Kund diskuterar ångerrätt & reklamation
90 svar till detta ämne
Postad 08 juni 2007 - 02:30
Tomas_D700
-
Tomas_D700
-
Rådgivare
-
-
5 022 inlägg
Om jag som kund på låt säga Technistore, väljer att köpa och betala min vara via deras Internetbutik, MEN hämta ut den personligen i deras fysiska butik, gäller då fortfarande distansavtalslagen? Alltså, kan jag då åberopa 14 dagars ångerrätt som i det vanliga fallet med hemleverans?
Det är hur ett avtal ingås som avgör om det är ett distansavtal eller inte. Hur den levereras eller var den hämtas ut har ingen betydelse. Detta grundar jag dels på lagtextens definition av distansavtal samt den förtydligan som lagstiftaren ger i propositionen: 2 § I lagen avses med distansavtal: avtal som ingås inom ramen för ett av näringsidkaren organiserat system för att träffa avtal på distans och kommunikationen uteslutande sker på distans...Eftersom du handlat från en Internetbutik så är ju första kravet uppfyllt. Att frasen "och kommunikationen uteslutande sker på distans" inte gäller själva avhämtandet framgår av propositionen där lagstiftaren skriver följande: Ytterligare en förutsättning för att det skall vara fråga om ett distansavtal är att kommunikationen uteslutande sker på distans. Detta innebär att det fram till och med det att avtalet träffas, dvs. inbegripet ingåendet av själva avtalet, endast får användas en eller flera tekniker för distanskommunikation. Med tekniker för distanskommunikation avses i detta sammanhang varje medel som kan användas för ingående av avtal utan att parterna är fysiskt närvarande. Lagen gäller således inte om näringsidkaren och konsumenten träffas, t.ex. i samband med att avtalet ingås, för att diskutera det närmare avtalsinnehållet. Uttrycket tekniker för distanskommunikation definieras i det allmänna direktivet och används även i direktivets definition av termen distansavtal. Det har inte bedömts nödvändigt att använda uttrycket i distans och hemförsäljningslagen. Någon skillnad jämfört med det allmänna direktivet är dock inte avsedd. Med tekniker (medel) för distanskommunikation avses enligt det allmänna direktivet varje medel som kan användas för ingående av avtal utan att parterna samtidigt är fysiskt närvarande. Det allmänna direktivet innehåller en lista med en vägledande förteckning över sådana kommunikationsmedel. Listan fyller samma vägledande funktion vid tillämpning av den svenska lagen. Den har följande innehåll: oadresserad trycksak, adresserad trycksak, standardbrev, tidningsannons med beställningskupong, katalog, telefon med mänsklig betjäning, telefon utan mänsklig betjäning (uppringningsautomater, audiotext), radio, bildtelefon (telefon med bildskärm), videotext (mikrodator och TV-ruta) med tangentbord eller beröringsskärm, elektronisk post, telefax och television (teleshopping). Ytterligare ett i praktiken betydelsefullt exempel på medel för distanskommunikation är användande av Internet.
Postad 08 juni 2007 - 09:09
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2 498 inlägg
Om man inte gillar en viss företagspolicy, kan man låta bli att köpa deras tjänster/produkter.
<{POST_SNAPBACK}>
Intressant ståndpunkt. Så att följa lagen har ingenting med saken att göra? Om jag driver en oetisk och lagvidrig affärsidkande verksamhet så kan jag med andra ord komma undan med att "man inte behöver handla av mig om man inte vill" med ditt sätt att se på det? Stor tröst för dem som redan gjort misstaget att ingå (visserligen ogiltigt...men ändå) avtal med mig. Seriöst, jag har inte läst något så snedvridet som i citatet på länge. Tack igen Tomas_D700, du har rett ut en hel del frågetecken för mig, och som förhoppningsvig gagnar andra konsumenter. Bra jobbat. MVH /Chuck
Redigerat av Chuck, 08 juni 2007 - 09:15.
Postad 08 juni 2007 - 12:50
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4 219 inlägg
Bra att det löste sig med TV:n. Det som är tragiskt är dels att det krävs så mycket bråkande för att få rätt som kund och att det inte var säljaren som gav dig rätt utan att du räddades av Sony.
Min erfarenhet är att Sverige är ett av de länder som är sämst på kundreturer i Europa. Det är lite paradoxalt eftersom vår lagstiftning nu är harmoniserad med EU.
Konsumentköplagen och distans- och hemförsäljningslagen är ganska enkla att förstå och konsumentverket tillhandahåller broschyrer som förklarar hur de olika reglerna fungerar.
