Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell Tråd - Samsung LE-46M51

74 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung LE46M51B (TV) 1 8.916666 (11) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 12 April 2006 - 12:49

Unregistered623ccef8
  • Unregistered623ccef8
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Det finns en annan störande sak med "Brightness Sensorn". När den är påslagen så sänder TV'n ut IR i rummet som stör andra fjärkontroller. Fjärrarna till receivern och DVD'n funkade väldigt dåligt när den automatiska ljusstyrkefunktionen var påslagen på TV'n.

<{POST_SNAPBACK}>

Verkar som jag har haft tur med det problemet alla mina andra fjärrar funkar utan problem :)

Postad 15 April 2006 - 14:32

Zark
  • Zark
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
I går drog jag fram min förra TV, en 28 tums Nokia, och tog lite fler jämförelsebilder. Den här gången med antennsignal till båda apparaterna. Får ju säga att 28-ummaren ser ut som en sovrums-TV ;-)
Klicka på mitt galleri till vänster.

Postad 17 April 2006 - 10:28

Unregistered4beaac47
  • Unregistered4beaac47
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Vad kör Ni för DVD-spelare till denna tv?

Blir det inte lika bra med en DVD som skalar upp till 720p i HDMI som en laptop via VGA?

Har kollat på Helios hdv 2085

http://www.hkflix.co.../qx/details.htm

"NEW! This DVD player offers the unique ability to fast forward through EVERYTHING. No more FBI warnings. No more commercials. No more madness. Finally, take control over the DVDs you purchased and don't let them control you.

Another useful feature of this player is the disc memory. Unlike most players which only remember the place you left off on one disc, the 2085 will do this for 20 discs. You can start one DVD, take it out of the player, watch something else, then put the first disc back in, and it will know exactly where you left off.

Besides these convenience features, the main advantage of this player is its support of HD. It will upconvert any DVD all the way to 1080P (via either HDMI or component), and will support numerous other resolutions including 1080i, 720P, 576P and 480P output. It has a built-in VGA port that will support 640x480, 800x600, 1024x768 and 1280x1024"

Verkar ju rätt najs...

Beställt och ska testa när skärmet åkt upp.

Angånde priset: Om nån som är sugen på en 46a och bor i Malmö - maila mig.

Postad 18 April 2006 - 10:56

AXD3
  • AXD3
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Vad kör Ni för DVD-spelare till denna tv?

Blir det inte lika bra med en DVD som skalar upp till 720p i HDMI som en laptop via VGA?

Har kollat på Helios hdv 2085

<{POST_SNAPBACK}>

Ja den ser ju helt ok ut! nu är ju inte min philips dvd lika komplatipel som den här.. och erbjuder inte VGA som denna gör! Men visst, detta är nog ett alternativ. Skulle nog sakna möjligheterna att se trialers och sånt rakt av från nätet dock... men det är ju en smak sak, om man inte har både dator och denna gobit!

För dom som gillar spel har jag en riktigt bra länk till en trialer av MGS 4/PS3. den är givetvis i HD, och är underbart vacker på denna tv :blink:

http://www.ps3portal.../videos/74.html

Postad 19 April 2006 - 14:47

flashg
  • flashg
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej,

Har nu haft denna ett tag och är överlag nöjd, fakatiskt riktigt bra bild även på analoga sändningar!

Dock retar jag mig på några saker:

1.Fjärrkontrollen. Speciellt att viktiga kanppar (ex.vis zoomläget, och PC knappen) sitter under ett lock. Det sitter dessutom helt onödiga knappar på fjärren (tex DNI demo, som bara är en demo funktion av bildförbättringssystemet) som gått och väl skulle kunna skippas helt eller sitta under locket. Sen att den kanske känns som en billig leksak är ju en annan grej....

2. Dynamisk kontrast fungerar dåligt, backlighten skifter kraftigt i steg och Tex då en textremsa visas i en övrigt mörk scen så blir det katastrof....går definitivt inte att använda!

3. Automatisk ljussensor suger då den altid börjar på högsta ljusstyrka (efter kanalbyte) och steger nedåt, går inte att använda till vardags-tv-tittande!

