Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Creative X-Fi - Nästa Ljudgeneration

303 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Creative Sound Blaster X-Fi Elite Pro (Ljudkort) 5 9.499998 (13) Inga priser
Creative Sound Blaster X-Fi Fatal1ty FPS (Ljudkort) 1 9.249998 (11) Inga priser
Creative Sound Blaster X-Fi Platinum (Ljudkort) 6 7.857142 (6) Inga priser
Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Music (Ljudkort) 1 7.914284 (34) Inga priser
Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer (Ljudkort) 3 7.588234 (16) Inga priser
Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio (Ljudkort) 5 7.933332 (14) 580:-
Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty PE (Ljudkort) 1 8.583332 (11) Inga priser
Creative Sound Blaster X-Fi Platinum Fatal1ty Champion Series (Ljudkort) 1 8.6 (4) Inga priser
Inno3D GeForce 6800 GT 256MB (Grafikkort) 2 8.333332 (2) 3 290:-
14 relaterade trådar
Pro-Ject Head Box II + Creative X-fi Extreme Gamer (9 inlägg) 15 år sedan
Kabel för analog överförig mellan PC och Z-5500 (5 inlägg) 15 år sedan
Logitech Z-5500 - ljudkort/kablar? (0 inlägg) 15 år sedan
Creative Xtreme Music till Recievern (44 inlägg) 16 år sedan
Logitech Z-5500, men vad ska man ha för ljudkort? (24 inlägg) 17 år sedan
Reciever till TV, Dator och möjligtvis framtida tv-spels konsol (3 inlägg) 17 år sedan
Ljudkort för ANALOG inkoppling till slutsteg i Vista Media Center (12 inlägg) 18 år sedan
Digital in via Flexijacket på Creatives X-treme Music kort (10 inlägg) 18 år sedan
Asus P5K ljudet (8 inlägg) 18 år sedan
Creative X-Fi Elite Pro, analogt till slutsteg, inget Dolby Digital i Vista (7 inlägg) 18 år sedan
Problem med X-fi xtrememusic och z-5500 (4 inlägg) 18 år sedan
Gästbok för Xicaxo (5 inlägg) 18 år sedan
Bra ljudkort (2 inlägg) 18 år sedan
Sounblaster X-Fi XtremeMusic (18 inlägg) 19 år sedan

Postad 25 March 2006 - 02:09

Lindis.
  • Lindis.
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Hmmm. Jag är ingen audiofil eller så, men jag uppskattar välljudande musik :)

Har läst lite om Creatives X-Fi kort nu och det jag läst har gjort mig lite köpsugen... Jag sitter för närvarande på ett Audigy 2 ZS och Creatives högtalarpaket "Gigaworks s750" [ https://www.prisjakt...ukt.php?p=38759 ].

Det är ju väldigt mycke som väger in när man ska bedöma ljud.. men härom dagen drog jag fram och dammade av Metallica - S&M (gillar den skivan för den innefattar såväl metal- som orkester-ljud, borde således fungera hyffsat som refensljud). Lyssnade på mästerverket dels i mitt amatörsystem, sedan drog ja till syrrans sambo å lyssnade på hans system för i runda slängar 20 tusen. Jag vet inte alls i detalj vad han har för grejjer men det är NAD-förstärkare och mestadels DALI-högtalare (5.1).

Och jag tycker nästan det lät lika bra i mitt rum som i hans. Jag kör "CMSS 2" som uppmix från stereo till 7.1, har sänkt basen och höjt diskanten en aning.

Jag har ingen extern förstärkare, alltså bara Audigy 2 ZS kortet och analoga sladdar ut till subwoofern som fungerar som "nav" i högtalarpaketet (har läst nånstans att det sitter nån liten förstärkare i subben men jag vet inte riktigt). Min fråga till er som kan de här grejjerna är:
Om jag skulle inhandla mig ett Creative X-Fi-ljudkort, skulle Crystalizern och den förbättrade CMSS-funktionen förbättra ljudet i mitt rum? Eller skulle jag behöva bättre högtalare och en extern förstärkare för att märka av skillnaden i bytet mellan Audigy 2 ZS och ett X-Fi-kort?

