Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - LG 32 / 37 / 42LB1 *

450 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 mars 2006 - 13:52

webrant
  • webrant
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Har det gått bra bjornie? Tycker du den är bra så kör jag på en sån med, har spanat tv länge nog nu...

Postad 17 mars 2006 - 16:14

Unregistered7dffa157
  • Unregistered7dffa157
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Har tyvärr inte fått min TV ännu. Det är kanske jag som har höga förväntningar på transportsektorn (kanske att Posten har fått uppdraget?)... Den finns i Sverige sedan åtminstone onsdags men den ska väl skickas runt i Sverige först ett par varv. Jag tyckte iofs att fraktkostnaden var hög men det förklarar saken! Jag har fått besked att det är inom rimlig tid fortfarande. De är himla trevliga på digitalo.de faktiskt med hyfsat snabba och bra svar även på engelska.

Om inte ett sändebud tittar förbi ikväll så återkommer jag nästa vecka. Förhoppningsvis stum av beundran av min superba TV!

Postad 17 mars 2006 - 22:02

gnobbel
  • gnobbel
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Har ni lagt märke till att designen är annurlunda (fulare) på bilderna hos flera tyska återförsäljare (bla Digitalo.de)? Hoppas det är några gamla felektiga bilder. Kliar ordentligt på avtryckarfingret för den här! ;)

Postad 19 mars 2006 - 07:09

fde-Guru
  • fde-Guru
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Nu har jag kommit in i servicemenyn, och det fanns mycket att ställa in om man vill på min LG LX1:a!=)

Jag har nu ändrat till Black på panelcontroll, men sen är frågan om du känner till några mera tveakar som ökar prestandan? Såg att det fanns en meny som hette Blklens lr lik..Där man kunde ändra BLK min 10% Och BLK 70% är detta svartan/kontrast tro?

Sen såg jag en annan meny där det fanns powersave som var ställd till 75% men gick att öka och sänka till 50% betyder det då att den drar mer och minder ström i aktivt läge lr bara avstängd? Jag bryr mig inte om den drar lite mer ström om man kan få bättre prestanda ur panelen!

Hittade tyvär ingen meny för upplösningen i HDMI läge? Har hört att man inte kan köra på 1366x768p när man kör via HDMI ingången, och att detta ska man kunna ändra/öka?

Skriv ner alla tvaks ni känner till, så är jag mycket tacksam!

MVH Fredrik L!

Postad 21 mars 2006 - 10:25

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

Nu har jag kommit in i servicemenyn, och det fanns mycket att ställa in om man vill på min LG LX1:a!=)

Jag har nu ändrat till Black på panelcontroll, men sen är frågan om du känner till några mera tveakar som ökar prestandan? Såg att det fanns en meny som hette Blklens lr lik..Där man kunde ändra BLK min 10% Och BLK 70% är detta svartan/kontrast tro?

Sen såg jag en annan meny där det fanns powersave som var ställd till 75% men gick att öka och sänka till 50% betyder det då att den drar mer och minder ström i aktivt läge lr bara avstängd? Jag bryr mig inte om den drar lite mer ström om man kan få bättre prestanda ur panelen!

Hittade tyvär ingen meny för upplösningen i HDMI läge? Har hört att man inte kan köra på 1366x768p när man kör via HDMI ingången, och att detta ska man kunna ändra/öka?

Skriv ner alla tvaks ni känner till, så är jag mycket tacksam!

MVH Fredrik L!

<{POST_SNAPBACK}>

Om du går in och kollar på sidan 20 i LP1 tråden,(inlägg 578 och frammåt) så kan du läsa hur "ampz" fixade upplösningen. En förutsättning är förstås att du har ett grafikkort som stöder detta format!

Redigerat av B BUS, 21 mars 2006 - 10:27.

Postad 22 mars 2006 - 16:15

Grief
  • Grief
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Ursäkta att det tagit lite tid. Har varit sjuk en sväng och inte jobbat... Här kommer iaf 2 bilder på 37" LB1. Riktigt snygg och har bra bild.

Mina bilder är inte särskilt bra, men jag skyller på min dåliga spionkamera, Pana LC-50.

Vill någon ha mer bilder får ni säga till!

http://files.upl.sil...9/sidan-svl.jpg
http://files.upl.sil.../sidan2-pgb.jpg

Postad 22 mars 2006 - 18:29

Unregistered07ea6e16
  • Unregistered07ea6e16
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Har en fråga angående foten, den går väl att ta bort? Har liksom aldrig sett några bilder utan den ;)
Jag är själv intresserad av denna tv då ett eventuellt hus köp gör att jag inte kan ha kvar projen.

