Sagem HDTV box
120 svar till detta ämne
Postad 27 maj 2006 - 17:53
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
Fick idag höra att....
De kommer en Sagem box för Boxer strax före VM.
Boxen har ingen kort läsare och har HDMI utg.
Pris med 24 mån. Boxer ab. 1995:-
Obunden box kommer att kosta ca. 4.500:-
Allt enl. Expert butik.
Postad 27 maj 2006 - 18:00
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
om dom säljer med boxerabb så måste den ju ha kortläsare....
Postad 27 maj 2006 - 18:01
staffanw
-
staffanw
-
Beroende
-
-
1 145 inlägg
Hur kan den vara för Boxer om det inte finns någon kortläsare i den ? Jag trodde att ett Boxer abb. betydde med automatik att man också har ett Boxer kort.
/staffan
Postad 27 maj 2006 - 18:03
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
De har du rätt i
De va vad dom sa i butiken till mig reflekterade inte på detta då, rätt korkat
Postad 27 maj 2006 - 20:23
THX007
-
THX007
-
Användare
-
-
244 inlägg
Hoppas denna har hårddisk de flesta HDTV boxarna som hitills lanserats har ju inte haft det.
Postad 28 maj 2006 - 08:43
phil neal
-
phil neal
-
Mästare
-
-
2 603 inlägg
Hoppas denna har hårddisk de flesta HDTV boxarna som hitills lanserats har ju inte haft det.
<{POST_SNAPBACK}>
Om den har hårddisk så lovar jag att gå till Albanien.....
Postad 28 maj 2006 - 09:09
staffanw
-
staffanw
-
Beroende
-
-
1 145 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Om den har hårddisk så lovar jag att gå till Albanien.....
<{POST_SNAPBACK}>
Om den inte ens har en kortläsare så är det ett ganska säker vad  men skulle den ha det så gör jag dig sällskap..... /staffan
Postad 28 maj 2006 - 09:26
gusax
-
gusax
-
Beroende
-
-
1 425 inlägg
Om boxen inte ens har kortläsare så måste det ju vara en av de sämsta investeringar man kan göra... Marknätet kommer ju bara sända hdtv under några veckor, efter det så blir den ju en deluxe-box för gratiskanalerna fram tills SVTs reguljära hdtvsändningar startar i marknätet (om några år kanske?)
Kommer mot förmodan fler hdtvkanaler lär de ju kräva programkort...
Enda fördelen med den här boxen är ju att den lär ha hdmi eller dvi så man kan ansluta den digitalt till tex en projektor. Men om boxen ändå inte skalar upp standardtv till hdtvupplösningar så kan det ju likväl kvitta. Visar det sig däremot att boxen verkligen skalar upp standardtv så finns det ju en viss poäng med en sån här box efter fotbollsvm.
Om det där lät negativt så tänk då på att jag ändå inte nämnt att boxen faktiskt är av märket Sagem ;-)
Har den kortläsare och uppskalningsfunktion så är den ju en helt annan historia däremot...
Postad 28 maj 2006 - 10:52
staffanw
-
staffanw
-
Beroende
-
-
1 145 inlägg
exakt, men i trådens första inlägg står det klart och tydligt att den saknar kortläsare vilket naturligtvis är totalt hål i huvudet om det nu visar sig stämma.
/staffan
Postad 28 maj 2006 - 11:10
Unregistered340a9c7d
-
Unregistered340a9c7d
-
Forumräv
-
-
960 inlägg
Ganska stort steg av boxer att gå från dagens sunkiga kvalitet till HD, enda kanalerna med vettig bild idag är ju SVT1 och 2, de är ju också de enda som sänds med DD-ljud
Frågan är varför alla andra kanaler sänds med så kass bild och ljudkvalitet? beror det på bristande bandbredd? hur ska de då få in HD-kanaler när dem slukar bandbredd som ingenting annat?
