Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

JVC HV-32P40

143 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
JVC HV-32P40 (TV) 0 (0) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 22 November 2005 - 20:29

Redfaction
  • Redfaction
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

100Hz-teknik och 75Hz-teknik (ala JVC's DIST, Philips PP, Panasonics Aqutiy) är två helt skilda tekniker.
Ren 100-Hz skall i princip bara visa 625 linjer dubbelt så många gånger per sekund (dvs så länge man inte blandar in annan bildbehandlingsteknik)
75Hz-tekniken bygger på interpolering/uppskalning (625 linjer till 960 linjer) och ökning av frekvensen . Dvs det gäller att skalningsprocessorn hänger med och gissar rätt samtidigt som frekvensen ökas.
Det är bara att fråga alla PixelPlus-Aqutiy-ägare om deras bild är helt fri från artefakter, knappast.

M

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har då fan inga artefakter på min tv hur intensiva scener jag än matar den med.

Postad 22 November 2005 - 21:46

korpenkraxar
  • korpenkraxar
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Fick besök av posten idag oxå :o Har beställt en Pioneer 585 DVD-spelare som inte hunnit komma ännu, så jag väntar med att uttala mig om alla intryck till helgen... men fan asså vilken bjässe det är! Inte slimt att fita den på TV-bänken direkt :D

Förresten. Är det någon som läser den här tråden (eller kanske tom har TVn) som har erfarenhet av att koppla en dator med 1080i över komponent till TVn? Kör ni Powerstrip eller kanske Linux - vad har ni för Modeline? Nvidia 6200-kort med HDTV adapters går på ca 700:- . Kan nog vara värt att testa.

Postad 22 November 2005 - 23:09

slaven
  • slaven
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om det är HDmi som ställer till dessa geometrifelen??

Det verkar nästan som det iaf...

Postad 23 November 2005 - 00:10

Unregistered13971276
  • Unregistered13971276
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Ni som har beställt via elgiganten, har ni fått tvn levererad det datum ni kryssat för eller tidigare/senare?

//Emil

Postad 23 November 2005 - 00:27

korpenkraxar
  • korpenkraxar
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Ni som har beställt via elgiganten, har ni fått tvn levererad det datum ni kryssat för eller tidigare/senare?

//Emil

Öhh, minns inte att jag kryssade för nåt datum. Beställde den i fredags, fick den idag tisdag.

Postad 23 November 2005 - 16:43

Unregistered8e6a8e46
  • Unregistered8e6a8e46
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Sådana fel (bilden ovan) har jag faktiskt sett ett flertal gånger. Bland annat på svt testbild och i "rides" på discovery när kameran sveper över en fet bilgrill, men det sker så sällan att jag inte orkar störa mig på det.

Nu vet jag vad det är i alla fall. Man lär sig någe nytt varje dag.

Tack för upplysningen movieman!

Postad 23 November 2005 - 17:29

lutti
  • lutti
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0
Tack för bilderna! F*N vad stor den är?
Är den onormalt djup eller?

Postad 23 November 2005 - 17:34

lutti
  • lutti
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0
Tack för bilderna! F*N vad stor den är?
Är den onormalt djup eller?

Postad 23 November 2005 - 19:14

DEFCON 3
  • DEFCON 3
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Jag tänkte prova att koppla in min DVD till TVns proggresiva ingång, men undrar om det skulle fungera då jag läser i min instruktionsbok till DVDn att den har "progressive 480p video output" Vet ingenting om proggessive scan då min förra tv inte hanterade det. Kör med RGB scart nu så skulle jag käna något på att köra proggresivt (om det fungerar)?

Postad 24 November 2005 - 00:01

korpenkraxar
  • korpenkraxar
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Kör med RGB scart nu så skulle jag käna något på att köra proggresivt (om det fungerar)?

Jag kör nu med progressive scan över komponentkablar och det blir MYCKET bättre bild än RGB Scart på den här TVn. Återkommer till helgen med mer åsikter.

