Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till Hur är det med förstärkare då? :/ av mr-välljud

148 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 25 februari 2009 - 13:51

Unregisteredfdd12789
  • Unregisteredfdd12789
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Hej Jag skulle uppskatta ett test med en bioförstärkare med preout och slutsteg mot en för/slutsteg(samma) kombo. DVS hur står sig försteget i bioförstärkaren.

Ditt galleri har blivit ett beroende :rolleyes:

#52

Postad 25 februari 2009 - 15:44

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0
Hatten av , Kul , fortsätt.. :rolleyes:
Här måste du väl ändå tycka att skillnaderna är stora ?
Mvh

#53

Postad 25 februari 2009 - 19:46

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Kul med alla kommentarer. Det är en AX5¨på golvet. Kommer att testa försteg senare men mer om detta längre fram. :rolleyes: Skillnaderan är större och hur resultatet utfaler kommer att bli skojigt att se. Kan meddela att jag nu Testet Bow zz1 mot Hegel sen igår och kommer att under senare delen av kvällen redogöra för det testet om jag finner att jag kan dra vettiga slutsatster att rapportera.

#54

Postad 25 februari 2009 - 22:32

hellbit
  • hellbit
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Bow är väl en förstärkare som har rör i utgångssteget? Därav den avrundade toppen som säkert kan passa bra till andra högtalare tex electra be. Här måste jag påpeka att Bow kan passa bättre till annan högtalare. Men helt klart ska du ju skicka vidare Hegel med tanke på vad den presterade med dessa högtalare. Matchning är ju tyvärr inget du kan ta hänsyn till i detta test, men som är EXTREMT viktigt när man väljer förstärkare. Hehe glömmer inte när jag kopplade upp Bladelius Thor mk2 till mina electra be, ajaj vad det lät illa,skränigare ljud med mer glasskärande diskant har jag aldrig hört maken till. Några månader senare kopplade min polare upp sina martin Logan mot samma förstärkare och det blev hur bra som helst:)
Dessutom tycker jag det verkar som att du bestämt att Hegeln skall vara någon form av referens? Eftersom 2 high end maskiner nu har haft mer avrundad diskant, vad är det då som säger att Hegel inte är hissad i toppen? Kanske är det Hegel som är färgad? Hm här kommer man ju igen till sin egen smak o tycke och en annan testare kanske hade skickat vidare Accuphase eller Bow som vinnare och med andra högtalare så kanske du hade gjort samma sak. En sak som jag själv upptäckt är att hissad diskant inte håller i längden, det må vara imponerande att höra detaljer här o där osv men till sist lyssnar man mer efter det än på musiken. Själv sålde jag mina electra be för att de var lite väl avslöjande, lyssningströtthet kom snabbare med dem. Dock inte till en början utan det tog gott å väl ett halvår innan detta framkom. Vissa kvinliga röster skar nästan genom betong på höga nivåer hehe.

Redigerat av hellbit, 25 februari 2009 - 22:40.


#55

Postad 25 februari 2009 - 22:41

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Tror inte att Bow har rör i apparaten. En rent transistorapparat men som sagt så skall den plockas ned och då kommer det fram. ;)

#56

Postad 26 februari 2009 - 08:25

hellbit
  • hellbit
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Enligt hemsidan så skall den ha det. Om det nu är samma apparat de beskriver där och inte en nyare zz1. Å andra sidan så är ju både Bow och Accuphase i detta fall betydligt äldre än vad din Hegel är och nåt måste ju ha hänt de senaste 15 åren hehe. Om inget annat så har nog komponentkostnader samt tillverkningsprocess gått ner i pris pga globalisering. Hade varit kul att ha med några nyare kombatanter. Men vi får se kanske några av de andra gamla trotjänarna kan överraska:)

#57

Postad 26 februari 2009 - 15:32

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Hegel 4 the win !
Som sagt, känns som att det kan komma att sluta så, sjukt fina grejer helt klart =)
Gillar själv deras ljud och kraft, ritkigt fina grejer som ser ganska bra ut också !

