Cambridge Azur 540R v.2
114 svar till detta ämne
Postad 11 August 2006 - 11:03
Unregistered029e628b
-
Unregistered029e628b
-
Forumräv
-
-
771 inlägg
Någon som vet om den orkar driva rs6:orna på ett bra sätt ??
<{POST_SNAPBACK}>
Stellan Artois kör ju med Quad 12L som har en impedans på 6 ohm och en känslighet på 88dB och verkar nöjd, så nog tycker man att den borde klara av RS6 som har samma impedans men en känslighet på 91dB. Någon som sett några uppgifter på strömstyrka eller kanske en kubmätning på 540r v.2?
Postad 11 August 2006 - 11:41
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
Mjae.....på Cambridges hemsida står: Max power consumption: 850W
Lite snabbt räknande ger vid hand att 100w/channel vid 5.1 eller stereo och 80W/channel vid 6.1 borde gott och väl vara realistiskt.
Postad 11 August 2006 - 13:22
Unregistered029e628b
-
Unregistered029e628b
-
Forumräv
-
-
771 inlägg
Vad säger ni som har Cambridgen om filmljudet?
Konstig som jag är funderar jag just nu på en kombination med Cambridge 540r v.2 för bioljud och en Thule IA100 som slutsteg till frontarna vid bio (via Main-In). Till musik användes enbart Thulen.
Cambridgen skulle alltså vid bio fungera som försteg/processor samt som slutsteg för center och surround. Vad tror ni om den lösningen? Det som ska drivas är mitt JPW-system som har en impedans på 6 ohm och en känslighet på ~90 dB.
Edit: Glömde fråga....vilka delningsfrekvenser för subwoofer finns på 540r?
Redigerat av Unregistered029e628b, 11 August 2006 - 13:26.
Postad 11 August 2006 - 16:07
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
Från 40hz till 150hz i steg om 10 och dessutom 200hz.
Edit: Den låter mycket bra till film oxå, som väntat. Har dock bara 2 frontare, men det låter förmodligen inte sämre med 5.1.
Redigerat av Unregisterede10e9503, 11 August 2006 - 16:09.
Postad 11 August 2006 - 19:34
Theo05
-
Theo05
-
Lärjunge
-
-
431 inlägg
Hej! Jag har själv lite funderingar kring valet utav reciver. Har bestämt mig för en reciver trotts att jag mestadels lyssnar på musik i 2 kanal, just för att jag redan har ett gamalt Eltax Hollywood 5.0 system som jag med tiden kommer att uppgraderas med finare grejer. Tänkte börja med att byta ut frontarna till B&W DM602 S3:or.
Nu till själva frågan: -Jag har en budget på max 5000:- att köpa mig en reciver för. Kan mycket väl tänka mig att köpa en begagnad reciver men den får inte vara för out of date om man säger så. Dom nya recivers jag kollat på är:
*CAMBRIDGE 540R v.2 *DENON AVR-1906 eventuellt 2106. *NAD T763v2
Hade ni kört på en ny med den senaste tekniken eller en 2-3år begangnad och i så fall vilken?
Hjärtligt tacksam för alla svar!
Med vänliga hälsningar. //Måns Hammarstrand.
<{POST_SNAPBACK}>
Är lite intresserad av vad det blev??? Själv har jag 540R främst till musiklyssning i 2 kanal och är OTROLIGT nöjd  Hoppas du blev det också!?? Jag skall framöver bygga ut till 5.1, vilket jag är garanterad den klarar galant!!!
Postad 12 August 2006 - 09:58
Fluffy
-
Fluffy
-
Veteran
-
-
1653 inlägg
Tias:
Jag hoppas det går alldeles utmärkt för jag har tänkt precis samma sak själv  . Dock med en Cambridge 840A som får agera slutsteg till frontarna.
Bara Camdridge piskar på sin personal lite och skickar lite 540:or till norden skulle jag bli ännu gladare...
Postad 07 September 2006 - 13:49
DrunkenMaster
-
DrunkenMaster
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Tias Konstig som jag är funderar jag just nu på en kombination med Cambridge 540r v.2 för bioljud och en Thule IA100 som slutsteg till frontarna vid bio (via Main-In). Till musik användes enbart Thulen.
Varför inte köra Cambridgen som försteg jämnt och bara hänga på en Thule PA100 som slutsteg? Det blir 1500:- billigare än IA100. Mvh/ J
Redigerat av DrunkenMaster, 07 September 2006 - 13:50.