Postad 29 maj 2006 - 13:31
Peak
-
Peak
-
Användare
-
-
122 inlägg
Ringde till Expert i Täby idag. De meddelade att de kan sälja mig en Sagem box för HD för 1.995:-. Denna box har ingen kortplats, så det innebär ju som tidigare sagts att den endast kan användas till frivisningskanalerna. Han nämnde också att det är en mycket tidig box och att den inte gå att programvaruuppdatera via nätet.
Han var också mycket osäker om huruvida utsändningarna kommer att ske på ett korrekt sätt. Enligt honom så sänktes utnivåerna på alla andra fem MUXar under förra veckan testkörning för att få tryck i HD-kanalen, med följden att många i Stockholmsområdet upplevde hackighet eller i värsta fall tappade hela kanalpaket totalt. Detta var något inte minst jag upplevde, då mina SVT-kanaler var så dåliga i förra veckan att jag fick göra en total antenn-ominstallation i helgen för att få till en vettig mottagning. Lade faktiskt ner totalt 1.800 spänn, men nu är mottagningen MYCKET bra.
Jag tycker att allt detta verkar mycket oroväckande. Är det värt 2.000 spänn för att se 64 matcher som KANSKE kommer att sändas??? Skärpning och mer info Boxer!!!
Postad 29 maj 2006 - 17:04
dalle
-
dalle
-
Forumräv
-
-
537 inlägg
Skärpning och mer info Boxer!!!
Som påpekats så många gånger: Boxer har inget med dessa sändningar att göra. SVT och TV4 sänder VM i HDTV och Teracom står för distribution i marknätet. Se Teracoms pressrelease.
Postad 29 maj 2006 - 17:40
Peak
-
Peak
-
Användare
-
-
122 inlägg
Skärpning och mer info Boxer!!!
Som påpekats så många gånger: Boxer har inget med dessa sändningar att göra. SVT och TV4 sänder VM i HDTV och Teracom står för distribution i marknätet. Se Teracoms pressrelease.
<{POST_SNAPBACK}>
Då tycker jag att Boxer ska sluta att använda det i marknadsföringssyfte på sin hemsida och att deras VD inte ska garantera att boxar kommer att finnas i handeln. BoxerDet där är ju en schimär. Det är ju solklart att denna kanal kommer att ingå i Boxers paket. På samma sätt som SVT 1, SVT 2, TV 4, TV 6, Kunskaps/Barnkanalen, Etc. Etc. ingår idag. Det är också solklart att Boxer ser detta som en möjlighet de kommer att utnyttja för att inte läcka kunder till CD. Sen är jag medveten om att kanalerna är fria.
Postad 29 maj 2006 - 18:03
Aztecface
-
Aztecface
-
Beroende
-
-
1 194 inlägg
Detta tror jag är bluff. Det finns ju inga som helst belägg för denna boxen och så verkar det orimligt till fullo att det ska komma en box för marknätet utan kortplats. Däremot så "tror" jag på att Boxer och Teracom håller på och utvärderar en box för marknätet med kortmotttagare så att det finns tillgängligt till HDTV sändningarna för VM. Mer information om detta däremot finns inte tillgänglig. "Den som väntar på något gott väntar alltid för länge."
Postad 29 maj 2006 - 20:11
Peak
-
Peak
-
Användare
-
-
122 inlägg
Detta tror jag är bluff. Det finns ju inga som helst belägg för denna boxen och så verkar det orimligt till fullo att det ska komma en box för marknätet utan kortplats. Däremot så "tror" jag på att Boxer och Teracom håller på och utvärderar en box för marknätet med kortmotttagare så att det finns tillgängligt till HDTV sändningarna för VM. Mer information om detta däremot finns inte tillgänglig. "Den som väntar på något gott väntar alltid för länge."
<{POST_SNAPBACK}>
Vad jag hoppas att du har rätt Aztecface! Jag har lite eggat upp mig inför detta. Den våg av antiklimax som sköljde över mig när jag snackade med Expert-killen var jobbig. Jag kan bara inte förstå vad han skulle ha för intesse i att bluffa. Iofs så försökte han pusha rätt mycket för att "det enda väl fungerande alternativet för HDTV nu är Canal Digital". Kanske hade de bättre kick-back på CD? Som sagt, hoppas man inte behöver sänka 1.995:- rätt ner i sjön för en månads tittande.
