Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sagem HDTV box

120 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 juni 2006 - 09:13

Krisch
  • Krisch
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Samtidigt är man såå sugen på att se VM i HD. Så att man har nåt att berätta för barnbarnen :)
Undrar om det går att sälja det beg sedan när VM är över? 4500 kr är dessvärre för dyrt för mig. 2000-2500 hade varit OK så jag undrar om ni tror det går att sälja efter VM för halva priset eller är det bara att glömma hela grejen?

Postad 02 juni 2006 - 09:46

Peak
  • Peak
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Nu måste vi reda ut något... Uppenbarligen har boxen en slot för någon form av kort. Jag ser olika alternativ.

1. Man hade bara ett skal, sloten är kvar i plasten men inget finns inuti.
2. Det sitter en kortläsare under skalet, men den gick inte på kort tid att förbereda för boxers kort.
3. Bilden ljuger, den box som kommer har ingen slot för kort.

JAG VILL BARA HA EN HD-BOX MED 720p/1080i HDMI SOM KAN LÄSA ETT STANDARD BOXER KORT!!! Ska det vara så svårt att få till detta? Jag kan betala de idiotiska 5 tusen kronorna de vill ha för ganska okomplicerad elektronik, men vari ligger problemet???

Postad 02 juni 2006 - 11:23

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

• 2 603 inlägg
  • 0

Nu måste vi reda ut något... Uppenbarligen har boxen en slot för någon form av kort. Jag ser olika alternativ.

2. Det sitter en kortläsare under skalet, men den gick inte på kort tid att förbereda för boxers kort.

JAG VILL BARA HA EN HD-BOX MED 720p/1080i HDMI SOM KAN LÄSA ETT STANDARD BOXER KORT!!! Ska det vara så svårt att få till detta? Jag kan betala de idiotiska 5 tusen kronorna de vill ha för ganska okomplicerad elektronik, men vari ligger problemet???

<{POST_SNAPBACK}>

4. Den kan ha en fullt fungerande kortläsare om inte är godkänd av Boxer.

Postad 02 juni 2006 - 12:02

LuckyMan
  • LuckyMan
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vill också ha box, kortläsare och 250GB HÅRDDISK!!! Betalar upp till 8000...

Postad 04 juni 2006 - 02:41

ktd
  • ktd
  • Veteran

• 1 662 inlägg
  • 0
Jag kommer försöka få tag i den här boxen sen när DB8000 kommer köper jag en sån och gör en brödrost av Sagemboxen...
Visst är Sagemboxen dyr för det man får men det kostar att ligga på topp! :)

Postad 07 juni 2006 - 08:04

Casper
  • Casper
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
är det nån som vet om boxarna kommit?

Postad 07 juni 2006 - 17:34

Casper
  • Casper
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
det verkar inte som boxarna kommit ännu :angry:
nu börjar man bli lite nervös för att de inte skall hinna hit i tid

Postad 07 juni 2006 - 17:38

ktd
  • ktd
  • Veteran

• 1 662 inlägg
  • 0
Enligt Hages kommer dom tor-fre och dom skullle få tillräckligt med boxar. Men det var vad dom sa...

Postad 07 juni 2006 - 20:06

bildirutan.se
  • bildirutan.se
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Tänk så långt det kan vara mellan Frankrike och Sverige...

Jag pratade med distributören vid 17-tiden. De var lovad boxar i måndags och nu är senaste budet i morgon förmiddag. Under dagen har de äntligen fått koll på speditören så förhoppningsvis stämmer detta.

Det bör innebära att vi med flera har dessa på fredag! Att få en box innan första avspark känns svårt. Det skulle gå att skicka ett bud...

//Daniel

Postad 07 juni 2006 - 22:29

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 305 inlägg
  • 0
netonnet

Leverans 12/6...

INGEN KORTLÄSARE!

Postad 08 juni 2006 - 10:01

Peak
  • Peak
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

4. Den kan ha en fullt fungerande kortläsare om inte är godkänd av Boxer.

<{POST_SNAPBACK}>

Citerar mig själv och lägger till punkt fyra. Jag tror fortfarande att bilden på alla ställen (inklusive NetOnNet) är sann, samt att all text ljuger. De har helt enkelt extremt tydligt kommunicerat ut att det är en s.k. FTA (Free-To-Air) Box för att ett av ovanstående alternativ är sant.

