* Officiell Tråd - Compact XZ/WZ/ML *
111 svar till detta ämne
Postad 08 September 2005 - 21:18
Vierdank
-
Vierdank
-
Rookie
-
5 inlägg
Har du Thule-steget bryggkopplat eller? Hur som helst skulle jag föreslå en test med ett _riktigt_ stort slutsteg, se mitt inlägg ovan.
<{POST_SNAPBACK}>
Thulen levererar 2x250 eller 5x100. Omkopplingen sker fjärrstyrt från försteget (eller manuellt från fronten). Så visst bryggar den i någon slags konfiguration. Jag kör Accuphase DAC:en rätt in i de bal. ingångarna och går inte via (det fullt utmärkta) försteget. Har egentligen inte någon känsla av att Thulen "säckar" - det finns gott om styrka. Men då ju förstärkare uppför sig på olika sätt, oavsett effektangivelser, så vore det givetvis värt att prova med något mera muskler - gärna äkta klass A. Thule kör med variabel bias-ström till slut-trissorna och åstadkommer då en slags A-drivning. Man mäter strömmen ut till högt och pytsar lagom med ström till trissorna så att de inte switchar. Apparaten är konstant varm - men inte het som när krämen ligger på i äkta klass A. Har också tillgång till en Accuphase A-20 som ger "ynka" 20W klass A. Den bevisar att det är skillnad på hur stärkare beter sig, eftersom den orkar driva högtalarna ganska väl. Dock skulle det behövas mer reserver, helt klart. 87dB känslighet är ju inte så strålande, men ingen katastrof. Lasten är ju heller inte svår. Så förmodligen är högtalarnas tillbakadragna karaktär starkt bidragande till att man känner behov av mer effekt. Man önskar att något s a s skulle "lossna". Men det kanske kommer med tiden (?). Är det någon här som har provat Jungsons monoblock (JA-50, JA-100)? Förefaller intressanta i price/performance på papperet. Den frågan kanske skall ställas i annan del av forumet?
Redigerat av Vierdank, 08 September 2005 - 21:31.
Postad 08 September 2005 - 22:12
johnbull
-
johnbull
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Jag snor en stund i denna tråden som nu lutar mer åt enbart för giganterna från Compact.
Jag såg ett par snygga stativare på www.nysound.com som tydligen tillverkas av Compact fast de säljer dem under namnet Sendsound som verkar vara namnet på moderbolaget.
Det är iaf WZ-1 som jag är intresserad av och på bilderna på nysopund så ser det ut som om den är högre i bakänden. På tex. ihifi så ser man inte alls detta
Jag ahr mailat nysound och frågat om det är så att högtalarna på bilden är de som överensstämmer emd modellnamnet och de säger att det är så.
Är det ngn form av synvilla tro?
Postad 09 September 2005 - 15:16
AnTra
-
AnTra
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Inte så dum denna nya stativare från Compact.
Postad 09 September 2005 - 23:46
johnbull
-
johnbull
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Vad heter den pjäsen?
Den ser nice ut speciellt med det stativet
Postad 10 September 2005 - 06:52
calle_jr
-
calle_jr
-
Forumräv
-
-
898 inlägg
Så nu väntar vi en vecka igen
Det är plågeri! Men då ju förstärkare uppför sig på olika sätt, oavsett effektangivelser, så vore det givetvis värt att prova med något mera muskler - gärna äkta klass A.
Precis. När jag har luskat i det har jag förstått att det _går_ att matcha ett klass A-steg med ett digitalt steg (exvis ICE Power) till basen i en bi-amp-konfiguration. Specarna på Compact är väldigt bra innehållsmässigt tycker jag. Men, de är ju trots allt kinesiska och man kanske inte kan jämföra dem med en europeisk högtalare, vem vet. Man kanske inte "får igång" XZ-5 ens med ett slutsteg av referensklass om det är för klent. Skulle vara intressant att få dem uppmätta enligt europeisk norm. Insisterar på att du återkommer här med hur du löser det, Vierdank Är det någon här som har provat Jungsons monoblock (JA-50, JA-100)? Förefaller intressanta i price/performance på papperet. Den frågan kanske skall ställas i annan del av forumet?
