Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ventilera tv-bänk. Blåsa IN eller UT luft?

140 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 16 september 2007 - 21:15

Unregistered883bce2a
  • Unregistered883bce2a
  • Forumräv

  • 737 inlägg
  • 0
Kan man koppla in en vanlig sladdsrömbrytare på sladden till eliminatorn så man kan stänga av och på den lätt?

#52

Postad 29 september 2007 - 10:05

chrille112
  • chrille112
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Jisses, det här var en matnyttig tråd! Friel är en mycket snygg TV-möbel, även jag funderar på att skaffa en sådan.

Har några frågor:
- Hur har ni sågat hål för fläktarna? Finns det så stora hålsågar, eller har ni kört med sticksåg?
- Fläktarna som rekommenderas, är de mest prisvärda? Om man går ner i pris, blir de då mycket mer högljutt?
- Disney använder buntband av kardborre? http://bbbweb.mine.n...riel/index.html
Det verkar himla smart. Vart får man tag på sådana?

#53

Postad 29 september 2007 - 13:14

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Kan man koppla in en vanlig sladdsrömbrytare på sladden till eliminatorn så man kan stänga av och på den lätt?

<{POST_SNAPBACK}>


Japp, sätt den på 220V-sidan.

Edit: Insåg att det var en eliminator som man stoppar rätt in i el-uttaget, så sätt den då på DC-sidan... Nackdelen är att adaptern kommer dra ström konstannt, hur mycket beror på hur bra den är, men oftast är det så att ju billigare desto sämre.

Redigerat av qahwa, 29 september 2007 - 17:21.


#54

Postad 29 september 2007 - 14:59

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0

Jisses, det här var en matnyttig tråd! Friel är en mycket snygg TV-möbel, även jag funderar på att skaffa en sådan.


Håller jag med om, gör det!!

Har några frågor:
- Hur har ni sågat hål för fläktarna? Finns det så stora hålsågar, eller har ni kört med sticksåg?


Nej. Använt det befintliga utrymmet bak. Skulle väl få 5-10% bättre luftflöde om jag sågade lite bak, men det är redan rätt öppet (du kommer förstå när du ser friel i verkligheten, besök närmaste IKEA hus..) så det räcker bra med den öppnningen som finns.

- Fläktarna som rekommenderas, är de mest prisvärda? Om man går ner i pris, blir de då mycket mer högljutt?


De fläktarna som rekommenderas är VÄLDIGT prisvärda. Om man går ner i pris så låter de mer, inte MYCKET mer. Men tillräckligt mycket för att man skall störa sig på det.

- Disney använder buntband av kardborre? http://bbbweb.mine.n...riel/index.html
Det verkar himla smart. Vart får man tag på sådana?

<{POST_SNAPBACK}>


Clas Ohlson art 36-2980, de verkar bara finnas i svart nu dock.

Lycka till med ditt projekt! Bara att posta ett inlägg om du har mer frågor!

Mvh Hans Coolfriel Masta!

#55

Postad 02 oktober 2007 - 19:43

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

  • 2 143 inlägg
  • 0
Har en IKEA Bestå bänk som jag tänkt sätta fläktar i då 360 genererar en massa värme, mätte upp 51 grader i skåpet nyss :S
Fick hem 2 st 120mm Noctua fläktar idag. En ska sitta i ena hörnet fram och suga in luft. Den andra i motstående hörn ska trycka ut luft. Båda ska mynna neråt mot golvet. Vad tror ni om detta? Rätt att sätta fläktarna diagonalt i förhållande till varann istället för att ha dem på samma sida så att säga?

Fredrik

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  12345.JPG   31,41K   29 Antal nerladdningar

Redigerat av bananplanta, 02 oktober 2007 - 19:51.


