Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

450D + kit objektiv 3000kr på blocket någon?

81 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 03 maj 2009 - 19:02

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
www.internetgiro.se ;)

#52

Postad 03 maj 2009 - 20:49

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

  • 474 inlägg
  • 0
Visst bör man nog tänka sig för. Men att avfärda alla annonser med bra priser som bluff är ju bara korkat. Det går ju att göra bra affärer på Blocket! Själv köper jag dock enbart öga mot öga, just pga risken att bli lurad och även det uppenbara behovet av att själv få bedöma skicket på grejerna.

#53

Postad 04 maj 2009 - 06:28

Johanpixels
  • Johanpixels
  • Forumräv

  • 760 inlägg
  • 0

Shit Shit Shit.. Jag blev också lurad av samma kvinna LINDA L. Jag har varit så naiv ;) har polisanmält henne och har en skärmdump till annonsen.





Betalade du till hennes konto?
Händer det något från polisens sida?


Märkligt att hon fortfarande använder sitt nummer...

Hur lyckades du ta kontakt med henne?
Jag har själv försökt med mail o tele.

Lägg gärna upp allt du vet om henne som banknummer osv

#54

Postad 04 maj 2009 - 09:58

arda_kilavuz
  • arda_kilavuz
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Jag betalade till hennes Nordea konto: 3217 0080155. Jag ringde henne i torsdags, eftersom jag skulle åka bort på tisdag så ville jag göra en snabb affär och få kameran på måndag.

Har köpt olika grejer massor av gånger på det sättet men den här gången var det bluff och den värsta är att jag har tappat lusten att köpa en kamera, varje gång jag ser en person med en system kamera i stan, tänker jag på att hur dumt att på någon som man bara pratar på telefon.

ok, 3000kr är inte så mycket pengar men om jag/vi/polisen hittar henne har jag verkligen lust att åka till henne och .................. ;)

Vad gör polisen? = Nothing hittills.... Anmälansnummer: 1700-K8867-09

De uppgifter som hon har skickat:
Linda Larsson
Vasagatan 11
360 70 Åseda
Nordea konto: 3217 0080155
Mobil nummer: 0738- 93 16 39

Redigerat av arda_kilavuz, 04 maj 2009 - 10:03.


#55

Postad 04 maj 2009 - 15:40

Johanpixels
  • Johanpixels
  • Forumräv

  • 760 inlägg
  • 0

Jag betalade till hennes Nordea konto: 3217 0080155. Jag ringde henne i torsdags, eftersom jag skulle åka bort på tisdag så ville jag göra en snabb affär och få kameran på måndag.

Har köpt olika grejer massor av gånger på det sättet men den här gången var det bluff och den värsta är att jag har tappat lusten att köpa en kamera, varje gång jag ser en person med en system kamera i stan, tänker jag på att hur dumt att på någon som man bara pratar på telefon.

ok, 3000kr är inte så mycket pengar men om jag/vi/polisen hittar henne har jag verkligen lust att åka till henne och .................. :)

Vad gör polisen? = Nothing hittills.... Anmälansnummer: 1700-K8867-09

De uppgifter som hon har skickat:
Linda Larsson
Vasagatan 11
360 70 Åseda
Nordea konto: 3217 0080155
Mobil nummer: 0738- 93 16 39



Kom ihåg att man inte får slå kvinnor :P

Polisen kan reda ut detta brottet på 5 min, ring banken få adressuppgifter, hämta upp henne, skriva en massa papper (där skon klämmer) dem är för lata :lol:

Men dem kommer förmodlingen att lösa det, ett lätt fall. Dock så har många andra inte fått sina fall beprövade.

Sökte på eniro, fanns ingen linda eller larsson

Förstår inte hur man kan vara så dum och lämna ut sitt kontonr ? :S

en grej till... har du hennes mail?

Redigerat av Johanpixels, 04 maj 2009 - 15:41.


#56

Postad 04 maj 2009 - 15:57

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

  • 409 inlägg
  • 0

Förstår inte hur man kan vara så dum och lämna ut sitt kontonr ? :S


Är ni 100% säkra på att det är hennes konto nr?
Var inte så säker på det för i många av dessa fall är nån som agerar "målvakt" med sitt konto.
Jag skulle gissa på att den här tjejen endast är ansiktet utåt för att ge ett trovärdigt/seriöst intryck och sen är det någon annan som lägger vantarna på pengarna som trillar in på kontot som tillhör nån annan än henne.