Ja, den kan ställas här. Länk 1 och länk 2 som behandlar JungSon-slutsteg.
Postad 10 September 2005 - 06:57
calle_jr
-
calle_jr
-
Forumräv
-
-
898 inlägg
Vad heter den pjäsen? Den ser nice ut speciellt med det stativet
Den heter Compact ML-05 och stativet heter Z-70. Om intresse finns kommer denna officiella tråd utökas med ML-serien.
Postad 10 September 2005 - 07:14
calle_jr
-
calle_jr
-
Forumräv
-
-
898 inlägg
Det är iaf WZ-1 som jag är intresserad av och på bilderna på nysopund så ser det ut som om den är högre i bakänden. På tex. ihifi så ser man inte alls detta Jag ahr mailat nysound och frågat om det är så att högtalarna på bilden är de som överensstämmer emd modellnamnet och de säger att det är så. Är det ngn form av synvilla tro?
WZ-serien finns (lite förvillande) i en SC-variant och en CZ-variant. SC är en så kallad "Vifa Collectors version" och CZ är en "Super value version". Den du hänvisar till på ihifi är SC medan nysound säljer bägge varianterna.
Postad 10 September 2005 - 13:14
johnbull
-
johnbull
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Ok, men hur skall man veta vilken som är den som är högre i bak för det ser man inte ens på sendsounds hemsida?
Jag är mycket intresserade av stativare i ML serien också så den får gärna inkluderas tycker jag
Postad 10 September 2005 - 14:04
calle_jr
-
calle_jr
-
Forumräv
-
-
898 inlägg
Ok, men hur skall man veta vilken som är den som är högre i bak för det ser man inte ens på sendsounds hemsida?
Jag tycker att man ser det tydligt på CZ-versionen på Sendsounds hemsida:
Postad 10 September 2005 - 16:17
johnbull
-
johnbull
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Det är de jag vill ha, men om man kollar på samma högtalare på sendsounds sida så ser de inte alls ut att vara sneda upptill?
Men hur som hellst så hur tror ni de sköter sig ljudmässigt sett då?
Jag har inget att driva dem med så det blir en ny anläggning som primärt kommer gå som hemmabio
Postad 16 September 2005 - 17:13
AnTra
-
AnTra
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Ja äntligen har allt kommit !,
Det har bara tagit 7 månader sedan beställning !!, men den som väntar ,,,,
Har börjat packa upp,
Postad 16 September 2005 - 17:36
calle_jr
-
calle_jr
-
Forumräv
-
-
898 inlägg
Har börjat packa upp,
Det här ska bli riktigt spännande...
Postad 16 September 2005 - 21:14
calle_jr
-
calle_jr
-
Forumräv
-
-
898 inlägg
Postad 16 September 2005 - 21:18
softman3
-
softman3
-
Beroende
-
-
1449 inlägg
kan bara instämma...
ska själv köpa ett par xz-1 så har vi ett par bosatta i sthlm för visning, har även varit med den vid ett par butiker. har fått mycket bra feedback......
bruden vart helt såld på den när jag kom hem idag, hon bara wow! en aha upplevelse.... nice...
btw calle jr, har du sett mn swan sub??? tror jag fick fel i min låda ( eller så har dom uppgraderat ) hur som skulle den macha xz1 mycket bra... bilder finns i swan tråden... värsta piano lacken som är som svart krom...
Redigerat av softman3, 16 September 2005 - 21:33.
Postad 16 September 2005 - 21:42
AnTra
-
AnTra
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Hej på er!,
Ni får en bild på dom, tyvärr har jag en dålig kamera så vill inte gödsla med dåliga bilder!.
Men har mycket intressant att förmedla.
Har ett system Compact M900/300 samt collectors versionen av WZ-5.
Kan säga att finishen är rent sjukt bra och det var ingen lek att bära in dom.
Softman missa inte originalstativen till XZ-1:orna mycket FINA med bottenplattan i ren Marmor/trä extrem finish på dom också.
MVH AnTra
Postad 16 September 2005 - 21:43
hera
-
hera
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
tic toc; nu har jag suttit här sen 17:36 XZ-8 + pass labs förstärkeri + cayin-spelare
kom igen nu AnTra!