#56

Postad 02 oktober 2007 - 20:42

chrille112
  • chrille112
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Disney: Tack för svaret! Ska garanterat köpa buntband, återkommer om bänken ;)

#57

Postad 05 oktober 2007 - 02:27

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

  • 2 143 inlägg
  • 0
Lagt upp bilder på resultatet i mitt galleri nu.
https://www.minhembi...ndersson/46608/

Fredrik

#58

Postad 08 oktober 2007 - 15:12

lando
  • lando
  • Lärjunge

  • 381 inlägg
  • 0
Verkligen nyttig tråd, jag undrar ifall det kan räcka med att sätta fläktar som drar ut värmen ifrån skåpet då jag inte har någon möjlighet att sätta fläktar varken undertill eller på sidorna (eller i dörren framtill).

Eventuellet som en innan föreslog, att man skullle sätta insug i ex. högra nedersta hörnet & utblås i vänstra översta hörnet.

Ska försöka ta ett foto på skåpet så ni ser.

#59

Postad 08 oktober 2007 - 16:35

A_lind
  • A_lind
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
En sak man bör tänka på om man sätter en fläkt i botten på skåpet som blåser in luft är att den kommer även att blåsa in en jädrans massa damm i förstärkaren, (vet ju hur en dator som står på golvet brukar se ut), ett filter för fläkten borde göra susen.

#60

Postad 09 oktober 2007 - 08:43

Unregistered9f526589
  • Unregistered9f526589
  • Lärjunge

  • 311 inlägg
  • 0
En sak man kan göra med 360 i en Friel för att sänka värmen är att ha konsolen längre bak i facket.
Detta gjorde märkvärd skillnad. Innan hade jag den närmre luckan och då fastnade den varma luften i utrymmet. Genom att ha den längre bak åker den varma luften ut ur öppningen där bak. Mätte min konsol under flera timmars spelande igår med luckan stängd och den nådde 38°C. Funderar på att göra en fläktmod jag med.

EDIT: Typo

Redigerat av Unregistered9f526589, 09 oktober 2007 - 08:48.


#61

Postad 13 oktober 2007 - 21:37

Unregistered883bce2a
  • Unregistered883bce2a
  • Forumräv

  • 737 inlägg
  • 0
I mitt galleri ser ni hur jag gjorde för att kyla min tv-bänk

#62

Postad 03 november 2007 - 22:09

Unregisteredf0eacfec
  • Unregisteredf0eacfec
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0

DiSNEY, det var en intressant lösning som du har på gång.

Jag har också haft problem med värmeutveckling hos apparater som står instängda i TV-bänken. Mitt Rotel-slutsteg kunde bli relativt varmt, så jag började fundera i banor liknande de trådskaparen nämner. Jag nöjde mig dock med en budgetlösning.

-TV-bänken jag har ser ut såhär: Azzaro
Jag valde att inte montera spånskivorna på baksidan, så det är helt öppet bakom apparaterna.
- Fläkten är Noctua Chassifläkt 120mm 17dBa
- Nätadaptern var något billigt från biltema (50-60kr)

En av nätadapterns kablar var markerad med vitt, så jag antog att det var plus. Den ledningen lödde jag ihop med fläktens röda kabel, och därefter lödde jag ihop minus-kablarna. Nätadaptern hade ställbar spänning, men fläkten är i mycket tyst oavsett om jag använder 12V eller 9V.

Till fläkten medföljde ett par gummidistanser som skall minska överföringen av vibrationer till exempelvis datorlådan. Jag använde dessa gummidistanser och placerade sedan fläkten ovanpå slutsteget. Bifogar bild på hur det ser ut. Ni får ursäkta den dåliga bildkvalitén.

Lösningen är definitivt inte snygg, men eftersom TV-bänken har frostat glas så är det omöjligt att både se och höra fläkten :) Trots att jag inte har någon fläkt som blåser ut luften så blir slutsteget inte alls lika varmt längre.

Har också en Voice Azzaro, men bytte ut baksidorna mot tillsågad vit färdigperforerad Hard Board (för att ge bänken stabilitet). På en av dessa monterade jag en fläkt som kopplas till en batterieleminator som sitter i receiverns eluttag (sålunda går den igång/stängs tillsammans med receivern).

Bilder på modifieringen

Tack vare mycket tyst fläkt (8,9 dB(A), 19,3 m3/h) och gummistraps låter det ingenting.

