Vilka LCD TV är INTE felkonstruerade?
77 svar till detta ämne
Postad 31 July 2006 - 17:46
Tomas T
-
Tomas T
-
Användare
-
-
227 inlägg
Kloka ord ni har om diverse problem.Vi står inför ett paradigmskifte/övergångsproblem när det gäller bild och hur äldre koncept ska kunna samsas om det framtida på gemensam plattform som är bakåtkompatibel.
Inte helt lätt för tillverkarna när de samtidigt ska driva börskursen uppåt för varje kvartal och ge sken av att de levererar något mycket bättre för varje halvår.
Ingenjörerna måste antagligen skruva sig när marknadslirarna ägnar sig åt sin kreativa konst att förföra oss konsumenter med alla superlativen.
Ärligt sagt:så är allt snack om xd-engine,dni,pixelplus etc bara ett sätt att beskriva att man har ett oerhört problem att leverera det folk vill ha.Så var det på CD´ns tid.I början lät det förskräckligt dåligt i mitten på 80-talet.Ett årtione senare hade tekniken blivit så att säga fulländad.Men när den då är mogen och försäljningen stagnerar så hittar de på SACD och lite senare DVD-audio.Tjaa,så fungerar det i den värld vi lever i.
Så småningom lugnar allt ned sig.
Och våra bostäder och skärmar inte tål att simulera riktiga biosalonger pga den teknikens brister
Men visst kan man säkert komma riktigt nära en sån upplevelse i sin ensamhet.
PS Varför blev i-glasses en flopp?Där skulle det på bildsidan gå att simulera vilken upplösning och betraktningsvinkel som helst tom 3-d på ett på individualplanet högst ekonomiskt sätt.DS
Redigerat av Tomas T, 31 July 2006 - 18:17.
Postad 31 July 2006 - 18:14
Bladus
-
Bladus
-
Rookie
-
9 inlägg
Om 720p är windowboxed, men inte ens det klarar den
<{POST_SNAPBACK}> Det verkar ju användbart...
Om du kör in 1280x720 via VGA och ställer in TVn i "Pixel X Pixel" så bör du få en liten fin ruta i mitten på X2000. Samma signal på HDMI blir dock alltid fullscreen då man inte kan ändra format öht på HDMI-ingången.
<{POST_SNAPBACK}>
Har inte prövat VGA ingången än, man kan ändra format på bilden genom HDMI från från PC, man har samma kontroll över bilden som när man ser på vanlig TV signal, typ: wide, zoom, smartzoom, 4/3 läge, plus att den klarar full pixel (HELA bildytan används) från 1280x768, 1360x768, 1920x1080, men i 1280x720 så overscannar den alltid! tyvärr
Postad 31 July 2006 - 19:17
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Äsch, va' fanken, bygg bakprojektion med en 9-tums CRT-projektor istället så ska ni få se på grejjer.  Nä, allvarligt; (En bekant i branchen har iof sagt att vissa borttappade funktioner är medvetna för att ha nått att lansera nästa år... ganska läskigt om det stämmer.) Detta tror jag (utan att ha några bevis, så ingen tillverkare behöver skicka några män i mörka kostymer till mig) är ett väldigt vanligt skäl till många problem med den moderna, digitala A/V-tekniken.
Postad 31 July 2006 - 20:07
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1743 inlägg
Tycker vi är orättvisa i den här tråden. Inte bara LCD som har problem - plasma också  Min plasma overscannar 720p av någon outgrundlig anledning trots att den har fler linjer än 720 (768 för att vara exakt). Du har inte tänkt på att din plasma har 256 pixelrader färre än 720p? Hur har du tänkt dig att TVn ska kunna anpassa en sådan signal utan att kompromissa någonstans?
<{POST_SNAPBACK}>
Jo jag är helt medveten om det. Den smartaste lösningen verkar dock inte vara att slänga bort lite av den vertikala upplösningen... Men visst det är möjligt att overscanningen har något syfte i just det här fallet - men jag tvivlar. Försökte egentligen bara illustrera en poäng. Det går till precis på samma sätt på en 1366*768 plasma, eller en 1366*768 LCD. Overscan 5% på 720p trots att panelens upplösning då är högre båda på längden och höjden... All logik säger ju att en 1366*768 skulle *underscanna* något snarare än att överscanna...