Postad 29 maj 2006 - 21:10
Aztecface
-
Aztecface
-
Beroende
-
-
1 194 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> Vad jag hoppas att du har rätt Aztecface! Jag har lite eggat upp mig inför detta. Den våg av antiklimax som sköljde över mig när jag snackade med Expert-killen var jobbig. Jag kan bara inte förstå vad han skulle ha för intesse i att bluffa. Iofs så försökte han pusha rätt mycket för att "det enda väl fungerande alternativet för HDTV nu är Canal Digital". Kanske hade de bättre kick-back på CD?
Som sagt, hoppas man inte behöver sänka 1.995:- rätt ner i sjön för en månads tittande.
<{POST_SNAPBACK}>
Expert's folk kan inget. Inte här hos mig i varje fall. Dom försöker fortfarande få folk att köpa inspelningsbara DVD-Spelare till det analoga nätet fastän alla vet att det analoga kommer att släckas här i November. Dom flesta som vill ha HDTV idag vet nog också om att det enda vettiga alternativet är CD också. Det finns en hel del intressant som kommer att hända med HDTV och marknätet men det kommer att ta tid. Vad gäller en godkänd mottagare för HDTV till det marksända så står jag vid att det kommer. Men tyvärr blir det nog med väldigt kort tid. Dom kommer att sälja som smör tror jag.
Postad 30 maj 2006 - 09:36
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
För er som inte tror på detta, klipp från Hages ( butik i Sthlm ) Sagem ITD81HD, HDTV mottagare för fria kanaler i det digitala marknätet. Utgång för HDTV via HDMI och komponentsignal. Kompatibel både för MPEG-2 och MPEG-4. Stödjer såväl 1080i som 720P. Digital ljudutgång med 5.1. Pris utan abonnemang: 4.295:- (Teckna order idag - Boxar levereras ca 5/6) Specialerbjudande! Köper du ITD81HD av oss och registrerar dig som “testpilot” och samtidigt köper en ITD62 med ett 24 månaders boxerpaket (á 159 kr/mån) betalar du för hela paketet endast: HDTV VI HAR ALTERNATIVEN 1.995 kr Full länk: Hages
Redigerat av ljudnisse, 30 maj 2006 - 09:38.
Postad 30 maj 2006 - 11:30
Aztecface
-
Aztecface
-
Beroende
-
-
1 194 inlägg
Fruktansvärt onödiga pengar för en fruktansvärt onödig box. Idag. Däremot när hela marknätet eller delvis och inkluderar fria kanaler som kör med HDTV och billigare så kan det vara väldigt intressant. Men boxen i sig anser jag nog vara väldigt ointressant med tanke på att den inte ännu är godkänd. Fast, som jag sa innan så återstår det att se vad Teracom och Boxer har godkänt inför VM.
Postad 30 maj 2006 - 12:32
Unregisterede8763420
-
Unregisterede8763420
-
Användare
-
-
139 inlägg
Sagem ITD81HD, HDTV mottagare för fria kanaler i det digitala marknätet. Utgång för HDTV via HDMI och komponentsignal. Kompatibel både för MPEG-2 och MPEG-4. Stödjer såväl 1080i som 720P. Digital ljudutgång med 5.1. Pris utan abonnemang: 4.295:- (Teckna order idag - Boxar levereras ca 5/6) Specialerbjudande! Köper du ITD81HD av oss och registrerar dig som “testpilot” och samtidigt köper en ITD62 med ett 24 månaders boxerpaket (á 159 kr/mån) betalar du för hela paketet endast: HDTV VI HAR ALTERNATIVEN 1.995 kr
Om det är en box endast för de fria kanalerna - hur nyttjar man då resten av kanalerna för 159:-/månad utan kortplats? En till box?
