Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Technotrend DVB-S2

86 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 December 2006 - 09:35

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0

Vad händer om du manuellt tunar det i transedit, får du in transpondern då och kan få info om den?

Ränderna beror på felaktig deinterlacing, kan vara taskiga codecs, ditt kort bör må bäst av Purevideo dock.

<{POST_SNAPBACK}>

Tjena.

Jag höll på hela kvällen igår med DVBViewer & Transedit hittar mycket riktigt alla dessa kanaler och det går att föra över dom till kanallistan i DVBViewer. Dock får jag forfarande inte in dessa i just DVBViewer. Jag får helt enkelt ingen signal på dessa vilket är märkligt då jag får in dessa i TT-mediacenter.

Jag hade 'ränder' vid snabb panorering i TT. Detta fick jag bort genom att ändra till 'Force Blob' tror jag det hette :-) under option DDRAW. För mig fungerar Discovery HD + Voom rätt bra men just SVT-HD hackar fortfarande. Detta i sig kan bero på den mycket höga dataströmmen som SVT skickar ut (runt 20 mb/sec) denna är lägre på dom andra kanalerna. Canal HD-kanalen som är en DVB-S kanal i Mpeg2 är det inga problem med.

Jag jämförde också ordenligt med min andra HTPC som kör FireDTV DVB-S och kunde återigen konstaterat att kombinationen FireDTV+Mytheater ger en mycket bättre bild än Technotrend & TT-mediacenter eller DVBViewer. Specielt på vanliga SD kanalerna syns det stor skillnad. Även om en del inte tror det kan jag nästa svära på att kvaliteten på just mottagarna är boven i det hela. D.v.s FireDTV är en mycket bättre mottagare än just Technotrendkortet.

Eftersom jag håller på med detta som rena teknik-projekt kommer jag också skaffa mig en HVR-4000 kort när deras 'smart CI' kommer. Där skall enligt info själva avkodningen av mpeg4 strömmen ske på kortet vilket bör ge en mer stabil bild på HD-kanalerna.

Jag har erfarenhet av Hapu...kort sedan tidigare (deras analoga PVR 350) och det har fungerat bra och gav mycket bra bild för att vara analog. Så förhoppningsvis kanske detta kortet är en starkare kandidat till bra bild. Det ända som oroar mig är att det på komplett står att 'smart CI' skall funka med canaldigital i Norge.....där bor ju inte jag :)

Har någon input till DVBViewer eller förbättringar för mig på just SVT-HD i TT skriv gärna här.

MVH
Mr x

Redigerat av The Real Mr x, 18 December 2006 - 09:37.

Postad 18 December 2006 - 09:56

Dr Cain
  • Dr Cain
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
Force BOB är väl ok om man skall deinterlaca video, eller inte ens då och absolut inte för film, det man gör att att man smälter iihop båda linjerna vilket ger sämre upplösning men mjuka rörelser. Det bästa för videomaterial är nån form av temporal deinterlacing, har du datorkraft över kan du ju pröva DScaler5-codecet. Annars tycker jag NVidia Purevideo gör ett väldigt bra jobb, även på ATI-kort.

Sedan att bildkvalitén skulle vara bättre på FireDTV-kortet köper jag inte direkt eftersom själva bildkvalitén inte uppkommer förrän efter mpeg2-codec:et. Det måste vara nån codec-kombination/och eller overlay/VMR-combo som gör att det ser "bättre" ut på din andra dator.

http://www.dvbviewer...showtopic=13815 <-- Här står det lite om DVB-S2 och DVBViewer (kanske kräver registrering)

Postad 18 December 2006 - 09:59

Dr Cain
  • Dr Cain
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
edit: dubbelpost

Redigerat av Dr Cain, 18 December 2006 - 10:01.

Postad 18 December 2006 - 10:27

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0

Force BOB är väl ok om man skall deinterlaca video, eller inte ens då och absolut inte för film, det man gör att att man smälter iihop båda linjerna vilket ger sämre upplösning men mjuka rörelser. Det bästa för videomaterial är nån form av temporal deinterlacing, har du datorkraft över kan du ju pröva DScaler5-codecet. Annars tycker jag NVidia Purevideo gör ett väldigt bra jobb, även på ATI-kort.

Sedan att bildkvalitén skulle vara bättre på FireDTV-kortet köper jag inte direkt eftersom själva bildkvalitén inte uppkommer förrän efter mpeg2-codec:et. Det måste vara nån codec-kombination/och eller overlay/VMR-combo som gör att det ser "bättre" ut på din andra dator.

http://www.dvbviewer...showtopic=13815 <-- Här står det lite om DVB-S2 och DVBViewer (kanske kräver registrering)

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för din feedback.

