Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

nikon d80 eller sony a300

93 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 27 september 2008 - 23:29

lanfear
  • lanfear
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Nedan är en länk till en jämförelse av Sonys Alpha A350 och Nikons D80. Jämförelsen är väldigt detaljerad med många exempelbilder (tester av bl a skärpa, ISO & blixt) men även saker som ergonomi och användarvänlighet jämförs.

Sony Alpha A350 Compared to Nikon D80 Digital SLR Camera Side By Side
http://www.digitalre...n-D80-pg1.shtml

#52

Postad 27 september 2008 - 23:40

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
hehe.. Som sagt. tar en liten tid läsa och lära sig kameran.. Du kan stänga av autoögonfokuseringen så försvinner det..

Men slå på det om du skall fota snabba skeenden. Då har du fokus snabbare än du hinner med knappen styra det... För bara ögat är vid gluggen så har man fokus på det man siktar på... Men det löser ju ut även om det blir mörkt osv..

Jag höll på bli galen innan jag fattat just detta varför kameran levde rövare utan jag rörde den ens... Jag bara bar den..

kameran har små saker som först verkar aningen förvirrande hur dom bör / kan användas.. för mig i alla fall.. Men så snart man snappar kameran är byggd för aktivt fotande så... :unsure:

#53

Postad 28 september 2008 - 00:33

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
:D :P :D Dom var nog dom ända som sagt Sony har sämre live view..garvade gott.. Almänt sett anses Sony förkrossande överlägsna just med den väl fungerande Live viewén.. Men men..Dom verkar trovärdiga som sagt..

Sedan vet jag inte hur testfolket fotar överhuvudtaget egentligen... För jag har sett bilder vanliga användare tagit med tex A350 som fullkomligt är chockerande bra. Även isobilder ...... Jag valde A300 för den sk bättre brushanteringen den skall ha hade jag läst.... Men jag har sett isobilder från A350 som jag kallar mycket bra....Så idag undrar jag hur fasiken på ren svenska dom lyckats sabba bilderna som dom gjort då jag läste om kamrorna...

Så hur dom bar sig åt dom där testarna hajar jag intye riktigt.. .. men man måste ju använda kameran som den gillar att användas och inte kanske exakt såsom ett annat märke trivs att hanteras.. För det är inte hur man gör utan resultatet som räknas.. Så får man med en A350 ställa in kameran som den vill hanteras och bilden blir lika bra eller faktiskt bättre så är det mer rätt än "tvångsfota" på sätt som inte passar in för kamerans sätt att vilja ha det.. bara för sitt eget märke vill ha det si eller så... Man kör ju inte olika bilar på exakt samma sätt om vägegensperna är olika vid olika situationer... Utan man anpassar sin körning efter olika bilars egenskaper..


Har väl sett även att A900 bilder som blev misshandlad av nåt bildprogram (?) som sabbade bilder osv.. Jag tror ekke har mer koll på vad det handlade om..??. jag kan inte sådant där.. Men det var väl bilder där Nikon skulle vara såååå mycke bättre än A900.. men det visade sig det var felaktig bildhantering och.. Då man /någon gjorde mer rätt så var det snarare det omvända att Nikon fick svettas trotts att det var nått nödlösningsprogram man använt på nått sätt..
jaja.. Ekke kan nog berätta mer vad det handlade om hoppas jag.. Jag svamlar ju bara om hur jag uppfattade "testjämförelsen" utan veta egentligen vad det talades om..


men detta att proffstestarna rent lyckas med underliga eller väldans "anorlunda" resultat än praktiken uppvisar ofta ,,,Verkar testarna lyckas med gång efter gång gällande vissa märken. Konstigt... :unsure:

Redigerat av mayro, 28 september 2008 - 02:17.


#54

Postad 28 september 2008 - 08:50

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0

:unsure: :D :P Dom var nog dom ända som sagt Sony har sämre live view..garvade gott.. Almänt sett anses Sony förkrossande överlägsna just med den väl fungerande Live viewén.. Men men..Dom verkar trovärdiga som sagt..

