Proson RV 4700 DTS-ES
(Förstärkare)
|
1
|
(4)
|
Inga priser |
På vilka förstärkare el. recievers (25 inlägg)
|
18 år sedan |
PHILIPS PLASMA BRILLIANCE 42# BDH4222V (7 inlägg)
|
20 år sedan |
Postad 10 October 2005 - 07:44
Postad 10 October 2005 - 07:54
Javisst, och du kan köpa samma förstärkare med ett Sherwoodnamn på för 9000 kr också
(då får du ju ett välkänt namn?)
Länk: http://www.hifihuset...44502b68f69c039
Köper du den genom biobanditen här på prisjakt, så blir priset istället 11.000 kr.
Länk: https://www.prisjakt...t.php?pid=14764
Där kan man även se att 2 st här på prisjakt äger den och gett den 8 och 9 i
betyg för det priset, är man intresserad så kan man ju alltid skicka PM till dem
och fråga vad de tycker.
Med vänliga hälsningar
Postad 10 October 2005 - 09:24
Postad 10 October 2005 - 09:41
Personligen tycker jag typen "Mature" eller "XTZ" är fulare iaf på bild, men det är en smaksak som inte borde hänga ihop med namnet.
Från en som har två fula stärkare...
Postad 10 October 2005 - 10:18
Undrar om lika många hade tyckt den var ful om det hade stått tex Onkyo eller Marantz på den.
Kan dock tycka att den ser plastig ut på bilden men det är på bild det...
Personligen tycker jag typen "Mature" eller "XTZ" är fulare iaf på bild, men det är en smaksak som inte borde hänga ihop med namnet.
Från en som har två fula stärkare...
Bara namnet onkyo låter som en ful sak enl. mitt tycke. Men att denna förstärkare är samma som sherwooden med en prislapp på ~11.000 är smått otroligt. Där ser man hur mkt som tas ut i märkespengar (marknadsföring osv).
Nu återstår det väl fortfarande tvivel på att dessa 2 maskiner är identiska eller?
Tyvärr så har väl namnet stor vikt för många när det gäller att köpa nytt. Jag skall i ärlighetens namn säga att jag hade aldrig köpt något där det står Onkyo på enbart för att jag ogillar namnet. Men vet att de för fina saker.
/K -_-
Postad 10 October 2005 - 11:51
Hej Ageve!
Javisst, och du kan köpa samma förstärkare med ett Sherwoodnamn på för 9000 kr också
(då får du ju ett välkänt namn?)
Länk: http://www.hifihuset...44502b68f69c039
Köper du den genom biobanditen här på prisjakt, så blir priset istället 11.000 kr.
Länk: https://www.prisjakt...t.php?pid=14764
Där kan man även se att 2 st här på prisjakt äger den och gett den 8 och 9 i
betyg för det priset, är man intresserad så kan man ju alltid skicka PM till dem
och fråga vad de tycker.
Med vänliga hälsningar
Vet Ni att det är samma förstärkare (med olika logga) eller vet Ni bara att den ser lika ut?
Postad 10 October 2005 - 12:10
Vi vet att det är samma förstärkare, med skillnad att Proson uppfyller EU:s nya
krav i miljö-synpunkt.
Med vänliga hälsningar
Postad 10 October 2005 - 12:21
Här var det raka svar, vilket uppskattas.
Edit: För en som inte är insatt - vad är det för nya krav? (*nyfiken*)
Redigerat av Unregistered37573cc1, 10 October 2005 - 12:23.
Postad 10 October 2005 - 13:08
Är tyvärr inte jätteinsatt i detta, men vet att det är enligt WEEE-direktivet.
(Waste Electrical and Electronic Equipment)
En snabb sökning ger denna sida:
http://europa.eu.int.../weee_index.htm
Där står det:
Commission Decision 2005/618/EC of 18 August 2005 amending Directive
2002/95/EC of the European Parliament and of the Council for the purpose of
establishing the maximum concentration values for certain hazardous substances
in electrical and electronic equipment (notified under document number C(2005) 3143)
Med vänliga hälsningar
Postad 10 October 2005 - 16:33
Läs några inlägg tidigare...på sidan 1...!