Förresten har jag också sett små interpoleringsartefakter lite då och då när jag kört på vanlig antennsignal. Inget allvarligt egentligen tycker jag, men ni kan ju kolla på SVTs ekonominyhetssändningar med scrollande börsinfo i underkanten av skärmen - där ser det lite lustigt ut för mig iaf. Men jag har ju ändå inga aktieinvesteringar :-)

Postad 24 November 2005 - 06:27

Redfaction
  • Redfaction
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
Har ju aldrig provat denna tv med vanlig antenn signal då jag kör allt via komponent.

Postad 24 November 2005 - 11:50

AxeliusG
  • AxeliusG
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Detta fantastiske tv har jag til salu på: www.dba.dk - sök på: "hdtv" och min annons med bildar dyckar upp!
Mycket billigare än i Sverige. Priset liggar inte fast!!
Undertecknade har köpt en 36" av samma typ med samma inhåll!

Postad 24 November 2005 - 16:12

Redfaction
  • Redfaction
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Förresten har jag också sett små interpoleringsartefakter lite då och då när jag kört på vanlig antennsignal.

<{POST_SNAPBACK}>

Du lär tyvärr se dom på vilken signal det än är, scart ,komponent etc
DIST-funktionen är tydligen alltid på och det är den som stör. Framför allt vid för mycket info och exempelvis om du får en situation med ett skarpt ansikte i förgrunden och en suddig bakgrund.
Ansiktet blir skarpare men DIST'en fattar inte att bakgrunden skall vara suddig utan försöker göra det också skarpt med följd att det blockar/flyter i bilden.

M

<{POST_SNAPBACK}>

Jag e väldigt bildkräsen och jag ser då inget.

Undrar om du ahr en likadan tv och därför vet att det är som du säger..:P

Postad 24 November 2005 - 19:39

korpenkraxar
  • korpenkraxar
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Har ju aldrig provat denna tv med vanlig antenn signal då jag kör allt via komponent.

<{POST_SNAPBACK}>

Redfaction, vad har du kopplat mot TVn mha komponent? DVD-spelare, digitalbox, TV-spel, dator...? Switchar du via en hemmabioreciever eller på annat sätt?

Nån annan som vet vad det finns det för digitalboxar på marknaden som pumpar komponent?

Postad 26 November 2005 - 09:30

davve123
  • davve123
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hallå! Har nu beställt min JVC HV-32P40 och hoppas på att jag blir nöjd bildmässigt. Hade tidigare en Hitachi CL32PW med svängd...bildruta..urk..100HZ var faktiskt hyfsad bild på den inga.. sk geofel vad jag kunde se. Den tvn gav upp efter 2 reparationer och en sista skrotning..en riktig problem tv...
Elgiganten verkar dock inte ha nån större koll när det gäller kollinummer och var min tv befinner sig..lovad lev efter 5 arbetsdar...återstår att se hur det blir med det. Brister även när det gäller lagersaldo. Nåja slutklagat nu...Mitt första inlägg i forumet och återkommer med recension av apparaten..
Davve

Postad 26 November 2005 - 10:41

Redfaction
  • Redfaction
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Nix har inte denna tv... dock har jag ägt två Philips med PixelPlus (samma teknik som denna).

<{POST_SNAPBACK}>

Samma teknik är det väl inte exact.:)

Postad 26 November 2005 - 10:42

Redfaction
  • Redfaction
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Redfaction, vad har du kopplat mot TVn mha komponent? DVD-spelare, digitalbox, TV-spel, dator...? Switchar du via en hemmabioreciever eller på annat sätt?

Nån annan som vet vad det finns det för digitalboxar på marknaden som pumpar komponent?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kör digitalboxen till min DVD inspelare med scart sen därifrån med komponent till reciver och sen därifrån till tv med komponent. Tyvärr för billiga kablar men det ger konstigt nog behagligare och bättre bild än när jag kör med scart rakt till tv.

Postad 27 November 2005 - 22:11

korpenkraxar
  • korpenkraxar
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Dags att summera lite intryck om TVn nu när jag haft den några dagar. Att interagera med TVn funkar helbra - menyer, Text-TV, responstid etc är bra. Ljudet är ok. TVn piper inte alls. Den är stor som ett as. Omdömen härunder rör främst bilden.

