HTPC bygge, Kommentarer av valda produkter
Asus A8N-VM CSM
(Moderkort)
|
1
|
(0)
|
Inga priser |
HTPC-burk (11 inlägg)
|
19 år sedan |
ASUS A8N-VM CSM och X-FI (1 inlägg)
|
19 år sedan |
Postad 15 December 2005 - 14:45
Postad 15 December 2005 - 15:21
Skulle en sådant här chassi funka med det jag vill sätta i eller är jag helt ute och cyklar?
ANTEC ARIA CUBE MICRO-ATX 300W
*Asus A8N-VM C51G (nForce 410 + GeForce 6100) 4DDR-DIMM 2PCI 2PCIe SATA Raid Audio VGA LAN
*AMD Athlon64 Venice 90nm 3200+ 2.0GHz 512kb Boxed (with cpu-cooler!) Socket939
*A-DATA 512Mb DDR PC3200 400MHz 184pin CL2.5
Redigerat av Sea-Dweller, 16 December 2005 - 09:35.
Postad 18 December 2005 - 12:08
Bild på "fin" HTPC
/Smurf
Postad 19 December 2005 - 03:18
Gott om space är det är enda man behöver, om man ens behöver det.
Nåväl, ett grymt chassi skulle vara det här http://213.238.202.1...46009&typ=large
Vrid mätarna 90" och burken 90". Voila!
Redigerat av DvCorleone, 19 December 2005 - 03:19.
Postad 19 December 2005 - 10:33
Hehe... faktum är att stereobänken den står i har en skjutbar glasskiva som täcker datorn. Jag drog undan glasskivan när jag tog bilden för att undvika reflexer. Det ser ganska "modernt" ut ju
En lucka framför hyllan bara så har du sparat ett par tusen.
Det enda jag inte gillar är att jag blev tvungen att använda mitt gamla ljudkort för att få optiskt utgång. Ingen som vet var man köper tillbehöret för att få optisk utgång direkt från Asus-kortet?
/Smurf
Postad 19 December 2005 - 10:46
Det enda jag inte gillar är att jag blev tvungen att använda mitt gamla ljudkort för att få optiskt utgång. Ingen som vet var man köper tillbehöret för att få optisk utgång direkt från Asus-kortet?
/Smurf
http://komplett.se/k...=315972&cks=SER
/Niclas - som kanske kommer koppla en coax själv och köra med MD:n för att konvertera till optisk
Postad 19 December 2005 - 14:20
Berätta mer... det låter jätteintressant. Min förstärkare tar även coax så det går lika bra för min del!!/Niclas - som kanske kommer koppla en coax själv och köra med MD:n för att konvertera till optisk
/Smurf
Postad 19 December 2005 - 14:25
Berätta mer... det låter jätteintressant. Min förstärkare tar även coax så det går lika bra för min del!!/Niclas - som kanske kommer koppla en coax själv och köra med MD:n för att konvertera till optisk
/Smurf
Kolla längre upp i den här tråden. Sök på ELFA.
/Niclas
Postad 20 December 2005 - 15:55
Härligt! Tack för tipset. Jag slängde ihop en kabel av delar jag redan hade hemma och nu får jag spdif till förstärkaren utan mitt separata ljudkort. Tog signalen direkt från moderkortet.Berätta mer... det låter jätteintressant. Min förstärkare tar även coax så det går lika bra för min del!!/Niclas - som kanske kommer koppla en coax själv och köra med MD:n för att konvertera till optisk
/Smurf
Kolla längre upp i den här tråden. Sök på ELFA.
/Niclas
/Smurf
Postad 21 December 2005 - 10:48
Härligt! Tack för tipset. Jag slängde ihop en kabel av delar jag redan hade hemma och nu får jag spdif till förstärkaren utan mitt separata ljudkort. Tog signalen direkt från moderkortet.
/Smurf
Gött att höra att du kan verifiera att det funkar.
Då återstår verifikation av s-video... Borde inte vara några probbs.
/Niclas
Postad 03 January 2006 - 14:39
http://www.komplett....=309484&cks=PRL istället 90nm "San Diego"
Vet någon vad det är för skillnad?
