Äger själv en Loox N100 och är väldigt nöjd, perfekt format till ett perfekt pris. Om det nu skulle vara så att man är döende utan nya kartor, då är de 1600 man lagt ut på den inte så farligt att "förlora".
Fujitsu Loox N100 (Europa)
(GPS-navigatorer)
|
1
|
(14)
|
Inga priser |
Mio H610 vs Pocket Loox N100 (6 inlägg)
|
18 år sedan |
Efterlysning:ägare till Fujitsu Loox N100 (2 inlägg)
|
18 år sedan |
Postad 06 July 2007 - 12:08
Äger själv en Loox N100 och är väldigt nöjd, perfekt format till ett perfekt pris. Om det nu skulle vara så att man är döende utan nya kartor, då är de 1600 man lagt ut på den inte så farligt att "förlora".
Postad 06 July 2007 - 12:08
bara en fråga.
om nu navigon slutar med uppdateringar till n100.
kan man inte bara köra tomtoms mjukvara o kartor istället eller är jag ute o cyklar?
Glömde svara på det där... gå in på youtube och sök efter n100 tom tom, det går tydligen utan problem.
Postad 06 July 2007 - 14:00
Jag jobbar på ett företag som har mycket uppdrag mot skogsindustrin så det är mycket GIS/Kart-freaks runt fikabordet. Jag blev inte varnad för FSC:n specifikt utan för de "billiga" apparaterna. Dels för uppgraderingar generellt och dels för att man inte kan komplettera med t ex sjökort och skogskartor.EB#1 ==> Vad fick du höra egentligen, du skrev att du blev varnad för detta??
Men att köpa en navigator i femtusenkronorsklassen var ju inget alternativ för mig som bara vill prova lite och på ett enkelt sätt hitta närmaste parkering eller bensinstation. Kartorna kommer förresten aldrig att vara helt aktuella ändå och om en eller annan gata i någon stad skulle vara fel så är det ingen katastrof. Det finns ju skyltar och kartan i Looxen är fortfarande helt överlägsen kartboken man kan köpa på bensinmacken.
Och som daviden säger så kommer det säkert sätt att få nya kartor ändå ifall man är desperat.
Nej, men apparater av den här typen slits nog ganska så fort och det kommer nya funktioner som man kanske vill ha. Dessutom går ju priserna ner hela tiden så man blir nog sugen på en ny apparat lika ofta som nya kartor.De tidigare kartorna (utan minneskort) ligger på 995 kr hos Navigon, inte riktigt samma kostnad som vad en produkt kostar.
För samma pengar som en t ex en Garmin Nuvi 660 FM kostar i dag kan jag köpa en ny budgetnavigator varje år i fem år. De två sista kommer då med största sannolikhet att vara mer avancerade än den då gamla och repiga garminburken. Och i den jämförelsen har jag dessutom inte haft råd att uppdatera kartorna i garminen.
Redigerat av EB#1, 06 July 2007 - 14:10.
Postad 06 July 2007 - 22:25
Om jag nu ska uppdatera programvaran från MN 6.0 till MN 6.1 ska jag då hämta den på http://www.fujitsu-siemens.se/ eller
ska jag använda MyNAVIGON "fresh" hos https://www.navigon.com/?
Postad 08 July 2007 - 09:56
Tack. Jag läser i instruktionen:http://www.navigon.c...software/13/407
Du hamnar här i slutänden även om du går via FSC:s hemsida.
"Make sure that “standby” or “hibernate” mode is disabled before starting the installation process.
• To disable “standby” and “hibernation” follow the steps, as shown below:
• Click on START>Settings>System.
• Choose “Power Options”.
• Set “Standby” and “Hibernate” to “Never”. "
Betyder det att jag måste gå in i Windows CE?
Hur startar jag apparaten i Windows CE?
Postad 08 July 2007 - 11:41
Jag nöjde mig med de power inställningar som finns i burken. Dessutom får den ju ström från USB så den har ingen anledning att gå ner i standby eller liknande."Make sure that “standby” or “hibernate” mode is disabled before starting the installation process. ...."