Låt oss börja med det dåliga, vilket inte är så mycket egentligen. Jag tycker bilden på vanliga TV-kanaler från antennuttaget är ganska sunkig. Klart sämre än min gamla 21" Grundig. Jag bor i hyreslägenhet i Uppsala och min hyresvärd (Studentstaden) har kontrakt med Tele2Vision (tidigare Kabelvision) som väl inte är direkt kända för att ge fin kvalité på sina kanaler och som heller inte ens börjat bygga ut sitt digitalnät så vitt jag förstår. Bilden var väl inte direkt bra tidigare heller på den äldre TVn, men dess ringa storlek och avsaknad av digital bildbearbetning var nog en fördel. Eftersom JVCn är större kan man ju förvänta sig att se fler artefakter, vilket jag gör, men det jag främst störde mig på är hur avmattade färgerna blev på den. Rött återges särskilt dåligt. Stora "enfärgsfält" (exempelvis som bakgrund vid reklamtext) upplever jag som mycket mer flammiga än tidigare. Det blir lätt färgskuggor brevid text. Lite som en kopia av en VHS från tidigt 80-tal :) När jag kör över antenn så funkar inte heller automatisk avkänning av bildstorleken - man får glatt byta fram å tillbaka bäst man känner för det. Jag ser bara små interpolieringsartefakter när jag kör via antenn. Inte annars.
Jag upplever inte ovanstående som nån egentlig showstoper, men vill man se mycket på vanliga kanaler med denna TV ska man starkt överväga att skaffa en digitalbox och koppla den över scart-rgb eller ännu hellre komponent. Jag tycker det är skumt bara att TV-mottagningen inte blivit bättre än så här på så många år. Jag har sett stora gamla Finlux-apparater från urminnes tider med bättre bild än detta :)

Lite neutrala åsikter. TVns digitala kamfilter har en del inställningsmöjligheter som man kan leka med. Ibland ser det bäst ut helt utan (ex en redan skarp DVD), ibland med lite (TV-kanaler) eller mycket (rippad manga på DiVX). Jag har aldrig blivit särskilt impad av digitala filter som ska rena bilden och öka kontrasten - men det här filtret ger iaf mindre "svarta-korv"-artifakter™ i skuggiga områden jämfört med många andra. Svarta korvar brukar synas tydligt i exempelvis hallåans hår, eller ännu värre, Elisabet Höglunds knullruffs. Filtret är ok, men man får trixa lite för att hitta det som passar ens källa bäst.

Positivt. Bilden över komponent! :) Herregud alltså vad snygga mina DVD-filmer från min nya Pioneer 585A blev med progressiva signaler över komponent (kabel: billig ClickTronic från Kjell & Co, 37897). Testade först med RGB-scart (även från en äldre Pioneer 646A) och då var färgerna matta och bilden en aning oskarp och ansträngd (kabel: alldeles för dyr TaraLabs från Hifiklubben). Med prog+komponent framträder färger och detaljer på ett helt annat sätt. Plötsligt blir det riktig klang och gyllene nyanser i färgerna. Jag har svårt att tro att man kan få bättre bild för den här prislappen, eller från en platt TV för dubbla eller trippla priset. Jag har iaf inte sett dom plattisarna ännu. Jag testade en rad olika filmer, THX 1138 (riktigt hög kvalité på den DVDn), Crouching Tiger och Sleepy Hollow (båda med ganska kluriga färgsättningar emellanåt och med en hel del riktigt mörka scener). Ska försöka hitta nån bra SuperBit-film att testa. Skulle testa lite scener, men blev sittande halva filmerna, hakan i golvet. Om det är fler här som överväger att köpa en billig DVD-spelare just för prog+komp - gör det, det är värt pengarna.
Smolk i bägaren är ju dock att TVn bara har ett komponentuttag. Nu när jag fått smaka på livets sötma vill jag ju såklart koppla alla prylar genom komponent, så jag antar att jag behöver hitta en bra komponentswitch. Har just beställt ett nvidia 6200-kort med extra stift i S-video porten som ska kunna leverera YPbPr över komponent, så jag återkommer med 1080i HTPC-intryck senare när jag fått det att funka.