#63

Postad 03 januari 2008 - 21:32

snovvebovve
  • snovvebovve
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0
hur stor skillnad är det på 10, 15. 20db typ?

om man ställer ner eliminatorn på 7v, snurrar inte fläkten saktare då? :unsure:

#64

Postad 08 januari 2008 - 14:59

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0
Hade äntligen tänkt ta tag i ventilationen i min FRIEL.s bänk också.
Har bara lite funderingar kring innerdiametern på 120mm fläkten....dosborren jag hade bara 95mm som mest men det borde väl funka ändå?

Min tanke är en i botten som blåser in och två fetingar som blåser ut...borde ju räcka gott och väl tycker man.

#65

Postad 16 januari 2008 - 09:58

mr_Look2
  • mr_Look2
  • Lärjunge

  • 362 inlägg
  • 0
Funderar oxå på att skaffa en sådan bänk och funderade lite på värme, det är ju ganska mycket som skall in.

Du hade monterat 3st fläktar i rad på något vis, hur gjorde du det? är det någon egen lösning eller något som följde med fläktarna?
Jag tänkte stoppa in xbox, xbox360, reciver, eq. dvd, och en digital mottagare.
Vet inte riktigt hur man skall placera det, vilka enheter i vilket fack än, men antar att man kommer att behöva kyla alla facken? revicern, 360'n och satelitmottagaren blir ju faktiskt ruskigt varma.
Men räcker det med fläktar som blåser ut den varma luften, så att det blir ett naturligt luftflöde då, eller behöver man nånting som blåser in luft också?
Kan man helt sonika in plocka bort baksidan? då blir det ju även enkelt att komma åt om man skulle behöva fixa med någon sladd, eller blir bänken för instabill då ?
Vad kostade fläktarna ?

Tänkte på en annan sak. recivern och 360'n är ju de som blir varmast, och man bör ju ha 3st fläktar som isåfall blåser ut luft där. Men om man skulle montera en fläkt i botten som blåser in kall luft och en i bakkant som tar ut den varma. Skulle det bli likvärdig som 3 fläktar som tar ut luften, eller sämre, isåfall hur mycket sämre, eller skulle det kanske rentav bli bättre?

Redigerat av mr_Look2, 16 januari 2008 - 16:32.


#66

Postad 17 januari 2008 - 20:51

Unregisteredbc5f9606
  • Unregisteredbc5f9606
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Hallå allihop!

Tänkte också bygga in lite fläktar i min tv-möbel (magiker från ikea http://www.ikea.com/...PE110293_S3.jpg ). Har inhandlat 4 st. Noctua 1200 som jag tänkt montera 2 st. i varje stort fack. Kommer göra en mindre seriös kontroller med vippströmställare med 2 hastigheter. Kommer senare att experimenter med delar från en fjärrströmbrytare för och få det lite mer bekvämt :) . Kommer med blider när projektet är avslutat. Slutligen skulle jag vilja fråga alla med Noctua-fläktar hur man ska montera vibrationsdämparna. För jag fatta "nada" :)

#67

Postad 31 januari 2008 - 23:55

mr_Look2
  • mr_Look2
  • Lärjunge

  • 362 inlägg
  • 0
hur varmt kan det egentligen bli innan det blir för varmt.
Just nu ligger termometern direkt på förstärkaren och visar på 37 grader vid vanligt tv tittande.
Är detta för varmt? kan det räcka med att borra lite hål i botten så att det kanske blir lite cirkulation?

#68

Postad 04 februari 2008 - 09:37

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0
Nu är fläktarna installerade, en under stärkaren och två som blåser ut.

Vet inte om det blev så galetmycket bättre med den här installationen men jag har iofs inte mätt upp värmen i bänken efter moddningen så vi får se.