<{POST_SNAPBACK}>
Calle batterierna tog slut i skruvdragaren när jag skulle skruva upp lådorna till Antra:s XZ8:er otroligt vad skruvar till lådorna grym finish på byggena måste jag säga som är en av två "vad vi vet" första i sverige som fått se denna otroliga skapelse häftiga galler med sug/magnetpassning " XZ1 var inte dålig den heller men den har jag inte lyssnat på" Mvh Hera
Redigerat av hera, 16 September 2005 - 21:44.
Postad 16 September 2005 - 21:47
softman3
-
softman3
-
Beroende
-
-
1449 inlägg
Softman missa inte originalstativen till XZ-1:orna mycket FINA med bottenplattan i ren Marmor/trä extrem finish på dom också.
<{POST_SNAPBACK}>
ska ha dom också... man kan ju inte köpa en hummer och köra med 15" hjul eller hur!?!? ska det va så ska det... snyggt antra, det var nog ett köp som kommer att ge dej ett leende länge länge... helt galet att dom kan ha en så hög kvalite på finnishen... sjukt snyggt...
Postad 16 September 2005 - 21:56
calle_jr
-
calle_jr
-
Forumräv
-
-
898 inlägg
Ni får en bild på dom, tyvärr har jag en dålig kamera så vill inte gödsla med dåliga bilder!.
Gödsla kan man inte beskylla dig för! Klockan är ju 22:54, alla barn har gått o lagt sig. Ingen fara att visa nakenbilder nu, väl Har ett system Compact M900/300 samt collectors versionen av WZ-5.
Även detta ska bli mycket intressant att höra om.
Redigerat av calle_jr, 16 September 2005 - 22:13.
Postad 17 September 2005 - 00:00
mr huhta
-
mr huhta
-
Veteran
-
-
2218 inlägg
Dom e snuskigt snygga
Postad 17 September 2005 - 01:36
Unregistered1041101d
-
Unregistered1041101d
-
Veteran
-
-
2015 inlägg
Dom e snuskigt snygga 
<{POST_SNAPBACK}>
Med detta instämmer jag och säger - mera bilder till folket. /Passerati
Postad 17 September 2005 - 01:43
Unregistered1041101d
-
Unregistered1041101d
-
Veteran
-
-
2015 inlägg
Ja äntligen har allt kommit !,
Det har bara tagit 7 månader sedan beställning !!, men den som väntar ,,,,
Har börjat packa upp,
<{POST_SNAPBACK}>
Tjena En liten fråga bara, du har väl inte behöva legat ute med pengarna i 7 månader. Jag skulle blivit smått nervös för mindre. Och till sist vad väger XZ-8 ? Mvh Passerati
Postad 17 September 2005 - 07:17
softman3
-
softman3
-
Beroende
-
-
1449 inlägg
En liten fråga bara, du har väl inte behöva legat ute med pengarna i 7 månader. Jag skulle blivit smått nervös för mindre.
Och till sist vad väger XZ-8 ?
<{POST_SNAPBACK}>
till en början är ju hela lådan hand gjord, utfrästa skivor limmade i en vad som ser ut att vara sjukt noga stumm låda. det lär ta sin tid att bygga och jag tror inte dom hade börjat bygga utan att man har betalat frö sej... vikten är 130 kg per styck....
Postad 17 September 2005 - 10:15
Unregisteredabb40bc2
-
Unregisteredabb40bc2
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Precis som Softman3 säger så tar dessa tid att bygga, en månad för ett par (!) om allt flyter på väl (detta par tog 2 månader p.g.a. komplexiteten i lådan och den extrema kunskap som krävs. Självklart tillverkas dessa endast på beställning och efter betalning. Vikten på 130 kg/st stämmer, men det är när dom är packade för transport över hela världen. Men dom är inte lätta uppackade heller En liten fråga bara, du har väl inte behöva legat ute med pengarna i 7 månader. Jag skulle blivit smått nervös för mindre. Vi var nog båda en aning nervösa när felleveransen kom. Inte för att Compact blåst oss, men för att prylarna skulle blivit stulna på vägen. Men nu är allt på plats och jag längtar tills xz-8 passerar 150-300 timmar och man kan få ett ordentligt lyssningsintryck. Det är en ruskigt kompetent anläggning du har AnTra, jag får ta tåget upp någon gång framöver. Mvh
Postad 18 September 2005 - 00:46
hera
-
hera
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Precis som Softman3 säger så tar dessa tid att bygga, en månad för ett par (!) om allt flyter på väl (detta par tog 2 månader p.g.a. komplexiteten i lådan och den extrema kunskap som krävs. Självklart tillverkas dessa endast på beställning och efter betalning.
