserade av att skriva DroboApps, så hör av er till mig. Ian (@) Drobo.se
Vi har några demo enheter av Drobo första generationen som vi skulle kunna paketera ihop med DroboShare.
Först till kvarn.....

Hittade en sida med diagram på hastigheten mellan generation ett och två.
http://www.flickr.co...in/photostream/

Sist men inte minst, en sajt där man plockar i sär Drobo’n
Givetvis något man inte ska göra, då våran två åriga garanti slutar att gälla.
Men för den nyfikne som vill veta vad som sitter i och hur det ser ut
http://mimbler.blogs...robo-apart.html
eller
http://dentaltechnol...bo-part-ii.html


Och för den som vill fördjupa sig lite mer, så har vi detta forum som diskuterar Drobo
http://www.drobospace.com/


Mvh

Ian Birchman
Drobo Scandinavia

#89

Postad 18 november 2008 - 01:30

MagnumOne
  • MagnumOne
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Jag postade nedanstående snabbtest på ett annat forum, kanske kan vara intressant här också...testprogrammet är speciellt avpassat för videoredigeringsfiler men det borde ju vara intressant även för HTPC-program...

Dator: MacPro Dual Quad 2.8, OS 10.5.5
Testprogram: AJA System Test 6.0.1, (Video Frame Size: 720x486 8-bit, 128MB, Disable file system cache)

Drobo FW800 kopplad via FW800-port: Write: 25.6 MB/s, Read 36.9 MB/s
(Drobon innehåller 4 st Samsung 750GB SATA diskar)

Internt monterad Samsung F1 1TB SATA: Write: 118.0 MB/s, Read: 105.3 MB/s

LaCie Bigger Disk Extreme 1TB via FW800-port: Write: 55.2 MB/s, Read: 62.9 MB/s
(LaCien har 4 st 250GB diskar i någon slags egen stripad variant)

Detta var en snabbtest, helt ovetenskaplig med andra program igång etc etc men kan vara kul som jämförelse...

Alla vet ju att Drobon inte är något hastighetsmonster men jag tyckte den var förvånande snabb...


Intressant test, ovetenskapligt eller inte! :)

Det jag irriterar mig på med min Drobo gen 2 är accesstiden. Den är horribelt dålig.
Jag hade funderingar på att köra mina virtuella maskiner/diskar direkt på Drobon men det är inte praktiskt genomförbart. Drobon är så långsamt att när jag skulle köra en resume på en virtuell Windows XP i Fusion, så orkade inte ens Transmission med att ladda upp i mer än drygt 100 kb/s medans Windows XP återställdes. Då seedade jag bara en torrent... Direkt efter att den virtuella Windows XP-burken var igång igen så kunde Transmission seeda på i vanlig hastighet igen. Behöver jag nämna att återställningen av XP tog en evinnerlig tid?

Det var också ett ovetenskapligt test, men det bevisar att Drobon i stort bara duger till att lagra filmer och annat på och samtidigt läsa från den. Men om det gäller någon form av bearbetning av filer eller som i fallet med lagring av virtuella diskar på den, ja då är det bara att spana efter en WD My Book Studio Edition II eller liknande.
En sak är alla fall säker; något snabbare kommer relativt snart få äran att nyttja min enda FW800-port på min MacBook Pro, för Drobon förtjänar den icke! :P

#90

Postad 20 november 2008 - 21:29

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Så, om jag nu skulle köpa en Droboshare så kan jag då köra firewire till min mac samtidigt som den är uppkopplad på nätverket?

Ställer man in ip i drobosharen i drobodashboard då?

Vet nån något om appen som gör så att man kan köra squeezecenter på den?

#91

Postad 20 november 2008 - 21:55

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

En sak är alla fall säker; något snabbare kommer relativt snart få äran att nyttja min enda FW800-port på min MacBook Pro, för Drobon förtjänar den icke! :)

Fördelen med FireWire är ju att man kan daisychaina (seriekoppla) enheterna, Drobon (och många andra FW-diskar) har ju två FW portar så det går ju utmärkt att koppla ytterligare en enhet till den...

I övrigt håller jag helt med dig, Drobon är till för säker lagring - inte för virtuella maskiner, cachar eller annat där man vill ha maxhastighet.

#92

Postad 21 november 2008 - 01:54

Ian Birchman på DROBO
  • Ian Birchman på DROBO
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Drobo är som sagt i första hand till för säker datalagring.

Jag kör själv bland annat en Mac med Parallels, och har testat att köra mot Drobo över FW-800 och Parallels 4.0.
Instämmer helt med att det blir på tok för långsamt.

Jag skulle nog aldrig köra en virtuell disk mot något externt om det nu inte fyller kraven av e-SATA och har
kretsar som ska klara 3Gb både internt och externt.