Blev också smått chockad av testresultaten. Är det verkligen sant att LiveView på Sonyn inte visar 100%? Känns ganska värdelöst isf. Annars visade testet mycket på de problem som Sony a100 hade.

Tydligast var dock hur överlägset Nikons objektiv 18-55 är Sonys 18-70, men det är knappast något nytt. 18-55 (II/VR) är ett ruggigt skarpt objektiv som många Nikonister slänger bort helt i onödan.

Ang. brushantering vid hög ISO, så har aldrig Sony varit i närheten av Nikon enligt mig. Sony a700:ans nya firmware där det går att stänga av kamerans egna reducering är däremot intressant. Tidigare försvann alldeles för många detaljer för min smak.

Men Sony är fortfarande intressant med inbyggd skakreducering samt bättre/smidigare menysystem än Pentax/Olympus. Som amatörkameror så ger Sony mycket för pengarna, men jag har svårt att se varför proffsen skulle välja Sony framför Nikon eller Canon. Då brukar slutresultatet vara viktigare än tuffa finesser.

Redigerat av Walkir, 28 september 2008 - 08:52.


#55

Postad 28 september 2008 - 09:21

wrelle
  • wrelle
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Tjaa,
jag funderar på om det fins fjärrutlösare som till nikon till sonyn? eller är det bara sladd som gäller? och kan man köpa något skydd till lcd skärmen? ja det var mina frågor så länge.. nu e det frukost och läsa i instruktionen sen ut och lra sig lite och testa kameran :unsure: ska bli spännande!!!!! :D

#56

Postad 28 september 2008 - 12:50

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Kanske bör man "vandra över till A300 topicsen om det är frågor sen.???. Så inte info sprida om folk vill kunna finna info sedan....

Där finns redan en hel del info om allt möjligt...


Notering..

A300 kan stänga brusreduseringen Vilket jag tror A200 och A350 kan också.. Brusreduseringen är lite för tidig samt lite väl hård tycker jag.. Så jag har min helt avslagen på både höga ison samt långtidsexponering...Samt tar med 5 Mp storlek.. Behöver aldrig bilder i större format i kasst ljus..

Skall vid tillfälle utvärdera det mer exakt...kanske....Om man pallar.. NU är dom av och får stanna av... Och kan fota i iso 800 med tamronet utan bekymmer anser jag.....allt..

Bjuder på en liten bild tagen i kassa förhållanden . Handtagen samt med live View...Iso 800.. all redusering avslagen.. Tycker att Sony är rätt duktiga kamror för min typ av fotograferande.. :unsure: ..

Bifogad fil(er)



#57

Postad 28 september 2008 - 13:20

lanfear
  • lanfear
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

:D :D :D Dom var nog dom ända som sagt Sony har sämre live view..garvade gott.. Almänt sett anses Sony förkrossande överlägsna just med den väl fungerande Live viewén.. Men men..Dom verkar trovärdiga som sagt..


Syftar du på jämförelsen på digitalreview.ca som jag postade ovan? Sa de verkligen att Sony har sämre live view? Nikons D80 har ju inte ens live view så hur skulle Sony kunna ha sämre... :(

#58

Postad 28 september 2008 - 13:26

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0

Syftar du på jämförelsen på digitalreview.ca som jag postade ovan? Sa de verkligen att Sony har sämre live view? Nikons D80 har ju inte ens live view så hur skulle Sony kunna ha sämre... :(


Nej men de jämför LCD skärmarna och Nikon's skärm verkar ju vara bra mycket vassare om man kollar på bilderna. Sen hur seriöst man ska ta testet är ju upp till var och en.

"During our tests we were not very impressed with the performance offered by the Sony 2.7-inch Clear Photo LCD monitor on the A350 / A300, especially when compared side by side with the LCD screen on the D80."

#59

Postad 28 september 2008 - 14:16

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
och jag kan ha missförstått helt klart..Och D80 har ingen live view.. Det vet jag ..Men läste såsom man klagade på live viewen...... Men min engelska är inte den bästa med fototekniska..... :(

Så läste jag fel så tackar bockar för att jag uppmärksammas på det.. Skall ta på brillorna så jag ser bättre... :D

Hoppas ändå min lilla testkollarbild är till någon glädje att ge inputt för någon även om inlägget vart på ev fel grund pga mitt felfattande...

