Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell Tråd - Samsung LE-46M51

74 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung LE46M51B (TV) 1 8.916666 (11) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 31 January 2006 - 19:43

cave
  • cave
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Tänkte kolla om det är någon som köpt den här TV:n, alternativt har något spännande att säga om den?

Var och kikade på den på Lars Bengtsson vid St:Eriksplan tidigare idag, den stod bredvid en LE-40M61. Tyckte det var finfin bild på båda.
Kikade på Samsungs egna HD-material kopplat via komponentvideo, molto benne!
Kikade på digital-TV kopplat med RGBs genom scart, fint även det.
Kikade på Gladiator-DVD, kopplat med komponentvideo som sände 576p (eller möjligtvis 576i!), tyckte det var skapligt, men jag tror det kan bli bättre hemma, och framförallt med HDMI. Sorgligt att de varken kunde skaka fram en HDMI-spelare eller en som åtminstone skalade upp till 720p.

Redigerat av Guppa, 15 April 2006 - 00:50.

Postad 07 February 2006 - 07:27

simonis
  • simonis
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Jag köpte denna LCD i fredags. Och jag är faktiskt stolt över mitt inköp, att jag vågade ta steget att välja mellan LCD/Plasma och HD ready eller Inte HD Ready. Fotbolls VM var det som fick mig att bestämma mig för HD Ready.
Hur är då mitt första intryck av denna gigantiska TV, jag använder ordet gigantisk efter att ha placerat min gamla 32:a bredvid och den såg ut som en husvagnstv jämte.
Bildmässigt är jag nöjd, jag blev lite besviken direkt när jag kom hem.
Det beror på att man lurar sig själv, genom att ha deras HD slinga i minnet när man slår på TV:en hemma.
Men nu är jag väldigt belåten med vad den presterar. Och det bästa är, att bättre kommer det att bli. :)

Endast RGB på en scart. Mina andra grejer är för tillfället lite ålderstigna, så jag måste köra scart.
Ett problem har uppstått, nämligen följande.

Jag kör Canaldigitals Combobox.
Comboboxens fjärr går väldigt segt när TV är i gång. Samma sak uppdagades i affären när jag kom dit och gjorde dem uppmärksamma på problemet. När Tv är i standbyläge eller frånslagen så går det prickfritt( men då är det ju lite svårt att titta, som Ni säkert förstår). Utredning pågår både CD och samsung är inkopplade, ingen av dessa båda parter hade hört om detta tidigare.
Funderingarna i affären är att det har något med jorden att göra.

Sammanfattningen måste ändå bli en mycket nöjd HD ready LCD ägare. Men jag har ju inte så mycket att jämföra med.

Tack för ordet

Postad 07 February 2006 - 10:39

R1 Uffe
  • R1 Uffe
  • Forumräv

• 549 inlägg
  • 0
Jag och en polare var som sagt inne på denna TV, men efter 2 timmar i affären så var vi båda överens att ingen av oss ville ha denna TV, , tyvärr slutade det med att vi fick 2st mer att välja på. Och dessa 2 var Hitachi 37LD6600 och JVC LT-37S60.

Samsungen tyckte vi inte hade en suck mot dessa 2 i panoreringar, sammyn hackade betydligt met än JVC och Hitachin, både bild och skärpa tyckte vi oxå var bättre (vi mixtrade med alla 3 apparater´s inställningar).

Dom video signaler vi provade var HDMI och PC, kan tyvärr inte uttala mig om dom andra.

Jaja, nu har du min uppfattning ändå det handlar om 37" och Sammyn vi tittade på var 40"

Redigerat av R1 Uffe, 07 February 2006 - 10:40.

Postad 09 February 2006 - 11:27

cave
  • cave
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
simonis: Hehe, ja HD-slingan de körde på Lars Bengtsson var verkligen väl tillrättalagd för bästa möjliga bild. Inga snabba rörelser i bilden, absolut inga panoreringar, skarpa färger och vackra lugna naturmotiv. :-)

Gigantisk TV, ja det är relativt, jag har en 57" CRT-bakprojje idag, Toshiba. Men det känns fel att år 2006 inte ha HDTV därhemma, så för en vecka sen beställde jag faktiskt en LE-46M51. 57-tummaren är såld. :D

Problemet att den bara har RGB på en av de två scartingångarna löser man lätt med en bra scartväxel. Själv har jag den här idag. http://www.webhallen...od.php?id=21920 (Joytech - AV Control Center - Silver, 599:-)

Det där med att digitalboxens fjärr blir seg låter helmysko! Kan TV:n sända ut något som stör fjärrkontrollssignalerna menar du? Jag antar att boxen INTE är seg om du använder knapparna på boxen? Kan det ha något att göra med Samsungs ljusmätningsfunktion? Prova att slå av den.