Vikten på 130 kg/st stämmer, men det är när dom är packade för transport över hela världen. Men dom är inte lätta uppackade heller
En liten fråga bara, du har väl inte behöva legat ute med pengarna i 7 månader. Jag skulle blivit smått nervös för mindre.
Vi var nog båda en aning nervösa när felleveransen kom. Inte för att Compact blåst oss, men för att prylarna skulle blivit stulna på vägen. Men nu är allt på plats och jag längtar tills xz-8 passerar 150-300 timmar och man kan få ett ordentligt lyssningsintryck. Det är en ruskigt kompetent anläggning du har AnTra, jag får ta tåget upp någon gång framöver.
Mvh
<{POST_SNAPBACK}>
Har precis kommit hem från en runda bland polarna bastu samt lite whisky avslutade med rammstein XZ8 samt sarah brightman också XZ8 otrolig djupbas och känsla "alla oavsett intresse blir helt förstummade och lyser upp i ett leende när det låter högt men ändock ljuvligt vackert" har även tidigare under dagen haft en liten demo på samma låtar "samma rum men andra prylar mer i Swan tråden"
Redigerat av hera, 18 September 2005 - 10:59.
Postad 18 September 2005 - 15:53
AnTra
-
AnTra
-
Amatör
-
-
60 inlägg
En bild till !,
MVH AnTra
Postad 18 September 2005 - 16:13
calle_jr
-
calle_jr
-
Forumräv
-
-
898 inlägg
En bild till !
Snyggt! Du tar väl av grillarna när du finspelar? Jag tycker träramen sitter en aning knepigt, och kan förvisso inte påvisa någon skillnad men blotta åsynen av en träram så nära elementen gör att man har svårt att tro att det inte påverkar ljudbilden negativt. Vi vill ha bild utan galler och bild på terminaler!
Postad 19 September 2005 - 06:55
AnTra
-
AnTra
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Bilder på terminal samt utan galler ! På nära nog maxvolym så skulle du nog kunna ställa en krona på högkant bara ytan hade varit horisontell  , lådan är STENDÖD !. En bild till ! Snyggt! Du tar väl av grillarna när du finspelar? Jag tycker träramen sitter en aning knepigt, och kan förvisso inte påvisa någon skillnad men blotta åsynen av en träram så nära elementen gör att man har svårt att tro att det inte påverkar ljudbilden negativt.
Vi vill ha bild utan galler och bild på terminaler! 
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 19 September 2005 - 07:05
softman3
-
softman3
-
Beroende
-
-
1449 inlägg
tjusigt antra... riktigt tjusigt....
Postad 20 September 2005 - 21:02
calle_jr
-
calle_jr
-
Forumräv
-
-
898 inlägg
Förstainlägget uppdaterat; WZ-seriens specar samt ett gäng subbor//Calle_jr
suw150_b_01.jpg 15.76K
0 Antal nerladdningar
Postad 02 October 2005 - 21:34
AnTra
-
AnTra
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Ja vad skall man säga om XZ-1:orna har nu lyssnat på dom ganska så ingående under 3 dagars tid och måste bara få säga att detta måste vara en av världens bästa stativare alla priskategorier. Har lyssnat på mycket i den klassen då jag är lite av "Stativar-fan" och i den storleken som dom är så har jag aldrig hört något så bra. Jag fick ju dom med allt det andra och har liksom lagt dom åt sidan pga dess löjligt lilla "yttre", (Dömma grisen i säcken-fenomenet, Ni vet). Kan bara varmt gratullera alla som köpt denna fantastiska stativare, kan inte förstå hur man skall kunna bli missnöjd??. MVH AnTra ska ha dom också... man kan ju inte köpa en hummer och köra med 15" hjul eller hur!?!? ska det va så ska det... snyggt antra, det var nog ett köp som kommer att ge dej ett leende länge länge... helt galet att dom kan ha en så hög kvalite på finnishen... sjukt snyggt... <{POST_SNAPBACK}> [/quote]
Postad 24 November 2005 - 16:41
Unregisteredabb40bc2
-
Unregisteredabb40bc2
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Har precis packat upp och lyssnat på första låten med ett nytt par högtalare De är, liksom många andra högtalare, väldigt mycket snyggare i verkligheten och var klart större än vad jag väntat mig, vilka tror ni att det är?  Edit: Lägger in en ledtråd
Redigerat av Unregisteredabb40bc2, 24 November 2005 - 17:25.