#69

Postad 11 februari 2008 - 09:57

Lindhardsen
  • Lindhardsen
  • Lärjunge

  • 374 inlägg
  • 0
Hmm.. det verkar inte riktigt som att de ursprungliga "författare" av tråden är så aktiva längre, men jag försöker ändå att ställa frågan som har ställts av andra, men inte besvarats:

För att göra hålen för fläktarna, hur stort måste de vara, 120 mm, (finns det ens å stora borr?), eller är det ok med tex. 95 mm. Här oroar jag mig mycket för om det kan uppstå turbulens runt hålen, om inte de är lika stora som fläkten?

Och andra frågan: Hur har ni fästat fläktarna i bänken? Får man med några bra distanser/skruvar för att dämpa vibrationer?

Hoppas att jag kan vara klar med projektet till helgen!

#70

Postad 11 februari 2008 - 10:05

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0
Kan ju komplettera med lite erfarenhet. Borrade med 95mm och då täcker fläktbladen mer än själva hålet, dock kör jag på ändå och det blev hyfsat svalt ändå, jag har dock vänt mina bakom stärkaren och blåser in kalluft nu, blir inte ngn större skilland från att blåsa ut men jag tycker det känns lite kallare när det blåser in.

#71

Postad 17 februari 2008 - 22:14

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

  • 841 inlägg
  • 0
Någon här kanske vet.. Räcker det med att ta ström från en USB kontakt på PS3an t.ex för att driva 3st noctua 120 fläktar? Vore fint då det bara är kritiskt när jag kör PS3an och behöver inte fläktarna igång annars.

#72

Postad 20 februari 2008 - 15:04

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

  • 551 inlägg
  • 0

Någon här kanske vet.. Räcker det med att ta ström från en USB kontakt på PS3an t.ex för att driva 3st noctua 120 fläktar? Vore fint då det bara är kritiskt när jag kör PS3an och behöver inte fläktarna igång annars.


Rent teoretiskt borde det funka. Du kan ju kanske testa att köpa ett Laptop-ställ med fläktkylning och strippa det från fläktarna. Inte alltför dyr lösning. Jag vågar dock inte gå i god för detta.

#73

Postad 27 februari 2008 - 16:20

hbenke
  • hbenke
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Hej.
Mycket bra tråd detta.
Funderar på att själv sätta in fläktar till min förstärkare en Onkyo 805. Men tänkte göra det lite mer avancerat kanske. Har en vindsvåning och väggen bakom tv:n har jag ett oisolerat utrymme så där är inga 21 grader där (bortsett från sommaren) tänkte dra ett rör därifrån och ansluta till fläkten så att den får in kallare luft till förstärkaren. blir ca 1 m långt rör jag behöver dra. så då kommer det in ca 15 grader kall luft vid den här årstiden iaf. sen får man nog koppla bort det när det är som varmast på sommaren. tänkte sätta ett filter i början av röret inne i vindsutrymmet så det inte kommer in damm och annat skit. tror ni det skulle fungera eller är fläktarna för klena för att orka dra in luft därifrån. sen sätter jag en fläkt som suger ut luft från tv bänken.

#74

Postad 28 februari 2008 - 17:12

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

  • 551 inlägg
  • 0

Hej.
Mycket bra tråd detta.
Funderar på att själv sätta in fläktar till min förstärkare en Onkyo 805. Men tänkte göra det lite mer avancerat kanske. Har en vindsvåning och väggen bakom tv:n har jag ett oisolerat utrymme så där är inga 21 grader där (bortsett från sommaren) tänkte dra ett rör därifrån och ansluta till fläkten så att den får in kallare luft till förstärkaren. blir ca 1 m långt rör jag behöver dra. så då kommer det in ca 15 grader kall luft vid den här årstiden iaf. sen får man nog koppla bort det när det är som varmast på sommaren. tänkte sätta ett filter i början av röret inne i vindsutrymmet så det inte kommer in damm och annat skit. tror ni det skulle fungera eller är fläktarna för klena för att orka dra in luft därifrån. sen sätter jag en fläkt som suger ut luft från tv bänken.


Det är nog ventilationsslang du ska leta efter på byggvaruhus. Jag är själv ute efter en 80 mm ventilationsslang som går att böja (alu eller plast) så hojta till om du hittar någon.