Om man läste databladet längre upp i tråden står det också i det att det finns en Viacess slot. Jag tror att kortläsaren finns, att den dessutom fungerar fint, men att den inte fungerar med Boxers kort. Synd, va?

Postad 08 juni 2006 - 15:00

Casper
  • Casper
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
det verkar som hdtv-box kommer till swe den 12 om vi har tur
grrrrrrrrrrrr

Postad 08 juni 2006 - 17:50

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
Hej igen alla HDTV-sugna Fotbolls-fans. Sitter med ganska tight information från en distributör. Tyvärr är det i detta fallet inte Sagem i Sverige som sköter ruljansen, det är en kille på Boxer. Trots att det är en FTA-box. Klurigt va'? Det beror på att de är väldigt nyfikna på att få reda på intresset osv.

Enligt honom har det blivit "ett stopp på vägen". Underbart argument. Boxarna har numera ett nytt beräknat leveransdatum till Sverige, nämligen den 12 juni. Får väl se om det håller, man kan aldrig vara säker om man inte kör bilen eller flyger planet själv.

Den skall enligt alla uppgifter vara en FTA, men det är uppenbarligen en slot på framsidan, men det fungerar säkerligen inte. Men med tanke på att lilla Sverige får endast 600 st av denna unika box kanske det blir samlarvärde på den!

As they say in the television-shows.........

To be continued............................................

Postad 08 juni 2006 - 18:06

ktd
  • ktd
  • Veteran

• 1 662 inlägg
  • 0
Om den inte kommer imorgon kan Sagem stoppa upp min förbeställda box i arslet!
För kan jag inte se premiären i HDTV ska jag inte ha den. Då kan jag lika bra kolla VM i vanlig digital-Tv och köpa Dreambox8000 i juli/augusti.
Hata SAGEM och allt annat franskt skit! :)

Postad 08 juni 2006 - 18:32

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0
Enligt Ha-Ges så skulle boxen komma på lördag. De visste dock inte hur många som skulle komma. De sade dock inte något om den 12e.

Postad 08 juni 2006 - 18:35

ktd
  • ktd
  • Veteran

• 1 662 inlägg
  • 0
Lördagsutdelning? Har aldrig varit med om att nått kommer till en butik på en lördag men hoppas kan man ju alltid!
När jag pratade med Hages i eftermiddags så sa dom att ev. imorgon. Lars Bengtssons ringde mig i förmiddags och sa på måndag.
Dom flesta säger måndag men klart man hoppas på Hages!

Postad 09 juni 2006 - 11:34

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0
Någon som fått ett samtal eller rent utav lagt vantarna på en box?

Postad 09 juni 2006 - 12:23

Unregisteredd980cae2
  • Unregisteredd980cae2
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Var på HaGes i onsdags då sa dom att boxen skulle finnas där på torsdag...hmm, nu känns det som det kvittar. Bara att inse fakta, VM i HDTV via marknätet = totalt fiasko!!!

Postad 09 juni 2006 - 15:27

ktd
  • ktd
  • Veteran

• 1 662 inlägg
  • 0

Bara att inse fakta, VM i HDTV via marknätet = totalt fiasko!!!

<{POST_SNAPBACK}>

Så sant som det är sagt!

Enligt 4 butiker som jag ringt idag så kommer boxarna till Sverige imorgon (lördag?!?) och kommer därför inte komma till butik förrän tidigast måndag.
Hages är dock skumma med att dom kommer ringa alla på deras lista. Varför vet jag inte man man kan ju hoppas att dom kommer hålla lördagsöppet och hämta deras boxar direkt på flyget eller vart dom nu kommer. Men att få en box imorgon käns overkligt...

Postad 10 juni 2006 - 13:31

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0
Talade med Hages idag. De kommer i natt men Hages har inte öppet i morgon. Det blir med andra ord på måndag som man kan lägga vantarna på boxen.