Har du något nytt att säga om TV:n, nu när du haft den ett tag?

R1 Uffe: Var det LE-40M51 ni kikade på? Finns även LE-40R41, LE-40R51 och LE-40M61.
https://www.prisjakt...ukt.php?p=31659
https://www.prisjakt...ukt.php?p=31236
https://www.prisjakt...ukt.php?p=66210
https://www.prisjakt...ukt.php?p=64076
R-modellerna är erkänt sämre. De har också en annan design.

Redigerat av cave, 09 February 2006 - 11:30.

Postad 09 February 2006 - 12:48

Traci*Lords
  • Traci*Lords
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Vill bara tillägga att jag har samma problem med Canal Digitals Combobox och med min Samsung LE40R51.

Jag har inte hittat orsaken till varför fjärrkontrollen inte reagerar vid uppstart, dock funkar min
fjärris klanderfritt efter prylarna varit igång en stund, kanske max 10 minuter.

Jag kör iofs också med Samsungs automatiska ljusreglering och har ej provat med den avstängd.

Men jag har lärt mig leva med problemet, så mig stör det inte så mycket, trots allt går det ju att byta kanal med lite envishet, sen efter ett tag så funkar det klockrent.

:D

//PeO

Postad 09 February 2006 - 16:56

R1 Uffe
  • R1 Uffe
  • Forumräv

• 549 inlägg
  • 0

simonis: Hehe, ja HD-slingan de körde på Lars Bengtsson var verkligen väl tillrättalagd för bästa möjliga bild. Inga snabba rörelser i bilden, absolut inga panoreringar, skarpa färger och vackra lugna naturmotiv. :-)

Gigantisk TV, ja det är relativt, jag har en 57" CRT-bakprojje idag, Toshiba. Men det känns fel att år 2006 inte ha HDTV därhemma, så för en vecka sen beställde jag faktiskt en LE-46M51. 57-tummaren är såld.  :D

Problemet att den bara har RGB på en av de två scartingångarna löser man lätt med en bra scartväxel. Själv har jag den här idag. http://www.webhallen...od.php?id=21920 (Joytech - AV Control Center - Silver, 599:-)

Det där med att digitalboxens fjärr blir seg låter helmysko! Kan TV:n sända ut något som stör fjärrkontrollssignalerna menar du? Jag antar att boxen INTE är seg om du använder knapparna på boxen? Kan det ha något att göra med Samsungs ljusmätningsfunktion? Prova att slå av den.

Har du något nytt att säga om TV:n, nu när du haft den ett tag?

R1 Uffe: Var det LE-40M51 ni kikade på? Finns även LE-40R41, LE-40R51 och LE-40M61.
https://www.prisjakt...ukt.php?p=31659
https://www.prisjakt...ukt.php?p=31236
https://www.prisjakt...ukt.php?p=66210
https://www.prisjakt...ukt.php?p=64076
R-modellerna är erkänt sämre. De har också en annan design.

<{POST_SNAPBACK}>

Det var M modellen

Postad 09 February 2006 - 17:05

simonis
  • simonis
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Problemet när det gäller den sega Comboboxen( samma problem får en Dilogbox enl radiohandlaren som jag för övrigt har terroriserat)är följande.
TV (Samsungen ) sänder ut infraröda strålar som blockerar boxens ir öga, den ligger alltså på samma frekvens som boxens .
Boxen låser sig när man skall byta kanal och skärmen blir svart för en kort stund, då det endast står prginfo.
Om man då väljer läget PIP så fungerar zappningen igen men annars är den helt låst.
Jag kan Zappa med knapparna på boxen smärtfritt, men man har ju blivit lat och vill inte gärna röra sig i onödan.
Vi kan inte lokalisera var signalen sänds utifrån och det roliga i det hela att tekniker på Samsung inte heller kunde beskriva det. Vi har löst det temporärt genom att lägga två vita A4 papper framför ir ögat på boxen, inte så snyggt men då fungerar det klockrent. Nästa steg blir att öppna boxen och på något sätt "skärma av" ögat i boxen. Där är jag nu.
Dvs två vikta A4 framför min box.

Ang fråga nr 2 fler intryck av TV så ber jag att får återkomma, då jag har lagt all min kraft på boxproblemet. Men rent spontant så är jag nöjd skam vore väl annars när man plöjt ner så mycket pengar på en TV. Jag håller fortfarande på och mixtrar med inställningarna. Så för tillfället är jag ingen bra referenspunkt rent tekniskt, men som nöjd HD ready LCD ägare är jag desto bättre.
Nu blir det till att inhandla en scartväxlar. Tack för tipset

Postad 13 February 2006 - 11:10

Unregistered623ccef8
  • Unregistered623ccef8
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Hejsan då har jag beställt denna tv hoppas att få den på torsdag. Nån som har lite intryck ? har du fått din Cave ? hur var det med respons på denna 8ms ?

