Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Softcam för dummies

59 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 February 2007 - 14:58

Unregisteredc7d69091
  • Unregisteredc7d69091
  • Lärjunge

• 456 inlägg
  • 0
Jag vill tillföra lite kunskap här.
Jag har en IRDETO CAM, Denna CAM har jag programmerat om i ett PCMCIA 1 interface
i en gammal Toshiba dator.
Detta innebär nog med största sannolikhet att om man har en gammal bärbar dator
(typ Pentium 90) så kan den komma åt CAM interfacet rent elektiskt.

Men egentligen vill man ju inte betala för CAM interfacet utan spara minst en 500 sek
genom att använda phoenix interface och en program snutt som gör samma sak
som den lilla processorn i CAM interfacet.
DVS läser abonemang nycklarna från kortet via ett serie interface och beräknar fram
en upplåsningskod som fungerar för de kanaler som man betalat för.

Detta hade jag visst redan berättat, så går det om man svarar innan man läser allt... :rolleyes:
- B

För några år sedan undrade jag också detta, det var innan softcams och det enda som fanns var mycket dyra DVB kort med inbyggd mpeg decoder samt CI plats.
Sen när dom första dvb korten utan CI läsare kom så var det många som frågade just detta om en CAM kunde användas i en PCcard/PCMCIA plats, det var faktiskt flera som testa detta och alltid med samma resultat, CAM'arna brändes och gick aldrig att laga.
Tydligen är det mycket stora skillnader på signalering och spänings nivåer.
Men det var någon tysk minns jag som lödde om sitt PCMCIA interface och lyckades... Men det är ju lite överkurs...

<{POST_SNAPBACK}>

Redigerat av Unregisteredc7d69091, 09 February 2007 - 15:00.

Postad 09 February 2007 - 21:04

Unregistered222df659
  • Unregistered222df659
  • Beroende

• 1236 inlägg
  • 0
För att lägga ytterligare en sak till softcam/hårdcam frågan

: Detta gäller säker inte alla program som hanterar CAMs (Mytheatre/progdvb/dvbviewer etc) men min erfarenhet är att softcamen flyter på bättre tillsammans med huvudprogrammet än vad ett fysisktCam/ci combo gör.
Jag får ryckningar i dvbviewer med conaxCam och CI till mina två dvb-kort - och felfritt med softcam - MEN dett skiljer sig från softcam till softcam. Eller - egentligen (i windows miljö) krävs det ju 2 delar i en "softcam" lösning.
1. mjukvaran som läser av/tolkar krypteringstandaren från phoenixläsaren (för conax ncce.dll samt ncsclient.dll, den senare används som client i cs med newcs i en 2kortslösning - och den förra i 1-kortslösning)

2. mjukvaran som hjälper huvudprogrammet (dvbviewer typ) att dekoda signalen - här softcam.dll

Postad 13 February 2007 - 17:15

Harleystroker
  • Harleystroker
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

En annan sak har slagit mig. CA-moduler är slående lika PCMCIA-moduler. Men utseendet kanske också är allt. I annat fall, skulle det vara värt att undersöka huruvida man kan få en PC att använda PCMCIA-slotten som CI (Common Interface, som man sätter en CAM i). Kan ju också vara en väg att gå om man inte har möjlighet till CI/CAM på DVB-kortet. Om man nu ändå ska utveckla program själv menar jag...

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, tanken har slagit mig. Det vore en riktigt bra lösning. Det är ju så, precis som du säger, att CAM:ens "formfactor" är densamma som ett PCMCIA-korts. Dock känner jag folk som hävdar att detta är den enda likheten och att gränssnittet i övrigt fungerar olika. Men vilken kompetens de som hävdar detta har vet jag inte... :)

<{POST_SNAPBACK}>

Hade just frågan (innan jag läst något på internet överhuvudtaget) om vad för skillnad de var på en PCMCIA i en Lapp tex och den som finns i min Sammmy reciver inför HTPC bygget med Hauppeauges WIN HVR 4000 kort vars läsare ännu inte lanserats.