Postad 07 September 2006 - 15:50
Unregistered029e628b
-
Unregistered029e628b
-
Forumräv
-
-
771 inlägg
Misstänker att försteget i IA100 är betydligt bättre än det i 540r.
Postad 20 September 2006 - 18:09
Unregistered029e628b
-
Unregistered029e628b
-
Forumräv
-
-
771 inlägg
Hur är det egentligen med pre-out utgångarna på denna receiver? Läste nyss ett test där det påstods att man måste stänga av alla slutsteg för att aktivera pre-out. Dvs att man inte kan ha ett slutsteg kopplat till frontkanalerna och sedan låta 540r driva center+surround?
Postad 20 September 2006 - 19:53
Theo05
-
Theo05
-
Lärjunge
-
-
431 inlägg
så har man köpt sig en, oj oj oj vad den är liten och snygg ska bara skaffa mig högtalare nu (monitor audio rs6).
skriver mer när jag köpt och fått ihop allt.
<{POST_SNAPBACK}>
Hur har det gått blev det Rs6:orna och isåfall blev du nöjd?? Nyfiken
Postad 21 September 2006 - 07:25
Unregistered4267cc75
-
Unregistered4267cc75
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Hur är det egentligen med pre-out utgångarna på denna receiver? Läste nyss ett test där det påstods att man måste stänga av alla slutsteg för att aktivera pre-out. Dvs att man inte kan ha ett slutsteg kopplat till frontkanalerna och sedan låta 540r driva center+surround?
<{POST_SNAPBACK}>
Nja, det stämmer inte riktigt. På version 1 av 540R så fungerar däremot inte mute på pre-out utan bara på de interna slutstegen. På version 2 (som jag själv har) fungerar pre-out som på vilken annan receiver som helst. Men du kan om du vill stänga av de interna stegen helt och köra enbart externt steg.
Postad 24 September 2006 - 18:44
Theo05
-
Theo05
-
Lärjunge
-
-
431 inlägg
Ni som vet!!! Skulle min Cambridge 540 Azur recevier orka driva Dynaudio42 med dessa "siffror/krav"!! https://www.prisjakt...ukt.php?e=12948 Jag skulle vara tacksam för Er hjälp då jag funderar på att låna hem ett par av en polare! MVH
Postad 24 September 2006 - 22:15
Fluffy
-
Fluffy
-
Veteran
-
-
1653 inlägg
Tror jag säkert Theo. Men iom att du kan låna är det ju bara att testa.
Postad 25 September 2006 - 12:44
Theo05
-
Theo05
-
Lärjunge
-
-
431 inlägg
Tack! Jag är bara lite rädd att ha i sönder saker o ting!
Postad 29 November 2006 - 21:01
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2854 inlägg
Jag sitter och funderar på en Cambridge 540R men får inte så mycket ut av den rent ut sagt fattiga manualen. Så jag ställer ett par frågor här istället.
Jag såg att de digitala ingångarna var uppdelade i par, dvs att det fanns en optisk och en coaxial som hette det samma. Betyder detta att man inte kan utnyttja alla sex digitala ingångarna utan bara tre åt gången?
Kan man döpa om ingångarna så att det står t.ex TV istället för video 2 på displayen?
Hur står den som surroundförsärkare? Hört mycket gott om den som 2 kanals-stärkare.
Postad 29 November 2006 - 21:19
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
Jopp, man kan inte använda t ex dvd optisk och coax samtidigt, men varför skulle du? Har du verkligen behov av att använda 6 digitala ingångar så ska du nog titta på en annan stärkare.
Nix, man kan inte döpa om ingångarna.
Den står sig mycket bra som surroundstärkare, som väntat. En receiver som låter bra till musik låter oftast bra oxå till 5.1, men tvärtom är desto osäkrare.
Postad 29 November 2006 - 21:40
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2854 inlägg
Jopp, man kan inte använda t ex dvd optisk och coax samtidigt, men varför skulle du? Har du verkligen behov av att använda 6 digitala ingångar så ska du nog titta på en annan stärkare.
Den står sig mycket bra som surroundstärkare, som väntat. En receiver som låter bra till musik låter oftast bra oxå till 5.1, men tvärtom är desto osäkrare.