Trevlig dag!

Postad 30 March 2006 - 16:05

Unregisteredd1f8514d
  • Unregisteredd1f8514d
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Om jag ska använda kortet enbart som HTPC för uppspelning av DVD och en å annan DivX och vill koppla digitalt till stärkaren (coax eller optiskt), spelar det nån roll om jag väljer Music eller Pro-kortet??? :huh:

Postad 06 April 2006 - 12:05

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Nej det gör det inte, men varför köpa ett X-Fi alls?

Postad 19 April 2006 - 03:18

Pretto
  • Pretto
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Om man ska använda kortet som försteg till en förstärkare, räcker det med med XtremeMusic-modellen då? Fattar inte riktigt specen på deras sida, är det bara en port för alla kanaler på det kortet istället för två?

Kommer ju inte använda konsollen som medföljer dom dyrare varianterna.. är det nån skillnad på själva korten över huvud?

Postad 19 April 2006 - 04:05

Farmor
  • Farmor
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Om man ska använda kortet som försteg till en förstärkare, räcker det med med XtremeMusic-modellen då? Fattar inte riktigt specen på deras sida, är det bara en port för alla kanaler på det kortet istället för två?

Kommer ju inte använda konsollen som medföljer dom dyrare varianterna.. är det nån skillnad på själva korten över huvud?

<{POST_SNAPBACK}>

Som jag har förstått det så är det bara den dyrase varianten som har bättre ljud.
De tre andra har samma ljud bara att man får extra uttag i fronten på datorn och att det näst dyrast har extra minne, vilket bara är till för att höja prestandan i vissa spel.

Postad 19 April 2006 - 18:07

k_k
  • k_k
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Hur bra är dessa kort gentemot Blugears kort?

Postad 20 April 2006 - 13:20

Pretto
  • Pretto
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Som jag har förstått det så är det bara den dyrase varianten som har bättre ljud.
De tre andra har samma ljud bara att man får extra uttag i fronten på datorn och att det näst dyrast har extra minne, vilket bara är till för att höja prestandan i vissa spel.

<{POST_SNAPBACK}>

Har läst och läst på olika sidor och det verkar vara skilnad på det billigaste och det näst billigaste på hur portarna används... på det näst dyraste är det 2 st 4-poliga kontakter som analoga ljudsignalerna är uppdelade i till alla högtalare, och det billigaste verkar det vara 1 kontakt för alla om jag inte har fattat fel. Ska det vara en 8-polig 3,5mm plugg då eller?

Postad 20 April 2006 - 14:00

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Varför köpa ett ljudkort med D/A omvandlare som är långt mycket bättre än 98,9% av alla hemmabio förstärkare... för att sedan inte använda dom?

Problemet är inte alltid hur D/A omvandlaren sköter sitt jobb utan hur signalen hanteras på väg till utgångarna, på många kort så passerar signalerna en mixer som används om du tex vill lägga på effekter och liknande, detta sker även i recivrar men en reciver är från början helt inriktad på film och musik, medans ett ljudkort till lika stor del är inriktad på spel som följer sin egen standard.

Även om man skickar signalen digitalt via spdif från ett ljudkort till en reciver så omsamplar många ljudkort signalen tex använder AC97-kompatibla ljudkort windows Kmixer till detta, det innebär att signalen avkodas och kodas tillbaka till DD/dtx igen i ljudkortets hårdvara och drivrutiner men det är inte säkert att omkodninen är felfri. Har man ett ljudkort som klarar digital passtrugh så går signalen obehandlad från filmfilen till recivern där den avkodas. Ett sätt att kolla hurvida ljudkortet klarar passtrugh är att ta reda på om du kan höja o sänka ljudet med hjälp av datorn, detta är dock ingen 100% test iom att man fortfarande kan omkoda ljudet men ta bort möjligheten att manuellt behandla det. Men om man kan tex ändra volymen så behandlas den digitala ljudströmmen vilket endast kan ske om det är möjligt att förändra den digitala signalen alltså inte passtrugh.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 20 April 2006 - 14:05.

