Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Projektormässa i Stockholm, 7-9 november

202 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 10 november 2006 - 20:16

navjo
  • navjo
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Hmmm,

Skulle köpa projektor nu, men så visar det sig att taket läcker och jag måste lägga nytt tak.

Nästan 100.000 går det på, så gick det med den projektorn :wub:

Man hade fått en väldans fin projektor för de pengarna, speciellt som det verkar va fina mässpriser i helgen... ;)

Man får väl sitta här och sukta ett tag till då...

Vore kul att höra fler intryck från mässan, låter som den är väldigt välarrangerad.

// John

#52

Postad 10 november 2006 - 20:17

navjo
  • navjo
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0

Hur var den nya Screen Research-duken?? De ska tydligen göra bra dukar. På mässan släpper de en ny duk som inte är perforerad.

<{POST_SNAPBACK}>


Den är RIKTIGT bra, faktiskt en av de sakerna som imponerat mest på mig som jag inte förväntat mig. Är den bästa duk jag sett som inte är en Stewartduk. Bra pris/prestanda också.

<{POST_SNAPBACK}>


Vad är det för pris på duken? var kan man läsa mer om den?

// John

#53

Postad 10 november 2006 - 20:34

Unregisteredf3d43c18
  • Unregisteredf3d43c18
  • Användare

  • 249 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja ha en date med tjejen som demade Epson TW700:an :wub:
Mycket trevlig och söt tjej!

Tack för en grym grym mässa alla ni som jobbat med den, otroligt snyggt, sjukt bra gjort!!!

Redigerat av Unregisteredf3d43c18, 10 november 2006 - 20:34.


#54

Postad 10 november 2006 - 21:23

Unregistered94c655a8
  • Unregistered94c655a8
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Rackans bra pris på Epson TW700,
men kan inte fatta det här med ölpumpen,
förutsätter de att alla vi olika projektornördar,
gillar att titta på Sagan om ringen för femtioelfte gången
kikandes efter rörelseoskärpa med en ölsejdel på magen, eller?

Min enda slutsats:
Det kommer bli många annonser på blocket kommande vecka
där folk på olika, säkert riktigt finurliga, sätt försöker bli av med sina Draught Master :wub:

#55

Postad 11 november 2006 - 09:37

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0

Vad är det för pris på duken? var kan man läsa mer om den?

I denna nyhet finns en del information :P

#56

Postad 11 november 2006 - 16:54

Prism
  • Prism
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0
Är precis hemkommen från mässan och den var verkligen bra arrangerat, det enda jag kunde klaga på var bristen på p-platser :P

Jag tillbringade mesta dels av tiden i rummet där man presenteade alla nya 1080p projektorer så som Sony VW-50, Mistsu 5000 och sharp 21000 samt flång nya Panasonicen 1000.

Alla dessa projektorer matades av samma material från en Toshiba HDDVD vilket gjorde jämförelsen lättare. Dock så saknade jag faktisk upplägget från förra mässan där alla projektorer och TVs matades från en och samma HTPC som visade HD, SD & DVD i en lång slinga vilket gjorde det lättare att jämföra alla produkter med exakt samma material. Hoppas att det kommer tilbaka.

Under visningen av 1080p projektorerna så berättades en del om bakomliggande teknik vilket var intressant att höra och framför alla vad som skilljer dessa åt rent tekniks. När jag satt i bilen på väg hem så dividerade jag och tjejen om vilken som var bäst och då kom jag fram till följande rangordning vilket jag inte har väg in priset som en faktor.


1. Sharp 21000 Här var det inget snack om saken vem som var kungen när det gäller att leverera bäst bild. den hade helt klart bäst svärta och en kontrast som dom andra projjarna bara kan drömma om B), Är man inte känslig för rengbågar vilket jag är men ändå tycket att det var på helt rätt nivå även för mig så är detta helt klart den bästa projjen då den var bäst på skärpa, färger, kontrast & svärta. Den som dock talar emot den var att den framstod som en hårfön jämfört med dom andra projjarna och då ska man tänka på att det var inte helt tyst i rummet under visningen.

2. på andra plats så kom Sony VW-50 som hade helt klar bättre svärta än både Mitsu och panasonicen. Samtidigt så upplevde jag att även den hade bättre tryck i bilden vilket säkert hjälptes av att färgerna var mera mättade jämfört med dom andra projektorerna. Svärta var inte så långt ifrån Sharpen.

3. Här kom Mitsun då den tyvärr eftersom jag hade hoppats på att den skulle spöa Sonyn då den tyvärr inte hade alls lika bra svärta men för övrigt en väldigt bra bild.

4. På jumboplats hamnade Panasonicen som tyvärr jämfört med ovanstånde projektorer hade sämst svärta, smoothscreen vilket gjorde bilden oskarp samt att LCDteknikens nackdel hade den tydligt spår av med en hinna över bilden.

Okej, vad händer om man då tar med Priset som en faktor?
Eftersom dom kostar från 39.000 till 69.000kr så är det storspännvid vilket är mycket pengar och göra att rangordningen blir annorlunda:

1.Sony hade den näst bästa bilden och ljudnivån var mycket bättre än Sharpen vilket jag tycker är viktigt för att inte glömma cirka 20.000kr billigare

2. Mítsun kommer här på andra plats och en stor anledning är priset 39.000kr då den har klart bättre bild än panasonicen och även är 10.000kr billigare.

3.Sharpen som med sin helt grymma bilden skulle ha kommit högre upp om det inte vore för ljudnivån som är väldigt högt jämfört med dom andra.

4. Igen så hamnar Panasonicen på sista platsen och jag tycker att den är helt fel prissatt då den är inte är värd 50.000kr, det skulle ha varit intressant att jämföra den mot dom senaste 720p projektorerna då jag tror att dom inte är så långt ifrån. Upplösningen är som vanligt inte allt.

Innan jag släpper tangetbordet för en smarrig lördagsmiddag så vill jag tacka Hembiocenter som har ordnat en kanon mässan!

Redigerat av Prism, 11 november 2006 - 16:56.


#57

Postad 11 november 2006 - 18:22

fkjellberg
  • fkjellberg
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Tjena!

Nån som va på mässan och såg om det var nåt bra pris på Sony VPL-HS60?

Tack för ett svar

#58

Postad 11 november 2006 - 18:30

gyllis
  • gyllis
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0

Tjena!