Postad 10 juni 2006 - 22:49

Casper
  • Casper
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
boxarna verkar ha kommit till swe i dag http://prylportalen...._MKF228.dbp.asp

Postad 12 juni 2006 - 10:03

Casper
  • Casper
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
nån som sett till nån box ännu ? nu börjar man bli lite otålig :D
måssste haaaa HD :lol:

annars får jag köpa hddvd hehe

Postad 12 juni 2006 - 10:08

jonterally
  • jonterally
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Jag står på kölista, och idag kom ett SMS som talade om att den nu fanns att hämta ut. Så ikväll blir det fotboll i HD förhoppningsvis.

Postad 12 juni 2006 - 13:25

bollof
  • bollof
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Nu har jag hämtat min box hos Ha-Ges. Ska bli otroligt spännande att koppla in den efter jobbet...

Ha-Ges har fått in ett 60-tal boxar för marksänd HDTV. Något som enligt flera andra radio-tv handlare inte ska finnas föräns långt senare (till hösten, om ett par år osv är de svar man får ifrån många...).

Återkommer när jag testat.

Postad 12 juni 2006 - 13:47

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0

Nu har jag hämtat min box hos Ha-Ges. Ska bli otroligt spännande att koppla in den efter jobbet...

Ha-Ges har fått in ett 60-tal boxar för marksänd HDTV. Något som enligt flera andra radio-tv handlare inte ska finnas föräns långt senare (till hösten, om ett par år osv är de svar man får ifrån många...).

Återkommer när jag testat.

<{POST_SNAPBACK}>

Härligt, återkom snabbt och utförligt. Vore tacksam om du kan kolla din signalstyrka och signalkvalitét på kanalen? Jag är osäker på om min antenn är tillräcklig.

Postad 12 juni 2006 - 19:45

Unregistered3ad86eea
  • Unregistered3ad86eea
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
jag läste idag att man kan räkna med att marksända hd sändningar kommer starta om ca 2 år......Är inte detta lite väl långt framåt? Skulle själv kunna tänka mig att köpa en hd tv box om sändningarna hade startat här :-( men varför sitta på en HD tv box i 2 år ?????

http://prylportalen...._MKF228.dbp.asp

Redigerat av Unregistered3ad86eea, 12 juni 2006 - 19:46.

Postad 13 juni 2006 - 08:29

jonterally
  • jonterally
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

jag läste idag att man kan räkna med att marksända hd sändningar kommer starta om ca 2 år......Är inte detta lite väl långt framåt? Skulle själv kunna tänka mig att köpa en hd tv box om sändningarna hade startat här :-( men varför sitta på en HD tv box i 2 år ?????

<{POST_SNAPBACK}>

Därför att det är så OTROLIGT häftigt att se fotboll med HDTV.

Hämtade boxen igår, våndades länge om jag tyckte det var värt det... Men herrejösses - vilken bild!! Det är nåt helt annat än vanlig TV. Helt plötsligt kan jag sitta en meter från en 40 timmare och fortfarande ha tydlig bild. Man ser varenda skavank på spelarna - dom blir helt plötsligt människor (istället för att vara luddiga spelare på en grön spelplan). Publiken blir även de människor istället för en färgglad massa.

Enda invändningen jag har bildmässigt är att vid snabba panoreringar, typ utsparkar, blir det lite släp. Men det beror nog enbart på TVn (LCD).

Sen kommer jag säkert ha invändningar mot själva boxen, men det tar jag när jag vant mig vid bilden. För den är enormt bra!
En bonuseffekt är att fria SVT och TV4 blev bättre på TVn genom denna box, då jag nu kör med HDMI till TVn isf för SCART.

Redigerat av jonterally, 13 juni 2006 - 08:30.

Postad 13 juni 2006 - 10:06

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0
Jonterally, vad har du för signalstyrka och signalkvalitét?

Postad 13 juni 2006 - 10:43

jonterally
  • jonterally
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Vet inte, hur tar jag reda på det?

Postad 13 juni 2006 - 12:50

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0

Vet inte, hur tar jag reda på det?