Tyvärr är det ledningen kedjorna och butikerna som medvetet låter bli att informera sina säljare om vad lagen innebär. Dessutom utformar de ofta en kundreturspolicy som inte följer lagen alls.
Det gäller att orka bråka och att aldrig ge upp. Förmodligen ger majoriteten upp och låter säljarna köra över dem. Det är precis vad de är ute efter.
I sista hand ska man inte vara rädd för att ta ärendet till ARN. Det är gratis men man ska veta att det tar lång tid, minst 6 månader och att man kan få olika beslut beroende på vem som sitter i nämnden. Ibland är det konsumentvänliga domare, ibland mer formalistiska.
England är ett klart föredöme när det gäller kundreturer. Alla hemelektronikbutiker har som policy att inte tjafsa vid kundreturer – no hassle returns. Om man inte är nöjd med sitt köp, oavsett om det beror på att saken är trasig eller att man har ångrat sig, så får man välja om man vill ha ny vara eller pengarna tillbaka. Fungerande returer säljer de sedan av till rabatterat pris. Funkar utmärkt.
Redigerat av Unregistered1197, 08 juni 2007 - 14:18.
Postad 09 juni 2007 - 14:55
Unregistered522354f2
-
Unregistered522354f2
-
Lärjunge
-
-
405 inlägg
Tack för all info om Technistore i denna tråd. Jag kommer aldrig att köpa något av dem.
Postad 09 juni 2007 - 14:58
Unregistered522354f2
-
Unregistered522354f2
-
Lärjunge
-
-
405 inlägg
Ja det här med reklamation och att man ska ha riktigt varor äe ju nått alla butiker alltid ska vara så jäkla bra på sen när nått väl händer blir det bara en jäv#a massa strul.Inte alltid men ändå,det är störande
Sverker haha det namnet har jag hört X antal miljoner gånger då jag jobbade på telenor kundtjänst för 2 år sen.
Mest gammal folk"Ja då går jag till + o sverker"jaha wow det skiter väl jag i liksom:)
Kan väl vara bra i vissa fall men ibland är det extremt löjligt som då det inte finns några egentliga skäl
<{POST_SNAPBACK}>
Om du har hört folk hota med Sverker " x antal miljoner " gånger så kanske du borde ha funderat på att göra ett bättre jobb. Har du hört talas om service och nöjda kunder?
Redigerat av Unregistered522354f2, 09 juni 2007 - 14:59.
Postad 10 juni 2007 - 23:40
Unregistered522354f2
-
Unregistered522354f2
-
Lärjunge
-
-
405 inlägg
Jag såg att Siba inte heller har koll på ångerrätten. De hävdar i sina köpvillkor att ångerrätten inte gäller om förpackningen är bruten. Att butiker inte följer distanslagen verkar vara mer regel än undantag, vi kanske skulle lista de få företag som följer lagen i den här tråden?
Postad 13 juni 2007 - 09:37
drzeke
-
drzeke
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Sällar mig till skaran som lovsjunger Tomas_D700 oerhörda kunskaper i ämnet.
Inte nog med att du är väldigt påläst, du har en sällsynt förmåga att förklara så att till och med ett barn förstår och det utan att lägga in några som helst värderingar.
Stort tack till dig Tomas_D700!!!!
Postad 10 september 2007 - 15:09
InSane
-
InSane
-
Veteran
-
-
1 838 inlägg
Jag såg att Siba inte heller har koll på ångerrätten. De hävdar i sina köpvillkor att ångerrätten inte gäller om förpackningen är bruten. Att butiker inte följer distanslagen verkar vara mer regel än undantag, vi kanske skulle lista de få företag som följer lagen i den här tråden?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tror de skriver så i hopp om att konsumenterna inte vet bättre och så slipper de bekosta nya förpackningar eller slipper frågor som "varför har den varit öppnad för?
Postad 29 september 2007 - 16:21
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2 047 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> Jag tror de skriver så i hopp om att konsumenterna inte vet bättre och så slipper de bekosta nya förpackningar eller slipper frågor som "varför har den varit öppnad för?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag kan inte minnas när jag senast köpte något på stora kedjor och jag fick en kartong som inte såg öppnad ut redan vid köpet. Hur ska de kunna bevisa något när de säljer en nytejpad kartong?? Har en fråga om uttrycket "inom rimlig tid" vad det gäller reklamation? Läste i en tråd för ett bra tag sen om vad det betyder i verklig tid, men kan klart inte hitta tråden. Gäller en digitalkamera ifall det är av betydelse.