Postad 24 April 2006 - 17:04

k_k
  • k_k
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Hur långt räcker fjärren som medföljer några av korten?

Postad 20 June 2006 - 11:08

Gäst_Korn_*
  • Gäst_Korn_*
  • 0

Jag har gjort lyssningstest hemma med ett X-Fi Elite Pro. När man kör i Audio Creation mode (eller vad-det-heter) och uppsamplat till 96Khz så kan man få MYCKET bra ljudkvalite på de analoga utgångarna när man spelar CD. Okej, inte fullt ut lika bra som min Wadia 6 men ändå fantastiskt bra resultat! Däremot i Entertainment mode och 44.1KHz så sackade det ett par tydliga steg. Klart luddigare bas och sämre upplösning speciellt uppåt i frekvens. Iaf tydligt på en anläggning bestående av en Krell och Sonus Faber Extrema som ju är en kombo som avslöjar om det brister nånstans  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Det låter ju verkligen suveränt. Har själv ca 500 låtar nedladdade på min dator så man vill självklart ha så bra ljud som möjligt från datorn.

Min fråga är om ljudkvaliteten sjunker mycket med ett platinumkort istället, Elite pro låter lite för dyrt och är kanske onödigt bra till min stereo. Kommer snart att inhandla en Primare I21 och köra ljudet från datorn genom denna. Surroundljud är jag inte speciellt intresserad av, utan det är tvåkanalsprestandan som intresserar mig mest.

Vilket kort ger mest valuta för pengarna?

Edit: kan förtydliga min fråga: vilket av ljudkorten platinum eller music skall jag ha? Elite är för dyr..

Vissa hävdar att music och platinum är samma kort men med olika mycket minne. Stämmer detta? det skiljer ju ganska mycket i pris.

//

Mvh

Redigerat av Korn, 20 June 2006 - 19:00.

Postad 20 June 2006 - 20:58

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Platinum och Extreme Music är samma kort, enda skillnaden är att man får med en frontpanel till Platinum versionen.

Postad 20 June 2006 - 22:40

Gäst_Korn_*
  • Gäst_Korn_*
  • 0
Tack för svaret, där sparade jag nog en tusenlapp!

:D

En annan fråga dock, jag är ju mest intresserad av att köra mp3 och aac filer genom Itunes till min stereo, är ljudkortets inverkan på ljudet lika viktig vid uppspelning av mp3 musik som vid CD lyssning?

På något sätt tycker jag det borde bli klart bättre med ett bättre ljudkort.

//

Mvh

Postad 22 June 2006 - 10:25

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0

Jag har redan ett X-fi kort (extrememusic) och frågan är ju nu vad som kan vara lämplig en lämplig reciever till den om jag ska koppla in en hemmabio. Hade tänkt mig 5.1 ljud och är rätt myket inne på något av Dynavoice paket på fynda.se, antagligen f-6 med någon passande sub i prisklassen 1500-2000:- till. Jag ska alltså inte ha något monsterpaket.

Grejen är att jag är mycket nöjd med vad X-fi-kortet presterar, jag gillar inställningsmöjligheterna m.m. Det känns därför tråkigt att lägga ut 2500-3000:- på en reciever som ändå inte ska göra så mycket. Jag kommer inte använda digital utgång utan vill använda x-fi som dekoder.

Recievern jag ska ha till ska alltså klara analog anslutning från x-fi-kortet. Utöver detta vill jag även kunna (om tillfälle uppstår) koppla in TV:n (en plasma märket LG PX3RVA) till den och kanske ytterliggare någon apparat (t.ex ett ps3 eller nintendo wii när de kommer).

Till 90% ska recievern alltså använda till att driva nämnda 5 högtalare och en aktiv sub, med ljud från X-fi-kortet. Det är viktigt med bra ljud i film. Musik ska inte låta hemskt men det är inte specieltl viktigt. Jag är ingen audiofil när det kommer till musik och lyssnar uteslutande på mp3 - aldrig på CD. Jag tillhör även den skara av öronhandikappade männikor som endast med mycket nöd och näppe kan höra skillnad på mp3 och CD (även om det blev lättare med X-fi-kortet).

