Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gästbok för Nattlorden

63 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 February 2007 - 23:42

Unregistered0c979212
  • Unregistered0c979212
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
tjena björn får jag skriva i din super avanacerade tråd att jag har världens bästa högtalare och att det finns inget finare ljud än i dem, dessutom har jag kraften och lira ut det härliga i dem:)

btw har väll tagit ganska MÅNGA go´a i dag:)

hehe

Postad 16 February 2007 - 23:57

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0

tjena björn får jag skriva i din super avanacerade tråd att jag har världens bästa högtalare och att det finns inget finare ljud än i dem, dessutom har jag kraften och lira ut det härliga i dem:)

btw har väll tagit ganska MÅNGA go´a i dag:)

hehe

<{POST_SNAPBACK}>

:D tänk på att ni är gäster i denna del B) :)

Postad 17 February 2007 - 07:18

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

• 953 inlägg
  • 0
ja visst missar man mycket av musiken, Men Fortfarande får man en ganska klar bild av hur det kommer att låta med bas-moduler även. Vilket inte är det mest kritiska området enligt jag. Visst är det roligt när basen är artikulerad och kraftfull men imponerar inte övriga register så spelar det ju ingen roll om basen är bra. :) Nu imponerade ju Ino så det var ju inget problem där, Är kanon högtalare men har mycket svårt för mej att tro att jag kommer att byta även när jag har tagit en lyssning med bas-moduler

Postad 17 February 2007 - 07:44

sb22ew
  • sb22ew
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Vänta med att skriva något överhuvudtaget om ljudet hos Tank tills du lyssnat på hans anläggning med intrimmade pY4:or, det är mitt råd. Sedan tror jag inte att du verkligen menar det här när du får lyssna med basmoduler:

Men Fortfarande får man en ganska klar bild av hur det kommer att låta med bas-moduler även. Vilket inte är det mest kritiska området enligt jag

Intrycket av övriga register påverkas avsevärt om det finns nån bas överhuvudtaget (49 hz). Dessutom är de ju, som Nattlorden säger, konstruerade för att spela över 80 hz, att dom kan spela lägre har inte med saken att göra. Tank har väl heller inget akustikreglerat rum, dvs att ex. Öhman varit där och gett vettiga förslag på förbättringar och att Tank sedan genomfört dessa förslagna ändringarna?

Att sedan jämföra Wilson med Ino i två olika rum, vid två olika tillfällen... well, it beats me :) Det är ju viktigt att komma ihåg att rummet och högtalarna är de faktorer som påverkar ljudet mest i en anläggning.

Postad 18 February 2007 - 09:44

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

• 953 inlägg
  • 0
sb22ew: nog vet jag att det gör skillnad avsevärt. Men fortfarande hör man hur dom låter och vad dom är kapabel till från mellanbas -> diskant.
Nä att jämföra två olika högtalare under olika förutsättningar är svårt. Men nog hade I28 bättre förutsättningar att spela än Wilson som hördes i butik, Tank har mattor över golvytan, Dämpad bakvägg osv. Eftersom i28 bara går ner till 49hz så ligger dom i klassen dit stativare går och far man och lyssnar på stativare är det inga som helst problem att höra iaf dom är bra eller dålig. Samma sak gäller alltså med i28. Utan problem får man en god bild av vad ino är kapabel till.
Att basen fattas är en sak, Men mellanregister och diskant i sej kommer ändå inte att ändra sitt ljud för att man hänger på bas-moduler. Anyway Ino är bra men inte tillräckligt för att jag skulle byta.
Sedan det här med ett akustikreglerat rum, Jag kommer aldrig att lyckas fixa till rummet för optimal lyssning så jag måste lyssna på högtalare hur dom låter i just ett ofixat rum annars så kan det bli så att inga grejer i världen blir jag nöjd med i mitt rum "eftersom jag vet hur mycket bättre dom lät i just det där fixade rummet". Det vet ju alla att ett riktigt rum höjer upp upplevelsen extremt men när man inte kan ha ett sånt rum, Vad gör det för nytta att man lyssnar på grejer i ett sånt rum? Själv kommer man ju aldrig att få till det så.

Tycker det är lite fel av många som äger ino, När ni jämför olika högtalare mot ino så baseras många på butikslyssningar och fy bövelen vad sämre högtalarna lät i butik än ino. Men vänder vi på det då som jag nu har gjort, Lyssnade hos en privatperson och sedan jämförde mot butikslyssning och säger att Wilson är en kanon högtalare då är det bara fel enligt er.

Klarar ni inte av att andra faktiskt inte fastnar för ino och kan tycka att det finns likvärdiga märken där ute. Det viktiga är väl att ni är nöjda med era grejer, Inte behöver ni väl försvara dom? Ni vet ju själv vad ni tycker det är ju subjektivt.

Redigerat av zlay3r, 18 February 2007 - 09:46.

Postad 18 February 2007 - 10:00

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Men mellanregister och diskant i sej kommer ändå inte att ändra sitt ljud för att man hänger på bas-moduler.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag påstår inget nu, men man skulle ju tänka sig att dom låter en del bättre om dom blir avlastade precis som dom är konstruerade för. Öhman brukar ju inte lämna något åt slumpen har man ju fått erfara.