Postad 30 maj 2006 - 12:34
grand_master
-
grand_master
-
Användare
-
-
160 inlägg
Frågan är bara vad man ska ha boxen till EFTER VM. Jag menar, CD börjar ju i alla fall med sina HD sändningnar i höst men vad händer i marknätet då? Troligen inte överdrivet mycket inom den närmsta tiden. Dock kan du ju vara ett plus i kanten för de som har en TV med HDMI-ingång och vill se Boxer heldigitalt via HDMI.
Edit: Jag trodde HD-boxen hade kortplats, men ser nu att fallet är ej så. Snacka om onödigt köp. När det kommer kodade HD-kanaler är ju HD-boxen helt värdelös.
Redigerat av grand_master, 30 maj 2006 - 12:46.
Postad 30 maj 2006 - 12:36
Aztecface
-
Aztecface
-
Beroende
-
-
1 194 inlägg
Sagem ITD81HD, HDTV mottagare för fria kanaler i det digitala marknätet. Utgång för HDTV via HDMI och komponentsignal. Kompatibel både för MPEG-2 och MPEG-4. Stödjer såväl 1080i som 720P. Digital ljudutgång med 5.1. Pris utan abonnemang: 4.295:- (Teckna order idag - Boxar levereras ca 5/6) Specialerbjudande! Köper du ITD81HD av oss och registrerar dig som “testpilot” och samtidigt köper en ITD62 med ett 24 månaders boxerpaket (á 159 kr/mån) betalar du för hela paketet endast: HDTV VI HAR ALTERNATIVEN 1.995 kr
Om det är en box endast för de fria kanalerna - hur nyttjar man då resten av kanalerna för 159:-/månad utan kortplats? En till box?
<{POST_SNAPBACK}>
Precis. En till box fast en helt vanlig utan någon som helst möjlighet att se HDTV eller koppla in med HDMI.
Postad 30 maj 2006 - 13:13
Peak
-
Peak
-
Användare
-
-
122 inlägg
Jag måste ändå hävda att om detta är den enda box som kommer att finnas tillgänglig (och mycket, mycket tyder ju på det...) måste detta vara den mest patetiska HD-lansering som skett globalt. Jag tyckte tidigare i tråden att 1995:- för en sådan kortlös box var galet. Jag vill inte ens tänka på hur vettvilligt tokgalet det är att hysta upp 4.295:-
Om man kan tänka sig att det är ett måste att se matcher som Korea-Togo samt Ecuador-Costa Rica och alla andra, blir det ungefär 67 kr per match. Om man är lite realist och räknar med att man kan se 20 till 30 matcher hamnar priset per match någonstans mellan 150kr till 200+kr.
Detta börjar likna hur mycket en timmas tittande på en första generations plasma skulle kosta när det var diskussion om att de bara skulle räcka i två år och de låg på 160.000:- Då skulle ett Big Brother avsnitt kosta 150 spänn. Vm är VM men är en match värd en bit över 200 kronor?
 ARG!!!
Postad 30 maj 2006 - 13:17
phil neal
-
phil neal
-
Mästare
-
-
2 603 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
I dealen ingår ju en SDTV-box med kortplats. Dvs du ser fria HD-kanaler i den ena och kodade SD-kanaler i den andra! Bra va?  Not......låter som en dålig affär.
Redigerat av phil neal, 30 maj 2006 - 13:18.
Postad 30 maj 2006 - 13:28
Aztecface
-
Aztecface
-
Beroende
-
-
1 194 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
I dealen ingår ju en SDTV-box med kortplats. Dvs du ser fria HD-kanaler i den ena och kodade SD-kanaler i den andra! Bra va? Not......låter som en dålig affär.
<{POST_SNAPBACK}>
Bara ännu ett sätt för dom som säljer att tjäna mer pengar på folk som inte tänker sig för.
Postad 30 maj 2006 - 13:32
whome
-
whome
-
Forumräv
-
-
949 inlägg
Jag måste säga att jag tycker att ni tar i. Visst, det är en konstig box - utan kortplats.