Givetvis så tittar vi på nya standards med högre hastigheter, och det är nog en naturlig utveckling.
Om det nu kommer andra interface med andra kretsar för högre hastigheter i Drobo´n någon gång
i framtiden, så är det som för dom som har uppgraderat från Drobo med USB till Drobo andra generationen FW-800,
bara att flytta över diskarna i en ny Drobo för att utnyttja den högre hastigheten.
Jag läste att USB 3.0 ska vara spikat nästa år, med 4,8Gb, då går det undan. Men fortfarande så är
hårddiskarnas interna hastigheter i dom flesta fallen under vad SATA och SATA II ger i teoretisk överföring.
Så snabbare diskar är nog ett önskemål också.

Sedan svar på Ticko´s frågor

I första versionen av Drobo andra generationens os, kunde man köra både med USB och FW samtidig.
Men man tog beslutet att ta bort detta för det tog kraft att hantera bägge två samtidigt, och även om
man nu inte var ansluten på bägge. Så svaret nej, det går inte. Fast jag har inte testat efter att jag själv
har uppgraderat till senaste versionen.

Man ställer in IP i DroboDashbord. Programmet är samma med eller utan DroboShare.
Så har du en Drobo redan, stoppa in DroboShare och du är uppe direkt.
DroboShare är inställt med DHCP vid leverans

Squeezecenter, har jag tyvärr ingen erfarenhet av.

Mvh

Ian Birchman
Drobo Scandinavia

#93

Postad 18 december 2008 - 02:46

birche
  • birche
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Nu verkar det som om man löst problemet från SEAGATE med 1.5TB diskarna.

Det går att uppdatera diskarna, men ni som köper nya ska kontrollera Firmware versionen.
Så slipper du att uppgradera diskar, det första du gör ( detta kräver även en PC enligt SEAGATE ).
Ska pröva om det går att göra via Parallels på Mac då jag har FW SD17 på mina 4 diskar.

Part nummer 9JU138 -300 och-336 ska uppdateras till SD1A.
Part nummer 9JU138 -301 ska uppdateras till CC1H.
Men dubbelkolla detta med SEAGATE suporten som även ger dig direkt länk för filen.

Jag körde en förfrågan direkt till deras suport
http://www.seagate.c...ortchat_en.html
Och fick den senaste Firmewaren på en minut.

Så det går att konfigurera dessa 1.5TB med DroboLatorn
Drives: 1.5 TB + 1.5 TB + 1.5 TB + 1.5 TB = 6.0 TB (5.5 TB actual*)
Available for data 4.1 TB säker data.
http://www.drobo.com...drobolator.html

Sedan har vi även fräschat upp Svenska http://www.drobo.se/ med möjlighet att i framtiden få
fler språk, och även köpa direkt från Drobo Store.

Mvh

Ian Birchman
Drobo Scandinavia
www.drobo.se

#94

Postad 18 december 2008 - 03:40

birche
  • birche
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Uppgraderingen för SEAGATE går inte att köra från Mac

Ian Birchman
Drobo Scandinavia
www.drobo.se

#95

Postad 18 december 2008 - 09:58

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Ian (eller någon annan).
Hur gör jag för att få en partition större än 2 TB på drobon, börjar bli dags att slänga in TB diskar.

#96

Postad 18 december 2008 - 10:46

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Ian (eller någon annan).
Hur gör jag för att få en partition större än 2 TB på drobon, börjar bli dags att slänga in TB diskar.

Vad jag vet så måste man definiera upp partitionsstorleken när man formatterar upp systemet första gången.

I ditt fall måste du nog kopiera över allt innehåll till en annan disk, formattera Drobon, sätta lämplig partitionsstorlek och sen kopiera tillbaka allting.

#97

Postad 18 december 2008 - 11:00

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Okej, hur väljer jag partionsstorleken, det fick jag inte göra när jag körde in allt första gången.

#98

Postad 18 december 2008 - 11:15

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Okej, hur väljer jag partionsstorleken, det fick jag inte göra när jag körde in allt första gången.

Det finns i Formatinställningar i senaste programvaran...detta fanns inte i de tidiga versionerna.

#99

Postad 18 december 2008 - 11:18

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Okej, det låter ju bra :huh:

Mindre bra att jag måste skaffa mig massa disk för att temporärt kunna kopiera över allt.

#100

Postad 18 december 2008 - 12:30

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Okej, det låter ju bra :huh:

Mindre bra att jag måste skaffa mig massa disk för att temporärt kunna kopiera över allt.

Köp en SATA dockenhet (finns olika med USB, FireWire etc), kostar några hundra...

Nya diskar skulle du ju ändå köpa så det borde väl räcka med en extra 1TB...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.