#60

Postad 28 september 2008 - 18:35

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0
Jag tog och läste igenom hela testat och så som jag uppfattat det hela gjordes testet lite för att "visa" att alla funktioner m.m som finns i sony'n inte behövs för att få bra bilder. Står aldrig i testet att det är en dålig kamera.

One of the cameras to stand out from the crowd and getting a fair amount of attention is Sony's first mid range digital SLR, the 14.2MP Sony Alpha A350 with unique Quick AF Live View.

The Sony Alpha A350 features "new technologies that makes picture taking faster, easier, and more familiar for first-time DSLR users." according to the Sony press release.

Testet med Nikon D80 var väl lite för att visa att allt detta inte behövs för att man ska ta bra bilder.

Ang. testbilderna så har det ju inget med kameran i sig att göra utan objektivet, står även under testbilderna sen:

"For those that are leaning towards buying one of the new Sony Alpha digital SLR's, and are considering a kit with the Sony DT 18-70mm lens, we would recommend upgrading to a better lens alternative like the Sony DT 16-105mm zoom. This is the same higher end zoom lens that Sony bundles in their Sony Alpha A700P digital SLR kit."

I testet hittar man även "we would have to recommend the Sony A300 SLR as offering the better value of the two cameras at about $150 CAN less than the price of the Sony A350." och tycker själv att A300 är mer prisvärd, ser ingen anledning till att köpa A350 istället.

Att ha autofokus i huset eller i objektiven ja det är väl bra vid olika tillfällen om jag förstått det hela rätt. Vilken kamera som nu är bäst av dessa tror jag ingen kan avgöra, det är 2 bra kameror och de passar olika människor olika bra. Vilken man än köper så får man inte en dålig kamera.

Deras val föll nu på Nikon D80, "When viewed as a total package, the Nikon D80 with its combination of its advanced metering capabilities, brighter and clearer viewfinder system, enhanced AF performance, industry leading flash technology, superior camera handling (ergonomics) and expanded feature set, maintains a definite advantage over the new Sony Alpha A350 digital SLR." superior camera handling (ergonomics) var det som avgjorde mitt val av dessa kameror som jag sagt tidigare.

#61

Postad 29 september 2008 - 14:56

pajen1000
  • pajen1000
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej,

Jag reggade mig för att säga detta:

Live view (LW) på Sony alpha 300 fungerar mycket bra. Kanske inte prioritet om man fotar tigrar i Borneo eller dyligt, men till vardags är det helt suveränt. Till exempel i situationer när man fotograferar sitt barn eller andra människor. Man smäller av bilderna blixtsnabbt utan att få den där "nu tar jag upp min kamera i fejset effekten" som ofta är väldigt påtaglig när det gäller systemkameror. Med den vinklingsbara skärmen klarar man dom svåra perspektiven, att prata om vikten av testbilder är ju redundant. Om man behöver det så är man fri att ta dom även om LW är aktiverat... Sedan går LW också att stänga av om tillfället kräver det. Jag har en silverfärgad a300 köpt i USA för 3600 kr (egentligen heter färgen guld men den ser ut som silver) .

Alla borde prova, de flesta kommer gilla det. Resten sitter säkert och spelar LP skivor.

/Amsterdamse Pajen

Ps. Det är okej att printa ut detta och sätta upp på kylskåpet.

#62

Postad 29 september 2008 - 15:05

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Resten sitter säkert och spelar LP skivor.


hahahahahahahahaha.... Dagens skratt... Klart rolig komentar med god humor....