Några mindre irreterande saker är:

1. PIP går inte att konfigurerea speciellt flexibelt, i princip endast i PC läge (eller DVD via HDMI) med infälld DVD(via scart) el TV bild. Det går inte att använda en DVD (via scart) i huvudbilden och TV i den infällda bilden.

2. En till scart hade inte skadat.

3. Autozoomfunktionen fungerar inte alls! Vet ej varför, men den är alltid likvärding med läget wide.

4. Har man ställt in en viss Zoom (tex då man vill skala bort en bit i övre resp undre kanten och vill justera lite upp eller ner för att få plats med textremsan) så sparas inte inställningen när man växlar kanal eller zoomläge etc. Har inte blivit klok på hur det är meningen att det eentligen skall fungera.

Men som sagt är mycket nöjd överlag!

Se bild nedan

Bifogad fil(er)

Redigerat av flashg, 19 April 2006 - 15:06.

Postad 20 April 2006 - 14:00

hertish
  • hertish
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Fick min ny LE46 igår och blev besviken på bilden då jag körde analog tv på den. Bilden på min gamla 32" widescreen va betydligt bättre. Men detta borde bero på att upplösningen via analogt tar ut sin rätt på 46"..? Det jag också upplevde var att färgerna på tv:n kändes "utsmetade" tex på ansikten. Något annat som upplevdes irriterande under analogt tv tittande va att jag kunde se skiftningar i bildkvaliten ifrån stund till stund. Ena stunden försöker tv:n öka detaljrikedomen i tex ett ansikte för att nästa stund återgå till "utsmetat" ansikte och om igen. Kan detta bero på Automatiska ljussensorn?

Provade även att köra dvd, dock via scart då ej hunnit köpa hdmi kabel. Bildkvaliten blev något bättre men upplevde fortfarande lite "analog tendenser". Märkte även vid mörka delar att bilden skiftade ifrån mörkare till ljusare kontrast, detta upplevdes mycket irriterande, detta borde bero på automatiska ljussensorn? Hur stänger man av denna?

Ska iväg och köpa mig en hdmi kabel idag, vågar man att köpa en på clasohlson för 150kr eller ska man köpa en på hifiklubben för 1500kr? Ser man skillnad..?

Är det någon som kan ge ett exempel på en "optimal" bild inställning på tvn vad gäller kontrast, ljus, färg osv..?

Med tack på förhand!

Postad 21 April 2006 - 09:01

flashg
  • flashg
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Fick min ny LE46 igår och blev besviken på bilden då jag körde analog tv på den. Bilden på min gamla 32" widescreen va betydligt bättre. Men detta borde bero på att upplösningen via analogt tar ut sin rätt på 46"..? Det jag också upplevde var att färgerna på tv:n kändes "utsmetade" tex på ansikten. Något annat som upplevdes irriterande under analogt tv tittande va att jag kunde se skiftningar i bildkvaliten ifrån stund till stund. Ena stunden försöker tv:n öka detaljrikedomen i tex ett ansikte för att nästa stund återgå till "utsmetat" ansikte och om igen. Kan detta bero på Automatiska ljussensorn?

Provade även att köra dvd, dock via scart då ej hunnit köpa hdmi kabel. Bildkvaliten blev något bättre men upplevde fortfarande lite "analog tendenser". Märkte även vid mörka delar att bilden skiftade ifrån mörkare till ljusare kontrast, detta upplevdes mycket irriterande, detta borde bero på automatiska ljussensorn? Hur stänger man av denna?

Ska iväg och köpa mig en hdmi kabel idag, vågar man att köpa en på clasohlson för 150kr eller ska man köpa en på hifiklubben för 1500kr? Ser man skillnad..?

Är det någon som kan ge ett exempel på en "optimal" bild inställning på tvn vad gäller kontrast, ljus, färg osv..?

Med tack på förhand!

<{POST_SNAPBACK}>

Hej

Börja med att stäng av dynamisk kontrast och ljussensorn. Stäng också av brusreduceringen!

Jag har väldigt bra bild via analogt (för att vara analogt) men det kan ju bero på signalen.....

mvh
Alex

Postad 21 April 2006 - 09:48

hertish
  • hertish
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Hej

Börja med att stäng av dynamisk kontrast och ljussensorn. Stäng också av brusreduceringen!