Ska jag satsa på någon av de "vanliga" recieverna man får med i paketen (kostar c:a 2300:-) eller kan jag komma undan med något billigt skräp i och med att jag andå mest tänker anvädna datorn?

Och nej jag kommer inte ändra mig. Kommer alltid använda HTTPC, sannolit aldrig någon stationär DVd-spelare. Så ljudet från HTTPC:n är det viktiga. Därefter kommer eventuellt att få bra ljud från någon konsol/tv:n.

Postad 22 June 2006 - 12:05

Zulan
  • Zulan
  • Lärjunge

• 499 inlägg
  • 0
Grimmy, du kan ju köpa enbart ett slutsteg och koppla till ditt x-fi. Jag är inte säker på hur just kopplingen ska se ut eftersom jag inte är så insatt i just extreme music, jag själv har Elite pro. Men du kommer ju få mycket mer ljud för 3000kr om du bara köper ett 5 kanals slutsteg istället för en hel receiver.

Postad 22 June 2006 - 14:47

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Kopplar man X-Fi direkt till ett slutsteg så finns det vissa saker man ska tänka på.

1. Vissa spel/windows program ökar wave volymen till max (har inte X-Fi själv men det kanske finns något "master" volymreglage för att avhjälpa detta?

2. Det går inte att koppla in någon annan enhet t.ex TV spel till slutsteget (men det kanske går att köra via datorn?).

Postad 23 June 2006 - 12:49

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
Hmm det där med 5-kanals slutsteg verkar ju onekligen spännande. Rätta mig om jag har fel för jag är totalt grön på sådant här, men ett sådant kan man väl använda tillsammans med en reciever om man sedan i framtiden känner för att vilja koppla in mera saker (tv-spel/tv) utan att gå via datorn? Ja menar ett slutsteg är väl aldrig "bortkastade" pengar utan om jag använder det tillsammans med en reciever sedan så blir det ännu bättre väl?

Borde dock inte vara så svårt att koppla en PS3:a via line-in till X-fi-kortet väl?

EDIT:

Kollade på prisjakt och det billigaste flerkanalsslutsteget kostade nästan fyra tusen och de flesta en bra bit över tio tusen. Ligger lite ovanför min budget då hela poängen var att en reiciever är onödigt dyr för mig.. ;)

Redigerat av Grimmy, 23 June 2006 - 12:52.

Postad 24 June 2006 - 10:03

ManOwaR
  • ManOwaR
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Kan upplysa om att Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic kortet är utgående modell.

Beställde ett sådant och fick ett samtal från affären att Creative drar tillbaka det kortet, för mycket trubbel med bland annat Nforce4 moderkort!

Postad 24 June 2006 - 13:05

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
Borde jag inte kunna koppla analogt 5.1 till receivern med 3 stycken kablar och använda det i game mode och dessutom koppla en digital (coax) kabel till receivern för entertainment mode?

Alltså koppla både digitalt och analogt till receivern. Borde inte detta bli det bäst av två världar?

Postad 24 June 2006 - 13:36

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Jag tror det blir bäst genom att bara köra analogt, men det beror såklart på DAC'arna i din förstärkare.

Postad 24 June 2006 - 15:11

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

• 1515 inlägg
  • 0

Jag tror det blir bäst genom att bara köra analogt, men det beror såklart på DAC'arna i din förstärkare.

<{POST_SNAPBACK}>

Lånar denna, ska köra datorn som dvd p.g.a. datorn är bra och kommer att kunna leverera bra bild till projektorn. Har ett x-fi music och ska jag köra spdif eller analogt? Om analogt finns det en bra kabel för det eller måste jag fixa det själv? Ska ha en på ca 6m hällst runt 12 för då kan den gå i listerna och jag slipper ha dem på golvet. Har en marantz sr4600 som reciver.

Postad 24 June 2006 - 23:25

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Har du möjlighet så testar du först, då kan du förhoppningsvis avgöra vilket som blir bäst. Med tanke på att det är en ganska lång väg så är det möjligt att digital skulle göra sig bättre...