Det ska väl komma en 42" variant oxå, har ivarjefall sett det någonstans.

Redigerat av Unregistered07ea6e16, 22 mars 2006 - 18:32.

Postad 22 mars 2006 - 22:21

kalle222
  • kalle222
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Säkert en bra apparat. I Sverige kostar 37" ca 25000kr i Tyskland ca 16000kr. Visserligen är
svensk moms 7% högre, men det motiverar väl inte en prisskillnad på ca: 9000kr. Detta är
e-handelspriser. Vad priset i butik här i Sverige blir kan man ju gissa att det inte blir lägre.

Postad 23 mars 2006 - 13:00

webrant
  • webrant
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Har tyvärr inte fått min TV ännu. Det är kanske jag som har höga förväntningar på transportsektorn (kanske att Posten har fått uppdraget?)... Den finns i Sverige sedan åtminstone onsdags men den ska väl skickas runt i Sverige först ett par varv. Jag tyckte iofs att fraktkostnaden var hög men det förklarar saken! Jag har fått besked att det är inom rimlig tid fortfarande. De är himla trevliga på digitalo.de faktiskt med hyfsat snabba och bra svar även på engelska.

Om inte ett sändebud tittar förbi ikväll så återkommer jag nästa vecka. Förhoppningsvis stum av beundran av min superba TV!

<{POST_SNAPBACK}>

Är du stum nu? :P

Postad 23 mars 2006 - 23:44

dannnyboy
  • dannnyboy
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Ursäkta att det tagit lite tid. Har varit sjuk en sväng och inte jobbat... Här kommer iaf 2 bilder på 37" LB1. Riktigt snygg och har bra bild.

Mina bilder är inte särskilt bra, men jag skyller på min dåliga spionkamera, Pana LC-50.

Vill någon ha mer bilder får ni säga till!

http://files.upl.sil...9/sidan-svl.jpg
http://files.upl.sil.../sidan2-pgb.jpg

<{POST_SNAPBACK}>

Av dessa två bilder att döma ser det ju ut som den har lika tokblå bild som LP1 när man kollar från sidan? Alltså att det svarta blir blått.

Postad 25 mars 2006 - 10:04

Unregistered7dffa157
  • Unregistered7dffa157
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Är du stum nu? :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har fortfarande inte fått den. Digitalo påstår att den skeppades den 13/5 och det är ett tag sedan... Jag håller ut en liten stund till sedan blir det till att avaktivera ordern. De har den tillgänglig enligt hemsidan i alla fall. Riktigt trist att vänta så här länge, det hinner ju komma många synpunkter bara på det här forumet som får en att tveka... för att inte tala om nya produkter som Panasonics nya plasma...

Postad 26 mars 2006 - 18:55

Unregistered637ad9f0
  • Unregistered637ad9f0
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
För alla pixelmappningsfreak:
I den engelska manualen så står det på sidan 21&22 hur man kopplar in LB1 med VGA & HDMI(DVI) mot PC.
Både 1366x768 och 1360x768 stöds. Framgår dock inte om det bara går i 60Hz eller om 50Hz också är ett alternativ.

/Dixen

Postad 26 mars 2006 - 22:12

Unregistered87a6509e
  • Unregistered87a6509e
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Jag skulle bli väldigt glad om någon ville testa att köra TVn från en dator och testa vilka upplösningar som funkar pixelmappat via HDMI/DVI och VGA. Sen vore det väldigt intressant om nativeupplösningen kan visas både i 50- och 60Hz.

Postad 31 mars 2006 - 09:19

webrant
  • webrant
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Ingen som fått den ännu? Megastyle har den riktigt billigt nu... men man är ju aningens skeptisk till dem.

Postad 02 april 2006 - 08:03

Unregistered7dffa157
  • Unregistered7dffa157
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Det blev aldrig någon leverans av min 37" LB1 från Digitalo.de. Jag tröttnade på att vänta på leveransen och avbeställde. Något har gått fel men de kan inte förklara varför det aldrig kom någon TV.

Trist att vänta så länge men nu slog jag till på en Panasonic PV60 istället... Helnöjd ännu så länge! Hoppas att jag inte behöver ångra mig när valet gick från plasma till LCD.

EDIT: från LCD till plasma förstås...

Redigerat av Unregistered7dffa157, 03 april 2006 - 12:44.