Uppgraderingen från länken ovan gick bra! Det var USB-versionen.
Jag provade tidigare med SD-kort-versionen men fick då meddelandet
1.17-1.17-1.16.00 - SD - Wrong Image!!!
=> Använd USB versionen! Den beskrivs så här:
Pocket LOOX N100/ N110 - MobileNavigator 6
Version for Active Sync (USB connection)
Operatingsystem-Update: Version 1.57.00.
Softwareudpate: MobileNavigator 6.1
Den nya programvaran verkar vara lite bättre än den förra; fler funktioner i navigatorn, snabbare ruttning mm. De har också lagt till foto- och video-visare.
Tips: All data försvinner (favoritdestinationer mm) och den får fabriksinställningar. Låt den hitta satelliterna innan du börjar göra sökningar efter adresser (annars kan man få fatal application error).
Får väl säga att jag är mycket nöjd med den här lilla prylen!
Postad 08 July 2007 - 15:06
"Make sure that “standby” or “hibernate” mode is disabled before starting the installation process.
Det gäller enheten som flashning initieras från. d.v.s. den burk du uppgraderar från.
Postad 08 July 2007 - 17:34
Därmed är väl vitsen med POI Warner att man får fler och oftare uppdatera kameravarningar - ELLER?
Postad 08 July 2007 - 17:58
Postad 08 July 2007 - 18:07
Ladda POIWaren och sen fil med kamerornas position från antingen http://www.posit.se/poi.html eller http://www.poidatabase.se/download.htm eller annat valfritt ställe...
Glömde en detalj, man måste aktivera fartkameror i Navigon, default så är de inte på.
Alternativ
-Inställningar
-- Grundinställningar
---Sida 4 av 6---- Varna för trafikkontroller, Ja...
Redigerat av last_raven, 08 July 2007 - 18:15.
Postad 09 July 2007 - 00:02
Postad 09 July 2007 - 00:07
Jag nöjde mig med de power inställningar som finns i burken. Dessutom får den ju ström från USB så den har ingen anledning att gå ner i standby eller liknande."Make sure that “standby” or “hibernate” mode is disabled before starting the installation process. ...."
Uppgraderingen från länken ovan gick bra! Det var USB-versionen.
Jag provade tidigare med SD-kort-versionen men fick då meddelandet
1.17-1.17-1.16.00 - SD - Wrong Image!!!
=> Använd USB versionen! Den beskrivs så här:
Pocket LOOX N100/ N110 - MobileNavigator 6
Version for Active Sync (USB connection)
Operatingsystem-Update: Version 1.57.00.
Softwareudpate: MobileNavigator 6.1
Den nya programvaran verkar vara lite bättre än den förra; fler funktioner i navigatorn, snabbare ruttning mm. De har också lagt till foto- och video-visare.
Tips: All data försvinner (favoritdestinationer mm) och den får fabriksinställningar. Låt den hitta satelliterna innan du börjar göra sökningar efter adresser (annars kan man få fatal application error).
Får väl säga att jag är mycket nöjd med den här lilla prylen!
Gällande felet med wrong image så vet jag nog vad det beror på. Det är fel filsystem på minneskortet. Testa att formatera med ett annat filsystem än vad du har idag. Jag minns tyvärr inte vilket FS som man måste ha.
Postad 09 July 2007 - 07:43
Jag tror att det är på följande sätt med kamerorna som följde 1.57 versionen, de kameror man ser och blir varnad för, det är den gamla modellen. Alltså det stora skåpet som vi har sett på våra vägar länge. När man åker mot Göteborg via Ulricehamn, då varnar GPS egen varning och då varnar den för de gamla kamerorna.
Jo, det låter rimligt, blir nog till att installera POI-warner den dagen det blir mer åkande på kameravägar. Å andra sidan kan man ju ändå inte lita på varningen eftersom de ju ska ställa de nya mobila kamerorna på samma vägar mellen de fasta kamerorna.
Postad 10 July 2007 - 17:17
Postad 11 July 2007 - 10:28
Jag har installerat mjukvaran 1.57 från Fujitsu-Siemens.