<{POST_SNAPBACK}>

Går det inte att gå in i någon meny i boxen för att kolla det?

Postad 13 juni 2006 - 13:47

bollof
  • bollof
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Har nu provkört boxen (igår kväll), en kort "rapport":

Boxen:
- fruktansvärt ful, grå beige plastlåda orange display (vilket ingen annan av mina produkter har)
- fjärrkontrollen har ett mycket enkelt utförande
- fjärrkontrollens knappar sitter (enligt mig) ologiskt, vissa knappar används inte
- menyerna är lite halvråddiga
- ibland står det på franska trots att svenska är valt
- i menyerna hänvisas det till satelit & parabol på vissa ställen
- trots att det är en fribox listar den alla kanaler (till skillnad från min smartbox som bara listar det man kan se)
- bara en favoritlista
- ingen elektronisk programguide
- i menyer för signalstyrka och kvalitet visas bara staplar inga numeriska värden

Summa summarum: En mycket enkel box som tycks vara mycket snabbt "ihopskruvad"

Bilden:
Men tittar man på bilden den levererar så kan man sammanfatta det med:
MÅÅÅL!!! :ph34r:

Bildupplevelsen är helt otrolig, fantastiskt bra!

Så totalt sett är det skitsamma att boxen är ett hafsverk Det är bilden man vill åt och den är superbra. Lite eftersläpningar ibland - dock oklart om det beror på boxen eller projektorn.

Tekniken jag kör med:
Kör med en NEC HT1000 projektor över analog komponent signal. Projiceras på en 2 meter bred duk från Euroscreen. Projjen klarar inte 720p@50hz så jag skalar om bilden till 1080i@50hz i boxen. Om jag förstår det rätt så innebär det i sådana fall att: bilden spelas in i 1080i SVT/TV4 skalar om till 720p@50hz sedan skalar boxen om det till 1080i@50hz slutligen skalar prohjjen ner det till sin upplösning (1024/768 vid 4:3 lägre upplösning vid 16:9). Alltså 1080i -> 720p -> 1080i -> 1024/576 (typ) Trots detta blir det kanonbild! Jag upplever att det är projjen som sätter begränsningarna.

Kör ut diigitalt Dolby 5:1 ljud till en Myryad anläggning via s/pdif utgången.

Svårt att uttala mig om signalkvaliten/styrka dels för att jag inte hunnit undersöka tillräckligt dels för att det i menyn framförallt visas genom staplar utan numeriska värden. Men med Smartboxen har jag 95% signalstyrka och mellan 75-82% signalkvalitet.

Man kan välja att skicka ut HD signal via HDMI eller komponent med följande upplösningar: 576p, 720p eller 1080i alla vid 50hz. Jag kan inte visa 720p (tyvärr) men för mig blir 1080i bättre än 576p (mer detaljer, upplever inga problem med att signalen är interlaced, vilket även är min erfarehet från att ha tittat på högupplöst digitalvideo (D-theater) material för några år sedan)

Sammanfattning:
För mig ett klart bra köp pågrund av den höga bildkvaliten trots boxens alla brister. Ska fortsätta testa, även på min 32" plasma. Även om det förstås är större skillnad ju större bild jag har (=med projjen). HD material regerar kort sagt!!!

Postad 13 juni 2006 - 14:20

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0
Tack för recension.

- i menyer för signalstyrka och kvalitet visas bara staplar inga numeriska värden

Men om du uppskattar styrka och kvalitet, vilka nivåer skulle du hamna på då? Visst får man väl in vanliga marksända SVT1, SVT2 och TV4 på Sagemboxen? Om du kollar SVT1, SVT2 och TV4: är det någon skillnad på signalkvalitet och signalstyrka mellan dem och HD-kanalen?

Sista frågan. Vad har du för antenn?

Postad 13 juni 2006 - 14:33

Casper
  • Casper
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
en snabb fråga bollof var köpte du boxen?

Postad 13 juni 2006 - 14:59

bollof
  • bollof
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Lite svar på ovanstående frågor...