Men se det så här: för 1995 kr får man två boxar, en "vanlig" med kortplats och abonnemang och en "fribox". Med abonnemang brukar man få en vanlig box för ca: 1 kr. Friboxar kostar ca: 700-1000 kr.
Om nu friboxen kan ta emot HD så är väl paketpriset inte hutlöst (bara högt). Fotboll är religion för vissa och då är väl inte 1000 kr "extra" så farligt.
När svt går i gång med HD-sändnigar så kommer dom väl förr eller senare även lägga ut dom i marknätet (i början bara via satellit om jag fattat saken rätt).
Kommer dom då att koda sändningarna? Jag tror inte det, vad tror ni?
Postad 30 maj 2006 - 13:35
grand_master
-
grand_master
-
Användare
-
-
160 inlägg
Jag måste säga att jag tycker att ni tar i. Visst, det är en konstig box - utan kortplats.
Men se det så här: för 1995 kr får man två boxar, en "vanlig" med kortplats och abonnemang och en "fribox". Med abonnemang brukar man få en vanlig box för ca: 1 kr. Friboxar kostar ca: 700-1000 kr.
Om nu friboxen kan ta emot HD så är väl paketpriset inte hutlöst (bara högt). Fotboll är religion för vissa och då är väl inte 1000 kr "extra" så farligt.
När svt går i gång med HD-sändnigar så kommer dom väl förr eller senare även lägga ut dom i marknätet (i början bara via satellit om jag fattat saken rätt).
<{POST_SNAPBACK}>
Jag fattar vad du menar, dock är det lite jobbigt att kodade HD-kanaler går bort i framtiden med denna box. Fast det kanske ligger så långt i framtiden för marknätet, att man kommer klara sig många år på denna box och roa sig med endast SVT HD okodat.
Postad 30 maj 2006 - 13:51
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Ringde till Expert i Täby idag. ... Enligt honom så sänktes utnivåerna på alla andra fem MUXar under förra veckan testkörning för att få tryck i HD-kanalen, med följden att många i Stockholmsområdet upplevde hackighet eller i värsta fall tappade hela kanalpaket totalt. ... Skärpning och mer info Boxer!!!
<{POST_SNAPBACK}>
Jag bor några mil utanför Borås men använder deras sändare och har alltid fått bra värden i mottagningen (98% i boxen och 88% i DVB-T kortet i datorn). Från och med igår har jag 80% i Boxen och 40 % i DVB-T kortet i datorn. Vågar man hoppas eller är det så att alla andra kanaler de nu lagt in, istället för HD-TV, sänker utsändningskvallitén. Man kan ju alltid hoppas att uppgifterna om HDTV på bara vissa ställen är fel och de förbereder för HD ändå, så man kan ta det via TV-kortet. Drömmare---
Postad 30 maj 2006 - 13:55
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Håller faktiskt med. Många har ju också fler TV-apparter, sommarstuga och Husvagn. Eller grannen kanske har. Kräng isåfall ena boxen för en femhundring.
Postad 30 maj 2006 - 14:19
Peak
-
Peak
-
Användare
-
-
122 inlägg
Men ni måste väl ändå medge att det är lite krångligt att först titta på en fotbolls-match på HD-boxen via HDMI, därefter byta till en annan box, på en annan ingång (scart) för att titta på en tv-serie på 3:an. Eller ett fotbollsmagasin på Eurosport. Hur zappar man? Blir i alla fall jobbigt med min projektor och olika ingångar. Jag har dessutom redan tre SD-boxar (svårt att hitta mer plats till den femte digitalboxen)o ch sitter med ett befintligt låst Boxerabonnemang (de låser ju automatiskt abonnemangen på 12 månaders basis). Det är ju uppenbarligen inga problem att leverera Mpeg4-boxar med kortplats från Sagem , så jag förstår inte varför man inte kan ge den svenska marknaden en sådan. Den kanske t.o.m skulle kunnat skala up SD-kanaler till 720p och 1080i så skulle det vara en underbar lösning att titta på en bra Canal+ film i 720p med 5.1-ljud. Fortfarande oförstående. Detta måste bara vara byråkrati och framför allt STRESS som ligger bakom. Inga vettiga anledningar kvarstår, eller?