Postad 19 oktober 2007 - 11:34
Skriv gärna in på fairshopping.se när ni får problem med leverantörerna.
Postad 19 oktober 2007 - 15:41
Ticalo
-
Ticalo
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
Måste låna tråden lite.
Fick min Panasonic 50PZ70 för 4 dagar sen.
Har ett litet problem med den.
Min ÅF vill att jag ska skicka den till repration istället för att byta ut den för att Panasonic inte har DOA.
Vill inte skicka in en splitter ny tv på repration! Vill ha en ny hel tv som jag betalat för.
Men på deras 14dagars ångerrätt så vill de dra av 7% av priset.
Vill veta verkligen om det är sant att de måste dra av 7% av priset, när jag fått en produkt som är trasig från kartong?
Köpt från fyndbörsen!
Postad 19 oktober 2007 - 19:35
Tomas_D700
-
Tomas_D700
-
Rådgivare
-
-
5 022 inlägg
Fyndbörsens villkor gällande ångerrätt lyder: Varan måste returneras i ursprungsskick och originalförpackning (ouppackad). I annat fall debiterar vi kunden för kostnader som uppstår för oss, exempelvis tar vi ut en kontrollavgift på 7% av varuvärdet (dock minst 150:-) för varor som varit uppackade.
Eftersom distansavtalslagen är bindande till konsumentens förmån så kan den inte avtalas bort. Denna lag säger inte att varan måste returneras i ursprungligt skick utan i väsentligen oförändrat skick vilket är något annat; en viss förändring och värdeminskning måsta alltså säljaren acceptera. Det finns inte heller något stöd för att kräva att varan skall returneras i originalförpackningen även om de flesta av oss naturligtvis ändå gör så i de fall den är oskadad. Det finns ju varor som inte går att packa upp utan att förpackningen förstörs och lagstiftaren säger att "kostnaden för en ny förpackning måste anses ingå i de kostnader för varans återtagande som näringsidkaren har att svara för". Slutligen får man inte påstå att varor inte får packas upp, än mindre införa en avgift som "straff" för detta. För att ångerrätten ska gälla får du packa upp teven, undersöka samt pröva den. Därefter har du rätt att ångra ditt köp utan att ange någon anledning.
Postad 19 oktober 2007 - 19:57
Ticalo
-
Ticalo
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
Så med andra ord har jag rätt till och returnera tvn utan prisavdrag?
Hur ska jag förklara det för de då? Så här skrev Fyndbörsen till mig:
" Enligt ARN har man endast ångerrätt om varan är i "väsentligen oförändrat skick" , vår erfarenhet är att en TV som varit uppackad och använd, ofta har fått repor, och då kan vi tyvärr inte sälja den tv:n som ny och "oanvänd" till annan konsument, utan att göra ett prisavdrag.
Detta är anledningen till att vi tar ut de avtalade 7% för våra kostnader för en sådan returnerad vara plus frakt."
Postad 19 oktober 2007 - 20:50
Tomas_D700
-
Tomas_D700
-
Rådgivare
-
-
5 022 inlägg
Om säljaren anser att kund A har repat sin teve mer än nödvändigt för att kunna undersöka och pröva den så får de ta den tvisten med kund A. Kund B som inte alls har repat sin teve eller som har repat den t.ex. på grund av att den var förpackad på ett sådant sätt att det inte gick att packa upp den utan att repa har inget med kund A:s ärende att göra och säljaren har ingen rätt att ta ut någon avgift för att B utnyttjar sin ångerrätt. All värdeminskning som är resultatet av att kunden försiktigt undersöker och prövar en vara eller är resultatet av någon händelse som inte kunden kan lastas för får säljaren stå för. Personligen hade jag skriftligen via e-post låtit dem veta att detta inte är någon avgift som jag frivilligt går med på att betala. Håller de fast vid avgiften och det är mitt enda sätt att utnyttja min ångerrätt så hade jag betalat den och anmält tvisten till ARN. Ett typfall för repade varor och ångerrätt kan du läsa här, bara för att få ett grepp om hur ARN resonerar.
Postad 19 oktober 2007 - 22:16
Ticalo
-
Ticalo
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
Låter bra det där. Kommer ihåg när jag köpte en lcd tv från dustin home något år sen. Den hade jag i ca 10 dagar och ändå så fick jag lämna tillbaka den oh få alla pengar tillbaka. Betalade inte ens frakt eller liknande. De sa inte ens emot. Riktigt bra butik!
Har kopierat dina svar och skickat ihop de till fyndbörsen.se
Hoppas nu på ett bra svar!