Pris: 5 495 kr....
Mvh JB
Ojsna hoppsan har inte kollat igenom tråden så mkt..
Men det ska iaf bli kulla att se denna i en test så småning om
Postad 10 October 2005 - 20:16
Det saknas sannerligen inte krut i dessa förstärkare, och dom spelar ruskigt bra.
Eftersom det är en NY modell? (snarlik RT-963), så hoppas jag innerligt att dom fixat till så att när man slår om från DD5.1 till DTS, att den inte dämpar med -10db, vilket i sin tur var en av de stora samtalsämnena när denna var hipp och ny.
Klart, jag gav 4200:- för den i Tyskland. Här hemma tog handlarna långt över 10.000:- för samma maskin.
Postad 10 October 2005 - 20:19
Redigerat av Unregisteredc9540265, 10 October 2005 - 20:20.
Postad 10 October 2005 - 22:09
Mouse, man kan sätta volymen separat på DD 5.1/DTS på denna.
Så bra. Då verkar dom ha löst det, och det är troligtvis då en ruskigt prisvärd förstärkare.
Postad 15 October 2005 - 16:37
Så fort nån frågar om förstärkare/reciever så är det HK Onkyo Marantz elle Yamaha som gäller.
När jag letade reciever så hade jag bara ett krav fick inte vara en HK för dom är dom mest överskattade märket i sverige tycker jag!
Tycker dom ser ut som stryk plastiga och plottriga och har det mest färgade ljud jag lyssnat på!
Dock så var jag länge inne på en Marantz när jag fick lyssna på en Sherwood reciever.
Kan inte ens hålla med att denna mod som säljs som Proson är fulare än varken HK Marantz eller Onkyo.
För både Onkyo och Marantz ser ut som 80tals förstärkare, dock har Yamaha riktigt snygga mod.
Nu har jag säkert trampat många på tårna men detta är min personliga åsikt.
Mvh Niklas
PS.Och sen tycker jag att utseende är mindre viktigt än själva ljudet!
Postad 17 October 2005 - 20:05
det rätta är att ange en uteffekt är dbw! alltså hur många db på en meters avstånd! då gör inte skillnaden 100 eller 120 watt ett sk*t du har ingen hörbar skillnad på så lite! en ökning med den dubbla effekten gör ca 4 db och 3 db är nästan den minsta hörbara ökningen våra små människo öron kan höra! Räkna lite på det ! 10 db ökning sägs att det ska vi uppfatta som dubbelt så högt! Jag tror i alla fall att den nya proson är riktigt bra för pengarna med tanke på att Sherwood sällan låter dåligt!
Postad 22 October 2005 - 17:32
Lät bra gjorde den också !
Postad 08 November 2005 - 11:43
Hejsan Martin.M!
Om du är intresserad, så kan du få låna hem en utan kostnad och testa.
Med vänliga hälsningar
Hrm... jag skulle kunna tänka mig att låna en och testa
Postad 18 December 2005 - 10:12
Blev den svårsåld tro?
Postad 03 January 2006 - 15:03
Postad 03 January 2006 - 15:40
Postad 03 January 2006 - 15:43
Japp, 149:- för frakten alt. 199:- med postförskott.NU börjar det bli prisvärt! Då tillkommer väl några hundralappar i frakt och postförskott förstås?
Men om denna är en sharewood för över 10000:- så är det inget pris i sammanhanget.
Man tycker att intresset borde vara större, det är ju ett minst sagt sensationellt lågt pris...
Postad 11 January 2006 - 00:02
Verkar ju intressant men lite vågat att beställa en om det visar sig att det inte är något att ha, det kostar ju typ 250:- i frakt om man vill skicka tillbaka. Man lär ju dessutom få betala deras frakt oxå så det landar ju på över 500:- i alla fall.
Som sagt, någon som vet något om recievern?