#58

Postad 26 februari 2009 - 18:10

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Missa inte HEGEL kavlakad ikväll ca 2030. Vidare kan jag meddela att Jag ha en classé som kanske kunde utmana. :lol:

#59

Postad 26 februari 2009 - 18:54

hellbit
  • hellbit
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Tror inte classén kan utmana Hegel. Kanske deras nya,men mitt tips är att Hegel klår den ganska lätt.

#60

Postad 26 februari 2009 - 19:06

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Denon pma-2000r som dark horse! :lol:

#61

Postad 26 februari 2009 - 20:01

ynnorc
  • ynnorc
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Dina tester är verkligen underhållande och jordnära. Keep up the good work!

#62

Postad 26 februari 2009 - 20:07

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

  • 2 082 inlägg
  • 0
Är det helt säkert att du inte jobbar för Hegel ha ha ha.

#63

Postad 26 februari 2009 - 20:19

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Hehe..Jag lovar att jag inte har något samröre med med Hegel. Fast nu med tanke på hur mycket goda ord jag spridit om företaget borde man åtminstone inte få en tröjag i alla fall. hehe. Jag sågar utan förbehåll och prsar utan förbehåll med. :lol:

#64

Postad 26 februari 2009 - 20:32

hellbit
  • hellbit
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Mr välljud: Tror du att Hegel H200 är bättre än din H1? Isåfall förstår du säkert att man kan få ut ytterliggare mer om man letar och eventuellt lägger upp mer slantar. Jag har ju själv svårt för att tro att Hegel skulle sitta på någon form av tron där allt annat ligger nedanför. Dual mono är ju klart att föredra även om nu inte just denne modellen har det. Om man läser lite mellan raderna så känns det faktiskt som att du förespråkar Hegel hehe. Sen kommer man ju inte heller ifrån att Hegeln i detta fallet har färre år på nacken än flera av de andra som du ställer emot den och det är inte riktigt rättvist. Sen har jag alltid haft tron att det inte är bra att köpa den allra billigaste modellen av ett märke. Då får man betala mycket av imagen/designen som märket har pga av de dyrare/mer kompromisslösa apparaterna. Både Classén och Accuphase du har är ju instegsmodeller och har ganska många år på nacken. Sen kanske Hegel hade slått ut även de nyare enligt ditt tycke men det känns inte riktigt som en fair fight.

#65

Postad 26 februari 2009 - 20:41

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
H200 är nog om inte annat starkare och det gynnar ju framförallt lite trögdrivna högtalare så det finns klara vfördelar med mer effekt. Det kommer vi nog att bli varse om när de tunga stegen kommer fram. Accuphase P-300v b.la. 30kg muskel. Det kommer säkert att göra en del på möjigheten att öka presentationen radikalt i alla fall. :lol:

#66

Postad 26 februari 2009 - 20:55

XearO
  • XearO
  • Användare

  • 123 inlägg
  • 0
tjena va grejer :lol:

#67

Postad 26 februari 2009 - 21:18

Pontus Bauer
  • Pontus Bauer
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
tjenare du har ingen denon pma 1560 du kan visa upp ser ju du har en denon men ser inte om det e 160 eller 1560 ????????

#68

Postad 26 februari 2009 - 21:26

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Ingen 1560 men väl en radda andra Denon :lol:

#69

Postad 27 februari 2009 - 11:05

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0
Jag förstår inte snacket om myten att Hemabio recivers inte kan spela musik ??
Var har du hört det ?
Skillnade brukar vara den du själv skrivet, de duger bra , men är ändå inte i samma nivå som resp 2-kanalare i prisklassen ..
Mvh

#70

Postad 27 februari 2009 - 12:51

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Hb-förstärkare är nog minst lika bra som stereoförstärkare. Det skiljer knappast något. :)

