Grattis!
FFDshows funktioner fungerar inte fullt ut i MCE, se tex ffdshow-tråden. Några av filtren fungerar dock. Testa att stänga av allt och se om det blir bra, själv använder jag mig egentligen bara av undertexterna (och codecarna som man får per automatik) i ffdshow.
Angående ljudet - AC3filter är inte heller felfritt. Jag rekomendera det i och för sig tidigare men det kan vara intresant och se om datorn nu skulle fungera med ffdshow. I så fall får Du avinstallera AC3filter, ominstallera ffdshow (så ljudet blit aktiverat) och konfigurera ffdshow. Konfigureringen beror på att ffdshow är inställt att använda någon codec för DD / DTS i en av menyerna vilket istället ska ändras till spdif (så att den skickar ut ljudet istället för att försöka koda av det), mer info finns i MCE-tråden. Kanske ett steg till mot den ouppnåliga drömmen om en felfri HTPC...............
/Oscar
<{POST_SNAPBACK}>
Tja!
Om jag avinstallerar AC3 så blir de inget DD5.1 ljud i mina divx/xvid... ÄVEN om jag ändrar från liba till spdif och markerar output direct och spdif...har även testat att installera om FFD MED ljud... ingen skillnad...
Men med AC3, FFDSHOW och NPV funkar alla filer med DD/DTS.
Jag tror du har helt rätt i att AC3 ej är felfritt, jag har testat att installera dessa 3 i olika följd och fått olika resultat. =/
Det som funkar för mig är att att installera i denna ordning:
NPV (senaste ver)
FFDSHOW (senaste ver)
AC3 (senaste ver)
Vilka codec får man per automatik i FFDSHOW?
När du säger att du "stänger av allt annat" exakt vad menar du då?
Vad är det du "bockar av" i installationssteget?
Tackar för all hjälp!
MVH /DD
Har också problem med att få DD/DTS ljud Får inte ens ljud utanför MCE. Har installerat purevideo från Nvidia. När jag installerat denna så försvann inställningsmöjligheterna för ljud i DVD/MCE.
När jag har Nvidia ljudmixer uppe så ser jag att signal kommer in till den (spectrum analysatorn rör på sig) men får inte ut något ljud ur högtalarna (får analogt ljud från line out utgången men inte optiska)
Har en http://www.komplett....i.asp?sku=10157 kopplat till en pioneer DD/DTS reciever med toslink.
<{POST_SNAPBACK}>
Tror du bör ominstallera... testa att installera i min ordning. ( se inlägget ovan )