Låna hem/köp en optisk och en 3,5 -> 2RCA kabel och testa.

http://hembiobutiken...p?pgrpnr=109360, det är en sån kabel du behöver, det finns även billigare varianter på clasohlsson och kjell.

Postad 25 June 2006 - 09:28

bbb
  • bbb
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Hejsan
Jag är mycket nöjd ägare av ettt xtrememusic och har 2 frågor:

http://hembiobutiken...p?pgrpnr=109360, det är en sån kabel du behöver, det finns även billigare varianter på clasohlsson och kjell.

<{POST_SNAPBACK}>

Minijacken sitter väldigt nära varandra på X-Fi och 2 tjocka kontakter skulle krocka med varandra (så de inte går att ansluta rent fysiskt) - därför, har Du själv testat om denna sladd fungerar?

Kopplar man X-Fi direkt till ett slutsteg så finns det vissa saker man ska tänka på.
1. Vissa spel/windows program ökar wave volymen till max (har inte X-Fi själv men det kanske finns något "master" volymreglage för att avhjälpa detta?

Jag anvämder en receiver med analog ingång men har funderart på att köra med ett slutsteg istället. Vad gäller uppstarten av windows är volymen ganska nomal i jämförelse med inne i MediaCenter. Det som oroar mig är vilken ljudnivå man hammnar på om man har ett slutsteg utan volymkontroll? Tänk om det användbara området blir mellan lägsta och näst lägsta på volumreglaget?! (vissa slutsteg verkar ha justering av volymen (på baksidan) men inte alla)
/Oscar

Postad 25 June 2006 - 09:57

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

• 1515 inlägg
  • 0

Har du möjlighet så testar du först, då kan du förhoppningsvis avgöra vilket som blir bäst. Med tanke på att det är en ganska lång väg så är det möjligt att digital skulle göra sig bättre...

<{POST_SNAPBACK}>

tänkte om det fanns en smartare historia med alla kontakter i samma tjockare kabel. Lär bli spdif då. Ska testa när jag kommer hem. Är på landet nu.

Postad 25 June 2006 - 10:18

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Nej jag har inte testat den kabeln själv, och jag förstår problemet... Men så nära tycker jag inte dom sitter? Men vi värsta fall får man väll göra en egen kabel.

Postad 25 June 2006 - 23:23

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
Hur blir det om jag kopplar ett 5.0 system analogt (via receiver givetvis) från mitt X-fi? Förutsatt att jag inte använder bass redircetion bör väl alla högtalarna få även låga (under 80hz dvs) frekvenser? Alltså skickar den ut bas även till frontarna/surroundarna och centern som default och det är bara om man INTE vill ha bas till dem som man ska använda bass redirection?

Postad 26 June 2006 - 11:57

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Nej, LFE ljudspåret kommer inte att skickas ut till din högtalare om du inte använder bass redirection (tror jag, har som sagt inget X-Fi själv men det borde vara så).

Postad 14 July 2006 - 15:18

The_rose
  • The_rose
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Hej!
Finns det någon som kan svara på om det är någon skillnad överhuvudtaget på de två versionerna av Extreme-music kortet, då menar jag Bulk-versionen från 700kr och den "vanliga" från 1000kr? (priserna tagna här från prisjakt)

Med vänliga hälsningar
/Mårten

Postad 14 July 2006 - 18:21

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Nej, det är absolut ingen skillnad på kortet.

Postad 14 July 2006 - 18:45

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0
Har dom fixat buggarna än ? vill köpa ett till min burk som har nforce4 men vill inte få massa strul.

Postad 15 July 2006 - 09:01

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
Det kan vara *stor* skillnad på ett X-FI-kort som är *OEM*. De gör tex X-fi till vissa datortillverkare som är rejält nedbantade och ganska värdelösa.

Ett bulk kort ska det inte vara så med dock!

Nu till en annan sak jag håller på att bli tokig på:

Jag kör digital ut (koxialt om någon undrar) till min receiver (yamaha 457). I vilket fall så går det ju fin-fint med alla digitala ljudformat (dolby digital osv) som datorn skickar ut utan att röra..