Köpte ett nytt pci kort med PCMCIA läsare på nätet i går natt för knappa tvåhundra på vinst o förlust och frågade lite runt bland folk som förmodas kunna lite mer om detta än jag. Kommentaren var uteslutande- ja du-ingen aning faktiskt och till slut hittade jag en som enligt de kunniga "skulle vara den som visste" Han sa- jaså. var har du läst att de inte skulle funka.??? Okej sa ja. Då kör jag väl i mitt T-Rex kort där då o inget går i sönder då - näe

Nu återstår de att försöka reda ut hur kommunikationen ska kunna ske för iden verkar ju bra.

Postad 06 January 2008 - 02:21

Axxel
  • Axxel
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Jag har följt den här tråden och känner att huvudet kommer att explodera snart av all information.
Så jag vill ventilera lite och kolla så att jag har fattat saker rätt (rätta mig om jag användar fel terminologi).

- Om man har ett TV kort, tex DVB-T (PCI/USB pinne?) men ingen kortläsare (CI / Common Interface) och CAM (CA Modul) så kan jag alltså använda mig av en Phoenixläsare (som enligt kuka2 ska ställas om som COM3 i MP3.5 (som är en mjukvara??)) och då förstår DVB programvaran att det finns något i systemet som kan koda de kodade kanalerna?

- Finns det lösa CI som man kan stoppa i ett 3,5", 5,25" eller PCI fack? Nu läste jag det sista inlägget sist; Det är intressant om Haupauges CI kommer att gå att använda för andra kort än Haupaugge samt så skriver Harleystroker att PCMCIA kortet fungerar (eller?)

Ändring: Haupauge WINTV-CI ska tydligen redan vara ute som CI tillbehör men klarar ännu inte DVB-S2? Vad gör att CI:n avgör om S2 klaras av eller inte? Är det själva S2 CAM:en den inte klarar av? Kan för övrigt inte hitta tillbehöret nånstans på deras hemsida.

Redigerat av Axxel, 06 January 2008 - 02:31.

Postad 06 January 2008 - 13:02

Unregistered222df659
  • Unregistered222df659
  • Beroende

• 1236 inlägg
  • 0
mp.3.5 är ingen programvara utan just en phoenixläsare (även brännare)

Postad 06 January 2008 - 19:36

Axxel
  • Axxel
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

mp.3.5 är ingen programvara utan just en phoenixläsare (även brännare)

Tack för denna - jag var rädd att jag hade missförstått det. Fattar inte varför man använder så många olika namn för samma grej. Kom inte med den om kärt barn har många namn.. :)

Tillägg:

Snälla, svara gärna på ovanstående frågor så har jag och andra också väldig stor nytta och kan dra lärdom av informationen.

Ännu en fråga:

- Finns det någon fördel att köra Softcam även om man har tillgång till HW-cam?

Redigerat av Axxel, 06 January 2008 - 19:38.

Postad 07 January 2008 - 09:29

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
Jag testade igår att installera phoenix-läsare ( http://adteknik.se/swedish/phoenix.htm ) och newcs 1.5 (kortserver). Under testning använde jag progdvb som direkt stödjer så kallade multidec-plugins (termen MDAPI förekommer också och syftar på själva programmeringsgränssnittet) och pluginnet ncsclient (som då är en kortklient som ansluter till en kortserver). När jag fått progdvb att visa de kanaler jag har på mitt kort så flyttade jag över konfiggen till MediaPortals TV-server, som även den stödjer md-plugins, och det fungerar finfint. Förutom att MediaPortal är rätt så seg på att byta kanal. I Progdvb och även i "preview" i TV-server-inställningarna så tar det typ 0.5sek att få fram en kanal, men i MediaPortals TV-klient kan det ta ganska många sekunder ibland. Ska testa lite andra revisioner så snart jag hinner :D

Ang fördel med softcam:
Billigare
Går köra flera mottagare på ett kort (detta är dock inte riktigt färdigutvecklat i mdapifilter.ax, som är ett directshow-filter som ger program som inte stödjer multidec-plugins möjligheten att göra just detta), vilket drastiskt reducerar kostnaderna, tänk bara vad det skulle kosta med 3st CI, 3st CA-moduler och 3st kort.