Tack för hjälpen
Postad 20 oktober 2007 - 18:58
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
Ska bli spännande att höra vad dom säger..
Ticalo
Tänker du driva det vidare om fyndbörsen fortsätter att strula?
Postad 20 oktober 2007 - 19:03
Ticalo
-
Ticalo
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
Ska bli spännande att höra vad dom säger.. Ticalo Tänker du driva det vidare om fyndbörsen fortsätter att strula?
<{POST_SNAPBACK}>
Nja, jag vet inte riktigt! Hade problem med komplett.se tidigare och e glad att de e över nu. Vet inte om jag orkar göra om allting igen! Sen är jag inte hundra på att det är normalt eller inte med det oljudet och klicket. Men hittills har Panasonic support, fyndbörsen och elektronikverkstan bekräftat att det inte är normalt och att det ska fixas! Väntar på svar från de som lär komma på måndag om de ens svarar tillbaka. Hör av mig så fort jag får svar! Men tänkte fråga en grej till. De skrev att de hade "avtalade 7%" kan det stämma att de avtalat med konumentverket att dra dessa 7%?
Postad 20 oktober 2007 - 22:23
Unregistered1d36b31d
-
Unregistered1d36b31d
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Ska bli spännande att höra vad dom säger.. Ticalo Tänker du driva det vidare om fyndbörsen fortsätter att strula?
<{POST_SNAPBACK}>
Nja, jag vet inte riktigt! Hade problem med komplett.se tidigare och e glad att de e över nu. Vet inte om jag orkar göra om allting igen!
Sen är jag inte hundra på att det är normalt eller inte med det oljudet och klicket. Men hittills har Panasonic support, fyndbörsen och elektronikverkstan bekräftat att det inte är normalt och att det ska fixas!
Väntar på svar från de som lär komma på måndag om de ens svarar tillbaka. Hör av mig så fort jag får svar!
Men tänkte fråga en grej till. De skrev att de hade "avtalade 7%" kan det stämma att de avtalat med konumentverket att dra dessa 7%?
<{POST_SNAPBACK}>
Man kan inte avtala bort lagen. Lagen gäller även Fyndbörsen. Fyndbörsen kör fulspel och därmed kan de inte ses som en seriös butik.
Postad 21 oktober 2007 - 09:55
Raven
-
Raven
-
Användare
-
-
143 inlägg
Från Fyndbörsens Köpvillkor - Returer och ångerrätt: " Som privatperson har Du enligt distansavtalslagen rätt att ångra ett köp inom 14 kalenderdagar (dock lägst 7 arbetsdagar) från mottagandet. För att begära ångerrätt enligt distansavtalslagen måste Du först kontakta oss. Återsändande av vara sker på din bekostnad enligt distansavtalslagen § 18. Detta gäller självklart inte om vi skickat en vara som ej var den som kunden beställt. Varan måste returneras i ursprungsskick och originalförpackning (ouppackad). I annat fall debiterar vi kunden för kostnader som uppstår för oss, exempelvis tar vi ut en kontrollavgift på 7% av varuvärdet (dock minst 150:-) för varor som varit uppackade."Jag försökte hitta en 18 § i Distansavtalslagen, men den versionen jag såg går bara upp till 17 §. http://www.riksdagen...005&bet=2005:59Kan det vara 13 § de avser? Förstår jag lagen rätt som att det endast är vid köp av tjänster (inkluderande någon form av "hårdvara") på distans och telefonförsäljning som konsumenten inte heller behöver betala frakt, när vara skickas tillbaka.
Postad 21 oktober 2007 - 10:24
JonasJansson
-
JonasJansson
-
Forumräv
-
-
783 inlägg
Det finns inte olika versioner av en lag, antingen upphäver man den eller så gör man ändringar, dessa ändringar finns med i riksdagens tryck och det är SFS 2005:59 som gäller, det kan dock vara fel i texterna på nätet - det är officiella tryck som gäller eller officiella pdf filer - det går framåt
Frakt får man betala om man skickar tillbaka en vara som man beställt via nätet, detta är ju dock ingenting man kan debitera för från näringsidkarens sida, kanske möjligtvis om de skickar ut en retursedel med porto betalt, men dock dock endast vad det faktiskt kostar, några företag skickar dock ut sådana gratis. (comhem senast för min del). De generösare villkoren för ångerrätt vid telefonförsäljning och hemförsäljning är för att man själv inte söker upp varan och näringsidkaren.
Gilllar att de skrivit "... dock LÄGST 7 arbetsdagar", man måste alltså vänta drygt en vecka innan man får ångra sig!