Problemet med den enda Mediacenter som funkar för mig just nu är ju TT och där kan man inte ändra vilken codec som skall gälla. Den enda Codec (H264) som jag har installerad är den som följer med packetet med kortet, d.v.s. Cyberlink 7. Den är även denna Codec jag använder (då mpeg2 varianten) när jag använder DVBViewer och ser att kvaliten är mindre bra jämfört med min andra HTPC. Så det är 3 saker entligen.

- Dels sämre SD bild än mot min andra HTPC där FireDTV/Cyberlink 5 går.
- Dels får jag som sagt inte någon signal i DVBViewer på h.264 kanalerna.
- Dels 'randig-bild' i TT mediacenter om jag inte använder Forece BOB (med lite hack) på H264

Jag ger inte upp utan kommer fortsätta mecka men kan inte säga att jag är direkt ovan med DVBViewer sedan sommarens övningar under VM2006 & SVT-HD:

Som jag skrev tidigare har jag pullver så det räcker med min intel E6600 Dock kanske mitt grafikkort är för tunnt (7600GS) vet inte men det borde vara jämförbart med ett 6600GT.
Så länge man kör all proccessering via CPU (utan DVXA aktiverat) borde ju inte grafikkortet
ha så stor betydelse....

PS: Har fått PM fråna andra som heller inte får in H264 i DVBViewer...

Hälsningar

Postad 18 December 2006 - 11:02

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för din feedback.

Problemet med den enda Mediacenter som funkar för mig just nu är ju TT och där kan man inte ändra vilken codec som skall gälla. Den enda Codec (H264) som jag har installerad är den som följer med packetet med kortet, d.v.s. Cyberlink 7. Den är även denna Codec jag använder (då mpeg2 varianten) när jag använder DVBViewer och ser att kvaliten är mindre bra jämfört med min andra HTPC. Så det är 3 saker entligen.

- Dels sämre SD bild än mot min andra HTPC där FireDTV/Cyberlink 5 går.
- Dels får jag som sagt inte någon signal i DVBViewer på h.264 kanalerna.
- Dels 'randig-bild' i TT mediacenter om jag inte använder Forece BOB (med lite hack) på H264

Jag ger inte upp utan kommer fortsätta mecka men kan inte säga att jag är direkt ovan med DVBViewer sedan sommarens övningar under VM2006 & SVT-HD:

Som jag skrev tidigare har jag pullver så det räcker med min intel E6600 Dock kanske mitt grafikkort är för tunnt (7600GS) vet inte men det borde vara jämförbart med ett 6600GT.
Så länge man kör all proccessering via CPU (utan DVXA aktiverat) borde ju inte grafikkortet
ha så stor betydelse....

PS: Har fått PM fråna andra som heller inte får in H264 i DVBViewer...

Hälsningar

<{POST_SNAPBACK}>

Kort uppdatering efter mitt månadslånga meckande med TT 3200-kortet och alla möjliga programvaror: Technotrend-prylarna ligger nu väl förpackade i en kartong på väg tillbaka till DVBshop.

Eftersom jag köpte detta för att ta in HDTV konstaterar jag att prylarna inte är färdiga. Jag kunde inte få det att fungera stabilt varken med MCE2005, Vista MCE, DVBviewer, MediaPortal eller TT-Mediacenter.

Korta perioder av någorlunda funktion hela tiden avbrutna av kraschade program, omöjligt att få TT-Mediatools att fungera så att MCE kunde hitta kanalerna, hackande H.264 trots gott om CPU-kapacitet, osv.

Det här är definitivt inget för den som vill ha en stabil miljö. Nu lägger jag ner det här och väntar tills det går att få tag i en (stabil) Dreambox 8000, eller ännu hellre ett TV-kort med inbyggd CI som bara tar en kortplats och som har stabilt stöd för DVB-S2 och H.264. Det dröjer säkert minst ett år... och under tiden hinner Canal Digital låsa sina kort till sina egna monopolboxar och så kan vi glömma det här med valfriheten...

Under tiden använder jag Canal Digitals box för att titta på Discovery HD...

/P-O

Postad 18 December 2006 - 11:30

Dr Cain
  • Dr Cain
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
politby: Du ger alltså upp? :)

The Real Mr x:
Jag hade tänkt att vänta tills Linux-stödet kommer igång för detta kortet och köra det mesta genom MythTV etc allteftersom, behöver bara vänta på att dom blir klara med STB0899-drivrutien så man kan använda kortet, just nu funkar bara DVB-S tydligen enligt mailinglistan. Alternativt TT släpper nya drivers som inte dummar sig, men men vi får se som sagt.