Nackdel:
Kan vara bökigt att få att fungera
Har hört att det antagligen blir olagligt senare i år?

Postad 20 February 2008 - 16:40

Unregistered91084b0d
  • Unregistered91084b0d
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

Jag testade igår att installera phoenix-läsare ( http://adteknik.se/swedish/phoenix.htm ) och newcs 1.5 (kortserver). Under testning använde jag progdvb som direkt stödjer så kallade multidec-plugins (termen MDAPI förekommer också och syftar på själva programmeringsgränssnittet) och pluginnet ncsclient (som då är en kortklient som ansluter till en kortserver). När jag fått progdvb att visa de kanaler jag har på mitt kort så flyttade jag över konfiggen till MediaPortals TV-server, som även den stödjer md-plugins, och det fungerar finfint. Förutom att MediaPortal är rätt så seg på att byta kanal. I Progdvb och även i "preview" i TV-server-inställningarna så tar det typ 0.5sek att få fram en kanal, men i MediaPortals TV-klient kan det ta ganska många sekunder ibland. Ska testa lite andra revisioner så snart jag hinner B)

Ang fördel med softcam:
Billigare
Går köra flera mottagare på ett kort (detta är dock inte riktigt färdigutvecklat i mdapifilter.ax, som är ett directshow-filter som ger program som inte stödjer multidec-plugins möjligheten att göra just detta), vilket drastiskt reducerar kostnaderna, tänk bara vad det skulle kosta med 3st CI, 3st CA-moduler och 3st kort.

Nackdel:
Kan vara bökigt att få att fungera
Har hört att det antagligen blir olagligt senare i år?

Vad använder du för DVB kort?

Postad 20 February 2008 - 17:47

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Jag har följt den här tråden och känner att huvudet kommer att explodera snart av all information.
Så jag vill ventilera lite och kolla så att jag har fattat saker rätt (rätta mig om jag användar fel terminologi).

- Om man har ett TV kort, tex DVB-T (PCI/USB pinne?) men ingen kortläsare (CI / Common Interface) och CAM (CA Modul) så kan jag alltså använda mig av en Phoenixläsare (som enligt kuka2 ska ställas om som COM3 i MP3.5 (som är en mjukvara??)) och då förstår DVB programvaran att det finns något i systemet som kan koda de kodade kanalerna?

- Finns det lösa CI som man kan stoppa i ett 3,5", 5,25" eller PCI fack? Nu läste jag det sista inlägget sist; Det är intressant om Haupauges CI kommer att gå att använda för andra kort än Haupaugge samt så skriver Harleystroker att PCMCIA kortet fungerar (eller?)

Ändring: Haupauge WINTV-CI ska tydligen redan vara ute som CI tillbehör men klarar ännu inte DVB-S2? Vad gör att CI:n avgör om S2 klaras av eller inte? Är det själva S2 CAM:en den inte klarar av? Kan för övrigt inte hitta tillbehöret nånstans på deras hemsida.

Följt tråden för att efter ett år komma på att posta i den... B)

Redigerat av dunde, 20 February 2008 - 17:47.

Postad 20 February 2008 - 19:46

snesteg
  • snesteg
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0

mbb har nyligen släppt en ny version av mdapifilter.ax som kan hantera flera tv-kort samtidigt. Dock inte flera kanaler samtidigt på ett tv-kort än.
http://dvbn.happysat...p=266410#266410

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.