Det torde vara så att i och med deras felaktiga upplysningar sträcker sig ångerrätten tills de faktiskt upplyst om vad som gäller (här främst 7 § 2 st p.1) beställde nämligen ett par högtalarfästen av fyndbörsen så sent som förra veckan och ingen ytterligare information lämndes då i samband med leveran. Har inget rättsfall eller ARN utlåtande men varor köpta i år skall gå att returnera med ångerrätt med stöd i lag. Lagen är inte alldels enkel pga många hänvisningar till tidigare paragrafer och det bästa är för konsumenter att kolla på konsumentverkets lite förenklade version, men för att faktiskt kunna tolka paragraferna krävs att man även läser förarbeten, främst SOU.
Sen vill jag bara poängtera att väsentlighetsbegreppet (rekvisitet) är ett ganska starkt begrepp inom juridiken och det stäcker sig långt. (borttappade manualer, all skyddsplast borttagen och varan testad, alltså man faktiskt använder den ett par timmar om det gäller till exempel en tv etc etc etc utan att ta mig vatten över huvudet, man får göra vad som krävs för att undersöka den, om så det krävs att den förstörs... )
Redigerat av JonasJansson, 21 oktober 2007 - 14:20.
Postad 21 oktober 2007 - 16:14
Ticalo
-
Ticalo
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
Ok, som jag harförstätt nu så har jag rätt enligt lagen att lämna tillbaka tvn och få tillbaka alla pengar jag betalat förutom frakten så klart?!?
Men varför fortsätter de att bråka och vill ha 7% + frakt?
Skulle ju ha förlorat ett par tusenlappat jo.
Finns det ingen från fyndbörsen.se som hänger här i forumet?
Postad 21 oktober 2007 - 18:44
Unregistered1d36b31d
-
Unregistered1d36b31d
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Ok, som jag harförstätt nu så har jag rätt enligt lagen att lämna tillbaka tvn och få tillbaka alla pengar jag betalat förutom frakten så klart?!?
Men varför fortsätter de att bråka och vill ha 7% + frakt? Skulle ju ha förlorat ett par tusenlappat jo.
Finns det ingen från fyndbörsen.se som hänger här i forumet?
<{POST_SNAPBACK}>
jodå, men de skriver bara när de vill sälja produkter till testpersoner. De svarar aldrig på nåt obekvämt för dem.
Postad 21 oktober 2007 - 20:53
Megapolaren
-
Megapolaren
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Men varför fortsätter de att bråka och vill ha 7% + frakt?
<{POST_SNAPBACK}>
Dom bråkar eftersom dom inte vill ha tillbaka din TV. Att lagen säger en sak innebär inte att alla alltid följer den. Exempelvis kör inte alla i tillåten hastighet på vägen, alla respekterar inte upphovrätt etc. Tar du fallet till domstol eller ARN kan du nog vinna, men att göra det är jobbigt och innebär kostnader för dig. Det vet säljaren om, och han utnyttjar detta faktum. Att handla där det är billigast är inte alltid bäst när man behöver hjälp, därmed inte sagt att den dyraste är bättre! Alltid kolla prisjakt efter seriösa butiker som folk här gillar, då kan man bli nöjd. Hoppas du får fix på TVn, det är en fin maskin! Lite avundsjuk faktiskt. //
Redigerat av Megapolaren, 21 oktober 2007 - 20:55.
Postad 22 oktober 2007 - 14:11
Ser att fyndbörsen är på tapeten på fairshopping.se. Får se om det blir något svar från fynbörsen där.
Postad 23 oktober 2007 - 08:10
JonasJansson
-
JonasJansson
-
Forumräv
-
-
783 inlägg
Man behöver inte vara jurist för att vinna ett mål - jura novit curia - rätten känner lagen - vilket innebär att man som privatperson egentligen bara behöver lägga fram de fakta och de faktiskta omständigheterna för rätten och de för in dessa fakta under rätt lagrum. Men i fall med små summor, kanske under ett par tusenlappar så är ju ARN ett bra alternativ, även om fyndbörsen är buffliga så vill de nog inte hamna på svarta listor och diskuteras sönder och samman på varenda konsumentforum på nätet heller. Jag har inte läst alla inlägg om din TV ticalo men det verkar ju som att du har rätten på din sida - även om att det ibland så är att man inte alltid får rätt fast man har rätt.
Postad 23 oktober 2007 - 13:40
Ticalo
-
Ticalo
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
Uppdate:
Igår ringde jag konsumentverket och frågade lite om problemet. Verkade som om jag hade rätt från min sida och jag kunde vinna målet ifall jag ville gå vidare.