Jag har väldigt bra bild via analogt (för att vara analogt) men det kan ju bero på signalen.....

mvh
Alex

Tack för svaret Alex! Kanske ska läsa manualen :) .. Men hur stänger man lättast av dynamisk kontrast, ljussensorn och brusreduceringen?

Tack på förhand

Postad 21 April 2006 - 11:46

flashg
  • flashg
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Hej

mvh
Alex

Tack för svaret Alex! Kanske ska läsa manualen :) .. Men hur stänger man lättast av dynamisk kontrast, ljussensorn och brusreduceringen?

Tack på förhand

<{POST_SNAPBACK}>

Gå in i menyn och kolla under bildinställningar, det är ikonen högst upp i huvudmenyn!

Postad 18 June 2006 - 19:35

monodc
  • monodc
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Hoj-hoj.

Har läst en hel del inlägg på diverse olika forum om LE-46M51, och finner (lite oroad) att mer eller mindre alla som kopplar panelen till en dator kör 1360x768 via VGA och inte samma upplösning via DVI, vilket ju på pappret borde vara det klart bättre valet. Ingenstans finner jag heller en förklaring till detta val?

Om man _kan_ köra digitalt hela vägen så vill man ju göra det. Jag har visserligen förstått att kvalitén via VGA är mycket bra, men det förklarar ändå inte varför alla väljer bort DVI. Nån som har lite insikt i detta fenomen?

Mvh

Postad 18 June 2006 - 20:28

cave
  • cave
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Hoj-hoj.

Har läst en hel del inlägg på diverse olika forum om LE-46M51, och finner (lite oroad) att mer eller mindre alla som kopplar panelen till en dator kör 1360x768 via VGA och inte samma upplösning via DVI, vilket ju på pappret borde vara det klart bättre valet. Ingenstans finner jag heller en förklaring till detta val?

Om man _kan_ köra digitalt hela vägen så vill man ju göra det. Jag har visserligen förstått att kvalitén via VGA är mycket bra, men det förklarar ändå inte varför alla väljer bort DVI. Nån som har lite insikt i detta fenomen?

Mvh

<{POST_SNAPBACK}>

TV:n klarar helt enkelt inte 1360x768 via HDMI (en DVI-ingång finns inte på TV:n), utan bara videoupplösningar. Detsamma gäller väldigt många LCD-apparater.
I vilket fall, jag kör VGA 10 meter, och bilden har inga störningar. DVI->HDMI 10 meter är jag tveksam till om det hade fungerat.

Postad 18 June 2006 - 21:04

monodc
  • monodc
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

TV:n klarar helt enkelt inte 1360x768 via HDMI (en DVI-ingång finns inte på TV:n), utan bara videoupplösningar. Detsamma gäller väldigt många LCD-apparater.
I vilket fall, jag kör VGA 10 meter, och bilden har inga störningar. DVI->HDMI 10 meter är jag tveksam till om det hade fungerat.

<{POST_SNAPBACK}>

I see. Det blir med andra ord 1280x720 som är närmast till hands vilket ger smala svarta sorgekanter som en ram runt bilden, om man kör DVI -> HDMI? Eller kommer TV:n försöka uppskala skiten så att det täcker hela bildytan (vilket vore värdelöst eftersom native är att föredra)?

Postad 24 June 2006 - 14:05

gluttonous
  • gluttonous
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Drar upp den här gamla tråden igen...

Ni som har denna TV, har den nån smart funktion för att automatiskt zooma/ändra bilden beroende på formatet på sändningen (wide, icke-wide etc.)?
Jag har hört att Pioneers plasmor kan göra det på något smart sätt och det är så jobbigt att alltid behöva ändra bilden varje gång man byter kanal eller program!

Postad 01 July 2006 - 09:18

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0
nu finns en recension för denna tv.... så läst och.... :) ;) ;)

Postad 03 December 2006 - 18:13

alomolife
  • alomolife
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Kan köpa denna TVn hos Siba för 20.900:- är det ett bra köp, eller finns det bättre 46" för detta pris?

Tacksam för svar!

