Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Softcam för dummies

59 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 februari 2006 - 13:02

Ringo
  • Ringo
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hejsan! Är nybörjare på det här med HTPC och digital-tv och försöker bilda mig en uppfattning om hur det hela fungerar bl a genom att läsa en hel del på det här forumet. En del saker verkar dock de allra flesta på detta forum redan känna till hur de fungerar och dessa saker förklaras således aldrig särskilt ingående...

Vad jag skulle behöva en liten introduktion till är konceptet "softcam". En ganska grundläggande sådan dessutom... :angry:

De koncept jag funderar kring är:
- Skillnaden mellan hwcam och softcam (ja, det är väldigt grundläggande :( )
- Phoenix-gränssnitt (vad är detta, hur får man tag på ett och varför behövs det?)
- Vad behövs för mjukvara (gärna till Windows om det finns sådana alternativ)?
- Annat som ni tror att man bör veta...

Skulle vara otroligt tacksam om någon kunde ta sig tid att skriva en lite introduktion eller länka till en redan existrerande introduktion.

Tack!
/ David

Postad 20 februari 2006 - 13:06

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

• 1 194 inlägg
  • 0
Intressant. Jag vet inte ens vad SoftCam är för något.

Postad 20 februari 2006 - 13:39

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
CA-modul: (Conditional Access Module)
Postad bild

Som man stoppar in sitt programkort i. CA-modulen innehåller utöver själva kortläsaren kryptostandarden i sig. Genom att köra CA-modulens funktion i mjukvara istället eliminerar man den hårdvaran. Lämpligt om man inte har CI (Common Interface) att sätta någon CAM i. Men eftersom man fortfarande behöver någonstans att sätta sitt programkort, behöver man till exempel ett phoenix-interface. Ett sådant kan man bygga själv eller köpa från t.ex. AD-Teknik.

Postad 20 februari 2006 - 13:57

Ringo
  • Ringo
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

CA-modul: (Conditional Access Module)
Som man stoppar in sitt programkort i. CA-modulen innehåller utöver själva kortläsaren kryptostandarden i sig. Genom att köra CA-modulens funktion i mjukvara istället eliminerar man den hårdvaran. Lämpligt om man inte har CI (Common Interface) att sätta någon CAM i. Men eftersom man fortfarande behöver någonstans att sätta sitt programkort, behöver man till exempel ett phoenix-interface. Ett sådant kan man bygga själv eller köpa från t.ex. AD-Teknik.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för svaret! Ok, det verkar vettigt. Så man skulle alltså kunna säga att ett phoenix-interface är en nerbantad CA-modul som enbart innehåller en kortläsare och ingen dekrypteringslogik.

Följdfråga; brukar inte programkort vara vanliga smartcards? Och i så fall; skulle jag inte kunna använda min kortläsare jag har i min laptop eller är det en helt annan typ av kortläsare (antar att det är en annan typ iom att det säljs phoenix-interface...)?

Slutligen; vad finns det för programvara man kan använda för att koppla ihop sin DVB-mottagare med sitt phoenix-interface och programkort?

Postad 20 februari 2006 - 16:02

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
Programkorten är smartcards jo. Men det räcker inte med att din kortläsare läser smartcards, den måste på något sätt stödjas av softcam-programmet. Och dessa stödjer normalt sett bara phoenix/smartmouse/infinity.

Jag har inte labbat så mycket med detta och framförallt inte på windows... men en bra ide är väl att googla på "newcamd" och se vart du hamnar.

Postad 20 februari 2006 - 16:20

Ringo
  • Ringo
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Programkorten är smartcards jo. Men det räcker inte med att din kortläsare läser smartcards, den måste på något sätt stödjas av softcam-programmet. Och dessa stödjer normalt sett bara phoenix/smartmouse/infinity.

Jag har inte labbat så mycket med detta och framförallt inte på windows... men en bra ide är väl att googla på "newcamd" och se vart du hamnar.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, så anledningen till att Phoenix används är att det är till det gränssnittet det finns mjukvara. Men det är dock en sak som fortfarande känns lite lurig; funkar detta med DVB-mottagare som har mpeg-dekodning inbyggd i hårdvaran? Vad jag menar är alltså; finns det något sätt att få DVB-mottagaren att förstå att jag har en CAM (soft eller "riktig") installerad på min dator och fråga den CAM:en om den ska dekoda en given mpeg-ström? Och, i så fall, så antar jag att det krävs någon mjukvara som klarar av att "koppla ihop" DVB-mottagaren/mpeg-dekodern med CA-modulen?

Det är mycket frågor som uppstår... :angry:

Postad 20 februari 2006 - 22:15

Bejje
  • Bejje
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Antar att det är en sån här man ska ha altså?
http://www.dataparad...t.asp?pid=14298

Postad 21 februari 2006 - 13:58

Ringo
  • Ringo
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Har en ytterligare en liten fråga angående phoenixgränssnittet. Funderar nämligen på vilken "nivå" det gränssnittet specar saker och ting. Jag menar alltså; specar phoenix spänning, etc. (alltså riktigt lågnivågrejer) eller är det saker på högre nivå? Vad jag vill komma fram till är om programkorten är "gjorda" för phoenixgränssnittet och inte är läsbara överhuvudtaget med kortläsare som inte stödjer phoenix? Är nämligen inne på att skriva egen programvara för att snacka med min kortläsare på min laptop och då kan det ju vara bra att veta om det ens är någon poäng att försöka med min existerande hårdvara.

För övrigt vore det intressant att se källkod till newcamd eller någon annan softcam implementation. Jag hittar dock inget på nätet. Någon som har en bra länk?

Postad 21 februari 2006 - 14:14

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

• 2 603 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Det där såg ut som en smartcard-brännare.

Postad 21 februari 2006 - 18:15

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Det där såg ut som en smartcard-brännare.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är precis en sådan jag syftar på.

Exakt vad som specas... ptja. Säg det. Så tekniskt insatt är jag inte i det hela. Men korten följer ju någon form av smartcard-standard och den lär man ju kunna hitta på nätet. Det bör också finnas ritningar för den som vill bygga ett eget interface. Sök, men sök på rätt saker. Problemet med såna här saker är ju att man med rätt kunskaper viss ansträngning kan använda dem till att gå runt gängse kopieringsskydd och liknande. Därför ligger de ofta inne på forum och liknande vilka man måste registrera sig för att ta del av. Sökmotorerna hittar dem således inte så lätt.

Med detta vill jag också passa på att poängtera att i denna tråd diskuterar vi endast seriös användning av softcam och inte hur man nyttjar det för att bryta kryptering och "knäcka" betalkanaler. Det är under forumets nivå och tråden kan mycket väl bli låst. Så, inga övertramp tack.