I slimfit-tråden roade vi oss med att räkna punkter i rastret på Samsungs TV för att avgöra om det verkligen var nån poäng med HD-signaler. Jag bifogar härunder en närbild på rastret på JVCn. Ha i åtanke dock att linjalen vilar på en glasruta, en halv centimeter eller så utanpå rastret, så det kan vara så att antalet punkter blir aningen högt. Plus att min lilla Ixus ger en aning skevt perspektiv vid närbilder. Hursomhelst och approximativt:

Låt oss anta att antalet synliga tum är 30

..30".../|
......../....|
...../.......| 14,71"
/_____|
26,15"

Jag mätte högt upp till vänster på rastret.

Enligt bilden - 39 punkter på en tum -> 1020 punkter på bredden (kolumner)
Enligt bilden - 21 punkter på en cm -> 53 punkter på en tum -> 784 punkter på höjden (rader)

Om jag räknar rätt dvs! Ni som har TVn får gärna falsifiera dessa siffror!

Det må kanske diffa en del mot det verkliga antalet punkter i rastret, men det pekar helt klart på att att TVn har förmåga att rita detaljerade bilder. Hur det antal rader jag räknade fram passar ihop med 1080i låter jag vara osagt. Manualen hävdar ju att den tar 1125i. Vill testa det själv innan jag uttalar mig. Men hur är det nu, kräver 1080i 1080 rader eller 540 rader? Har som vanligt glömt...

Avslutningsvis har jag några frågor.

Som ni kan se på min bild på TVn är skärmen ganska ljus i mitten och mörkare längs kanterna när den är avstängd. Jag har inget minne av att den såg ut så när jag packade upp den. Hur ser era ut nu när ni kört dem ett tag? Kan det vara ett ohälsotecken? Är detta nåt jag bör oroa mig över eller åtgärda? BILDEN är lika ljus överallt när TVn är på.

Som ni ser har jag ett par B&W-högtalare brevid TVn på samma avstånd på bägge sidorna. Dom är inte särskilt väl avskärmade. Flyttar jag runt dom lite uppstår det magnetiska effekter på TV-bilden i form av rödfärgning nere i de undre hörnen om jag har blå testbild. Om jag då stänger av TVn och sätter igång den igen försvinner dessa färgningar - som om strålen kalibreras om vid uppstart efter rådande magnetiska miljö. Tror ni det är ok att ha högtalarna där jag har dem eller borde jag ta bort dem från TV-bänken för att det kan skada TVn i längden?

Har ni nåt bra förslag på komponentswitch?

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  jvc.jpg   597.31K   118 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  IMG_1299.JPG   1.29MB   158 Antal nerladdningar

Redigerat av korpenkraxar, 27 November 2005 - 22:17.

Postad 28 November 2005 - 07:21

Redfaction
  • Redfaction
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
Blir så arg, nu har jag fått problem med min nya JVC också. Den har börjat tjuta från en kondensator när tvn har stått på ett tag. Och den tjuter högt som fan man hör det även om man har stereon på högt som fan, det liksom skär i huvudet.

Postad 28 November 2005 - 12:40

DEFCON 3
  • DEFCON 3
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Blir så arg, nu har jag fått problem med min nya JVC också. Den har börjat tjuta från en kondensator när tvn har stått på ett tag. Och den tjuter högt som fan man hör det även om man har stereon på högt som fan, det liksom skär i huvudet.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har också märkt av ett högt tjutande ljud. Dock så är det bara ett par sekunder emellanåt, men jag har noterat det. Frågan är om det är någon defekt som man kan reklamera och ta på garantin. Tv:n är ju en vecka gamal, så lite mer borde man väl kunna kräva av den.

Postad 28 November 2005 - 14:34

Redfaction
  • Redfaction
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har också märkt av ett högt tjutande ljud. Dock så är det bara ett par sekunder emellanåt, men jag har noterat det. Frågan är om det är någon defekt som man kan reklamera och ta på garantin. Tv:n är ju en vecka gamal, så lite mer borde man väl kunna kräva av den.

<{POST_SNAPBACK}>

Snackade med Elgiganten och de var ju kassa men sen ringde jag till JVC och de sa åt mig att inte skicka den på service genom Elgiganten då de använder Strax och då är den borta minst 4 veckor i Danmark.

Så han sa åt mig att här i Gävle ringa elektronikservice så skulle de fixera spolarna och sen skulle det inte låta mer. samma problem som Sony och andra märken har problem med men detta tjut var äckligt högt alltså.