Postad 10 april 2006 - 14:45

knydde
  • knydde
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0
Är det ingen som har sett den här tvn live

knydde :)

Postad 13 april 2006 - 21:44

balahir
  • balahir
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Jag köpte en 37" LB1 på Elgiganten i Lund för en vecka sedan. De hade fått in två och jag knep den ena. Jag hade länge tänkt köpa en LP1, men inte riktigt kommit till skott. När sedan LB1 dök upp, kändes det som den perfekta TVn. Laddade ner PowerPoint-filen på LGs hemsida som indikerade att TVn hade full HD upplösning, dvs 1920x1080, även om alla specifikationer var på 1366x768. Efter ett samtal till produktansvarig på LG, som konfirmerade att panelen hade full HD upplösning, slog jag till, eftersom jag gillade utseendet, bra pris (21800), mm. Dessutom erbjöd Elgiganten 30 dagars öppet köp.

Efter några dagars användning kan jag konstatera att bilden är MYCKET bra, även med vår sopiga analoga com-hem kabel-TV signal. TVn lyckas förbättra bilden på något sätt. Ljudet är fantastiskt, djupt och kristallklart, efter justering av bas och diskant. Designen är klockren. Fjärrkontrollen mycket bra, trots att den är av plast känns den mycket gedigen, med en bra klickkänsla.

Vad är då negativt? Tyvärr en hel del. För att titta på vanlig TV måste man ställa ner ljusstyrka och kontrast rejält, till ca 30-40%, så intensiv är bilden. Men när man slår på text-TV, händer två saker. Dels går ljusstyrka och/eller kontrast upp till 100%, och bilden blåses upp till full skärm, så all text blir tillplattad. DETTA GÅR INTE ATT ÅTGÄRDA. Alla knappar relaterade till inställningar av bilden är inaktiverade i text-TV-läget, inkl "ARC" som ändrar bildens storlek, samt ljus-och färg mm. Man får ont i ögonen efter 10 sek. Text-TV blir oanvändbar, kort och gott.

Dessutom kan jag inte få till PIP (bild i bild) med två bilder bredvid varandra (TVn har två tuners), där den ena visar text-TV och den andra tex en vanlig kanal. Så fort jag väljer text-TV för någon av bilderna, inaktiveras PIP och skärmen fylls enligt ovan. I övrigt fungerar text-TV bra, snabb bläddring, snabb inläsning även av undersidor.

Att koppla TVn till en dator (PowerMac G5) var busenkelt, och bildkvaliteten via DVI-HDMI mycket bra. Dock har jag inte lyckats få bättre upplösning än 1366x768, trots att panelen skall klara högre. Jag har även provat SwitchResX, motsvarigheten till Powerstrip för Win, utan att lyckas. Det går visserligen att ställa in 1920x1080, men då blir resultatet att endast övre tredjedelen av daatorbilden syns samt flimrar våldsamt. Prövade att köra HD material från datorn (Star Wars II i 1080p), och bilden är fantastisk i 1366x768, nerskalad då förstås.

TVn hanterar också bredbild märkligt i läget "original" som skall anpassa bilden efter utsändningen. En sändning från TV1 som sändes i bredbild visas som en liten bredbildsruta mitt på skärmen, med sorgekanter både på sidorna (som vid 4:3) och ovanför och under. Detta verkar vara kanalberoende, för en film på DR1 i bredbild gick genast upp och fyllde skärmen korrekt. Kanske den är kitslig med signalstyrkan..? Löses förmodligen när jag byter till digital TV, men irriterande nu.

TVn är också ganska långsam vid kanalbyte, men det är lite av ett i-landsproblem...

Jag har kontaktat LGs support i början av veckan men inte fått svar än. Eftersom jag är en mycket flitig användare av text-TV kommer jag med stor sannolikhet att lämna tillbaka den, med sorg i hjärtat, för det är en kanon-TV, speciellt till det priset. Enda alternativet jag hittat är Philips 37PF9830, som ju kostar ca 32000. Då får man visserligen DVI och HDMI, motorvridet stativ, full HD (har jag hört det förut?) som norska tester har verifierat klarar datorsignal i 1920x1080 fast det inte officiellt supportas, och lite annat lullul. Det är säkert en höjdar-TV, men 32000 känns lite väl mastigt.

Jag återkommer när jag får svar från LG. Jag skall försöka svara på frågor om ni har det.

/Balahir (aka svanen i Ahmed&Ahmed i HippHipp)

Postad 13 april 2006 - 22:28

Unregistered637ad9f0
  • Unregistered637ad9f0
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Balahir
Kul att du e nöjd med din TV.
Jag blir dock lite misstänksam om det där att det ska vara en 1920x1080 panel i TV'n när alla specar säger 1366x768.
Detta kan du iofs enkelt testa genom att göra en schackrutig bild, varannan pixel vit och varannan svart. Använd denna bild som bakgrundsbild i widows desktop.
Om du valt fel upplösning så kommer bakgrunden att se konstig ut med moireemönster.
Om du där emot matar TV'n med korrekt upplösning så kommer bakgrunden att se jämngrå ut.