Men allt annat material (MP3, SPEL, filmer som inte har AC3 m.m) skickar mitt X-fi ut som PCM stereo. Ingen problems där heller. Men man kan ju tydligen påverka hur det stereoljudet låter som man skickar ut genom inställningar. Tex fungerar crystalizern då.

Nu till min fråga: När jag kör så här ska man ha speakers inställda på 2.0/2.1 eller ska de vara inställda på 6.1 (som är min högtalarkonfiguration kopplad till receivern). Gör det någon skillnad? Sätter man dem på Headphone låter det i alla fall skit så det verkar ju som att högtalarkonfigen *påverkar* ljudet även i digital out.

Har inte hittat någonstans hur man ska göra faktiskt.

Postad 15 July 2006 - 09:28

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Det borde inte spelas någon som helst roll. Det borde vara så att digitalutgången skickar ut en nermixad signal i stereo oavsett om du valt 2.1/6.1. Högtalarkonfigurationen ska ju bara påverka de analoga utgångarna. Undantaget headphone då (som av naturliga själ skulle kunna påverka båda).

Sen undrar jag varför du kopplar digitalt? Har du väldigt långt till din receiver?

Postad 15 July 2006 - 17:34

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
Jag kopplar digitalt av ett par anledningar:

1.) Har bara 5.1 multichannel in till min receiver - jag har 6.1 högtalarsystem, i och med att jag har högtalarna på en hylla på väggen direkt bakom soffan så tillför den bakre centern väldigt mycket faktiskt. DD EX DTS/ES är mycket bättre än DD 5.1, antagligen pga mina speciella förhållanden.

2.) Jag testade koppla analogt men jag lyckades inte få subben att fungera optimalt tyvärr. Kanske någon konflikt när man ställer in cut off frequency och om högtlarna är stora eller små - BÅDE på receivern och på datorn. Hade säkert gått att lösa

3.) Smidigt att kunna ha hörlurar anslutna samtidigt utan att behöva ha någon omkopplare mellan ljudet till receivern och till dem. Har bara xtremmusic så jag har ingen fin panel.

4.) Min receiver med Neo6: cinema/ Dolby pro logic IIx gör ett otroligt mycket bättre jobb att få en tydlig center och lite surroundljud ur vanlig stereokällor än va X-fi kortet gör.

5.) Framförallt så var jag missnöjd med X-fi kortets uppsampling av musiken. Receiverns 2channel/6 channel switch gillade jag däremot (beroende på vad/var och hur man lyssnar.

Det enda jag offrar är egentligen surroundljud i spel och tja man ska inte spela så mycket på en plasma ändå :) Och som gammal CS-spelare är man ju inbiten i att det ska vara hörlurar eller inget. X-fi kortets surroundfunktion till hörlurarna är suveränt.

Hur kommer det sig att den digitala signalen påverkas av att man tar hörlur funktionen, även med CMSS 3D avstängt?

Postad 16 July 2006 - 14:45

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0
Köpte Platinum versionen idag. Satt och höll tummarna riktigt hårt på att det skulle funka när jag installerade det.

Efter allt man läst om hur nforce4 har ställt till med bekymmer för så många. kör själv nforce4 i burken så man var lite svettig.

Gick hur bra som helst, avinstallerade gamla drivisarna. ut med gamla audigy2 och in med nya x-fi.
Sen laddade jag ner nyaste drivisarna och nu funkar det prima :)

Kör "KS" med foobar och det är faktiskt ganska stor skillnad jämfört med mitt gamla audigy2.
Öppnare ljud, lättare att höra små detljer och en lugnare ljudbild.

Hade dessutom problem med små sprak ibland vid KS med gamla vilket är borta nu.

ÄNTLIGEN ! kan jag köra hörlurar och ha stereon inkopplad samtidigt utan att behöva switcha sladdar. ;)

Helt klart nöjd med investeringen.

Postad 18 July 2006 - 01:29

jie^
  • jie^
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0

Det kan vara *stor* skillnad på ett X-FI-kort som är *OEM*. De gör tex X-fi till vissa datortillverkare som är rejält nedbantade och ganska värdelösa.