Kan jag nu alltså uppdatera Navigatorn till v. 6.1 ? eller tom. 6.2 ? Det finns ju båda versionerna för PDA vilket väl N100 är.
Postad 11 July 2007 - 20:32
LOOX N100 räknas till PNA ej PDA, och än så länge finns ingen officiell uppdatering för 6.2 för N100
Postad 12 July 2007 - 21:13
MVH Robban
Postad 12 July 2007 - 22:45
För att kunna starta i CE läge så följde jag första inlägget i:
http://www.gpspassio...?TOPIC_ID=71114
Installearde AciveSync på gamla PC, har ej fått det att fungera med Vista och Mobile Device Center.
Installerade sen Vito II denna vägen.
(Inga kartor dock i Vito, dock en del andra features som jag finner använbara i vissa lägen.)
Undrar lite över ditt problem med Bankomaterna, före uppgradering såg du dem utan POI-warner?
Dubbelkolla under:
Alternativ
-Inställningar
--POI
---Visade Kategorier
Verifiera att Bank och Bankomat är ibockat, skulle tro att de försvann vid flashning.
Redigerat av last_raven, 12 July 2007 - 22:46.
Postad 13 July 2007 - 13:07
MVH Robban
Postad 13 July 2007 - 14:14
Jag undrar hur ljudet är i LOOX N100 ?? "kan ju inte vara mycket till högtalare i den lilla"
Så om någon vänlig skulle vilja svara på dessa frågor !!
Postad 13 July 2007 - 14:26
För Vito, com 4 baudrate 9600.
Sen för bank etc. så ligger de inbyggda POI i kartmaterialett, så är det ibockat under inställningar så skall de visas. Alternativ är ju som du skrev själv att använda POI-warner, dock behöver du ju hitta en bra fil med alla bankomater först.
Redigerat av last_raven, 13 July 2007 - 14:30.
Postad 13 July 2007 - 17:05
Hej !!
Jag undrar hur ljudet är i LOOX N100 ?? "kan ju inte vara mycket till högtalare i den lilla"och så skulle jag vilja veta batteri tid ??.
Så om någon vänlig skulle vilja svara på dessa frågor !!
Nej ljudet är ganska skrikigt men ändå tydligt så det är intet problem att höra köranvisningarna. Min går ca 2 timmar (med navigering) på en laddning.
Redigerat av EB#1, 13 July 2007 - 17:06.
Postad 13 July 2007 - 21:26
Ljudet är helt ok, hörs tydligt. Dock blir det lite distorsion på bokstaven 's'. Har köpt en en billig fm-radio-sändare för att få ut mp3-musik (och även köranvisningar) i bilradion. Har inte hunnit prova om navigotorn tonar ner musiken när köranvisningar ska sägas. Någon som vet?Nej ljudet är ganska skrikigt men ändå tydligt så det är intet problem att höra köranvisningarna.Jag undrar hur ljudet är i LOOX N100 ?? "kan ju inte vara mycket till högtalare i den lilla"
Postad 14 July 2007 - 23:22
Provkörde idag. Nej, mp3-musiken tonas inte ned. Är det någon som vet hur man får till det?Har köpt en en billig fm-radio-sändare för att få ut mp3-musik (och även köranvisningar) i bilradion. Har inte hunnit prova om navigotorn tonar ner musiken när köranvisningar ska sägas. Någon som vet?
Det fungerade rätt så bra ändå. Jag satte mp3-musikens volym på ca 50% och navigatorns volym på ca 70% (vilket också är lagom utan fm-sändaren).
Postad 15 July 2007 - 17:04
Testade även med att installera Pocket Kartex men det funkar inte alls. Teoretiskt borde det kunna fungera... eller har jag helt fel?
Vore kanon om man fick igång PK så man kan hantera .rik filer. Har någon en lösning?
Mvh
Postad 16 July 2007 - 07:59
Har trixat lite och fick Pocket Kartex 4 att fungera!
Steg för att få det att fungera.
