Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Jag var till Microsoft den 7/9...

79 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 september 2005 - 12:14

vic20
  • vic20
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Kan någon förstå sig på denna artikel, innebär det stöd för betalkanaler i MCE ändå?

http://biz.yahoo.com...ff054.html?.v=8

Postad 12 september 2005 - 12:29

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1 015 inlägg
  • 0
Nej MCE tillåter inga betalkanaler idag. Kanske i kommande Vista version sa MS killarna. De kännde till problemet.

Så här ligger det till. Ju fler som köper MCE och ju mer feed back MS får dest mer funktioner kommer att läggas till.

Postad 12 september 2005 - 12:54

jonathane
  • jonathane
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Det ser ju tveklöst ut som att Microsoft har insett problematiken och jobbar på att hitta en säker lösning. Det ligger säkert rätt långt i framtiden däremot, eftersom det bara var en prototyp som visades upp på IBC.

Postad 12 september 2005 - 13:06

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1 015 inlägg
  • 0
MS är medvetna om det mesta verkar det som. Men idag är det ett resursproblem som främst beror på antalet olika standarder som finns.

Postad 13 september 2005 - 00:43

Unregistered265b2734
  • Unregistered265b2734
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Tillsvidare får vi väl använda program där de redan löst problemet. Jag tror dock inte att det är ett tekniskt problem. Det finns redan mottagare till i nästan varenda leveratör och mjukvara som stödjer dem, vilket är helt lagligt vad jag förstår. Microsoft behöver inte stödja varje hårdvara. De behöver bara skapa ett simpelt API och låta hårdvarutillverkarna av de olika mottagarna skapa drivrutinerna och kompabiliteten.

Problemet är snarare taktiskt. Microsoft inte vill stöta sig med de olika innehållsleverantörerna som sitter på den egentliga makten. Därför vill de skydda materialet med DRM. Microsoft vill att leverantörerna omfamnar deras plattform och börjar leverera mervärdestjänster specifika för MCE. Det gäller inte bara tv-branschen utan även musik- och filmindustrin. Varesig det är en bra taktik av Microsoft ur konsumentsynpunkt är diskuterbart. Det kan vara så att vi får bättre tjänster och tillgång till mer innehåll från dessa branscher i våra burkar tackvare DRM. Men MS skulle kunna skapa en icke-DRM lösning för att ta emot innehållet redan idag med gällande regler och lagar. Men det skulle vara ganska svårt att försvara en DRM:ad lösning senare då.

Edit: Men som sagt... Det finns eldsjälar som redan idag har gjort det möjligt att titta på kodad TV genom att ta emot signalen i en box och sedan skicka den via Firewire för bibehållen kvalitet. Det gäller bara några specifika Motorola boxar dock. Vi skulle behöva en europeisk lösning.

Redigerat av Unregistered265b2734, 13 september 2005 - 00:49.

Postad 13 september 2005 - 07:55

Unregisteredc6e77bda
  • Unregisteredc6e77bda
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
Perosnligen fattar jag inte varför ni vill köra MCE men det är ju en helt annan diskution. MS kommer aldrig att hinna ikapp konkurenterna och dom satsar inte på den typen av användare som ni är.

Kanske julen 2006 vem vet, men det tror jag inte, för då har konkurenterna hunnit ännu längre!

Just my 5 cents

//Shaggy

Postad 13 september 2005 - 09:59

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1 015 inlägg
  • 0
MCE2005 är bara en tillfälliglösning. Bättre kommer med Vista.

Sedan är det nog så att MS inte kan ändra på alla olika standarder själv. Tv-bolagen och olika länders styre är bovarna i dramat.

Postad 14 september 2005 - 13:43

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1 064 inlägg
  • 0
Jag ska få en testpatch till min FloppyDTV nu i veckan för att titta på kodade kanaler i MCE2005 med mitt boxerabbonemang :) Jag berättar sen hur det går :)

Postad 14 september 2005 - 15:38

Chimen
  • Chimen
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Intressant. Av vem ska du få den? Av Microsoft? Av FloppyDTV?