Nån som va på mässan och såg om det var nåt bra pris på  Sony VPL-HS60?

Tack för ett svar

<{POST_SNAPBACK}>


Mässpris HS60:
1. proj 14490 kr (istf 15900)
2. proj + Plano duk 200x113 19990 kr
2. proj + pro screen duk 190x107 16590 kr

#59

Postad 11 november 2006 - 20:13

gyllis
  • gyllis
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Först och främst ett stort tack till Mattias och Björn på www.hemmabiocenter.se som hade arrangerat detta!

Sedan ett jättetack till Jakob från www.therock.se som var en excellent pedagog i rummet där Pearl, Sharp 21000, Mitsu 5000 och den nya pannan visade. Jakob svarade kunnigt och "neutralt" på alla frågor. Mässans stora behållning!

Sedan vill jag säga att jag håller med allt om det "prism" skriver ovan. Värt att notera var att Mitsubishi 5000 hade bättre skärpa än Pearl men båda var klart efter Sharpen i skärpa (och kontrast förstås).

#60

Postad 12 november 2006 - 07:32

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0
Instämmer med ovanstående talare! Mycket bra mässa! Lagom med folk och bra visningsrum!

Min förhandsbeställning av HC5000 ligger kvar! Blev en ramspänd ADEO också.

#61

Postad 12 november 2006 - 11:54

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Grymt bra ordnad mässa! Fantastiskt trevliga och kunniga människor!

Väldigt, väldigt trevligt tillställning efter stängningsdags också. Bra seminarium och skojiga visningar (synd man inte kunde stanna längre bara). Alltid kul att få chansen att höja sin kunskapsnivå lite mer. :P

Angående prisms braiga sammanfattning av 1080-projektorerna;

- Jag skulle faktiskt sätta Mitsun högre än Sonyn just pga dess mycket bättre skärpa och billigare pris. (Kanske kan vara värdefull info för någon som funderar där ute, vem vet.)

- Panasonicen var absolut sämst och snudd på helt värdelös alla kategorier (:lol:), dock så insåg Jacob senare att han uppgett fel pris på den. Den var satt till ca 45000 och itne 50k. Bara så ni vet :D Den är ändå i närheten av värd de pengarna jämfört med de andra.

#62

Postad 12 november 2006 - 14:22

davidandersson
  • davidandersson
  • Lärjunge

  • 426 inlägg
  • 0
Tack för en bra mässa! Har nyss köpt platt-tv så ligger inte riktigt i startgroparna för en projektor, men om ett år kanske, och då finns väl min favorit VW50 till ett bra pris :P

En udda fråga från mig blir angående en gummilist som jag såg i rummet med Benq:n. Kablarna från Benq:n var dragna på golvet under en gummilist. Var köper man den listen? Har sett en liknande på Clas Olsson, men den verkar vara för liten för alla mina sladdar och den som fanns här på mässan verkade större. Grymt tacksam om någon kan informera mig om man man får tag på den gummilisten.

#63

Postad 12 november 2006 - 18:59

jonzy
  • jonzy
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
Var på Hemmabiocenters mässa idag söndag under ca 1,5 timme. Har aldrig varit på en liknande mässa, och det kändes lite spännade att gå djupare och djupare ner i huset och titta in i det ena mörkare rummet än det andra, många projjar blev det... :P

Höll dessutom på att missa det viktigaste rummet för min del, "1080p-rummet", eftersom det var MÖRKT, och det låg längst in i en korridor. Charmigt :D

Nåväl, mina snabba intryck från 1080p-rummet med 4 projjar:

- Det var en tremeters Firehawk-duk, vit med gain 1.3 om jag minns rätt. Totalt mörklagt rum. Tyckte att duken var lite för stor för projektorernas ljusstyrka, jag själv föredrar lite mer tryck än maximal storlek. Min brorsa som var med tyckte dock inte det var för svag bild - där ser man, smaken är som baken.

- Killen som snackade var MYCKET pedagogisk och kunnig, och lyckades beskriva både för lekmän och proffs om de olika projektorernas styrkor och svagheter. Vad heter han (han läspade något)? Cudos till honom!

- De körde HD-DVD (jag såg bl.a. Batman Begins) i 1080p och matade alla projektorer med samma bild. Genom att flytta på kartongbitar framför linserna så kunde man direkt flippa mellan de olika projektorer för att se hur bilden skilde - smidigt.

- Bildmässig ranking: 1. Sharp XV-Z210000 (bäst om vi bortser regnbågar) 2. Sony VPL-VW50 (bra svärta men något soft bild) 3. Mitsubishi HC5000 (mycket skarp men sisådär svärta) + Panasonic PT-AE1000 (oskarp men bättre svärta än HC5000).

- Mitt val: Sony VPL-VW50 om jag hade råd, så det blir en Mitsubishi HC5000 istället (otroligt skarp, men lite klen svärta - det kan jag leva med). Sharpen är för dyr, har regnbågar och låter som en hårtork. Panasonicen skulle nog också funka, lite soft bild men det hade ju även Sonyn, men Panasonicen är för högt prissatt tycker jag. Själv har jag en Sony HS50 idag med ca 1000 timmar, så jag har lite att jämföra med.

Man blev faktiskt tagen av Mitsubishins otroliga skarpa optik! Men jag är väl lite partisk eftersom jag redan förhandsbokade en för ett par veckor sedan... Längtar :lol:

DLP går bort för mig, för jag får huvudvärk av regnbågarna. Dock var nog Projection Design action model 2 ruggt bra överlag och med väldigt lite regnbågar. Samsungen H710 såg också ruggigt bra ut, vilken skön bild med härliga färger - ett bra val!

Slutklämmen blir ändå att skillnaden mellan projektorerna idag blir mindre och mindre. I hemmamiljö där man inte kan jämföra, så kommer man säkert att bli nöjd med det mesta!

Stort tack till arrangörerna - otroligt att ni lyckas greja en sådan här mässa i lilla Sverige!

My 2 cents,

/Jonzy

#64

Postad 12 november 2006 - 19:25

Horrabin
  • Horrabin
  • Lärjunge

  • 402 inlägg
  • 0

- Killen som snackade var MYCKET pedagogisk och kunnig, och lyckades beskriva både för lekmän och proffs om de olika projektorernas styrkor och svagheter. Vad heter han (han läspade något)? Cudos till honom!