Jag har inte valt chassie ännu (står och velar lite) och kommer därför montera allt i en desktop jag redan har använt som HTPC ett tag. Därmed har jag inte heller valt kylare till CPU utan ska köra med den medföljande initialt.
Skulle vilja veta lite vad ni andra kör med för kylning på AMD64 och vad ni har för upplevelser av Cool'N'Quiet?
Postad 03 January 2006 - 14:53
Tjoho! Nu har jag också beställt mig ett A8N-VM CSM. I detta hamnar också 512MB RAM och en AMD64 3700+. Någon rekommenderade förut att man skulle köpa en 90nm "Venice" processor. Denna är enligt komplett:
Jag har inte valt chassie ännu (står och velar lite) och kommer därför montera allt i en desktop jag redan har använt som HTPC ett tag. Därmed har jag inte heller valt kylare till CPU utan ska köra med den medföljande initialt.
Skulle vilja veta lite vad ni andra kör med för kylning på AMD64 och vad ni har för upplevelser av Cool'N'Quiet?
Tror inte du märker någon skillnad. Vissa modeller är mer klockvänliga. Skulle satsa på lite mer minne och "sämre" processor om jag var du.
Kör med orginalfläkten, funkar bra. Finns naturligvis lite häftigare grejer dock oftast med högre db.
Vad ska man säga om Cool'N'Quiet, det anpassar hastigheten efter temperaturen, får du ett varmt chassi går funktionen upp i varv och det låter en del, med en extra fläkt brukar den dock vara lugn. Finns annars program som speedfan för att själv ställa RPM.
Postad 03 January 2006 - 16:36
Postad 04 January 2006 - 07:46
Vad ska man säga om Cool'N'Quiet, det anpassar hastigheten efter temperaturen, får du ett varmt chassi går funktionen upp i varv och det låter en del, med en extra fläkt brukar den dock vara lugn.
Nu blandar du nog ihop det med Asus Q-fan, som är en moderkortsfunktion som reglerar fläktarna.
Cool'n'quiet är en funktion på AMD-processorer som gör att processorn underklockar sig själv när den inte har så mycket att göra. Min AMD 3000+ ligger exempelvis på 900MHz när jag bara är idle i Windows.
Har inte gjort så omfattande tester på hur mycket det hjälper, men processorn avger naturligtvis mindre värme när den är underklockad. Det är ju också när man inte använder datorn som man vill att den ska vara energisnål och tyst. När man kör film eller musik och datorn får jobba (och därmed fläktarna) så drunknar ju ändå fläktljudet.
Jag har inte märkt någon prestandaförlust för att Cool'n'quiet är påslaget, så det är bara att köra. Tänk bara på att man måste ha drivrutiner installerade och aktivera funktionen i både BIOS och Windows för att få det att funka (vet inte hur det funkar i linux).
Vad gäller kylningen så kör jag inte AMD:s kylare utan har bytt ut den mot en Arctic Cooling Silencer 64 Ultra TC. Anledningarna är flera:
Den är mindre än originalfläkten.
Den har egen mätning av värmen och kör aldrig fortare än vad som behövs (är t.o.m. helt avstängd de första sekunderna innan processorn fått jobba)
Den är betydligt tystare än originalkylningen (dels tystare fläkt men är även bättre på att transportera bort värmen och kan därför köra ännu tystare).
Och priset då? Jo, under hundralappen!
Vad gäller skillnaden mellan San Diego och Venice så har jag för mig att det är större cache på San Diego, annars är de ganska lika.
Redigerat av MrMad, 04 January 2006 - 08:38.
Postad 04 January 2006 - 08:04
Tjoho! Nu har jag också beställt mig ett A8N-VM CSM. I detta hamnar också 512MB RAM och en AMD64 3700+. Någon rekommenderade förut att man skulle köpa en 90nm "Venice" processor. Denna är enligt komplett:
Skillnaden är att San Diego har dubbelt så mycket cache. Själv hade jag nöjt mig med en processor med lägre hastighet eftersom de är så lätta att överklocka. Tex min 3000+ går snabbare än en 4000+. Och den kostar runt 1000kr mindre än en 3700+.