#71

Postad 27 februari 2009 - 13:59

hellbit
  • hellbit
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Hehe här håller jag inte alls med det skiljer mycket på bio och stereo förstärkare... Min ax10:a har inte en mycket att hämta mot de stereostärkarna jag testat och den anses ändå vara bra... Inte heller Marantz sr14 hade något att hämta, dock föredrog jag denne framför ax10.. Enligt mina tester så håller tesen "en bioförstärkare för 30 000kr motsvarar en stereo förstärkare för ca 8000kr".
De flesta bioförst dippar ordentligt i låga laster(man bör aldrig ha 4ohms högtalare till dem) och min sr14 brann tom upp när jag drev vienna, blev helt enkelt för mycket för den. Sen har vi en hel del andra fördelar också men detta är ditt test och det är dina peronliga erfarenheter som ska fram även om JAG inte håller med.

Redigerat av hellbit, 27 februari 2009 - 14:19.


#72

Postad 27 februari 2009 - 14:48

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0
Jag har bara haft en Hk Avr-4000 bioreciver den dög bara till Hårdrock .
Till akustisk musik lär det riktigt dovt och platt .
Hemmabioförsteg tex Rotel Rsp-1068 är dock en anna femma :)

#73

Postad 27 februari 2009 - 15:04

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0
Hmm , få se nu, mellan 2-kanalsförstärkare så va skillanderna rätt stora ...ok
Men med Hb så är skillnade knappt märkbar mot tex Hegeln ? Hmmmm .

#74

Postad 27 februari 2009 - 16:45

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 032 inlägg
  • 0
AX5 har jag ingen stor erfarenhet av, mer än att jag har hört den spela några gånger. Har alltid upplevt Pioneers receivrar som rätt ljusa i ljudet (läs: överdrivet ljusa). Det ska bli intressant med dina intryck. Har ju inte testat en själv hemma så det kan vara fel...

Angående effekt, så beror det ju helt på konstruktionen. Det är klart att det kostar lite mer att bygga en förstärkare med 5 slutsteg än vad det kostar att bygga en med två, men man får inte heller glömma bort den lilla parametern som kallas försäljningsvolym.

Det säljs jämförelsevis väldigt få tvåkanalare jämfört med hembioförstärkare. Större serier ger mer prestanda för pengarna helt enkelt. Därmed inte sagt att det gäller alla tillverkare och alla hembioprodukter.

Som en liten parantes driver min Denon AVC-A10SE B&W 683 utan några som helst problem, och de dippar ändå till 3 ohm i basen. Den driver de enormt mycket bättre än Denons tvåkalanare PMA-1500AE (den senare kan t om slå ifrån pga överbelastning).

Redigerat av Ageve, 27 februari 2009 - 17:01.


#75

Postad 27 februari 2009 - 19:08

hellbit
  • hellbit
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Jo men dina 683 är ju inte i närheten så svårdrivna som mina 801:or, det är allmänt känt att 801 nautilus är en svår last och de bioförstärkare jag kopplat till dem klarar inte uppgiften. Sen är det som jag tidigare skrivit att man betalar för andra finesser som thx licenser, hdmi växlar ljudavkodare osv så det där med att det säljs fler bioförst tar ut sig på det.

#76

Postad 27 februari 2009 - 19:59

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Klart att man inte kan tro att man kan bruka vad som helst om man vet om att lasten är tung. Adekvat drift har vi ju talat om hela tiden. En tungdriven högtalare måste ju växlas ut på ett vettigt vis.

#77

Postad 27 februari 2009 - 20:52

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 032 inlägg
  • 0

Jo men dina 683 är ju inte i närheten så svårdrivna som mina 801:or, det är allmänt känt att 801 nautilus är en svår last


Nja, 804s och mina har samma fas/impedansgång, så det är väl synd att kalla de för lättdrivna. 801 har fördelen med ett stort baselement istället för flera små, vilket ökar känsligheten i basen. Därmed inte sagt att de som helhet är en enkel last. Gissar på att din Pioneer hänger med dåligt i låga impedanser, liksom mindre Pioneermodeller.

Jag har förövrigt haft ett par 804s hemma med, och de funkade lika bra som 683orna till Denonmaskinen.