#57

Postad 04 maj 2009 - 16:04

arda_kilavuz
  • arda_kilavuz
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Kan man inte hitta den som äger kontot via henne? Jag tycker att om polisen gör sitt jobb lite bättre hittar dem den som äger kontot men hur mycket bryr de sig om det?

#58

Postad 04 maj 2009 - 18:38

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

  • 409 inlägg
  • 0

Kan man inte hitta den som äger kontot via henne? Jag tycker att om polisen gör sitt jobb lite bättre hittar dem den som äger kontot men hur mycket bryr de sig om det?


Förmodligen, men hur som helst om det blir en polissak så tar de alltid reda på vem som står för kontot som använts vid bedrägeriet.

Min Sambo plus några av hennes naiva vänner råkade ut för en "liga" som hade detta upplägg:

En person betalade blocket annonsen med en anonym kontantkortstelefon, själva annonserna lades in via en bärbar dator via grannes oskyddade trådlösa nätverk. En annan person stod för snacket via telefon (en riktig pratkvarn som hade talets gåva). Dealen gick ut på att få intresserade köpare att betala halva summan i förskott och sen betala resten när varan hade levererats. Och självklart var alla erbjudaden mycket lågt under marknadsvärde. En tredje person ställde sitt bankkonto till förfogande för alla kommande bedrägerier (oftast nån missbrukare eller dylikt som har inget att förlora på att agera målvakt).
Alla fick sen sin del av kakan. Alla åkte senare fast, men för de drabbade fanns noll att hämta hem, pengarna hade redan spenderats. Samtlig personer tidigare kända av polisen, med ett digert brottsligt förflutet och utan några tillgångar att mäta ut. En dyr läropeng blev det för de cirka hundratalet personer som blev blåsta av denna liga.

Redigerat av Fjant, 04 maj 2009 - 18:42.


#59

Postad 04 maj 2009 - 20:23

Tec
  • Tec
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Det är också möjligt att kontonummret går till en person som Linda Larsson, i detta fall, ska betala för andra "varor".
På så sätt är det nästan omöjligt att sätta fast Linda Larsson ...

#60

Postad 04 maj 2009 - 20:58

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Jag undrar just om Blocket-sidan som sådan inte borde försöka klura ut nåt smart sätt att spärra sådana här bedrägeriannonser lite snabbare, speciellt om när de kommer i samma skepnad gång på gång?
Är det verkligen så komplicerat i dagens teknik-sverige?
Man kan ju dock inte anklaga Blocket för att inte ha varnat köparna innan iaf. :)

Redigerat av Velodynamic, 04 maj 2009 - 21:00.


#61

Postad 04 maj 2009 - 22:22

karvo
  • karvo
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Sökte på eniro, fanns ingen linda eller larsson

Förstår inte hur man kan vara så dum och lämna ut sitt kontonr ? :S



Det är därför man alltid dubbelkollar på eniro så att namn och adress stämmer. Sen ringer man även hem till personen om nummer finns för att dubbelkolla återigen så att det verkligen är samma person. Man ska alltid begära bilder från alla möjliga vinklar och gärna med dagens tidning.

Hoppas nu att det löser sig för alla personer som blivit drabbade.

#62

Postad 05 maj 2009 - 00:14

Johanpixels
  • Johanpixels
  • Forumräv

  • 760 inlägg
  • 0

Är ni 100% säkra på att det är hennes konto nr?
Var inte så säker på det för i många av dessa fall är nån som agerar "målvakt" med sitt konto.
Jag skulle gissa på att den här tjejen endast är ansiktet utåt för att ge ett trovärdigt/seriöst intryck och sen är det någon annan som lägger vantarna på pengarna som trillar in på kontot som tillhör nån annan än henne.


Nej de kan ju vara någon annans men förmodlingen så åker ägaren av kontot dit för medhjälp... dvs om de skulle vara ett rikigt land, men nu kommer dem inte ha bevis för att kontoinnehavaren har begått medhjälp så det är ingen som kommer åka fast... Just för att kontoinnehavaren "inte vet" vem som satt in pengar eller sett till så att dem kommer in. Dock kan de hända att han / hon kommer få betala tillbaka pengarna till ägaren mer händer nog inte, man kanske har varit smart här iaf :) Det lönar sig att begå brott i sverige lustigt

#63

Postad 05 maj 2009 - 00:18

Johanpixels
  • Johanpixels
  • Forumräv

  • 760 inlägg
  • 0

Jag betalade till hennes Nordea konto: 3217 0080155. Jag ringde henne i torsdags, eftersom jag skulle åka bort på tisdag så ville jag göra en snabb affär och få kameran på måndag.