Postad 31 July 2006 - 20:45
Mardröm
-
Mardröm
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Nej, inte överscannar min akai för 7000 på 1360x768 på vga iaf. Men mkt rikigt gör den det på hdmin.
Jag tror man kommer att ha digital-pc och sen en "idiotapprat"-hdmi på var maskin när 1080p är här..
Tur ni skrev om detta för jag svävade i okunnighet om jag nånstans kunde ändra ngt...
PC-hdmi på en LG kan inte overscanna för då hade det väl gnällts?
Inte heller den dell som nämndes för det nog på dvin.
Sen är då frågan, för oss som kör via data, om vi kan hitta en riktig fyndtv med gammal-dvi kvar, där vi får en ren signal. Ett heltidsjobb. Men en billig panel (6-10000)kan vara helt OK bara den får en bra signal och krutet är lagt rätt.
Jag ser en hel del men priserna ligger högt jämförelsevis.
Fråga: Hur mkt ser man av 50hz problemet via data på en lg?
Postad 31 July 2006 - 21:37
Mardröm
-
Mardröm
-
Amatör
-
-
84 inlägg
LG kan ju inte overscanna på pc-hdmin?
Jag tror dina farhågor är överdrivna, det kommer på de som har den där "tant svenssonkonsumenten" i sikte. Samsung gör det effektivt.
Det kommer att finnas PC-läge som tar bort sånt otyg, j
Postad 31 July 2006 - 21:40
Unregistered67939a20
-
Unregistered67939a20
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
På avforum.org hittade jag en tråd där en kille hade lagt in mycket närbilder på sin Sony KDL där han hade väldigt skarp fin detaljbild på sin taskbar i windows... verkade se bra ut trots att det var VGA-1:1... Sony kanske har bra koll på att tolka VGA signal till en skarp bild? (jag har tyvärr tappat bort tråden ocdh hittar den inte igen för att kunna länka)
Tror du har rätt, Mardröm. LG skriver i manualen att deras skärmar (LC2R mfl) kan köras som datorskärm över DVI/HDMI (HDMI ingång 1). Så overscan kan det inte vara tal om då tyckar jag. Även Dell skriver liknande i sin manual. Vill man ha digital datorbild så är inte Sony riktigt att räkna med ännu (möjligtvis X-serien?) utan man får nog vänta på nästa runda från dem.
50hz problem är inget jag upplever under "normala" omständigheter. Varken när jag spelar upp NTSC på min 50hz TV eller när jag kör PAL på datorn (60hz). Det är i sällsynta och extrema fall jag kan notera att det stör lite, just vid de typiska extremerna som rullande text eller långsamma panoreringar. En del kan ligga i vilken aparat man har som sköter konverteringen (dator, DVDspelare...) men det är nog även lite från person till person vilka "fel" man stör sig på mest. OCh givetvis vad man tittar på.
Jag kommer ta en runda i butiker om några dagar... bärbar dator med DVI-HDMI kabel i högsta hugg... Här ska det testas på riktigt...  Kommer jag fram till nått så lägger jag till det i tråden här.
Postad 31 July 2006 - 22:31
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1743 inlägg
LG:s LCD:er har givetvis inte overscan i Native 1366*768 (de är ju snälla nog och låter oss köra native via hdmi). Men jag blir inte förvånad om de har det med 720p. Min LG PX4R (plasma) overscanna på 480p, 576p, 720p osv dvs alla videoupplösningar. Overscannar dock inte på datorupplösningar (1024*768 som e native, 1366*768 som är interpolerad men med korrekt proportioner, vilket är tacksamt om man ska spela pc-spel, måste ge tv:n en elog för att den är så skarp vid den upplösning som trots allt ej är native)
Redigerat av Grimmy, 31 July 2006 - 22:33.