Postad 11 January 2006 - 00:29
Har dock inte läst någonting alls om sharewood här. Hur stort och kännt är sharewood egentligen? Om det är erkänt så är det väl som att köpa vilken yamaha eller H/k eller vilken annan känd förstärkare som helst.
Dock vill man ju alltid ha intryck av andra först, även om produkten har ett förtroendeingivande märke.
Så jag tycker också det vore trevligt om någon har lyssnat och vill dela med sig av intryck.
Redigerat av Jonathan H, 11 January 2006 - 00:29.
Postad 11 January 2006 - 00:55
Postad 11 January 2006 - 01:05
Fynda.se som säljer proson-förstärkaren har tidigare i tråden bekräfat att den är identisk med just denna sherewood-modell.Såg någonstans att det skulle vara samma som Sherwood R-863RT, någon som vet om det stämmer? Den är väl en lite äldre modell i så fall?
Även om den kanske är lite gammal (?) så säljs den ju till ett otroligt mycket lägre pris med prosonemblemet på fronten. Den borde vara intressant, men intresset verkar svagt.
Postad 11 January 2006 - 07:31
Postad 13 January 2006 - 17:59
Ljudet är klart och detaljerat, och det finns även kraft i överflöd.
Displayen är fetsnygg och gillar även att lysdioden som markerar drift byter färg från röd till blå när man slår på förstärkaren.
Dessutom är det ju lite 80-tal över den.. inte minst lysdioden(amiga stylee) alltså bara installera sig i soffan och trycka igång Miami Vice boxen.. heh
Det enda som är lite mystiskt med den är menysystemet som är lite udda.. dock inte värre än att det går att leva med det.
Tillsist tycker jag inte detta med att döpa om ingångarna är nåt fantastiskt.. det hade jag redan på min Yamaha 730 som är rätt många år gammal.
Over and out..
Postad 14 January 2006 - 11:38
Redigerat av Alchemist, 14 January 2006 - 11:40.
Postad 06 February 2006 - 12:33
Postad 14 February 2006 - 20:16
Kan tillägga att just denna RD-7500 skulle vara mer välljudande än dom flesta recievers i under 9k klassen, och även deras värre modeller, enligt dom på butiken. Denna fanns också i proson-låda till ett billigare pris. Skulle det va bättre, kraftigare ljud fick jag gå upp till en Marantz 7500, påstod dom.
Sen att Sherwooden inte orkar driva värsting-högtalare är en annan sak. Denna proson låter klart intressant iaf, baserat på mina erfarenheter. Hade jag aldrig lyssnat på Sherwood skulle jag förmodligen inte ha uppmärksammat denna tråd.
Redigerat av jie^, 14 February 2006 - 20:19.
Postad 18 April 2006 - 16:00
Nu har det kommit ut ett test från Bild&Ljud hemma på Proson RV 4700 DTS-ES och den fick riktigt bra betyg, speciellt för kraften i den.
Litet citat:
"Ljudspåret på ”The Island” återges med mycket fin kontroll. Djupbaseffekterna sitter som gjutna! Motorcyklar dundrar genom rummet och kulorna viner genom luften. Explosioner, vrålande motorer och rytmisk bakgrundsmusik trycker tillbaka publiken i soffan på ett sällan skådat sätt i den här prisklassen! Och ändå är det en bra bit kvar till förstärkarens bristningspunkt. Här finns det kraftresurser som påminner om produkter för 12 - 15 000 kronor! Helt vansinnigt!"
Hela testen kan läsas på Prosons hemsida genom denna länk.
Med vänliga hälsningar
/Fynda.se
Postad 17 August 2006 - 00:14
Väldigt konstigt med tanke på att den fått mycket bra testresultat från nr 4 i år av Bild&Ljud Hemma.
http://www.proson.se...php3?pageid=159
Om man ska tro testen så verkar också denna verkligen ha kraft. Citat från testen: "Här finns det kraftresurser som påminner om produkter för 12 - 15 000 kronor! Helt vansinnigt!"
