Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dolby Digital i MCE

66 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 april 2006 - 07:42

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Såhär funkar det för mig I MCE:
Med endast Nvidia Purevideo installerat så funkar alla HD filmer med bild och även DD5.1 eller DTS.
Mina DIVX och XVID funkar ej.
Kompletterar jag med FFDSHOW funkar även DIVX och XVID i MCE, men inte DD5.1 för dessa filer.
Kompletterar jag med AC3filter funkar alltihop, MEN jag måste varje gång innan jag ska in i MCE ändra nåt i AC3config som jag skrivit i tidigare inlägg, för att ändra tillbaka, och sen funkar det.
Detta måste göras varje gång jag ska in i MCE för att jag ska få DD/DTS.
Verkar vara någon typ av konflikt.......

EDIT = Jag har även uppdaterat mina ljudkortsdrivrutiner till senaste versionen.

Prova o labba med output i ffdshow. Finns i menyn nästan längst ner prova o markera LPCM om du använder extern codec för dvd. förmodligen så bör du även där markera directsound o spdif. Men om du labbar lite så får du se.

Postad 10 april 2006 - 21:21

kossamu
  • kossamu
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0
Läste era inlägg och det var ju smart att gå in på inställningarna i powerDVD.
Gjorde det och såg att ljudet var inställt på 2 högtalare ...ändrade till SPDIF. Då kommer det upp en knapp med reklam om att man ska betala för och ladda ner audiopacks för att kunna få DTS ljud.

aaah nu är det snurrigt. jag får ta och prova med pure video helt enkelt när jag får tid.

Sen är en viktig fråga ...har nån någon bra programlistning där man kan se att sändningen ska vara i DTS ? (på boxer)

Postad 10 april 2006 - 21:29

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

en är en viktig fråga ...har nån någon bra programlistning där man kan se att sändningen ska vara i DTS ? (på boxer)

Boxer sänder inget i dts, Bara Dolby digital på svt1 o 2, har iofs inte några filmkanaler så dom kan ha dd där åxå.

Postad 11 april 2006 - 12:48

daydreamer
  • daydreamer
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0

Prova o labba med output i ffdshow. Finns i menyn nästan längst ner prova o markera LPCM om du använder extern codec för dvd. förmodligen så bör du även där markera directsound o spdif. Men om du labbar lite så får du se.

<{POST_SNAPBACK}>

Mitt problem med att få DD/DTS att funka inuti MCE kvarstår, men det känns ändå som att lösningen är nära...

Satt igår kväll å trixade med FFDSHOW.
Men det funkar precis som mitt tidigare inlägg. DVS jag måste ändra nåt och direkt ändra tillbaka i ac3config, och därefter gå in i mce för att få DD/DTS att funka.

Testade även att ändra i FFDSHOW med directsound, lpcm osv...men det gjorde ingen skillnad...

Men allt utom divx/xvid filmer funkar klockrent med endast NvidiaPurevideo.
Dvs mina hdfiler funkar, med DD/DTS.
Tänk om även codecen för divx/xvid hade vart inkluderad i NvidiaPurevideo, då hade alla mina problem varit lösta..
Suck..

Nån som har tips på ett "nästa steg" i min felsökningsprocess?

Postad 11 april 2006 - 12:51

daydreamer
  • daydreamer
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0
Har hittat 2 mycket intressanta länkar som jag läst igenom.
Här finns mycket bra information.

http://www.thegreenb...=81991#bm156609

och

http://www.thegreenb...d=72732#bm81839

Tyvärr kvarstår mina problem =/

Postad 12 april 2006 - 08:19

daydreamer
  • daydreamer
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0
Nu funkar allting alltid i alla lägen UTAN att jag behöver ändra på något!
Vad har jag gjort?
Ingenting..
MEN istället för att använda pilknapparna på MCE tangentbordet och trycka på OK ( alltså den knappen i mitten ) så använder jag PLAY knappen. Använder jag PLAY så blir det DD/DTS, annars inte. Det kan jag leva med!
Kan tänka mig att dessa kommandon skiljer lite så det är ju inte helt ologiskt.
Det kan ju vara så att :
PLAY = Spela upp video-fil. ( I detta läget vet datorn direkt att det rör sig om en videofil..)
OK = Kör fil. ( I detta läget så vet inte datorn innan vad det är för fil utan känner av att det är en videofil.....)

Kan jag ha rätt i det?

Ett annat problem som uppstått är att när FFDSHOW tar hand om bilden (vid xvid/divx) så hackar bilden endel.
Det är inte för lite kräm i datorn... eftersom HD-filmer funkar problemfritt...

Tips på inställningar i FFDSHOW för att minimera att det hackar??
Lite ot men nån som vet vad post processing innebär?