<{POST_SNAPBACK}>
Tack för snabbt svar! Nej jag hade inte tänkt använda dem samtidigt, men jag tänkte om man tex vil ha DVDn på optisk-dvd kan man då köra digitaltv boxen på DVD-coax? För annars räcker ju inte "tre" digitala ingångar så långt. Synd, blir så rörigt då. Inte riktigt självklart i min mening, men det låter ju lovande  .
Postad 29 November 2006 - 21:52
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
Men du ändrar snabbt i OSD vilken källa som ska vara digital. Den andra blir då automatiskt analog.
Postad 29 November 2006 - 21:57
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2854 inlägg
Men du ändrar snabbt i OSD vilken källa som ska vara digital. Den andra blir då automatiskt analog.
<{POST_SNAPBACK}>
Ok, så man måste in i menyerna varje gång för att växla? Det är inte så att den automatiskt skickar ut den signal som är aktiv digitalt? (Att gå in i Menyerna är inte aktuellt då jag endast kommer att ha den inkopplad via component)
Postad 30 November 2006 - 07:56
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
Ok, så man måste in i menyerna varje gång för att växla? Det är inte så att den automatiskt skickar ut den signal som är aktiv digitalt?
(Att gå in i Menyerna är inte aktuellt då jag endast kommer att ha den inkopplad via component)
<{POST_SNAPBACK}>
Det vet jag inte. Jag har inte provat. Men eftersom den ena är satt som analog så går det antagligen inte automatiskt.
Postad 30 November 2006 - 08:05
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Tack för snabbt svar!
Nej jag hade inte tänkt använda dem samtidigt, men jag tänkte om man tex vil ha DVDn på optisk-dvd kan man då köra digitaltv boxen på DVD-coax? För annars räcker ju inte "tre" digitala ingångar så långt.
Synd, blir så rörigt då.
Inte riktigt självklart i min mening, men det låter ju lovande .
<{POST_SNAPBACK}>
Hej, Det borde inte vara några problem så länge du har DVDn avstängd om du vill kolla på Digital boxen och vice versa, det blir nog problem om du har båda maskinerna igång. Annars är det en superb maskin utan allt lull-lull som man aldrig använder iallafall och 5.1 ljudet är fantastiskt bra. Bara en liten störande sak som jag upptäckt när man lyssnar på CD genom DVDn och trycker på "sub off/on" på fjärren så ändrarsig frontarna till "Large" vilket är bra och subben stängs av, men när man sedan trycker in en DVD film och trycker på "Sub off/on" så sätts subben på men frontarna ändras inte tillbaka till "Small" utan man måste in i OSD för att ändra manuellt! Någon mer som upptäckt det? //Micke
Postad 30 November 2006 - 08:29
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
Nänä....det ska gå att ändra från fjärren om du trycker på SPK Setup. Då syns allt i displayen på stärkaren.
Redigerat av Unregisterede10e9503, 30 November 2006 - 08:31.
Postad 30 November 2006 - 08:37
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2854 inlägg
Hej,
Det borde inte vara några problem så länge du har DVDn avstängd om du vill kolla på Digital boxen och vice versa, det blir nog problem om du har båda maskinerna igång.
Annars är det en superb maskin utan allt lull-lull som man aldrig använder iallafall och 5.1 ljudet är fantastiskt bra. Bara en liten störande sak som jag upptäckt när man lyssnar på CD genom DVDn och trycker på "sub off/on" på fjärren så ändrarsig frontarna till "Large" vilket är bra och subben stängs av, men när man sedan trycker in en DVD film och trycker på "Sub off/on" så sätts subben på men frontarna ändras inte tillbaka till "Small" utan man måste in i OSD för att ändra manuellt! Någon mer som upptäckt det?
//Micke
<{POST_SNAPBACK}>
Tack! Det var precis det jag ville höra  . Tre digitala ingångar är för lite, men om man enkelt kan ha flera ljudkällor in på samma "input-kanal" så fungerar det ju. Det jag letar efter är något att ersätta min älskade Nad T743. Jag älskar designen på NADen och alla inkopplingsmöjligheter, men pga ett fabrikationsfel så måste jag byta. Titta lite på Denon men de är så fula i min mening. Så mycket lull-lull och finesser som bra stör och jag aldrig kommer att använda. Design betyder också mycket i min mening. Får kila ned på HiFi-klubben nästa vecka och lyssna lite mer helt enkelt.
Postad 30 November 2006 - 08:53
Unregisteredea4970c4
-
Unregisteredea4970c4
-
Lärjunge
-
-
455 inlägg
jag kör min squeezbox med coax och min xbox med toslink genom denna stärkare och jag kan växla utan problem.