Postad 21 februari 2006 - 20:05

Ringo
  • Ringo
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Exakt vad som specas... ptja. Säg det. Så tekniskt insatt är jag inte i det hela. Men korten följer ju någon form av smartcard-standard och den lär man ju kunna hitta på nätet. Det bör också finnas ritningar för den som vill bygga ett eget interface. Sök, men sök på rätt saker. Problemet med såna här saker är ju att man med rätt kunskaper viss ansträngning kan använda dem till att gå runt gängse kopieringsskydd och liknande. Därför ligger de ofta inne på forum och liknande vilka man måste registrera sig för att ta del av. Sökmotorerna hittar dem således inte så lätt.

Med detta vill jag också passa på att poängtera att i denna tråd diskuterar vi endast seriös användning av softcam och inte hur man nyttjar det för att bryta kryptering och "knäcka" betalkanaler. Det är under forumets nivå och tråden kan mycket väl bli låst. Så, inga övertramp tack.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag är inte ute efter att hacka betalkanaler, jag vill bara veta om det skulle vara möjligt att använda mitt boxer-kort i min smartcard-läsare som följde med min laptop för att dekoda de kanaler jag betalt för som jag tar emot med en USB DVB-T mottagare som inte har något CI. Och jag är villig att programmera en hel del för att lyckas göra det om det krävs :) .

Har upptäckt att det är svårt att hitta info om softcam genom t ex google. Jag är dock inte ute efter att bygga min egen smartcard-läsare, enbart egen mjukvara (om det krävs vill säga; finns det redan existerande som fungerar smidigt med windows blir ingen gladare än jag).

Har läst en del om programmet ProgDVB och sett att det finns ett plug-in till det som heter UniViaCamEmu (eller något liknande) som ska kunna emulera en Viaccess CAM om man har en smartcard-läsare med Phoenix-gränssnitt. Jag skulle vara väldigt tacksam om någon kan bekräfta om detta stämmer eller inte. Och om det är så att det ska funka så skulle jag vidare vara tacksam om någon kunde tipsa om var man kan få tag på detta plug-in och, allra helst, källkoden till det om det skulle vara så att det är ett open source-projekt.

Även tips om var jag kan hitta källkod till liknande projekt (har t ex hört newcamd nämnas rätt många gånger) så blir jag minst lika tacksam :angry: .

Postad 21 februari 2006 - 23:56

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
Jag förstår att du inte vill hacka betalkanaler, utan är seriös i din uppgift. Det var också därför jag poängterande det jag gjorde, så att ingen annan gör ett övertramp och på så vis förstör denna diskussion. Som du skriver är det inte helt lätt att få tag på info i seriös mening, just pga det jag nämnde innan.

Jag har tänkt samma tanke som du. Mitt nya HTPC chassie har inbyggd kortläsare med fack för smartcard. Hur kul är det då att ha en dosa hängandes på utsidan? Dock skiljer sig mitt operativsystem från ditt och dessutom har jag ingen DVB-hårdvara ännu. Men en dag, då gör jag nog som du. Ser om jag kan få det att fungera själv.

Jag vet också att du inte vill bygga ett eget interface, utan använda din smartcardläsare. Anledningen till att jag tipsade om ritningarna är ju att ritningar och specar hänger ihop rätt tajt, eller hur?

Postad 22 februari 2006 - 10:40

Ringo
  • Ringo
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Har börjat få lite klarthet i det hela iaf :) . Min uppfattning är att phoenix-gränssnittet används eftersom det inte finns någon drivrutinsstrandard för att snacka med smartcard-läsare för Linux. Där är man alltså tvungen att implementera väldigt hårdvarunära saker själv och de flesta verkar då ha valt att följa phoenix-standarden. Och eftersom de phoenix-läsare jag sett arbetar mot en COM-port är det ju inga problem att porta såda mjukvara till windows. På windows finns dock en standard för hur man kan skicka data till och från en smartcard-läsare oberoende av de mer hårdvarunära detaljerna så där skulle man kunna skriva mycket mera generella softcams som klara egentligen alla smartcard-läsare, bara de har en vettig drivrutin.

Men jag kan ha fel... :angry:

En fördel men linux å andra sidan är att det verkar finnas en standard för hur man ska snacka med DVB-mottagare vilket verkar saknas på windows. Fast detta är jag lite tveksam till. Microsoft har ju rätt nyligen introducerat BDA-drivrutinsstandarden vilken borde vara en bra platform att utgå från om man vill snacka med DVB-kort på ett standardiserat sätt.

Det jag inte riktigt förstår är dock hur man kan koppla ihop en DVB-mottagare som inte vet ett smack om CA-moduler med en softcam. Någon som kan förklara det för mig? Jag skulle bli väldigt tacksam... :D

Ni får gärna påpeka om jag har missuppfattat något...

Postad 22 februari 2006 - 15:59

raptorjr
  • raptorjr
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0
Ihopkopplingen mellan softcam och DVB kort är det väl frontenden som tar hand om?
Frontenden får en dataström som är krypterad och kollar då om den har nåt sätt för att dekryptera den, dvs den har tillgång till en cam.

Redigerat av raptorjr, 22 februari 2006 - 16:00.

Postad 22 februari 2006 - 17:40

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Det jag inte riktigt förstår är dock hur man kan koppla ihop en DVB-mottagare som inte vet ett smack om CA-moduler med en softcam. Någon som kan förklara det för mig? Jag skulle bli väldigt tacksam... :)

<{POST_SNAPBACK}>

Är det så att man kan det då? (Klart, allt går, men vi pratar med rimliga medel, inte skriva om en applikation totalt, som man inte ens har källkoden till....). Det känns ju som att om det ska gå att få softCAM-stöd i en DVB-applikation bör den åtminstone ha ett eget sätt att hantera CAM öht. Sedan ersätter man CAM-drivningen med en mjukvaruemulerad variant.

Postad 22 februari 2006 - 21:57

snesteg
  • snesteg
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0
Ja visst går det att göra precis det du beskriver, r.borgmaster.

MyTheatre hanterar CAM och kan med hjälp av ett plugin kallat WinCSC prata med NewCS som i sin tur kommunicerar med ett Phoenix-interface med programkort.

Om jag har förstått det rätt fungerar WinCSC med samtliga DVBCore-baserade program, alltså även ProgDVB och DVBViewer (?)

Postad 23 februari 2006 - 08:41

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Helt korrekt, men det är bara Mytheatre som är baserat på DVBCore av dessa program vad jag vet.
Finns massor av information här ang softcam olika dvbprog mm. DVBCore applikationer har en egen tråd där. Finns en hel del om DVB och linux där också. http://dvbn.happysat.org/

Redigerat av Unregistered9bb18449, 23 februari 2006 - 09:00.