Postad 13 February 2006 - 11:17

cave
  • cave
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Tjena!

Nej, jag har ännu inte fått min. Preliminärt skulle leverans ske vecka 8, dvs nån gång 20-24 februari.

Känns lite tungt att behöva vänta så länge, men samtidigt står jag inte utan TV, köparen på min gamla TV kunde ändå inte hämta den föränn nån gång i mars. Han ska köra den 50 mil med lastbil, och det krävde ju sin lilla planering! :P

Det här med IR-problematiken verkar alltså drabba även andra Samsungmodeller, men antagligen ganska få exemplar/kombinationer. Får se om det drabbar mig, eller min före detta kollega som jag också lurat på ett exemplar av TV:n. <_< Man har ju ett gäng prylar som styrs med fjärrkontroll, men ingen digitalbox faktiskt. Jag tittar sällan på TV, så analogt känns som det duger åt mig.

Redigerat av cave, 13 February 2006 - 11:19.

Postad 13 February 2006 - 15:08

Unregistered623ccef8
  • Unregistered623ccef8
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Tjena!

Nej, jag har ännu inte fått min. Preliminärt skulle leverans ske vecka 8, dvs nån gång 20-24 februari.

Känns lite tungt att behöva vänta så länge, men samtidigt står jag inte utan TV, köparen på min gamla TV kunde ändå inte hämta den föränn nån gång i mars. Han ska köra den 50 mil med lastbil, och det krävde ju sin lilla planering!  :D

Det här med IR-problematiken verkar alltså drabba även andra Samsungmodeller, men antagligen ganska få exemplar/kombinationer. Får se om det drabbar mig, eller min före detta kollega som jag också lurat på ett exemplar av TV:n.  :angry:  Man har ju ett gäng prylar som styrs med fjärrkontroll, men ingen digitalbox faktiskt. Jag tittar sällan på TV, så analogt känns som det duger åt mig.

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med dig där kollar väldigt sällan på tv bli mest xbox360 och DVD har för övrigt kollat på ny DVD lutar åt en Marantz dv6600 vad tror du om den ?

Postad 13 February 2006 - 15:37

cave
  • cave
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Håller med dig där kollar väldigt sällan på tv bli mest xbox360 och DVD har för övrigt kollat på ny DVD lutar åt en Marantz dv6600 vad tror du om den ?

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe, ja jag har ju tänkt köpa en Denon DVD-1920 när den kommer åter i lager, och det är ju typ samma maskin som Marantz DV6600, så jag kan ju bara hålla med dig. :angry:

Anledningen till att jag väljer Denon är att jag har en Denonförstärkare, och gärna ser att prylarna matchar i design.
Inlägg 14 i den officiella DV6600-tråden:
https://www.minhembi...howtopic=104806

ni vet väl att denna och denon 1920 är samma maskin ? denon och marantz verkar dela på utvecklings kostnader eller nåt för alla dera budget maskiner är dom samma.
öppnar du spelarna så kommer du få svårt att se skillnad. stortsätt bara mjukvaruskillnader...

Postad 13 February 2006 - 19:29

Unregistered623ccef8
  • Unregistered623ccef8
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
ahh hehe vi kommer med andra ord ha nästan samma prylar det e ju kanon då kan man ju tipsa om inställningar osv. :angry:

Postad 14 February 2006 - 22:29

oscar_lkpg
  • oscar_lkpg
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

Jag och en polare var som sagt inne på denna TV, men efter 2 timmar i affären så var vi båda överens att ingen av oss ville ha denna TV, , tyvärr slutade det med att vi fick 2st mer att välja på. Och dessa 2 var Hitachi 37LD6600 och JVC LT-37S60.

Samsungen tyckte vi inte hade en suck mot dessa 2 i panoreringar, sammyn hackade betydligt met än JVC och Hitachin, både bild och skärpa tyckte vi oxå var bättre (vi mixtrade med alla 3 apparater´s inställningar).

Dom video signaler vi provade var HDMI och PC, kan tyvärr inte uttala mig om dom andra.

Jaja, nu har du min uppfattning ändå det handlar om 37" och Sammyn vi tittade på var 40"

<{POST_SNAPBACK}>

R1 Uffe: Det måste varit något fel på inkopplingen där du tittade på dessa apparater! Var var det någonstanns du tittade? Jag har sett dessa 3 apparater jämter varandra varje dag i 2 månader och Samsung LE-40M51 (och M61) är mycket bättre på allt än Hitachi 37LD6600 och JVC LT-37S60. Jobbar i en butik där vi har dessa tre jämter varandra och hos oss är Samsungen otroligt mycket bättre än dom andra två! Dom andra har vi fått tillbaka några stycken av missnöjda kunder på grund av för dålig svärta, eftersläpningar, svårigheter med komponentkoppling m.m. medans vi inte fått tillbaka en enda Samsung 40:ia.. Låter ganska konstigt tycker jag.