Postad 24 November 2005 - 17:21
Unregisteredabb40bc2
-
Unregisteredabb40bc2
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Nä, det här går ju inte, nästa bild 
Postad 24 November 2005 - 18:03
Unregisteredabb40bc2
-
Unregisteredabb40bc2
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Sista ledtråden, nu är det väldigt lätt för den som är läskunnig (och kan språket) 
Postad 24 November 2005 - 18:59
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
Compact WZ-1 MkII SC...
Berätta mer!
Postad 24 November 2005 - 19:02
Unregisteredabb40bc2
-
Unregisteredabb40bc2
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Att det skulle ta en helt timme att lösa den här gåtan
Gissningen är alltså rätt. Det är WZ-1 SC som alltså är "Collectors Version" av wz-1 med vifa-element och valnöt.
Fler bilder följer...
Postad 24 November 2005 - 19:04
Unregisteredabb40bc2
-
Unregisteredabb40bc2
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Postad 24 November 2005 - 19:05
Berggren
-
Berggren
-
I Am The God Of Hellfire
-
-
3967 inlägg
Damn!
Den var läcker.
Första intycken som du har av den Henrik är? ..........
Redigerat av Berggren, 24 November 2005 - 19:06.
Postad 24 November 2005 - 19:12
Unregisteredabb40bc2
-
Unregisteredabb40bc2
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Jag har tyvärr bara ett monoblock igång nu, så jag kör dual mono
Intrycken av finnishen kanske du förstår, de är riktigt snygga och jag skulle inte gissa rätt på prislappen.
Ljudmässigt så kan jag av förklarliga skäl inte säga så mycket ännu, men det verkar vara en mycket öppen högtalare med massor av närvaro. Den har också klart högre känslighet än XZ-1, så den klarar sig nog bra med mindre än ett kärnkraftverk kopplat direkt till den
Återkommer när jag smält detta och kanske fått tag på ett stereosteg.
Mvh
Edit: Har ett par fler bilder i mitt galleri, men deras kvalitet matchar inte de övriga så jag utelämnar dem tills jag laddat batterierna och tagit bättre
Redigerat av Unregisteredabb40bc2, 24 November 2005 - 19:14.