Postad 30 November 2006 - 08:55
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2854 inlägg
Bra, det jag var rädd för var att om jag stoppar in en kabel i "DVD-coax" så renderar den att "DVD-optisk" blir spärrad, eller eventuellt att jag måste byta vilken ingång (coax/optiskt) som skall vara aktiv i menysystemet.
Postad 30 November 2006 - 09:08
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
Nänä....det ska gå att ändra från fjärren om du trycker på SPK Setup. Då syns allt i displayen på stärkaren.
<{POST_SNAPBACK}>
Stella_artois, Borde de inte gå till "small" automatiskt, så som man hade innan när man trycker på "sub on" igen? eller att när man trycker in en ny DVD film efter att lyssnat på CD på dvdn så borde den känna av det man ställt in tidigare (jag har F=small, Center=small, surround=small, BS=off, SUB=on) när man lyssnar på cd så blir det (F=small, sub=on) trycker på sub off/on knappen på fjärren så blir det (F=Large, Sub=Off), trycker på knappen igen så blir det (F=Large, Sub=ON) vill ju att det ska bli som man hade innan (F=Small, SUB=ON) så att man inte behöver ställa frontarna till small manuellt, men men man kan ju inte få allt här i livet
Postad 30 November 2006 - 09:10
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
Bra, det jag var rädd för var att om jag stoppar in en kabel i "DVD-coax" så renderar den att "DVD-optisk" blir spärrad, eller eventuellt att jag måste byta vilken ingång (coax/optiskt) som skall vara aktiv i menysystemet.
<{POST_SNAPBACK}>
hmmm....mycket möjligt att det blir så. Kolla med HIFI klubben om du ska dit och lyssna, jag har bara coax. Man kan inte ställa in ingången om det ska vara coax/optiskt iallafall. //Micke
Postad 01 December 2006 - 00:06
endallas
-
endallas
-
Lärjunge
-
-
340 inlägg
Fråga angående 540R v.2. Finns funktionen på 5- eller 6-kanals stereo?
Postad 01 December 2006 - 00:16
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
Postad 01 December 2006 - 00:24
endallas
-
endallas
-
Lärjunge
-
-
340 inlägg
på min denon kan man skicka samma stereosignal till alla högtalare (om man har fler än 2) alltså inte Pro Logic men ändå ljud i alla högtalare. Eller ja, samma är det väl inte, antar att det är stereo som vanligt i frontarna men hur det funkar med de andra vet jag inte.Borde bli något bättre ljud än med Pro logic..
Förresten, finns det några tester med uppmätta värden, typ effekt och dyl, att hitta på denna saken?
Redigerat av endallas, 01 December 2006 - 01:13.
Postad 21 December 2006 - 15:58
Unregistered4267cc75
-
Unregistered4267cc75
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Ja, den har ett dsp-läge som heter Passthru och skickar då signal till alla högtalare samtidigt.
Jag såg nån mätning 8/4/2ohm nånstans nångång men kommer inte ihåg vilka siffror det var. Men jag kommer ihåg att den låg väldigt bra till effektmässigt jämfört med konkurrenter från Denon och Marantz iaf.
Postad 22 December 2006 - 00:14
rotiz
-
rotiz
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Hejsan!
Jag lånar tråden lite, hoppas ingen tar alltför illa upp.
Som läget är nu har jag ett system bestående av H/K AVR-130, Klipsch RF-25, RC-35 och RS-25. I film fungerar det bra, men vid musiklyssning i stereo upplever jag att kraft saknas. Musiken känns även allmänt livlös och lite tråkig att lyssna på.
Därför tittar jag nu på lite olika lösningar varav en är att införskaffa en reciever variant billigare och ett stereoslutsteg på detta. Min AVR-130 saknar ju pre-out, därav ny reciever.
Den här Cambridge verkar mycket lovande, men hur är ljudkaraktären? Varm, kall, neutral? Finns det något annat märke den går att jämföra med?
Slutsteg jag funderar på är Advance Acoustic MAA-405 av den enkla anledningen att det är så ruskigt läckert. Att det sedan verkar vara väldigt prisvärt är ett plus.
Ett alternativ jag har är att jag kanske får möjlighet att köpa en Yamaha RX-V1400/2400 (minns ej vilken) för runt 6500-7000:-. Det blir några tusenlappar billigare, men det som är intressant för mig är vad som blir bäst för pengarna?