Postad 13 December 2006 - 12:16

Unregistered8b4a8e90
  • Unregistered8b4a8e90
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Skulle också vilja veta om detta är ett bra köp verkar vara en bra tv som är löjligt snygg!

Postad 13 December 2006 - 13:36

barseback2
  • barseback2
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Fick hem min igår.
Köpte den på Expert i Eriksberg (Göteborg). Bra försäljare som lät mig testa flera olika anslutningar på plats i affären, inklusive egen dator.

1. Har testat PC via VGA.
Desktop blir skarp och lättläst (1360x768 60 Hz)
Har testat spel, och jag uppfattar att bilden har "flyt". Jag är rätt känslig för hack i bilden. Ser t ex inte de problem som visade sig i tidigare versioner av Samsung LE40M71 med VGA anslutning.
2. DVD via SCART (RGB).
Bilden blir OK. Vissa problem med detaljer i mörka partier. Detta var lite väntat med den lägre kontrasten. DVD via HDMI visades i affären. Det såg bättre ut.
3. TV via SCART(AV/PAL) från Viasat dekoder.
Bilden blir OK. Samma problem med detaljer i mörka partier som i 2 ovan. Justerade ner kontraseten och lite mer ljus => visar mer detaljer, men mindre svärta..
4. TV via SCART(RGB) från Viasat dekoder.
Vertikala ränder (1-2 cm breda) visade sig över hela bilden. Gick över till SCART(AV) och problemen försvann.

- Jag har ingen (ännu) uppfattning om ljudet. Har kopplat till separat anläggning.
- Ska testa hur PC via HDMI fungerar. Jag har läst en del här och har inte blivit klar över om det fungerar bra eller ej.
- Ska köra kalibreringsskiva ikväll

Det är som det brukar. Man får oftast vad man betalar för. Denna TV ligger inte i topp när det gäller hantering av kontrast/detaljer och färger, men den ligger heller inte i topp vad gäller pris :). Jag hade inte förväntningar på bästa prestanda. Den är stor, vilket ger en mycket lättläst desktop att surfa och spela på. Den ger för mig OK bild via SCART, bättre med HDMI på PS3. Nästa modell 46N71 ligger bra mycket högre i pris.

Postad 13 December 2006 - 14:40

Unregistered8b4a8e90
  • Unregistered8b4a8e90
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Är det nån som har sin kopplad till 360? Hur är det med eftersläpningar?

Postad 14 December 2006 - 09:33

Unregistered623ccef8
  • Unregistered623ccef8
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Är det nån som har sin kopplad till 360? Hur är det med eftersläpningar?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag spelar 360 på min och upplever inga som helst problem kör via component.

Postad 14 December 2006 - 12:14

Unregistered8b4a8e90
  • Unregistered8b4a8e90
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Ok, lutar åt denna nu, Nån som vet hur den är i jämförelse med Samsung PS-50C7H ? Skiljer några tusenlappar...

Postad 15 December 2006 - 00:10

barseback2
  • barseback2
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Fick hem min igår.
Köpte den på Expert i Eriksberg (Göteborg). Bra försäljare som lät mig testa flera olika anslutningar på plats i affären, inklusive egen dator.

1. Har testat PC via VGA.
Desktop blir skarp och lättläst (1360x768 60 Hz)
Har testat spel, och jag uppfattar att bilden har "flyt". Jag är rätt känslig för hack i bilden. Ser t ex inte de problem som visade sig i tidigare versioner av Samsung LE40M71 med VGA anslutning.
2. DVD via SCART (RGB).
Bilden blir OK. Vissa problem med detaljer i mörka partier. Detta var lite väntat med den lägre kontrasten. DVD via HDMI visades i affären. Det såg bättre ut.
3. TV via SCART(AV/PAL) från Viasat dekoder.
Bilden blir OK. Samma problem med detaljer i mörka partier som i 2 ovan. Justerade ner kontraseten och lite mer ljus => visar mer detaljer, men mindre svärta..
4. TV via SCART(RGB) från Viasat dekoder.
Vertikala ränder (1-2 cm breda) visade sig över hela bilden. Gick över till SCART(AV) och problemen försvann.