Postad 23 februari 2006 - 09:20

Unregisteredc6e77bda
  • Unregisteredc6e77bda
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
Är det någon använt softcam med en mp 3.5 läsare och fått betalkanalerna till boxer o funka?

funderar på ett WinTV-HVR-1300 men vill hemskt gärna veta om ngn har ngn erfarenhet först. Om ni fått något kort alls o funka så skriv gärna det.

//Lasse

Postad 23 februari 2006 - 09:41

fth
  • fth
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
> Är det någon använt softcam med en mp 3.5 läsare och fått betalkanalerna till boxer o funka?

Absolut, jag har använt flera kort med både ProgDVB och Mytheatre. Kortet måste stödja "Full Transport Stream" (eller liknande, jag sitter inte vid min HTPC f.n.).

Så gott som alla PCI-kort, dom flesta USB2-boxar, och vissa USB1-boxar (WinTV Nova USB t.ex.) funkar utmärkt. Jag har båda använt UVCE och olika carsharing-lösningar och med lite meckande fått dom att funka bra.

Postad 23 februari 2006 - 09:43

fth
  • fth
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
> Så gott som alla [..]
Jag glömde brasklappen "som stöds av programmen ovan", dvs DVB-korten måste stödjas av progDVB eller MyTheatre, men det gäller dom flesta kort nu för tiden eftersom båda programmen stöder BDA.

Postad 23 februari 2006 - 10:43

Ringo
  • Ringo
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Det jag inte riktigt förstår är dock hur man kan koppla ihop en DVB-mottagare som inte vet ett smack om CA-moduler med en softcam. Någon som kan förklara det för mig? Jag skulle bli väldigt tacksam... :D

<{POST_SNAPBACK}>

Är det så att man kan det då? (Klart, allt går, men vi pratar med rimliga medel, inte skriva om en applikation totalt, som man inte ens har källkoden till....). Det känns ju som att om det ska gå att få softCAM-stöd i en DVB-applikation bör den åtminstone ha ett eget sätt att hantera CAM öht. Sedan ersätter man CAM-drivningen med en mjukvaruemulerad variant.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu har jag kollat upp precis hur det skulle funka rent tekniskt. Slutsatsen är att det inte finns några tekniska hinder för att implementera en softcam till windows (vilket bevisas av att det redan finns ett gäng sådana B) ) förutom problem som uppstår om man använder sig av en DVB-mottagare med mpeg-dekodning i hårdvaran. Dels kommer det att vara svårt att komma åt Tv-strömmen överhuvudtaget för sådana kort eftersom de mest troligt kommer att använda sig av egna, icke-standardiserade lösningar/drivrutiner av lite olika skäl (om någon är intresserad av de tekniska detaljerna kan jag förklara dessa) och dels kommer de, även om man kommer åt TV-strömmen, mest troligt bara tillåta sådant som kan dekodas (dvs sådant som inte är krypterat) att lämna TV-kortet. Så där är man stekt... Hur vanligt är det med kort med inbyggd mpeg-dekodning?

Postad 23 februari 2006 - 11:12

Unregisteredc6e77bda
  • Unregisteredc6e77bda
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
intressant
så frågan är nu alltså om någon fått dvb-t mpeg hårdvara kort att funka med softcam?

//shaggy

Postad 23 februari 2006 - 11:26

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Ja det finns säkert många men kanske inte att någon vill ge sig till känna här eftersom det är en gråzon detta med softcams.
kolla andra forum, svaren finns där.
Känns inte som det är rätt att börja diskutera softcams och ev cardsharing i ett "öppet" forum som detta.

Postad 23 februari 2006 - 12:35

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Ja det finns säkert många men kanske inte att någon vill ge sig till känna här eftersom det är en gråzon detta med softcams.
kolla andra forum, svaren finns där.
Känns inte som det är rätt att börja diskutera softcams och ev cardsharing i ett "öppet" forum som detta.

<{POST_SNAPBACK}>

Du har ju inte fattat något. Läs tråden från början och se vad vi egenligen diskuterar. Att det finns en gråzon är konstaterat och vi håller bestämt diskussionen bortom tveksamheterna för att inte få den stämplad som "kanalknäckning". Diskussionen är av teknisk natur och rör den nytta en softcam kan tillföra oss som vill ta emot betal-kanaler med betalt, äkta, programkort men saknar möjlighet att använda fysisk CAM.

Nu refererar du inte till något speciellt forum, men jag vet vad som finns därute. Jag har letat. Men ingenstans har jag sett en seriös diskussion kring ämnet som inte blir kapad av snorungar som undrar hur man får in porrkanalerna utan att betala för dem.

Så klaga inte på denna tråd utan att det finns något att klaga på :D

Postad 23 februari 2006 - 12:38

Ringo
  • Ringo
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

intressant
så frågan är nu alltså om någon fått dvb-t mpeg hårdvara kort att funka med softcam?

//shaggy

<{POST_SNAPBACK}>

En fråga som till en början är väldigt intressant är om det finns dvb-mottagare med mpeg-dekodning i hårdvara som har BDA-drivrutiner? Detta skulle antyda att de är kompatibla med DirectShow och att det eventuellt (förmodligen inte, dock) skulle gå att få till någon lösning även för dessa. Någon som äger ett sådant kort som kan svara på den frågan?

Angående cardsharing och så, så är det givetvis inget man bör disskutera här men det är inte alls något sånt jag är ute efter heller. Jag vill bara kunna kolla på boxer men min DVB-T USB tuner utan CI...

Postad 23 februari 2006 - 12:42

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Nu har jag kollat upp precis hur det skulle funka rent tekniskt. Slutsatsen är att det inte finns några tekniska hinder för att implementera en softcam till windows (vilket bevisas av att det redan finns ett gäng sådana :D ) förutom problem som uppstår om man använder sig av en DVB-mottagare med mpeg-dekodning i hårdvaran. Dels kommer det att vara svårt att komma åt Tv-strömmen överhuvudtaget för sådana kort eftersom de mest troligt kommer att använda sig av egna, icke-standardiserade lösningar/drivrutiner av lite olika skäl (om någon är intresserad av de tekniska detaljerna kan jag förklara dessa) och dels kommer de, även om man kommer åt TV-strömmen, mest troligt bara tillåta sådant som kan dekodas (dvs sådant som inte är krypterat) att lämna TV-kortet. Så där är man stekt... Hur vanligt är det med kort med inbyggd mpeg-dekodning?

<{POST_SNAPBACK}>

MPEG-avkodning? Existerar knappt inbyggt på kort idag, eftersom att de flesta grafikkort nyare än ca 2 år har avkodningen inbyggt i grafikprocessorn. Innan detta började förekomma på grafikkorten hade man som val att antingen göra det i CPU (tar mycket kraft), göra det med separat MPEG-accelerator (typ X-Card) eller köpa ett mottagarkort som har den inbyggd. Och som sagt, sådana har det aldrig funnits många av och inget av dessa finns kvar i produktion idag.

