Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

*Officiell tråd - Dali Mentor *

219 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
DALI Mentor 2 (Surroundhögtalare) 0 8,86 (6) Inga priser
DALI Mentor 6 (Golvhögtalare) 0 9,03 (30) Inga priser
DALI Mentor 1 (Surroundhögtalare) 1 8,43 (6) Inga priser
DALI Mentor 5 (Golvhögtalare) 1 8,75 (3) Inga priser
DALI Mentor Sub 10 (Subwoofers) 1 7,8 (4) Inga priser
DALI Mentor Vokal (Centerhögtalare) 1 8,33 (5) Inga priser
DALI Mentor 8 (Golvhögtalare) 2 9 (5) Inga priser
18 relaterade trådar
Köpråd - Högtalare för stereo 15-30000 (140 inlägg) 5 mån sedan
Köpråd - Högtalare för stereo från 30000 (105 inlägg) 1 år sedan
Beslutsångest (3 inlägg) 8 år sedan
vill se film med hög volym utan dist o missljud (53 inlägg) 9 år sedan
Dali Mentor eller Dynaudio Focus 140? (26 inlägg) 11 år sedan
B&W CM9 vs DALI Mentor 6 (88 inlägg) 11 år sedan
Uppgradering från Dali Concept (49 inlägg) 12 år sedan
Elac vs. Dali Mentor? (7 inlägg) 13 år sedan
Vilka stativare? (18 inlägg) 14 år sedan
Rotel + Dali mentor? (13 inlägg) 14 år sedan
Passar Dali Mentor1 till en Denon AVR-3310 (14 inlägg) 14 år sedan
Provlyssningsrunda stereo i Sthlm 23/5 (34 inlägg) 14 år sedan
dali mentor - hur mkt effekt behövs? (9 inlägg) 14 år sedan
Minitest av fyra golvare (7 inlägg) 15 år sedan
Vilken sub till dali motif? (3 inlägg) 15 år sedan
Min resa efter nya högtalare (44 inlägg) 15 år sedan
Dali Mentor 6 vs Audiovector S3 (3 inlägg) 16 år sedan
Provlyssnat: 15 högtalare i prisklassen 10 000kr - 40 000 kr (33 inlägg) 16 år sedan

#51

Postad 16 december 2006 - 20:22

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
Jag råkade hamna på klubben idag, mitt i julrushen, och fick sitta hyffsat själv med ett par Mentor 6 matad med Nad C542 och Nad C372.

Kom på mig själv att sitta och småle... ;)

Dvs detta är ett par högtalare helt i min smak! De har det mina Evidence 870 saknar - den underbart detaljrika diskanten!!!

En klar kandidat till ett framtida högtalarbyte! :P

#52

Postad 20 december 2006 - 16:21

Cedric
  • Cedric
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
:rolleyes: Hej alla jag kommer köpa ett par mentor 6 när den kommer i svart och jag har testat dem med thule ia 100 och thule dva 100 shiiiit villka bra högtalare folk som gillar högtalare som låter jätte stora åk och testa säger jag bara det är ett jätte kliv ifrån ikon tro mig, snuskigt nära helicon förutom design of course.

Låter jätte bra ihop med thule skulle va roligt att prova bi-ampa med ett pa 100 ifrån thule och se om det gjorde något mera.

23000 kr är ganska mycket pengar men det är ett stort kliv man gör om man inte har högtalare för det dubbla lätt.

Dali har verkligen lyckats med denna pjäs och den kommer att få många nöja i många år jag är så ###### glad att jag mött på denna för jag har testat en hel del och detta var det bästa i år men smaken är som baken så mitt tips har du penagar till en 20 tusen kronors golvare åk och testa.

#53

Postad 22 december 2006 - 07:34

Lundin
  • Lundin
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Hej!
Har suttit mycket å lyssnat på både mentor 2 och 6 med diverse musik, tycker dom funkar riktigt bra för musik.

Funderar å testa dom som hemmbio högtalare oxå, kan bli en besvikeles/upplelevelse. Men som sagt , om man inte´testar så får man inget veta ;)

Det vi kör på just nu är m3/m55, tycker dom passar min ljudsmak rikrigt bra. testade även thule grejjer, men då vart lite besviken.

vet inte om mi vart nå klokare av de jag hadde å säga, så har ni nå synpunkter.. säg gärna till :P

Mvh
//blundin hifi-klubben gävle

#54

Postad 22 december 2006 - 13:44

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Ni på Hifi Klubben

Koppla upp dem till en cambridge 840A

Det borde ge rätt blandning i coctailen..