Men det ville jag inte och inväntade svar från Fyndbörsen istället.
De ringde någon timma senare och berättade att de betalar frakten till mitt service ställe och samtidigt så får jag ny tv. Men då måste jag vänta tills de får in de på lager igen.
Och såg nyss att de ändrat sina vilkor om ångerrätten på deras sida.
Skönt och höra att de går med på det.
Men saken är nu ska jag ha pengarna kvar hos de och vänta tills de får in nya tv på lager. Eller ska jag begära pengarna tillbaka tills de får in tvn?
Tvn har jo sjunkit en del sen förra veckan. Köpte den för ca 23000:- och nu kostar den ju 21790:-
Har jag rätt och begära pengarna tillbaka? Ifall jag kanske handlar från en annan butik som har de tvn på lager eller liknande för säkerhets skull.
Vill tacka D700 (Rådgivaren) och er andra som hjälpte mig lösa de här fallet!
Postad 23 oktober 2007 - 13:59
Tomas_D700
-
Tomas_D700
-
Rådgivare
-
-
5 022 inlägg
Har jag rätt och begära pengarna tillbaka? Ifall jag kanske handlar från en annan butik som har de tvn på lager eller liknande för säkerhets skull.
Pengarna tillbaka får du bara om du antingen utnyttjar din ångerrätt och återlämnar teven eller om du lyckas få till en hävning av köpet. På din beskrivning så låter det mer som om er lösning är en reklamation av felet med omleverans (ny teve) som alternativ. Då har du inte rätt att få tillbaka pengarna. En omleverans, liksom avhjälpande, ska ske så snabbt som möjligt och utan väsentlig olägenhet för dig och om det drar ut på tiden alltför länge så har du rätt att häva köpet. Här låter det trots allt som om Fyndbörsen inte själva kan rå över detta då teven ännu inte finns i lager. Det kan ju hända att Fyndbörsen får full ersättning för din teve samt får köpa nästa teve till ett lägre pris. De har ju då, om de själva vill, möjlighet att t.ex. erbjuda viss återbetalning, rabatt på nästa köp etc.
Postad 23 oktober 2007 - 18:33
Om ni läser på fairshopping.se ser ni att fynbörsen har backat. I ett inlägg där sägs det också att konsumenten har rätt till 3 månaders ångerrätt i stället för 14 dagar om man inte informerat kunden om ångerrätten enligt §7 och §11 i distansavtalslagen. I det här fallet har man ju lämnat fel information och det måste väl betraktas som om man inte lämnat någon information alls?
I så fall är de nu fritt fram för många att utnyttja ångerrätten om man köpt en produkt man inte är nöjd med, 3 månader bakåt räknat från idag.
Eller?
Postad 23 oktober 2007 - 18:44
Ticalo
-
Ticalo
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
De låter bra! Huvudsaken är att jag får en ny fullt fungera tv! Imorgon hämtar posten den. Gör en update om hur det går när allt löst sig!
Postad 24 oktober 2007 - 10:25
easter02
-
easter02
-
Rookie
-
1 inlägg
Jag köpte en plasma för 3 dagar sedan och vill nu använda min ångerrätt. Jag har dock inte kvar hela förpackningen  Kan jag trots allt åberopa min rätt eller kan butiken vägra ta emot plasman?
Postad 24 oktober 2007 - 11:45
Tomas_D700
-
Tomas_D700
-
Rådgivare
-
-
5 022 inlägg
Jag köpte en plasma för 3 dagar sedan och vill nu använda min ångerrätt. Jag har dock inte kvar hela förpackningen Kan jag trots allt åberopa min rätt eller kan butiken vägra ta emot plasman?
Vet inte vad du gjort med teven i övrigt, dvs. om den är i "väsentligen oförändrat skick" men vad gäller förpackningar så skriver man följande i lagrådsremissen: ...rimligt och nödvändigt att konsumenten får öppna förpackningen och prova varan, samtidigt som varan vid ett eventuellt utövande av ångerrätten bör returneras tillsammans med sin originalförpackning. Kostnaden för en ny förpackning måste således normalt anses ingå i de kostnader för varans återtagande som näringsidkaren har att svara för.Ett tips är väl annars att under de 14 första dagarna se till att ha kvar originalförpackningen i ett så bra skick som möjligt, om inte annat så för säljarens skull
Postad 25 oktober 2007 - 08:22
JonasJansson
-
JonasJansson
-
Forumräv
-
-
783 inlägg
Absolut - man behöver ju inte vara elak bara för att man kan!