1. Installera Pocket Kartex och uppdatera till 4.0.2.15 (om du känner för det).
2. Lägg in dll-filerna i ARM_regN__DLL.rar från http://www.gizmondof...?showtopic=8366 där pocket kartex exe-filen finns eller i \windows katalogen. Vet dock inte exakt vilka som dll-er som behövs/kan tas bort (nåt man kan optimera sen).
3. Kopiera Akatra32.dll och Akatrans.ini ifrån \windows i en befintlig pocket pc kartex installation och lägg in i Looxen (dessa filer behövs annars krashar GPS samplingen direkt).
Tips! Ibland ser man inte Ok-knappen i vissa dialoger, ta då fram tangentbordet och tryck enter så funkar även det.
Det kan vara nåt som inte stämmer då jag trixat en hel del i ovanstående. Jag har inte kollat alla funktioner men det viktigaste verkar fungera iaf. (jag testade med en 300 MB stor karta).
Postad 18 July 2007 - 12:29
Kör senaste mjukvara och Navigonversion.
Ni som fått det att funka, några stalltips?
mvh Daniel
Redigerat av danielb, 18 July 2007 - 12:31.
Postad 18 July 2007 - 13:55
Postad 18 July 2007 - 18:21
Hej, har lyckats installera VITO NAVIGATOR II och OziExplorer och det funkar bra.
Testade även med att installera Pocket Kartex men det funkar inte alls. Teoretiskt borde det kunna fungera... eller har jag helt fel?
Vore kanon om man fick igång PK så man kan hantera .rik filer. Har någon en lösning?
Mvh
jag har nu också installerat VITO nav, men nu då? :-)
Hur gör man? Har inte lagt in plugins till vito och inte heller reggat produkten
Postad 19 July 2007 - 16:29
Har kört med Vito när jag kört på motorvägen i 110 enligt bilens mätare och VITO visat 104,
syns ju även med Navigon men lite större mätare med VITO...
Sysslar man med geocaching kan man skriva in position och sen följa pilen som indikerar om du är på rak kurs mot målet eller aviker, mitten bilden på http://vitotechnolog...avigatorii.html
Postad 19 July 2007 - 16:53
Se till att du konfat med com4 och baud 9600
Har kört med Vito när jag kört på motorvägen i 110 enligt bilens mätare och VITO visat 104,
syns ju även med Navigon men lite större mätare med VITO...
Sysslar man med geocaching kan man skriva in position och sen följa pilen som indikerar om du är på rak kurs mot målet eller aviker, mitten bilden på http://vitotechnolog...avigatorii.html
OK, låter ju trevligt, men hur får man igång Vito nav?
Postad 19 July 2007 - 18:09
Postad 20 July 2007 - 01:58
.exe filen i katalogen du installerade i eller under startmenyn fick jag en kalaog för VITO och sen applikationen
Vänta här nu, startmeny?? Menar du att man måste starta den i något OS läge? Hur gör man det isf?
och hhur kommer man åt exe-filen när man har startat navigatorn på vanligt sätt?
Postad 20 July 2007 - 11:52
Komma åt filen i original läge tror jag inte går alls tyvärr.
Postad 21 July 2007 - 00:43
För att starta i CE läge kolla inlägg #69.
Komma åt filen i original läge tror jag inte går alls tyvärr.
Du menar alltså att man måste välja vad man vill köra, antingen kör man Vito eller så kör man vanlig navigering?
Postad 21 July 2007 - 00:49
Postad 21 July 2007 - 01:43
Postad 23 July 2007 - 08:07
Jag har sen tidigare provat en Mio C320
Problemen jag såg med denna var följande:
* Hastighetsskyltar stämnde extremnt dåligt, tackvare detta så beräknade den aningen kostiga vägar
* Väldigt seg i menyer även om det inte var något avancerat smo visades, iblan kunde den sega till rijält så att man fick vänta 20 sek innan något hände efter man tryckt.
*Seg i navigeringen, inte helt ovanligt att rösten hackade.
* Ingen pekpinne
* Logom att navigera med men för stor att ta med sig från bilen.