Postad 14 February 2006 - 22:40

Unregistered623ccef8
  • Unregistered623ccef8
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
oscar_lkpg har du "provkört" 46:an någonting ? kan knappt hålla mig tills min dyker upp

Postad 14 February 2006 - 22:41

Unregistered623ccef8
  • Unregistered623ccef8
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
har fått hem min nya DVD också och lite nya kablar bla Supra HDMI

Postad 15 February 2006 - 08:42

cave
  • cave
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Hank_West: Hehe, då är det bara TV:n som fattas då! :P

oscar_lkpg: Det var trevligt att höra att du gillar Samsungen. Jag har väl generellt sett svårt att tro att företag som Hitachi och JVC kan slå Samsung på fingrarna när det handlar om just LCD. Samsung då i egenskap av EISA-prismottagare och paneltillverkare/leverantör och Hitachi och JVC...erm. :lol:
Samtidigt vet man ju att det kan svänga snabbt, var ju bara några år sen jag skrattade åt företag som LG och Samsung!

Någon som funderat på väggfäste? Samsung har ett fäste som heter X99260 som de rekommenderar.

Redigerat av cave, 15 February 2006 - 08:43.

Postad 15 February 2006 - 08:44

simonis
  • simonis
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Angående blockering av CD:s Combobox så har vi kommit fram till nya orsaker.
Det var inte en infraröd stråle som störde utan ljuset från TV:en. Vi kom fram till detta genom att täcka allt utom själva bildskärmen och problemet kvarstod. Det är alltså själva ljuset från TV:en som stör, när det kommer ett vitt fält på skärmen tex vid kanalväxling. Svaret vi har fått av Samsung är
"Mottagaren är inte kompatibel med TV:en."

En annan fundering som jag har är följande:
Jag läste i en annan avdelning på forumet att CD:s Mpeg4 box skall komma ifrån samma tillverka som gör Comboboxen. Det vore ju ljusblått om även denna "störs" av TV:en.

Angående mina intryck av TV:en så blir jag mer och mer nöjd för varje dag, när jag sitter, under familjens högljudda protester, och kollar olika insällningar.
Det som jag har reagerat på är när den skall visas t.ex en närbild på en människa och TV skall försöka få skärpa håret, så får jag uppfattningen att den har svårt att bestämma sig när det är OK.
Man får ett "flammande intryck"
Jag gick då in i menyn och gjorde diverse förändringar bl.a slog av brusreduceringen ställde kontrasten på 55-60 sänkte ljuset(kommer inte ihåg vad det stod under kontrast) till c:a 55-58.
Och ändrade från Dynamisk till Standard (har glömt namnet på inställningen, men Ni som har TV vet vad jag pratar om) och då tycket jag att problemet upphörde.
Tack för mig

(Reflektion kolon)

Postad 15 February 2006 - 11:14

Unregistered623ccef8
  • Unregistered623ccef8
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Någon som funderat på väggfäste? Samsung har ett fäste som heter X99260 som de rekommenderar.

<{POST_SNAPBACK}>

va inne på det ett tag men har en bra bänk som är 1,20 bred o stabil som fan så kör nog på den.

Postad 15 February 2006 - 11:16

Unregistered623ccef8
  • Unregistered623ccef8
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Angående mina intryck av TV:en så blir jag mer och mer nöjd för varje dag, när jag sitter, under familjens högljudda protester, och kollar olika insällningar.
Det som jag har reagerat på är när den skall visas t.ex en närbild på en människa och TV skall försöka få skärpa håret, så får jag uppfattningen att den har svårt att bestämma sig när det är OK.
Man får ett "flammande intryck"
Jag gick då in i menyn och gjorde diverse förändringar bl.a slog av brusreduceringen ställde kontrasten på 55-60 sänkte ljuset(kommer inte ihåg vad det stod under kontrast) till c:a 55-58.
Och ändrade från Dynamisk till Standard (har glömt namnet på inställningen, men Ni som har TV vet vad jag pratar om) och då tycket jag att problemet upphörde.
Tack för mig

(Reflektion kolon)

<{POST_SNAPBACK}>

Roligt att du e nöjd, och alltid bra med lite tips om inställningar ska nog själv försöka hitta nån bra kallibrerings DVD. någon som har tips på det ?

Postad 16 February 2006 - 12:51

Unregistered623ccef8
  • Unregistered623ccef8
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Jahapp just snackat med butiken och får nog inte tv´n denna vecka utan nästa vecka förhoppningsvis samsung har tydligen högtryck just nu och grossisten hade inte fått hem dom än..