Postad 28 November 2005 - 19:13

davve123
  • davve123
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Min JVC kommer med posten imorrn och jag börjar nu bli riktigt nervös när ni pratar om tjutande kondensatorer. Redfaction! Var det ett allvarligt fel enligt JVC eller är det lätt fixat. Vilken uppfattning fick du om problemet?
DJ

Postad 28 November 2005 - 20:54

Redfaction
  • Redfaction
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
De ska bara fixera spolarna så är problemet ur världen, de flesta märken har problem med detta verkar det som, inte alla apparater lider av detta utan de som gör det fixas gratis av din lokale service firma som har avtal med JVC..:)

Postad 28 November 2005 - 20:59

korpenkraxar
  • korpenkraxar
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

JVC'n från  575/625 linjer till 960 linjer och 75Hz.

Hmm, minnet är ju bra men kort för min del. Detta nämndes ju redan på förra sida i tråden. Antar att jag borde ha kommit närmre 960 linjer än vad jag kom vid min hastiga uppskattning :) Nåväl ;) Var har du fått denna info om JVCs DIST ifrån, movieman? Skulle vara intressant att få veta lite mer.

davve123: min TV piper fortfarande inte iaf.

Postad 29 November 2005 - 10:19

Redfaction
  • Redfaction
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Hmm, minnet är ju bra men kort för min del. Detta nämndes ju redan på förra sida i tråden. Antar att jag borde ha kommit närmre 960 linjer än vad jag kom vid min hastiga uppskattning :P  Nåväl :P  Var har du fått denna info om JVCs DIST ifrån, movieman? Skulle vara intressant att få veta lite mer.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja hmmm.. lusläser jag nu det finstilta så ser jag att det skall vara 900 linjer (ej 960) i det lilla dokument som någon typ korpenkraxar ha postat :) :D
https://www.minhembi...ndpost&p=879038

M

<{POST_SNAPBACK}>

Men 75hz ska ju ge mindre flimmer än 50hz samt mindre eftersläp än 100hz..;)

Firman här i stan hämtar min nästa vecka sen ska det väl bara ta någon dag så är dem hemma igen utan tjut..:huh:

Postad 29 November 2005 - 10:22

Redfaction
  • Redfaction
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

JVC'n från  575/625 linjer till 960 linjer och 75Hz.

Hmm, minnet är ju bra men kort för min del. Detta nämndes ju redan på förra sida i tråden. Antar att jag borde ha kommit närmre 960 linjer än vad jag kom vid min hastiga uppskattning :) Nåväl ;) Var har du fått denna info om JVCs DIST ifrån, movieman? Skulle vara intressant att få veta lite mer.

davve123: min TV piper fortfarande inte iaf.

<{POST_SNAPBACK}>

Men antalet punkter du räknar till borde stämma då linjer och punkter är inte samma sak, upplösning på CRT och platt tv går ju inte att mäta på samma sätt.

Postad 30 November 2005 - 20:58

Unregistered13971276
  • Unregistered13971276
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Nu har jag också skaffat mig en JVC. Fick den igår så jag har inte hunnit kolla på så mycket ännu. Hyfsad analog (comhem, radhus) bild tycker jag, kollade på Greys Anatomy och 24 igår.
Kollat lite DVD, via Supra scart, och det är bra bild. Inte exceptionell men bra. Ska beställa komponentkablar (velar lite då jag funderar på att beställa en logitech-fjärr samtidigt) ska bli kul och se skillnaden!
Förhoppningsvis köper jag xbox 360 snart också, ska bli intressant!

Har lite kopplingsbekymmer: https://www.minhembi...=60&searchtime=

Postad 01 December 2005 - 07:47

Unregistered49728006
  • Unregistered49728006
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Dena TV:n värkar ju vara helt duglig. Är det ingen som har den och som kan ta några bilder från olika håll och lägga ut? Jag tycket det är rätt viktigt hur den ser ut från sidan me.