#75

Postad 14 mars 2008 - 12:00

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

  • 2 349 inlägg
  • 0
Kan man koppla ihop en nocturna den stora modellen till min mobilladdare med specifikationen:

input: 100-240VaC~100mA, 50-60hz
Output: 4.9VDC-450mA

kan man då löda ihop sladden från mobilladdaren till noctucnan direkt?

Snälla svara för jag tänkte isåfall göra det snart... B)

#76

Postad 25 mars 2008 - 10:50

hbenke
  • hbenke
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Kan man koppla ihop en nocturna den stora modellen till min mobilladdare med specifikationen:

input: 100-240VaC~100mA, 50-60hz
Output: 4.9VDC-450mA

kan man då löda ihop sladden från mobilladdaren till noctucnan direkt?

Snälla svara för jag tänkte isåfall göra det snart... :)

Ja du kan göra det, men får inte ut mer än 4,9V och fläktarna är 12V. sen vet jag inte hur mycket Ampere den drar men tror den ska klara det. Men du får inte ut max av fläkten den kommer gå på halvfart.

#77

Postad 22 maj 2008 - 13:58

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

  • 543 inlägg
  • 0
Någon som kan tipsa om en billig temperaturstyrning som inte behöver en dator för att fungera? Känns ju onödigt om fläktarna ska stå och gå om de inte behöver det.
Vill alltså ha temperaturstyrning på fläktarna i tv-bänken.

#78

Postad 30 juni 2008 - 18:33

Unregisterede180743e
  • Unregisterede180743e
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Skit oxå Adaptern på Clas Ohlson ser inte ut att finnas mer..:S.. något tipps om var jag kan hitta en sån..?
Gammla länken: http://www.clasohlso...spx?id=10569204
MvH Mårten

#79

Postad 02 juli 2008 - 21:18

Unregistered6f585bed
  • Unregistered6f585bed
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Detta kanske är en väldigt dum fråga, men jag måste...

Funkar det att koppla en adapter som nämnts tidigae med fläktarna till uttaget bak på denn? Pioneer LX60

#80

Postad 03 juli 2008 - 10:19

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

  • 551 inlägg
  • 0

Detta kanske är en väldigt dum fråga, men jag måste...

Funkar det att koppla en adapter som nämnts tidigae med fläktarna till uttaget bak på denn? Pioneer LX60


Jag har gjort så till min Marantz. Däremot märker jag att jag ibland vill låta fläktarna gå ett tag efter att recievern är avstängd och fortfarande varm. Inget stort problem dock.

#81

Postad 04 juli 2008 - 19:15

Unregistered3968b7ce
  • Unregistered3968b7ce
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Skit oxå Adaptern på Clas Ohlson ser inte ut att finnas mer..:S.. något tipps om var jag kan hitta en sån..?
Gammla länken: http://www.clasohlso...spx?id=10569204
MvH Mårten


Sökte du själv? Eller kollade du på länken och gav upp? :o

http://www.clasohlso...spx?id=35483301

Varsågod, jag ska ner och införskaffa mig en sådan jag med :-)

#82

Postad 05 juli 2008 - 17:57

Unregisterede180743e
  • Unregisterede180743e
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Oh tack!.. sökte lite själv men just på clasohlson hittade jag inget..:S.. Tänte adapter men måste letat efter annat..;)
Iaf hittade jag lite på biltema som ser ok ut.:) vet inte vilken de blir än bara...
Länkar om någon e intreserad.;)
http://www.biltema.s...p?iItemId=92954
http://www.biltema.s...p?iItemId=92958
http://www.biltema.s...p?iItemId=92960
http://www.biltema.s...p?iItemId=92956
tack och hej

#83

Postad 06 juli 2008 - 16:47

NiklasK
  • NiklasK
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0
Jag har tänkt att ta mig an min egen TV-bänk när semestern börjar. Jag har tänkt att använda mig av 2st IKEA Faktum stommar som är ca 60x70x60cm (BxHxD). Min plan är att ha kvar bakstycket men att förse bänken med ventilationshål och fläktar där det behövs. I den ena stommen kommer jag ha centerhögtalaren och min HTPC och i den andra kommer förstärkaren, PS3 och min nätverksswitch husera. Jag skall även ha dörrar på skåpen så de blir helt slutna.