MaVeRiC ;)

#55

Postad 23 december 2006 - 20:15

Unregisteredd9379aaf
  • Unregisteredd9379aaf
  • Lärjunge

  • 379 inlägg
  • 0
Någon som läst testet på mentor 6 i HM?
Någon av er som uppfattade textraderna:

"blabla....dubbla diskanter. Det är en Dali-specialitet från Ikon och uppåt, som kombinerar
en stor effekttålig domediskant med en liten banddiskant som tar vid över 12kHz.
På det viset vinner man i både omfång, spridning och upplösning samtidigt som man får högre effekttålighet och känslighet. Men det sker förstås till en merkostnad och dessutom med FLER filterkomponenter."

Fler filterkomponenter? Var inte den stora grejen att övergången mellan domen
och banddiskanten skedde utan filter? Eller har jag missuppfattat diskantlösningen?

#56

Postad 24 december 2006 - 20:28

Steppo
  • Steppo
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Nej, du har fattat rätt...


Saxat från HiFi-klubbens sida

"Dome-elementet rullar av perfekt upptill i precis samma takt som banddiskanten sätter in – märk väl, utan ljudförsämrande low-pass-filter. En imponerade teknisk prestation som krävt ett otal timmar av försök och lyssningstester."



/Stefan

#57

Postad 25 december 2006 - 12:06

Unregisteredd9379aaf
  • Unregisteredd9379aaf
  • Lärjunge

  • 379 inlägg
  • 0
En sak till angående testen i HM: "Mest poäng samlade trots allt Canton....Hack i häl har vi den fylliga och färgstarka Dali...."

Canton: 27 poäng
Dali: 28 poäng

Skärpning Hifi & Musik!!

#58

Postad 26 december 2006 - 14:02

Gäst_Korn_*
  • Gäst_Korn_*
  • 0
Man skall nog se till att ha ett tillräckligt stort rum för dessa, då ljudet enligt h&M skall vara ganska bastjockt, porten sitter dessutom på baksidan av högtalaren, vilket borde betyda typ en meters avstånd från bakväggen.. Tyvärr för min egen del kommer jag iaf inte nu eller under överskådlig tid få tillräckligt med plats för dessa. Hade gärna velat dock då dom verkar riktigt bra!
//

Korn

#59

Postad 26 december 2006 - 14:17

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Har man inte ett rum på minst 6x6 meter tror jag att man skall köpa stativarna istället
Annars får man inte ut vad Mentor kan ge. Då kan man lika bra stanna kvar vid Ikon 5 eller 6
som inte kräver så stor yta att breda ut ljudet på.

MaVeRiC :(

#60

Postad 26 december 2006 - 22:27

BiggestMike
  • BiggestMike
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Någon som vet när mentor 8 ska komma ut på marknaden?

#61

Postad 27 december 2006 - 00:05

Unregistered1082
  • Unregistered1082
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0
Det finns väl inga direkta datum, men den kommer säkert innan sommaren... hoppas att ikon 8:an kommer samtidigt eller tidigare.

/Wecco

#62

Postad 27 december 2006 - 00:28

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

  • 406 inlägg
  • 0

Man skall nog se till att ha ett tillräckligt stort rum för dessa, då ljudet enligt h&M skall vara ganska bastjockt, porten sitter dessutom på baksidan av högtalaren, vilket borde betyda typ en meters avstånd från bakväggen..

<{POST_SNAPBACK}>

Basporten i sig behöver bara någon decimeter för att andas fritt. Du vet väl att högtalaren är rundstrålande vid låga frekvenser så att port- och elementplacering inte spelar särskilt stor roll? Avståndet mellan högtalare och vägg påverkar i huvudsak vid vilka frekvenser väggreflexen är i fas med högtalarmembranet/direktljudet.

#63

Postad 02 januari 2007 - 10:48

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0

Har man inte ett rum på minst 6x6 meter tror jag att man skall köpa stativarna istället
Annars får man inte ut vad Mentor kan ge. Då kan man lika bra stanna kvar vid Ikon 5 eller 6
som inte kräver så stor yta att breda ut ljudet på.

MaVeRiC :D

<{POST_SNAPBACK}>


Ikon och Mentor anser jag vara av helt olika rang. Diskanten i Ikon är inte ens i närheten av Mentors och jag tycker inte alls Ikon är värd sina pengar - jag skulle köpa andra hgtalare om jag skulle lägga ut de pengarna.

Och jag tror inte det är några problem med Mentor 6 i ett normalt (ca 20kvm) rum då jag har provlyssnat dessa i just ett sådant rum. Däremot kanske man skulle föredra stativaren i små rum (<15kvm).