Mr-välljud: Intressant att du uppfattade AX5 som mörk. Körde du digitalt eller analogt från spelaren?

Redigerat av Ageve, 27 februari 2009 - 20:54.


#78

Postad 27 februari 2009 - 21:04

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Analogt. Inte mörk men beslöjad. Alltså när jag hr ljus så tolkar jag det som diskantrik medan jag fann den inte så. Men analog och pure direct. Alltså inget eg tjaft påkopplat.

#79

Postad 27 februari 2009 - 22:10

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 032 inlägg
  • 0
Aha, ok. Har inte lyssnat på den via de analoga ingångarna, bara digitalt. Sen kan det iofs ha berott på rummet med...

Redigerat av Ageve, 27 februari 2009 - 23:28.


#80

Postad 28 februari 2009 - 04:18

hellbit
  • hellbit
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Ageve: Kolla nätet angående 801. de är ingen lätt högtalare att driva ut. Jag vet att även min Gryphon inte klarar det till 100% även om den är nära och då talar vi ändå om en stärkare som är sjukt stabil. Ett kraftigt slutsteg ifrån Krell eller Gryphon hade gjort susen :)

#81

Postad 01 mars 2009 - 13:20

Unregistered99ed7140
  • Unregistered99ed7140
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Du borde kanske använda lite fler sorters musik, jag har sagt det förut och jag ser att du fortfarande använder ungefär samma och får ungefär samma resultat. Testa Arjen lucassen eller något annat som kräver lite mer än krall och liknande musik. Det är min fasta tro att man bör testa även med musik som spänner över ett stort register för att lättare kunna skilja anläggningarna åt. Med det här vill jag inte mena att du gjort något fel utan jag ville bara tipsa dig om musik som jag tycker är avslöjande. Kanske det kan bli lättare, dessutom kan det vara bra att ha med både musik som man lyssnat in sig på så man vet exakt hur man vill höra den och musik som man inte lyssnat sig "blind" på.

#82

Postad 01 mars 2009 - 16:59

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Hgmm.. Tar till mig detta och kommer från nu att implementera okänd musik för att ytterligare ge bredd! :P

#83

Postad 01 mars 2009 - 17:23

Unregistered99ed7140
  • Unregistered99ed7140
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Kan ju vara värt ett försök iallafall.

#84

Postad 01 mars 2009 - 23:17

hellbit
  • hellbit
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Verkar som att Puccini kan vara ett bra val till de som kör Focals högtalare då dessa enligt min erfarenhet är ganska ljusa i sin karaktär. Gjorde själv test hemma hos min bror igår. Kan säga att han blev ganska sugen på att behålla min Gryphon hehe. Helt otroligt att hans nautilus 803 kunde sjunga ut så mycket mer. Blev ett uppvaknade för oss bägge, förstärkaren är en riktigt viktig del för att det ska låta bra. Framförallt blev djupbasen betydligt bättre samtidigt som kontrollen på höga nivåer (läs riktigt höga) blev ordentligt mycket bättre. Även röster lät behagligare än med de 2 andra stärkarna, kunde inte ens få Norah Jones ljusa röst att bli jobbig trots hög volym:) Dock talar vi inte om sameness utan rikligt med detaljer osv. Tom att brorsan uttryckte att förstärkare är viktigast i länken.. Kan tillägga att han har en riktigt bra förstärkare vid namn Audia Flight one och att vi även jämförde med Nad t743, där den senaste blev ordentligt ifrånkörd av de 2 stereoförst. Detta skiljer sig lite ifrån dina erfarenheter. Efter testet kom vi fram till att det gäller att man köper en riktigt ordentlig förstärkare gärna med effekt om man gillar att dra på lite :blush: om man vill få ut max av sina högtalare. Hans Audia sjunger riktigt bra men där fanns ändå mer att hämta hos Nautilus 803 (effektskillnaden förstärkarna emellan gjorde ju såklart sitt också, samt att Audia kanske passar bättre med en annan högtalare). Själv har jag varit sugen på att skaffa ett slutsteg ifrån Krell el Gryphon till mina 801:or men efter att ha testat Gryphon i en annan anläggning och i ett annat större rum så har jag bestämt mig för att den ska stanna ett bra tag till;) Keep on going jag tror fortfarande Hegel klarar sig hela vägen.