Testa med 1366x768p och 1080x1920i. TV'n e ju HD-ready så den ska fixa 1080i
om inte 1080 funkar så kan du ju köra nån som garanterat e fel, typ 1024x768 bara för att få se moiree mönstret.

/Dixen

Edit:
glömde säga att du inte behöver göra en bild som är 1366x768 pixlar etc.
Det räcker med en bild som är 2x2 pixlar i paint varav 2 vita och 2 svarta som ett "mini schack"
Välj sedan bilden som bakgrund och välj inställningen Tile eller "sida vid sida" under position.

Redigerat av Unregistered637ad9f0, 13 april 2006 - 22:33.

Postad 13 april 2006 - 22:36

chicken
  • chicken
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Vad är då negativt? Tyvärr en hel del. För att titta på vanlig TV måste man ställa ner ljusstyrka och kontrast rejält, till ca 30-40%, så intensiv är bilden. Men när man slår på text-TV, händer två saker. Dels går ljusstyrka och/eller kontrast upp till 100%, och bilden blåses upp till full skärm, så all text blir tillplattad. DETTA GÅR INTE ATT ÅTGÄRDA.

Likadant på min LP1:a, jäkligt irreterande. Jag tittar också rätt mycket på text-tv, men inte på den TVn nudå. :)

Postad 14 april 2006 - 08:59

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

• 976 inlägg
  • 0

Vad är då negativt? Tyvärr en hel del. För att titta på vanlig TV måste man ställa ner ljusstyrka och kontrast rejält, till ca 30-40%, så intensiv är bilden. Men när man slår på text-TV, händer två saker. Dels går ljusstyrka och/eller kontrast upp till 100%, och bilden blåses upp till full skärm, så all text blir tillplattad. DETTA GÅR INTE ATT ÅTGÄRDA.

Likadant på min LP1:a, jäkligt irreterande. Jag tittar också rätt mycket på text-tv, men inte på den TVn nudå. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag får väl passa på att fylla i med mer info. Samma text-tv problem finns på Acers 37 tummare. Det var lite för många slarvfel och missar på tvn så jag skickade tillbaka den.

Acern har äkta 1920 upplösning vilket jag inte tror denna LG har.

/Bäckman

Postad 18 april 2006 - 15:35

blackburn_
  • blackburn_
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0
Är det några fler än balahir som köpt denna tv och kan ge lite kommentarer?

Det vore t.ex väldigt intressant om någon med nvidia-grafikkort kan bekräfta att man kan köra 1366x768 och/eller 1360x768 via hdmi-kontakten.

Priserna på www.braskens.se ser ju väldigt lockande ut men jag vet inte om jag ser dåligt eller om man inte kan se lagerstatus på deras site? Priser just nu på 32"/37"/42": 14914 / 19125 / 22494kr, samtliga priser alltså ordentligt under lp1-seriens priser.

Postad 18 april 2006 - 18:16

balahir
  • balahir
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Liten uppdatering av min post från den 13 April:

- Jag har fortfarande inte fått svar från LGs support ang att kontrast/ljusstyrka går upp till 100% i text-TV-läge, och varför man alltid får text-TV i 16:9 läge. Var inne idag på Elgiganten, och försäljaren kontaktade LGs support, men samma svar: Frågan skickas till produktansvarig...

- Kan däremot berätta att jag kopplat en annan dator, en ny Intel Mac Mini, till TVn. Nu kunde jag välja på 1920x1080 som nativ upplösning i operativsystemet! Detta trots att Minin har ett integrerat (men tydligen bra) Intel grafikchip. Därför, som svar till blackburn_ , borde det gå bra med ett nyare nVidia kort. Varför jag inte kunde få upplösningen med min PowerMac begriper jag inte, den skall enligt spec supporta Apples 23" cinema display med en upplösning på 1920x1200. Grafikkortet i datorn är två år gammalt, kanske det är orsaken...

TVn supportar alltså 1920x1080 från en dator. I denna upplösning blir alla detaljer på skärmen av naturliga orsaker väldigt små, 1366x768 är betydligt behagligare. När jag sedan körde Star Wars II i 1080p-version från datorn kunde jag inte se någon direkt skillnad i bilden, jämfört med bilden i 1366x768. Bilden är toppen redan i 1366x768, har testat HD-klipp, olika DVD, mm.

- Tyvärr överskuggas detta av problemen kring text-TV, och jag kommer att lämna tillbaka TVn om inte LGs support kommer med sensationella besked. Troligen investerar jag i en Philips 37PF9830 istället. Om någon som läser detta har en sådan, så skriv gärna en recension i den officiella tråden för den TVn.