Postad 02 December 2005 - 20:28

davve123
  • davve123
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jag har nu fått problem med min JVC. Fick min tv i måndags och oturen började i torsdags då bilden började gå mot det rödare hållet. Idag fredag är bilden riktigt röd och allt rött verkligen lyser rött medans det svarta är kolsvart. Har provat alla möjliga intsällningar men lyckas inte få till bilden! Redfaction! Har du några synpunkter på detta. Är den nån annan som har haft liknande problem med denna tv?
Matar tv apparaten med analog kabeltv signal.

Davve

Postad 02 December 2005 - 20:58

Unregistered13971276
  • Unregistered13971276
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Jag har också problem... :P

Nedre delen av bilden (övre raden av textningen och en bit upp) "fladdrar"/filmmrar/är ostabil... vet inte riktigt hur jag ska beskriva, men det kommer och går i alla fall. Ser inget när jag precis satt på tv'n, det kommer efter ett tag.
Såg det först när jag tittade på analog tv, störning antog jag och tänkte inte mer på det. Sedan såg jag samma fenomen på tombraider (DVD: Yamaha S550, Supra FS Fullscart), idag på Meet the parents.
Köpte även en XBOX idag! :) Ställde in den på 1080i, grym bild! Men här upptäckte jag fladdret igen... knappt märkbart när man speler PGR3 men i menyerna syns det tydligt!
Någon som vet vad det kan vara?!
Smartast att kontakta JVC direkt istället för Elgiganten?

//Emil

ps. ska försöka slänga upp ett filmklipp på fenomenet imorgon!

Redigerat av Unregistered13971276, 02 December 2005 - 21:00.

Postad 02 December 2005 - 21:22

3Dfx_man
  • 3Dfx_man
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hej! Har en en 42 tums HD Ready plasma (LG42PX12X)
och har hört att det ska va strul med att koppla in denna
på en kommande PS3 (kanske då även xbox 360)

Jag undrar om det är någon som känner till detta,
eller som har något att säga om detta eventuella
problem ?

Mvh /j.s

Postad 02 December 2005 - 22:22

Unregistered13971276
  • Unregistered13971276
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Här kommer ett litet FILMKLIPP på felet på min tv...

XBOX 360, HD 1080i: Vad är fel?

Tomb Raider, Yamaha DVD-S550 + Supra FS Fullscart: Tomb Raider

Hoppas på att någon vet vad det kan vara... :)

Redigerat av Unregistered13971276, 02 December 2005 - 22:24.

Postad 03 December 2005 - 14:46

davve123
  • davve123
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Ja det är samma problem när jag spelar upp dvd. Blir nog till att försöka reklamera denna tv. Nu har det varit för mycket strul med CRT apparater för min del. Nu satsar jag på LCD 32".
Davve

Postad 03 December 2005 - 16:46

korpenkraxar
  • korpenkraxar
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Hoppas på att någon vet vad det kan vara...  :angry:

Hmm, det där klippet var lite blurrigt och kort, men jag tyckte det såg ut ungefär som de där interpoleringsartefakterna vi diskuterat tidigare, fast mycket mer. Antar att Xboxen sitter med komponent. Vad händer om du går över till progressiv PAL istället för 1080i (om det går)? Kanske är det så att mappningen av just 1080i-signalen blir skum på TVn om den kör på 900 linjer eller nåt. Jag har hittills inte lagt märke till något sådant som var så illa. :(

När ni säger att bilden blivit rödaktig, blöder färgen över eller hur menar ni? Har ni nåt bra exempel från nån film man skulle kunna testa eller är det helt uppenbart oavsett källa? Har inte sett det på min TV iaf.

Jag är fortfarande mkt nöjd. Hoppas det inte går illa med min TV oxå :(

Redigerat av korpenkraxar, 03 December 2005 - 16:49.

Postad 03 December 2005 - 18:15

Unregistered13971276
  • Unregistered13971276
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

Hoppas på att någon vet vad det kan vara...  :angry:

Hmm, det där klippet var lite blurrigt och kort, men jag tyckte det såg ut ungefär som de där interpoleringsartefakterna vi diskuterat tidigare, fast mycket mer. Antar att Xboxen sitter med komponent. Vad händer om du går över till progressiv PAL istället för 1080i (om det går)? Kanske är det så att mappningen av just 1080i-signalen blir skum på TVn om den kör på 900 linjer eller nåt. Jag har hittills inte lagt märke till något sådant som var så illa. :(

När ni säger att bilden blivit rödaktig, blöder färgen över eller hur menar ni? Har ni nåt bra exempel från nån film man skulle kunna testa eller är det helt uppenbart oavsett källa? Har inte sett det på min TV iaf.