Tackar för detta goda garv... Ett gott skratt förlänger livet sägs det.. Och vid 50 bast har man nytta av det ju... ;)

#63

Postad 29 september 2008 - 15:44

lanfear
  • lanfear
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Hej,

Jag reggade mig för att säga detta:

Live view (LW) på Sony alpha 300 fungerar mycket bra. Kanske inte prioritet om man fotar tigrar i Borneo eller dyligt, men till vardags är det helt suveränt. Till exempel i situationer när man fotograferar sitt barn eller andra


Hej och välkommen! ;) LV låter onekligen mycket trevlig på Sonyn, jag måste helt klart ta och testa den i någon affär. Sedan är jag mycket nyfiken hur (mycket sämre...) D90:ans LV känns.

#64

Postad 29 september 2008 - 16:08

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

D90:ans LV känns.

Kolla framförallt D90:ans (eller D80) sökare. Troligen tar du 98% av bilderna med sökaren så en stor bra så är viktigare än LV imho ;)
Jag tycker generellt att fokuset på vilket hus man väljer får märkligt stort fokus. Ska man bara köpa en kamera och nöja sig med kitoptiken förstår jag men inte om man planerar att bygga ett trevligt system. Jag hade snarare tittat på vilket system som passar en där man väger in framtida optik, blixtar, andra prylar och prisnivå och därefter undersökt om det finns något lämpligt hus som man kan trivas med.

Edit:

Resten sitter säkert och spelar LP skivor.

Jag har just gått över till att lyssna på vinyl igen eftersom den moderna produktionen (främst mastringen till CD) alltför ofta låter odynamiskt och ger ingen spelglädje. ;)

Redigerat av Supernaut77, 29 september 2008 - 16:12.


#65

Postad 29 september 2008 - 16:31

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Kolla framförallt D90:ans (eller D80) sökare. Troligen tar du 98% av bilderna med sökaren så en stor bra så är viktigare än LV imho


Tror det är skrivet minst tio ggr . Men repeterar.. Sökaren i Sony med live view är aningen mindre.. Men den fungerar mycket bra då man börjar använda kameran .. Så där "försvinner" det som i praktiskt "problem" vilket även testarna skrivit har jag sett.... Dom anmärker på det men sedan konstaterar "man" det inte i praktiken är ett problem direkt... Detta då sökaren duger..Samt fungerar ..

Däremot skrivs det texter . som enbart har jämfört i butik oftast... Där även jag reagerar självklart då man jämför där och då..Via A-B A-B.. Självklart blir det då synbart...

Jag anser nog "sökarproblemet" är en forumsinläggsproblematik mer än praktiskt problem vid användandet....Och jag har använt kameran rätt mycket redan på kort tid i dessutom rätt svåra förhållanden.. Har inte lidit ett smack trotts andra talar om att jag borde gjort det ..

Men . Självklart skulle större sökare vara önskvärt.!. Jag är ju inte korkad heller.. Men tror ändå man måste aningen "bromsa sig" i dessa inlägg där det görs till att det skulle vara som ett megaproblem som gör kameran enligt vad jag ibland får känslan av som snudd oanvändbar.. Det är rena fantasier...
Sökaren är aningen mindre. Men fullkomligt fungerande.. Och det finns bättre sökare... Och man kan hoppas man löser detta så "MKII" får större sökare nån gång framöver...

men .. Tills dess så duger sökaren samt går utan problem ta bilder med.. Vilket väl är det den skall användas till... ;)

Redigerat av mayro, 29 september 2008 - 16:32.


#66

Postad 29 september 2008 - 17:01

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Men tror ändå man måste aningen "bromsa sig" i dessa inlägg där det görs till att det skulle vara som ett megaproblem som gör kameran enligt vad jag ibland får känslan av som snudd oanvändbar.

Jovisst. Att vi har ett forum där vi diskuterar kamerahus är ju egentligen också onödigt eftersom alla husen på marknaden tar kort som duger åt 95% av oss, mig definitivt inräknad. Men ändå hänger vi här och skiver inlägg. Ligger i vår natur eller nåt. Det är ju ett prylforum trots allt... :o

"Bromsa" sig ja.. Dina spaltmeter (flertal faktiskt :blush:) ) om hur bra a300 är obromsad iaf. :) Av vad jag läst och klämt fysiskt är det i mina ögon en ganska medelmåttig kamera men med en väl fungerande LV som ett tydligt plus. Den har bra direktknappar men saknar top-lcd t.ex och jag upplever ingen känsla av nåt vidare kvalitetsintryck när jag håller i den. Vinner ingen brusduell men har ju inbyggd anti-skak. Osv..