Nerd:
Styrka ca 95%
Kvalitet ca 75-80%

Ingen stor skillnad mellan de olika kanalerna

Man får in alla fria marksända digitalkanaler

Min antenn är en Digiality 5000 (ser ut som en liten grå låda, horisontellt monterad på skorstenen)

Casper:
Boxen är köpt hos Hages, Nynäsvägen Stockholm Enskede för 4295 kr (tror jag det var). De har boxar inne för omedelbar leverans.

Postad 13 juni 2006 - 15:05

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0

Lite svar på ovanstående frågor...

Nerd:
Styrka ca 95%
Kvalitet ca 75-80%

Ingen stor skillnad mellan de olika kanalerna

Man får in alla fria marksända digitalkanaler

Min antenn är en Digiality 5000 (ser ut som en liten grå låda, horisontellt monterad på skorstenen)

Casper:
Boxen är köpt hos Hages, Nynäsvägen Stockholm Enskede för 4295 kr (tror jag det var). De har boxar inne för omedelbar leverans.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack bollof! Når inte upp till de kvalitetsnivåerna. Ska åka till Kjell & Co och skaffa en Mira-antenn för att se om jag kan boosta signalerna med den.

Postad 13 juni 2006 - 15:59

grand_master
  • grand_master
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Hmm... frågan är om man får någon nytta av denna box när VM är slut då inga HD-sändningar planeras i marknätet än på ett tag, åtminstone vad jag hört. Kul dock att det blir grym bild.

På bilderna ser man en glugg där man kan föra in ett kort. Är det någon som har provat om det sitter en Viacess-kortläsare i den?

Postad 13 juni 2006 - 17:05

Casper
  • Casper
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
är det fler än jag som beställt boxen av nån annan leverantör och inte fått den?
tycker det är skummt att bara hages har fått dem

Postad 14 juni 2006 - 07:06

Gwyn
  • Gwyn
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Jag fick min Sagem-box igår och självklart är den inte superduper på allt, men vilken kanonbild! Den får in alla fria kanaler (jag har bordsantenn) men eftersom den har HDMI-signal ut så får jag bättre bild från denna box även på "vanliga" (icke HD)-kanaler än från min andra Sagem (med hårddisk) som har Scart utgång.

Bilden är stabil och helt enastående.

Det jag har problem med är dock att den tappar ljudet ganska ofta (i snitt ca en gång i kvarten!) och då måste man gå in i menyn och "start om" det. Någon annan som upplever det? Jag har provat med att köra både Dolby Digital och stereo och den tappar i bägge lägena, den tappar också oavsett bildkälla, HD eller "vanlig" digital-TV.

Boxen har en kortläsare som enligt min återförsäljare inte är aktiverad, hade man försökt få boxen Boxer-godkänd hade fotbolls-VM varit slut innan boxen släppts. Ska testa om den funkar när jag får tid, igår satt jag som fastväxt framför Brasilien-matchen ;)

Postad 14 juni 2006 - 08:09

Peak
  • Peak
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Tack för recension.

Men om du uppskattar styrka och kvalitet, vilka nivåer skulle du hamna på då? Visst får man väl in vanliga marksända SVT1, SVT2 och TV4 på Sagemboxen? Om du kollar SVT1, SVT2 och TV4: är det någon skillnad på signalkvalitet och signalstyrka mellan dem och HD-kanalen?

<{POST_SNAPBACK}>

Nerd,

Jag ska förklara vad jag tror är korrekt. En frekvenskanal (Säg 53 i Stockholm) innehåller en hel mängd kanaler (SVT1, 2, Kunskapskanalen, SVT24, Etc. etc... Kallas Mux för multiplexer på tekniker språk). En hel Mux kanaler sänds ut simultant på denna frekvenskanal, och därmed tar digitalboxen också så att säga emot en hel mux på samma gång. Därefter väljer den att avkoda den kanal från muxen som användaren valt att visa.

Även om en HD kanal i nuläget tar upp en hel Mux eftersom den är så bredbandig, räcker det enligt ovanstående resonemang att du har bra bild på vanlig digitaltv, för det räcker så att säga till även om du tar emot mer MBit per s per kanal med HD. Det blir inte på något sätt tyngre med HD.