/Balahir

Postad 18 april 2006 - 22:24

rtrjrt
  • rtrjrt
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Intressant TV den här
verkar va LG som funkar bäst med PC

Å braskens har ju kanon pris på 42an (varför e inte den med på prisjakt ? )

men hur ere nu med varianter på modellbeteckningarna
42LB1R
RZ-42LB1

är det nån skillnad?

Postad 20 april 2006 - 22:49

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Testade att köra text-tv på vårt exemplar idag för att kolla problemet som nämts och kan påpeka att det inte var så på vår.

Visst den kör i 16:9 men den går inte upp i kontrast, snarare ner.

Vad som händer är att när man trycker på text-tvknappen så ser man att bilden dämpas först och sen kommer texten.

Sen till rtrjrt. Braskens finns inte med på prisjakt tack vare deras historia, om du söker på braskens här på forumet så kommer du se varför.

Postad 21 april 2006 - 07:32

balahir
  • balahir
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
havosci, om du lägger upp två kanaler bredvid varandra med PIP funktionen (inte en stor och en liten utan två lika stora) och därefter trycker på text-TV knappen, vad händer då? Det förväntade är ju att den ena kanalen går över till text-TV, men istället inaktiveras PIP och text-TV fyller skärmen.

Kan du justera bilden på något sätt när du kollar på text-TV?

Postad 21 april 2006 - 08:28

blackburn_
  • blackburn_
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0
balahir (eller någon annan som äger en LB1 37" eller 42":are): Jag skulle vara jättetacksam om du hade tid att testa vilka av nedanstående lägen som fungerar via hdmi-kontakten på tvn från din dator. Har även bett havocsi testa men det skulle kännas extra tryggt att få höra från två olika källor att det fungerar eftersom det är ett krav för mig innan jag köper tv:n att det fungerar att köra pixelmappat i åtminstone 1360x768 (med 3 svarta rader på varje sida), eller ännu hellre 1366x768 som är skärmens exakta upplösning.

1360x768 50hz
1360x768 60hz
1366x768 50hz
1366x768 60hz

Testa gärna sen att surfa in på t.ex sidan http://www.tystpc.nu/pixelmappat/ och kolla att det är helt lodräta linjer på tvn, d.v.s att det är pixelmappat 1:1.

Tack på förhand om du har tid, lust och ork!

mvh Håkan

Postad 21 april 2006 - 08:35

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Hade så mycket kunder igår att jag bara han testa 1360x768 i 60hz och det funkade helt perfekt. Ska prova de andra upplösningarna under dagen idag.

Postad 24 april 2006 - 13:01

magho
  • magho
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Här bekräftas att åtminstone 42'an klarar 1366x768 vid både 50 och 60Hz över HDMI. Det vet jag ingen annan som klarar (dvs vid 50Hz). 37'an ligger nära en beställning från mig nu (15700:- inkl frakt fån Tyskland).

Postad 24 april 2006 - 13:14

Unregistered87a6509e
  • Unregistered87a6509e
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Där skrev de:

LG 42LB1R:
-HDMI nativ 50+60hz
-VGA nativ nur 60hz
Das ist 100% sicher!
Bei dem anderen weiß ich es nicht.

Om man nu kan köra 1366*768 1:1 pixelmappat i både 50- och 60Hz via HDMI vore det ju fantastiskt. Första tvn som klarar det i så fall. Visserligen vill jag ha en 32", men det borde vara samma med den. Hoppas någon kan bekräfta det här!

Postad 29 april 2006 - 16:34

gauss
  • gauss
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Såg 37LB1 på Elgiganten i Lund idag. Säljaren sa att det var en kundretur och att den som lämnade den var missnöjd med text-TV visningen. Antar att det var balahirs TV?

Hur som helst, bilden var ju väldans trevlig. Även fotboll såg rätt anständigt ut, åtminstone om man jämför med andra skärmar runt omkring. Ingen hade riktigt bra bild (deras signal suger) men bilden var jämförbar med Panasonic TH37PA50 som jag själv har och som har riktigt bra bild hemma hos mig. På Elgiganten var dock bilden inte alls i närheten av vad den TVn presterar hemma hos mig så jag antar att LB1 kan prestera riktigt bra den också. Färgerna var väl dock kanske lite bättre på plasman.

Jag blev klart intresserad av 37LB1, jag tänkte skaffa en HD-ready TV inför kommande HD-sändningar. LG verkar vara ett bra märke om man dessutom vill koppla dator till skärmen, det verkar som flera andra märken inte tillåter 1-1 pixelmappning. Synd bara att man strippat ingångarna jämfört med LP1 (den har väl både HDMI och DVI?). Dessutom bara en Scart med RGB. De flesta nya modeller som kommer nu har ju två HDMI, är detta kanske en mellanmodell?