Har lite fritid nu ett tag - så om någon som har problem med ångerrätt eller annan konsumenträtt så är det lite utan ett favoritämne och man får inte lika mesiga råd av mig som hos konsumentverket - min personliga taktik i alla de tvister jag haft med många företag inom olika branscher är att i ett skriftligt brev punkta upp varför de kommer förlora tvistemålet med hänvisning till lagtext, praxis och förarbeten, vad det kommer kosta dem att lösa problemet på en gång, samt vad det kommer kosta bara att låta en jurist försöka förstå vad jag egentligen skrivit. ¨
PM:a om det är något så kan vi skriva ihop ett brev tillsammans - det fungerar verkligen.
Redigerat av JonasJansson, 25 oktober 2007 - 08:24.
Postad 26 oktober 2007 - 15:33
Ticalo
-
Ticalo
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
Update:
Så nu måste jag tyvärr berätta att fyndbörsen bråkar fortfarande med mig.
Ringde de idag angående min tv, men de ville vänta på vad verkstaden
skulle säga, ifall det är ett garanti ärende eller inte.
De verkar inte ha lyssnat på "Rolle" på Fairsopping.com
Men vad har ångerrätten med garanti och göra?
Har jag inte rätt och lämna tillbaka en produkt
om jag inte är nöjd inom 14 dagar?
Vill de kanske att min ångertid ska gå ut, så att jag inte kan lämna tillbaka den?
Men killen I kundtjänst vägrar hjälpa mig utan Han är så kaxig istället.
Fyndbörsen lovade mig att så fort tvn kommer fram till verkstaden
så skulle vi lösa det.
Men nu har de tydligen ångrat sig.
Försökte spåra tvn men glömde skriva ner kollinr.
den vill de inte heller ge ut. De säger att de inte ser det I systemet.
Kan det stämma?
Jag vill ha mina pengar tillbaka, vill absolut inte ha ny tv av de längre.
betalar hellre 30000kr till Annan affär för samma tv.
Vad kan man göra???
Redigerat av Ticalo, 26 oktober 2007 - 15:56.
Postad 28 oktober 2007 - 12:28
Skicka ett mail till dom och säg att du ångrar köpet, så att du har det skriftligt. Det enda du måste stå för är kostnaden för frakten till företaget. Från det datum du först meddelade att du vill ångra köpet har de 30 dagar på sig att ge dig dina pengar tillbaka. Annars blir det rättsliga följder.
Stå på dig!!!!
Postad 29 oktober 2007 - 18:51
Ticalo
-
Ticalo
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
Skicka ett mail till dom och säg att du ångrar köpet, så att du har det skriftligt. Det enda du måste stå för är kostnaden för frakten till företaget. Från det datum du först meddelade att du vill ångra köpet har de 30 dagar på sig att ge dig dina pengar tillbaka. Annars blir det rättsliga följder.
Stå på dig!!!!
Jo, tänkte skriva det till de. Men jag skrev det här förra veckan. Undrar om den räknas som ångerrätt: "Hej! Ringde er ett antal gånger angående min Panasonic 50PZ70. Den har ett elektroniskt oljud i ca 1-3 min till det hörs ett klick och tvn slutar låta, efter att tvn stängts av. Ringt Panasonic ett antal gånger också som bekräftar att det inte är jormalt. Ringt elektronik verkstan som aldrig hört talas om denna tv och som bad mig kolla upp det hos fysiska affärer. Nu till problem: Ni vill att jag ska skicka in min 3-4 dagar gamla tv på garanti service pga att panasonic inte har DOA! Men enligt svenska konument lag så har jag 14 dagars fullreturrätt om jg inte är nöjd med varan. Detta sa Panasonic supporten, konsumentvägledningen göteborg och elektronikservice. Men ni vill fortfarande dra av 7% av produkten? Jag vill jätte gärna byta ut apparaten mot en ny full fungerande. Ivärstafall pengarna tillbaka. Men att dra av 7% av priset då jag köpte den går jag inte med på." Funkar denna eller måste jag skicka en ny? Känns lite konstigt ifall jag bara skulle skriva att jag ångrar mig när de redan vet att jag gör det.
Postad 29 oktober 2007 - 19:03
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4 219 inlägg
Det verkar ju vara lite bökigt.
Skicka ett mail till dem där du meddelar att du ångrar köpet enligt 9 § i Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59).
Det enda du ska betala då är frakten åter till säljaren. Om de tar någorlunda allvarligt på saken så ordnar de returfrakten åt dig och drar av kostnaden när de betalar tillbaka dina pengar.