Tanken är sedan att ha 1 inblås och 1 utblås med varsin fläkt i anslutning med min HTPC (kommer även finnas mindre ventilationshål fast utan fläktar). I den andra stommen undrar jag om det räcker med 1 inblås med fläkt eller om jag skall ha 2 så jag har ett inblås/hyllplan och sedan utblås på ett eller två ställen.

Vad tror ni om detta?

#84

Postad 06 juli 2008 - 19:08

QAM
  • QAM
  • Forumräv

  • 755 inlägg
  • 0

Detta är resultatet av Ohm's lag

Spänning = Ström x Resistans

Om resistansen är konstant så ökar strömmen när spänningen sjunker och vice versa.


Ja det ovanstående är ett gammalt inlägg, men jag måste bara svara nu när tråden är igång igen, så att ingen tror på det som skrivits.

Ohms lag är mycket riktigt U= I x R, dvs Spänning = Ström x Resistans.
Men som lågstadiematten lär oss så innebär formeln att om man ökar på spänningen vid konstant resistans, så måste man även öka på strömmen för att likhetstecknet ska uppfyllas...
Dubbla spänningen ger dubbla strömmen.

#85

Postad 21 augusti 2008 - 15:18

gadgetone
  • gadgetone
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Mycket läsvärt tråd, tack för alla tips!

Jag har en stängd sideboard (från BoConcept) med förstärkare som blir väldigt varm (Onkyo TX-SR605).
Har borrat 3st hål med 5cm diameter bakom den som en nödlösning, men vill montera fläktar så jag inhandlade 2st Noctua NF-S12 1200 precis som ni testat här i tråden och ska också köpa batterieliminator.

Men jag tycker verkligen att fläktarna är lite för stora och vill inte göra sån åverkan i bänken.

Tror ni att man kan få en "vettig" kylning med Noctuas mindre fläktar, 80mm eller 90mm-varianterna, typ Noctua NF-R8 80mm eller Noctua NF-B9 92mm?

Om man jämför fläktarna på t.ex. prisjakt så verkar det vara samma ljudnivå dvs runt 17dB, men lite olika luftflöde och varvtal:
Noctua NF-S12 120mm: Luftflöde 48CFM, varvtal 1200RPM
Noctua NF-R8 80mm: Luftflöde 31CFM, varvtal 1800RPM
Noctua NF-B9 92mm: Luftflöde 38CFM, varvtal 1600RPM

Något som provat eller har några kommentarer?

/Daniel

#86

Postad 21 augusti 2008 - 22:55

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

  • 551 inlägg
  • 0

Mycket läsvärt tråd, tack för alla tips!

Jag har en stängd sideboard (från BoConcept) med förstärkare som blir väldigt varm (Onkyo TX-SR605).
Har borrat 3st hål med 5cm diameter bakom den som en nödlösning, men vill montera fläktar så jag inhandlade 2st Noctua NF-S12 1200 precis som ni testat här i tråden och ska också köpa batterieliminator.

Men jag tycker verkligen att fläktarna är lite för stora och vill inte göra sån åverkan i bänken.

Tror ni att man kan få en "vettig" kylning med Noctuas mindre fläktar, 80mm eller 90mm-varianterna, typ Noctua NF-R8 80mm eller Noctua NF-B9 92mm?

Om man jämför fläktarna på t.ex. prisjakt så verkar det vara samma ljudnivå dvs runt 17dB, men lite olika luftflöde och varvtal:
Noctua NF-S12 120mm: Luftflöde 48CFM, varvtal 1200RPM
Noctua NF-R8 80mm: Luftflöde 31CFM, varvtal 1800RPM
Noctua NF-B9 92mm: Luftflöde 38CFM, varvtal 1600RPM

Något som provat eller har några kommentarer?

/Daniel


Prova de små först. Det går ju alltid att göra större hål i efterhand.