Jag har några frågor angånde LOOX N100 som kan hjälpa mig att välja nästa GPS:
1. Hur uplever ni snabbheten i maskinen?
2. Hänger sig maskinen något?
3. Hur fungerar LOOX N100 jämfört med ex NAVIGON 7000?
4. Navigon ska enligt M3 vara kassa på att navigera gånde, vad har ni för erfarenhet här?
5. Hur uppfattar ni kartorna idag? är de hyffsat updaterade?
Redigerat av Unregistered30026, 23 July 2007 - 08:07.
Postad 24 July 2007 - 19:55
Jag är helt ny på detta med Gps. Jag fick hem min Loox i torsdags och jag har uppdaterat den enligt tidigare inlägg. Nu ett par frågor till er som har pillat på denna lilla goa maskin.
Går det att ställa in så man kan se hur långt man har gått när man har den i fotgångar läge?
Efter uppdateringen fick man ju valet om fartkamerorna, det måste väl innebära att det finns en lista i maskinen med kordinaterna till de gamla kamerorna, kan man inte gå in i den filen och lägga in de nya kordinaterna som man kan tanka hem från ganska många sidor på nätet?
Postad 24 July 2007 - 21:29
Hej
Jag är helt ny på detta med Gps. Jag fick hem min Loox i torsdags och jag har uppdaterat den enligt tidigare inlägg. Nu ett par frågor till er som har pillat på denna lilla goa maskin.
Går det att ställa in så man kan se hur långt man har gått när man har den i fotgångar läge?
Efter uppdateringen fick man ju valet om fartkamerorna, det måste väl innebära att det finns en lista i maskinen med kordinaterna till de gamla kamerorna, kan man inte gå in i den filen och lägga in de nya kordinaterna som man kan tanka hem från ganska många sidor på nätet?
Då kanske du kan svara på mina frågor ovan?
Postad 25 July 2007 - 10:55
Jag har några frågor angånde LOOX N100 som kan hjälpa mig att välja nästa GPS:
1. Hur uplever ni snabbheten i maskinen?
2. Hänger sig maskinen något?
3. Hur fungerar LOOX N100 jämfört med ex NAVIGON 7000?
4. Navigon ska enligt M3 vara kassa på att navigera gånde, vad har ni för erfarenhet här?
5. Hur uppfattar ni kartorna idag? är de hyffsat updaterade?
1. Det tar en evighet att ladda in navigeringsprogrammet, men det behöver man ju inte göra så ofta. Annars är den visserligen ingen racer, men knappast störande långsam, tycker jag. En fördel jämfört med en del andra fabrikat är att den inte stänger av sig helt när man trycker på ON/OFF, utan går ner i standby. Därför går den igång omedelbart när man trycker på knappen igen. Visserligen drar den en del ström i standby, men det handlar om att den laddar ur sig själv på ett par veckor.
2. Kan inte minnas att den hängt sig för mig. Har inte haft den så länge, och använder dessutom andra apparater också.
3. Undrar samma sak själv...
4. GPS-chipet i N100 (oh de flesta moderna GPS:ar) har en "finess" som gör att den inte visar några förflyttningar när hastigheten understiger ett visst värde - jag tror att det är 4 km/tim. Anledningen är att apparaten inte felaktigt ska visa att fordonet rör sig (p.g.a att insignalen varierar) när man står stilla. Om man verkligen har krypkört korrigeras läget när man får upp farten.
Många apparater har funktioner som kopplar bort denna finess när man väljer "fotgängare", men detta gäller enligt uppgift inte för N100. Det betyder att man inte ser någon förflyttning när man går långsamt. Det gör inte så mycket, för om man gör någon "aktivitet" korrigeras läget omedelbart. Jag minns inte om det handlade om att stänga av och direkt på igen, eller om man kanske bara klickade på kartan.
Däremot är skärmen rätt svår att se utomhus, och framför allt i solsken. Delvis beror det på att man valt "smakfulla" färger på kartan istället för lättavlästa. Det går att "byta skinn" på N100, men det kräver en del pysslande.