Med det sagt kanske jag har tänt en lampa varför det är viktigt att hållasig till rätt terminologi. Du blandar kodning och kryptering hejvilt i ditt redogörande, och vet kanske inte själv exakt vad du syftar på ibland.

Postad 23 februari 2006 - 12:48

Ringo
  • Ringo
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Tänkte bara göra ett litet förtydligande om ett tidigare inlägg jag gjorde angående implementation av softcam till windows. Det är nämligen så att det, i mina ögon iaf, finns en fördel med att implementera softcam till windows istället för linux. Fördelen är den att windows specar ett API för att prata med smartcard-läsare. Detta gör att man inte behöver bry sig om saker som phoenix, etc. vilket man måste om man snackar med smartcard-läsare direkt över com-porten. Så har man en bra skriven softcam till windows kan man använda godtycklig smartcard-läsare som har en vettig drivrutin. Så det så... :D

Postad 23 februari 2006 - 12:53

Ringo
  • Ringo
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

MPEG-avkodning? Existerar knappt inbyggt på kort idag, eftersom att de flesta grafikkort nyare än ca 2 år har avkodningen inbyggt i grafikprocessorn. Innan detta började förekomma på grafikkorten hade man som val att antingen göra det i CPU (tar mycket kraft), göra det med separat MPEG-accelerator (typ X-Card) eller köpa ett mottagarkort som har den inbyggd. Och som sagt, sådana har det aldrig funnits många av och inget av dessa finns kvar i produktion idag.

Med det sagt kanske jag har tänt en lampa varför det är viktigt att hållasig till rätt terminologi. Du blandar kodning och kryptering hejvilt i ditt redogörande, och vet kanske inte själv exakt vad du syftar på ibland.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, det låter ju positivt att de knappt existerar eftersom det skulle vara svårt att få de att fungera med en softcam.

Anledningen till att dekodning och kryptering blandas rätt hejvilt är att dekodningen beror väldigt mycket på om strömmen är krypterad eller ej. Vad jag menar är att om en DVB-kort med hw-mpeg-dekodning får in en mpeg-ström som är krypterad så kommer kortet inte att kunna dekoda fram någon bild eller ljud från den strömmen eftersom den bara kommer att vara rappakalja. Mest troligt kommer då denna data att "slängas bort" redan hos kortet och då kommer det inte finnas någon möjlighet för en applikation (läs: softcam) att komma åt denna information.

Postad 23 februari 2006 - 14:20

LuffarJoh
  • LuffarJoh
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Jag skulle rekomnedera detta forum för frågor ang. sofcam, cardsharing osv. http://www.comhit.net

men det jag skulle vilja veta är om det överhuvudtaget finns ett frontend till windows som stödjer softcam och newcamd? annars är det ju en ganska onödig diskussion, för att få det att fungera med t.ex progDVB ska inte vara några problem, men man vill ju kunna använda det i något snyggt som MP eller MCE.

Redigerat av LuffarJoh, 23 februari 2006 - 14:42.

Postad 23 februari 2006 - 15:20

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
@ r.borgmaster
Jodå visst har jag fattat. Detta är ett forum med många användare och alltså så är även canaldigital och viasat intresserade av vad som försegår här. Varför vill tex canaldigital göra som viasat, knyta boxen till kortet? Det är egentligen inte en fråga om vad som är lagligt eller ej. Ju flera som kör med dessa gråzonslösningar så desto angelägnare är programföretagen att göra något åt det. Själv är jag mycket irriterad över denna filosifi. Tycker att jag har rätt att använda den mottagare jag vill. Varför är det så få dvbprogg och Frontends som stödjer softcams? Programbolagen antar jag. Jag klagar absolut inte på tråden utan det var bara en frågan och här har du svaret på min rädsla över det. Jag kan naturligvis ha totalt fel - hoppas att jag har det. Vill bara veta vad som gäller.
Nästa fråga då? Cardsharing inom hemmet lagligt eller ej? Detta med att måsta ha flera kort hemma och betala extra för det är ju rena ockern.
Notera det jag skrev: Känns inte som det är rätt att börja diskutera softcams och ev cardsharing i ett "öppet" forum som detta
Med ev. menade jag eventuellt. Alltså inte just nu utan om frågan skulle dyka upp vilket jag själv nu väckt. hmmm.. :D
På Vissa dreambox forum så är det ok att diskutera cardsharing inom hemmet. Det anses kanske lagligt - i vart fall ser man inte något moraliskt fel i det. Håller med där Jag har ju betalt för ett abbonemang och använder det själv inom huset / lägenhetens väggar.
Finns väldigt mycket att lära sig om softcams på dessa forum. Dreamboxen har egentligen en inbyggd phoenix läsare och det går att ansluta flera yttre om så önskas. Alltså inbyggd softcam skulle man kunna säga.

Många av dessa sk. softcams består ju egentligen av en server del och en klient och så kör man cardsharing lokalt i burken. Vill med det säga att det inte finns någon tydlig gräns heller för vad som är softcam och cardsharing. Ok egentligen så är det inte kortdelning då eftersom det bara går till ett DVB kort. Vad händer om jag stoppar in ytterligare ett DVB kort i datorn. Kortdelning eller ej ?

Redigerat av Unregistered9bb18449, 23 februari 2006 - 15:46.

Postad 23 februari 2006 - 18:06

raptorjr
  • raptorjr
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0
Är det så konstigt att programföretagen inte gillar softcams? Dom har ju kommit till himmelen nu när vi går över till digitalt. Alla måste köpa en mottagare till varje TV, och sedan måste alla köpa ett programkort till varje mottagare för att få in mer än gratiskanalerna.
Lyckas dom sedan knyta kortet till boxen måste du även skaffa ett till kort till boxen i sommarstugan eller husvagnen om man nu inte vill hålla på och flytta boxarna hela tiden. Så för dom är det rena rama guldgruvan, och finns det sätt så att ett hushåll bara behöver ett kort för att kunna se och spela in på flera kanaler samtisigt så kommer dom göra allt dom kan för att förbjuda det.

Vi ser ju hur musikbolagen har gjort för att med näbbar och klor hindra oss från att ladda ner/göra mp3 filer och ha i våra musikspelare. Ju mer vi måste betala för samma saker om och om igen, desto mer lyser deras ögon av girighet.

Förut var det kampen mot piratkort som tog emot kanalerna gratis, nu är det kampen om att få användarna att betala för mer än ett kort. Dom kommer aldrig bli nöjda.