Postad 27 December 2005 - 10:00
calle_jr
-
calle_jr
-
Forumräv
-
-
898 inlägg
Jag och HenrikN har talats vid ett antal gånger om att ta hit xz-1 och lyssna på dem parallellt med xz-5 i samma system. Vi bor ganska långt ifrån varandra (åtminstone tycker man det som skåning med närhet till allt). Igår blev det äntligen av. Här kommer lite bilder:  Henrik tog av frontskydden mm. Compact har gjort ett frontskydd till en av sina modeller som faktiskt är ett frontskydd - det skyddar fronten vid transport:  Vad jag sysslade med vet jag inte riktigt:  Jag har bytt 7"-elementet och Henrik synar detta:  Jag vet inte riktigt vad jag gör här heller, men det verkar vara nån form av voodoo:  Vi började lyssna på xz-5 av naturliga skäl, men efter några låtar skiftades det till xz-1:  Här jobbar jag lite:  xz-1 imponerar direkt med sin dynamik, och (scanspeak)släktskapet går inte att ta miste på. De låter väldigt bra i rummet även vid höga volymer, inga resonanser eller andra akustiska besvär. De verkar må riktigt bra av att bli biampade med rörelektronik och spelar ut vackert i alla register. xz-5 har en större bredd, ett större ljud, och precis som man kan förvänta sig av en golvmodell passar den på så sätt bättre i ett större rum, men den kommer inte ikapp dynamiken i xz-1 tycker jag. xz-1 är lite mer påstridig lyssnaren än xz-5, men jag tror det är en placeringsfråga i första hand, och mycket riktigt avtar det när vi flyttar xz-1 mer isär och bakåt. Henrik berättar att han föredrar att vinkla in xz-1 ganska mycket i sitt rum. Jag tyckte ljudbilden blev mjukare och mindre påträngande med lite mindre toe-in, men detta är både individuellt och rumsberoende och får lämnas till varje ägare att experimentera med. Samma tillverkare ur samma serie till trots är högtalarna väldigt olika utseendemässigt. Jag synar finishen på xz-1 och måste säga att det är hantverk på högsta nivå. Jag hade inte sett dem med originalstativ tidigare, men med dem är det en ren och skär fulländning designmässigt. Båda högtalarna har bra manualer, de bästa jag sett för högtalare faktiskt, med rikligt med information. Angivna "placeringsdirektiv" skall man dock ta med en nypa salt som sagt, och experimentera själv. Lyssna!  OT: Vi testade även en batteridriven klass T integrerad förstärkare från Sonic Impact som Henrik hade med sig. Den är baserad på ett Tripath chip och ser skrattretande tramsig ut vid påseende. Väl inkopplat skrattar man inte längre, man  . Den driver xz-5 utan problem, på ganska hög volym och utan att dista. På låg volym låter den riktigt bra. Jag är faktiskt förstummad. Den är lika ful som en spelkonsol, men det finns nog en och annan moddare som gärna skulle och kommer ge sig på den. Detta är en förstärkare som vi lär höra mer om skulle jag tro... Fast i en annan tråd. Om inte annat lär den dyka upp under DIY. 1000 tack till Henrik för att han gjorde sig besväret att ta sig hit med xz-1. Kör försiktigt! edit: flyttade övriga inlägg om T-amp hit //Calle_jr
Redigerat av calle_jr, 28 December 2005 - 14:29.
Postad 03 February 2006 - 08:50
Kent Johansson
-
Kent Johansson
-
Beroende
-
-
1091 inlägg
Det står mycket intressanta saker om de dyrare Compact högtalarna i denna tråd. Men hur är det med ML-serien som är ekonmiskt sett överkomligare?
Tänker närmast på ML-20/30. Någon som lyssnat på dem, hur låter de? Å jämfört med??
Finishen på ML-serien ser ut att vara "folierad spånplatta" (vilket verkar rimligt med tanke på priset), men hur är arbetet gjort?
Postad 03 February 2006 - 10:22
softman3
-
softman3
-
Beroende
-
-
1449 inlägg
jag har hört på ett par ML-5. diskanten är den samma på ML-30 och mellanregistret är samma betäckning fast utan "ER" på slutet enligt deras hemsida. jag gillade diskanten och ljudet i helhet som var väldigt luftigt. den där ramen som är högtalarens "design grej" är riktigt snyggt. finishen är för övrigt godkänd. prismässigt så är det nog kul och välljudande högtalare. kollade på centern som finns förut och den har ju en bra bild på som kan ge en bra bild av hur "ramen" går runt lådan...  snyggt...
Postad 03 February 2006 - 11:05
Kent Johansson
-
Kent Johansson
-
Beroende
-
-
1091 inlägg
Det är just en bättre diskant och "snyggare" mellanregister jag är ute efter samt en korrekt lågbasåtergivning. Är inte anhängare av tonkurvor som liknar en "hängmatta".
Compacts högtalare verkar i sina specar vara ganska tungdrivna. Hur väl stämmer det i verkligheten?
Finns det någon obereonde test gjord av Compacts högtalare?
Postad 03 February 2006 - 11:44
softman3
-
softman3
-
Beroende
-
-
1449 inlägg
efter att själv lyssnat på t ex XZ-1 så anser jag att dom inte är tungdrivna, inte för rätt elektronik.
dom behöver mycket ström för att komma till sin rätt, men då låter det fantastiskt.
den har en ganska grymm kurva i allafall!