Postad 31 July 2006 - 22:47
cwp
-
cwp
-
Forumräv
-
-
716 inlägg
På avforum.org hittade jag en tråd där en kille hade lagt in mycket närbilder på sin Sony KDL där han hade väldigt skarp fin detaljbild på sin taskbar i windows... verkade se bra ut trots att det var VGA-1:1... Sony kanske har bra koll på att tolka VGA signal till en skarp bild? (jag har tyvärr tappat bort tråden ocdh hittar den inte igen för att kunna länka)
<{POST_SNAPBACK}>
I mitt galleri finns en bild där man kan se hur bilden är via VGA på en Sony KDL-40V2000, på mycket nära håll (bilden näst längst nere). Om intresse finns kan jag givetvis lägga in fler närbilder.
Postad 01 August 2006 - 00:38
Mardröm
-
Mardröm
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Eimermusic:Jo, vga blir bra ändå, visst är det så, men jag tycker som sagt att det är skam om jag ska lägga över 10000 att jag ska få använda en sån gammal lösning med klumpig kabel som må vara bätttre på långa avstånd(10m vga såg jag ngn säga, med bra bild  ), mina erfarenheter är att ingen kabel är så känslig som en vga och att dvi är att föredra, även om man kan kritisera detta så gäller det för mig numer.
Dellen är nog utmärkt men jag tror LGn är bättre.
Glöm inte jämföra med ngt som kan vara "vettigt budgetval" om du har en data redo att mata ut kvalitetssignal så kan vi kanske få en hint om hur mkt extra vi egentligen betalar för att kunna processa dåliga signaler och hur mkt som är "skärmbildskvalitet" på de dyrare.
Vad gäller 50-60hz så har jag liksom inte tänkt på att det faktiskt påverkar via datorn..  fick för mig det löste sig av sig själv, på ngt mystiskt sätt, som det mesta ju gör(vad förstår man egentligen....  )
Hursomhelst är det nog ett problem man kan komma runt så man står ut med det, men trist att det inte är uttänkt så att man säger som de i guide michelin kommernterade restaurang no1, "allt var bra".
gnäller man inte är allt bra. Med native 50hz och mer justerbar ljusbild skulle lgn vara klockren 32-37"
Redigerat av Mardröm, 01 August 2006 - 00:48.
Postad 01 August 2006 - 06:00
Bertilsson
-
Bertilsson
-
Beroende
-
-
1058 inlägg
Hur kommer det sig att ingen diskuterar amoi 42"?
Lågt pris, skalningsvänlig hög upplösning, som kan pixelmappas native via digital kontakt, mer än 1 sådan kontakt och frånvaro av uppenbara designblundrar(vad som hittils är känt) var väl i huvudsak vad som efterfrågades?
Sen om kvalitén i övrigt kanske eller kanske inte har mer att önska känns mer som en kostnadsfråga i så fall. Den verkar åtminstone inte vara "felkonstruerad" redan på ritbordet.
Postad 01 August 2006 - 06:59
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1743 inlägg
vga är utmärkt men med analoga kablar måste man satsa på kvalitet, i högre grad än digitala dito.
Bertilsson: verkar onekligen lämplig.
Postad 01 August 2006 - 13:52
Mardröm
-
Mardröm
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Jodå, den är nämnd flera ggr bertilsson.
Men 19000 är lite saftigt för många.
Postad 01 August 2006 - 17:13
Bertilsson
-
Bertilsson
-
Beroende
-
-
1058 inlägg
Jo, men man får ju i det fallet vad man betalar för.
Vill du ha en mupp-teve för 13.000 där en treåring och hans mentalt utmanade bror fattat alla avgörande designbeslut eller lägga till några tusen och slippa den saken?
Du kan även lägga på några tusen ytterligare och låta en mer välkänd fabrikant tillverka teven med utgångspunkt från treåringen och hans brorsas specifikationer. Har du då tur så får du lite annan lull-lull du gillar eller åtminstone en vacker logga att ttta på.
Avslutningsvis kan du gifta dej med en rap-stjärna och låta honom köpa en både bra och genomtänkt teve i sådan prisklass att även en bil ingår i köpet
Postad 01 August 2006 - 20:35
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14825 inlägg
Jodå, den är nämnd flera ggr bertilsson. Men 19000 är lite saftigt för många.