Kortfattat: Jag vill ha bättre stereoljud än jag har nu, filmljudet fungerar men det skulle inte skada med en förbättring där med, vilken väg är bäst att gå?
Tack på förhand.
/J
Postad 22 December 2006 - 02:27
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
Är det bättre stereoljud du vill ha ska du tveklöst välja Cambridge. Spelar bättre än Yamaha nästan oavsett prisklass. Det som kostar är finesser och lull-lull och det är det som Yamaha har gott om. Däremot skiljer det inte så mycket invändigt från modell till modell.
Jag tycker nog att Azuren drar mot det varmare men ändå finns detaljerna där.
Postad 22 December 2006 - 07:53
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
Håller med Stella. Lyssna på Cambridgen. Jag kör cam 540R v2 och klipsch RF-15 och jag saknar inte något tryck, finns där så det blir över.
Cammen är mycket spelglad av sig, tycker Cam är en blandning av Denon (detaljerna i musiken), NAD (värmen) och H/K (bas trycket), det e lite hur jag uppfattar den.
Värt att lyssna på iallafall
//Micke
Postad 22 December 2006 - 09:02
rotiz
-
rotiz
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Tack för snabba svar!
Det låter onekligen extremt intressant. Synd bara att det ska vara så långt att åka till Hifi-klubben, så att låna hem är inget alternativ. Kanske får ta en chansning, det är ju inte ett totalt ekonomiskt haveri om det inte skulle fungera.
Postad 22 December 2006 - 13:53
Unregistered4010e43c
-
Unregistered4010e43c
-
Användare
-
-
116 inlägg
Hej!Ni som har Azur 540R.....Skulle ni kunna beskriva vad ni gillar med den? Är på jakt efter en ny recevier och har tittat på det mesta. Någon hade skrivit följande om Cambridge Azur 540R...hade samma klipp som nad och H/K i basen men ett mjukare och fylligare mellanregister och mindre vass diskant....med andra ord det jag letar efter. Kan ni ge lite + och minus på vad ni gillar respektiva ogillar. Jag har en budget på 16 000 till en recevier och funderar om den här kan vara något för mig eller om jag ska titta på någon annan???? Har redan kollat på Yamaha 2700, 1700, Rotel 1057, Pioneer ax4asi, ax2asi. H/K 645, 340, Marantz 7001, 5001, Sherwood, Nad, Denon 4306, 3806, 2807. Då ljud är något subjektivt har jag inte hittat det jag söker. Är inte så intresserad av finesses som exemepelvis Yamaha, Pioneer där DSP och man måste arbeta hårt med inställningar för att få det bra utan vill att det ska låta bra out of the box så att säga. Det är mycket 2-kanalsljudet som spelar roll. Med tanke på Yamaha och Pioneer som inte låter bra i mina öron med "pure direct". Definitivt bättre med H/K, Marantz och Rotel....... Men som sagt den som söker skall finna..... Den senaste verkar grym och ha det mesta jag letar efter. Beskriv ljudet för mig, snälla......
Postad 24 December 2006 - 08:03
Unregistered4010e43c
-
Unregistered4010e43c
-
Användare
-
-
116 inlägg
Hej!Hur står denna sig mot exempelvis NAD eller H/K, Yamaha eller pioneer eller annat? Är nyfiken på vad ni tycker om den?
Postad 24 December 2006 - 09:03
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
540R v2s styrka är ju som bekant ljudet. Den är suverän på musik för att vara en flerkanalare. Och den är lika bra på filmljud. Det den inte har är så mycket lull-lull. Den har inte en massa DSP (några stycken finns, även för 2-kanalsljud), ingen auto-kalibrering och ingen equalizer. Den har ingen pure direct. Det finns dock ett DSP-läge som heter passthrough, men det har jag aldrig använt. Den låter tillräckligt bra i stereo, tycker jag. Den är gjord för att låta bra, punkt slut.
Jag har aldrig lyssnat på NAD eller HK, men Pioneer och Yamaha slås ganska lätt när det gäller musiklyssning.
Jag tycker 540R har ett varmt, behagligt ljud men ändå detaljerat. Jag tycker vidare att det finns gott om kraft i den och den driver då mina Quad 12L (88db, 6ohm) utan problem och drev oxå mina tidigare högtalare, Quad 11L (86db, 6ohm) bra. Nu har jag ju visserligen bara lyssnat på den i 2-kanal men tror inte den låter sämre i multi.