Dessutom börjar libavcodecs h264-decoder knappa in på CoreAVC när det gäller snabbhet.

Personligen tycker jag inte om Cyberlink alls, då den la sig själv som "preferred renderer" överallt vilket störde till mina andra Codecs.

Pröva detta annars, kör DVBServer , tuna in SVTHD eller nån annan DVB-S2-kanal och anslut från DVBViewer i din andra dator.

Postad 18 December 2006 - 11:37

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0

Kort uppdatering efter mitt månadslånga meckande med TT 3200-kortet och alla möjliga programvaror: Technotrend-prylarna ligger nu väl förpackade i en kartong på väg tillbaka till DVBshop.

Eftersom jag köpte detta för att ta in HDTV konstaterar jag att prylarna inte är färdiga. Jag kunde inte få det att fungera stabilt varken med MCE2005, Vista MCE, DVBviewer, MediaPortal eller TT-Mediacenter.

Korta perioder av någorlunda funktion hela tiden avbrutna av kraschade program, omöjligt att få TT-Mediatools att fungera så att MCE kunde hitta kanalerna, hackande H.264 trots gott om CPU-kapacitet, osv.

Det här är definitivt inget för den som vill ha en stabil miljö. Nu lägger jag ner det här och väntar tills det går att få tag i en (stabil) Dreambox 8000, eller ännu hellre ett TV-kort med inbyggd CI som bara tar en kortplats och som har stabilt stöd för DVB-S2 och H.264. Det dröjer säkert minst ett år... och under tiden hinner Canal Digital låsa sina kort till sina egna monopolboxar och så kan vi glömma det här med valfriheten...

/P-O

<{POST_SNAPBACK}>

Du har hållit på lite längre än jag märker jag. Jag skall ge det några försök till men sedan
blir det nog samma väg för prylarna som dina. Jag har också enbart köpt detta för H.264 kanalerna.
Min uppfattning är att det är svajigt dock så har jag bara haft en hängning i TT-Medicenter som faktiskt är det mest stabila av all mediacenter jag testat.

Jag vet inte vilken 'hastighet' man sänder H.264-kanaler ute i europa/usa och det är möjligt att dessa kanaler har lägre hastighet än SVT-HD. För en del verkar fått detta kort att fungera bra där ute. Men en viktig sak här att i sommras när man använde FireDTV & Cyberlink/CoreAVC för att titta på VM2006 så fick dom som körde detta en bra bild redan från PC med ADM 64 x2 3800+ och uppåt med ett 6600GT. SVT körde då också ca 20mb/sec.

Jag vet att en del inte tror mig men någonstans verkar hårdvarans kvalitet spela in en hel del...

Postad 18 December 2006 - 12:03

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0

/P-O

<{POST_SNAPBACK}>

Du har hållit på lite längre än jag märker jag. Jag skall ge det några försök till men sedan
blir det nog samma väg för prylarna som dina. Jag har också enbart köpt detta för H.264 kanalerna.
Min uppfattning är att det är svajigt dock så har jag bara haft en hängning i TT-Medicenter som faktiskt är det mest stabila av all mediacenter jag testat.

Jag vet inte vilken 'hastighet' man sänder H.264-kanaler ute i europa/usa och det är möjligt att dessa kanaler har lägre hastighet än SVT-HD. För en del verkar fått detta kort att fungera bra där ute. Men en viktig sak här att i sommras när man använde FireDTV & Cyberlink/CoreAVC för att titta på VM2006 så fick dom som körde detta en bra bild redan från PC med ADM 64 x2 3800+ och uppåt med ett 6600GT. SVT körde då också ca 20mb/sec.

Jag vet att en del inte tror mig men någonstans verkar hårdvarans kvalitet spela in en hel del...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har en Core 2 duo E6400 och kom aldrig upp i högre CPU-last än 50% vid något av de sällsynta tillfällen när jag lyckades få bild och ljud samtidigt på Voom HD, Discovery HD eller SVT2 HD. Med andra ord knappast CPU-prestandan som var boven i detta.

Tror snarare att det hade med CAM-grejorna att göra, det avkodades helt enkelt inte tillräckligt snabbt. Jag hade ju hackande bild även på Canal+ HD med dess vanliga MPEG2.

/P-O

Postad 18 December 2006 - 12:06

Dr Cain
  • Dr Cain
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0

Det är därför jag vill att du streamar över (alternativt spelar in), en sekvens och jämför på samma dator, gärna den med ditt FireDTV.

EDIT: politby: Canal+ HD hackar inte för mig (demotrailers på dagen).

Redigerat av Dr Cain, 18 December 2006 - 12:13.