5. Enligt uppgift är de senaste kartorna i N100 från slutet av 2005, så helt uppdaterade är de knappast. Hur stor roll detta spelar beror nog på var man bor. Det har hänt mig att N100 gjort en del mindre optimala vägval i Stockholmstrakten, men knappast något allvarligt. I det stora hela väljer den rätt bra vägar.
För den som kan tyska hyggligt finns det massor av information och tips om N100 på pocketnavigation.de. Speciellt i detta forum
http://forum.pocketn...7285b5dc49a.htm
AndersLj
Postad 25 July 2007 - 17:43
Att starta navigon tar som sagt en stund men det gör man ju nästan aldrig och det handlar faktiskt bara om några sekunder även om det, som alltid när det gäller datorer, känns som timmar
2) Min har aldrig hängt sig med nya mjukvaran och jag har både använt och provocerat den en hel del. Den version som var förinstallerad var däremot mycket instabil.
5) Jo, de är inte purfärska men de fel jag har där jag bor (vi fick en ny motorväg förra året vilket medförde en hel del förändingar) fanns även på de kartor som fanns förinstallerade på de andra navigatorern jag provade i helgen så det är nog bara att acceptera att de aldrig är helt aktuella.
Postad 26 July 2007 - 00:42
Har inte testat nåt av det och är inte så bra på Tyska.
Har inte kunskap att svara på mneminics frågor mer än för:
1. Upplever den inte som speciellt långsam.
2. Har inte råkat ut för något häng ännu.
Postad 26 July 2007 - 07:49
Tack för att svar!
Anledgningen till att jag vill veta om snabbheten är för att GPSer generellt verkar ha stora problem med detta.
Jag provade som sagt en Mio och den var ganska seg, jag har har provat Navigon 7000 i butik och upplever även den som ganska seg.
Tittar man in navigon tråden här på prisjakt så kan man se att hägningar inte är helt ovanligt och efter som det är samma mjukvara i LOOX N100 så tänkte jag att då kanske den också låser sig lite då och då.
Navigonen har en 400 Mhz CPU medan LOOX N100 endast har 300 Mhz vilket skule tyda på att den är långsammare än navigonen.
Stora fördelen med N100 är att den är så liten, men om den segar i menyer och karta så är det inte alls intressant, jag känner att en GPS ska vara rapp(särskilt när man kör bil).
Jag tittar även på Sonys kommande GPS för 2300 kr, får se hur "snabb" den är.
Postad 26 July 2007 - 10:38
Så seg tycker jag verkligen inte att den är att man ska undvika den. Vid normal användning är den helt OK. Den kan ligga lite efter på kartbilden (vilket ju faktiskt är korrekt eftersom GPS:en bara samlar in positionen en gång per sekund). Men röstkommandona (åtminstone de engelska som jag använder) kommer i tid.Stora fördelen med N100 är att den är så liten, men om den segar i menyer och karta så är det inte alls intressant, jag känner att en GPS ska vara rapp(särskilt när man kör bil).
Vad man kan anmärka på är att en del uppgifter, som hastigheten, visas med för små tecken. Man måste vara rätt nära apparaten för att kunna läsa vad som står.
Jag såg i något forum att någon hade fäst sin N100 med kardborreband på baksidan av solskyddet. Den kom fram när han ville använda den och försvann effektivt ur synhåll när han parkerade. Om man inte är för lång är det en mycket bra idé.
AndersLj
Postad 26 July 2007 - 12:53
Har följt era inlägg och fått värdefulla tips - TACK!!!
Har några frågor som kanske någon kan svara på:
- Har någon testat tilläggsmodulen (HW) för TMC? Hur fungerar den?
- Hur skriver jag in egna POI när jag redan har latitud och longitud - borde gå att skriva som ASCII i någon tabell - eller?
- Finns terrängkartor som fungerar ihop med befintlig OS? Och kanske även med MobileNavigator 6.1? Och med POI-Warner 3 för svampställen .....
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Mio H610 vs Pocket Loox N100
12 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?