Postad 30 april 2006 - 15:06

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

• 414 inlägg
  • 0
Nu har jag tagit en rövare och beställt en 32" LB1:a från kleinstepreis.de för 1200 € inklusive frakt.

Onoff ville ha 17.000 för TV:n, vilket kändes lite i överkant. Hur tusan kan det skilja nästan 6000 spänn, frakten borträknat, på exakt samma TV? Tyskarna har lägre moms, men det förklarar bara en liten del.

Jag är egentligen nöjd med min 33" 4:3-Grundig, men "behöver" en platt TV, för att projektorduken ska kunna komma ner framför.

Postad 30 april 2006 - 20:59

balahir
  • balahir
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
gauss, yepp, det måste vara min tv. Lämnade tillbaka den igår. De var i alla fall ärliga och sa att det var en kundretur. Inte alla butiker är det.

Du har helt rätt, bilden är VÄLDIGT bra, till och med hemma hos oss med sopig analog com-hem kabel, och du har också rätt i att Elgigantens signal suger duktigt. Eftersom jag var missnöjd med text-TV delen i LB1 bad jag att få se hur Philips 32PF9830 uppförde sig (jag är intresserad av 37:an), men de kunde inte ens visa det eftersom deras satellitsignal inte visade text-Tv... Egentligen ganska märkligt i en butik som säljer TV...

gauss, vilket pris fick du?

/Balahir

Postad 30 april 2006 - 23:25

gauss
  • gauss
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
De sa att fler ska vara på väg in och priset ska ligga på 22900:-. Det är en tusenlapp mer än vad Euronics tar för samma TV, jag handlar den nog hellre på Euronics då. Man kan ju utnyttja prisgarantin förstås om man nu väldigt gärna vill köpa från Elgiganten. Just den säljaren som jag snackade med gillar jag, han har tidigare varit väldigt bra och rak att ha att göra med.

Märkligt förresten att alla som säljer denna på nätet har samma pris, 21900. Det är väl ganska få som säljer den än men lite konstigt är det.

Eftersom jag kan kolla text-tv på en annan TV så är inte detta så viktigt för mig. Jag vill främst ha möjlighet att koppla på dator, spelkonsoll och kika på TV. Synd bara att man fördyrar(?) apparaten genom att inkludera två analoga tuners, det känns inte riktigt anpassat för svenska marknaden med tanke på kommande släckning av analoga nätet. Jag har Boxer idag så jag har ingen användning för analog tuner alls...... än mindre två.

Jag fattar inte heller varför de är så mycket billigare i Tyskland? Men olika märken har väl olika "värde" på olika marknader, i England t.ex. verkar folk betrakta Samsung som ett budgetmärke.

Postad 01 maj 2006 - 08:56

balahir
  • balahir
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
gauss,
Ett tips är att ta med en utskrift till Elgiganten på vad TVn kostar hos en annan leverantör (helst med fysisk butik i närheten), och då gick säljaren ner till det priset. Om du köper "min" TV så bör du kunna få ner priset ytterligare, kanske till ca 20-21000. Jag kan garantera att den var helt i nyskick när jag lämnade tillbaka den. Sen om någon på Elgiganten tappat den i golvet är en annan sak.

Jag förstå att du inte har nytta av två analoga tuners... men kopplingen till dator, spelkonsol och DVD är prickfri. Bilden och ljudet är mycket bra.

Jag går i valet och kvalet om jag skall beställa en Philips 37PF9830, kostar 32500 på Elgiganten. Idag skall jag kolla in en DiBoss 40" på OnOff som kostar 20000. Även om det är stor skillnad på dessa skiljer det 12500 kr, som man inte viftar bort.

/Balahir

Glömde säga att säljaren på Elgiganten var och är kanon, och jag kommer definitivt att beställa Philipsen där om jag bestämmer mig för den.

Redigerat av balahir, 01 maj 2006 - 08:58.

Postad 01 maj 2006 - 09:14

Unregistered34b85454
  • Unregistered34b85454
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0
är det någon som har beställt från tyskland? vad kostar frakten? och vilken butik har ni köpt ifrån??

Postad 01 maj 2006 - 11:56

gauss
  • gauss
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

gauss,
Ett tips är att ta med en utskrift till Elgiganten på vad TVn kostar hos en annan leverantör (helst med fysisk butik i närheten), och då gick säljaren ner till det priset. Om du köper "min" TV så bör du kunna få ner priset ytterligare, kanske till ca 20-21000. Jag kan garantera att den var helt i nyskick när jag lämnade tillbaka den. Sen om någon på Elgiganten tappat den i golvet är en annan sak.