Postad 18 December 2006 - 12:25

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0

Tror snarare att det hade med CAM-grejorna att göra, det avkodades helt enkelt inte tillräckligt snabbt. Jag hade ju hackande bild även på Canal+ HD med dess vanliga MPEG2.

/P-O

<{POST_SNAPBACK}>

Jag får in Canal+ HD perfekt under TT-Mediacenter (alltid något) ;)
Intressant tanke om CAM:en...läste lite på Tyska siter och dom verkar prata
om detta också....Hmm Dessutom tar det ju en del tid innan TT öppnar upp CAM.
Så din tanke kanske inte e så dum...

Undrar vad jag gjorde i helgen egentligen. Helt plötslig kom jag på att jag satt på jobbet :)

Postad 18 December 2006 - 12:38

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0

Det är därför jag vill att du streamar över (alternativt spelar in), en sekvens och jämför på samma dator, gärna den med ditt FireDTV.

EDIT: politby: Canal+ HD hackar inte för mig (demotrailers på dagen).

<{POST_SNAPBACK}>

Yes Dr C, done that, been there :)
Också jämfört med min ComboBox(STB) från CanalDigital.
And here are the results...

SDTV: (qulitytest SVT 10mb/sec and Canal+Film1 3 mb/sec)
1.FireDTV/cyberlink 5 (old cumputer)
2.Comboboxen
...
8.Technotrend/TT-media center (eller för den delen DVBViewer) (new computer)
Det som skiljer ovan är bruset/kornigheten.

HDTV: (qulitytest Canal+ HD (mpeg2))
1.FireDTV/cyberlink 5 (old cumputer)
...
8.Technotrend/TT-media center(Cyberlink 7) (new computer)
Det som skiljer ovan är bruset/kornigheten.

HDTV: (qulitytest Discovery HD)
3.Technotrend/TT-media center(Cyberlink 7) (new computer)
inget att gämföra med annat än Canatl+ HD och skillnaden är
att man inte får alla bilderna 'hack' även vid flyt saknas 'bilder'

Postad 18 December 2006 - 18:35

Unregistered1b955732
  • Unregistered1b955732
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0
Hos mig fungerar DVB-S2-kanalerna även om det hackar en del. Har en 3,6'a P4 med 6600GT grafikkort, så jag väntar mig heller inte att det skall flyta 100%..
Kör DvbViewer förövrigt.
Funderar nu på att gå "hela vägen ut" och införskaffa en Dual Core Extreme X6800 samt ett 8800 GTX..j-ar om det inte flyter snyggt då.. :)

Tror dock, som skrevs tidigare, att ni som inte får in kanalerna har strul med cam'en..hos mig funkade S2-3200 ihop med Ci sisådär..tog tiid att koda av och allmänt instabilt. Så jag använder inte längre Ci/Cam'en utan kör cardsharing i det egna nätverket, alltså mina CD- o Viasat-kort i phoenixläsare med NewCS på serverdatorn samt WinCSC på HTPC'n. Detta ger många fördelar förutom stabiliteten och snabbheten..

Ang. Bildkvalitet..har inte märkt någon skillnad vad gäller hårdvaran på något av de..hmm..7-8 olika Dvb-kort jag ägt eller provat. Däremot skillnad på codecs, inställningar OCH program..hos mig ger DvbViewer ihop med Nvidia den klart bästa bilden, markant bättre än MyTheatre med samma codec.

Jo just det..med CoreAVC så hänger sig DvbViewer efter 5-10 sek..men Cyberlink fungerar bra.

Postad 18 December 2006 - 18:41

Dr Cain
  • Dr Cain
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
The Real Mr x: Dina bilder funkar inte? (om det är bilder du postat)

Kan f.ö meddela att SmartWi funkade utmärkt med ett DualCA (Conax & Irderto) och TT S2-3200 och en Digiality-Box.

Postad 18 December 2006 - 21:29

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0

The Real Mr x: Dina bilder funkar inte? (om det är bilder du postat)

Kan f.ö meddela att SmartWi funkade utmärkt med ett DualCA (Conax & Irderto) och TT S2-3200 och en Digiality-Box.

<{POST_SNAPBACK}>

Inga bilder postade :-)
Var bara undescore...

Verkar vara softcam som gäller. Kanske skall prova det.
Märkte en annan rolig sak idag. Hade flyttat tillbaka smartcardet till comboboxen och sedan tillbaka.
Fick dra ur hela CI och sätta in det i DVB.kortet igen(sladdarna och så..) för att det skulle funka igen.
Stabild...nja....