<{POST_SNAPBACK}>

Den du så rättvist berömmer här var ingen annan än Zoom Air som brukar skriva både här och på Component.se, och jag håller med om att han gjorde en verklig bra presentation av alla 1080p-projektorerna. Även Colamannen (Jakob från The Rock) som höll i genomgången av dessa projektorer på lördagen gjorde ett väldigt bra jobb med att förklara vad de olika teknikerna innebar för fördelar/nackdelar samt att presentera dem på ett neutralt sätt och inte försöka med en säljar-stil som skulle irriterat mig.

Rent generellt måste jag även säga att mässan var mycket bra på alla sätt och vis. Många projektorer att titta på, bra uppsatta, bra mörklagt, bra kalibrerat (många i alla fall), bra presentationer av samtliga säljare jag pratade med och - eftersom det var större yta att röra sig på i år - mindre trångt än tidigare år. Det enda jag tycker som var en liten miss var att själva kassan var precis vid ingången och vid trappen, något som gjorde att det var lite väl trångt (stopp!) där ibland.

Dock var det den bästa mässan hittills! Jag ger högsta betyg till HBC och samtliga inblandade!

Redigerat av Horrabin, 12 november 2006 - 19:25.


#65

Postad 12 november 2006 - 23:43

Unregisteredc632a228
  • Unregisteredc632a228
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Var inte där så länge men svängde förbi en halvtimme med en kompis i lördags. Det var lagom mycket folk, mysiga rum men lite väl varmt vilket är förståeligt med tanke på hur små utrymmen det är och hur mycket värme all elektronik alstrar. Trevliga, kunniga och neutrala utställare ( de flesta iaf ) och skön stämning :P

Har inte så mycket att säga om projektorerna i fråga efter som att jag inte är så insatt men jag blev förvånad över vad 720-projektorn ( kommer inte ihåg vilken modell ) som visade ABC-klipp kunde prestera, kändes som att skillnaden mellan 720 och 1080 inte alls var speciellt stor eller ens existerade. Har inte sett så mycket HD-material över huvudtaget i mitt liv så det var riktigt häftigt :lol: Kommer defenitivt nästa år :D

#66

Postad 13 november 2006 - 01:34

Unregistered58440f99
  • Unregistered58440f99
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Har inte så mycket att säga om projektorerna i fråga efter som att jag inte är så insatt men jag blev förvånad över vad  720-projektorn ( kommer inte ihåg vilken modell ) som visade ABC-klipp kunde prestera, kändes som att skillnaden mellan 720 och 1080 inte alls var speciellt stor eller ens existerade.


Videoämnen (så som t ex. nyheter, dokumentärer, sport m.fl.) återger sitt material genom en annan standard än spelfilm. För många framstår detta mer verklighetstroligt jämfört med ren film som återger (eller t.o.m. är ämnat att återge) en viss kornighet i bilden. Du kanske har tänkt på att vid exempelvis sportutsändningar så framstår bilden mycket annorlunda (uppfattad "renhet") jämfört med sportevenemang återgivna i en spelfilm rent kvalitetsmässigt. Teknologierna och deras syften skiljer sig och där av skillnaden i bild.
Titta på en utsändning i 1080i återgiven på en skarp 1080p-projektor och genast blir skillnaden mellan 720p- och 1080p-projektor synlig, åtminstone vid en direkt jämförelse. Båda kommer i de flesta fall dock återge en bild som är utmärkt mycket bättre än vad standard-TV kan erbjuda men att det är skillnad mellan en skarp 720p- och skarp 1080p-projektor råder det inget tvivel om. Det mänskliga ögat har en detaljgräns väl över 2 miljoner detaljer (1080p) och därav kan de flesta människor (så vida man ej har nedsatt syn) uppfatta detaljskillnader mellan bilder hela vägen upp till omkring 15 miljoner detaljer vilket enligt forskare anses vara det mänskliga ögats övre detaljgräns.

Redigerat av Unregistered58440f99, 13 november 2006 - 01:40.


#67

Postad 13 november 2006 - 10:36

defiant
  • defiant
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0
Jag tackar alla inblandade för en trevlig och informativ mässa.

Jag tackar särskilt Pär för informationen om projektorer och kalibrering och för att du visade vad en matta kan göra för en film :)

Jag handlade mig en Epson TW-700

_____________________________________________________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get

Redigerat av defiant, 13 november 2006 - 10:37.


#68

Postad 13 november 2006 - 20:56

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Tycker fortfarande att det är märkligt att inte Samsungen nämns alls då den i mina ögon är bättre än både Panasonics, Mitsus och (nu sticker jag ut hakan lite) Sonys 1080-projektorer. Upplösning är inte allt i en bild, och jag tycker det var synd att den fick sitta i ett eget rum.

#69

Postad 13 november 2006 - 21:06

BENNYR
  • BENNYR
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Jag tycker med som Dreadlock ,

#70

Postad 13 november 2006 - 21:19

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 869 inlägg
  • 0
Och baserat på kommentarerna där, hela component med. :D

Personligen förstår jag inte vad man ska 1920*1080 pixlar till om inte skärpan(&detaljer), simultankontrasten, färgåtergivningen och djupet finns där. 1080p kostar 70K - inte en krona mindre.

#71

Postad 13 november 2006 - 22:56

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Håller med! Den har kanske inte nämnts just därför den föll utanför jämförelsen med de andra fyra lite pga olika rum. Tyvärr.

Förutom Sharpen så var ju 720p Samsungen lätt bättre än de andra tre 1080p-projektorerna på plats. Så för er som funderar på en projektor i den prisklassen; har ni inte råd med Sharpen så kör på Samsungen! :D

Återigen tack för en bra mässa. Har haft svårt att koncentrera mig på jobbet idag, då jag ideligen kommit på mig själv med att stå och dagdrömma om saker man såg på mässan! B)

Nästa gång ska jag inte ha gjort upp planer vid kl 22, utan hoppas kunna sitta och dra konstiga projektorrelaterade skämt hela natten. :D

Redigerat av B8, 13 november 2006 - 23:02.