Postad 24 December 2006 - 23:27
Unregistered4010e43c
-
Unregistered4010e43c
-
Användare
-
-
116 inlägg
Tack för de snabba svarenÄr det någon som jämfört Cambridge med exempelvis Denon, H/K, Nad, Pioneer, Marantz, Yamaha????? Vad tycker ni som har jämfört dessa????
Postad 25 December 2006 - 10:37
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
tmpolice,
Jag har både en H/K och Cambridgen, cambridgen låter mycket bättre än min H/K, nu är min H/K iof av den gamla skolan AVR500 och kan nog inte jämföras med de nya modellerna. Men när jag köpte min 540 så lyssnade jag igenom de olika modellerna Denon 1907, 2106, NAD 743 och någon av de mindre H/K och jag tyckte Cambridgen lät bäst.
Men det är dina öron som ska lyssna så du får nog helt enkelt ta en liten runda och lyssna på vad du är intresserad av, alla har lite olika karaktärer, de jag skulle välja bort från din lista är Pioneer och Yamman (iallafall i denna prisklass)
Lycka till
//Micke
Postad 25 December 2006 - 19:42
Unregistered4010e43c
-
Unregistered4010e43c
-
Användare
-
-
116 inlägg
Hej och tack!Är inte riktigt min prisklass så att säga....har en beräknad summa på 16 000 kr att lägga på en receiver. Så kollar på de lite tyngre som Marantz sr-8001, Denon 4306, H/K avr-645. Har Klipsch högtalare och de trivs med mjukare ljud på receivern.
Postad 27 December 2006 - 18:30
rotiz
-
rotiz
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Hej igen!
Nu var det gjort, i fyllan och villan lyckades jag beställa en 540R v2 från hifiklubben, på min flickväns inrådan(!). I samma veva hade jag även turen att få sålt min HK AVR-130 till en polare på besök.
Det här är nog det mest impulsiva köpet jag varit med om, och jag hoppas verkligen det slutar väl. Ska bli mycket intressant att se om jag får det där lilla extra som gör att det verkligen blir engagerande att lyssna på musik eller om jag blir så illa tvungen att köpa ett slutsteg.
Det jag hoppas mest på är att få lite mer detaljer, bättre ljudbild och en mer kontrollerad bas. Särskilt det senaste som bumlar på för mycket med nuvarande elverk. Jag återkommer med mina intryck när det har lyssnats ett tag. Förhoppningsvis kommer den på fredag.
Postad 01 January 2007 - 13:43
nborve
-
nborve
-
Forumräv
-
-
964 inlägg
Hej.
Jag har införskaffatt en Cambridge Azur 540R v.2.
Jag tycker att den spelar lita brötigt, kan jag ha gjort något fel?
Driver idag
Wharfedale 30 frontar
Wharfedale 10 surround
Wharfedale EVO front
Monolith SUB.
Är rent ut sagt missnöjd med ljudet.
Jag har kopplat frontarna med xindac kabel och surround och front med bi-wire koppling.
Väldigt låg bas till frontarna och hög diskant.
DVD97 Panasonic DVD som spelar det mesta.
Försöker ställa in recieverm men det går inge bra.
Behöver råd.. hehe lyckades efter en stund att få bättre ljud i musiken, men då kör jag inte med subben som brötar till det lite. Kanske är subbens fel men jag får väl söka vidare.
MVH Niklas
Redigerat av nborve, 01 January 2007 - 14:11.
Postad 01 January 2007 - 21:07
extcon
-
extcon
-
Rookie
-
7 inlägg
Hej och tack!
Är inte riktigt min prisklass så att säga....har en beräknad summa på 16 000 kr att lägga på en receiver. Så kollar på de lite tyngre som Marantz sr-8001, Denon 4306, H/K avr-645.
Har Klipsch högtalare och de trivs med mjukare ljud på receivern.