Postad 18 December 2006 - 21:50

Dr Cain
  • Dr Cain
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
Mjo softcam verkar inte dumt, men jag orkade inte behöva mecka med season-interface för den vanliga digitalboxen, så detta var nästan enklast.

Konstigt, jag upplever att det funkar väldigt stabilt för mig, om den nån gång inte tunar brukar det funka genom att ta "rebuild graph".

Postad 18 December 2006 - 22:13

Unregistered222df659
  • Unregistered222df659
  • Beroende

• 1236 inlägg
  • 0
med dvbviewer funkar inte CI helt tillfredställande för mig. Har hänt att vid kanalbyten att avkodningen inte satt igång, och vid inspelning så är det skit. TT-mediacenter funkar bra på den punkten, inget att klaga på. (bortsett från avsaknad av dvb-subs/teletext sub, samt dess fula yttre...)

bäst för mig funkar(med dvbviewer):
ncce.dll/ncce.ini i MDplugin-mappen.
softcsa.dll i Plugin-mappen.
MP3.5-brännare i Phoenix-läge.

ncce hittades på comhit.net

Postad 21 December 2006 - 09:54

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0
En liten update:

Har faktiskt fått allt allt att funka dock är det inte 100% stabild.
DvbViewer + TT-Mediacenter, båda funkar.
Installerade om DVBViewer och la på senaste betan över.
Transedit funkar bra att plocka över DVB-S2 kanalerna med(gjorde det tidigare också)

Inspelningen funkar också oberoende om det är MPEG eller .TS baserat.
Spelar upp .TS via MPC (Media Player Classic).

DVBViewer är klart bäst när det gäller modifieringar man vill testa med.
Även SUB är den stora styrkan.

Dock tycker jag kvaliten inte är som den borde vara trots meckande med olika
inställningar (Codecs e.t.c.) I TT-Mediacenter kan man inte direkt mecka med så mycket.
Får fortfarande köra med 'Force BOB' under Cyberlink för att det inte skall bli 'streck' på objekten
och detta gäller oberoende av DVBViewer eller TT-Mediacenter.

Tycker det är såpass stabilt att man kan köra det över JUL med besök...nåja
någon omstart lät det säkert bli.

Tekniknörd som man är kommer jag inskaffa ett HVR-4000 när Smart CI kommer ut på marknaden för att testa(dyrt testande 3000 kr :lol: ) om det blir någon kvalitetsskillnad och
framförallt stabilare.

Hare gött :rolleyes:

PS: Stunning quality on Discovery HD (skit i inehållet, bildkvaliteten är viktigare ;) )

Redigerat av The Real Mr x, 21 December 2006 - 09:56.

Postad 21 December 2006 - 12:48

Dr Cain
  • Dr Cain
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
Kul att du äntligen fick igång idet :unsure:

Jag tycker förresten att du skall ge NVidia Purevideo en chans först, tyckte den gav bättre bild än Cyberlinks motsvarighet, speciellt på videomaterial, film var inte skillnaden lika stor..

Finns ju 30-dagars trial så att du kan pröva det.
http://www.nvidia.co...-223-trial.html

Postad 21 December 2006 - 13:31

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0

Kul att du äntligen fick igång idet :unsure:

Jag tycker förresten att du skall ge NVidia Purevideo en chans först, tyckte den gav bättre bild än Cyberlinks motsvarighet, speciellt på videomaterial, film var inte skillnaden lika stor..

Finns ju 30-dagars trial så att du kan pröva det.
http://www.nvidia.co...-223-trial.html

<{POST_SNAPBACK}>

Thanks Dr C

Skall ta och prova Nvidia och se om det blir bättre!

:blink:

Postad 23 December 2006 - 16:20

Dr Cain
  • Dr Cain
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
Hmm, upptäckte precis att det fanns nyare drivrutiner i TT-mediacenterpaketet på deras hemsida
"TT-Media Center 1.0.7.2 (24.11.2006) (52 MB)"

http://www.technotre...d/download.html

Dom jag körde innan var från augusti, dessa är från oktober.. Kanske hjälper lite :D

EDIT: med dom nya drivisarna verkar kanalbyten funka lite bättre med kanalbyten faktiskt.

Redigerat av Dr Cain, 23 December 2006 - 18:54.

Postad 23 December 2006 - 20:37

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0

Hmm, upptäckte precis att det fanns nyare drivrutiner i TT-mediacenterpaketet på deras hemsida
"TT-Media Center 1.0.7.2 (24.11.2006) (52 MB)"

http://www.technotre...d/download.html

Dom jag körde innan var från augusti, dessa är från oktober.. Kanske hjälper lite :D

EDIT: med dom nya drivisarna verkar kanalbyten funka lite bättre med kanalbyten faktiskt.