Det ska väl inte vara någon skillnad på just själva ljudkortet, men diverse programvaror och kanske överflödiga kablar som kommer med retail-versionen kommer inte med OEM/BULK. Annars vore det skumaffärer tycker jag.

Postad 18 July 2006 - 09:43

Unregisteredd3b609c4
  • Unregisteredd3b609c4
  • Forumräv

• 846 inlägg
  • 0
Går det att koppla så att man får digital optisk ut från kortet. Hur och vilken kabel/adapter behövs?

Postad 18 July 2006 - 15:16

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Om du syftar på Extreme Music så nej, det går inte. Resten därimot har optiska utgångar i form av frontpanel eller breakout-box.

Postad 08 August 2006 - 23:03

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0
"> Hej det är så att jag har en fråga angående ljud/ljudkort.
>
> Jag har nu en dator som ljudet går ut från moderkortet via den optiska
> utången till en reciever. Moderkortet är Asus A8N-E och ligger runt 1000kr.
>
> Recievern ligger strax under 10 000kr så det är en rätt bra reciever.
>
> Eftersom datorn bara används till att spela upp mp3 musik, musikfilmer vill
> ja få ut ett så bra ljud som möjligt. Om man kör man den optiska ljudutången
> så omvandlar väl recievern allt ljud? Med andra ord spelar det ingen större
> roll om man kör optisk från moderkortet eller från den optiska utången från
> ett dyrare ljudkort? (2000kr klassen).
>
> Men skulle ljudet bli bättre om man körde ut det man vanliga RCA eller andra
> typer av kablar så ljudet omvandlas i ljudkortet? Eller blir det bäst om man
> kör optisk? Nackdelen är ju att man inte kan få 5.1 ljud när man inte kör
> optisk men eftersom det bara spelas musik till 99% är musik kvaliteten
> viktigtast.
>
> Så ska jag köra på med det jag har nu? (optisk utång från moderkortet) eller
> ska jag satsa på ett dyrare ljudkort och köra ut ljudet på något annat sätt
> för bättre ljudkvalite?
>
> Tack för svaret och rekemmendera gärna att ljudkort på eran sida om detta
> ger en klart hörbar skillnad.
>
> Mvh Robert.
>"

"Hej Robert

Bäst kvalite blir det om man använder optiska kablar. Det är alltid bättre att
ha ett separat expansionkort för ljud eller grafik. Ifall det blir någon
påtaglig skillnad är svårt att garantera.

Ljudkort finner du här: http://www.komplett....kc.asp?bn=10226

--
Med Vänliga Hälsningar
Thomas, Komplett.se"

Dom är duktiga på komplett så litar på det.

Postad 08 August 2006 - 23:12

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
För det första så har inte Komplett någon som helst anning om vad du har för DAC'ar i din receiver. Vidare så kan det vara skillnad på ljudkort och ljudkort även när man använder en digital utgång. Vissa ljudkort tillåter tex inte bit-perfect playback, vilket försämrar ljudet. En annan sak jag reagerade på är att du skriver att man inte kan få 5.1 med någonting annat än optiskt, detta är fel.

"Det är alltid bättre att ha ett separat expansionkort för ljud eller grafik", så kan man inte heller säga. Det finns integrerade ljudkort & grafikkort som är bättre än separata expansionskort. Sen kan man också fråga vad de menar med bättre? Är det CPU användning eller ljudkvalité? Dumt av komplett.

Postad 09 August 2006 - 08:17

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0

Det ska väl inte vara någon skillnad på just själva ljudkortet, men diverse programvaror och kanske överflödiga kablar som kommer med retail-versionen kommer inte med OEM/BULK. Annars vore det skumaffärer tycker jag.

<{POST_SNAPBACK}>

Skumaffärer eller inte. Har läst om några stackare på creatives forum som råkat ut för det och representanter från creative bekräftar att det finns ett ett antal X-fi OEM-kort som har nedbantad elektronik ute på marknaden. Sämre dac m.m.