Vikt: 17.3 kg
Pris: 4.795 kr från Komplett
Det är exakt samma förstärkare som Sherwood säljer under namnet R-863T http://www.sherwoodu...rod_r863t.html#
Är det märket Proson som gör att den blir dissad av folk här? ;-)
Jag är intresserad men tvekar pga att den saknar HDMI.
Redigerat av Unregisteredb187ace3, 17 August 2006 - 09:02.
Postad 17 August 2006 - 09:23
Eftersom Fynda.se har prismatchning (typ lägstaprisgaranti) så hade jag däremot handlat där. Om maskinen skulle krångla så hade jag iaf känt mig säkrare med dem än med Komplett som inte är lika personliga (min erfarenhet vill säga - har handlat av båda).
Redigerat av Unregistered1013, 17 August 2006 - 09:33.
Postad 17 August 2006 - 12:39
Med hans B&W högtalare så blev ljudet väldigt ljust vid stereolyssning och denna "kropp och tyngd" det pratades om i testet var allt annat än närvarande.
Vid film så kroknade receivern väldigt tidigt och ljudet blev ansträngt och oklart. Lugna partier går bra men så fort det händer saker (vid ganska hög volym) så kroknar den som sagt var.
Vet inte om exemplaret var feltillverkat eller skadat på något vis men den skall i varje fall tillbaka till butiken då den inte uppfyller hans krav.
Högtalare: DM603 S3, LCR60 S3, DM600 S3 & ASW600
Postad 17 August 2006 - 13:42
Eftersom det skall vara en Sherwood och han har haft några av deras äldre modeller så köpte min far denna Proson receiver i tron att den skulle hålla Sherwood klass.
Med hans B&W högtalare så blev ljudet väldigt ljust vid stereolyssning och denna "kropp och tyngd" det pratades om i testet var allt annat än närvarande.
Vid film så kroknade receivern väldigt tidigt och ljudet blev ansträngt och oklart. Lugna partier går bra men så fort det händer saker (vid ganska hög volym) så kroknar den som sagt var.
Vet inte om exemplaret var feltillverkat eller skadat på något vis men den skall i varje fall tillbaka till butiken då den inte uppfyller hans krav.
Högtalare: DM603 S3, LCR60 S3, DM600 S3 & ASW600
Intressant... men det kan ju varit fel på förstärkaren? Skulle ju vara kul att höra om problemen är borta om ni får ett nytt ex.
Postad 17 August 2006 - 14:33
Intressant... men det kan ju varit fel på förstärkaren? Skulle ju vara kul att höra om problemen är borta om ni får ett nytt ex.
Det kan röra sig om ett felexemplar, det kan man inte utesluta men något nytt exemplar av denna Proson receiver blir det inte. Han har nu vänt blickarna mot annat håll.
Postad 17 August 2006 - 15:02
Det kan röra sig om ett felexemplar, det kan man inte utesluta men något nytt exemplar av denna Proson receiver blir det inte. Han har nu vänt blickarna mot annat håll.
Ni borde ju kunna reklamera eller få bra pris på en annan förstärkare som fynda.se har om det var därifrån ni köpte den? Om det var via komplett kanske det blir svårare.
Postad 17 August 2006 - 18:51
Ni borde ju kunna reklamera eller få bra pris på en annan förstärkare som fynda.se har om det var därifrån ni köpte den? Om det var via komplett kanske det blir svårare.
Han kommer inte reklamera receivern utan bara skicka tillbaka den under ångerrätten då vi inte vet med säkerhet att den har något fel. Blir att han tar tillbaka sina pengar och köper någon annan receiver, vet att han sneglat lite på en NAD.
Postad 17 August 2006 - 20:35
Då vidgar han väl iofs ångerrätten till en typ av "buy and try" eftersom han använt produkten. Upptäcker butiken detta kan det kanske bli lite "tjöt".Han kommer inte reklamera receivern utan bara skicka tillbaka den under ångerrätten då vi inte vet med säkerhet att den har något fel.
Postad 18 August 2006 - 10:43
Postad 21 August 2006 - 09:00
Jag väljer just nu mellan proson-4700 och denon-2106.