#72

Postad 13 november 2006 - 23:30

ippo
  • ippo
  • Beroende

  • 1 267 inlägg
  • 0
Jo, kan inte annat än hålla med om Samsungen, verkligen mumma!!
Dock så räckte det med att ha 1080P projarna färskt i minnet så kunde man gå in till Samsungen och bara njuta.... Av enbart den och slippa allt annat! :D

Om en proj skulle köpas till mitt hus idag och budgeten tillät det skulle jag välja Samsung alla dagar i veckan! Och låta den kalibreras av en ISF-cert. person!!! B)

Grymt trevlig tillställning och intressant föreläsning av Perra om kalibrering efteråt! :D

En eloge till de inblandade!!

Gillade för övrigt TW-700, bra LCD. Troligen mitt första val om det istället lutat åt just LCD.

Redigerat av ippo, 13 november 2006 - 23:32.


#73

Postad 13 november 2006 - 23:41

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0
Tackar innerligt för de vänliga orden, det var min första demo av projjar och jag hoppas att jag gjorde ett bra jobb. Så här i efterhand kanske jag babblade för mycket B)

Förebilden var självklart cola som är "demo guden" :D

Jag bryr mig inte ett skvatt om upplösning, Sharpen kommer före Sammyn i min bok p.g.a. den grymma kontrasten och svärtan, samt skärpan. Viktar jag in priset tycker jag Sammyn är mer prisvärd.

Sammyn äger alla andra 1080p i det rummet d.v.s. jag hade valt Sammyn före HC5000, Pearl och Pannan.

Måste jag välja mellan dom andra tar jag Pearl, dock om dom får till kontrasten på HC5000 som den verkade vara på pre-pre-samplen så tar jag den framför Pearl, då skärpan är så grym samt att jag tror jag kan få den att kalibrera bättre än Pearlen. Men så länge kontrasten är så dålig som den var så ligger Pearl före.

Hade dom dumpat smoothscreen på Pannan hade den varit mycket het, jag såg väldigt hög potential hos den, men jag bojkottar smoothscreen så jag bryr mig inte det minsta om Pannan tyvärr.

Vi fick höra kommentaren i Sammy rummet "Varför skall jag betala så mycket pengar för 720p", svaret är.

"Duken är framför dig, kolla och fråga sedan samma fråga igen".

Tyvärr köper många projjar från spec, och just 1080p är så hett att många inte kan se förbi denna siffra.

Synd, för IMO har ingen av de tre 1080p projjar en suck mot Sammyn förutom Sharpen som är lite vassare IMO, men kostar därefter.

Återigen STORT tack till Havocsi och HBC, kommer ihåg när jag fick ett PM om att han tänkte starta butiken, och han har kommit mycket långt, och det glädjer mig att det går bra för sådanna fina butiker. Stort tack igen Havocsi, vi får inte heller glömma Björn som är störtskön och trevlig :D

Underbar mässa.

Redigerat av ZoomAir, 13 november 2006 - 23:44.


#74

Postad 14 november 2006 - 13:26

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Jag bryr mig inte ett skvatt om upplösning, Sharpen kommer före Sammyn i min bok p.g.a. den grymma kontrasten och svärtan, samt skärpan. Viktar jag in priset tycker jag Sammyn är mer prisvärd.

Sammyn äger alla andra 1080p i det rummet d.v.s. jag hade valt Sammyn före HC5000, Pearl och Pannan.

<{POST_SNAPBACK}>



Är väldigt sugen att se Sharpen. Men det jag undrar, är Samsungen bättre än Pearl i riktigt mörka scener? Vad jag förstår så har Samsungen högst ordenär kontrast så jag undrar hur svärtan är i mörka scener.

#75

Postad 14 november 2006 - 15:59

Unregisteredaefc9833
  • Unregisteredaefc9833
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0
Samsungen ger en grymt bra bild !

Men lider av följande brister/kunde varit bättre, sen kanske inte alla stör sig på det ?

*Vill man ha stor bild, måste den stå längre i från än Pearl/HC5000
*RAINBOW!! tycker iof att det är mindre på denna än andra DLP
*Sämre svärta än DC3 och VW50,HC5000.
*Blurig bild i snabba sekvenser.
*Dyr i Sverige.

Och många som har/haft problem med att den går sönder. ( ska vara fixat på de efter September-06)

Men bilden är som alla säger annars riktigt bra, och man märker inte att det är en 720p
Denna projje för 25000:- det hade varit något.

#76

Postad 14 november 2006 - 16:11

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

  • 1 292 inlägg
  • 0
Så du menar att HC5000 har bättre svärta än Samsungen (och nu menar jag inte med en helsvart testbild utan ett exempel på en "normal" mörk scen med lite ljusare detaljer i )??

Suck, önskar jag hade kunna varit i Stockholm och sett allt med egna ögon i helgen :D

#77

Postad 14 november 2006 - 18:29

Prism
  • Prism
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0
Det är bara så synd att Sharpen hade så högt fläktljud jämfört med dom andra. Är det någon som har koll på hur monteringsmöjligheterna är på den jämfört med dom andra 1080p, jag tänker då på kastavstånd?

#78

Postad 14 november 2006 - 18:37

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

Så du menar att HC5000 har bättre svärta än Samsungen (och nu menar jag inte med en helsvart testbild utan ett exempel på en "normal" mörk scen med lite ljusare detaljer i )??

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har lite svårt att uttala mig då jag trots allt inte såg dem i samma rum och inte samma amterial (någon annan kan säkert fylla i med ett mer akkurat svar), men nog tyckte jag ana en djupare svärtbotten på Mitsubishin. Däremot har väl ändå Samsungen bättre simultankontrast än Mitsubishin, vilket ju helt klart ger den andra fördelar i en normalmörk scen.

#79

Postad 14 november 2006 - 22:51

Unregisteredaefc9833
  • Unregisteredaefc9833
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0
Samsung har ingen bra svärta om man jämför med typ Pearl, HC5000.

Men den är definitivt en mästare på att ta fram detaljer i mörka scener.
Har länge funderat på denna, men kommit fram till att det inte blir en 710.

Lite av det jag skrev i tråden ovan, men det var mycket övervägande om jag ändå skulle köpa den.
Men då hade det blivit import från USA för det går inte att motivera det enormt höga priset i Sverige.

Har bestämmt mig för att köpa en VW50, endast för den har mer saker som jag värderar mer. Ingen RBE, Bättre Zoom, Tystare, Bättre Svärta och jag gillar bilden.

#80

Postad 14 november 2006 - 23:32

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0
NIN--> Samsungen ser bättre ut i mörka scener än Pearl IMO, svärtbotten kanske är lite lägre på Pearl men överlag ger Samsungen en känsla av mer kontrast IMO.