Vi vet ju alla vad vi normala användare tycker om det. Så om jag är "olaglig" så ser jag det bara som civil olydnad för att visa att programföretagen ska inte kunna sitta på sina feta rumpor och bestämma vad jag vill ha för tjänster. Kan inte dom lösa det själva med ett programkort så får jag ta till de lösningar jag kan hitta. Antingen anpassar dom sina tjänster efter användarna eller så går dom under.

Postad 23 februari 2006 - 21:31

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Ok, det låter ju positivt att de knappt existerar eftersom det skulle vara svårt att få de att fungera med en softcam.

Anledningen till att dekodning och kryptering blandas rätt hejvilt är att dekodningen beror väldigt mycket på om strömmen är krypterad eller ej. Vad jag menar är att om en DVB-kort med hw-mpeg-dekodning får in en mpeg-ström som är krypterad så kommer kortet inte att kunna dekoda fram någon bild eller ljud från den strömmen eftersom den bara kommer att vara rappakalja. Mest troligt kommer då denna data att "slängas bort" redan hos kortet och då kommer det inte finnas någon möjlighet för en applikation (läs: softcam) att komma åt denna information.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är inte riktigt sant. Jag vet inte hur det fungerar på Windows, men i linux får man dels upp kortet som ett dvb frontend, dvs, mottagaren som lämnar ifrån sig data. Sedan får man en framebuffer device, dvs, ett grafikkort. Från operativsystemets sida får man alltså en indataenhet och utdataenhet. Huruvida dessa sitter på samma fysiska kort eller ej är egalt. "Datan" är alltså lika åtkomlig i vilket fall. Detta gör att man till exempel kan använda ett Hauppauge Nexus (som har HW MPEG2 dekoder) för att visa DVD-film utan att ha särskilt snabb CPU i burken.

En vanlig "modell" ett par år bakåt i tiden (givetvis finns den kvar, men jag tror inte de vinner så mycket ny mark så att säga), var att bygga med VDR som TV-programvara (linux). Ett "Full Feature"-kort (annat ord för att påvisa onboard MPEG2-hårdvaruaccelerator). Sedan ett antal "Budget"-kort (utan HW-MPEG2) för att spela in fler kanaler samtidigt. Och på detta, en eller flera phoenix-läsare för att sätta programkorten i. Man behöver ju bara ett FF-kort eftersom man bara har en TV ansluten till datorn.

Hoppas detta får det att klarna lite ;-)

Postad 23 februari 2006 - 21:34

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

men det jag skulle vilja veta är om det överhuvudtaget finns ett frontend till windows som stödjer softcam och newcamd? annars är det ju en ganska onödig diskussion, för att få det att fungera med t.ex progDVB ska inte vara några problem, men man vill ju kunna använda det i något snyggt som MP eller MCE.

<{POST_SNAPBACK}>

Diskussionen är inte på något sätt onödig. Vi är ju också inne på ämnet programutveckling här i tråden. Ju mer vi kan diskutera ämnet och dela med oss av våra kunskaper desto bättre underlag finns det att skriva sin egen drivrutin/interface på, eller hur?

Postad 23 februari 2006 - 21:55

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Jodå visst har jag fattat. Detta är ett forum med många användare och alltså så är även canaldigital och viasat intresserade av vad som försegår här. Varför vill tex canaldigital göra som viasat, knyta boxen till kortet? Det är egentligen inte en fråga om vad som är lagligt eller ej. Ju flera som kör med dessa gråzonslösningar så desto angelägnare är programföretagen att göra något åt det. Själv är jag mycket irriterad över denna filosifi. Tycker att jag har rätt att använda den mottagare jag vill. Varför är det så få dvbprogg och Frontends som stödjer softcams? Programbolagen antar jag. Jag klagar absolut inte på tråden utan det var bara en frågan och här har du svaret på min rädsla över det. Jag kan naturligvis ha totalt fel - hoppas att jag har det. Vill bara veta vad som gäller.

Jag håller med dig helt klart. Precis som jag är fri att köpa den TV som passar mina behov vill jag använda den mottagare som passar mina behov. Programdistributören ska inte lägga sig i detta. Givetvis förstår jag att de inte kan garantera funktionalitet med allt och alla på marknaden, det är upp till mig. Men de ska inte tala om för mig vad jag ska ha. Lika lite som min bank ska tala om för mig vilket operativsystem jag ska ha på datorn. I både det fallet och det du nämner tror jag ärligt talat att det beror på okunskap. "Sånt vi inte känner till och inte vet något om, det ser vi till att låsa ute så vi slipper frågor om det".

Nästa fråga då? Cardsharing inom hemmet lagligt eller ej? Detta med att måsta ha flera kort hemma och betala extra för det är ju rena ockern. Notera det jag skrev: Känns inte som det är rätt att börja diskutera softcams och ev cardsharing i ett "öppet" forum som detta. Med ev. menade jag eventuellt. Alltså inte just nu utan om frågan skulle dyka upp.

På Vissa dreambox forum så är det ok att diskutera cardsharing inom hemmet. Det anses kanske lagligt - i vart fall ser man inte något moraliskt fel i det. Håller med där Jag har ju betalt för ett abbonemang och använder det själv inom huset / lägenhetens väggar.

Okej, sorry. Jag missade de två bokstäverna och då blev inlägget lite mer förargelseväckande ;-) I och med att jag tidigare nämnt i tråden att vi får hålla diskussionen på en rumsren nivå. Softcam är faktiskt inte alls synonymt med kortdelning. I ett normalt förfarande pratar faktiskt SoftCAM med kortläsaren själv direkt. Kortdelning har inget med själva SoftCAM att göra, annat än att den pratar med en kortserver istället för en phoenixinterface. Kortservern är den som står för delningen och där förstår jag att man tycker det är gråzon. Men inte SoftCAM i sig, nej. Kortdelning inom hemmet, ja, klart intressant fråga. Bryter den något avtal? Och i så fall, hur avtalsvidrig är då inte en mottgare som man kan köpa nere på Elgiganten, som har dubbla mottagare för att titta på en kanal och spela in en annan? Den gör ju precis samma sak. Vore intressant att höra programdistributionsföretagens (pust, långt ord) syn på detta. Jag har tänkt på det ett tag, att jag skulle sammanställa lite vettigt ställda frågor kring denna röra och skicka dem till Canal Digital, Viasat, Comhem och Boxer. Men det är än så länge bara ett luftslott ;-)

Finns väldigt mycket att lära sig om softcams på dessa forum. Dreamboxen har egentligen en inbyggd phoenix läsare och det går att ansluta flera yttre om så önskas. Alltså inbyggd softcam skulle man kunna säga.