Postad 12 april 2006 - 10:32

bbb
  • bbb
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Grattis!

FFDshows funktioner fungerar inte fullt ut i MCE, se tex ffdshow-tråden. Några av filtren fungerar dock. Testa att stänga av allt och se om det blir bra, själv använder jag mig egentligen bara av undertexterna (och codecarna som man får per automatik) i ffdshow.

Angående ljudet - AC3filter är inte heller felfritt. Jag rekomendera det i och för sig tidigare men det kan vara intresant och se om datorn nu skulle fungera med ffdshow. I så fall får Du avinstallera AC3filter, ominstallera ffdshow (så ljudet blit aktiverat) och konfigurera ffdshow. Konfigureringen beror på att ffdshow är inställt att använda någon codec för DD / DTS i en av menyerna vilket istället ska ändras till spdif (så att den skickar ut ljudet istället för att försöka koda av det), mer info finns i MCE-tråden. Kanske ett steg till mot den ouppnåliga drömmen om en felfri HTPC...............

/Oscar

Postad 12 april 2006 - 17:27

kossamu
  • kossamu
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0

en är en viktig fråga ...har nån någon bra programlistning där man kan se att sändningen ska vara i DTS ? (på boxer)

Boxer sänder inget i dts, Bara Dolby digital på svt1 o 2, har iofs inte några filmkanaler så dom kan ha dd där åxå.

<{POST_SNAPBACK}>

aaaaaaaaah ok upplever du att det är väldigt sällan du får dolby digital ljud ? dvs få program

Postad 12 april 2006 - 18:17

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

aaaaaaaaah ok upplever du att det är väldigt sällan du får dolby digital ljud ? dvs få program

Svt1 o 2 sänder i DD hela tiden utom vid lokala nyheter, men större delen av tiden använder dom DD 2.0 o när det är något populärt program eller musik så går dom över till 5.1.

Använder man Nvidia pure video decoder så kan man genom att starta en tvkanal minska mse till ett fönster, därefter gå in i inställningarna via den lilla ikonen nere i systemlisten o klicka på fliken audio se vilken ljudström det är som sänds samt hur många kanaler som utnyttjas för tillfället. Byt kanal till exvis 4:an o det står mpeg istället.

Postad 13 april 2006 - 11:12

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1 015 inlägg
  • 0
Det var som f*n..... Cyberlink måste ha micklat om sin patch. Då det är samma namn på den som jag tog hem i januari antog jag att det var samma patch men de måste ha pillrat på något sedan dess och ändrat.

Jag ger mig!

Postad 13 april 2006 - 17:43

cyanopsis
  • cyanopsis
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0

Det var som f*n..... Cyberlink måste ha micklat om sin patch.  Då det är samma namn på den som jag tog hem i januari antog jag att det var samma patch men de måste ha pillrat på något sedan dess och ändrat. 

Jag ger mig!

<{POST_SNAPBACK}>

vad skönt... då kan jag sova om nätterna :)

Postad 14 april 2006 - 11:10

Unregistered3f414e07
  • Unregistered3f414e07
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Har också problem med att få DD/DTS ljud Får inte ens ljud utanför MCE. Har installerat purevideo från Nvidia. När jag installerat denna så försvann inställningsmöjligheterna för ljud i DVD/MCE.
När jag har Nvidia ljudmixer uppe så ser jag att signal kommer in till den (spectrum analysatorn rör på sig) men får inte ut något ljud ur högtalarna (får analogt ljud från line out utgången men inte optiska)
Har en http://www.komplett....i.asp?sku=10157 kopplat till en pioneer DD/DTS reciever med toslink.

Postad 14 april 2006 - 12:21

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Har också problem med att få DD/DTS ljud Får inte ens ljud utanför MCE. Har installerat purevideo från Nvidia. När jag installerat denna så försvann inställningsmöjligheterna för ljud i DVD/MCE.
När jag har Nvidia ljudmixer uppe så ser jag att signal kommer in till den (spectrum analysatorn rör på sig) men får inte ut något ljud ur högtalarna (får analogt ljud från line out utgången men inte optiska)
Har en http://www.komplett....i.asp?sku=10157 kopplat till en pioneer DD/DTS reciever med toslink.

Börja med att dubbelklicka på den lilla högtalaren nere vid klockan eller på annat sätt gå in i ljudinställningarna för ditt ljudkort. Där ställer du in att du vill använda digital out.

När du ställt in ljudet i windows så måste du göra det i Nvidia åxå enligt nedan.

Om du öppnar Nvidias ljudmixer o klickar på spekers. Välj att du har externförstärkare så får du upp en ruta där du kan klicka i att du vill använda spdif out.

Postad 17 april 2006 - 11:45

daydreamer
  • daydreamer
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0

Grattis!