<{POST_SNAPBACK}>

Jorå...kör med denna ingen störe förändring.

Jag har tankat ner Nvidia men som du ser dycker inte denna codec upp under H.264
vilket var lite synd. Någon Idé?. Provat en del Mpeg2 codecs också men finner ingen större skillnad.
Dock vore det ju najs om Nvidia finns för H.264 så man kunde testa den mot Cyberlink.

MVH
Mr x

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  H264.bmp   79.58K   65 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  Mpeg.bmp   79.58K   73 Antal nerladdningar

Redigerat av The Real Mr x, 23 December 2006 - 20:40.

Postad 02 January 2007 - 16:58

NIsse Hultin
  • NIsse Hultin
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Technotrend TT-3200.......

OK jag kastar väl mig in i träsket.

Fick mitt kort strax före Jul och tänkte att nu ######r skall det bli HD. Glad i hågen installerar jag kortet på min ASUS-8N-VM bestyckade htpc med en viss farhåga att den kanske är lite i minsta laget för at fixa det här. Men det löpte på ganska bra. De få kanaler som gick att få in från Thor satelliten utan CD-kort funkade alldeles utmärkt. Det var bara CMore-HD som hackade lite, och det var ju det man ville åt...... HD kanalerna alltså. Lånade även ett CD kort av grannen för att testa det jag verkligen var ute efter. SVT HD kanalen. Funkade inte alls. Lyckades visserligen få bild i TT-mediacenter, men det hackade helt bisarrt.

OK ny burk!!! Beställde delar till en Intel PentiumD 3.0 ghz och hoppades på att det skulle räcka.
Tveksamt om det gör det, men jag gjorde en del tester och detta är vad jag kom fram till.

Canal digitals egen CMore HD funkar utmärkt både i TT-mediacenter och DVB-viewer.
TT-mediacenter är i övrigt ett rätt sunkigt program men det nyttjar bägge processorerna vilket inte DVB-viewer verkar göra.

SVT-HD kanalen är ett kapitel för sig. Första gången jag drog igång burken med TT-mediacenter så fick jag ett helt OK resultat med SVT-HD. För första gången ryckfritt och med ljudsynk. Jippiiii. Satt och njöt i säkert 15 min till den vedervärdiga slinga som dom valt att köra när de inte sänder något program. Gick upp och käkade lunch medan grejorna stod och puttrade..... och när jag kom tillbaka så hackade precis som man vant sig vid tidigare. Fan oxå........ OK vi provar DVB-viewer istället:
Den enda codec som inte hackade konstant var CoreAVC, däremot verkar den ta lite tid på sig att avkoda så ljudet ligger ca 1-1,5 sek före. Dessutom nyttjar den som tidigare bara ena processorn.
Skit!!!!

Men det finns lite ljus i tunneln. Jag testade att lägga en ström av SVT-HD på disk för att sedan spela upp den i något annat program. TT-mediacenter fixade att skapa en felfri ström trots att bilden "live" hackade. Sedan spelade jag upp filen i Cyberlinks PowerDVD. Funkade perfekt. Nyttjar bägge processorerna till ca 60% vardera. I TT-mediacenters "fileplay option" funkade det inget vidare. Nyttjar bägge CPU:erna till 98% eller mer. Går i taket m.a.o.
TT-mediacenter är uppenbarligen en liten "soaker" Verkar suga onödigt mycket kräm från maskineriet.

Man faktiskt fråga sig varför SVT med flera valt att köra Mpeg4/AVC H.264 codec.
Canal Digital kör ju gammal hederlig Mpeg2 dessutom i 1080i upplösning mot SVT´s 720p
OK..... SVT kör progressivt, men de kör på ungefär samma bitrate, 15-17 mbit/s så de borde ta ungefär samma bandbredd i överföringen..... eller har jag missat något här???
Mpeg2 strömmen är uppenbarligen mycket lättare att hantera i alla fall.

Frågan är var min sko klämmer någonstans?? Måste jag skotta på med en än värre processor??
Jag vet att PentiumD är lite budget, men blir det verkligen bättre med en Dual Core t.ex.

Vore kul om någon annan kunde dela med sig av sina erfarenheter i ämnet. På något sätt måste vi gå till botten med HD-TV i datorn!!!!

Postad 02 January 2007 - 18:40

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0

Technotrend TT-3200.......

OK jag kastar väl mig in i träsket.