#64

Postad 02 januari 2007 - 12:28

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Ikon och Mentor anser jag vara av helt olika rang. Diskanten i Ikon är inte ens i närheten av Mentors och jag tycker inte alls Ikon är värd sina pengar - jag skulle köpa andra hgtalare om jag skulle lägga ut de pengarna.


<{POST_SNAPBACK}>


Man får tycka vad man vill bara det är väl underbyggt med ett antal lyssningstimmar
och med rätt utrustning.

Jämför du Ikon med de du har på bild i ditt galleri, så är Ikon helt outstanding
kan man ju säga då .. :D Tom Ikon 1 har ju bättre diskanter än vad som finns
på dem. :(

Ikon o mentor har i princip exakt samma diskant ...
Skillnaden ligger mer på lådan, delningsfilter och några andra små detaljer
enligt Dalis pressvisning på mässan i London.

Om du nu tycker att Ikon är kass, skall du absolut inte köpa ett par mentor
för 24.000 kr ( ikon 6 kostar ca 10.000 kr ) Mentor skiljer sig inte allt
för mycket från Ikon i det lilla jag har hört. Men det skiljer och det låter bra.

MaVeRiC :D

Redigerat av Unregistered1103, 02 januari 2007 - 12:34.


#65

Postad 02 januari 2007 - 12:30

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
dubbelpost

Redigerat av Unregistered1103, 02 januari 2007 - 12:32.


#66

Postad 02 januari 2007 - 15:45

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Nja, smaken är som baken. Det jag kommer ihåg av Evidence högtalarna så nog tyckte jag att de var bra mycket bättre än Ikon. Men smaken är som baken som sagt och mitt lyssningsminne kanske inte jättebra alla gånger. Men nog var känslan när jag lyssnade på Evidence mycket mer positiv än med Ikon 6.

#67

Postad 02 januari 2007 - 19:22

Steppo
  • Steppo
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0

Ikon o mentor har i princip exakt samma diskant ...
Skillnaden ligger mer på lådan, delningsfilter och några andra små detaljer
enligt Dalis pressvisning på mässan i London.


Det stämmer inte. Alla element är helt nyutvecklade för Mentor serien.
Enligt Lars Worre, akustikingenjör och chef på DALI (sades på Mentor demo på HiFi klubben i västerås i höstas)...


/Steppo

#68

Postad 03 januari 2007 - 00:38

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Ikon o mentor har i princip exakt samma diskant ...
Skillnaden ligger mer på lådan, delningsfilter och några andra små detaljer
enligt Dalis pressvisning på mässan i London.


Det stämmer inte. Alla element är helt nyutvecklade för Mentor serien.
Enligt Lars Worre, akustikingenjör och chef på DALI (sades på Mentor demo på HiFi klubben i västerås i höstas)...


/Steppo

<{POST_SNAPBACK}>


Skruva isär den får du se .. hur lika dem är .. men det kan ju sitta en komponent extra
i dem .. vem vet .. :rolleyes:

Ja, smaken är som baken delad och evidence har gjort sitt .. :rolleyes:

MaVeRiC :rolleyes:

#69

Postad 03 januari 2007 - 11:02

Steppo
  • Steppo
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0

Ikon o mentor har i princip exakt samma diskant ...
Skillnaden ligger mer på lådan, delningsfilter och några andra små detaljer
enligt Dalis pressvisning på mässan i London.


Det stämmer inte. Alla element är helt nyutvecklade för Mentor serien.
Enligt Lars Worre, akustikingenjör och chef på DALI (sades på Mentor demo på HiFi klubben i västerås i höstas)...


/Steppo

<{POST_SNAPBACK}>


Skruva isär den får du se .. hur lika dem är .. men det kan ju sitta en komponent extra
i dem .. vem vet .. :rolleyes:

Ja, smaken är som baken delad och evidence har gjort sitt .. :rolleyes:

MaVeRiC :blink:

<{POST_SNAPBACK}>


Ja ja Ikon är bäst... :rolleyes: Han som designade diskanten har så klart fel...

#70

Postad 03 januari 2007 - 18:08

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Jag skojar lite med er, eftersom att någon sågade Ikon vid fotknölarna ett par inlägg tillbaka
och det skall man absolut inte göra om man skall gilla Mentor

För hur mycket det skall vara nyutvecklat så är det exakt samma konstruktion
som sitt i Mentor som sitter i Ikon. Om de sedan innehåller en annat metall från
Mars eller papper från amasonas, så ser de precis likadana ut.

MaVeRiC :D

#71

Postad 03 januari 2007 - 23:18

Unregisteredd9379aaf
  • Unregisteredd9379aaf
  • Lärjunge

  • 379 inlägg
  • 0
Då både kabinett, bas/mellanregister, delningsfilter samt diskantmodul är olika
i Mentor och Ikon så är fel att säga att det är samma konstruktion.