Sedan det här med ett akustikreglerat rum, Jag kommer aldrig att lyckas fixa till rummet för optimal lyssning så jag måste lyssna på högtalare hur dom låter i just ett ofixat rum annars så kan det bli så att inga grejer i världen blir jag nöjd med i mitt rum "eftersom jag vet hur mycket bättre dom lät i just det där fixade rummet". Det vet ju alla att ett riktigt rum höjer upp upplevelsen extremt men när man inte kan ha ett sånt rum, Vad gör det för nytta att man lyssnar på grejer i ett sånt rum? Själv kommer man ju aldrig att få till det så.

Alla högtalare låter ju bättre i ett akustikreglerat rum, men det verkar som om Ino-ägare ägare tar detta på störst allvar, antagligen efter att ha lyssnat i Öhmans rum som låter helt sanslöst bra.
Fick mig en rejäl tankeställare när jag var där och lyssnade och jag kommer garanterat att ta detta med akustikreglering både ett och två steg extra än jag tänkt mig innan jag var där.

Klarar ni inte av att andra faktiskt inte fastnar för ino och kan tycka att det finns likvärdiga märken där ute. Det viktiga är väl att ni är nöjda med era grejer, Inte behöver ni väl försvara dom? Ni vet ju själv vad ni tycker det är ju subjektivt.

Varje gång du säger så kommer du få en varning ;)
Nej det är klart att man själv måste välja vad man tycker om, men Ino är en rätt bra referens för ett neutralt ljud att jämföra mot sen för att hitta det man gillar bättre... ljusare eller mörkare etc, när jag körde piP bredvid mina Strauss hörde man verkligen hur mycket "värme" som är pålagt i ljudet. Mycket mörkare/mindre neutralt.

edit: Något jag tycker alla borde pröva är att jämföra Ino sida vid sida med sina egna högtalare och uppleva med egna öron i hemmiljö. Det är en liten upplevelse i sig. Ljudminnet klarar inte av speciellt bra att jämföra olika högtalare i olika rum.

Redigerat av Martin, 18 February 2007 - 10:02.

Postad 18 February 2007 - 11:58

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
Det låter nästan som vi är i den officiella INO-tråden nu ;)

MVH Kribban

Postad 18 February 2007 - 13:44

sb22ew
  • sb22ew
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Jag har lyssnat på Wilson hos en butik här i göteborg för inte så länge sedan. Björn från Audionord var där och demade tillsammans med Krell-elektronik. Rummet var hyfsat men inte åtgärdat på något sätt. Jag tyckte helt klart det lät bra. Det hade säkert låtit ännu bättre i ett specialdesignat rum, gjort för dessa högtalare. Nu kom jag inte ihåg vad högtalaren hette men den kostar väl över 200 000:- (Sophia eller Watt/puppy). För det priset får man ett mycket kompetent system från Ino Audio och mycket pengar över för obyggnad av lyssningsrummet också. Det har man nog inte råd med om man har en budget på 200k och väljer Wilson. Därför väljer jag Ino, extremt bra prestanda till ett billigt pris. Dessutom är andrahandspriset sjukt mycket bättre än Wilson, nästan vad än man köper från Ino ;)

Postad 18 February 2007 - 14:08

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0
Oj vad det blev fart här! Kul med liv! ;)

Det där med att bedöma hur helheten blir utan botten skulle jag dock vilja ta upp. Jag har spelat i ett par omgångar på utrustning som inte haft djupbas, dels på magnetostater och del på mina små NHT SuperZero som idag går hemmabiotjänst. De senare rullar av kring 80Hz. Visst går det att få ett fantastiskt ljud ändå... har spelat dem uppsatta på stativare med Holfis gamla toppmatade CD-spelare och med Mark Levinson försteg och slutsteg. I sina bästa stunder magiskt och man lurar sig väldig lätt att man inte behöver mer. Har aldrig varit någon basnarkoman, det kanske ni inte tror på om ni sett mitt galleri, men jag har kommit att inse hur mycket det fundamentet betyder för musiken... och jag kan inte längre påstå att jag skulle kunna bedöma balansen hos ett system med basen avskuren. Om något låter lite för ljust eller lite för mörkt är svårt att bedöma när även det linjära uppleva ljust med basfundamentet beskuret tycker jag.

Så även om de tekniskt inte ändrar så mycket klang (även om Martins reservation har merit, så är det mer marginellt) så i vart fall subjektivt uppfattas den annorlunda. IHMO.

Postad 18 February 2007 - 16:33

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

• 953 inlägg
  • 0
Ino är förmodligen det mest prisvärda alternativet om man vill ha välljud. Som jag nämnt tidigare dom är nog en av världens bästa högtalare.

Postad 27 September 2011 - 10:37

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0
Kul att kika tillbaka på gamla poster. B)

Postad 16 November 2011 - 23:38

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0
Riktigt fett..ser extra hardcore ut med CRT:n.

Postad 05 December 2011 - 19:23

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0
Hehe... också ett sätt att se på det. Ärligt så vore det skam att kasta ut den så länge den har så bra bild som den har... Fungerar utmärkt att visa barnkanalen på och köra Wii / Kinect via.... I ett långt perspektiv skulle jag kunna tänka mig en duk att rulla ned framför kanske... Men då blir det ju två biosystem i huset och det vore ju overkill om något.

Postad 12 April 2012 - 13:41

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0
...Fast overkill är kul...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.