Fick mitt kort strax före Jul och tänkte att nu ######r skall det bli HD. Glad i hågen installerar jag kortet på min ASUS-8N-VM bestyckade htpc med en viss farhåga att den kanske är lite i minsta laget för at fixa det här. Men det löpte på ganska bra. De få kanaler som gick att få in från Thor satelliten utan CD-kort funkade alldeles utmärkt. Det var bara CMore-HD som hackade lite, och det var ju det man ville åt...... HD kanalerna alltså. Lånade även ett CD kort av grannen för att testa det jag verkligen var ute efter. SVT HD kanalen. Funkade inte alls. Lyckades visserligen få bild i TT-mediacenter, men det hackade helt bisarrt.

OK ny burk!!!  Beställde delar till en Intel PentiumD 3.0 ghz och hoppades på att det skulle räcka.
Tveksamt om det gör det, men jag gjorde en del tester och detta är vad jag kom fram till.

Canal digitals egen CMore HD funkar utmärkt både i TT-mediacenter och DVB-viewer.
TT-mediacenter är i övrigt ett rätt sunkigt program men det nyttjar bägge processorerna vilket inte DVB-viewer verkar göra.

SVT-HD kanalen är ett kapitel för sig. Första gången jag drog igång burken med TT-mediacenter så fick jag ett helt OK resultat med SVT-HD. För första gången ryckfritt och med ljudsynk. Jippiiii. Satt och njöt i säkert 15 min till den vedervärdiga slinga som dom valt att köra när de inte sänder något program. Gick upp och käkade lunch medan grejorna stod och puttrade..... och när jag kom tillbaka så hackade precis som man vant sig vid tidigare. Fan oxå........ OK vi provar DVB-viewer istället:
Den enda codec som inte hackade konstant var CoreAVC, däremot verkar den ta lite tid på sig att avkoda så ljudet ligger ca 1-1,5 sek före. Dessutom nyttjar den som tidigare bara ena processorn.
Skit!!!!

Men det finns lite ljus i tunneln. Jag testade att lägga en ström av SVT-HD på disk för att sedan spela upp den i något annat program. TT-mediacenter fixade att skapa en felfri ström trots att bilden "live" hackade. Sedan spelade jag upp filen i Cyberlinks PowerDVD. Funkade perfekt. Nyttjar bägge processorerna till ca 60% vardera. I TT-mediacenters "fileplay option" funkade det inget vidare. Nyttjar bägge CPU:erna till 98% eller mer. Går i taket m.a.o.
TT-mediacenter är uppenbarligen en liten "soaker" Verkar suga onödigt mycket kräm från maskineriet.

Man faktiskt fråga sig varför SVT med flera valt att köra Mpeg4/AVC H.264 codec.
Canal Digital kör ju gammal hederlig Mpeg2 dessutom i 1080i upplösning mot SVT´s 720p
OK..... SVT kör progressivt, men de kör på ungefär samma bitrate, 15-17 mbit/s så de borde ta ungefär samma bandbredd i överföringen..... eller har jag missat något här???
Mpeg2 strömmen är uppenbarligen mycket lättare att hantera i alla fall.

Frågan är var min sko klämmer någonstans??  Måste jag skotta på med en än värre processor??
Jag vet att PentiumD är lite budget, men blir det verkligen bättre med en Dual Core t.ex.

Vore kul om någon annan kunde dela med sig av sina erfarenheter i ämnet. På något sätt måste vi gå till botten med HD-TV i datorn!!!!

<{POST_SNAPBACK}>

Phu...:-)
Det var ett lång inlägg.

Angeånde DVBViewer så finns det ett option för att använda 1 eller båda propparna.
Hoppas det är det som är felet.

Själv är jag rätt nöjd. Ser idag både H.264 & mpeg2-HD kanalerna.
Jag kör:
Asus PWD
Intel E6600
1 gig
7600GS
Cyberlink 7 (för både Mpeg 2 & H.264)

Postad 03 January 2007 - 09:30

NIsse Hultin
  • NIsse Hultin
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Strax efter jag skrivit inlägget hittade jag optionen att köra bägge CPU:erna i DVB-viewer!!!!!
Jag visste ju egentligen att den fanns där, jag hade sett den förut, men det kopplade liksom inte riktigt. Nu skuttar det på mycket bättre, åtminstone vid fileplay. Jag äger inget eget CD-kort så jag vet ännu inte hur det vill sig vid "live" tittande.
Hur kan man skaffa sig ett CD abbonemang tro? Har försökt hos deras kundtjänst men fått kalla handen. Måste ha en godkänd box!!! Korkat!!