Det är egentligen bara utseendet som är likt.
Kan dock hålla med dig om att det är samma typ av karaktär på ljudet,
men det dubbla priset märks av i både ljudkvalitet och byggkvalitet.

#72

Postad 05 januari 2007 - 09:00

Unregisteredb9157b13
  • Unregisteredb9157b13
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Tog en tur förbi hifi-klubben igår och provlyssnade bland annat Mentor. En bra bit över min budget men jag blev ändå riktigt sugen. Dom påminner som sagt om Ikon i karaktären men jag upplevde det som att allt Ikon gör bra gör Mentor mycket bättre (fattas bara med tanke på prisskillnaden). Utseendet och känslan är i mina ögon riktigt lyckad, den andas exklusivitet.

#73

Postad 05 januari 2007 - 10:30

Unregisteredac95974e
  • Unregisteredac95974e
  • Forumräv

  • 655 inlägg
  • 0
Jepp - var oxå inne och lyssnade härom veckan. Gillade vad jag hörde när Ikon kom för något år sedan och det känns som Mentor har allt som Ikon har och lite till. Lite mer av det goda, mer kontrollerat och lite mer värme. Där Ikon känns lite vass och spretig lät Mentor mer avrundad utan att bli dov.

Har funderat på Ikon 7 en längre tid, men kanske ett par Mentor som frontar vore ett alternativ.

Får drömma vidare ett tag...

//erikli

#74

Postad 05 januari 2007 - 13:12

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Precis så kände jag också när jag lyssnade på dem och bäst blir säkert även dem
precis som Ikon om de slipper drivas med denon utan istället något av typ Arcam, Cambride,
Primare eller vad man nu kan hitta på. Men som sagt skillnaden i pris på en en Ikon 6
och Mentor 6 är ganska stor, så det får vara en framtids grej att byta ut Ikonerna.

MaVeRiC :)

#75

Postad 06 januari 2007 - 10:00

Cedric
  • Cedric
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Ja nu kanske Mentorn får Helicon att gå ned i pris för den här nya mentorn är en förbaskat bra högtalare tight och fin bas, högtalarn låter som om den var 3 ggr så stor mycket tack vare hybrid diskanten, det här är svårslaget vid den här pris nivån det ska bli kul och se om det kommer något märke som kommer att kunna konkurera med denna, dessutom behöver inte mentor 6 det värsta i elektronik den spelar skjortan av dina kompisar i alla fall.

Dali har verkligen försökt att ge folket en high end högtalare och jag undrar om dom inte banne mig har lyckats också. För några år sen var det inte många som hade projektor idag och i alla fall på minhembio.com finns det 16 åringar som har just det, saker och ting börjar att röra sig.

Mvh

Cedric. :wub:

#76

Postad 15 januari 2007 - 00:39

Unregistereda689fd5c
  • Unregistereda689fd5c
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0

....

Det är också därför det inte ikon finns i träutförande, diskantmodulen kostar en del...

....

/Steppo

<{POST_SNAPBACK}>


Ja den tycks inte vara gratis, till helicon tar dom 4600:-/st för dessa som reservdel, står i valet och kvalet hurvida jag ska byta en sådan. Små hål i dome diskanten på en 400W men jag överväger att byta diskantmodul med en bakhögtalare...

Tip of the day: "Keep the f**ing cats of your Helicons" :)

#77

Postad 15 januari 2007 - 09:13

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0

Jag skojar lite med er, eftersom att någon sågade Ikon vid fotknölarna ett par inlägg tillbaka
och det skall man absolut inte göra om man skall gilla Mentor

För hur mycket det skall vara nyutvecklat så är det exakt samma konstruktion
som sitt i Mentor som sitter i Ikon. Om de sedan innehåller en annat metall från
Mars eller papper från amasonas, så ser de precis likadana ut.

MaVeRiC B)

<{POST_SNAPBACK}>


Hoppla hoppla... här är det ngn som har dragit på överväxeln... :D
Tar de flesta kommentare med en klackspark då man får tycka vad man vill! Fast jag blev inte så förvånad att se att du äger ett par Ikon Maverick.... :)

Om jag skall vidareutveckla min tanke om Ikon vs Mentor så får jag väl säga såhär: Jag sågade inte Ikon vid forknölarna, bara vid bröstkorgen ungefär... :)

Det jag gillar med Dali är deras lugna spelstil med en balans från de låga frekvenserna till de högsta. Inget som spretar eller sticker ut, bara ett lugnt och detaljerat ljud som får en att småle...