#87

Postad 22 augusti 2008 - 17:09

gadgetone
  • gadgetone
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Prova de små först. Det går ju alltid att göra större hål i efterhand.


Helt sant! Har nu köpt både små och stora och även en termometer så det blir lite meck i helgen! Återkommer med resultat :P

#88

Postad 24 augusti 2008 - 21:46

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0

Ja det ovanstående är ett gammalt inlägg, men jag måste bara svara nu när tråden är igång igen, så att ingen tror på det som skrivits.

Ohms lag är mycket riktigt U= I x R, dvs Spänning = Ström x Resistans.
Men som lågstadiematten lär oss så innebär formeln att om man ökar på spänningen vid konstant resistans, så måste man även öka på strömmen för att likhetstecknet ska uppfyllas...
Dubbla spänningen ger dubbla strömmen.


Ja jäklar vad fel det kan bli! Visst har du rätt!!

En rejäl tankevurpa från min sida. Och ingen som protesterat förrän nu... :)

Rätt ska vara rätt. Hoppas jag inte lurat alltför många.

#89

Postad 28 augusti 2008 - 08:46

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
Har nu moddat min FRIEL ytterligare och tänkte visa lite nya bilder.

Började med att jag byggde mig en ny HTPC i ett Antec-chassi. Den gillade inte alls att stå instängd i bänken och blev alldeles för varm. På höger sida av chassit har jag två 120mm NOCTUA-fläktar men eftersom de står så tätt mot väggen har inte luften någonstans att ta vägen.

Min enkla lösning var att borra hål i bänkens yttersida som motsvarar fläkthålen på HTPC:n. För att sedan göra det lite snyggare satte jag dit vita plastgaller som jag hittade på Bauhaus för 39 spänn (x2).

Nu kan HTPC:n andas bättre! ;)

Bifogad fil  2008_08_28_09_17_41_0002.jpg   1,23MB   4 Antal nerladdningar

Bifogad fil  2008_08_28_09_18_49_0004.jpg   972,36K   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  2008_08_28_09_19_49_0008.jpg   785,77K   3 Antal nerladdningar

Bifogad fil  2008_08_28_09_22_01_0012.jpg   1,13MB   7 Antal nerladdningar

#90

Postad 28 augusti 2008 - 13:07

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

  • 551 inlägg
  • 0
Smart och snyggt med plastgallren. Det händer då och då att jag råkar sticka in fingrarna för långt när jag vill kolla om fläktarna öht är igång.

#91

Postad 16 september 2008 - 07:58

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0

Hmm.. det verkar inte riktigt som att de ursprungliga "författare" av tråden är så aktiva längre, men jag försöker ändå att ställa frågan som har ställts av andra, men inte besvarats:


Jag är här ;-)

För att göra hålen för fläktarna, hur stort måste de vara, 120 mm, (finns det ens å stora borr?), eller är det ok med tex. 95 mm. Här oroar jag mig mycket för om det kan uppstå turbulens runt hålen, om inte de är lika stora som fläkten?

Det räcker att göra hålet lika stort som cirklelen i fläkten så att säga, har aldrig haft nåt problem med turbelens eller missljud från det.

Och andra frågan: Hur har ni fästat fläktarna i bänken? Får man med några bra distanser/skruvar för att dämpa vibrationer?


Som du ser på mina bilder så har jag bara byggt ett "paket" av mina fläktar och sedan satt skumgummi uppe o nere för att förhindra vibrationer. Om du skruvar fast fästet så kan ju en ide vara att skruva skumgummi mellan fläkten o det du skruvar fast den i.

Lycka till! Fråga gärna om du har några fler frågor!

/Hans

#92

Postad 16 december 2008 - 15:30

Topper Harley 77
  • Topper Harley 77
  • Veteran

  • 1 997 inlägg
  • 0
Efter att ha bytt tv-bänk så har jag nu beslutat mig för att sätta in en 120mm fläkt jag har liggandes.
Har inte gjort några som helst mätningar men kan ändå konstatera att det både låter och känns mycket annorlunda nu runt omkring 360'n än innan.