Postad 30 maj 2006 - 14:51
phil neal
-
phil neal
-
Mästare
-
-
2 603 inlägg
Enligt vissa så ger ju HD-boxarna även bättre bild på SD-kanalerna, så den möjligheten missar man ju också vad gäller kodade kanaler.
Postad 30 maj 2006 - 16:30
Aztecface
-
Aztecface
-
Beroende
-
-
1 194 inlägg
Enligt vissa så ger ju HD-boxarna även bättre bild på SD-kanalerna, så den möjligheten missar man ju också vad gäller kodade kanaler.
<{POST_SNAPBACK}>
Exactamundo.
Postad 30 maj 2006 - 16:44
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
det har att göra med att hdboxarna skalar upp bilden och då blir det bättre bild...
Redigerat av Leatherface, 30 maj 2006 - 16:46.
Postad 30 maj 2006 - 17:05
gusax
-
gusax
-
Beroende
-
-
1 425 inlägg
Det kan ju faktiskt vara så att boxen har plats för CA-modul, det har väl ingen sagt något om?
Postad 30 maj 2006 - 17:15
whome
-
whome
-
Forumräv
-
-
949 inlägg
Det kan ju faktiskt vara så att boxen har plats för CA-modul, det har väl ingen sagt något om?
<{POST_SNAPBACK}>
Kan vara så. Men det verkar konstigt att säljar grejjor utan att berätta om finesserna. Som att sälja en HD-box utan att tala om att den fixar HD...
Postad 30 maj 2006 - 17:28
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Pris med 24 mån. Boxer ab. 1995:-
Obunden box kommer att kosta ca. 4.500:-
var det inte så dom sa? för mig verkar dom väldigt förvirrade där på expert...
Postad 30 maj 2006 - 18:02
whome
-
whome
-
Forumräv
-
-
949 inlägg
Pris med 24 mån. Boxer ab. 1995:- Obunden box kommer att kosta ca. 4.500:-
var det inte så dom sa? för mig verkar dom väldigt förvirrade där på expert...
<{POST_SNAPBACK}>
Nu vet jag inte om jag är med. 4500 utan abonnemang och en box (HD) respektive 1995 med abonnemang och två boxar (varav en SD-box med kortläsare). Inte 100 % men ändå.
Postad 01 juni 2006 - 10:12
RDunlop
-
RDunlop
-
Rookie
-
1 inlägg
Någon som har koll på vad som skiljer SAGEM ITAD 81 HD som har kortstöd och den SAGEM ITD 81 HD som Ha-Ges säljer? Kan det vara samma?
Någon som vet vad boxen Canal Digital använder för HDTV heter? Den har ju stöd för marksänt den med. Lite otydligt om den fixar HDTV via marknätet, men det verkar ju så. ( Nej, jag förstår att det inte är så stor mening med detta om man ändå kan se kanalerna via himlen. Men jag får inte sätta upp en parabolantenn på min fasad och då skulle det ju vara ett alternativ att skaffa CDs HDTV och sedan kränga skiten efter VM, bara för att få tillgång till boxen under VM. )
Postad 01 juni 2006 - 10:46
phil neal
-
phil neal
-
Mästare
-
-
2 603 inlägg
Någon som har koll på vad som skiljer SAGEM ITAD 81 HD som har kortstöd och den SAGEM ITD 81 HD som Ha-Ges säljer? Kan det vara samma?
Någon som vet vad boxen Canal Digital använder för HDTV heter? Den har ju stöd för marksänt den med. Lite otydligt om den fixar HDTV via marknätet, men det verkar ju så. ( Nej, jag förstår att det inte är så stor mening med detta om man ändå kan se kanalerna via himlen. Men jag får inte sätta upp en parabolantenn på min fasad och då skulle det ju vara ett alternativ att skaffa CDs HDTV och sedan kränga skiten efter VM, bara för att få tillgång till boxen under VM. )
<{POST_SNAPBACK}>
Inte en chans att du får tag i en CD-box innan VM.