Detta fåniga leende hade jag när jag lyssnade på Mentor - eller det var kanske mer ett fånigt flin! När jag lyssnade på Ikon så hade jag inget leende alls utan mer ett förvånat/besviket uttryck i ansiktet. Den där balansen som jag vill ha fanns inte där - diskanten spretade och stack ut. Jag tyckte den var skrikig.

Men nu har jag ju inte suttit och jämfört dom head to head i oändlig massa timmar utan det var vid olika tidpunkter där humör, antal speltimmar, geografi, elektronik, kablar, skivinspelningar samt ifall det är fullmåne elelr inte spelar in... Det var på samma butik som jag lyssnade och på samma elektronik (samma märke iallfall...) så geografin är i synk och likaså elektroniken. Kablarna har jag ingen aning om de var desamma och inte heller hur månen stod eller hur många timmar de olika högtalarna hade fått. Det kan ju tänkas att jag lyssnade på ett par oinspelade Ikon och isåfall är ju jämförelsen värdelös - kanske får ge dom en ny chans.

Men jag brukar lita på mitt ljudminne men framförallt på min känslor. Mentor GILLADE jag men inte IKON. Och jag diskuterade lite med försäljaren och han hade ungefär samma ådikt som jag - han gillade inte heller Ikons diskant - fast jag vet att den killen har Helicon hemma så det kanske inte säger så mycket... :)

Och om jag jämför med mina Evidence så tycker jag att mina Evidence faktiskt står sig bra fortfarande - det är ju inte för inte som de inte har ersatts förrän nu! Och de är inte Ikon som ersätter dom utan det är Mentor!! :D
Sedan om jag ska byta ut dom ska det vara till högtalare som ger MYCKET mer för pengarna - jag köpte mina begagnade så de ger löjligt mycket för pengarna tycker jag.

Men det finns ju en anledning (förrutom ren nyfikenhet och intresse) att jag lyssnar efter nya högtalare. Det jag har saknat med mina Evidence är en bättre diskant, helst skulle jag vilja se Aurum Cantus G1 banddiskant i dom - den är riktigt mysigt detaljerad och inte alls spretig och skrikig. Och Mentors hybriddiskant kommer ganska nära G1:an -

Om man nu tycker att Ikon och Mentor låter lika bra eller bara att ikon är bäst för pengarna så är det ju inte att prata omutan då är det bara att köpa Ikon. JAG gillade dock inte Ikon - jag trodde jag skulle kunna hitta en billig ersättare till mina högtalare i dom men då köper jag hellre Audiovector K-Signature, Focal Chorus 816 eller Kef IQ9 som ger det ljud som JAG är ute efter.

Alla har vi olika ljudideal och inget är mer rätt än ngt annat. Jag respekterar om ngn tycker si eller så och jag försöker inte trycka på att mitt ljudideal är det rätta.

Kostruktionsbiten vill jag inte diskutera då jag inte är insatt i vad skillnaderna är. Men det lät allt annat än likt och ngt måste de ju ha gjort för att dubbla priset... :(

Nog om det nu!

Fler som har lyssningsintryck av Mentor? :D

Redigerat av Matsen, 15 januari 2007 - 10:25.


#78

Postad 15 januari 2007 - 10:38

janank
  • janank
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0
Jag var inne på Hifiklubben i Torsdags och lyssnade på Dali Mentor 6 och blev imponerad av vilket mjukt och lent ljud som de förmedlade.Nu spelar säkert kringutrustningen en stor roll för de körde med Denon DCD 2000AE Lyngdorf förförstärkare med rumskorrektion,Classè Delta förstärkare.Skivan som det spelades på var Dalis demoskiva. Jag upplevde ett bra djup på basen och ett bra mellanregister som lindades in i en mjuk diskant.Helt enkelt ett bra ljud!Man får ju ett habegär skapat av provlyssningen :) .Detta var mina intryck .

#79

Postad 15 januari 2007 - 13:37

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Nu spelar säkert kringutrustningen en stor roll


Helt riktigt.. kringutrustningen spelar mycket stor roll

Har man en dålig cdspelare eller en förstärkare som ger ett speciellt ljud
får man ju en variant på en högtalare. Har man tvärtom, får man en annan.

Som ett exempel kan jag ta..

Jag var i Danmark och hade glädjen att få en demo gjord av Mr.Lyngdorf Själv.

Han hade satt upp sin superanläggning och till denna hade han sina bas/mellanregister
högtalare vänster och höger hörn.. En bit fram hade han anläggingen och på vars en sida
om denna hade han placerat ett par IKON 1 som han bara körde "den enkla" diskanten
på.. Av alla högtalare hade han valt just dessa. Det stod ett par Mentor vid sidan av och naturligtvis
kunde han använt diskanterna på dessa, men han ville väl visa vad hans grejor går för.