Postad 14 september 2005 - 15:48

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1 015 inlägg
  • 0

Jag ska få en testpatch till min FloppyDTV nu i veckan för att titta på kodade kanaler i MCE2005 med mitt boxerabbonemang  :)  Jag berättar sen hur det går  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Fick du inte vara med på genomgången hos MS om MCE ?

Postad 14 september 2005 - 18:54

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1 064 inlägg
  • 0

Jag ska få en testpatch till min FloppyDTV nu i veckan för att titta på kodade kanaler i MCE2005 med mitt boxerabbonemang  :lol:  Jag berättar sen hur det går  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Fick du inte vara med på genomgången hos MS om MCE ?

<{POST_SNAPBACK}>

Näää.... Det var full fart större delen av tiden där utanför där jag var med min egen lådda... Jag ville gärna in och lyssna men det blev inte riktigt tid. Allt skulle tydligen läggas upp som videos på webben så jag skulle kunna se det där.

Men jag vet att det f.n. inte finns stöd i MCE 2005 för krypterade kanaler. Egentligen...

Men den här patchen ska faktiskt bli WHQL-certifierad så småningom är det tänkt.

Redigerat av Magnus Thomé, 14 september 2005 - 18:56.

Postad 14 september 2005 - 20:02

Unregistered265b2734
  • Unregistered265b2734
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Gäller det bara DVB-T + CI eller kan vi kanske eventuellt vänta oss stöd för DVB-C och DVB-S också?

Postad 14 september 2005 - 20:18

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1 015 inlägg
  • 0
Jag trodde att det var MS som tillåter betalkanaler. Liksom i MP är det både drivis och frontend som måste klirra ihop.

Sedan måste man veta det att MCE2005 emerald bara är en sista suck för XP gränssnittet. Sedan gäller Vista. Då kanske det är klart från MS sida.

Postad 14 september 2005 - 21:28

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Jag trodde att det var MS som tillåter betalkanaler. Liksom i MP är det både drivis och frontend som måste klirra ihop.

Vet inte hur det funkar i MCE, men vet flera frontends som inte haft stöd för betalkanaler o digitaltv där det kunnat lösas med extern kod o plugins alternativt ett externt program som körs i skalet, bla klarade myHTPC det innan det blev meedio.

Postad 14 september 2005 - 23:40

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1 064 inlägg
  • 0

Gäller det bara DVB-T + CI eller kan vi kanske eventuellt vänta oss stöd för DVB-C och DVB-S också?

<{POST_SNAPBACK}>

Endast terrestial tills vidare.

Postad 18 september 2005 - 20:56

Fumes
  • Fumes
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
@Magnus:

Hur gick det med kodade kanaler i MCE ?
*supernyfiken*

/Fumes

Postad 18 september 2005 - 21:35

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1 064 inlägg
  • 0

@Magnus:

Hur gick det med kodade kanaler i MCE ?
*supernyfiken*

/Fumes

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen patch här än. Ha tålamod? Jag?? Njaaaeeee... :(

Postad 19 september 2005 - 13:03

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1 015 inlägg
  • 0
Den info jag känner till om den så jobbar de på den. Och som det låter på "digital-any..." så dröjer den ett tag till.

Postad 19 september 2005 - 13:37

jonathane
  • jonathane
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

Den info jag känner till om den så jobbar de på den. Och som det låter på "digital-any..." så dröjer den ett tag till.

Tack för klarläggandet! :D

Postad 19 september 2005 - 18:48

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1 064 inlägg
  • 0
Pratade med dem idag. De hade provat en version av patchen i helgen men det funkade sådär... Buggutrensning pågår... typ :D

Postad 19 september 2005 - 21:02

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1 015 inlägg
  • 0
Kommer att dröja !

Postad 19 september 2005 - 21:23

nautic
  • nautic
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Okey!, antecknar!

Postad 20 september 2005 - 09:46

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1 015 inlägg
  • 0

Okey!, antecknar!

<{POST_SNAPBACK}>

Intressepil i ögat kanske ?

Postad 20 september 2005 - 16:11

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1 015 inlägg
  • 0
Österrikarna säger så här ... Don´t wait for the MCE patch in your plans with FireDTV.