Att det är sådan skillnad på en 80 cm djup bänk (utan bakstycke) och en 40 cm djup med bakstycke...

Ska inhandla en hålsåg på 10,2 cm i diameter och lite krympslang idag.
Sen ska jag rota reda på kaffekoppsvärmaren/USB-hubb och stycka sladden från den tjonga ihop den med fläkten, på med krympslang, borra hålet, skruva upp den och sen ansluta den till 360'n

Det borde greja biffen tror jag :wub:

EDIT

Gjorde väldigt amatörmässiga mätningar igår, orkade slita loss min digitala utomhustermometer så jag la in kylskåpstermon i facket.
Den går till +40 och lite till (ograderat)
Den var det fullspruta på efter en kväll lirande (gissningsvis +46-47)

Så jag meckade ihop fläkten och la in det bara i facket för att öka cirkulationen.
Upptäckte två saker, usb på 360 är alltid strömledande, så fläkten snurrar fast den är avstängd, men jag sänkte tempen med 10-12 grader bara genom att lägga in den :P

Redigerat av Topper Harley 77, 18 december 2008 - 13:03.


#93

Postad 25 december 2008 - 19:09

Unregistered5118fd09
  • Unregistered5118fd09
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Ingen som kör en temp reglerad flät. Då sköter den ju sig självt. Recivern som jag res köpt har ej möjlighet att koppla så att de startar med den.

#94

Postad 12 januari 2009 - 21:29

Brago
  • Brago
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Ingen som kör en temp reglerad flät. Då sköter den ju sig självt. Recivern som jag res köpt har ej möjlighet att koppla så att de startar med den.

Undrar samma sak. Det är ju precis det man vill ha, så den slår på och av sig utan att man själv är där och trycker på brytare.

/Stefan

#95

Postad 15 januari 2009 - 12:26

Unregistered4f71ba68
  • Unregistered4f71ba68
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Är ute efter samma sak jag med, något som startar automatiskt då det blir för varmt i luckan och gör sitt bästa för att hålla nere temperaturen.. borde inte vara allt för svårt att löda ihop egentligen :) Om man ändå hade tid och klura och kolla upp sådant..

#96

Postad 26 januari 2009 - 08:44

Mike_the_pipe
  • Mike_the_pipe
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Jag med ;) temperatursstyrda fläktar :lol:

#97

Postad 26 januari 2009 - 08:56

Mike_the_pipe
  • Mike_the_pipe
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Bifogad fil  tv_b_nk_vyer.jpg   528,28K   6 Antal nerladdningar

Tror ni det kommer funka med 3 st 120 mm fläktar i varje fack som blåser in luft och bara en stor urfräsning uppåt sett? (se bild) bänken kommer sticke in 150 i väggen så man kommer inte se urfräsningarna...

#98

Postad 27 januari 2009 - 12:54

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

  • 2 296 inlägg
  • 0

Undrar samma sak. Det är ju precis det man vill ha, så den slår på och av sig utan att man själv är där och trycker på brytare.

/Stefan


Stoppa förstärkarsladden i en master/slave grenkontakt. Ta en gammal mobilladdare klipp av sladden, koppla till fläkten i i slaveuttaget på grendosan.

Då startar fläkten när stärkaren startar.

#99

Postad 27 januari 2009 - 23:42

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

  • 551 inlägg
  • 0

Bifogad fil  tv_b_nk_vyer.jpg   528,28K   6 Antal nerladdningar

Tror ni det kommer funka med 3 st 120 mm fläktar i varje fack som blåser in luft och bara en stor urfräsning uppåt sett? (se bild) bänken kommer sticke in 150 i väggen så man kommer inte se urfräsningarna...


Ska du ha en tänd engångsgrill i varje fack?

#100

Postad 28 januari 2009 - 06:53

Mike_the_pipe
  • Mike_the_pipe
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0

Ska du ha en tänd engångsgrill i varje fack?


Kul kille :)

nej men d tolkar jag som att det borde funka då :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.