Kylning skulle jag ha valt Arctic Cooling Silencer 64 eftersom den är ganska tyst. Det finns självklart ännu tystare alternativ om man vill betala lite mer:
SCYTHE NINJA HEATPIPE
THERMALRIGHT XP-120
Sen hänger det på chassi och moderkort om de passar.
Postad 04 January 2006 - 12:16
//.D
Postad 04 January 2006 - 13:22
Jag kör Cool'nQuiet på min VDR-server men den har så låg belastning att den alltid ligger på 800MHz (Sempron 3000 90nm) och tuffar så jag kan inte säga att jag har testat så mycket. Sen kör jag fancontrol från lm_sensors-projektet så fläkten (Zalman 7000B-ALCU) står alltid still. Det är bara om jag kompilerar kernel eller nå't sånt så CPU'n går upp i fullfart som fläkten börjar röra på sig lite. Hela datorn drar runt 45W från 220V.
Själv skulle jag nöjt mig med billigaste Venice-processorn. Går ju överklocka till vansinne. Bättre att spara pengarna till nästa uppgradering. Hellre köpa billigt ofta än dyrt sällan när det gäller datorkomponenter tycker jag. Jag avvaktar ny HTPC tills det finns billiga grafikkort som spelar h264 under linux. I nuläget klarar min Sempron2600-klient h264 i 720p, men det är precis.
Postad 04 January 2006 - 14:19
Jag har inte tänkt överklocka proppen. Tror jag iallafall. Mitt fokus ligger på att få en TYST maskin, eftersom jag har den påslagen (helt, alltså ingen standby eller liknande) dygnet runt. Håller på att leta chassie nu, men har inte bestämt mig. Det lutar åt Silverstone LC11m eller annat lågprofilchassie. Sånt drar med sig att CPU-kylaren inte kan vara större (=högre) än ca 75mm. Dock sitter det en 80x80-chassiefläkt precis intill processorn så man kanske kan skippa att ha fläkt på själva flänsen och välja en större sådan?

Magho, intressant det där med fläktkontroll. Du kan alltså med hjälp av lm_sensors styra CPU-fläkten? Har inte utforskat lm_sensors mer än att läsa av lite värden emellenåt. Behöver du någon speciell controller emellan eller sitter fläkten inkopplad i "sin vanliga" kontakt på moderkortet?
Postad 04 January 2006 - 15:02
Med överklockning menade jag naturligtvis i kombination med Cool'nQuiet.
Fancontrol pulsbreddsmodulerar den vanliga fläktutgången och ger därmed nästan steglös varvtalsreglering. Ingen extra hårdvara behövs men det gäller att lm_sensors har stöd för sensorchippet på ditt moderkort.
Postad 05 January 2006 - 13:09
Läsvärt om Asus A8N-VM CSM
http://episteme.arst.../r/795004846731
Och här är en inköpslista för den som är lite händig och vill spara 300 spänn på att köpa SPDIF och S-video-kontakterna på Elfa.se istället:
Totalt kundvagn (SEK) 116.12 Internet-rabatt 3% -3.48
Varukostnad (exkl. moms) 112.64 Varukostnad inkl moms 140.80
Frakt och eventuell postförskottsavgift tillkommer.
Pos Artikel SEK Antal Er ref. Totalt
1 43-791-38
Kontakthus 2x3p, HE-14 4.95 Styck 4.95
2 43-790-79
Kontakthus 1x4p, HE-14 3.52 Styck 3.52
3 43-794-18
7 st Kontaktelement HE-14 2.95 Styck 20.65
4 42-195-15
Mini-DIN hylsa 4-pol 22.80 Styck 22.80
5 42-270-05
Phonohylsdon D-form svart 49.00 Styck 49.00
6 55-713-10
Mångled skärm 3x0,055mm2 15.20 Meter 15.20
Jag har inte testat detta bygge själv än så jag garanterar inte att det är exakt rätt kontakter eller att det funkar!
Här är manualen med pin-layout:
http://dlsvr02.asus...._a8n-vm_csm.pdf
Jag tror att +5V är för att driva den optiska delen så den behövs inte för oss.
SPDIF borde vara till pinnen och ground till den runda delen på RCA-kontakten.