Postad 20 september 2005 - 23:07

joeb
  • joeb
  • Lärjunge

• 360 inlägg
  • 0
Ang officellt stöd i MCE 2005 och fire-dtv och digital inspelning av krypterade QAM kanaler: -den tanken kan vi GLÖMMA. Men:

Borde det inte gå att ta ner det via firewire så som jänkarna gör med sina firewire stb:er (boxar)? . OK, det blir dubbla inspelande filer men so what.. intressant tanke...för labb :huh: b
Källa:
http://www.thegreenbutton.com

Postad 21 september 2005 - 07:42

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1 015 inlägg
  • 0
Set top box menar du ? Sådan har svensson redan. Nokia, Samsung mfl... mottagare. Men känner inte till någon som streamar ut via firewire av dem som vi har i svedala. Kanske Drembox kan va något då?

MS är jätte inne på Set top box:ar men jag tycker man tappar hela grejn med PC:n som gör jobbet då. Mycket analogt till digitalt som jag inte gillar. Det skall va digitalt hela vägen!

Postad 21 september 2005 - 16:21

joeb
  • joeb
  • Lärjunge

• 360 inlägg
  • 0

Set top box menar du ?  Sådan har svensson redan.  Nokia, Samsung mfl... mottagare. Men känner inte till någon som streamar ut via firewire av dem som vi har i svedala. Kanske Drembox kan va något då?

MS är jätte inne på Set top box:ar men jag tycker man tappar hela grejn med PC:n som gör jobbet då. Mycket analogt till digitalt som jag inte gillar. Det skall va digitalt hela vägen!

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tänkte snarare at FireDTV boxen representerar STB'n, iom att den kan spruta ut data via firewire. MCE's analoga tuners blir "dummies" som forsättningvis måste vara i PCn (tyvärr). Men visst, om Dreambox har firewire utgång så funkar väl de också. Microsoft undviker ju "digitalt hela vägen" med krypterad källa. (BDA driver / arkiteturen undviker för tusan krypterad QAM medvetet.)

Vissa kan tycka att det är korkat att satsa på MCE 2005 om man vill ha kakan och äta den, dvs inspelning av digital källa/ digital TV. Men personligen så, tyvärr! gillar jag det mesta med den ändå - än så länge...om man j.fr de andra PC-baserade PVR alternativen.
Jag tänkte att kanske jänkar firewire hacket kanske kunde funka med FireDTV också.
Vad jag gaggar om är följande:
http://www.thegreenb...essageID=104152

Om man tittar framåt - så ser man ju att full access och kontroll i en PC av digitala krypterade TV signaler blir bara bli värre. Tror att inte alla har riktigt förstått vad DRM kommer att innebära.. Say after me: "This signal is only available in a fully closed environment."
Ursäkta engelskan.. :huh:

Avslutningsvis: visst, jag vill också ha allt, men också absolut ha en shysst miljö i vardagsrummet, inte en temporär meck verkstad.....där också.

Postad 21 september 2005 - 19:42

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1 015 inlägg
  • 0
FireDTV tillhör inte STB segmentet !

Det du söker är antagligen det Österrikarna håller på med. Bara att vänta då de blev tvugna att börja om när emerald kom.

Postad 21 september 2005 - 23:50

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1 064 inlägg
  • 0

FireDTV tillhör inte STB segmentet !

Det du söker är antagligen det Österrikarna håller på med. Bara att vänta då de blev tvugna att börja om när emerald kom.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja tyvärr blev det så :huh: Så nu får jag bulla upp med lite extra tålamod... ;) ;)

Postad 22 september 2005 - 11:16

joeb
  • joeb
  • Lärjunge

• 360 inlägg
  • 0
För tusan vad nyfiken jag blir grabbar..
För nöja mig med DVB->analog inspelning med MCE2005 i vardagsrummet tillsv. (DVB-C fr Comhem)

Jag har köpt en CardSplitter som kommer nästa vecka, då kan jag mecka med DVB på min andra "vanliga" PC utan att "messa up" allt som funkar vardagsrummet med Panasonic plasma etc..etc..

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.