Vad jag menar är att alla kameror har sina för och nackdelar. Om bara dina eforiska intryck får komma med är det ju lite tråkigt tycker jag. Jag hoppas att alla kameraköpare får se båda sidor innan köp och att mina och andras mindre smickrande intryck av vissa modeller får luftas ibland ;)

I all välmening ;)

#67

Postad 29 september 2008 - 17:10

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Jisses.. Undrar hur jag ens kunnat ta en enda bild med denna mediokra kamera... Du har rätt.. Jag måste inse det.. Min Sony A300 är rena rama skiten....

vad använder du för kamera??

#68

Postad 29 september 2008 - 17:21

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Kom igen mayro, du måste tillåta omgivningen att vara åtminstone lite kritisk utan att du svår ;) Det finns ju ett par entusiaster i det här forumet som vänder de flesta av Sonys "nackdelar" till fördelar på ibland vidunderliga sätt. Man får gärna tala gott om produkter man gillar, men man måste också ge andra frihet att syna dessa påståenden. Det gäller naturligtvis alla, vilken tillverkare man än håller på. Särskilt i sådana här vs.-trådar.

#69

Postad 29 september 2008 - 18:37

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Kom igen mayro, du måste tillåta omgivningen att vara åtminstone lite kritisk utan att du svår ;) Det finns ju ett par entusiaster i det här forumet som vänder de flesta av Sonys "nackdelar" till fördelar på ibland vidunderliga sätt. Man får gärna tala gott om produkter man gillar, men man måste också ge andra frihet att syna dessa påståenden. Det gäller naturligtvis alla, vilken tillverkare man än håller på. Särskilt i sådana här vs.-trådar.



Först . jag har inte svurit.. Men kanske kallas "skiten" som svordom? I så fall sorry.. Men i mitt språk är skit inte en svordom.. Utan en beskrivning mera...

Två. Jag har inte sagt att folk inte kan säga sina åsikter.. vad jag gjort är att förklarat igen här att en problematik som utalas vara stort viktig inte i praktiken är så inverkande som det talas om.. Eller skall man inte få/kunna göra det??

Tre. För jag skrev endast i förklarande termer .. Och inte ett ord med otrevlig ton ...Avslutade med ett leende i inlägget..För ingen skulle missa...

Blev då besvarad med rätt hånfull stil vilket jag besvarade kort endast .. då jag ansåg hans stil så kass så det fick räcka så med helt kort svar....

och jag blir moddad.. ?

jaja.. Så kan det bli.. Men du är moddare och jag vet hur jobbet är.. Så jag tänker inte tramsa om det... ;)

#70

Postad 29 september 2008 - 21:11

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Mayro: "blir svår" skulle det faktiskt stå, inte att du svor :) Klumpig miss av mig!

Jag svarar på resten via PM till dig.

#71

Postad 29 september 2008 - 23:39

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Mayro: "blir svår" skulle det faktiskt stå, inte att du svor :D Klumpig miss av mig!

Jag svarar på resten via PM till dig.


Ok.. Det va ju något helt annat det....Tyckte det såg knepigt ut...Hehe..

Och du har svar på pm också... och som vanligt är du alltid välkommen med dina sakliga trevliga Pm Joakim... inga problem alls... :)

#72

Postad 30 september 2008 - 08:10

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

vad använder du för kamera??

En gammal K100D :) Inget under av teknisk nivå med dagens mått mätt men den tar fina bilder iaf. Trots sina brister levererar den. Precis som din a300 så levererar den så vi blir nöjda :D Gott så!