Jag är fortfarande mkt nöjd. Hoppas det inte går illa med min TV oxå :(

<{POST_SNAPBACK}>

- Det är inte bara när jag kör 1080i på xboxen detta problem framträder. Även på analog och dvd. Tycker det verkar som att det är något fel på bildröret? Borde vara ett solklart fabrikationsfel?!

Postad 03 December 2005 - 18:58

Redfaction
  • Redfaction
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
Fan va skumt så där är det verkligen INTE på min iallafall

Postad 03 December 2005 - 19:09

Unregistered49728006
  • Unregistered49728006
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Jag har ju nästan sparat ihop till den här TV:n nu, Tycker ni inte att jag ska köpa den nu?
Jag börjar faktiskt bli väldigt skeptisk till det här med dyra CRT.
Mina föreldrars Widescreen för 3000:- har det inte varit några problem med på något sett och bilden är ju helt ok enligt mig :S

Postad 03 December 2005 - 19:37

davve123
  • davve123
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
De första dagarna upplevde jag bilden som neutral och verkligen en kanon bild. Numera efter 6 dar så framtäder färgerna aldeles för starkt lysande enligt min mening. Den röda dominerar medans de andra färgerna även de är starka. Den svarta är riktigt svart och jag får dra upp ljuset på max för att se tex publiken i postkodmiljonären, men då blir det ju för ljust istället.

Färgbalansen går inte att justera, endast vid NTSC signal.
Davve

Ju mer rött i bilden desto mer tar röda över i hela bilden!

Postad 03 December 2005 - 19:42

davve123
  • davve123
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Om jag ska vara väldigt petig så har jag lite geometeri fel. Upplever bilden som konkav ytterst lite alltså men det syns om man tittar noga och jämför med tvns kanter

Postad 04 December 2005 - 08:58

Redfaction
  • Redfaction
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Om jag ska vara väldigt petig så har jag lite geometeri fel. Upplever bilden som konkav ytterst lite alltså men det syns om man tittar noga och jämför med tvns kanter

<{POST_SNAPBACK}>

Det är väl din tv de tär fel på då jag har inte detta problem men jag har stängt av alla digitala hjälp saker då det blev för skarp bild med dessa på.

Vad har du för in signal till tvn? Kör du analog tv eller digital tv och isåfall vilken box och är det sattelit, boxer eller kabel?

Allt hänger ju liksom inte på tvn utan minst lika mycket på kringutrustning.

Postad 04 December 2005 - 20:24

korpenkraxar
  • korpenkraxar
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Nu har jag lyckats koppla min linuxburk till TVn med ett nvidia 6200-kort och 1080i-signal med komponentkabel. Bilden på divx-film blir asbra. Dock har jag stött på en elak gotcha under mina komponentkabeläventyr.

Lite visuella problem:
1. Bilden overscannar MYCKET när man kör 1920x1080i - runt 100-150 pixlar på vardera sida och ca 50 pixlar under/övertill.
2. Den interlacade bilden flimrar en hel del. Inte så irriterande för film, men om man vill surfa eller göra nåt annat skrivbordsjox på TVn är det ganska plågsamt.

Detta är garanterat inte bara JVCs fel, utan nvidias drivrutiner har skuld i detta oxå. Problemet är att nvidias drivrutin inte tillåter en att ha custom modelines eller reducera overscanningen när man kör på TV över just komponent, utan godkänner bara ett visst urval av upplösningar, så det är inte lätt att göra nåt åt det om man vill köra 1080i.

Jag kommer att starta en ny tråd om detta problem i HTPC sektionen.

Förresten så borde den här tråden bli den officiella JVC HV-32P40 tråden tycker jag.