Men man blev ju lite tveksam nu
Postad 03 January 2007 - 21:46
Postad 13 February 2007 - 00:50
Valda produkter:
Förstärkare: Proson RV 4700 DTS-ES(Aqua-Titan)
Fronthögtalare: Dynavoice Challenger M-85(Dark Cherry)
Centerhögtalare: Dynavoice Challenger C-6(Dark Cherry)
Surroundhögtalare: Dynavoice Challenger S-6(Dark Cherry)
Frontkablar: Högtalarkabel CS 2,5 mm²(Crystal Smoke) (3 m)
Centerkabel: Högtalarkabel CS 2,5 mm²(Crystal Smoke) (1 m)
Surroundkablar: Högtalarkabel CS 2,5 mm²(Crystal Smoke) (10 m)
Banankontakter: Proson Bananplugg 4-pack(Crystal Smoke) (5 paket)
Bakstativ: Proson Satellitstativ Trä 70 cm
---------------------
Ordinarie Pris: 12430 kr
Paketpris: 10158 kr
Valda produkter:
Förstärkare: Proson RV 4700 DTS-ES(Aqua-Titan)
Fronthögtalare: Qln Artech 8(Black)
Centerhögtalare: Qln Artech 5c(Black)
Surroundhögtalare: Qln Artech 5s(Black)
Frontkablar: Högtalarkabel CS 2,5 mm²(Crystal Smoke) (3 m)
Centerkabel: Högtalarkabel CS 2,5 mm²(Crystal Smoke) (1 m)
Surroundkablar: Högtalarkabel CS 2,5 mm²(Crystal Smoke) (10 m)
Banankontakter: Proson Bananplugg 4-pack(Crystal Smoke) (5 paket)
Bakstativ: Proson Satellitstativ Trä 70 cm
---------------------
Ordinarie Pris: 13130 kr
Paketpris: 11043 kr
Min tråd om detta:
Dynavoice M-85 eller QLN Artech 8
https://www.minhembi...howtopic=149023
Postad 14 February 2007 - 08:36
Eller ska man riskera att åk dit på osynkat ljud med tv?
Postad 28 April 2007 - 11:50
Till musik funkar den bra med bra kontroll på basen som blir tydlig, diskant och mellanregister
är helt ok men inte i klass med t.ex en integrerad tvåkanalare i 7-8 tusenkronorsklassen.
Det är inte heller att begära av en surroundreciever, köpte den för att jag ville ha en ny maskin
att använda i många år och så småningom skall jag börja leta slutsteg att koppla till den.
Har inte kollat så mycket film med denna stärk än men återkommer med lite filmljudsintryck
framöver.
Har däremot fått krana på rätt mycket med subben för att få till en lämplig nivå på den, verkar som om utsignalen i förstärkarens sub pre-out är lite låg.
Inget problem iofs, subbens volymkontroll står på kl 12 vilket ju är rätt mycket men det funkar bra nu.
Postad 28 April 2007 - 16:39
Måste revidera min uppfattning om att utsignalen till suben skulle vara låg, är helt enkelt så att förstärkaren levererar mer bas till mina frontare än Onkyo`n jag hade tidigare.
Och det bästa är att det är ingen imponatorbas som bara är stor och fladdrig, utan en härligt fast
och kraftfull bas som gör det kul att lira musik.
Har skruvat ner suben lite nu, tar lite tid att hitta rätt nivåer men jag börjar närma mig nu.
Ni som funderar på att köpa ny reciever och kan leva utan hdmi-växel kan med gott samvete
sätta upp denna på listan. Otroligt prisvärd - "originalet" Sherwood Newcastle R-863R/RT kostade nog nånstans runt tio-elva tusen. Bild på Sherwooden visar vilken förstärkare denna Proson
egentligen är:

Min Proson RV4700 DTS-ES:
Postad 15 December 2007 - 09:51
Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 31 December 2007 - 13:07.
Postad 23 January 2008 - 12:35
/H
Redigerat av Hajken, 24 January 2008 - 12:53.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
På vilka förstärkare el. recievers
19 bilder
8 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?