Sharpen krossar Pearl och Rubyn i mörka scener (och alla andra scener).

Det är svårt att se skillnad mellan obelyst duk och blackboardsen från Sharpen, men då är detta på en 3m bred duk där Sharpen landade på 6fL. Så svärtnivån kommer höjas något på en duk i lite normalare storlek.

Men hur som helst så har inte Rubyn en suck mot Sharpen i kontrast och djup avseende, för att inte tala om skärpa där Rubyn är suddig i jämförelse. Jag hade valt Sharpen före Rubyn alla gånger.

Som ni märker blev jag mäkta impad av den :P

NIN den kommer ju finnas kalibrerad på mässan hos Hembioconsult i GBG om nån vecka, vet inte vilken duk den får och i vilket rum men hoppas på en stor duk (ca 2,5m bred) och ett optimalt rum.

Fix--> Jag kan se att du tycker att Pearl kanske har bättre svärta än Samsungen men HC5000 ;) produktions exet som var på mässan hade vanlig LCD kontrast och en BRA bit från Samsungen IMO, en klar besvikelse.

Redigerat av ZoomAir, 14 november 2006 - 23:36.


#81

Postad 15 november 2006 - 00:15

Unregisteredaefc9833
  • Unregisteredaefc9833
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0

Fix--> Jag kan se att du tycker att Pearl kanske har bättre svärta än Samsungen men HC5000  produktions exet som var på mässan hade vanlig LCD kontrast och en BRA bit från Samsungen IMO, en klar besvikelse


Skippar HC5000, och kommer att köpa VW50

Samsungen är BRA, men tycker att jag får fler fördelar med VW50.

VW50 har definitivt klart mycket bättre svärta än 710, då jag jämfört båda samtidigt.
Var på väg att köpa 710:an och funderade länge innan jag bestämde mig.


Kanske ångrar mig ?

#82

Postad 15 november 2006 - 00:26

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0

Fix--> Jag kan se att du tycker att Pearl kanske har bättre svärta än Samsungen men HC5000  produktions exet som var på mässan hade vanlig LCD kontrast och en BRA bit från Samsungen IMO, en klar besvikelse


Skippar HC5000, och kommer att köpa VW50

Samsungen är BRA, men tycker att jag får fler fördelar med VW50.

VW50 har definitivt klart mycket bättre svärta än 710, då jag jämfört båda samtidigt.
Var på väg att köpa 710:an och funderade länge innan jag bestämde mig.


Kanske ångrar mig ?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag hade också tatt Pearl framför HC5000, tycker att den är värd merkostnaden, fast om nu Mitsu får till svärtan som den tydligen var på pre-pre-exet så kanske jag ändrar mig.

Jag väljer 710:an framför Pearl, dock måste jag testa dom sida vid sida lite mer innan jag avgör helt.

#83

Postad 15 november 2006 - 00:47

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

NIN--> Samsungen ser bättre ut i mörka scener än Pearl IMO, svärtbotten kanske är lite lägre på Pearl men överlag ger Samsungen en känsla av mer kontrast IMO.



Ja, men saken är den att jag ser mest äldre filmer, filmer där det är mycket mörkt och dom detaljer i mörkret är inte mkt att "tala" om. Så antigen är det inte speciellt mkt shadow detail eller så är det fullt synliga detaljer men som har lågt "ljusstyrka"/kontrast. Därför är svärtabotten extremt kritiskt, speciellt eftersom pupillerna inte kommer stängda sig av ljusa detaljer i bilden (=svärtan uppleves som bättre).
T ex, Ruby är helt oanvändbar för mig i Iris off.


Sharpen krossar Pearl och Rubyn i mörka scener (och alla andra scener).

Det är svårt att se skillnad mellan obelyst duk och blackboardsen från Sharpen, men då är detta på en 3m bred duk där Sharpen landade på 6fL. Så svärtnivån kommer höjas något på en duk i lite normalare storlek.


NIN den kommer ju finnas kalibrerad på mässan hos Hembioconsult i GBG om nån vecka, vet inte vilken duk den får och i vilket rum men hoppas på en stor duk (ca 2,5m bred) och ett optimalt rum.

<{POST_SNAPBACK}>



Ja, därför jag vill se Sharpen. Jag kommer INTE köpa den men kan tänka mig att generationen efter den är det jag ska sikta in mig på. Jag tror fortfarande att svärtan inte kommer vara i CRT klass men att den klart kan vara bättre än Ruby. DLP skärpan är jag inte speciellt intresserad av så risken är nog stor jag håller mig till Lcos eller sånt i framtiden med. Dock vill jag gärna se Sharpen och skall till gbg om ett par veckor.

Redigerat av nin, 15 november 2006 - 00:48.


#84

Postad 15 november 2006 - 01:05

Unregistered4aa8af5c
  • Unregistered4aa8af5c
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0
Det var en trevlig liten mässa måste jag säga. Största behållningen var definitivt elektrostatarna (Final 1000i).

När det gällde projektorerna var det extremt intressant att se 1080p-rummet. Jag fick med mig tre övergripande tankar.

* LCD-tekniken i konsumentskiktet har, efter alla dessa år av utveckling, fortfarande en bedrövligt dålig svärta. HC5000:n hade dessutom en näst intill blå ton i den gråa svärtan. Detta trots att alla projektorerna var ordentligt kalibrerade vad jag förstod. Pannan var snäppet mindre dålig.

* DLP-tekniken har kommit långt i konsumentsegmentet. Blev väldigt imponerad av Sharpen måste jag säga. En fin svärta som inte har långt kvar till CRT:erna. Bra kontrast. DLP ser definitivt ut som en potentiell vinnare de närmaste åren.

* LCOS-tekniken är inte alls dum. Går jämte DLP:erna en ljus framtid till mötes. Sonys Pearl var snäppet sämre än Sharpen, men inte alls långt efter. Bra svärta och färger... anings sämre kontrast (trots specifikationerna där Sonyn på pappret är bättre vad jag kommer ihåg).

Smaken är som baken... detta var mina tankar.

Edit: ser nu att ZoomAir skriver att HC5000 var i pre-pre-exet. Men pannan som hade samma panel hade ju bara snäppet mindre dålig svärta så där någonstans ligger det troligtvis ändå.