<{POST_SNAPBACK}>
Med en budget på 16000 med större krav på ljudkvalitet än på finesser och stöd för div format bör du även provlyssna på Arcam AV-250 (ca 13900 kr). Jag har Arcam som personlig referens när det gäller ljudkvalitet (självklart personlig smak på ljudkaraktären) tillsammans med mina Audiovector M1 Super. Var och lyssnade och jämförde Marantz SR-7001 pch SR-8001 med Arcam men blev mycket besviken på Marantz som jag läst mycket positivt om. Försöker nu dock hitta en reciever/2-kanalsslutstegs kombination för rimliga pengar och försöker bilda mig en uppfattning om CambridgeAudio Azur 540Rv2 i, eller utan, kombination med ett Vincent 991 2-kanalssteg. Någon som har några tankar kring detta, gärna jämförelser om ni har erfarenhet av Arcam. Mvh Carl
Postad 06 January 2007 - 16:10
wictor
-
wictor
-
Beroende
-
-
1453 inlägg
´Tjenare. sitter å spånar lite bara på vad man ska byta ut sin gammla yamaha rxv 450 mot.Tänkte att ett naturligt steg nog skulle va å gå upp dubbelt i pris klassen från 2500 till 4000-5000 kr.
Men det jag funderar på skulle denna cambridgen ge nån skillnad på ljudet ? Den är ju väldigt fin och namnet klingar bättre i mina öron, men är det ända skillnaden ? Har hört en del dålig kritik mot yamaha när det gäller 2 kanal. Har faktiskt också funderat på att först köpa en cambridge dvd å då matchade ju denna mycket bra !
Så ge bara lite tips på ett nturligt uppgraderings steg från en yamaha 450 till prisklassen 4000-5000kr
Mvh Victor
Postad 12 January 2007 - 10:46
joakim2004
-
joakim2004
-
Användare
-
-
217 inlägg
hur låter denna reciver mot B&W DM602. nån som vet?
Postad 12 January 2007 - 11:58
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
´Tjenare. sitter å spånar lite bara på vad man ska byta ut sin gammla yamaha rxv 450 mot.Tänkte att ett naturligt steg nog skulle va å gå upp dubbelt i pris klassen från 2500 till 4000-5000 kr. Men det jag funderar på skulle denna cambridgen ge nån skillnad på ljudet ? Den är ju väldigt fin och namnet klingar bättre i mina öron, men är det ända skillnaden ? Har hört en del dålig kritik mot yamaha när det gäller 2 kanal. Har faktiskt också funderat på att först köpa en cambridge dvd å då matchade ju denna mycket bra !
Så ge bara lite tips på ett nturligt uppgraderings steg från en yamaha 450 till prisklassen 4000-5000kr
Mvh Victor
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tycker Azur 540R v2 låter kanon för pengarna. Cambridge är ju en av de stärkare som låter bäst i den prisklassen och en bra bit upp. Har haft Yamaha rx-v630(6500:-) och även Pioneer AX3 (10000:-) för inte allt för länge sen och Azur 540R v2 låter klart bättre än dessa. Det man får är lite mindre finesser istället, men inget man inte klarar sig utan. Så lyssnar du mycket på musik, så rekommenderar jag den varmt. Men även till film låter den underbart.
Redigerat av Unregisterede10e9503, 12 January 2007 - 11:59.
Postad 12 January 2007 - 17:48
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
kan bara hålla med Stella! 540:in är en grym förstärkare för pengarna och så länge man klarar sig utan alla "FINA" finesser så finns den inget som klår den i 4000-5000 kr klassen, ja kanske upp till 7000-8000 kr klassen. Men i slutändan så handlar allt om hur du vill att det ska låta så du kan tycka andra maskiner låter bättre så det är bara att åka runt och lyssna.
//Micke
Postad 14 January 2007 - 17:13
iMats
-
iMats
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Tjena!
Ser ut som det eventuellt skulle kunna bli en ny reciever (och ev. dvd) till helgen. Det är ju framför allt denna Cambridgen som snurrat i huvet de senaste veckorna.
Är det någon som råkar ha en uppfattning om hur den kan matcha en uppsättning Audio Pro-högtalare? Har Level-serien och det skulle ju vara trevligt om dom passar ihop, har inte möjlighet att provlyssna tillsammans.
Postad 29 January 2007 - 19:36
klade1
-
klade1
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej, kan ni andra ställa volymen på CA 540 v2 till -100 dB genom volymen. På min förstärkare går volymen inte att ställa in lägre än -87 dB, om man dock inte använder Mute-knappen. Nu har jag märkt att om man ställer bakre högtalarna till 0dB eller plus dB i högtalar inställningar (CH Select) så går volymen till -100 dB. Men om man ställer in bakre högtalarna till minus dB så går det inte att få volymen till -100 dB längre. Har ni märkt samma?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|