FFDshows funktioner fungerar inte fullt ut i MCE, se tex ffdshow-tråden. Några av filtren fungerar dock. Testa att stänga av allt och se om det blir bra, själv använder jag mig egentligen bara av undertexterna (och codecarna som man får per automatik) i ffdshow.

Angående ljudet - AC3filter är inte heller felfritt. Jag rekomendera det i och för sig tidigare men det kan vara intresant och se om datorn nu skulle fungera med ffdshow. I så fall får Du avinstallera AC3filter, ominstallera ffdshow (så ljudet blit aktiverat) och konfigurera ffdshow. Konfigureringen beror på att ffdshow är inställt att använda någon codec för DD / DTS i en av menyerna vilket istället ska ändras till spdif (så att den skickar ut ljudet istället för att försöka koda av det), mer info finns i MCE-tråden. Kanske ett steg till mot den ouppnåliga drömmen om en felfri HTPC...............

/Oscar

<{POST_SNAPBACK}>

Tja!
Om jag avinstallerar AC3 så blir de inget DD5.1 ljud i mina divx/xvid... ÄVEN om jag ändrar från liba till spdif och markerar output direct och spdif...har även testat att installera om FFD MED ljud... ingen skillnad...
Men med AC3, FFDSHOW och NPV funkar alla filer med DD/DTS.

Jag tror du har helt rätt i att AC3 ej är felfritt, jag har testat att installera dessa 3 i olika följd och fått olika resultat. =/
Det som funkar för mig är att att installera i denna ordning:
NPV (senaste ver)
FFDSHOW (senaste ver)
AC3 (senaste ver)

Vilka codec får man per automatik i FFDSHOW?
När du säger att du "stänger av allt annat" exakt vad menar du då?
Vad är det du "bockar av" i installationssteget?

Tackar för all hjälp!
MVH /DD

<{POST_SNAPBACK}>

Tror du bör ominstallera... testa att installera i min ordning. ( se inlägget ovan )

Postad 19 april 2006 - 16:49

bbb
  • bbb
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Hejsan

Med "stänger av" syftade jag på olika former av ljud och bild normalisering/förvrängning i ffdshow. Med "bocka av" i installationen menade jag att vill man ha AC3filter bör man nog installera ffdshow och låta de videoformat den föreslår att den skall stödja vara som det är men i nästa ruta där den frågar efter ljudformat så avmarkerar man dessa. Annars kan nog ffdshow och ac3filter trassla ihop sig om vilken som skall användas - kan det möjligtvis vara något sånt Du fått?! Vilka codec man får är till just de format som listas under installationen men vilken codec det i sin tur är är nog svårare att veta. Såvitt jag förstått det är ffdshow en hel hög med olika codecar som packats ihop till ett program. Kontrollera att Du verkligen installerat ffdshow korrekt - tycker att det är konstigt att Du inte får ljud! Av de som använder AC3filter för ljud istället för ffdshow pga problem med det senare så har det varit pga småfel, tex att ljudet försvinner vid spolning etc men inte att det är helt tyst. Därför undrar jag om det kan vara så att tex inte din konfigurering (att använda SPDIF) inte sparats?!

Lycka till!

/Oscar

Postad 20 april 2006 - 09:55

daydreamer
  • daydreamer
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0

Grattis!

/Oscar

<{POST_SNAPBACK}>

DD/DTS fungerar ej om jag avinstallerar ac3 filter. Jag ominstallerade även FFDSHOW, med samma resultat.
Men nu funkar ju allt ( med ac3 installerat ) om jag använder PLAY knappen på MCE tangentbordet och inte OK knappen....förutom hacket när ffdshow tar över.

Vilka codecar är det som man får per automatik i FFDSHOW. En tanke är ju att man fimpar FFDSHOW och installerar dessa separat, om man bara visste vilka dom var. Eller är det så enkelt så att man bara kan installera en DIVX codec och en XVID codec?
..och så får man väl komplettera med typ vobsub eller nåt för att få subtitles att funka i MCE.
nån som vet?

Postad 09 oktober 2006 - 22:02

kossamu
  • kossamu
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0
efter strul med drivrutiner för att få igång tv3 med firedtv så hade mce tappat inställningarna på något sätt så att DTS inte fungerade alls i MCE. efter mycket "#¤"#¤!"#¤!!"#¤%%/
letade efter alla inställningar med SPDIF passthrough

Hittade tillslut hur man fick igång det ... om man i settings i MCE väljer högtalar setup och efter test väljer att nej jag hörde inte ljud i alla högtalarna så får man upp ett alternativ man kan bocka för att få upp inställningar ...DÄR bockade jag för SPDIF som hade försvunnit.

SKÖNT
gäller förövrigt kanske bara FIREDTV

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.