Jag förstå att du inte har nytta av två analoga tuners... men kopplingen till dator, spelkonsol och DVD är prickfri. Bilden och ljudet är mycket bra.

Jag går i valet och kvalet om jag skall beställa en Philips 37PF9830, kostar 32500 på Elgiganten. Idag skall jag kolla in en DiBoss 40" på OnOff som kostar 20000. Även om det är stor skillnad på dessa skiljer det 12500 kr, som man inte viftar bort.

/Balahir

Glömde säga att säljaren på Elgiganten var och är kanon, och jag kommer definitivt att beställa Philipsen där om jag bestämmer mig för den.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag fick intrycket av att de tänkte ha din TV som demoex, det var för övrigt en hel del som stannade till och kollade in den när jag var där. Skicket var annars jättefint, det såg inte ut som om någon tappat den i golvet än :) .

Jo, det viktiga för mig är att bilden är bra och att det funkar att koppla spel och dator så nog verkar den här modellen svara mot mina krav.

Är du intresserad av Philips kanske det är läge att kolla in de kommande modellerna från Philips (37PF9831 och 37PF9731). Även den "enklare" ska ha 1920X1080. Vidare ska den ha pixel plus 3HD och clearLCD (reduktion av rörelseoskärpa) så på papperet verkar den bättre än 9830. Priset blir kanske dessutom lägre?

Postad 01 maj 2006 - 12:41

balahir
  • balahir
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Tack för tipset. Har letat efter info kring dessa men inte hittat så mycket. Har du någon länk? Enligt försäljaren på Elgiganten låg dock Pixel Plus 3HD ett år fram i tiden, kanske ett sätt att sälja ut 9830...

/Balahir

Postad 01 maj 2006 - 14:03

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

• 414 inlägg
  • 0

är det någon som har beställt från tyskland? vad kostar frakten? och vilken butik har ni köpt ifrån??

<{POST_SNAPBACK}>

Nu har jag tagit en rövare och beställt en 32" LB1:a från kleinstepreis.de för 1200 € inklusive frakt.

:)

Postad 01 maj 2006 - 15:57

Unregistered34b85454
  • Unregistered34b85454
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0
:wub:

<{POST_SNAPBACK}>

:lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Där ser man, :), jag var väl inte riktigt vaken när jag skrev i morse!!! är det samma fraktpris för en 37"?? borde ju nästan vara det, eller?

Postad 02 maj 2006 - 08:52

magho
  • magho
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Det här var dom Euro-priser inkl frakt jag fick förra veckan på 37'an:
maxx-store.de: 1567,40+198=1765,40
zarsen.de: 1599+128=1727
technikdirekt.de: 1599+143.96=1742.96
electronicdeluxe.eu: 1583,40+122,38=1705,78
top-angebote.de: 1586+165=1751
digitalo.de: 1595+135=1730
katronics.de: 1588+90=1678
Det finns ett gäng som är billigare men som inte skickar >20kg till Sverige.

Postad 02 maj 2006 - 08:57

Unregistered34b85454
  • Unregistered34b85454
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0

Det här var dom Euro-priser inkl frakt jag fick förra veckan på 37'an:
maxx-store.de: 1567,40+198=1765,40
zarsen.de: 1599+128=1727
technikdirekt.de: 1599+143.96=1742.96
electronicdeluxe.eu: 1583,40+122,38=1705,78
top-angebote.de: 1586+165=1751
digitalo.de: 1595+135=1730
katronics.de: 1588+90=1678
Det finns ett gäng som är billigare men som inte skickar >20kg till Sverige.

<{POST_SNAPBACK}>

Mycket trevlig info!! tackar

Postad 02 maj 2006 - 09:26

HenkeB
  • HenkeB
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Är detta samma tv som denna tråd snackar om? Den har nästan samma modellbeteckning.... Klarar dock 1080p. :) Länk
/H

Redigerat av HenkeB, 02 maj 2006 - 09:27.

Postad 02 maj 2006 - 12:03

jofr
  • jofr
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Laddade ner PowerPoint-filen på LGs hemsida som indikerade att TVn hade full HD upplösning, dvs 1920x1080, även om alla specifikationer var på 1366x768. Efter ett samtal till produktansvarig på LG, som konfirmerade att panelen hade full HD upplösning, [...]

Någon som kan bekräfta, av egen erfarenhet, vad som egentligen gäller för panelen?