Du ska inte betala för att kartongen är öppnad eftersom det är en kostnad som säljaren ska stå för enligt lagens förarbeten.
Stå på dig, de flesta säljare brukar ge med sig när de upptäcker att man har koll på reglerna. Annars är det bara att gå till ARN och yrka att få tillbaka det olagliga prisavdraget för kartongen.
Postad 29 oktober 2007 - 19:32
Ticalo
-
Ticalo
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
Jag ska skicka mail igen då, för säkerhets skull.
Tvn har de redan fått. De ville ha den till service verkstan och så tyckte de att det är billigare med frakt från deras sida. Så jag slapp frakten med andra ord.
Tvn skickades Onsdag förra veckan, så den har garanterat kommit fram. Fyndbörsen vill att service verkstan ska undersöka min tv först.
Skulle få svar idag kanske, sa de till mig.
Packade in tvn så noga som möjligt och fäste den på pall, med 2 spännen och plasta in + akta märken. Och så tog jag kort så de inte skulle skylla på det.
Problemet är nu ifall de skulle hitta på att tvn är skadad eller repad.
Har 4 vittnen som var med och kollade hos mig innan vi packade in tvn. Vet ej om det skulle hjälpa något.
Postad 29 oktober 2007 - 19:45
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Man blir lite orolig när även jag köpt min plasma från Fyndbörsen. Min fungerar dock bra men jag kommer nog att handla av DustinHome m.fl i fortsättningen. Det börjar bli mycket negativa vibbar angående Fyndbörsen nu tycker jag. Hoppas det löser sig.
MVH Kribban
Postad 29 oktober 2007 - 19:48
soulis
-
soulis
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Hej,
Jag råkade ut för exakt samma problem med Fyndbörsen för två veckor sedan. Köpte en TV som inte höll måttet och ville använda min ångerrätt.
De ville ha avdrag på 7 % av priset + fraktkostnaden på de pengarna jag skulle få tillbaka.
Orkade inte bråka med dem men kommer ALDRIG handla av dem igen.
Deras säljare sa att jag till och med "Strulade" med beställningen när jag ville ångra mig. Rent ut sagt förjävligt beteende men jag orkade inte. Kostade mig 700 kronor att slippa dem.. Jag hoppas att fler undviker dem framöver.
Nästa gång köper jag av en bättre butik...
Postad 30 oktober 2007 - 08:42
Hej,
Jag råkade ut för exakt samma problem med Fyndbörsen för två veckor sedan. Köpte en TV som inte höll måttet och ville använda min ångerrätt.
De ville ha avdrag på 7 % av priset + fraktkostnaden på de pengarna jag skulle få tillbaka. Orkade inte bråka med dem men kommer ALDRIG handla av dem igen.
Deras säljare sa att jag till och med "Strulade" med beställningen när jag ville ångra mig. Rent ut sagt förjävligt beteende men jag orkade inte. Kostade mig 700 kronor att slippa dem.. Jag hoppas att fler undviker dem framöver.
Nästa gång köper jag av en bättre butik...
Du får inte ge upp så lätt!!! Det räcker förmdligen att du skickar ett mail. Fyndbörsen har numera backat från sina krav på avgifter och också ändrat sina villkor för ångerrätten. Detta kan du läsa om på fairshopping.se. Sök på fyndbörsen. I och med att de lämnat felaktiga villkor för ångerrätten på sin hemsida har du faktiskt 3 månader på dig att ångra köpet! Nämn gärna detta för dom och fråga om dom vill att du ångrar köpet nu eller om 3 månader!
Postad 07 november 2007 - 13:13
Ticalo
-
Ticalo
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
Update:
Har ej haft tid och skriva.
Men allting är över just nu. Fyndbörsen gav sig förra veckan och jag fick mina pengar tillbaka.
Men det va ett **** och reda ut det den dagen, för först ville de absolut inte ge pengarna.
Det var mycket som sades, men inget jag vill ta upp här.
Men jaja, har mina pengar och kommer aldrig mera, inte ens om de erbjuder halva priset på en vara, att jag kommer handla där mer.
Edit: Till er alla berörda som ger upp. Ge fan inte upp. Inte ska ni betala 7% bara för att tvn kan vara"repad".
Sen har ni arn bakom er.
Kämpa! Tack alla för hjälpen, hoppas ni inte får gå igenom samma problem som mig.
Redigerat av Ticalo, 07 november 2007 - 13:24.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Köp & Sälj
-
→
Butiker & Import
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL 705i Atmos
Anton
2025-05-20 10:45:14
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|