Pin-layout för s-video-kontakten:
http://www.hwb.acc.u.../av/svideo.html
/Niclas
Jag bytte ut Mini-DIN hylsdonet till ett hylstag för rakt kretskortsmontage (art. nr. 42-196-14 hos Elfa), sen borrade jag ett hål i chassit och monterade uttaget där. Lödde lite, och nu har jag ett fungerande s-video uttag.
Tack för tipset!
Redigerat av M#_, 05 January 2006 - 13:12.
Postad 09 January 2006 - 23:40
Jag kör Cool'nQuiet på min VDR-server men den har så låg belastning att den alltid ligger på 800MHz (Sempron 3000 90nm) och tuffar så jag kan inte säga att jag har testat så mycket. Sen kör jag fancontrol från lm_sensors-projektet så fläkten (Zalman 7000B-ALCU) står alltid still.
Hej!
Du har inte lust att posta dina config-filer för lm_sensors?
För övrigt har jag hållit på och strulat en hel del med kortet. Det verkar vara lite för nytt för att stödjas ordentligt i linux. Bland annat så måste man patcha senaste (1.0.11 release candidate) ALSA för att inte få ett irriterade högfrekvent bakgrundsljud.
Inte ens det funkade 100%. Har jag spelat upp något ljud så är det precis som att säkringen till ethernet-controllern pajar *poff* så funkar inte nätet längre... jag stoppade in ett annat ljudkort tills vidare. Felet kvarstod. Nu har jag enligt tips på nvidias hemsida lagt till kernel-option acpi_skip_timer_override. Hoppas detta fungerar. Annars är nästa tips att stänga av ACPI helt i BIOS.
Hoppas linuxkodarna ordning på detta snart. Köpte ju liksom inte all hårdvara för att jag vill ha en instabil HTPC...
Redigerat av Unregisteredfa0a24d8, 10 January 2006 - 00:36.
Postad 21 February 2006 - 01:07
Postad 21 February 2006 - 08:45
Jag kan säga att det är helt tyst då jag moddat thermals chassifläkter till 7V och kör med AMD orginal boxfläkt och en 350WPSU med 12cm fläkt på 18 db för 450:-.
Hur fick du AMD:s originalfläkt att bli tyst, stängde du av den helt?
Alla har vi olika uppfattning av vad "tyst" är, själv anser jag att en dator är tyst om det inte går att höra om den är på eller inte. Och eftersom jag har rätt bra hörsel så duger definitivt inte AMD:s boxade fläkt.
Postad 21 February 2006 - 08:54
Jag kan säga att det är helt tyst då jag moddat thermals chassifläkter till 7V och kör med AMD orginal boxfläkt och en 350WPSU med 12cm fläkt på 18 db för 450:-.
Alla har vi olika uppfattning av vad "tyst" är, själv anser jag att en dator är tyst om det inte går att höra om den är på eller inte. Och eftersom jag har rätt bra hörsel så duger definitivt inte AMD:s boxade fläkt.
Förstår inte heller hur man kan tycka att den boxade fläkten under några omständigheter är tyst. När min Amd64 3700+ är obelastad klockas den ned till 1GHz och ligger då på ca 33 grader (dvs, ungefär vad jag har i lådan). 33 grader är svalt för en processor, men även då ligger fläkten på 3400RPM ca, vilket den gör upp till ca 43 grader. Över det ökar den i varv och då får man skruva upp ljudet på TV:n för att inte störas.
Postad 21 February 2006 - 10:49
Jag tänkte köpa ett "HAUPPAUGE WINTV PVR-150 MCE" eftersom många rekommenderar det här i tråden och på andra ställen. Min polare köpte ett. Han har kopplat burken till en lcd-TV via vga och kör MCE 2005. När han tar in tvbilden direkt i TVn (som vanligt) så får han bättre bild än om han tar in TV signalen via pvr-150 och sedan ut till TVn via vga. Detta stör mig! Är det helt enkelt så eller är det någon inställing? Om det är inställning... vad är det som skall ställas in? Han är precis som jag programmerare så vi är ju vana att pilla en massa i register och drivrutiner, men man blev ju ändå lite förvånad att det skall vara så svårt att mecka till det ordentligt. Tacksam för svar så jag vet om det går att lösa för då är det bara att handla.