Postad 04 maj 2006 - 23:32

jwalker
  • jwalker
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Är det nån som kan beskriva hur hockey,fotboll är med respektive marksänt,kabel digital,sat...eller den sunkigaste varianten analog. Mest intresserad av hur den klar hockey,fotboll digitalt...jag kollar på det mkt och har nästintill nolltollerans på eftersläp osv.

mvh

Postad 05 maj 2006 - 08:24

webrant
  • webrant
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Jag har provat 42'an på Euronics.
Har en Philips 32" CRT widescreen idag och det speglar nog mina åsikter.

* Snygg, riktigt snygg!
* Har helt okey svärta.
* Bra fot som man kan vrida.
* Mycket bra PC stöd.
* Skärmen har en rälig blåton när man tittar från sidan.
* TextTV'n går inte att dela så att man ser halva bild och halva text - texten blev ivf löjligt stor och oläslig för mig som var van med min philips.
* Kanalbytena är sega, skärmen släcks också ner när man byter.
* PIP är seg.
* 16*9 mode på 4*3 sänding hade gråa sträck runt om, men det går att ändra till svart i en servicemeny.

Om 42'an hade 1920*1080 så såg man inte röken av det i menyer eller i PC stödet.

Postad 05 maj 2006 - 09:35

balahir
  • balahir
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Som tidigare ägare av en 37" LB1 skulle jag vilja komplettera webrants och andras inlägg (se även tidigare poster ovan):

- Text-Tvn är knäpp, rakt upp och ner, som jag skrivit tidigare. Detta är den främsta orsaken till att jag lämnade tillbaka TVn.
- Sega kanalbyte och PIP: ja (dock lite av ett i-landsproblem)
- 16:9 resp 4:3 hantering märklig
- Inga eftersläpningar alls vad jag märkte
- Jag kunde köra 1920x1080 via DVi->HDMI från min MacMini. Dock var datorbilden något förskjuten i höjdled, något som kan fixas, och när jag spelade upp en HD-film i 1920 var bilden helt otrolig (och inte förskjuten...).

Ang panelens upplösning fick jag ett samtal från LGs support (efter att ha väntat två veckor). Som svar på min och jofr's fråga svarade LG denna gång: "Nej, panelen är inte 1920x1080, men den hanterar den upplösningen". Detta är det tredje svaret från LG, och alla har varit olika. Först hade den inte 1920, sedan hade den det, och nu har den inte. Jag blir så trött...

Bilden är hur som helst fantastisk i 1366x768, och ljudet suveränt. Om du inte bryr dig om text-TV så finns det ingen TV i denna prisklass som ens är i närheten. jwalker, vi har en sopig comhem kabelsignal, och bilden är helt OK.

/Balahir

Edit: Har beställt en Philips 37PF9830 som kommer inom några dagar. Jag kommer att posta omdöme och skillnader mellan LB1 och denna här.

Redigerat av balahir, 05 maj 2006 - 09:44.

Postad 05 maj 2006 - 09:45

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Den har inte 1080 panel, hade jag kunnat svara på redan tidigare :o

Vi brukar alltid dema texttv på den, efter diskussionerna i denna tråd, och det är inte många som upplever det som ett problem. Men eftersom diskussionen finns så brukar vi som sagt visa det iaf.

Postad 05 maj 2006 - 10:05

balahir
  • balahir
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Det är ett problem, eftersom TVn tvingar text-TVs 4:3 sändning till 16:9 läge, utan att jag kan påverka det. Om jag kunnat ställa om till 4:3 som med andra sändningar, har det inte spelat någon roll.

Det är också ett problem att ljusstyrkan ökas (eller upplevs ökas) vid text-TV, och inte heller här kan jag påverka detta.

För mig som tittar mycket på text-TV är dessa problem så allvarliga att jag valde att returnera TVn.

Postad 05 maj 2006 - 10:12

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Som sagt, därför vi demar det jämnt för att se om folk tycker det är ett problem.

Det är ett problem för dig, men de flesta upplever det inte så. Är subjektivt. (vill dock inte på något sett negligera att du tycker det är ett problem, utan tack vare ditt problem så visar vi det.)

Sen så går vår ner i ljusstryrka, inte upp vid texttv. Men det skrev jag tidigare.

Postad 10 maj 2006 - 21:58

gauss
  • gauss
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om det är separata bildinställningar för varje ingång? Det hade ju varit väldigt bekvämt om det var så.

Edit: Har beställt en Philips 37PF9830 som kommer inom några dagar. Jag kommer att posta omdöme och skillnader mellan LB1 och denna här.

<{POST_SNAPBACK}>

Hur har det gått med din Philips balahir, hur står den sig mot LGn?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.