Postad 04 December 2005 - 21:17

davve123
  • davve123
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Det är inge fel på tvn, glöm mina tidigare inlägg. Har analog bild från kabeltv (svesat). När jag tittar på tv4 och kanal fem ser jag tydligt färgskiftningar i rött och detta beror förstås på den taskiga analoga signalen. Jag och min nojighet...hihi. Och angående geometrin så är den mycket bra, men kunde vara lite bättre på min tv. Lite konkav är den allt, både analogt och när jag spelar upp från min yamaha dvds540med komponent, och i menyer. Tvn levererar ju en kanonbild med en otroligt bra svärta och klara färger. Har förökt hitta felet som jag upplevde även på dvdn, men har nu tittat på ett flertal dvd filmer och bilden är underbart bra.
Davve

Postad 05 December 2005 - 02:33

Unregistereded802403
  • Unregistereded802403
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Tjabba är inte JVC ett Bmärke om man jämför med sony philips och panasonic det låter lite b i mina öron men jag kanske har fel.Någon som vet hur Philips32pw9570 är bildmässigt?

Postad 05 December 2005 - 03:10

korpenkraxar
  • korpenkraxar
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Har nu testat en hel del HD-material från den här sidan.. Jag är väl inte den som normalt sett surfar in på M$ :P , men dessa klipp är helt fantastiska. Har ni inte testat dessa eller andra 1080-filmer på TVn, så har ni inte sett vad den går för. Seriöst. Mina DVDer känns SÅÅ gamla och fula :D

Postad 05 December 2005 - 03:56

Dr Cain
  • Dr Cain
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0

Tjabba är inte  JVC ett Bmärke om man jämför med sony philips och panasonic det låter lite b i mina öron men jag kanske har fel.Någon som vet hur Philips32pw9570 är bildmässigt?

<{POST_SNAPBACK}>

JVC är ju Victor Corporation of Japan, ett japanskt "finmärke"... Dom är väl iofs inte riktigt lika prestigefyllda här, men det är defentivt inget dåligt märke.

Postad 05 December 2005 - 18:29

Unregistered49728006
  • Unregistered49728006
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
[QUOTE]
QUOTE(ozzman @ Dec 5 2005, 03:33 )
Tjabba är inte JVC ett Bmärke om man jämför med sony philips och panasonic det låter lite b i mina öron men jag kanske har fel.
*

Jag tycker att Philips låter som ett Bmärke, det kanske inte gör dåliga grejjor rent tekniskt sett.
Men skiten funkar ju aldrig :P .

Ps. på bilderna på denna tvn så ser man tydliga "flåttfläckar" i lacken. syns de fläckarna på riktigt me?

Postad 05 December 2005 - 19:41

Unregistered13971276
  • Unregistered13971276
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Anlitar Elgiganten fortfarande STRAX? Hur är servicen?

Felet med min tv blir grövre och grövre... har svängningar på över 10mm i bilden... :P

Har jobbat på problemet idag: Först var jag inne på DIREKTSERVICE här i örebro (JVC-autoriserad) men det ägget ville ju inte ens lyssna på vad problemet var när jag sa att jag köpt den på elgiganten.
Pratade med JVC, centralservice, och de hade inte hört talas om något liknande. Har skickat iväg filmklipp till dem så de får se själva. MEN de har ju inte service'n, de kunde serva den åt mig men jag får själv frakta tv'n till upplands väsby... Tänkte fråga elgiganten om de inte kan skicka tv'n dit istället men det lär väl inte hända?

Ska ringa Elgiganten imorgon tänkte jag, eller ska man gå in i varuhuset???

Postad 06 December 2005 - 15:08

ropp
  • ropp
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
nån som har en bild på hur baksidan på TVn ser ut? var sitter alla ingånger. måste man ha flera cm extra bakom Tvn bara för att få plats me kablarna som ska in eftersom de sticker rakt ut?

Postad 06 December 2005 - 15:23

Unregistered8e6a8e46
  • Unregistered8e6a8e46
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

nån som har en bild på hur baksidan på TVn ser ut? var sitter alla ingånger. måste man ha flera cm extra bakom Tvn bara för att få plats me kablarna som ska in eftersom de sticker rakt ut?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har TVn ca 35 millimeter från väggen hemma hos mig. Närmare än så bör man nog inte ligga. Jag har både scart och komponent kopplat till TVn.

Postad 06 December 2005 - 15:25

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Enligt manualen så klarar TV:n 625p, 525p och 1125i. Det står inte att den klarar 1080i. Men det gör den alltså?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.