Postad 01 juni 2006 - 12:04
digitaltvexpertense
-
digitaltvexpertense
-
Lärjunge
-
-
305 inlägg
HDTV-Box för marknätet ITD81 HDTV-Box.Nu finns boxen för att titta i Marknätet, eller finns och finns, den kommer in i nästa vecka. Landar i Sverige den 5:e juni. Den heter ITD 81 och kommer från Sagem! Den är utrustad med dubbla scart, komponent ut, HDMI, digitalt ljud (koaxial), och analogt ljud ut. Det är en s.k. FTA-box, alltså bara för de fria kanalerna, ingen kortplats. Säljs lös eller i ett paket med en ITD62 och 24mån Boxer-ab. (bara för att komma ner lite i pris.) Läs mer och se mer bilder här ITD81 HDTV-Box. För att förtydliga lite om de andra boxar som nämns! Det finns en box med benämningen 81, som är en liknande box som den Canal Digital tagit fram. Alltså en hybrid-box, för både satellit och marksänt. Men vad den exakt heter och så är av ganska klent intresse. Jag har via kontakter i Frankrike varit i kontakt med Sagem därnere för att kolla om det går att ta hem den själv. Den distribueras inte på något annat sätt idag än via programbolag typ Canal Digital. Alltså verkar det som att detta är enda lösningen för de som vill ha en box för marknätet innan VM. Men under har skett förr!
Redigerat av digitaltvexpertense, 01 juni 2006 - 13:09.
Postad 01 juni 2006 - 14:40
phenox
-
phenox
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Hur faaan gör man ifall man redan har boxer 24mån abbonemang?
Postad 01 juni 2006 - 14:55
bildirutan.se
-
bildirutan.se
-
Användare
-
-
120 inlägg
Hur faaan gör man ifall man redan har boxer 24mån abbonemang?
<{POST_SNAPBACK}>
Det går att köpa boxen utan abonnemang och kostar då 4195:-.
Redigerat av bildirutan.se, 01 juni 2006 - 15:52.
Postad 01 juni 2006 - 15:39
Wizeguy
-
Wizeguy
-
Lärjunge
-
-
428 inlägg
Är då lyckligt lottad av att bo i Uppsala, där man en av få orter i sverige ska kunna se HDTV marksänt ,så detta låter ju interessant ..nu till mitt bekymmer ,har ju Com hem hus (3-hål) å dom har ju redan kastat in handuken vad gällande att få fram HDtv boxar tills VM ,å en "boxer" ska ju normalt inte funka i Comhem hus...hur skulle det va om man skaffade denna hdtv box utan abb!!
Någon som vet??!! funka det elle´?
Postad 01 juni 2006 - 15:40
bildirutan.se
-
bildirutan.se
-
Användare
-
-
120 inlägg
Den box som kommer hit kommer troligtvis ha en kortläsare i sig. Dock vet inte Sagem Sverige exakt vad det är för kortläsare. Besked har dock kommit som säger att boxen skall räknas som en FTA-box. Bilderna som är bifogade är den information som hittills gått ut till ÅF.
ITD81HD_BOXER_RIGHT_BiR.jpg 11,33K
262 Antal nerladdningar
ITD81HD_BOXER_REAR_BiR.jpg 18,79K
221 Antal nerladdningar
Postad 01 juni 2006 - 15:42
bildirutan.se
-
bildirutan.se
-
Användare
-
-
120 inlägg
å en "boxer" ska ju normalt inte funka i Comhem hus...hur skulle det va om man skaffade denna hdtv box utan abb!!
Du kommer att behöva en extern antenn för att få det att fungera.