Jag trodde (och tror fortfarande) att du är en sån rutinerad forumräv så du inte läser in nån "hånfull stil" av mitt inlägg för det var inte meningen. Om du störde dig på att jag tycker att du skriver spaltmeter med inlägg så är det bara att mäta :lol: ;)

Återigen i all välmening ;)

Edit: Återgå gärna till topicen nu :lol:

Redigerat av Supernaut77, 30 september 2008 - 08:12.


#73

Postad 30 september 2008 - 09:41

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0

Hej och välkommen! :) LV låter onekligen mycket trevlig på Sonyn, jag måste helt klart ta och testa den i någon affär. Sedan är jag mycket nyfiken hur (mycket sämre...) D90:ans LV känns.

Man kan nog säga att det idag finns två typer av LV i dagens systemkameror.

Den variant Sony valt är för att använda skärmen som extra sökare så som det fungerar på kompaktkamerorna, men övriga tillverkare har istället valt att optimera LV för att förbättra manuell fokus vid tex makrofotografering, något som Sonys LV inte är lika lämpad för. Eftersom Sony använder en separat LV-sensor så går det heller inte att avgöra slutresultatet i bilden lika bra som kameror som använder kamerans bildsensor för LV.

Så som vanligt finns det för och nackdelar med alla lösningar, så vad som passar bäst beror på hur man tänkt använda kameran. Det bästa vore förståss om båda typer av LV fanns tillgängliga, men än så länge är det bara Olympus gamla E330 som haft det.

#74

Postad 30 september 2008 - 10:34

waconda
  • waconda
  • Beroende

  • 1 026 inlägg
  • 0
Nikon D80 är en fin kamera. Betydligt bättre än D40/D60 enligt mina kriterier. Dock är dom bra kameror dom också men lite väl små bara i mina händer.

Jag valde Sony a300 pga LV, bildstabilisator i huset och pga ergonomin. D80 var ganska mycket dyrare då också men den känns fin att hålla i så den hade nog varit mer med i matchen när jag valde kamera.

Vill bara tillägga att jag är grymt nöjd med min a300 och snart börjar det bli dags för lite fler objektiv :)

Redigerat av waconda, 30 september 2008 - 13:57.


#75

Postad 30 september 2008 - 12:43

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Vill bara tillägga att jag är grymt nöjd med min s300 och snart börjar det bli dags för lite fler objektiv


Prova Tamron 17-50 om du kan få göra det någonstans.. Eller hojtar du till så kan du få låna mitt och prova lite med så ser du om du gillar det..Så slipper du handla dyrt på Chans... Jag tror du kommer bli lika rent förälskad i kombon som jag blivit...

Som sagt.. Hojta till bara om du inte kan prova så lånar du mitt en sväng bara.. Jag har annan optik så länge..

Du kan också få prova även typ 24-105 om du vill... Så vet du hur det uppför sig... Inga problem alls mer än packa väl och skicka ju... :)



Edit..Kom på en sak så mitt erbjudande här inte missförstås då jag tidigare haft säljannons..

Mitt 24-105 är ju inte till salu längre. Det var ekonomiskt betingat att sälja det och inte prestandaskäl. Och jag lyckades trolla så jag slapp sälja för få ljuskänsligare Tamronet... Så ev utlåning är INTE för att sälja om någon nu skulle misstolka samt tro det är skälet att jag även erbjöd att provfota med det.... Det objektivet stannar här inför en ev framtida FF kamera.. Samt såsom en grymm optik med bra prestanda...Lite svårt att finna beg iofs då folk inte är så korkade som jag också säljer sina... Men jag skärpte mig och ;) .. Nu stannar det som sagt.. :D

Redigerat av mayro, 30 september 2008 - 13:31.