Postad 03 January 2007 - 16:56

Unregistered222df659
  • Unregistered222df659
  • Beroende

• 1236 inlägg
  • 0

Strax efter jag skrivit inlägget hittade jag optionen att köra bägge CPU:erna i DVB-viewer!!!!!
Jag visste ju egentligen att den fanns där, jag hade sett den förut, men det kopplade liksom inte riktigt. Nu skuttar det på mycket bättre, åtminstone vid fileplay. Jag äger inget eget CD-kort så jag vet ännu inte hur det vill sig vid "live" tittande.
Hur kan man skaffa sig ett CD abbonemang tro?  Har försökt hos deras kundtjänst men fått kalla handen. Måste ha en godkänd box!!! Korkat!!

<{POST_SNAPBACK}>

får man inte med deras combobox med ett nytt abb? Bara att stoppa ner den i källaren sen (utan att stoppa i kortet)

Postad 03 January 2007 - 22:12

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2789 inlägg
  • 0
Jadu, för att se licensfinanserad HDTV måste man också betal till CanalDigital och använda deras box. Jag tycker vi borde trycka på SVT istället för CanalDigital.

Postad 12 January 2007 - 10:54

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0
Tja.

Kört ett tag nu och rätt nöjd men ser att på just Discovery HD så tappar man
'farten' frames efter ett tag. Detta kan ske mitt i ett tv-program eller när
dom byter till 'reklam-trailern'. Från 24.88 - 24.94 tappas det ner mot 22.60.
Enda sättet att få tillbaka rätt fps är att byta kanal och tillbaka eller göra rebuild
på grafen när man står på kanalen.

Det spelar heller ingen roll om jag använder overlay, vmr7,9

Detta problem finns även ibland på Voom-kanalen men aldrig på SVT HD.

Någon som noterat detta och vad kan det bero på?

Mr x

Postad 27 March 2007 - 09:03

pedro1
  • pedro1
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej,

Har problem med Canal+ Sport HD

Jag kör med Technotrend TT-3200 och DVBViewer senaste ver.
Jag får in alla H.264 kanaler med Transedit, och jag kan se SVT HD och Canal+ Film HD men på Canal+ Sport HD får jag ingen bild.
Det verkar som krypteringen för denna kanal ej fungerar.
Är det någon som har råkat ut för samma problem?

/ral

Postad 27 March 2007 - 14:35

Unregistered015a20cf
  • Unregistered015a20cf
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Antagligen för att den inte ingår i ditt abb

Postad 27 March 2007 - 15:20

pedro1
  • pedro1
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jag har CANAL+ TOTAL och i det paketet skall både Canal+ Film HD och Canal+ Sport HD ingå.

//

Postad 27 March 2007 - 17:00

Unregistered015a20cf
  • Unregistered015a20cf
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Det är samma för mej kan se Canal+film HD men inte Canal+ sport HD
Kan vara ett fel från deras sida altså
Men frågan är om dom uppdaterar alla kort även om man inte har deras HD-box?

Postad 27 March 2007 - 17:32

pedro1
  • pedro1
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Ok det var bra att få veta att det är fler som har samma proplem, jag misstänker att det är som du säger att kortet inte är uppdaterat. Så då får jag ta kontakt med
Canal digital och höra vad de har att säga.

Postad 28 March 2007 - 02:50

Unregistered4085fea2
  • Unregistered4085fea2
  • Forumräv

• 645 inlägg
  • 0
Hej
För att få ab-kortet uppdaterat så måste det väl sitta i CDs-box.
Eller i en enhet som är godkänd av CD.
Och dom är väll nästan bara en.
Är det inte så :)
Jovist är det självklart så.

Redigerat av Unregistered4085fea2, 28 March 2007 - 03:00.

Postad 28 March 2007 - 04:25

Unregistered015a20cf
  • Unregistered015a20cf
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Det räcker med en godkänd Conax-cam

Postad 28 March 2007 - 06:43

pedro1
  • pedro1
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Mitt kort har inte suttit i någon CDs-box på ca. 2 år och de övriga kanalerna har fungerat.

Postad 28 March 2007 - 07:49

pedro1
  • pedro1
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Nu har jag kollat med Canal digital om hur det förhåller sig med abb. för HD.
När man kollar på deras hemsida framgår det att CANAL+ TOTAL inehåller Sport HD och
Film HD, men så är det ej. När jag pratar med dem säger de att Sport HD är ett tilläggs
abb. som kostar 99 kr.

Postad 28 March 2007 - 09:27

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

• 2625 inlägg
  • 0

Nu har jag kollat med Canal digital om hur det förhåller sig med abb. för HD.
När man kollar på deras hemsida framgår det att CANAL+ TOTAL inehåller Sport HD och
Film HD, men så är det ej. När jag pratar med dem säger de att Sport HD är ett tilläggs
abb. som kostar 99 kr.

<{POST_SNAPBACK}>

Jesus vilka nötter..........

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.