Nej... inbyggd kortläsare. SoftCAM kommer av ordet software och så enkelt är det. CAM:en är i fallet SoftCAM endast ett antal programfiler som ligger på en hårddisk eller i ett flashminne. Om man anser att det är inbyggt så är det lika sant som att Windows är inbyggt i din dator.

Många av dessa sk. softcams består ju egentligen av en server del och en klient och så kör man cardsharing lokalt i burken. Vill med det säga att det inte finns någon tydlig gräns heller för vad som är softcam och cardsharing. Ok egentligen så är det inte kortdelning då eftersom det bara går till ett DVB kort. Vad händer om jag stoppar in ytterligare ett DVB kort i datorn. Kortdelning eller ej ?

<{POST_SNAPBACK}>

Mycket väl berättigad fråga. Och som sagt har jag planer på att reda ut detta med distributörerna. Men det är ju bara ett av alla tusen projekt man önskar att man kunde komma igång med :-/

Postad 23 februari 2006 - 23:12

Ringo
  • Ringo
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Det är inte riktigt sant. Jag vet inte hur det fungerar på Windows, men i linux får man dels upp kortet som ett dvb frontend, dvs, mottagaren som lämnar ifrån sig data. Sedan får man en framebuffer device, dvs, ett grafikkort. Från operativsystemets sida får man alltså en indataenhet och utdataenhet. Huruvida dessa sitter på samma fysiska kort eller ej är egalt. "Datan" är alltså lika åtkomlig i vilket fall. Detta gör att man till exempel kan använda ett Hauppauge Nexus (som har HW MPEG2 dekoder) för att visa DVD-film utan att ha särskilt snabb CPU i burken.

En vanlig "modell" ett par år bakåt i tiden (givetvis finns den kvar, men jag tror inte de vinner så mycket ny mark så att säga), var att bygga med VDR som TV-programvara (linux). Ett "Full Feature"-kort (annat ord för att påvisa onboard MPEG2-hårdvaruaccelerator). Sedan ett antal "Budget"-kort (utan HW-MPEG2) för att spela in fler kanaler samtidigt. Och på detta, en eller flera phoenix-läsare för att sätta programkorten i. Man behöver ju bara ett FF-kort eftersom man bara har en TV ansluten till datorn.

Hoppas detta får det att klarna lite ;-)

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, det stämmer säkert att man ser kopplingen från dvb-mottagare till grafikkort. Problemet är den mängd data som skulle behövs skyfflas från dvb-mottagaren via cpu:n till grafikkortet i det här fallet vilket gör en sådan lösning väldigt opraktisk och jag har väldigt svårt att tänka mig att det är den vägen datan går i realiteten. Sanningen är nog den att det sker en minneskopiering direkt från dvb-mottagaren till grafikminnet för att minimera belastningen av cpu:n. Av den anledningen kommer ingen mjukvara att kunna komma åt de dekomprimerade TV-strömmarna och definitivt inte de komprimerade mpeg-strömmarna eftersom de aldrig kommer att lämna dvb-kortet. Detta beteende styrs dessutom av dvb-mottagarens drivrutiner/hårdvara och det finns nog alltså inget sätt att ändra detta beteende t ex i syfte att skriva en softcam.

Postad 24 februari 2006 - 00:27

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
Ringo, är detta spekulation eller fakta? Jag vet inte hur de har löst det i så fall, men jag vet att den setup jag nämnde är vanlig och den fungerar. VDR med FF-kort och SoftCAM. Framförallt i tyskland har denna starkt fäste av någon anledning.

Dessutom är ju frågan om det blir så himla mycket data? Jag menar, det kan ju inte bli MER data på det sättet än om man har ett mottagarkort utan egen MPEG-avkodning?

Värt att känna till dock är att drivrutinerna i windowsvärlden kommer från tillverkarna medans dem i linuxvärlden görs av frivilliga utvecklare. Så om det är drivrutinen som avgör detta finns det betydligt större möjligheter i linux :-)

Postad 24 februari 2006 - 01:44

kuka2
  • kuka2
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Är det någon som hört om det går att köpa
2st identiska DVB-C (comhem) budgetkort tex Visionplus
Ett abbonemang medium (comhem)
1 Phoenix Smartcard läsare

För att få det att fungera i Windows och kunna spela in 2 kanaler samtidigt utan att det blir framedrops eller att det fryser datorn?
Eller kommer de krocka med varandra?

Isåfall vad är att rekommendera?

Analogt så kör jag bara ett tkors för 20:- så kan jag spela in på video + analogt tvkort samtidigt (men har brusig bild), men digitalt är det jättesvårt?
Jag vill ha allt i samma dator digitalt inspelat.
Klarar signalen att färdas i ett t-kors utan att de blir för låg mottagning om man har 2st DVBkort 5 meter ifrån väggutagget? Eller kan man seriekoppla 2 dvb-c kort med en kortare kabel?

Eller kommer det komma något DVB-C kort som kan spela in 2 kanaler simultant i Windows inom snar framtid med timer funktion?

Postad 24 februari 2006 - 08:22

Ringo
  • Ringo
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Ringo, är detta spekulation eller fakta? Jag vet inte hur de har löst det i så fall, men jag vet att den setup jag nämnde är vanlig och den fungerar. VDR med FF-kort och SoftCAM. Framförallt i tyskland har denna starkt fäste av någon anledning.

Dessutom är ju frågan om det blir så himla mycket data? Jag menar, det kan ju inte bli MER data på det sättet än om man har ett mottagarkort utan egen MPEG-avkodning?

Värt att känna till dock är att drivrutinerna i windowsvärlden kommer från tillverkarna medans dem i linuxvärlden görs av frivilliga utvecklare. Så om det är drivrutinen som avgör detta finns det betydligt större möjligheter i linux :-)

<{POST_SNAPBACK}>

Det är nog kvalificerade spekulationer :unsure:. Men det är ju mycket möjligt att drivrutinsstandarden i linux bestämmer att en FF-kort ska exponera dels ett API för DVB-mottagardelen och dels ett API för mpeg-dekodningen. På så sätt skulle man kunna få det att funka. Har dock ingen erfarenhet av att programmera drivrutiner för linux, endast windows. Och på windows har man inte lagt upp det så med BDA-drivrutinerna. Men, som sagt, bara (kvalificerade) spekulationer... :D

En snabb överslagsräkning ger ca 32MB/s vilket förvisso inte är enorma mängder data men ändå, det kommer att ge en märkbar last på cpu:n iaf... Skillnaden om du har ett kort utan mpeg-dekodning blir att det enbart överförs komprimerad mpeg-data från dvb-kortet till cpu:n och att delar av transportströmmen (den kanal du väljer att titta på) överförs (fortfarande komprimerad) till grafikkortet för att där dekomprimeras och renderas. Vet inte riktigt vilka mängder data det rör sig om i det komprimerade fallet men det är ju iaf mindre mängder.