Postad 01 juni 2006 - 15:43
moms
-
moms
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Innomhusantenn....bor i ett kabelvisionhus (  ) o kör boxer me antenn eftersom de blockar alla signaler förutom deras egna
Postad 01 juni 2006 - 15:45
Unregistered56e968a9
-
Unregistered56e968a9
-
Beroende
-
-
1 431 inlägg
Är då lyckligt lottad av att bo i Uppsala, där man en av få orter i sverige ska kunna se HDTV marksänt ,så detta låter ju interessant ..nu till mitt bekymmer ,har ju Com hem hus (3-hål) å dom har ju redan kastat in handuken vad gällande att få fram HDtv boxar tills VM ,å en "boxer" ska ju normalt inte funka i Comhem hus...hur skulle det va om man skaffade denna hdtv box utan abb!!
<{POST_SNAPBACK}>
Du kan inte få in marksänt via antennuttaget du har från comhem, det går dock med bordsantenn eller dylikt.
Postad 01 juni 2006 - 15:49
staffanw
-
staffanw
-
Beroende
-
-
1 145 inlägg
Innomhusantenn....bor i ett kabelvisionhus ( ) o kör boxer me antenn eftersom de blockar alla signaler förutom deras egna
<{POST_SNAPBACK}>
blockar och blockar signaler, de gör de väl knappast, men de har ingen antenn i andra änden på sladden så de enda signalerna som kommer i väggen skickas via sladdar från UPC/Comhem/Kabelvision's servrar. Så en antenn antingen inomhus eller utomhus måste kopplas till boxen. /staffan
Postad 01 juni 2006 - 17:13
Wizeguy
-
Wizeguy
-
Lärjunge
-
-
428 inlägg
ahhh..tänkte jag inte ens på ...måste man kosta på någon dyrgrip eller?(bordsantenn alltså)
Tack för svaren iaf
Postad 01 juni 2006 - 19:53
staffanw
-
staffanw
-
Beroende
-
-
1 145 inlägg
Beror helt och hållet på hur långt ifrån sändaren man bor och hur terrängen mellan dig och sändaren ser ut. Själv bor jag 26 km från Nackamasten, men beroende på terrängen så rekommenderas jag att använda en antenn som är 10 meter över marken. Det finns mycket kraftfulla inomhusantenner t.ex. denna från Kjelle har fått bra omdömen på detta forum: http://www.kjell.com...0,590000,600000värt att prova och Kjelle säljer på öppet köp. /staffan
Postad 01 juni 2006 - 22:04
Wizeguy
-
Wizeguy
-
Lärjunge
-
-
428 inlägg
Beror helt och hållet på hur långt ifrån sändaren man bor och hur terrängen mellan dig och sändaren ser ut. Själv bor jag 26 km från Nackamasten, men beroende på terrängen så rekommenderas jag att använda en antenn som är 10 meter över marken.
Det finns mycket kraftfulla inomhusantenner t.ex. denna från Kjelle har fått bra omdömen på detta forum: http://www.kjell.com...0,590000,600000
värt att prova och Kjelle säljer på öppet köp.
/staffan
<{POST_SNAPBACK}>
Den skulle kunna funka...men FAN vad man ska behöva pynta , skaffa nya boxar ,antenner abbonemang etc bara för å få se svetten på fotbollsspelarna  Börjar tycka det här med HDTV å VM liknar fiasko ..CD har väl inga boxar än å det är väll bara 30000 av dom som kommer å få mpeg 4 boxar ,om det nu överhuvudtaget kommer tills dess ,tycker det verkar i den forumtråden som att det bara skjuts upp vecka på vecka ,å ändå får jag ständigt reklam om att det "bara är å gå teckana ett abbonemang ,å du ser VM i HD" Boxer är väll lika så ,men då ska du bo i Uppsala ,sthlm ,västerås ,Gotland ! Comhem --fixar det inte alls Tv-handlarna är väl de ända som är nöjda ,med tanke på att HDready apparater säljs som smör i solen just nu....VM 8dagar kvar
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Baslåda nr5
Anton
2025-06-02 13:28:15
-
Nya stativ
Anton
2025-05-30 12:20:04
-
Powercon ”grendosa”
Anton
2025-05-28 20:37:24
-
Baffelvägg
Anton
2025-05-24 08:28:29
-
JBL 4309 vs 708i
Anton
2025-05-23 13:58:22
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|