Nu får någon som äger större kompetens rätta mig, men jag är dock hyggligt säker på detta.

Däremot vill jag rekommendera att du uppgraderar din antenn ändå. Funkade skitbra för mig!!! Du kan läsa en kort rapport om min upplevelse här.

Postad 14 juni 2006 - 09:40

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0

Tack för recension.

<{POST_SNAPBACK}>

Nerd,

Jag ska förklara vad jag tror är korrekt. En frekvenskanal (Säg 53 i Stockholm) innehåller en hel mängd kanaler (SVT1, 2, Kunskapskanalen, SVT24, Etc. etc... Kallas Mux för multiplexer på tekniker språk). En hel Mux kanaler sänds ut simultant på denna frekvenskanal, och därmed tar digitalboxen också så att säga emot en hel mux på samma gång. Därefter väljer den att avkoda den kanal från muxen som användaren valt att visa.

Även om en HD kanal i nuläget tar upp en hel Mux eftersom den är så bredbandig, räcker det enligt ovanstående resonemang att du har bra bild på vanlig digitaltv, för det räcker så att säga till även om du tar emot mer MBit per s per kanal med HD. Det blir inte på något sätt tyngre med HD.

Nu får någon som äger större kompetens rätta mig, men jag är dock hyggligt säker på detta.

Däremot vill jag rekommendera att du uppgraderar din antenn ändå. Funkade skitbra för mig!!! Du kan läsa en kort rapport om min upplevelse här.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu blir det citatnojja här men tack för info. Jag testade igår min fjärde antenn. Jag bor centralt i Sthlm i lägenhet med tjocka betongväggar på bottenvåning. Inte helt idealiskt. Min slutsats är att Televés Mira på Kjell & Co är det bästa köpet för mig. Televés levererar samma antenn till Macab som slänger på egen logga och en hundring i pris. Nu har jag den bästa kvalitéten och styrkan jag upplevt hittills. På Hages har de sagt att "får du in fyran utan störningar så ska det inte vara några som helst problem att få in HD-kanalen". Detta eftersom fyran är rätt svag just nu.

Den info jag fått gör nog att jag slår till på Sagemboxen idag. Annan info: enligt Hages så sänder HD-kanalen ut 17 mbit i marksända. Borde rymmas en hel del bild i detta B)

En annan fråga: var det någon som noterade att fyran bara sände Kroatien - Brasilien i stereo igår?

Tidigare har jag alltid fått in matcherna med 5.1-ljud. Det är en rätt skum upplevelse. Ibland hör man en "svennetuta" eller visselpipa från publiken i de bakre högtalarna. Jag hoppar till varje gång! Det är nästan störande med alla ljudintryck runt om ;)

Redigerat av Nerd, 14 juni 2006 - 09:42.

Postad 14 juni 2006 - 09:45

ktd
  • ktd
  • Veteran

• 1 662 inlägg
  • 0

En annan fråga: var det någon som noterade att fyran bara sände Kroatien - Brasilien i stereo igår?

Tidigare har jag alltid fått in matcherna med 5.1-ljud. Det är en rätt skum upplevelse. Ibland hör man en "svennetuta" eller visselpipa från publiken i de bakre högtalarna. Jag hoppar till varje gång! Det är nästan störande med alla ljudintryck runt om  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Alla matcher jag tittat på som sänds i Tv4 (Nackamasten) har bara varit stereo medans alla SVTs matcher är i 5.1...

Postad 14 juni 2006 - 10:59

bildirutan.se
  • bildirutan.se
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Annan info: enligt Hages så sänder HD-kanalen ut 17 mbit i marksända. Borde rymmas en hel del bild i detta ;)

SVT har skruvat lite till. Det är 20,9Mbit vilket innebär att Sagemboxen jobbar 100%! När ljudet går ut via SVT i 5.1 är det 640Kbit's ström som kommer....

Postad 14 juni 2006 - 11:51

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0

Annan info: enligt Hages så sänder HD-kanalen ut 17 mbit i marksända. Borde rymmas en hel del bild i detta ;)

SVT har skruvat lite till. Det är 20,9Mbit vilket innebär att Sagemboxen jobbar 100%! När ljudet går ut via SVT i 5.1 är det 640Kbit's ström som kommer....