#76

Postad 30 september 2008 - 14:15

frk gas
  • frk gas
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Sitter själv med min första systemkamera efter ett jag vuxit ur min Canon S3is.
Det blev en Nikon D90 även om A300 länge fanns med i funderingarna.
Visst saknar jag Canons vridbara skärm med livewiew ,det är super. men för en novis som jag ä informationsdisplayen
på upptill guld värd när jag mödosamt provar mig fram bland alla inställningar, och det ser jag som ett stort plus för D80.
Annica

#77

Postad 30 september 2008 - 15:04

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Sitter själv med min första systemkamera efter ett jag vuxit ur min Canon S3is.
Det blev en Nikon D90 även om A300 länge fanns med i funderingarna.
Visst saknar jag Canons vridbara skärm med livewiew ,det är super. men för en novis som jag ä informationsdisplayen
på upptill guld värd när jag mödosamt provar mig fram bland alla inställningar, och det ser jag som ett stort plus för D80.
Annica



Jag för min del skulle nog med det priset en Nikon D80 idag kostar vid utsäljandet av dom lätt påstå jag skulle ha svårt svårt val mellan dom ...Var faktiskt o klämde för uppdatera mig i lördags på lite kamror..


Medans jag gillar utvecklingen / konkurrensen gjort att en något äldre semikamra som D80 inte är ett självklart val ens med en billig startkamera idag.. Det gynnar oss konsumenter oerhört.... :) ...

Redigerat av mayro, 30 september 2008 - 15:04.


#78

Postad 30 september 2008 - 22:23

wrelle
  • wrelle
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
oj jisses vad ni skriver i en tråd som lilla jag startade för att försöka välja kamera :) jag har lärt mig massor här de sensate veckorna, tack ska ni ha alla foto intresserade ;) har i alla fall köpt en a300 nu i helgen efter mycket mycket svårt val mellan nikon och sony.. så nu får man försöka lära sig att ta kort med utan autimat läget.. men det blir inte somman tänkt sig.... finns det möjligthet att lägga upp bilder här på sidan? så ni kan kika och ev ge tips ?? MvH Dave

#79

Postad 30 september 2008 - 22:49

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
Det är bara att lägga upp i Dagens bild och be om kritik.

#80

Postad 01 oktober 2008 - 00:34

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Eller så går du in på A300 A350 topicen så samlas info där så andra har lättare finna tips mm då sådant annars sprids. bara en tanke?? :)

#81

Postad 01 oktober 2008 - 06:39

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
Är det inte bättre att samla infon isåfall i en allmän tipstråd?
Skall inte trådarna om olika hus handla om just info om husen inte om fototeknik.

Men visst en allmän tips tråd där man kan lägga upp bilder och få kritik och tips skulle vara välkommet.
Man har ofta funderingar på hur man skulle kunna förbättra sina bilder.

#82

Postad 01 oktober 2008 - 20:29

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0
Nu har jag fått min Nikon D80, klämt av ca 50 bilder på automatiskt läge, hittils känns allt så sjukt bra. Ska lära mig fota på manuellt nu, sätta mig och knåpa igenom instruktionsboken.

Imorgon när det är ljusare ute ska jag ta någon höstbild och kastar in det här i tråden sen, vore kul med lite mer bilder både ni som har D80 och även A300.

#83

Postad 01 oktober 2008 - 21:47

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Hej på er där hemma i sverige.
Sitter nu på ett hotell i Miami beach med
mina nyinvesterade prylar.
På resan genom karibien har jag skaffat en
fast nikon 50 mm, en 70-300 VR ,uv filter
och en väska till prylarna.
Har min 18-55 VR kitt lins sedan tidigare till min D80.
Men kitt linsen är inte så rolig längre med tanke på hur mycket
bättre kvalitet det är på de andra linserna.
Skulle jag välja kitt lins nu så skulle det bli 18-70.
Det är så häftigt att se hur bra VR fungerar på zomlinsen.
Får lägga upp lite bilder när jag kommer hem.
MVH Simz

#84

Postad 07 november 2008 - 14:18

Schnicko
  • Schnicko
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej!
Har väl bestämt mig för att köpa en A300 men min fråga är vilket "kit" man ska köpa?
Vad jag har läst mig till i detta forum är kitlinsen 18-70mm mindre bra?

#85

Postad 07 november 2008 - 14:48

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Vad är skillnaden mellan a200 och a300 när det gäller ergonomi?

#86

Postad 07 november 2008 - 14:51

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Vad är skillnaden mellan a200 och a300 när det gäller ergonomi?