Postad 17 February 2006 - 15:37

Unregistereda0b4a395
  • Unregistereda0b4a395
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Kan inte någon som köpt denna maskin fotografera och lägga upp bild? Jag har kikat på 40m61 men nu blev ju även denna aktuell. Skiljer ju inte så mycket i pris. Frågan är om den är sämre?

Cheers
/J

Postad 17 February 2006 - 21:16

Unregistered623ccef8
  • Unregistered623ccef8
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Kan inte någon som köpt denna maskin fotografera och lägga upp bild? Jag har kikat på 40m61 men nu blev ju även denna aktuell. Skiljer ju inte så mycket i pris. Frågan är om den är sämre?

Cheers
/J

<{POST_SNAPBACK}>

skiljer sig lite grann kolla specarna så ser du har tyvärr inte fått min, men förhoppningsvis på tis el onsdag men man vet ju aldrig tar bilder då och laddar upp.

Postad 20 February 2006 - 12:21

cave
  • cave
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Cheers
/J

<{POST_SNAPBACK}>

Här är en bild tagen ur produktbladet. Den ser precis likadan ut som 40M51, fast lite större. I design skiljer de sig från M61-serien genom att den vinklade ytan under TV:n är grå istället för svart.

Bifogad fil(er)

Postad 20 February 2006 - 20:02

Unregistered623ccef8
  • Unregistered623ccef8
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Cheers
/J

<{POST_SNAPBACK}>

Här är en bild tagen ur produktbladet. Den ser precis likadan ut som 40M51, fast lite större. I design skiljer de sig från M61-serien genom att den vinklade ytan under TV:n är grå istället för svart.

<{POST_SNAPBACK}>

ser riktigt snygg ut hehe :angry:

Postad 23 February 2006 - 13:05

cave
  • cave
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Leverans
Min TV levererades igår. Var där med en före detta kollega som även han köpt en LE-46M51.

Kartong och uppackning
Kartongen var stor, men det var absolut inga problem att bära den om man är två personer. Den går in i en Saab 9-5 kombi utan problem. (Vi fick köra två vändor eftersom vi hade två apparater)
Packa upp TV:n är enkelt om man är två som lyfter ur den, den står på bordsstativet i kartongen.

Intryck
Jag är ju van vid 57", i en låda som är 1.4 meter bred, 1.4 meter hög och 60 cm djup, så TV:n kändes ju hur liten som helst. ;)

Fjärrkontroll
Fjärrkontrollen är grå, inte svart som jag tror LE-40M61 är. Ser väl OK ut, men jag är inte kompis med knapparnas placering. Speciellt inte att zoom-knappen (för att växla bildformat/förvrängning) sitter under en lucka. Nåja, i takt med att allt mer material blir i anamorfisk widescreen, alternativt 720p så kommer ju zoomfunktionen bli allt mindre nyttjad.
Snabbknapp till PC (VGA-ingången) är kanon att ha, men jag saknar direktknappar till de andra ingångarna. Urjobbigt att behöva gå igenom AV1 (RGB-scart) och AV2 (s-video-Scart) för att komma till t.ex komponentvideo. :D Riktigt segt...
Finns en infoknapp som ger en liten OSD på skärmen med info om bl.a insignal, klart användbart när man vill verifiera att man fått till 720p (1280x720 60 Hz) från Xbox/Xbox 360.

Installation
Autosökning av kanaler tog lång tid, och de hamnade huller om buller och namnen var tveksamma. Jag har analog marksänd TV via ComHem, och jag tyckte bilden blev ganska dålig. Min gamla TV (En 57" Toshiba CRT-bakprojje) gav bättre bild. Får väl skaffa Gratis-Boxer eller nåt! Kollar väldigt lite på TV!
Väldigt tråkigt att plustecken inte fanns med i teckenuppsättningen när man skulle namnge kanaler, TV4+ fick bli TV4- B)

Ingångar
Väl uppmärkta, inga konstigheter.
Till AV1 (RGB-scart) kopplar jag en Joytech AV Control Center i vilken det sitter en Gamecube och min tillfälliga DVD-spelare. (Har tänkt köpa en Denon DVD-1920 för 720p via HDMI)
Till Komponentvideo kopplar jag min förstärkare (Denon AVR-3803) i vilken en Xbox och en Xbox 360 är inkopplade.
Till antenningången kopplar jag in marksänd ComHem.
Till PC-ingången (VGA) kopplar jag in min stationära dator, Ett Gigabyte ATI Radeon X800 256MB Silent Pipe kopplad med Clicktronic VGA-kabel 10 meter.
Hade redan kablage draget för komponentvideo från datorn till min gamla TV. så jag provade även det. Kanonbild där också, men VGA och 1366x768 känns mer rätt än komponentvideo och 1280x720.