- Jag har ingen (ännu) uppfattning om ljudet. Har kopplat till separat anläggning.
- Ska testa hur PC via HDMI fungerar. Jag har läst en del här och har inte blivit klar över om det fungerar bra eller ej.
- Ska köra kalibreringsskiva ikväll

Det är som det brukar. Man får oftast vad man betalar för. Denna TV ligger inte i topp när det gäller hantering av kontrast/detaljer och färger, men den ligger heller inte i topp vad gäller pris :wub:. Jag hade inte förväntningar på bästa prestanda. Den är stor, vilket ger en mycket lättläst desktop att surfa och spela på. Den ger för mig OK bild via SCART, bättre med HDMI på PS3. Nästa modell 46N71 ligger bra mycket högre i pris.

<{POST_SNAPBACK}>

Har nu testat PC via HDMI (för att se på DVD).
Jag får får full desktop och anser personligen att DVD ser bättre ut på PC via HDMI än via SCART(RGB). Upplösningen ger dock ingen pixelmappning, så spela gör jag via VGA (1360x768 eller det som spelet tillåter).
Jag sitter knappt 3 meter från skärmen när jag surfar, spelar mm. Jag skulle få svårt att läsa på skärmen med en mindre TV. Mäktigt värre med 46" desktop :unsure:

Postad 20 December 2006 - 22:30

barseback2
  • barseback2
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Vad har ni för inställningar (vad fungerar bra för dig), mina är listade:
1. Ext 2: Satelitbox (SCART ansluten)
Läge: Personlig
- Kontrast: 70
- Ljusstyrka: 59
- Skärpa: 100
- Färg : 40
- Färgton: Normal
Storlek: Wide
Brus: Av
Restan: Av

2. Ext 1: DVD (SCART RGB)
Läge: Personlig
- Kontrast: 48
- Ljusstyrka: 69
- Skärpa: 70
- Färg : 36
- Färgton: Sval1

3. PC (VGA)
Läge: Film

4. HDMI (PC)
Läge: Film
- Skärpa: 100

Postad 21 January 2007 - 06:07

mrfredde
  • mrfredde
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Hej
Nån med erfarenhet av Samsung LE-46N71?

Postad 08 February 2007 - 15:24

9-3 Mike
  • 9-3 Mike
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Hej
Nån med erfarenhet av Samsung LE-46N71?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har titta på den. Helt underbar. knivskarp ihop med HD-DVD. 1080p är verkligen underbart!

Postad 08 March 2007 - 13:42

amirante
  • amirante
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Ser mkånga inlägg om Samsung 46M51 som beskriver problem med IR mottagning i andra enheter. Kan bara bekräfta att TV:n sänder ut ljus på vissa frekvenser som stör IR mottagningen i vissa enheter. T e x så började Viasats digitala Sat mottagare av märket Strong, sega betänkligt. Trådlös IR Sändare/mottagare av märket Tranwo TTA24T (2,4 Ghz) klarade inte av TV:n itan uppförde sig som om den hade ständig mottagning. Motsvarande apparater av märket Dilog klarade sig med mindre problem ( ir förlängaren måste placeras mycket nära mottagarögat)

Detta vittnar om att man inte testat av TV:n som IR strålningskälla. Inte bra. Man måste alltså pröva sig fram när det gäller val av tillkopplade apparater. Bilden helt ok men kräver mycket finlir för egna inställningar. Ett problem idag är den mycket höga komprimeringen på såväl sat signaler som digital mark (boxer) komprimeringen som märks mest som jämnt färgade fält och oregelbunden pixeldistorsion. I vissa sekvenser, särskilt skymning, snabba rörelser mm så kan man tro att LCD:n har en mycket stor eftersläpning. men det är inte panelen i sig som är dålig utan
det faktum att digitala signaler idag, pga mycket hög komprimering, snart är sämre än analoga.
Det sista var kanske att ta i men jämför med kanaler utan kompression så får ni se.

Slutsats: Trots strulet med Ir och mindre ingångar än vad som behövs samt en del mindre "skönhetsfel" så är det ett bra köp för det extrapris som Expert idag tillämpar. (17999:-)
Priset tillämpas på stormaknader men i prisjakt kan man inte se en rad.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.