<{POST_SNAPBACK}>

Trevligt. Det betyder att det är samma mängd som via Canal Digitals sändning.

Postad 14 juni 2006 - 11:54

bildirutan.se
  • bildirutan.se
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Japps. Det kommer från samma ställe. ;)

Postad 14 juni 2006 - 17:27

Casper
  • Casper
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
hejsan all nu har jag änligen fått tag på en box och bilden är väldigt bra ;) men har lite problem med ljudet ibland som bara försvinner och då måste jag byta kanal och sen till baks igen för att få ljudet att funkar har ni andra samma problem?

och en annan fråga sänder de test kanalen med halva bilden hd och andra halvan standard tv när det inte sänds fotboll? skulle vara kul att se.

Ps det är inte så smart av boxer att både kort och hdboxen använder samma fjärsignaler B)

Postad 14 juni 2006 - 20:42

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0
Har fått hem boxen nu. Grym bild jämfört med vanligt digital-tv. Ett rookieproblem dock. Jag får inget ljud.

Jag har kopplat HDMI mellan Sagem och TV-tunern som i sin tur är kopplad med Toslink till reciever. Råd någon?

Edit: jag har ljud när jag är inne i Sagems menyinställningar för ljud. Så fort jag går ur den menyn till exempelvis huvudmenyn så försvinner ljudet. Riktigt konstigt!!!

Redigerat av Nerd, 14 juni 2006 - 20:50.

Postad 15 juni 2006 - 06:38

Gwyn
  • Gwyn
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

men har lite problem med ljudet ibland som bara försvinner och då måste jag byta kanal och sen till baks igen för att få ljudet att funkar har ni andra samma problem?

Jag har det problemet också när jag kopplade boxen med HDMI till min Denon receiver. Jag har provat att öppna "Menu" och stänga igen, då kickar ljudet igång. Kopplar jag boxen direkt till TV:n så verkar det som om jag inte tappar ljudet.

Postad 15 juni 2006 - 06:47

cb99
  • cb99
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Har inga problem med ljudet, kör med Kjell o Company Coax till Toslink konverter (198:-), och clicktronics rca75ohm coax kabel mellan decoder och konverter (99:-) och toslink till förstärkare.

Löjlig lowtech design på lådan, men spelar roll, sicken bild!

Köpte den i går (14/6), i Solna, Satsystems dom fick 10st.

Slingan är halva 576i och halva i 720p.

När man såg skillnaden på bild från andra boxen med component ut på proje, undrar man hur man överhuvudtaget kunde titta på den skiten ;) (fotboll)

Ska bli skitkul att kolla matchen ikväll, stort smil B)

Har en kompis med låda på datorn, men han har ryck problem, shoppat flera olika codecs, men på ITD81'an flyter det som smör i solsken.

-cb99

Redigerat av cb99, 15 juni 2006 - 07:48.

Postad 15 juni 2006 - 07:29

Casper
  • Casper
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
har löst ljud problemet kör med digital in till förstärkaren. istället för att köra med tv ljudet.

synd att inte studio bilderna är hd

Postad 15 juni 2006 - 08:04

jonterally
  • jonterally
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Ännu mer synd att inte fyran kör 5.1. Njöt igår av perfekt 5.1 under tyskladsmatchen (SVT). Dom mixar ju bara läktarljud till bakhögtalarna. Otroligt mäktigt! Nästan bättre än verkligheten! Jag är glad att jag la pengarna på boxen istället för på en resa till tyskland ;-).

Ikväll står folk i kör för att få komma å se matchen hos mig!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Baslåda nr5
    Anton
    2025-06-02 13:28:15
  • Nya stativ
    Anton
    2025-05-30 12:20:04
  • Powercon ”grendosa”
    Anton
    2025-05-28 20:37:24
  • Baffelvägg
    Anton
    2025-05-24 08:28:29
  • JBL 4309 vs 708i
    Anton
    2025-05-23 13:58:22
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.