Inställningar
Var rätt meckigt att få till en bra bild, och jag är nog inte helt klar med inställningarna heller, så jag postar inga värden än. Är inte säker på hur datorupplösningen hanteras heller, kändes som att bilden var förskjuten i sidled. (EDIT: Det var ju enkelt att lösa, nu är datorbilden centrerad, med 3 pixlar som är svarta på varje sida. TV:n är ju 1366 pixlar bred och grafikkortet ger 1360. Jättebra, tack för det ATI!)

Bilder
Tog massor med bilder, med min usla digitalkamera.

Bifogad fil(er)

Redigerat av cave, 24 February 2006 - 16:37.

Postad 24 February 2006 - 16:42

cave
  • cave
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Har uppdaterat förra inlägget med bilder och några nya meningar. Tänkte dock att problemen skulle få ett eget inlägg.

Problem
1) Saknas snabbknappar till ingångarna.
2) Fjärren är inte nån höjdare i övrigt.
3) Sämre antireflexbehandling än min gamla TV, den hade iofs en av världens bästa antireflexbehandlingar.
4) Får sämre bild på analog-TV än min gamla TV. Det snöar, och inte bara på vinter-OS...
5) Ramen i pianolack reflekterar ljuskällor. Störande.
6) Det problem som beskrivits med att fjärrkontroll till digitalbox fungerar dåligt när TV:n är påslagen har jag haft med fjärrkontrollen till Xbox. (inte 360) Ibland verkar den dock funka bra!
7) Tråkigt att plustecken inte fanns med i teckenuppsättningen när man skulle namnge kanaler, TV4+ fick bli TV4-

Postad 02 March 2006 - 11:00

Unregisteredae7e2fa8
  • Unregisteredae7e2fa8
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0

Har uppdaterat förra inlägget med bilder och några nya meningar. Tänkte dock att problemen skulle få ett eget inlägg.

Problem
3) Sämre antireflexbehandling än min gamla TV, den hade iofs en av världens bästa antireflexbehandlingar.
4) Får sämre bild på analog-TV än min gamla TV. Det snöar, och inte bara på vinter-OS...
6) Det problem som beskrivits med att fjärrkontroll till digitalbox fungerar dåligt när TV:n är påslagen har jag haft med fjärrkontrollen till Xbox. (inte 360) Ibland verkar den dock funka bra!
7) Tråkigt att plustecken inte fanns med i teckenuppsättningen när man skulle namnge kanaler, TV4+ fick bli TV4-

<{POST_SNAPBACK}>

Tänkte bumpa tråden lite ;)

Hur upplever du bilden?
Konstrast, svärta osv

Postad 02 March 2006 - 13:40

cave
  • cave
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Är faktiskt inte det minsta missnöjd med bilden. Jag konstaterar mest att TV:n är mindre än min gamla, och lite mer känslig för reflexer i bilden än min gamla.
Vad gäller de problem jag tog upp så:

Är ju jäkligt synd. Hatar att behöva gå förbi EXT1 och EXT2 för att nå komponentvideo som jag använder mest!

Blir en mindre viktig faktor när jag programmerat förstärkarens fjärr så den styr TV:n.

Well. Jaja.

Faktum är att mottagningen nu verkar ha blivit mycket bättre, men jag kollar ju nästan aldrig på TV.

Faktiskt!

Detta problem kvarstår. Xboxen reagerar dåligt på sin fjärrkontroll. Kommer snart flytta Xboxen så den står under TV:n, hoppas inte problemet försämras då. Man kan ju prova att lära förstärkarens fjärr hur man styr Xboxen och se om det blir bra då. Får återkomma.

Jaja.

Postad 11 March 2006 - 10:41

Tv Johan
  • Tv Johan
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Även på Dreambox 7000 funkar fjärren mycket dåligt när tvn är igång.

Postad 13 March 2006 - 09:32

cave
  • cave
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Jag har bara problem med Xbox-fjärren när TV:ns ljusmätningsfunktion är påslagen. Ni andra som har problem, pröva att slå av den funktionen (Brightness Sensor) och återkom.

Postad 16 March 2006 - 14:45

Unregistered623ccef8
  • Unregistered623ccef8
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Nu har äntligen min tv kommit efter en kraftig försening. ska hämta den om ett par timmar..

*edit* Nu har man härligheten hemma

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistered623ccef8, 16 March 2006 - 22:14.

Postad 17 March 2006 - 10:24

Zark
  • Zark
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Nu har äntligen min tv kommit efter en kraftig försening. ska hämta den om ett par timmar..