Han körde olika kända låtar och slog av och på de olika elementen för att visa vad vart och
ett gjorde i det totala sammanhanget. Snacka om imponerande.

Då kan man ju bara drömma om hur bra det skulle bli med ett par Mentor 1 :P

Jag skall spara och köpa ett par Mentor 6 ... men det får bli en annan dag :)

Men då för de nyutvecklade bas och mellanregisterna, som man lagt en hel del
nytt på förutom att man lagt ganska mycket pengar på träarbetet som gör att
det kostar mer än det dubbla mot ett par Ikon 6.

MaVeRiC :P

Redigerat av Unregistered1103, 15 januari 2007 - 13:38.


#80

Postad 15 januari 2007 - 15:11

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
Lyngdorf är en duktig kille med många intressanta idéer - lät som en intressant demo som man själv gärna hade velat se/höra! Han kommer väl tyvärr inte på Hifimässan i år... Hoppades på det!!

Ska låna hem lite högtalare när jag väl närmar mig ett byte och då kommer nog Mentor vara en av dom som får åka SAAB... För det är först hemma med sin egen elektronik och miljö som man kan göra en rättvis bedömning. Det är lite trist när man får en högtalare demad med elektronik som man aldrig kommer ha råd med...

Ursäkta för OfTopic:

Mav. om jag förstår dig rätt så menar du att det som gör Mentor bättre än Ikon är de nya bas och mellaregistermembranen. Och att diskanten är lika bra som den som sitter i Ikon?

#81

Postad 15 januari 2007 - 17:32

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Mav. om jag förstår dig rätt så menar du att det som gör Mentor bättre än Ikon är de nya bas och mellaregistermembranen. Och att diskanten är lika bra som den som sitter i Ikon?

<{POST_SNAPBACK}>


Nja .. även diskanterna har fått lite justeringar.. tror att det handlar om att man finslipat lite på
på dem och gjort något bra ännu bättre...

Men i det stora hela, så uppfattade jag Dali på CEC 2007, att tyngden hade lagts
på de andra elementen och just det fantastiskt fina "träarbetet"

Jag skall ta en lyssningsdag, då jag skall gå igenom hela köret så att man
vet vad man skall längta efter och varför..

Ha fortsatt bra dag :)

MaVeRiC :P

#82

Postad 15 januari 2007 - 21:31

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
Men det var ju exakt samma konstruktion? :P

Dali gör trevliga högtalare till vettiga priser, men jag har lärt mig att man gära blir lite "märkesfantast" och fortsätter med det märke man en gång fastnade för. Det är inget fel i det men på sista tiden har jag även märkt att det finns andra högtalarmärken som är väldigt trevliga de med.

Jag kommer förmodlige göra som jag gjorde sist, lyssna in mig på 3-5 olika högtalare som jag vet att jag vill ha och sedan tålmodigt invänta ett fynd på begagnatmarknaden. sist var ajg ute efter Evidence 470 men det slutate med ett par 870 för under nypriset av 470... :P

Vem vet - när jag väl har pengarna och det är dags för nya högtalare kanske man hittar ett par Mentor på begmarknaden... :)

#83

Postad 15 januari 2007 - 22:25

Unregisteredac95974e
  • Unregisteredac95974e
  • Forumräv

  • 655 inlägg
  • 0
Pågar

Audioholics tog en titt på Mentor på CES nyligen

Här är länken

Överlag positive omdömen så långt...

//erikli

#84

Postad 15 januari 2007 - 22:48

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Men det var ju exakt samma konstruktion? :P

<{POST_SNAPBACK}>


Det är som med dambindor och blöjor... ändra en "flärp" så är det en nyhet B)

Min ödmjukhet förbjuder mig att motsäga att det inte har skett en uppgradering av
denna eminenta diskant och för att motsvara en del av den prisskillnad
som råder mellan Ikon och Mentor :lol:

Bra låter det i alla fall :)

Hoppas kunna lägga beslag på ett par innan de är föremål för beg marknaden :P

MaVeRiC :lol:

Redigerat av Unregistered1103, 15 januari 2007 - 22:49.


#85

Postad 16 januari 2007 - 08:02

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
Huvva... Fy på dig Mav. Att jämföra ett par vackra högtalare med blodiga bindor och nerbajsade blöjor - det var inte vad man ville läsa såhär på morgonkvisten :P

Jag ska jämföra Mentor med Helicon 400 ngn dag oxo, Helicon ser man ju då och då begagnad och det är ju en riktigt vacker högtalare!! :)

#86

Postad 26 februari 2007 - 12:02

Marrado
  • Marrado
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Hurdana är Mentor 2:an i ljudet ?
Har nämligen rotel för tillfälet som kan vara aningen ljusa så jag ve tint eom dom skulle passa?