Redigerat av Unregistered4aa8af5c, 15 november 2006 - 13:10.


#85

Postad 16 november 2006 - 04:03

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Hej allihopa! :)

Jag tackar ödmjukast för alla vänliga ord och passar på att rikta ett varmt tack tillbaka till alla trevliga mässbesökare. Ni gjorde denna mässan - glöm inte det.

Min planering sprack direkt när jag kom upp på torsdagen då det visade sig att Mattias (Havocsi) hade tappat rösten. Jag blev ombed att stå i 1080p rummet varpå man kunde hitta mig där både på Fredagen och Lördagen innan Mister HBC Himself fått ordning på stämbanden.

Pga denna lilla ändring i programmet fick jag av naturliga skäl mest träffa de som besökte 108p rummet i källaren. Det blev dock ganska många då det mestadels var fullproppat (20+) med glada entusiaster. :D

Det pratades kalibrering och färgskillnader, teknik och komponenter, svärta och tryck, och upplösning och detaljer - allt i en härlig blandning om vart annat. Lite saker skrapades bara på ytan och vissa saker krävde mer djupgående diskussioner... Jag tänkte dela med mig lite av mina egna reflektioner om var projektor i det rummet.

Mitsubishi HC5000
En sanslöst bra LCD projektor som tagit upp kampen om 1080p kunderna med härlig prestanda och aggresiv prissättning. För 37.900kr får man idag världens bästa LCD och en projektor som varken gör bort sig på SD-material eller HD-material. En projektor som har ett vilsamt lugn i bilden och en mjuk framtoning utan att bli smetig. Tvärtom är det en mycket bra optik som avslutas med en väl tilltagen lins vilket ger en skarp bild och bra djup i ljusare scener. Den låter mindre än en viskning och har implementerat tekniska lösningar som konkurrenterna bara drömmer om, däribland ett HQV bildbehandlingschip. Projektorn är byggd kring Epsons D6-panel med C2fine-teknologi, vilket erbjuder den högsta kontrasten någonsin ur en LCD-panel, och minimerar LCD-hinnan. Man jobbar med en autoiris som jobbar ganska lite men ofta. Redan vid små ljusförändringar i bilden kan man se IDE när irisen arbetar. Hurvida man stör sig på det är en annan femma. :P

Sony VW50
Sonys andra syskon i SXRD familjen och det senaste tillskottet ur LCoS-teknologin. Qualian som står förebild för storebrorn VW100 har fått en ny teling och den tar för försa gången SXRD till MidEnd-segmentet. För 50.000kr kan man köpa en projektor med ytterst få nackdelar och mycket bra bild. VW50 arbetar med en reflekterande teknik vilket möjliggör en högre kontrast och en större dynamik i bilden. Svart blir svartare samtidigt som det är mer tryck och man närmar sig på allvar DLP-teknikens omfång. Likväl är det ingen DLP utan en hybrid som har fördelarna av en reflekterande teknik samtidigt som man utnyttjar att man har tre paneler. Resultatet blir en levande bild som inte lider av dither, VB, motion blur eller RBE. De tre panelerna orsakar dock svårigheter i alignment vilket resulterar i en inte fullt lika skarp bild som Mitsun och Sharpen.
Även VW50 är tyst och dessutom har Sonys designteam gjort ett bra jobb med det yttre. det är en projektor som verkligen inte skäms för sig i ett vardagsrum. :P

Panasonic AE1000
Rummets andra LCD-proj. Även denna baserad på Epsons D6-panel och tvåa ut på marknaden med de nya 1080 panelerna. Panasonics stora styrka så som jag upplevde det var en högre kontrast än Mitsun och därmed större dynamik. Mycket av detta kan med största säkerhet tillskrivas en bättre iris med snabbare respons och arbetshastigehet. Panasinic har jobbat hårt med att få ner responstidin på irisen till 1/24 sekund, detta för att kunna matcha den mot filmmaterial i 24 frames per sekund. Om de lyckats med detta har jag ingen aning om, men jag kan konstatera att jag inte ser någon IDE på AE1000. Pannans akilleshäl är skärpan som lämnar en del att önska. Anledningen stavas s.m.o.o.t.h.s.c.r.e.e.n. och är en rejäl miss på en projektor som annars hade stått sig bra i klassen. Att medvetet smeta bilden på en 1080p projektor som folk tittar på i första hand för att få mer detaljer är ett själmordsuppdrag och håller inte på den här nivån. I övrigt så låter den lite mer än Sonyn och Mitsun och tar inte många sköhetspoäng heller, men allt hade kunnat förlåtas om vi bara hade fått lite skärpa. :D

Sharp XV Z21000
Rummets regent var dock Sharpen som med sin 1 chip DLP-teknologi visade vart skåpet skulle stå. Hur man än vänder och vrider på det hela så går det inte att blunda för fördelarna. Bilden talar för sig själv och behöver inga utlägningar, och skulle jag försöka klä den i ord så skulle jag förmodligen inte kunna göra den rättvisa. Kontrasten är inte bara bäst i rummet utan även bäst av alla projektorer oavsett pris. Det ger ett djup och en 3D-känsla som de andra i rummet inte var nära. Z21000 är byggd på TI's nya 0.95 tum 1080p chip. Förutom högre upplösning så har man även ökat kontrasten från det tidigare flaggskeppet DC3 (1280x720). Skärpan på en 1-chip teknologi är överlägsen och Sharpen plockar mer detaljer än samtliga övriga utan att ens anstänga sig. Optiken är top notch och man använder en ruggigt bra lins längst fram för att mejsla ut de allra minsta beståndsdelarna i bilden. Z21000 har även brutit Sharps tradition av dåliga deinterlacers och faktiskt tagit fram en grym videohantering som vida överglänser referensspelare som Pioneers 989 eller Marantz 7600. Ljudnivån på den koloss är något högre än Pannan men fortfarande på en acceptabel nivå. Då kördes den ändå i High lampmode!


Förutsättningarna för bilden var samma material och samma duk för samtliga projektorer som dessutom var kalibrerade så bra som tiden och utrustningen tillät. Källan var en Toshiba HD-DVD varifrån projektorerna matades via HDMI med 1920x1080i signal. Signalen distrubierades via en totalt transparent Gefenswitch som såg till att alla fyra projjarna fick samma signal. Duken var en Stewart Studiotek 130, en vit duk med 1.3 gain, som var 3m bred. Rummet var ett optimalt biorum med god mörkläggning fast med den bakre dörren öppen hela helgen vilket släppte in en del ströljus. På det hela taget en optimerad setup som gav projektorena goda möjligheter att visa sin potential.