Inget förutom att skärmen "sticker ut" en liten bit då den är vinklingsbar pga live viewén skall bli lättare att använda.....Annars är dom väl "lika" i ergonomi...

#87

Postad 07 november 2008 - 22:02

halmstaden
  • halmstaden
  • Lärjunge

  • 327 inlägg
  • 0

Hej!
Har väl bestämt mig för att köpa en A300 men min fråga är vilket "kit" man ska köpa?
Vad jag har läst mig till i detta forum är kitlinsen 18-70mm mindre bra?

18-70 är tvärtom ett helt OK objektiv. Allt är ju relativt förstås. Byggkvaliteten är hyfsad, du måste känna själv för att få en uppfattning. Har du råd så får du bättre bilder med tamron 17-50.

#88

Postad 08 november 2008 - 09:58

Unregisteredc3622102
  • Unregisteredc3622102
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0
Skillnaden mellan A200 och A300 vad gäller ergonomi skiljer sig åt ganska radikalt tycker jag. Greppet framförallt är mycket bättre på A200:an. Dessutom är ju dem optiska sökaren större.

När jag valde kamera var det känslan i kameran och priset som fick avgöra. Hade jag haft råd hade jag handlat en Nikon D80 (90 idag), men eftersom jag inte hade 10000:- att lägga på en kamera vid det tillfället föll valet enkelt på Sony A200. Grymt trevlig grepp som passade mina händer perfekt.

Nästa kamera kommer för min del sannolikt bli efterföljaren till A700 alt. en beggad A700 om priset blir rätt.


/Jordan

#89

Postad 09 november 2008 - 02:11

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
NU är du väl "ute o jonnar" i alla fall :) . Husen är ju domsamma förutom den lite mer utstickande skärmen på A300 då den är vinklingsbar....Vilket inte påverkar greppet ett smack...Så hur kan den ena vara "mycke bättre" i greppet då dom är lika??? Däremot är sökaren aningen större i A200.. Men thats it liksom...

DSLR-A300 DSLR-A200

Bredd (mm)
130,8 a300
130,8 a200

Höjd (mm)
98,5 a300
98,5 A200

Djup (mm)
74,7 a300
71,3 a200

#90

Postad 09 november 2008 - 09:45

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
De syftar nog på det utmärkande stödet för långfingret som finns på hela A-serien förutom A300 och A350. Det är ju en del av greppet som länge karaktäriserat Minolta och som enlig mig varit en stor bidragande orsak till att Minolta/Sony gör de bästa kameragreppen.

#91

Postad 09 november 2008 - 10:36

Unregisteredc3622102
  • Unregisteredc3622102
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0
Mayro: Det är verkligen stor skillnad på greppet mellan A200 och A300/A350. Greppet är mer rejält på A200. Detta har diskuterats i tidigare trådare både här och på internet om du vill läsa mer om det. Jag kände noga på båda husen innan köp och kan garantera att de känns väldigt olika. Den stora skillnaden ligger i greppet för långfingret och inte i stödet för lillfingret. Huset är ju inte större eller högre. Gjutningen är olika om du förstår vad jag menar.

/Jordan

Redigerat av Unregisteredc3622102, 09 november 2008 - 13:42.


#92

Postad 09 november 2008 - 12:13

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0

Den stora skillnaden ligger i greppet för pekfingret

Långfingret menar du väl? Åtminstone jag brukar ha mitt pekfinger på avtryckaren :)

#93

Postad 09 november 2008 - 12:38

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Jahaa.... Det va den lilla grejen som talas om... Jisses... Det har jag inte ens tänkt på som skillnad trots jag stått med båda kamrorna samttidigt och växlat fram o tillbaks....


Där ser man vad som för den ena blir en stor skilnad som för den andra inte ens tänkt på... :)

#94

Postad 09 november 2008 - 13:42

Unregisteredc3622102
  • Unregisteredc3622102
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0
Joakim: Helt rätt. Lite trött idag kanske... :)

/Jordan



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-06-17 11:52:05
  • Ny fåtölj
    Kurben
    2024-06-17 11:48:52
  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.