// Marrado :huh:

#87

Postad 08 april 2007 - 00:14

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

  • 1 342 inlägg
  • 0

Hurdana är Mentor 2:an i ljudet ?
Har nämligen rotel för tillfälet som kan vara aningen ljusa så jag ve tint eom dom skulle passa?

// Marrado  :)

<{POST_SNAPBACK}>


Fast ändå på något sätt neutral.
Har jag tid så skall jag ta med mig stärkaren till klubben och testa lite.
Lyssnade på Mentor 6 för första gången idag. Wow! Vilket krispigt ljud.

#88

Postad 08 april 2007 - 13:30

Marrado
  • Marrado
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Hurdana är Mentor 2:an i ljudet ?
Har nämligen rotel för tillfälet som kan vara aningen ljusa så jag ve tint eom dom skulle passa?

// Marrado  ;)

<{POST_SNAPBACK}>


Fast ändå på något sätt neutral.
Har jag tid så skall jag ta med mig stärkaren till klubben och testa lite.
Lyssnade på Mentor 6 för första gången idag. Wow! Vilket krispigt ljud.

<{POST_SNAPBACK}>


Det tycker jag du ska göra. Glöm inte bara att skriva vad du tycker :)
Är ju själv sugen på stativarna.

#89

Postad 08 april 2007 - 17:00

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Sådär... Passade på att göra en officiell tråd av den här nu... hehehe, bättre sent en aldrig.

//Loofy

#90

Postad 11 april 2007 - 15:28

Unregistered33651
  • Unregistered33651
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 0
Någon som hört något om när resten av Mentor serien kommer och vad dom kommer kosta? Mars 2007 stämde ju inte så bra :)

#91

Postad 12 april 2007 - 21:58

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

  • 786 inlägg
  • 0
Var på Hifiklubben idag och lyssnade ett bra tag på Mentor 2 och 6. Började med 6:an. Kringutrusning var Denon PMA-2000AE förstärkare och Denon DCD-2000AE CD-spelare. Otroligt snygga lådor konstaterade jag först. Lyssningsintrycket var ungefär detsamma, det låter snyggt. Väldigt klart med krispig diskant, ibland lite väl påträngande tycker jag, speciellt vid höga volymer. Dock inte i närheten så hårt och påträngande ljud som i IKON serien (lyssnat på 2:an och 6:an). Mellanregistret var mycket öppet och skönt, röster släppte lätt och snyggt från högtalaren. Basen var tight, men inte alls så djup som jag hoppades på. Efter många skivbyten bytte vi till stativaren Mentor 2. Det var först nu jag tappade hakan. Vilken dynamik, det lät ju nästan ingen skillnad mot de betydligt större 6 överhuvudtaget. Nu blev jag riktigt imponerad av basen istället med vetskapen om att det var en stativhögtalare jag lyssnade på. Absolut skönt ljud, dock något för hårt (enligt mig). Jag skulle bli lyssningstrött efter ett litet tag, och så vill jag inte ha det.

Läst mycket gott om B&W CM7 också så tänkte att jag lika gärna kunde testa dem med. De är billigare än Mentor 2 vilket kan ses som både positivt och negativt. Igång med samma skivor igen. O yes är första tanken. Det här låter bra! Krispig diskant, inte alls påfrestande, något mer dämpat mellanregister jämfört med Mentor, men betydligt skönare bas som gav helt annat fundament i musiken. Dessutom är de riktigt läckra (utan fronttyg då)! Ett något mer öppet mellanregister hade jag gärna hört, men det lät inte på något sätt dåligt, tvärtom. Det kom som en klart positiv överraskning då jag tidigare inte haft mycket över till B&W (tänker då främst på 600-serien som jag inte gillat alls). Summa summarum, det lutar åt CM7 om jag ska köpa nåt från Hifiklubben i framtiden!

PS. Säljaren sa att Mentor 1 skulle dyka upp i maj och svarta färgen så sent som augusti...