Jag fick en del konkreta frågor som ligger lite utanför huvudspåret och jag tar gärna en liten stund att besvara dem här då säkert fler undrar över samma saker.

1. Kan Sonyn omvandla signalen internt till 1080p @ 24Hz?
Svaret jag gav och fortfarande ger är att jag inte vet. Vad jag däremot inte förstår är vitsen med detta. Om poängen skulle vara att slippa judder till följd av 3:2 pull-down så hjälper inte Sonys omvanling. Var än omvandlingen sker så kommer materialet att behöva processas och gå igenom någon form av reverse telecine vilket bör addera en lång rad med problem.
För mig är det lika konstigt som att säga att om man skalar i DVD-spelaren istället för projektorn så får projjen en 1080p signal och man slipper scalningsartifacter. Självklart är så inte fallet, man bara flyttar problemen till en annan del av systemet. Videosignalen vi ser på duken kommer ha exakt samma problematik.

2. Varför skulle det bli skillnader i en digital kabel?
Har är det bara att erkänna att jag inte är någon kabeltillverkare och därmed inte kan de tekniska termerna bakom. Jag kan bara konstater att jag tittat på flera olika digitala bildkablar och det finns bevisligen skillnader dem emellan. Personligen tycker jag det skulle vara konstigare om så inte varit fallet. Vill man påstå att där inte finns skillnader så är det fine, men man är hjärtligt välkommen in i butiken och förklara skillnaderna man ser mellan HDMI-kablage vilken dag som helst. Faktum är att skärpa, brus, detaljnivå, djup och signalnivå enkelt kan bevisas skilja från kabel till kabel.

3. Hur vet man att projektorerna hanterar omvandlingen (deinterlacingen) från 1080i till 1080p korrekt?
Det vet man inte utan att göra lite tester med olika motion patterns, men eftersom alla projar får samma förutsättningar med samma signal så är de skillnader vi upplever i form av deinterlacingproblematik faktiska skillnader projektorerna emellan. Att jag råkar ha lite koll på vissa av maskinerna är för att jag testat dem i förväg på The Rock i Lund. Vinsten med att köra 1080p @ 24 hela vägen (eller någon multipel som 48 eller 72) är något av det bästa som hänt i videohanteringens historia och kommer eliminera många problem, samtidigt som det ställer höga krav på utrustningen. Ingen har sagt att det kommer att bli enkelt. :D



Summa summarum:
En mycket trevlig och intressant mässa med mycket glada människor.
Ett STORT TACK till HBC och Björn och Mattias med familjer för ett överläset arrangemang.
Ett speciellt tack till alla utställare och leverantörer som gör det hela till en skönt varierad tillställning.
Mässans behållning var Phantom of the Opera på PD's AMIII.
Mässans utklassaning stod Sharp för och Kejsartiteln behåller den utan att anstränga sig nämnvärt.
Mässans utropstecken svarde ScreenResearch för med sin nya ClearPix One.
Mässans bästa demo höll tveklöst Gizmo inne i Finalrummet där ha spelade på ett par ståtliga 1000i.
Mässans mest prisvärda går till BenQ 8720 i hård konkurrans med Sharp Z21000
Mässans WTF får AMII som både jag och Zoom fick vända oss om för att säkerställa att det inte var AMIII.
Mässans bästa bioljud hade Nuforce S9 som trots klen konkurrens övertygade med stor pondus.
Mässans favorit går till Samsung och ABC-klippet - jag ryser varje gång jag ser det.

Mässans eloge får HBC Peter utan diskussion. Utan dig hade mässan varit omöjlig. TACK


MVH
/Jakob

#86

Postad 16 november 2006 - 07:43

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 869 inlägg
  • 0

1. Kan Sonyn omvandla signalen internt till 1080p @ 24Hz?
Svaret jag gav och fortfarande ger är att jag inte vet. Vad jag däremot inte förstår är vitsen med detta. Om poängen skulle vara att slippa judder till följd av 3:2 pull-down så hjälper inte Sonys omvanling. Var än omvandlingen sker så kommer materialet att behöva processas och gå igenom någon form av reverse telecine vilket bör addera en lång rad med problem.
För mig är det lika konstigt som att säga att om man skalar i DVD-spelaren istället för projektorn så får projjen en 1080p signal och man slipper scalningsartifacter. Självklart är så inte fallet, man bara flyttar problemen till en annan del av systemet. Videosignalen vi ser på duken kommer ha exakt samma problematik.

<{POST_SNAPBACK}>

Svaret jag, eller snarare Greg Rogers, kan ge är NEJ, Sonyn kan inte omvandla 1080i60 till 1080p24 (eller en multipel därav). Enda display som jag på rak arm kan komma på som klarar det är väl Pioneers senaste plasma.
1080p24 input support är förstås bara meningsfullt om displayen visar en bild i multipel av 24. Annars har man ju som du säger bara flyttat 3:2 konverteringen till displayen. Enl GregR klarar Sonyn att visa video i multipel av 24 eftersom "Iscan VP30 upconvering 480i signals to 1080p24 sucessfully demonstrated the projectors ability to to display 1080p signals without judder"

Med det sagt så kan det säkerligen fortfarande "juddra" - dock inte "3:2 judder". Jag menar, hur ofta har man inte sett judder (dvs inte smetjämna panoreringar) på PAL som är 50 Hz ur 25 Hz (4% uppspeed av 24), det ska ju inte juddra i teorin men som så ofta annars blir det annorlunda när praktiken gör sig påmind.

Ang. 1080i deinterlaceing så funderade jag inte så mkt på det problemet på mässan men det kan ju vara en orsak till olika skärpa i bilden (felaktig 1080i deintelraceing är ju inte fullt så tokuppenbart som felaktig 576i deinterlaceing är - varje linje är ju hälften så "stor"). Senare på kvällen jämförde jag dock Sharp deinterlaceing med Marantz (VP11) deinterlaceing och jag måste säga att Marantzen verkar vara ett strå vassare, iaf på det materialet. Vad jag vill säga är att deinterlaceing är svårare än vad man kan tro och även om två deinterlacers får "pass" på två, tre testmönster så kan det fortfarande vara skillnader, beroende på vilket material man tittar på.