Redigerat av hellbit, 01 mars 2009 - 23:21.


#85

Postad 01 mars 2009 - 23:22

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
VI få la si om det. Jag har ju några grisar som skall få visa vart skåper skall stå! :blush:

#86

Postad 02 mars 2009 - 00:09

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0

Jag förstår inte snacket om myten att Hemabio recivers inte kan spela musik ??

Var har du hört det ?

Skillnade brukar vara den du själv skrivet, de duger bra , men är ändå inte i samma nivå som resp 2-kanalare i prisklassen ..

Mvh



Det är ju en myt om något. Det finns inget som säger att en 2-kanalare i samma prisklass låter bättre än en hemmabio reciver.
Det finns mycket myter inom hifi.

#87

Postad 02 mars 2009 - 10:45

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0
Jo David du har natuligtvis rätt ..
Pioneer ja.. en A- 858 ägde jag i ett halvår storebror till den testade om jag inte minns fel ..Och jag minns hur besviken jag blev när jag kopplade in den första gången me..väldigt strikt och tunnt ljud i jämförelse med Luxman lv-105u och sedan Hk-6850 vilka jag tyckte va klart bättre :)
Smaken är bara så olika :blush:
Mvh

#88

Postad 02 mars 2009 - 14:27

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Kul att testerna nu verkligen kommit igång =)

Spännande läsning =P

#89

Postad 02 mars 2009 - 20:34

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Tack :)

#90

Postad 02 mars 2009 - 20:50

marcus.s
  • marcus.s
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
Mycket fin kvällsläsning varje gång, finns ny test fakta att skumma igenom !

många tack för det till Herr-Välljud

#91

Postad 03 mars 2009 - 15:17

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

  • 1 644 inlägg
  • 0
Ja verkligen trevlig läsning ,väntar med spänning på sansuin.

#92

Postad 03 mars 2009 - 19:53

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0
3020 är Nad punkt slut. En sann klassiker. En polare har en sån till sina Podspeakers funkar klockrent. Keep up good work.

#93

Postad 03 mars 2009 - 20:01

Spinegrinder
  • Spinegrinder
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Spännande! Men är det så att du inte har nån Technics att testa???

#94

Postad 03 mars 2009 - 20:12

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Tackar för era fina betyg :) Snart kommer PMA-2000r

#95

Postad 03 mars 2009 - 22:57

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlägg
  • 0
Just Mirage har alltid varit ett märke jag suktat lite efter då jag på 90-talet inledde min hifibana, men jag har faktiskt ännu inte hört ngn modell :) Just denna (fanns det inte en med 8:a i modellbeteckningen också?) var en av de jag var kåt på.

#96

Postad 03 mars 2009 - 22:59

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
M3 hade en 10:a om jag minns rätt! :) Kul att se att du hänger med i mina album :(

#97

Postad 03 mars 2009 - 23:04

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlägg
  • 0
Det är klart, sjukt spännande ju!

#98

Postad 03 mars 2009 - 23:04

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

  • 2 082 inlägg
  • 0
Hej! Alltid kul att läsa dina analyser skulle vara kul att läsa ett test utav en Krell

Redigerat av Unregistered89a7be48, 04 mars 2009 - 06:16.


#99

Postad 04 mars 2009 - 09:59

Unregistered1476
  • Unregistered1476
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Klart underhålande läsning och ett jättearbete du gjort. Försök gärna att dela upp texten i kortare stycken. Lättare att läsa då. Mycket prestigelöst och ärligt skrivet annars.

#100

Postad 04 mars 2009 - 10:32

jonny1
  • jonny1
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
detta kallar det ultimata stärkar testet!!! shit va stärkare i rumme fränt



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.