Postad 24 februari 2006 - 09:22

CtrlX
  • CtrlX
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Vet inte om detta hör till, men om man väljer tex mythtv så läser frontenden alltid från en fil utifrån vad jag har läst mig till (rätta mig gärna om jag har fel R.Borgmaster). Dvs att då borde ju den ström som sparas på disken vara avkrypterad redan. Backenden sköter allt vad det gäller avkryptering och kör ned den data man är ute efter till fil och sen läser en eller flera frontends från denna.

Kuka2, ja rent teoretiskt skall den lösning du föreslår funka. Jag håller på att titta på en liknande setup. Det handlar om ett antal timmars tweaking i Mythtv, men skam den som ger sig.

Postad 24 februari 2006 - 09:41

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
@ r.borgmaster
tack för svaren, gillar dina synpunkter :unsure:
När det gäller Dreamboxen så är det så att den har en "phoenix kortläsare" (principen är den samma) fast den är integrerat och fastlött i kretskortet i mottagaren. Gör väl ingen skillnad om trådarna går fysiskt mellan mottagare kortläsare eller på kretskortet? Vad som bestämmer funktionen hos den cammen är just mjukvaran. Den kan vara både Conax Viaccess NDS Irdeteo Seca mm. Dreamboxen kör linux som sitt operativsystem. Jag har en Dreambox själv så jag vet.
Boxarna som man köper med två tuners spelar in ena programmet okodat och kodar det vid uppspelningen, vad jag vet. Är inte 100% säker där men nästan. Även boxar med bara en hårddisk ex Nokian krypterar lagringen på disken. Finns speciella progg för att läsa den om man absolut vill.

Detta skulle ju vara en guide så då börjar vi lite då.
Phoenix kortläsare går att köpa från bla. AD-teknik. Det finns en version av dom som gör att man kan ha flera läsare anslutna till samma dator. Dessa ansluts till USB. Dessa läsare är mycket små så det är inget problem att bygga in dom i HTPC:en om man skulle vilja det. Koppla USB kabeln internt till moderkortet så skulle det kunna bli riktigt bra. Flera Cammar kan vara bra om man har fler DVB korrt i datorn ellet tex om man har både ett viasat(NDS) och canaldigital (Conax) abbonemang.

En Softcamlösning:
Hårdvara: Phoenix interface-USB

Mjukvara delad på server och klient program.

Server: Newcs. Den stöder flera protokoll bla. newcamd. Denna finns både för linux (även dreambox då) och windows. Konfigurationen är "lätt", få konfigurationer. Inställnigarna görs i en xml fil (väldigt snarlika inställningar både i linux (även dreambox) och windows)

Klient: att köra som plugin i dvbprogget föreslår jag på windowsmaskiner wincsc.

Informationen mella dessa prog skickas viaTCP/IP protokoll. Både server och klient befinner ju sig i samma burk så då måste Ip konfigurationen sättas lokalt. 127.0.0.1

Denna softcam lösning klarar de flesta krypteringsystemen i europa iadg. Ändra bara inställningarna så emulerar den rätt sort cam. Fungerar på alla system vi har i norden idag.

Sökord ute på nätet: phoenix interface , Newcs , wincsc , ad-teknik

OBS! Jag har ingen aning om hur pass lagligt detta är att göra, ta det som information. Tryckfrihet finns och ingen har hindrat kunskap och information. Vad du sen gör med den är en annan sak.

Redigerat av Unregistered9bb18449, 24 februari 2006 - 10:11.

Postad 24 februari 2006 - 10:00

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
@ kuka2
@ Ctrlx

Vad tror ni om DVBViewer?
Kolla denna tråd: https://www.minhembi...howtopic=111904
Detta progg stöder flera kort, alltså spela in på ett samtidigt som du tittar på ett annat.(senaste betan, riktigt stabil som jag tycker) Har inte provat själv så jag kan verifiera men. Det stöder också plugins. OBS! dom vill absolut inte ha något snack om softcams, dom stöder eller supportar inte det! Respektera det!
Ibland får man läsa mellan raderna och porva ändå :unsure:

Redigerat av Unregistered9bb18449, 24 februari 2006 - 10:02.

Postad 24 februari 2006 - 13:09

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

När det gäller Dreamboxen så är det så att den har en "phoenix kortläsare" (principen är den samma) fast den är integrerat och fastlött i kretskortet i mottagaren. Gör väl ingen skillnad om trådarna går fysiskt mellan mottagare kortläsare eller på kretskortet? Vad som bestämmer funktionen hos den cammen är just mjukvaran. Den kan vara både Conax Viaccess NDS Irdeteo Seca mm.

Det är just detta jag försöker reda ut, att ett phoenixinterface inte är en CAM. Programvaran är det som är CAM. Exempel på sådan är PMCAM (Poor Mans CAM). CAM har egentligen inte mycket mer med kortläsaren att göra annat än att det är ett smidigt sätt att transportera en privat nyckel på. Det hade mer eller mindre lika gärna kunnat vara ett flashminne eller en diskett.

OBS! Jag har ingen aning om hur pass lagligt detta är att göra, ta det som information. Tryckfrihet finns och ingen har hindrat kunskap och information. Vad du sen gör med den är en annan sak.

Väl talat. Om det är något användaren riskerar att bryta är det avtalsvillkoren med sin leverantör, och det är det ju svårt att ta ansvar för genom att inte diskutera ämnet. Dock så finns det lokala regler på forumet och dem vill man ju inte bryta. Visar vi respekt mot forumet att inte göra övertramp in på olagligheter borde inte moderatorerna ha något emot diskussionen heller.

Postad 24 februari 2006 - 18:51

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
En annan sak har slagit mig. CA-moduler är slående lika PCMCIA-moduler. Men utseendet kanske också är allt. I annat fall, skulle det vara värt att undersöka huruvida man kan få en PC att använda PCMCIA-slotten som CI (Common Interface, som man sätter en CAM i). Kan ju också vara en väg att gå om man inte har möjlighet till CI/CAM på DVB-kortet. Om man nu ändå ska utveckla program själv menar jag...

Postad 27 februari 2006 - 09:39

Ringo
  • Ringo
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

En annan sak har slagit mig. CA-moduler är slående lika PCMCIA-moduler. Men utseendet kanske också är allt. I annat fall, skulle det vara värt att undersöka huruvida man kan få en PC att använda PCMCIA-slotten som CI (Common Interface, som man sätter en CAM i). Kan ju också vara en väg att gå om man inte har möjlighet till CI/CAM på DVB-kortet. Om man nu ändå ska utveckla program själv menar jag...