Har köpt olika grejer massor av gånger på det sättet men den här gången var det bluff och den värsta är att jag har tappat lusten att köpa en kamera, varje gång jag ser en person med en system kamera i stan, tänker jag på att hur dumt att på någon som man bara pratar på telefon.

ok, 3000kr är inte så mycket pengar men om jag/vi/polisen hittar henne har jag verkligen lust att åka till henne och .................. :)

Vad gör polisen? = Nothing hittills.... Anmälansnummer: 1700-K8867-09

De uppgifter som hon har skickat:
Linda Larsson
Vasagatan 11
360 70 Åseda
Nordea konto: 3217 0080155
Mobil nummer: 0738- 93 16 39




Hade du hennes mail?

#64

Postad 05 maj 2009 - 09:17

arda_kilavuz
  • arda_kilavuz
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Hade du hennes mail?


Nej, Skulle den vara bra om jag hade den?

#65

Postad 07 maj 2009 - 06:41

Johanpixels
  • Johanpixels
  • Forumräv

  • 760 inlägg
  • 0

Nej, Skulle den vara bra om jag hade den?


Kanske =) om hon är dum so hon verkar vara (använder samma efternamn osv) så kanske hon har sin "riktiga" mail också. På google kan man söka efter sin mail tex [email protected] då visar de alla sidor där man har skrivit sin mail. Och då tänkte jag att de kanske kommer upp facebook eller något annat kul som man kan ta reda mer =)

#66

Postad 16 maj 2009 - 20:03

slimboy
  • slimboy
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Misstänker att det är samma sak med Canon EOS 500D för 3900 på Blocket i Sandviken, insatt 14 maj .

Ringde till säljaren som sa att kameran fanns kvar och att jag kunde köpa den. När jag sa att jag kunde komma och hämta den med detsamma så gick inte det, och han skulle höra av sig igen på kvällen.
Sedan dess svarar han inte i telefonen och nu går det inte längre att nå abbonenten.
Annonsen är nu borttagen.

Det behöver inte betyda att det är en bluff-annons, men lite misstänksamt är det ju.
Nu har jag som tur är inte betalat någonting, men det är kanske någon annan här som har nappat på annonsen?

Redigerat av slimboy, 16 maj 2009 - 20:10.


#67

Postad 23 maj 2009 - 00:57

Johanpixels
  • Johanpixels
  • Forumräv

  • 760 inlägg
  • 0
Nästan garanterat att de är bluff. De verkar vara ett bedrägeripar ^^

Misstänker att det är samma sak med Canon EOS 500D för 3900 på Blocket i Sandviken, insatt 14 maj .

Ringde till säljaren som sa att kameran fanns kvar och att jag kunde köpa den. När jag sa att jag kunde komma och hämta den med detsamma så gick inte det, och han skulle höra av sig igen på kvällen.
Sedan dess svarar han inte i telefonen och nu går det inte längre att nå abbonenten.
Annonsen är nu borttagen.

Det behöver inte betyda att det är en bluff-annons, men lite misstänksamt är det ju.
Nu har jag som tur är inte betalat någonting, men det är kanske någon annan här som har nappat på annonsen?



#68

Postad 18 augusti 2009 - 17:32

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Jaha, då verkar det som om man har blivit av med 2500kr.

En Karolina Gustafsson i HJO sålde en EOS 1000D för 2400kr. Jag fick hennes mailadress (om det nu är hennes, hon har inte svarat än på det i all fall). Hennes telefonnr går inte att söka på hitta.se så hon sa att hon hade hemligt telenr, då krävde jag personnr. Jag kollade upp personnumret som gick till en Karolina Gustafsson, dock inte i HJO men inte så långt därifrån och personen hade inte några betalningsanmärkningar. Allt verkade lugnt så jag satte in pengarna, hon ringde och sade att hon hade fått in dem och att hon var på väg till posten. Sen tog det någon timme så jag ringde för att kolla ifall kameran var skickad, och det var den men hon var på jobbet just då (hemtjänsten) men hade kollinr i bilen så hon skulle sms:a tillbaka så fort hon kom dit. Sedan dess har telefonen varit avstängd och någon kamera har inte dykt upp...
Har nu även ringt till tjejen vars personnr jag fick, och det var inte samma person...