<{POST_SNAPBACK}>

Vad tycker du om den?
Var köpte du den?
Vad kostade den?

Postad 17 March 2006 - 12:35

Unregistered623ccef8
  • Unregistered623ccef8
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Vad tycker du om den?
Var köpte du den?
Vad kostade den?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag gillar den skarpt än så länge den e STOR ;)
Jag köpte min på Expert i Eskilstuna fick ett bra pris 29995:-

Postad 18 March 2006 - 11:35

Zno
  • Zno
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hank_West, hur lyckades du med konsstycket att få den för 29995:- på Expert?!

Har själv velat fram och tillbaka flera veckor om jag ska "våga" beställa den från det nedsablade Megastyle Elecrtronics eftersom dom är billigast med sina 28995:- (+ frakt), men det känns för osäkert. Om en annan också fick den för 29995:- på Expert så var saken biff!

Postad 20 March 2006 - 12:07

Zark
  • Zark
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Har själv velat fram och tillbaka flera veckor om jag ska "våga" beställa den från det nedsablade Megastyle Elecrtronics eftersom dom är billigast med sina 28995:- (+ frakt), men det känns för osäkert. Om en annan också fick den för 29995:- på Expert så var saken biff!

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har också funderat på Megastyle men efter att jag upptäckte att dom finns på pricerunners observationslista så avstår jag.
http://se.pricerunne...artalistan.html
Dessutom vill dom att man betalar in pengarna i förskott.

Redigerat av Zark, 20 March 2006 - 12:08.

Postad 21 March 2006 - 21:58

AXD3
  • AXD3
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
GaaaaA! Jag sitter här och väntar på min nya Samsung LE-46M51, kommer i slutet av den här veckan. och jag tror jag håller på att få feber... :D

Undrar om någon med digital tv sändning har en sådan här sak?! och om dom upplever bilden som "dålig"?!
Undrar oxå om tv klarar 1366*768 upplösningen via VGA bra?! märker ibland på min philips23" LCD att bilden "flammar" ibland!

Jo... ser man bra från soffan när man surfar på den?! typ 3 meter... :D :D

Postad 22 March 2006 - 00:36

cave
  • cave
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

GaaaaA! Jag sitter här och väntar på min nya Samsung LE-46M51,  kommer i slutet av den här veckan. och jag tror jag håller på att få feber... :D 

Undrar om någon med digital tv sändning har en sådan här sak?! och om dom upplever bilden som "dålig"?!
Undrar oxå om tv klarar 1366*768 upplösningen via VGA bra?! märker ibland på min philips23" LCD att bilden "flammar" ibland!

Jo... ser man bra från soffan när man surfar på den?!  typ 3 meter...  :D  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kör 1360x768, via 10 meter VGA, och bilden är felfri, verkligen ingen flammande bild. 3 svarta kolumner med pixlar på var sida om bilden blir det då 1360 < 1366.
Jag tycker ibland att det blir lite för litet när jag surfar från soffan, med knappt 4 meters tittavstånd. Då håller jag in Ctrl och scrollar med scrollhjulet - problem solved.

Postad 27 March 2006 - 21:23

Zark
  • Zark
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Fick min igår. Än så länge är jag nöjd :P
Några kommentarer:
Fjärrkontrollen är inte mycket att hänga i julgranen. Layoutmässigt är den ok men med tanke på att jag köpt en TV för mer än 30 papp skulle man kunna förvänta sig lite mer än leksakskvalite på plasten som den är gjord av.

Det finns en funktion som kallas "Brightness Sensor", vilket betyder att TV'n automatiskt anpassar ljusstyrkan till den i rummet. Av någon anledning görs denna justering varje gång man byter TV-kanal. Helt klart irriterande eftersom det inte görs steglöst utan i diskreta steg så att det är klart märkbart om man har mörkt i rummet.

En bild som visar skillnaden mellan min ny 46-tummare och min gamla 28-tummare ;-)
http://bilder.minhem...ic_id=68017.jpg

Postad 27 March 2006 - 22:01

cave
  • cave
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Zark: Hehe, ja det var ju ett rejält kliv upp, både i storlek, design och tidsålder. :P

Postad 30 March 2006 - 21:09

9-3 Mike
  • 9-3 Mike
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Det skulle jag med vilja veta då deras inköpsnetto är 30600kr inkl moms... Han kanske köpte en demoskärm... :huh:

Postad 31 March 2006 - 08:16

Unregistered623ccef8
  • Unregistered623ccef8
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Det skulle jag med vilja veta då deras inköpsnetto är 30600kr inkl moms... Han kanske köpte en demoskärm... :huh:

<{POST_SNAPBACK}>

Vet inte riktigt varför men dom hade fått in 2 st skärmar till ett bra pris sa försäljaren och jag köpte en av dom, såg nu att dom säljer den för 37000:- så man får väl vara glad att man lyckas pricka in ett bra pris för en gång skull