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, tanken har slagit mig. Det vore en riktigt bra lösning. Det är ju så, precis som du säger, att CAM:ens "formfactor" är densamma som ett PCMCIA-korts. Dock känner jag folk som hävdar att detta är den enda likheten och att gränssnittet i övrigt fungerar olika. Men vilken kompetens de som hävdar detta har vet jag inte... :)

Postad 28 februari 2006 - 08:37

Kurben
  • Kurben
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
För några år sedan undrade jag också detta, det var innan softcams och det enda som fanns var mycket dyra DVB kort med inbyggd mpeg decoder samt CI plats.
Sen när dom första dvb korten utan CI läsare kom så var det många som frågade just detta om en CAM kunde användas i en PCcard/PCMCIA plats, det var faktiskt flera som testa detta och alltid med samma resultat, CAM'arna brändes och gick aldrig att laga.
Tydligen är det mycket stora skillnader på signalering och spänings nivåer.
Men det var någon tysk minns jag som lödde om sitt PCMCIA interface och lyckades... Men det är ju lite överkurs...

Postad 20 mars 2006 - 02:56

kuka2
  • kuka2
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Får ej Boxer Korttidskort att fungera med USB Phoenix. WinXP

Jag har ett Hauppauge WinTV NOVA-T PCI (dvb-t)
USB Phoenix/Smartmouse-interface. AD-Teknik
Använder Windows XP SP2

och det känns som jag har testat alla möjliga konfigurationer satt 6-7 timmar igår och testade en massa viaccess plugins till progdvb & mytheatre.

Det enda som sker är att jag får fram

! You PIN not (00 00 00 00 00 00 00 00)

SOUA -> 0B2CD5EB

Sen var det ett till meddelande code not on card [8]

Skall kortläsaren lysa rött när kortet är i? beror det på hur man sätter i kortet.

I vissa program som tipsas om så finns det bara comport att välja men jag har ju usb.

Hur aktiveras boxerkortet? jag har både ringt och anmält aktiveringen samt gjort det på hemsidan.
Men räcker det att scanna av kortet 1 gång i timmen eller måste man ha igång kortläsaren i ett antal timmar på en kanal?

Postad 20 mars 2006 - 11:31

Unregistereded16d9f8
  • Unregistereded16d9f8
  • Forumräv

• 604 inlägg
  • 0

Får ej Boxer Korttidskort att fungera med USB Phoenix. WinXP

Jag har ett Hauppauge WinTV NOVA-T PCI (dvb-t)
USB Phoenix/Smartmouse-interface. AD-Teknik
Använder Windows XP SP2

och det känns som jag har testat alla möjliga konfigurationer satt 6-7 timmar igår och testade en massa viaccess plugins till progdvb & mytheatre.

Det enda som sker är att jag får fram

! You PIN not (00 00 00 00 00 00 00 00)

SOUA -> 0B2CD5EB

Sen var det ett till meddelande code not on card [8]

Skall kortläsaren lysa rött när kortet är i? beror det på hur man sätter i kortet.

I vissa program som tipsas om så finns det bara comport att välja men jag har ju usb.

Hur aktiveras boxerkortet? jag har både ringt och anmält aktiveringen samt gjort det på hemsidan.
Men räcker det att scanna av kortet 1 gång i timmen eller måste man ha igång kortläsaren i ett antal timmar på en kanal?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag hade samma problem som du. Jag laddade ner senaste mp programvaran från adteknik och satte läsaren i phoenixläge där. Dock har jag en gammal läsare MP3.5, men som sagt hade jag samma problem som du. Jag kör med Mytheatre och den viacess plugin (softcam) som brukar rekommenderas ..401 någonting. Missade att du hade usb.

Postad 20 mars 2006 - 15:34

Unregisteredc7d69091
  • Unregisteredc7d69091
  • Lärjunge

• 456 inlägg
  • 0
Det som kanske skiljer är det vanliga med PCMCIA kort...
Jag har en omprogramerbar SECA CAM som jag har programmerat om genom att sätta in den i
en gammal Toshiba dator och ladda ned ny programkod.
PCMCIA snittet på den CAM modulen är ett PCMCIA interface med 16bitars dataöverföring.

Kanske någon har försökt använda CAM i en annan version av PCMCIA gräns snitt
eller cardbus interface?
Jag har inte något program som kan "använda" ett kort i denna Toshiba.

Men om någon kan skapa ett program för win98 som fungerar som cardserver så
fungerar det troligen.

- B

För några år sedan undrade jag också detta, det var innan softcams och det enda som fanns var mycket dyra DVB kort med inbyggd mpeg decoder samt CI plats.
Sen när dom första dvb korten utan CI läsare kom så var det många som frågade just detta om en CAM kunde användas i en PCcard/PCMCIA plats, det var faktiskt flera som testa detta och alltid med samma resultat, CAM'arna brändes och gick aldrig att laga.
Tydligen är det mycket stora skillnader på signalering och spänings nivåer.
Men det var någon tysk minns jag som lödde om sitt PCMCIA interface och lyckades... Men det är ju lite överkurs...

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 21 mars 2006 - 02:25

kuka2
  • kuka2
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Ah vad dum jag är jag har ju USB läsare,
och i programmet så var den inställd på USB men så kollade jag i kontrollpnelen/enhetshanteraren och ser det är ingen riktig USB utan den emuleras in som COM3.
Så ändrade jag till com3 i programmet och allt funka! ;)

Postad 09 februari 2007 - 10:47

stgre
  • stgre
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0

Ah vad dum jag är jag har ju USB läsare,
och i programmet så var den inställd på USB men så kollade jag i kontrollpnelen/enhetshanteraren och ser det är ingen riktig USB utan den emuleras in som COM3.
Så ändrade jag till com3 i programmet och allt funka! :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Kul att du fick det att fungera

Jag hittade denna tråd när jag sökte efter en lösning för mina behov.

Jag har en Windows Vista mediacenter med ett analogt tv kort och det fungerar klockrent.
Jag funderar på att ersätta det analoga kortet mot 2 st DVB-T kort.
men jag tycker att det räcker med att betala 1 st boxerabonnemang.
Kommer denna lösning att fungera i media center.

Jag har tittat på FloppyDTV T men jag tycker att de är lite dyra, men undrar kommer de att fungera med den här lösningen.

Har ni några tipps på bra tv kort som inte kostar en förmögenhet.

Alternativet är ett dual DVB-T kort med inbyggd cam men jag har inte hittat något sådant kort.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Baslåda nr5
    Anton
    2025-06-02 13:28:15
  • Nya stativ
    Anton
    2025-05-30 12:20:04
  • Powercon ”grendosa”
    Anton
    2025-05-28 20:37:24
  • Baffelvägg
    Anton
    2025-05-24 08:28:29
  • JBL 4309 vs 708i
    Anton
    2025-05-23 13:58:22
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.