<{POST_SNAPBACK}>
Bara som en reflektion, inte direkt riktad till dig. För inte ens 3 år sedan kostade en 42-tums LCD-TV en bit över 100.000:- (En bra plasma kostade väl runt 60.000:- i samma storlek), då klagade folk på att det var lite väl mycket pengar. "Hade den kostad hälften så hade jag slagit till direkt!" hördes ofta. Idag när den kostar hälften av hälften av vad folk ville ge för 3 år sedan tycker folk fortfarande att det är för för mycket pengar. Oftast förklaras det bort att den inte kan det eller det. Det spelar ingen roll hur billig eller bra de är. Det är alltid något som saknas eller är fel. Detta är nog det största I-landproblemet vi har idag. "Ska vi köpa den här 40-tummaren för 25.000:- eller räcker det med den där som är lite fulare men 3.000:- billigare. Men om vi köper den för 25.000:- så får vi inte den funktionen som en lite dyrare har så vi kanske ska vänta och se vad som kommer nästa månad..." Vi är bortskämda...
Redigerat av Unregisteredf64a5233, 01 August 2006 - 20:39.
Postad 01 August 2006 - 23:04
Mardröm
-
Mardröm
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Äh, en TV ska kosta 6000.
Det har den gjort sen 50-talet.
För mig är 10-12000 max, jag skulle som sagt gärna hållt mig under 8000. Då skulle det kännas rimligt ekonomiskt.
Sen tycker jag funktionskriget nått en vägs ände, 1080p är vad som kommer att gälla säkert 10-20 år framåt. Likaså har färg och bildbehadling börjat nå nånstans. LCD som TV/dataskärm blev riktigt intressant bara för ngt år sen.
Postad 02 August 2006 - 07:26
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Vaaaa....6000...Jasså inte var det vad jag betalade för min 44 tums tv för 4 år sen..
Försäljaren måste ha blåst mig
Du kan ju inte vara allvarlig ??? 8K
Då får du inte mycket till tv
Postad 02 August 2006 - 07:37
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Äh, en TV ska kosta 6000. Det har den gjort sen 50-talet.
<{POST_SNAPBACK}>
Vad motsvarar det i dagens penningvärde? 60 papp eller mer? Fasen vad safftigt det måste varit för dem då...
Postad 02 August 2006 - 14:07
Mardröm
-
Mardröm
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Vaaaa....6000...Jasså inte var det vad jag betalade för min 44 tums tv för 4 år sen.. Försäljaren måste ha blåst mig
Du kan ju inte vara allvarlig ??? 8K
Då får du inte mycket till tv 
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tror man får en fullgod 32" LCD för 6-8000 idag. En "bra" kostar 10-13. Om det är "mkt till TV" kan ju diskuteras. Försäljaren blåste dig inte, men vad kostar en timmes titt då nu efter 4 år? Allså, hur mkt har du tittat och vad kostade den utrustningen som numer måste vara dags att byta ut om du e en techporrsnubbe? Det är först nu man kan börja "sluta vänta", som jag ser det. Men det skadar definitivt inte att skjuta upp inköpet till våren om man kan. Speciellt om man då ger 60000, som är vad en 50-talstv kostade, för allting.
Postad 02 August 2006 - 14:15
Unregisteredf2a7f9fd
-
Unregisteredf2a7f9fd
-
Mästare
-
-
3989 inlägg
Äh, en TV ska kosta 6000. Det har den gjort sen 50-talet.
<{POST_SNAPBACK}> Vad motsvarar det i dagens penningvärde? 60 papp eller mer? Fasen vad safftigt det måste varit för dem då... 
<{POST_SNAPBACK}>
hehe det räcker inte Då årsproduktionen per invånare i form av varor och tjänster förändras över tid leder detta till olika resultat. I form av hur mycket varor och tjänster som kunde köpas (mätt med BNP-deflatorn), motsvarade en SEK år 1950 17.65 SEK år 2005.* I form av hur mycket årsproduktioner per invånare som kunde köpas (mätt med BNP per capita i löpande värden), motsvarade en SEK år 1950 58.28 SEK år 2005.**
Så beroende på vilken av ovan man använder (ska använda?)så skulle en tv kosta 6000X17.65 = 105 900 eller 6000X58.28 = 349 860
Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 02 August 2006 - 14:15.