ML-5 var inte trög nånstans. låg basen vet jag inget om.
du kan ju kolla hemsidan, dom specar typ allt om delning och element.
hur som så tror jag att den serien har bra förutsättningar att slå i sin prisklass.
din a100 skulle nog fixa ML-30 utan större bekymmer...
jag söker själv lite tester men det finns inte mycket att hitta. tråkigt...
Redigerat av softman3, 03 February 2006 - 11:47.
Postad 03 February 2006 - 11:53
Kent Johansson
-
Kent Johansson
-
Beroende
-
-
1091 inlägg
ML-5 var inte trög nånstans. låg basen vet jag inget om. du kan ju kolla hemsidan, dom specar typ allt om delning och element. hur som så tror jag att den serien har bra förutsättningar att slå i sin prisklass. din a100 skulle nog fixa ML-30 utan större bekymmer...
Har mailat tillverkaren om mer info på ML-30.
Postad 04 February 2006 - 10:41
bjornsva
-
bjornsva
-
Beroende
-
-
1330 inlägg
Jag har ett minne utav att det var snack om att någon utav Kinafirmorna sålde "pirat" XZ1? Vem/vilka gör iofs det och vad skiljer mot originalet?
Postad 04 February 2006 - 21:23
softman3
-
softman3
-
Beroende
-
-
1449 inlägg
Jag har ett minne utav att det var snack om att någon utav Kinafirmorna sålde "pirat" XZ1? Vem/vilka gör iofs det och vad skiljer mot originalet?
<{POST_SNAPBACK}>
ja det finns vissa som varnar för detta, det finns ju nån på forum som köpte av tim audio och den var det konstigheter med om jag minns rätt. finns att läsa i xz tråden.
Postad 14 February 2006 - 21:42
Unregisteredf2a7f9fd
-
Unregisteredf2a7f9fd
-
Mästare
-
-
3989 inlägg
Hittade dessa på nysound.com http://www.nysound.c...-01003&formID=0Ser ut exakt som ZX-1 för ca 10.000:- Specs är också samma måste vara samma högtalare...
Postad 14 February 2006 - 22:09
Unregisteredabb40bc2
-
Unregisteredabb40bc2
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Det stämmer att högtalarna på bilden är Compact xz-1. Sendsound äger Compact, Seeker m.fl. företag, därav namnet på nysound's sida.
Nysound är däremot inte officiell återförsäljare för Compact och varifrån han får högtalarna vet varken jag eller Compact/Sendsound, det förekommer fall med demo/retur-ex, reparerade m.m.
Priset är lägre än i Sverige men inte alls 10000kr, vid en snabb överslagsräkning på Nysounds pris så fick jag det till ca 16600 kr med frakt. Många uppskattar också Svensk garanti, service m.m.
Nu ska jag inte ge mig in i någon diskussion mot privatimport, många här känner mig sedan mina två gruppköp jag genomfört här på minhembio. Men jag tycker bara att fakta ska ligga på bordet innan man bestämmer sig för privatimport kontra svenskköp.
Mvh
Redigerat av Unregisteredabb40bc2, 14 February 2006 - 22:12.
Postad 14 February 2006 - 22:51
calle_jr
-
calle_jr
-
Forumräv
-
-
898 inlägg
Ser ut exakt som ZX-1 för ca 10.000:-  Är inte det lite glädjekalkyl? Jag får det till ca 17kSEK med frakt, bankavgift, tull och moms.
Postad 15 February 2006 - 08:58
Unregisteredf2a7f9fd
-
Unregisteredf2a7f9fd
-
Mästare
-
-
3989 inlägg
Jo nu hade ju inte jag tänkt importera dessa privat ändå.
Sedan har jag också polare i där borta som hälsar på då och då, så det skulle iofs också göra att jag skulle slippa pretty much alla avgifter och frakt etc......
Men visst var det en liten glädjekalkyl med 10.000:-..
Men trots detta bor du i staterna får du ju dom för ca 10.000:- var egentligen det jag menade...inte ta hit dom och hur det kunde vara så billigt..
Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 15 February 2006 - 09:11.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|