En annan sak jag reflekterar över är att när jag tittar på DVD-film i min jobbdator så spinner ju dvd-spelaren på rejält högt varv, antagligen mycket högre än den skulle behöva för att spela upp film. Detta ljud överröstar ju allt annat i datorn och låter som en turbin, kan ni rekommendera några DVD-spelare till HTPC som är helt tysta?
Redigerat av Sino, 21 February 2006 - 10:51.
Postad 21 February 2006 - 13:18
Vad gäller DVD-spelaren så tycker jag att du ska testa Nero drivespeed, CD bremse eller liknande program som gör att din DVD inte snurrar lika snabbt. Du behöver inte köpa någon långsam DVD-spelare, det räcker att bromsa den du har...
Postad 21 February 2006 - 14:17
Postad 21 February 2006 - 16:07
Det du ser när du tittar på en pvr-150 bild är en TV signal som har kodat tillMåste ha fel på mina ögon för jag tycker bilden är *bättre* efter inspelning genom PVR150 än vad det är direkt på TV:n. Vet inte exakt vad det är men jag tycker det är mindre brus i bilden.
mpeg2 och sedan avkodats till din TV utgång.
Det blir annorlunda, om du uppskattar det får du avgöra själv.
Det gäller att välja högsta inspelningskvalite på pvr-150 om det skall bli bra.
Det är bara Dscaler som jag känner till som kan ta ut analoga signalen innan
mpeg kodningen och bildbehandla och displaya den på ditt grafik kort.
- B
Postad 21 February 2006 - 17:15
Jag har alldrig sett fläkten gå på mer än 2800 rpm. normalt så ligger den under 2000 rpm men ökar till 2500 då processorn når över 40 grader. Tyst så menar jag att jag stängt av kylskåpet för att lyssna efter ljud. Det ÄR tyst och datorn är påslagen också
Postad 21 February 2006 - 17:54
Jag har alldrig sett fläkten gå på mer än 2800 rpm. normalt så ligger den under 2000 rpm men ökar till 2500 då processorn når över 40 grader. Tyst så menar jag att jag stängt av kylskåpet för att lyssna efter ljud. Det ÄR tyst och datorn är påslagen också
. Men ett aber dock. Jag blev tvungen att montera kanaler (flexislang) så att luften styrs till Grafikchippet från en av chassifläktarna då datorn hackade började hacka i takt med att grafikchippet blev för varmt (gick inte att hålla på kylflänsarna). Är det någon som har en bättre lösnng på det? Åter till min grundfråga, är det någon som kopplat in Digns VCD med 'soft off' funktion på CSN VM?
Sjukt. Du kör med helt original CPU-kylare på AMD:n (vilken modell av processorn har du?) på ett Asus A8N-VM CSM? Utan extra styrning och såna saker? Vad kör du för chassie? Verkar vara bra luftflöde i det om du bara har PSU-fläkten utöver CPU-fläkten. Hur varmt går din CPU "normalt" eller obelastat kanske man ska säga? Runt 33 grader ligger min på när den är obelastad (och därmed nedklockad till 1GHz). Men iofs, jag har inte 100% kläm på det här så det kanske går att få den gå ännu kallare.
Postad 21 February 2006 - 17:59
Det du ser när du tittar på en pvr-150 bild är en TV signal som har kodat till
mpeg2 och sedan avkodats till din TV utgång.
Det blir annorlunda, om du uppskattar det får du avgöra själv.
Det gäller att välja högsta inspelningskvalite på pvr-150 om det skall bli bra.
Jag är medveten om tvåvägsomvandligen men jag står vid mitt ord :-) Jag vet inte vad "högsta kvalitet" är, dvs, när man slår i taket. Men jag kör med 720x576 upplösning i 6 Megabit. Såhär ser det ut när man spelar filen med MPlayer:
VIDEO: MPEG2 720x576 (aspect 2) 25.000 fps 6000.0 kbps (750.0 kbyte/s)
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
HTPC-burk
126 filmer
39 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?