Postad 02 August 2006 - 14:45
Mardröm
-
Mardröm
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Mja, men 1960 är nog rimligare att ha som "utgångsår" 1950 fansn ingen tv, de kom väl till vm 58, just som hdtv kom till årets vm.
Postad 02 August 2006 - 14:59
Unregisteredf2a7f9fd
-
Unregisteredf2a7f9fd
-
Mästare
-
-
3989 inlägg
Mja, men 1960 är nog rimligare att ha som "utgångsår" 1950 fansn ingen tv, de kom väl till vm 58, just som hdtv kom till årets vm.
<{POST_SNAPBACK}>
Nej de fanns redan på 50-talet i sverige (tidigare på en del andra ställen)... Den officiella starten av tv-sändningar i Sverige ägde rum 1956. Tv-sändingar hade dock kunnat tas emot från Danmark sedan 1951 då deras tv-sändingar inleddes. Svenska tv-sändningar inleddes i mindre skala redan den 29 oktober 1954
Kanske lite väl mycket OT för tråden nu men dock lite intressant kuriosa... Men om vi tar från 60-talet så stämmer pacmans 60 000 rätt bra (alternativt 168 000 beroende på vilket index man använder)...i vilket fall dyyyyrt.
Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 02 August 2006 - 15:02.
Postad 02 August 2006 - 15:11
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
hehe det räcker inte
<{POST_SNAPBACK}>
Hehe, ojdå. Ska vi tolka det som att "svensson" har blivit snålare med åren?  edit: Vilken cool värld vi hade levt i om Pioneer 5000EX var mainstream-modellen.
Redigerat av pacman, 02 August 2006 - 15:13.
Postad 02 August 2006 - 16:16
Unregistered67939a20
-
Unregistered67939a20
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Även om vi är ganska OT nu tänkte jag bekänna en sak till om mitt mörka förslutna. Min förra TV (Samsung CRT) kostade 2'500kr (inköpspris, man ska ju ha kontakter). Så även om den suger är nog värdet per timme ganska oslagbart...
Amoi försökte jag titta på i butik idag. Min Elgigant hade dock bara deras 40"1366*768 version framme. Den såg helt OK ut med den komponentsignal de matade den med. Men man märker att det är skillnad mellan "de riktiga" och "alla andra" gällande brusreducering och annan processning. Men om man ska köra TV-spel och data på den istället för att se på TV så funkar det nog bra... Men man vill ju ha båda. HTPC för mig och "vanlig TV" för flickvännen
Postad 02 August 2006 - 18:48
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Mardröm
Ursäkta...Klart att du kan hitta en 32tums för dom pengarna
Jag tog för givet att det rörde sig om en 40tum + tv
Har man haft 44 tum så kan man aldrig tänka sig att ha nå mycket mindre
Min Thomson kostade 30k då jag köpte den inkl dvd spelare
Hittar inte hur långt den gått i service menyn
Men nog är det ganska många timmar/dag...Tror inte den har kostat så många kronor/timma
Men jag kan ju inte sälja den för många kronor när lampan snart lär slockna
Man får se det som så att jag har haft väldigt roligt med den under flera år när dom allra flesta suttit me 32 tummare...Inte ens så vanligt nu med större tv än 44
Postad 02 August 2006 - 22:16
Mardröm
-
Mardröm
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Jo, ser du mkt på film så kan det kanske vara värt det. Men som sagt, TVn börjar bli värdelös.
Postad 03 August 2006 - 06:24
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Mycket film,tja jag tycker att allt är roligare att se på större tv för att inte tala om att spela tv spel
Det är grejor det motför att sitta å stirra på en 19 tums skärm
Värdelös....Mm tjaa men köper jag en ny lampa för nåra tusen har ja ju en tv som duger att se film/kabeltv om man inte har så höga krav
Men jag gillar att byta tv så för mig gör det inget att en tv inte "håller" mer än 4 år
Postad 03 August 2006 - 17:55
Unregistered67939a20
-
Unregistered67939a20
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Hittade denna "roliga" artikel om utveckling av elektronik och datorprodukter. Skriver av en ingengör med viss hälsosam distans till marknadsavdelnignen. http://www-128.ibm.c...opEngineerHints"Ge inte marknadsföringen vad de vill ha om du vill behålla din mentala hälsa" (fritt översatt)
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|