Redigerat av pacman, 16 november 2006 - 07:44.


#87

Postad 16 november 2006 - 13:54

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

2. Varför skulle det bli skillnader i en digital kabel?
Har är det bara att erkänna att jag inte är någon kabeltillverkare och därmed inte kan de tekniska termerna bakom. Jag kan bara konstater att jag tittat på flera olika digitala bildkablar och det finns bevisligen skillnader dem emellan. Personligen tycker jag det skulle vara konstigare om så inte varit fallet. Vill man påstå att där inte finns skillnader så är det fine, men man är hjärtligt välkommen in i butiken och förklara skillnaderna man ser mellan HDMI-kablage vilken dag som helst. Faktum är att skärpa, brus, detaljnivå, djup och signalnivå enkelt kan bevisas skilja från kabel till kabel.

<{POST_SNAPBACK}>



Det som kan hända, vad jag kan tänka mig, är att ena kabeln har problem med kontakten och därmed kan ge bildproblem. Att skicka en digital signal bör inte vara något magiskt alls.

#88

Postad 16 november 2006 - 15:59

tobbecarnal
  • tobbecarnal
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0

Det var en trevlig liten mässa måste jag säga. Största behållningen var definitivt elektrostatarna (Final 1000i).

<{POST_SNAPBACK}>

Kul att en steroanläggning uppskattades mest på en fd Projektormässa.

Överlag fick vi en omtumlande positiv respons av besökarna. En åhörare lämnade tom rummet med tårar i ögonen då musiken skapade en väldigt stark emotionell känsla.

Tack till alla som kom och pratade med oss och visade intresse för systemet och musiken.

Tack till Hemmabiocenter (Mattias, Björn & Peter) och alla medarbetare (Zoom, Cola, Perra, Tober mfl) för en fantastisk mässa och tack till alla utställare som trots konkurranssituationen visar stor respekt och moral.

#89

Postad 16 november 2006 - 16:54

Unregistered41bf3ed6
  • Unregistered41bf3ed6
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
kolla in Planars projjar innan ni handlar! :) kommer säkert till Hemmabiocenter snart!
Jag har en PD7130 som ser mycket bra ut direkt ur kartong med billig dvd, klart över förväntan.
Kommer att berätta mer om den på annat ställe i forumet när den är uppmonterad och körs med en bra dvd...

#90

Postad 22 november 2006 - 17:25

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

  • 409 inlägg
  • 0
Ingen verkar skriva något om Optoma HD81. Fanns den inte där eller var den inte ens i närheten
av de andra 1080P projjarna i bildkvalitet?

Och Projection Design Action! model3 vad tyckte folk om den?

Nån som var där som har åsikter om dessa två jämfört med de övriga på mässan?
Tycker det är lite insnöat på vissa märken ...

#91

Postad 22 november 2006 - 17:57

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0

Ingen verkar skriva något om Optoma HD81. Fanns den inte där eller var den inte ens i närheten
av de andra 1080P projjarna i bildkvalitet?

Och Projection Design Action! model3 vad tyckte folk om den?

Nån som var där som har åsikter om dessa två jämfört med de övriga på mässan?
Tycker det är lite insnöat på vissa märken ...

<{POST_SNAPBACK}>


PD AM3 har väl ändå folk skrivit om, blev väl tilldelad mässans bild av de flesta.

HD81 fanns med, men såg inte speciellt bra ut, jag var inte det minsta impad, och då den kostar lika mycket som Sharpen går den FET BORT. Har inget att säga till om mot Sharpen.

#92

Postad 23 november 2006 - 00:35

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Jag håller faktiskt Optoman som fyra i ordningen...

1. AM3
2. Z21K
3. H710
4. HD81

Före såväl Mitsun som Sonyn.

...men det är klart, jag har ju tittat på den vid fler tillfällen än just mässan.

@ Fjant:
Jag är medarbetare på Component.se, varför jag självklart prioriterar det forumet.
Vill du läsa vad jag tyckte om mässan så är det bara att kika in där. Det blir lite jobbigt att formulera allt en gång till. :wub:


MVH
/Jakob

#93

Postad 23 november 2006 - 12:38

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Sedan att PD's AM3 kostar som tre Sharpar gör att den inte diskuteras lika friskt. Dock måste jag säga att de gjort ett grymt bra jobb när de satte upp AM2'an. Jag fick vrida mig ett par gånger och kolla så det inte var "den stora" projektorn som rullade. Fantastiskt bra jobb då jag har sett denna projektor innan och den då inte imponerat på mig.

#94

Postad 17 oktober 2007 - 13:29

DLS
  • DLS
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0
blir det nån liknande mässa i år?
har sökt men inte hittat nått?

#95

Postad 17 oktober 2007 - 13:31

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
Kommer den 16-18 november

#96

Postad 17 oktober 2007 - 13:32

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0
Japp den blir av i år igen, 16-18 november på samma ställe!

Finns inte mkt mer info men det kommer....

#97

Postad 17 oktober 2007 - 13:49

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0
Jag har ändrat i trådnamnet också så att rätt datum står där.

#98

Postad 17 oktober 2007 - 13:49

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

Japp den blir av i år igen, 16-18 november på samma ställe!

Finns inte mkt mer info men det kommer....

<{POST_SNAPBACK}>

Är fortfarande nöjd med min HS50, men om man skulle uppgradera denna så vete 17 vad det skulle bli för nåt :)

#99

Postad 18 oktober 2007 - 13:20

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

  • 1 112 inlägg
  • 0

Japp den blir av i år igen, 16-18 november på samma ställe!

Finns inte mkt mer info men det kommer....

<{POST_SNAPBACK}>

Är fortfarande nöjd med min HS50, men om man skulle uppgradera denna så vete 17 vad det skulle bli för nåt :wub:

<{POST_SNAPBACK}>


Det som är så himla bra är att allt det nya är bättre än det du har. <_<

Du får gå och kika helt enkelt. Risken är väl att du inte längre är nöjd med det därhemma.
Det brukar ju bli den effekten. :P

#100

Postad 29 oktober 2007 - 14:14

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
Nu är mässan utannonserad, ska kolla om vi inte ska lägga upp en ny tråd om den.

http://www.hemmabioc...r.se/?pageID=51



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Elias
    2024-09-04 17:25:32
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.