Redigerat av THXcht, 18 augusti 2009 - 18:22.


#69

Postad 18 augusti 2009 - 18:20

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
Hur länge sen var det du beatalade och hon skulle skicka varan?

#70

Postad 18 augusti 2009 - 18:23

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0

Hur länge sen var det du beatalade och hon skulle skicka varan?


Varan skulle senast vara på plats idag!
Lade till i mitt förra inlägg som jag inte skrev tidigare att tjejen vars personnr jag fick inte var samma tjej...

#71

Postad 18 augusti 2009 - 18:35

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
ok.. då skulle jag nog inte vänta längre.
Bara att Polisanmäla, men vem?

#72

Postad 18 augusti 2009 - 18:46

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Grattis - bara att polisanmäla och sätta upp på blåskontot... Så tråkigt när det händer.

#73

Postad 18 augusti 2009 - 18:48

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
Om ni inte vet vem personen ni köper från är så kan det vara värt extra kostnaden med internetgirot eller liknande.

#74

Postad 18 augusti 2009 - 18:54

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Jag skulle aldrig köpa av nån på blocket om jag inte fick ringa ett hemnummer först.
Jag skulle dessutom heller inte som säljare ge ut mitt personnummer.

Märkligt att hon ringde upp dig och också svarade när du ringde upp. Kanske ska du inte ge upp hoppet än?

#75

Postad 18 augusti 2009 - 18:54

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Alternativt ringa till den vars personnummer man får :D

Alltid lätt att vara efterklok :P

#76

Postad 18 augusti 2009 - 19:02

arda_kilavuz
  • arda_kilavuz
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Jag har själv polisanmält samma kvinna men nothing happens, så det är lika bra att du glömmer bort allt och gör inte samma misstag igen..

#77

Postad 18 augusti 2009 - 20:19

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Jag säljer (och köper) själv mycket på nätet och kräver alltid förskottsbetalning. Något folk inte verkar vara medvetna om är att alla faktiskt inte har ett hemnummer - jag använder enbart mobiltelefon och internet och jag tror att det blir mer och mer vanligt! Jag kan bli lite störd på att vara misstänkt bedräglig bara för att jag inte har någon hemtelefon...

Jag kompenserar dock med omdömen i gästböcker, på auktionssajter och dylikt och erbjuder förstås diverse betalningstjänster om köparen betalar avgiften.

#78

Postad 18 augusti 2009 - 20:46

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Jag kan bli lite störd på att vara misstänkt bedräglig bara för att jag inte har någon hemtelefon...

Skulle jag träffa dig på blocket hade det inte blivit affär med mig :) Min poäng är att om man använder ospårbara nummer och uppgifter så ska man vara extra aktsam.

Däremot auktionssajter mm med omdömen o liknande är det skillnad tycker jag. Och här på forumet är det ju hel-safe!

#79

Postad 18 augusti 2009 - 21:30

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0

Jag har själv polisanmält samma kvinna men nothing happens, så det är lika bra att du glömmer bort allt och gör inte samma misstag igen..


Har du anmält Karolina Gustafsson?

När i så fall och har du några uppgifter på henne, och någon polisanmälan man hade kunnat ta hjälp av?

#80

Postad 18 augusti 2009 - 22:21

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Supernaut77: Jag förstår vad du menar men på vissa ställen ser man lite överdrivna tips i stil med "gör aldrig affärer med någon som inte uppger sitt hemnummer, vill de inte det så är det högst troligt en bluff!". Vi lever i moderna tider, alla vill inte dras med hemtelefon och de kostnader det innebär.

Men jag håller med om att man ska följa upp uppgifterna. Jag har inga problem med att länka till min profil på hitta.se. Huvudsaken att man, om nödvändigt, kan ringa ett nummer som finns på hitta.se och komma till en person som vet vad man pratar om.

#81

Postad 18 augusti 2009 - 22:24

arda_kilavuz
  • arda_kilavuz
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Jag har polisanmält "Linda Larsson". Jag tror att det är different name men samma kvinna eller gäng.. Synd att sådana människor finns i samhället och polisen vet om dem och gör ingenting.

#82

Postad 19 augusti 2009 - 18:43

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Nu är det polisanmält, så får vi se vad som händer.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-06-17 11:52:05
  • Ny fåtölj
    Kurben
    2024-06-17 11:48:52
  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.