Postad 31 March 2006 - 13:11

Zark
  • Zark
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Vet inte riktigt varför men dom hade fått in 2 st skärmar till ett bra pris sa försäljaren och jag köpte en av dom, såg nu att dom säljer den för 37000:- så man får väl vara glad att man lyckas pricka in ett bra pris för en gång skull

<{POST_SNAPBACK}>

Tydligen har Samsung gått ut till Expertbutikerna och erbjudit dom ett par apparater per butik till ett specialpris. Jag och en kompis lyckades via en kompis till honom som jobbar i en Expertbutik att köpa varsitt exemplar av den här skärmen för 30000:-
Antagligen är det det här erbjudandet Hank_West lyckats snubbla över. Grattis! :)

Postad 31 March 2006 - 14:05

Unregisteredfeba2c53
  • Unregisteredfeba2c53
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
äger nu även jag en sån här snygg lcd.. det jag undrar är bara om någon av er fått till upplösningen med dvi-hdmi? jag lyckas inte få det snyggt och tycker jag kan läsa mig till att det är hdmi¨s fel.. får prova köra vga och se hur resultatet blir då..

Postad 03 April 2006 - 12:46

9-3 Mike
  • 9-3 Mike
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

äger nu även jag en sån här snygg lcd.. det jag undrar är bara om någon av er fått till upplösningen med dvi-hdmi? jag lyckas inte få det snyggt och tycker jag kan läsa mig till att det är hdmi¨s fel.. får prova köra vga och se hur resultatet blir då..

<{POST_SNAPBACK}>

Har du uppskalning på din DVD?? en sånhär fin skärm måsta matas med bra signaler från en shysst DVD-spelare annars ser man bristerna direkt..

Själv köpte jag min direkt från Samsung. Så jag säger inte vad jag gav. Alla skulle bara bli avundsjuka.. haha...

Postad 03 April 2006 - 18:05

Unregistered623ccef8
  • Unregistered623ccef8
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
jag kör med en marantz och skalar upp till 720p funkar fin fint...

Postad 05 April 2006 - 16:19

Zark
  • Zark
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Jag har lagt in lite fler bilder i mitt galleri i fall någon skulle vilja ta en titt på skönheten.

Postad 11 April 2006 - 09:41

Unregisteredf2b8bf5f
  • Unregisteredf2b8bf5f
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
En liten fråga bara.

Hur bra ser bilden ut på cirka fyra meters avstånd.

Och hur stor skilland är bilden om väljer analog eller digital tv???

Går i köptankar och vill få lite info först.

Postad 11 April 2006 - 22:50

Zark
  • Zark
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Jag har min TV på ca fyra meters avstånd från soffan och bilden ser väldigt bra ut. Hur stor skillnad det är på analog/digital kan jag inte svara på eftersom jag bara använt analog antennsignal.

Jag laddade ner några demo HDTV-filmer från Microsoft och spelade upp från datorn via VGA-ingången. Det var f*n det grymmaste jag sett på en bildskärm :)

Postad 12 April 2006 - 00:19

AXD3
  • AXD3
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Jag kan säga nu med lite mer kött på benen att bilden blir avsevärt bättre med digital signal. Förövrigt ser jag ALDRIG mer en film som går via något annat än VGA ingången på denna tv, det är så pass mycket bättre bild än via vanlig dvd-spelare att alla som köpt en sådan här tv, borde ställa en burk eller lap, brevid!

Vad det gäller Ljusstyrkesensorn, är den numera av på heltid! upplevde samma störande "små" skiftningar i bilden som många andra före mig. Men något jag funderat på är hur man ska kunna ändra ljuset på tv manuellt?! Skulle spela lite tv spel, men det var i det närmaste omöjligt att se något! har testat alla förinställda lägen som dynamiskt, och film m,m. och sätter man igång ljusstyrkesensorn, kan man förbereda sig på en kanskad av rykningar och svordomar! :) :ph34r: :blink: :P

Över lag är jag väldigt nöjd över tv, lite små saker som man säkert förlåter med tiden, och en fjärrkontroll som säkert serietillverkas på samma fabrik som vattenpistolerna man hade när man var liten, är allt jag har att klaga över. men då är man kanske lite extra petig då man betalat en stor peng för kalaset!

Bifogad fil(er)

Postad 12 April 2006 - 09:09

Zark
  • Zark
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Det finns en annan störande sak med "Brightness Sensorn". När den är påslagen så sänder TV'n ut IR i rummet som stör andra fjärkontroller. Fjärrarna till receivern och DVD'n funkade väldigt dåligt när den automatiska ljusstyrkefunktionen var påslagen på TV'n.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.