#92

Postad 13 april 2007 - 00:11

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

  • 2 517 inlägg
  • 0
Håller själv ögonen både på CM7 och Mentor2. Bara lyssnat på CM7 än och tyckte de lät bra, ska lyssna på Mentor2orna imorrn! :)

#93

Postad 15 april 2007 - 12:35

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

  • 2 517 inlägg
  • 0
Har varit och lyssnat nu, Mentor 2 lät skitbra. Cm7orna får nog känna sig slagna. I alla fall för min del, just nu står valet mellan Audiovector Mi1 Super eller Signature och Mentor 2. Alla 3 lät ruskigt bra. :blink:

#94

Postad 15 april 2007 - 13:49

stewed
  • stewed
  • Lärjunge

  • 478 inlägg
  • 0
Det låter lovande, wickerman! Jag har själv spanat in Mentor 2, fast jag har inte provlyssnat dom än... Törs inte göra det förrän lönen kommit. :blink:

#95

Postad 17 april 2007 - 19:46

Unregisteredaa73c0e8
  • Unregisteredaa73c0e8
  • Forumräv

  • 911 inlägg
  • 0
Var inne idag hos Hifiklubben.

Prio nr 1 var att lyssna på B&W 704 & B&W 804. Dessa drevs med NAD M55 + NAD M3.

Lyssnade först på 704 och det kändes mest som Jaha... <_< Det fanns inget tryck i basen. Var så tillbaka hållen. Diskant & bass/mellanregister var väldigt bra däremot. Det skar inte i örona och de var inte allt för påträngande. Enligt mitt tycke så var detta en väldigt tråkig högtalare.

Sedan var det dags för 804. Tycker om diskant & bass/mellanregister som ovan! Över till basen. Visst det fanns ett bättre drag/tryck i denna men ändå så tycker jag att basen är alldeles tillbaka hållen även på denna. Även 804 ÄR en tråkigt högtalare enligt mig. Ljuden är tråkigt, musiken blir tråkig.

Verkar som att B&W är inget för mig.


Inatt så satte jag här o läste just denna tråd så då passade jag även på att lyssna på Dali Mentor 6.
Dali Mentor 6 drevs med THULE DVA250B + THULE IA100 (nästan säker på att det var denna)

Första låten med dessa högtalarna så blev jag helt såld :) & flera låtar som rullade på ju mer in snöad blev jag. Mentorns hybriddiskant är helt underbar. Bas/mellanregister där fanns "det" som B&W 704 & 804 saknar. Fylligheten i basen! Jag ville bara lyssna mer men tyvär så gick tiden ut på parkeringen så jag var tyvär tvungen att lämna dem..

Denns serie vill jag se/höra mer utav när de fyller på med lite flera modeller. För mig så står Dali Mentor väldigt högt i kurs. Jag rekommendera starkt att lyssna på Mentor, inget som man ångrar :) ...


Mvh

#96

Postad 21 april 2007 - 16:56

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Kopplade Mentor 1:an till Tråden nu oxå - hittade en recention på den oxå som finns länkad om man klickar in sig på mer information om modellen.

Vi har dock inte fått in något sånt här par än... Hojtar till när gbg:are kan lyssna på den.

//Loofy

#97

Postad 22 april 2007 - 22:33

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Är det fortfarande ingen som köpt ett par ?

#98

Postad 22 april 2007 - 22:37

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
https://www.minhembi...tbilder/122218/

Hmm, personligen skall jag säga att i början tyckte jag inte om Mentor... Men i går när jag lyssnade liiite mer kritiskt så föll verkligen allt på plats!!

Denna är helt grym alltså, och kommer finns med på min shortlist över tänkbara uppgraderingar, (Tillsammans med: ((mentor 5?), mentor 8, Helicon 400, B&W 703, 805S och 804S)

Tycker den är helt grym...

Jag la till en video i första inlägget tidigare i dag på en intervjuv.

Edit:
Postad bild
Jag vet inte vad tanken är med modellen näst längst upp till höger är? Den verkar inte ha någon motsvarighet i andra Dali-serier?

//Loofy

Redigerat av Unregistered42611, 22 april 2007 - 23:07.


#99

Postad 23 april 2007 - 16:17

Unregisteredaa73c0e8
  • Unregisteredaa73c0e8
  • Forumräv

  • 911 inlägg
  • 0
Vill väldigt gärna jämföra Mentor 6 & Mentor 8!
Så Mentor 8 får gärna komma, tack.. Även centerhögtalare kan få gilda in på svenska marknaden.


Mvh

#100

Postad 23 april 2007 - 16:21

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Kommer absolut hojta till här när vi fått in dessa i butikerna i göteborg så ni slipper springa i onödan. :ph34r:

Personligen så tror jag Mentor 5:an kan bli riktigt bra alternativ för de små rummen oxå. Mentor 6:ans pondus kan kanske bli lite väl att ta i i ett mindre rum (typ under 20-22 kvm eller så...)

En fortsatt spontan känsla är då att Mentor 8 kommer behöva ha ett ganska stort rum..

Men ovan är bara spekulationer då jag (givetvis hehe) inte lyssnat på högtalarna än.

//Loofy



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.