OEM får butikerna inte ens sälja, annat än vid datorbygge, så det ÄR ju skumaffär redan där. BULK är något helt annat och betyder helt enkelt att man som regel bara får det absolut nödvändigaste som du säger.

ETT OEM-kort avsett för dell skulle *teoretiskt* kunna vara designat så att det endast fungerar tillsammans med andra delldrivrutiner. I praktiken är det inte så... men kortet kan likväl vara nedbantat.

Postad 09 August 2006 - 20:32

Unregisteredb0624c55
  • Unregisteredb0624c55
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0
Jag har kört min dator med ett X-FI, den versionen med frontpanel, och efter flytten har ljudet ur SPDIF:en helt slutat. Jag har inte gjort några ändringar mig veterligt.

Vad kan jag göra för att felsöka? Vilka inställningar måste finnas? Tycker personligen att det är lite rörigt med sådana där extra kontrollpaneler som SB har utöver Windows kontrollpanel. (Ja, det var bättre på Win95-tiden!) :)

Redigerat av Unregisteredb0624c55, 09 August 2006 - 20:32.

Postad 15 August 2006 - 21:29

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0
har fått hem ett x-fi platinum nu. Jag tycker det blir för krånligt och dyrt att köra 5.1 analogt, Men är det bättre köra analogt 2 kanaligt? så kan jag ta en optisk för film tex då det är smidigt.

Man fick inte heller med ngn manual :|

Används ljdukorts alla funktioner om man så önskar när man kör optiskt? eller fungerar vissa saker tex crystalizer bara analogt kopplat?

Kabalage som ska användas är monster så det är riktigt fina kablar.

Postad 15 August 2006 - 23:43

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Om du har långt mellan förstärkare och dator skulle jag köra optiskt hela vägen, men har du nära (runt 1m) så koppla analogt för 2kanal.

Crystalizern ska kunna användas vid digital koppling.

Postad 16 August 2006 - 10:33

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0
har ungefär 2m. Men de analoga kablarna är riktigt bra isåfall. Har nämligen hört att x-fi D/A omvandlare ska vara så mycket bättre än recivernens.
Men frågan är hur stor skillnaden blir.

Postad 17 August 2006 - 13:00

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0
==)

Redigerat av Unregisterede74beff4, 19 August 2006 - 01:06.

Postad 17 August 2006 - 22:12

mchris
  • mchris
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Hmm det där med 5-kanals slutsteg verkar ju onekligen spännande...

Kollade på prisjakt och det billigaste flerkanalsslutsteget kostade nästan fyra tusen och de flesta en bra bit över tio tusen. Ligger lite ovanför min budget då hela poängen var att en reiciever är onödigt dyr för mig.. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Nu kanske jag är ute och cyklar helt, men om man ska använda de inbyggda DACarna och letar efter slutsteg så borde det gå att köra med 3st sonic impact t-amps, eller hur? En för frontar, en för bakre och en för sub/center. De kostar betydligt mindre och har ju suverän prestanda för få kronor.
Äger själv en t-amp och en super t-amp och är väldigt imponerad över vad de klarar och hur bra de låter.

/Mchris

Postad 19 August 2006 - 12:14

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Visst, det går. Men jag är mycket skeptiskt till hur de låter vid höge volymer (när man vill se film).

Postad 20 August 2006 - 23:21

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0
vafan installerade senaste drivisar till x-fi platinum precis. Diskanten var bättre men vafan mellanregistret har typ försvunnet helt och ljudet låter instängt. som om att de spelades i rummet bredvid helt sjukt. Får installera tillbaka original drivrutiner sen igen.

Använder ett par 150kr headphones just nu. Men ljudet blev sämre.

Postad 21 August 2006 - 07:15

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Säkert bara en inställning som har ändrats! Typ EQ eller något.

Postad 23 August 2006 - 13:37

moms
  • moms
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Har sökt igenom forumet efter denna...nån som vet nått mer eller har testat?

Tack!

Postad 23 August 2006 - 21:01

Unregistered5bc1b4f0
  • Unregistered5bc1b4f0
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Går det att koppla direkt från ljudkortet till en sub?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.