Dags att summera lite intryck om TVn nu när jag haft den några dagar. Att interagera med TVn funkar helbra - menyer, Text-TV, responstid etc är bra. Ljudet är ok. TVn piper inte alls. Den är stor som ett as. Omdömen härunder rör främst bilden.
Låt oss börja med det dåliga, vilket inte är så mycket egentligen. Jag tycker bilden på vanliga TV-kanaler från antennuttaget är ganska sunkig. Klart sämre än min gamla 21" Grundig. Jag bor i hyreslägenhet i Uppsala och min hyresvärd (Studentstaden) har kontrakt med Tele2Vision (tidigare Kabelvision) som väl inte är direkt kända för att ge fin kvalité på sina kanaler och som heller inte ens börjat bygga ut sitt digitalnät så vitt jag förstår. Bilden var väl inte direkt bra tidigare heller på den äldre TVn, men dess ringa storlek och avsaknad av digital bildbearbetning var nog en fördel. Eftersom JVCn är större kan man ju förvänta sig att se fler artefakter, vilket jag gör, men det jag främst störde mig på är hur avmattade färgerna blev på den. Rött återges särskilt dåligt. Stora "enfärgsfält" (exempelvis som bakgrund vid reklamtext) upplever jag som mycket mer flammiga än tidigare. Det blir lätt färgskuggor brevid text. Lite som en kopia av en VHS från tidigt 80-tal

När jag kör över antenn så funkar inte heller automatisk avkänning av bildstorleken - man får glatt byta fram å tillbaka bäst man känner för det. Jag ser bara små interpolieringsartefakter när jag kör via antenn. Inte annars.
Jag upplever inte ovanstående som nån egentlig showstoper, men vill man se mycket på vanliga kanaler med denna TV ska man starkt överväga att skaffa en digitalbox och koppla den över scart-rgb eller ännu hellre komponent. Jag tycker det är skumt bara att TV-mottagningen inte blivit bättre än så här på så många år. Jag har sett stora gamla Finlux-apparater från urminnes tider med bättre bild än detta
Lite neutrala åsikter. TVns digitala kamfilter har en del inställningsmöjligheter som man kan leka med. Ibland ser det bäst ut helt utan (ex en redan skarp DVD), ibland med lite (TV-kanaler) eller mycket (rippad manga på DiVX). Jag har aldrig blivit särskilt impad av digitala filter som ska rena bilden och öka kontrasten - men det här filtret ger iaf mindre "svarta-korv"-artifakter i skuggiga områden jämfört med många andra. Svarta korvar brukar synas tydligt i exempelvis hallåans hår, eller ännu värre, Elisabet Höglunds knullruffs. Filtret är ok, men man får trixa lite för att hitta det som passar ens källa bäst.
Positivt. Bilden över komponent!

Herregud alltså vad snygga mina DVD-filmer från min nya Pioneer 585A blev med progressiva signaler över komponent (kabel: billig ClickTronic från Kjell & Co, 37897). Testade först med RGB-scart (även från en äldre Pioneer 646A) och då var färgerna matta och bilden en aning oskarp och ansträngd (kabel: alldeles för dyr TaraLabs från Hifiklubben). Med prog+komponent framträder färger och detaljer på ett helt annat sätt. Plötsligt blir det riktig klang och gyllene nyanser i färgerna. Jag har svårt att tro att man kan få bättre bild för den här prislappen, eller från en platt TV för dubbla eller trippla priset. Jag har iaf inte sett dom plattisarna ännu. Jag testade en rad olika filmer, THX 1138 (riktigt hög kvalité på den DVDn), Crouching Tiger och Sleepy Hollow (båda med ganska kluriga färgsättningar emellanåt och med en hel del riktigt mörka scener). Ska försöka hitta nån bra SuperBit-film att testa. Skulle testa lite scener, men blev sittande halva filmerna, hakan i golvet. Om det är fler här som överväger att köpa en billig DVD-spelare just för prog+komp - gör det, det är värt pengarna.
Smolk i bägaren är ju dock att TVn bara har ett komponentuttag. Nu när jag fått smaka på livets sötma vill jag ju såklart koppla alla prylar genom komponent, så jag antar att jag behöver hitta en bra komponentswitch. Har just beställt ett nvidia 6200-kort med extra stift i S-video porten som ska kunna leverera YPbPr över komponent, så jag återkommer med 1080i HTPC-intryck senare när jag fått det att funka.
I slimfit-tråden roade vi oss med att räkna punkter i rastret på Samsungs TV för att avgöra om det verkligen var nån poäng med HD-signaler. Jag bifogar härunder en närbild på rastret på JVCn. Ha i åtanke dock att linjalen vilar på en glasruta, en halv centimeter eller så utanpå rastret, så det kan vara så att antalet punkter blir aningen högt. Plus att min lilla Ixus ger en aning skevt perspektiv vid närbilder. Hursomhelst och approximativt:
Låt oss anta att antalet synliga tum är 30
..30".../|
......../....|
...../.......| 14,71"
/_____|
26,15"
Jag mätte högt upp till vänster på rastret.
Enligt bilden - 39 punkter på en tum -> 1020 punkter på bredden (kolumner)
Enligt bilden - 21 punkter på en cm -> 53 punkter på en tum -> 784 punkter på höjden (rader)
Om jag räknar rätt dvs! Ni som har TVn får gärna falsifiera dessa siffror!
Det må kanske diffa en del mot det verkliga antalet punkter i rastret, men det pekar helt klart på att att TVn har förmåga att rita detaljerade bilder. Hur det antal rader jag räknade fram passar ihop med 1080i låter jag vara osagt. Manualen hävdar ju att den tar 1125i. Vill testa det själv innan jag uttalar mig. Men hur är det nu, kräver 1080i 1080 rader eller 540 rader? Har som vanligt glömt...
Avslutningsvis har jag några frågor.
Som ni kan se på min bild på TVn är skärmen ganska ljus i mitten och mörkare längs kanterna när den är avstängd. Jag har inget minne av att den såg ut så när jag packade upp den. Hur ser era ut nu när ni kört dem ett tag? Kan det vara ett ohälsotecken? Är detta nåt jag bör oroa mig över eller åtgärda? BILDEN är lika ljus överallt när TVn är på.
Som ni ser har jag ett par B&W-högtalare brevid TVn på samma avstånd på bägge sidorna. Dom är inte särskilt väl avskärmade. Flyttar jag runt dom lite uppstår det magnetiska effekter på TV-bilden i form av rödfärgning nere i de undre hörnen om jag har blå testbild. Om jag då stänger av TVn och sätter igång den igen försvinner dessa färgningar - som om strålen kalibreras om vid uppstart efter rådande magnetiska miljö. Tror ni det är ok att ha högtalarna där jag har dem eller borde jag ta bort dem från TV-bänken för att det kan skada TVn i längden?
Har ni nåt bra förslag på komponentswitch?
Redigerat av korpenkraxar, 27 November 2005 - 22:17.